#25 Joel Mustonen

Moderator: Styrelsen

User avatar
Markman
Posts: 7832
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: #25 Joel Mustonen

Post by Markman »

Det var ju kanske det mest värdelösa argument du kunde komma med, på fullaste allvar.. Förutom att det är felaktigt (Söderberg är 100 %-ig, men har bara tekat en gång), så finns det ju inget relevant statistiskt urval.. Det är en himmelsvid skillnad mellan att ha tekat 50 gånger och vunnit hälften och att ha tekat två gånger och vunnit hälften, även om procentsiffran är detsamma..
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: #25 Joel Mustonen

Post by 374 »

Markman wrote:Det var ju kanske det mest värdelösa argument du kunde komma med, på fullaste allvar.. Förutom att det är felaktigt (Söderberg är 100 %-ig, men har bara tekat en gång), så finns det ju inget relevant statistiskt urval.. Det är en himmelsvid skillnad mellan att ha tekat 50 gånger och vunnit hälften och att ha tekat två gånger och vunnit hälften, även om procentsiffran är detsamma..
Vi har alltså ungefär samma åsikt. Andra skribenter tycker dock annorlunda.

Var ser du förresten att Söderberg är 100%-ig? Enligt Swehockey har han tekat 15 gånger och vunnit 53%.
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: #25 Joel Mustonen

Post by 374 »

lazerkrobbe wrote:
374 wrote:Han är för vek och saknar rutin för att vara en riktigt bra tekare. Jag skulle då inte vilja ha honom som tekare i en viktig tekning i slutsekunderna. Sen kom andra dragandes med statistik som ett argument för att han är en bra tekare. För att slå hål på det argumentet drog jag upp Hynning som rent statistiskt är den bäste tekaren.
Vem har påstått han han ska teka i ett känsligt läge i slutsekunderna av en match?
Vem har påstått att någon har påstått det?
User avatar
Markman
Posts: 7832
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: #25 Joel Mustonen

Post by Markman »

374 wrote:Vi har alltså ungefär samma åsikt. Andra skribenter tycker dock annorlunda.

Var ser du förresten att Söderberg är 100%-ig? Enligt Swehockey har han tekat 15 gånger och vunnit 53%.
Var i att jag dömer ut din argumentation som värdelös ser du att jag håller med dig??

Bra argument:
schteffe wrote:53,13 %, tillika delad 20 plats i hela ES och bäste tekande junior är med beröm godkänt
lidlund wrote:Om man under sitt första år i ES ligger på över 50% så får man i min värld helt klart godkänt!
Dåliga argument:
374 wrote:Som sagt har han bara tekat 64 gånger. Det känns som att han förlorar varje tekning men statistiken säger annat.
374 wrote:Jag utgår ifrån att ni tycker att Fredrik Hynning är lagets bäste tekare?
374 wrote:Måste lära sig teka.
I övrigt: http://estat.hockeyligan.se/c/LPlayersF ... =0&Limit=0
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: #25 Joel Mustonen

Post by 374 »

Markman wrote:
374 wrote:Vi har alltså ungefär samma åsikt. Andra skribenter tycker dock annorlunda.

Var ser du förresten att Söderberg är 100%-ig? Enligt Swehockey har han tekat 15 gånger och vunnit 53%.
Var i att jag dömer ut din argumentation som värdelös ser du att jag håller med dig??

Bra argument:
schteffe wrote:53,13 %, tillika delad 20 plats i hela ES och bäste tekande junior är med beröm godkänt
lidlund wrote:Om man under sitt första år i ES ligger på över 50% så får man i min värld helt klart godkänt!
Dåliga argument:
374 wrote:Som sagt har han bara tekat 64 gånger. Det känns som att han förlorar varje tekning men statistiken säger annat.
374 wrote:Jag utgår ifrån att ni tycker att Fredrik Hynning är lagets bäste tekare?
374 wrote:Måste lära sig teka.
I övrigt: http://estat.hockeyligan.se/c/LPlayersF ... =0&Limit=0
Du delar min åsikt att det måste finnas ett relevant statistiskt underlag. Dock motsäger ju du dig själv när du anser att en utslängd siffra på 53,13% där man inte vet huruvida underlaget är statistiskt relevant eller inte är ett bra argument. Därför är min retoriska fråga om Hynning fullt berättigad. 64 tekningar är för lite för att man ska kunna dra slutsatsen att Mustonen är en bra tekare baserat på det. Det kan lika gärna bero på slumpen, precis som Hynnings 67% gör.

För övrigt borde du med hjälp av en rimlighetsbedömning inse att Söderberg har tekat mer än en gång.
User avatar
Markman
Posts: 7832
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: #25 Joel Mustonen

Post by Markman »

Jag anser att "en utslängd siffra på 53,13 %" är ett bra argument eftersom jag vet att både Schteffe och lidlund är personer som har koll på statistik och hur det räknas, samt att de vet att det krävs ett underlag på mer än 3 tekningar för att göra en bedömning.. När dessutom jag själv vet hur många tekningar det är baserat på kan jag själv göra bedömingen att det är ett bra argument.. Din retoriska fråga om Hynning är inte alls relevant, överhuvud taget..

