Omg.32 26/12 16:00 i LLA Färjestad Bk - Skellefteå AIK

Gamla matchtrådar och övriga avslutade trådar.

Moderator: Styrelsen

Rampa
Posts: 3948
Joined: 27 May 2011, 08:29

Omg.32 26/12 16:00 i LLA Färjestad Bk - Skellefteå AIK

Post by Rampa »

Spotta ut julskinkan och tugga gråben.

Nu är julen över. Ja åtminstone för vi som älskar hockey. Okej då, men bara idag, sen är det bara att spotta ut, spotta i nävarna och tagga upp inför nästa drabbning. En som jag ser det, inte helt oviktig sådan. Möte med Fbk i självaste varglyan, där det är lika viktigt för Aik att sätta sig i fysisk respekt, som att ta poäng. Varför då, kanske en del undrar. Jo, för att Färjestad kommer med all säkerhet att finnas med i slutspelet och då ska de som eventuell motståndare till oss, inte känna sig överlägsna i någon del av spelet.

Färjestad har sakta men säkert smugit sig uppåt i tabellen. Man har fått ordning på såväl försvarsspel som anfall, vilket inte var fallet i början av serien. Först efter en femtedel av grundseriens omgångar har laget sett någorlunda stabilt ut. Serverar ett citat ur Wermlands Nya Tidning, om just detta. ” Familjen” reste sig ur askan och det betraktar jag som en bedrift likvärdig med ett SM-guld.” Laget parkerar just nu på en femte plats, åtta poäng efter serieledande Skellefteå Aik.

Så här närapå efter att skinka och sill har slunkit ner är det inte lätt att veta exakt hur lagen kommer att se ut. Klart är i alla fall att i Aik spelar inte Lee Goren, nyopererad, och Melker Karlsson, fraktur på fotben och Petter Granberg som spelar JVM i Kanada. I gengäld har vi ju istället hemvändaren Joakim Lindström, vars Nhl-äventyr denna gång slutade i moll varpå Jocke beslöt att återgå i tjänst hos Skellefteå Aik, som han hade kontrakt med säsongen ut. Lindström var ju senast i Skellefteå en riktig matchvinnartyp. Hoppas han fortsätter med detta.

Färjestad saknar tre JVM-spelare. Jonas Brodin, Oscar Klefbom och Erik Thorell. Man har däremot införskaffat ytterligare en forward, kanadensaren Stefan Meyer från Ahl-laget Abbotsford Heat. Meyer ska dock inte ses som någon poängplockare utan enligt uppgift mer som en spelare med tuff spelstil. Vad nu bollklubben behöver en sådan till.

Att besegra Fbk i deras egen arena blir ingen lätt uppgift. Färjestad är elitseriens starkaste lag under de arton senaste omgångarna. Det måste bli full koncentration på alla poster i Aik om någon poäng ska plockas. Van vid hur laget brukar uppträda efter långa uppehåll så känner jag lite oro trots allt. Men en sådan liten detalj som att Jocke L träder in i handlingen kanske får hela truppen att vakna till ur ledighets-koman och spotta ut alla rester av julskinka och bara vilja tugga vargpäls.

Jag vill se en lite sur och småelak 89-kilo-Martin skrämma skiten ur ”bara”-87-kilo bulldozer-Sanny i Fbk. Jag vill se Fredrik L runda anfallande Fbk-forwards och plocka av dem pucken likt de vore småungar man nyper godiset av. Jag vill se Antos köra slalom mellan stillastående Fbk-backar. Jag vill se en så-ini-helsikes-vinnarsugen Joakim Lindström som revanscherar sig för alla motigheter under hösten. Jag vill se en Joacim Eriksson som närapå håller nollan. Kort sagt, jag vill se ett helskärpt Skellefteå Aik. Får jag det så tror jag vi vinner med 4-2.