64 tekningar räcker alldeles gott att göra en bedömning om han är bra eller dålig.. Det är ingen fullständig bedömning kanske, men icket desto mindre en relevant bedömning.. Vill du har mer statistik så finns det här (fetad är totala antalet tek, understruken vunna):
J20 SuperElit Norra i år:
6 Mustonen, Joel SAIK CE 6 83 52 31 62,65 %
J20 SuperElit Norra i fjol
23 Mustonen, Joel SAIK CE 17 206 111 95 53,88 %
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
User avatar
Lappmössan
Posts: 3897
Joined: 15 Jun 2011, 17:15

Re: #25 Joel Mustonen

Post by Lappmössan »

Tråkigt att han måste tacka nej till J20-turneringen, det minskar nog hans chanser att komma med i JVM en del. Får helt enkelt satsa på att spela magiskt hos oss. ;)
Rampa
Posts: 3948
Joined: 27 May 2011, 08:29

Re: #25 Joel Mustonen

Post by Rampa »

Jag kanske varit helt fel ute då jag trott Joel har dubbla medborgarskap. Finsk-svensk eller?
User avatar
Zimme
Posts: 5206
Joined: 24 May 2011, 22:13
Location: Lycksele

Re: #25 Joel Mustonen

Post by Zimme »

Har du spelat landslagshockey för ett land kan du inte bara byta, tuffe uffes son får ju inte spela för Sverige på ett par år och detsamma gäller väl Joel
"Näe men vafan tror du själv? Jag är ju sniper. Svinbra på COD dessutom."
- Petter Emanuelsson
User avatar
Lidlund
Posts: 2609
Joined: 15 Jun 2011, 18:58
Location: Linköping

Re: #25 Joel Mustonen

Post by Lidlund »

Har för mig det är en karens.. Måste kolla upp det!
User avatar
olli
Posts: 250
Joined: 03 Jun 2011, 10:50
Location: Suomi

Re: #25 Joel Mustonen

Post by olli »

Case Sikora typ 20-30 år sedan. VM i Tyskland. Domstol var mot IIHF regler.

http://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4rld ... errar_1987" onclick="window.open(this.href);return false;

Kanske reglerna har ändrat.

Han kan spela, 4års karens.
Rollie
Posts: 2049
Joined: 16 Jun 2011, 13:05

Re: #25 Joel Mustonen

Post by Rollie »

Gammel-Nedved som nu spelar med Tjeckien spelade ju OS 94 med Canada.
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 3062
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: #25 Joel Mustonen

Post by Foppas skridskocoach »

Före den där Sikoraincidenten var det väl så att du aldrig fick spela för ett annat land under resten av din karriär om du representerat ett land i officiella sammanhang (VM/JVM/OS).
Tigerränderna går aldrig ur.
User avatar
olli
Posts: 250
Joined: 03 Jun 2011, 10:50
Location: Suomi

Re: #25 Joel Mustonen

Post by olli »

Lappmössan wrote:Tråkigt att han måste tacka nej till J20-turneringen, det minskar nog hans chanser att komma med i JVM en del. Får helt enkelt satsa på att spela magiskt hos oss. ;)
Detta blev dyrt för Joel. inte med i första JVM truppen och jag antar att han spelar inte i JVM heller.
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: #25 Joel Mustonen

Post by svartgulsubkultur »

Överraskande måste jag säga även om jag inte har nån koll på övriga finska 92or.
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: #25 Joel Mustonen

Post by 374 »

http://leijonat.fi/index.php/maajoukkue ... rille.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Här är truppen.

De enda jag känner till är Granlundarna, Pulkkinen och Armia.
User avatar
Zimme
Posts: 5206
Joined: 24 May 2011, 22:13
Location: Lycksele

Re: #25 Joel Mustonen

Post by Zimme »

Klart med utlåningen till Västerås, gäller tills vidare.
"Näe men vafan tror du själv? Jag är ju sniper. Svinbra på COD dessutom."
- Petter Emanuelsson
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: #25 Joel Mustonen

Post by svartgulsubkultur »

Zimme wrote:Klart med utlåningen till Västerås, gäller tills vidare.
Som väntat alltså.
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
User avatar
Zimme
Posts: 5206
Joined: 24 May 2011, 22:13
Location: Lycksele

Re: #25 Joel Mustonen

Post by Zimme »

Jupp, och eftersom frågan kommer så svarar jag redan nu, AIK kan plocka hem honom efter 31/1 men då kan han inte återvända till Västerås.
"Näe men vafan tror du själv? Jag är ju sniper. Svinbra på COD dessutom."
- Petter Emanuelsson
User avatar
King Kong
Posts: 1905
Joined: 15 Jun 2011, 22:31