//Rampa. redaktionen@northpower.nu
User avatar
Bilderberg
Posts: 1297
Joined: 15 Jun 2011, 22:27

Re: Omg.32 26/12 16:00 i LLA Färjestad Bk - Skellefteå AIK

Post by Bilderberg »

Åååhhh fan vad jag längtar! Äntligen är jultramset snart slut! :D

AIK och FBK är utan tvekan dom två formstarkaste lagen just nu, va in på hockeyligan och satt för skojsskull och gjorde tabeller från olika f.r.o.m till och med dagens datum-tabeller, och det är lite hugget som stucket vilket lag som är formstarkast beroende på från vilket datum man räknar, senaste månaden är AIK starkast men FBK från 15 Nov, medan AIK åter är starkare sen 1 Nov... osv osv...

Läste Fahlmans inför-matchrapport och blev chockad över Färjestads SpecialTeam-statistik, hur i helvete har dom kunnat få så hög effekt på så kort tid? Dom var väl bara för ett tag sen mediokra?! Stora förändringar måste ha skett där... Hade även varit roligt att kolla upp AIK's "specialteams" senaste månaden eller så, har en känsla av att även det tagit stadiga kliv uppåt senaste tiden.

Färjestad är förövrigt ärkelaget i Elitserien att hata om man gillar hockey, fult spel, mycket pengar, självgoda fans osv... Är nästan lite sur över att dom kunnat vända på steken så pass fort som det gått "krislaget färjestad" till "guldkandidaten färjestad" Dom kommer garanterat gå om Luleå inom kort och säkerligen kriga om absoluta topplaceringar framåt vårkanten. Men just i detta nu är det här seriefinalen i mina ögon, Lätt bästa tänkbara matchen om man vänder och vrider på det ett tag.

Färjestad - "Jätten som alltid reser sig". Må de svarta riddarna äntligen gå vinnande ur striden, med vårt nyanlände helgon från andra sidan Atlanten bör det gå vägen denna gång, så även i deras högborg.

*Längtar som fan*
Rampa
Posts: 3948
Joined: 27 May 2011, 08:29

Re: Omg.32 26/12 16:00 i LLA Färjestad Bk - Skellefteå AIK

Post by Rampa »

Bra uttryckt Bilderberg.
Lite box- respektive power-play statistik.
Rk Team GP PPGA OPP. TSH PK% SHGF
1 Färjestads BK 30 14 114 223:18 87,72 1
2 Skellefteå AIK 31 11 84 142:59 86,90 6
Just dessa lag leder för närvarande "box-ligan".

PP-ststsen något sämre. Däremot har ju svart-gulingarna klättrat från näst sista då man "ståtade" med strax under tio procent till numera 18,75%.
Rk Team GP PPGF OPP. TPP PP% SHGA
1 Brynäs IF 32 32 135 218:01 23,70 5
2 Färjestads BK 30 20 93 160:48 21,51 1
3 Växjö Lakers HC 31 22 108 193:00 20,37 5
4 AIK 31 19 99 168:47 19,19 0
5 Skellefteå AIK 31 21 112 184:07 18,75 0
Vet inte med säkerhet, men enligt swehockey så har vi inga insläppta i pp, men däremot 6 st gjorda i box-play, vilket vi är bästa lag med.
User avatar
Bilderberg
Posts: 1297
Joined: 15 Jun 2011, 22:27

Re: Omg.32 26/12 16:00 i LLA Färjestad Bk - Skellefteå AIK

Post by Bilderberg »

Äsch då, verkar vara riktigt svårt att hitta statistik på powerplay/boxplay från angivna tidpunkter tom dagens datum. Är det någon vänlig själ som orkar sitta och räkna ihop t.ex. AIK´s PP fån t.ex 15 November eller så?
Vill bra gärna se vart vi hamnar i såna fall, har en känsla av att vi kanske ligger ännu bättre till än 18% senaste tiden ;) Och i såna fall tycker jag även att man "borde" kunna räkna det som våran "egentliga" PP-% särskilt då stora förändringar gjorts och man har jobbat hårt med att förbättra och finjusterat den spelformen. Det är rätt och slätt inte samma PP vi förfogar över nu som vi hade t.ex i mitten av Oktober... (Och nu med Jocke i laget bör det om inte gå att förbättra det ännu mer!!) :D
Rampa
Posts: 3948
Joined: 27 May 2011, 08:29

Re: Omg.32 26/12 16:00 i LLA Färjestad Bk - Skellefteå AIK

Post by Rampa »

Verkligen Bilderberg. Inte minst morgondagens match kommer att bli intressant ur den aspekten.
Fan, blir det aldrig imorgon??? ;)
User avatar
Zimme
Posts: 5206
Joined: 24 May 2011, 22:13
Location: Lycksele

Re: Omg.32 26/12 16:00 i LLA Färjestad Bk - Skellefteå AIK

Post by Zimme »

Bilderberg wrote:Äsch då, verkar vara riktigt svårt att hitta statistik på powerplay/boxplay från angivna tidpunkter tom dagens datum. Är det någon vänlig själ som orkar sitta och räkna ihop t.ex. AIK´s PP fån t.ex 15 November eller så?
Vill bra gärna se vart vi hamnar i såna fall, har en känsla av att vi kanske ligger ännu bättre till än 18% senaste tiden ;) Och i såna fall tycker jag även att man "borde" kunna räkna det som våran "egentliga" PP-% särskilt då stora förändringar gjorts och man har jobbat hårt med att förbättra och finjusterat den spelformen. Det är rätt och slätt inte samma PP vi förfogar över nu som vi hade t.ex i mitten av Oktober... (Och nu med Jocke i laget bör det om inte gå att förbättra det ännu mer!!) :D
Sedan den 16/11, dvs 10 matcher har laget gjort 10 PP mål på totalt 36 tillfällen, dvs 27,8% i Effektivitet.
BP under motsvarande period ligger på 5 insläppta på 34 försök, 85,3% (plus 2 mål SH)
"Näe men vafan tror du själv? Jag är ju sniper. Svinbra på COD dessutom."
- Petter Emanuelsson
User avatar
Special Brew
Posts: 10082
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: Omg.32 26/12 16:00 i LLA Färjestad Bk - Skellefteå AIK

Post by Special Brew »

Minns allt för väl hur trögt det gick efter förra uppehållet. För mycket julmat gör att vi får det kämpigt. Tror tyvärr på torsk med typ 4-1. :?
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: Omg.32 26/12 16:00 i LLA Färjestad Bk - Skellefteå AIK

Post by svartgulsubkultur »

Special Teams ska som sagt bli väldigt intressant, vår nya förstauppställning i PP kan bli grym men den har ju ännu inte fått spela i skarpt läge.
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
User avatar
Bilderberg
Posts: 1297
Joined: 15 Jun 2011, 22:27

Re: Omg.32 26/12 16:00 i LLA Färjestad Bk - Skellefteå AIK

Post by Bilderberg »

Rampa wrote:Verkligen Bilderberg. Inte minst morgondagens match kommer att bli intressant ur den aspekten.
Fan, blir det aldrig imorgon??? ;)
Jo förfan! :D Forumet har varit dödtrist i cirka 2 dagar, men nuså startade du den här eftertraktade tråden och OJ så glad och hockeykåt man blev! ;)
Zimme wrote:Sedan den 16/11, dvs 10 matcher har laget gjort 10 PP mål på totalt 36 tillfällen, dvs 27,8% i Effektivitet.
BP under motsvarande period ligger på 5 insläppta på 34 försök, 85,3% (plus 2 mål SH)
Åh herrejävlar vad bra!! Stort tack att du tog dig tid mannen! :D Satt själv och funderade kring 20-23 % nånting. Men det här bevisar ju bara hur jävla bra AIK faktiskt är. Med vårat SPP (SuperPowerPlay) kommer vi krossa gristrynerna! Och med Jocke i laget ser jag fram emot ett PP på 30 % lagom innan slutspelet drar igång tll våren 8-) Livet är underbart emellan åt... (Förresten.. vad har Färjestad för PP% under samma period då?)
User avatar
anton95uppsala
Posts: 669
Joined: 15 Jun 2011, 20:00
Location: Uppsala