Re: #25 Joel Mustonen

Post by King Kong »

Kan AIK plocka hem honom när dom vill?
“But a bigger thing than the points is trying to find that consistency and compete every night. If your stick isn't working that night, you still need to bring something to the table to help better the team.” - Bud Holloway
Add Will to skill.
User avatar
Zimme
Posts: 5206
Joined: 24 May 2011, 22:13
Location: Lycksele

Re: #25 Joel Mustonen

Post by Zimme »

King Kong wrote:Kan AIK plocka hem honom när dom vill?
Nej, han får inte vistas norr om Timrå före den 31/4.
"Näe men vafan tror du själv? Jag är ju sniper. Svinbra på COD dessutom."
- Petter Emanuelsson
User avatar
King Kong
Posts: 1905
Joined: 15 Jun 2011, 22:31

Re: #25 Joel Mustonen

Post by King Kong »

:lol: ;)
“But a bigger thing than the points is trying to find that consistency and compete every night. If your stick isn't working that night, you still need to bring something to the table to help better the team.” - Bud Holloway
Add Will to skill.
anterio
Posts: 256
Joined: 18 Jun 2011, 15:56

Re: #25 Joel Mustonen

Post by anterio »

Zimme wrote:
King Kong wrote:Kan AIK plocka hem honom när dom vill?
Nej, han får inte vistas norr om Timrå före den 31/4.
Jobbigt läge att måsta vila honom ifall Västerås å Modo skulle mötas i en kvalserie... :D
Trollet
Posts: 8479
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: #25 Joel Mustonen

Post by Trollet »

Nästan lika tufft som att hitta 31/4 i almanackan.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
anterio
Posts: 256
Joined: 18 Jun 2011, 15:56

Re: #25 Joel Mustonen

Post by anterio »

Trollet wrote:Nästan lika tufft som att hitta 31/4 i almanackan.
Ah gick rakt in i den luringen ja.
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 3062
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: #25 Joel Mustonen

Post by Foppas skridskocoach »

Han lirar inte i kvällens match mot Rögle, nån som vet varför?
Tigerränderna går aldrig ur.
Trollet
Posts: 8479
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: #25 Joel Mustonen

Post by Trollet »

Foppas skridskocoach wrote:Han lirar inte i kvällens match mot Rögle, nån som vet varför?
Gissar faktiskt på att han är petad, han har inte spelat mycket på slutet.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
Chippen
Posts: 14284
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: #25 Joel Mustonen

Post by Chippen »

Trollet wrote: Gissar faktiskt på att han är petad, han har inte spelat mycket på slutet.
Om Sscar Lindberg har haft en dålig säsong så är fan Mustonens säsong i nästan samma klass. har inte lyckats alls med sin plan att ta en plats i A-truppen på 13 forwards. Blev inte uttagen till JVM, och nu är det väl andra laget som han är utlånad till där han faktiskt petas.

För i Timrå fick han inte heller spela så mycket, och om det nu är samma sak i Västerås så kan man ju verkligen fundera på hur viljan är hos karln.

Han har ju potential helt klart, men det känns som om trampat ner i träsket sedan han inte fick spela JVM, men det har säkert sin naturliga förklaring till det, även om han själv anser att han är bra nog. Eller var bra nog då.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
Lappmössan
Posts: 3897
Joined: 15 Jun 2011, 17:15

Re: #25 Joel Mustonen

Post by Lappmössan »

Men ska det vara så svårt att komma ihåg?
Mustonen var skadad och kunde inte vara med på de två sista lägren som det finska laget hade inför JVM, vilket kraftigt minskade han chanser att komma med. Utgick man bara från hur han presterat i Elitserien några månader innan var dock chansen stor att han skulle komma med, men så funkar det inte, speciellt när finska förbundet (vad jag hört) inte ser positivt på att unga finska spelare väljer att utvecklas i sverige.
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 3062
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: #25 Joel Mustonen

Post by Foppas skridskocoach »

Chippen wrote:
Trollet wrote: Gissar faktiskt på att han är petad, han har inte spelat mycket på slutet.
Om Sscar Lindberg har haft en dålig säsong så är fan Mustonens säsong i nästan samma klass. har inte lyckats alls med sin plan att ta en plats i A-truppen på 13 forwards. Blev inte uttagen till JVM, och nu är det väl andra laget som han är utlånad till där han faktiskt petas.

För i Timrå fick han inte heller spela så mycket, och om det nu är samma sak i Västerås så kan man ju verkligen fundera på hur viljan är hos karln.

Han har ju potential helt klart, men det känns som om trampat ner i träsket sedan han inte fick spela JVM, men det har säkert sin naturliga förklaring till det, även om han själv anser att han är bra nog. Eller var bra nog då.
Nog hade då åtminstone jag betydligt högre förväntningar på Lindberg än på Mustonen. Joels säsong har i principt motsvarat mina förväntningar (med undantag för att han inte blev uttagen till JVM).
Tigerränderna går aldrig ur.
Post Reply