Re: Omg.32 26/12 16:00 i LLA Färjestad Bk - Skellefteå AIK

Post by anton95uppsala »

Om någon som ska på matchen vill boka bortaståplåtar kan detta göras här:

http://northpower.nu/wordpress/phpBB3/v ... f=35&t=324" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Spökplumpen
Posts: 467
Joined: 15 Jun 2011, 13:20

Re: Omg.32 26/12 16:00 i LLA Färjestad Bk - Skellefteå AIK

Post by Spökplumpen »

svartgulsubkultur wrote:Special Teams ska som sagt bli väldigt intressant, vår nya förstauppställning i PP kan bli grym men den har ju ännu inte fått spela i skarpt läge.
Älskar att Edström ges chansen. Genialt modig coachning.
don_tomassso
Posts: 1839
Joined: 15 Jun 2011, 16:38
Location: sjungande dalen

Re: Omg.32 26/12 16:00 i LLA Färjestad Bk - Skellefteå AIK

Post by don_tomassso »

Hur var det nu.brukar inte AIK spela rätt dåligt efter uppehåll?
tror ändå på seger 2-3 efter sudden.
User avatar
Sketch
Posts: 1072
Joined: 15 Jun 2011, 14:51

Re: Omg.32 26/12 16:00 i LLA Färjestad Bk - Skellefteå AIK

Post by Sketch »

2-3 i sudden låter bra, men jag tror också på en seg match.
Ska som ni säger bli ruskigt intressant att se 1:a PP:et, här sitter man nog med för höga förväntningar men vågar Bellemare skjuta lite oftare bör det bli livsfarligt från varje vinkel. Längtar! :twisted: BP kan dock få sig en liten törn med Goren och Melker borta... kommer man matcha Bellemare där fortfarande?
Rampa
Posts: 3948
Joined: 27 May 2011, 08:29

Re: Omg.32 26/12 16:00 i LLA Färjestad Bk - Skellefteå AIK

Post by Rampa »

Sketch wrote:
BP kan dock få sig en liten törn med Goren och Melker borta... kommer man matcha Bellemare där fortfarande?
Intressant fråga du. Med Melker och Lee borta skulle jag kunna tänka att Hynning får en del speltid.
rock
Posts: 403
Joined: 22 Jun 2011, 07:19

Re: Omg.32 26/12 16:00 i LLA Färjestad Bk - Skellefteå AIK

Post by rock »

Med erfarenhet vet vi vad Skellefteå går för efter ett uppehåll. Bara hoppas att Färjestad har julskinkan tung i magen och ett par prinskorvar i varje ben. Tuff borta match där jag hoppas vi kan bjuda på ett bra spel och åka hem med något mer än väl genomförd match i bagaget.
shaquille
Posts: 1986
Joined: 15 Jun 2011, 15:45

Re: Omg.32 26/12 16:00 i LLA Färjestad Bk - Skellefteå AIK

Post by shaquille »

Äntligen drar det igång igen efter 2 veckors abstinens,får hoppas det inte är som det brukar va efter ett uppehåll,seg och slött.hoppas och tror att det är det motsatta och vi vinner med 2-4 :D
Rampa
Posts: 3948
Joined: 27 May 2011, 08:29

Re: Omg.32 26/12 16:00 i LLA Färjestad Bk - Skellefteå AIK

Post by Rampa »

Uppdaterat: Färjestads Anton Grundel är sjuk och kommer således inte till spel.
User avatar
Special Brew
Posts: 10082
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: Omg.32 26/12 16:00 i LLA Färjestad Bk - Skellefteå AIK

Post by Special Brew »

OJ! Stolpträff! Där har vi tur. :?
hillbilly
Posts: 858
Joined: 15 Jun 2011, 20:28

Re: Omg.32 26/12 16:00 i LLA Färjestad Bk - Skellefteå AIK

Post by hillbilly »

Färjestad spelar mycket mer fysiskt och smäller på i alla närkamper. Lite småfult sådär..
Syns att vi har det minsta laget i elitserien. Goren hade verkligen behövts idag.
User avatar
Bilderberg
Posts: 1297
Joined: 15 Jun 2011, 22:27

Re: Omg.32 26/12 16:00 i LLA Färjestad Bk - Skellefteå AIK

Post by Bilderberg »

hillbilly wrote:Färjestad spelar mycket mer fysiskt och smäller på i alla närkamper. Lite småfult sådär..
Syns att vi har det minsta laget i elitserien. Goren hade verkligen behövts idag.
Luleå har minsta laget i Elitserien...
User avatar
King Kong
Posts: 1905
Joined: 15 Jun 2011, 22:31

Re: Omg.32 26/12 16:00 i LLA Färjestad Bk - Skellefteå AIK

Post by King Kong »

Tycker vi gör en bra 1:a period..
Tycker vår nya "1:a" lina ser riktigt intressant ut och får dom bara spela ihop sig så blir nog detta bra..
Hadelöv bra med stolparna med sig..
Men vi måste få in mer folk på kassen och spela lite kraftfullare..
“But a bigger thing than the points is trying to find that consistency and compete every night. If your stick isn't working that night, you still need to bring something to the table to help better the team.” - Bud Holloway
Add Will to skill.
User avatar
Special Brew
Posts: 10082
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: Omg.32 26/12 16:00 i LLA Färjestad Bk - Skellefteå AIK

Post by Special Brew »

Vi gör en skaplig 1:a period. FBK har haft de hetaste chanserna men vi är inte ofarliga när vi kommer fram. Hyffsat pigga ben trots allt.
Rampa
Posts: 3948
Joined: 27 May 2011, 08:29

Re: Omg.32 26/12 16:00 i LLA Färjestad Bk - Skellefteå AIK

Post by Rampa »

hillbilly wrote:Färjestad spelar mycket mer fysiskt och smäller på i alla närkamper. Lite småfult sådär..
Syns att vi har det minsta laget i elitserien. Goren hade verkligen behövts idag.
Tycker inte Goren är särskilt bra på att tacklas. Jag saknar faktiskt Melker mer. Ett stort irritationsmoment för motståndare. Som den där sommarflugan som springer på en när man ska sova och aldrig går att träffa. :)
User avatar
Bilderberg
Posts: 1297
Joined: 15 Jun 2011, 22:27

Re: Omg.32 26/12 16:00 i LLA Färjestad Bk - Skellefteå AIK

Post by Bilderberg »

Vem var backen som gick bort sig när Per Åslund kom fri och la en lös backhand?
Trollet
Posts: 8489
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Omg.32 26/12 16:00 i LLA Färjestad Bk - Skellefteå AIK

Post by Trollet »

Skogs va?
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Omg.32 26/12 16:00 i LLA Färjestad Bk - Skellefteå AIK

Post by 374 »

Burström
Trollet
Posts: 8489
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Omg.32 26/12 16:00 i LLA Färjestad Bk - Skellefteå AIK

Post by Trollet »

Skogs var indianaren in i slottet i det andra friläget. Men det kanske inte var Åslunds.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
User avatar
Special Brew
Posts: 10082
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: Omg.32 26/12 16:00 i LLA Färjestad Bk - Skellefteå AIK

Post by Special Brew »

Jaha. 50 matcher på Lundberg.
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Omg.32 26/12 16:00 i LLA Färjestad Bk - Skellefteå AIK

Post by 374 »

Ok, vi pratar om olika situationer.
User avatar
Special Brew
Posts: 10082
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: Omg.32 26/12 16:00 i LLA Färjestad Bk - Skellefteå AIK

Post by Special Brew »

Meyer verkar var en stor idiot!
Locked