Semi 1. AiK-Luleå Tis 7/4 19.00

Diskutera matcher, spelare och nyförvärv

Moderator: Styrelsen

Humlannitton

Re: Semi 1. AiK-Luleå Tis 7/4 19.00

Post by Humlannitton »

Tycker man kan försöka tänka på att Valter är 19 år, när man som vuxna män skriver och kritiserar. Håller med om att han behöver utveckla skridskoåkningen, men hans blick och spelförståelse kan ge honom 15 säsonger i Skellefteå AIK som kulturbärare. Självklart borde han skyddas bättre av coacherna, ge honom inte utmaningar han inte är redo för.
Frantisek Pospisil

Post by Frantisek Pospisil »

Humlannitton wrote: 08 Apr 2026, 20:35 Tycker man kan försöka tänka på att Valter är 19 år, när man som vuxna män skriver och kritiserar. Håller med om att han behöver utveckla skridskoåkningen, men hans blick och spelförståelse kan ge honom 15 säsonger i Skellefteå AIK som kulturbärare. Självklart borde han skyddas bättre av coacherna, ge honom inte utmaningar han inte är redo för.
Håller med varje ord. Blir ledsen se skräpet som skrivs om Valter. Killen har knappt fått körkort men bedöms härinne som om han spelat i 5 säsonger i A-laget.
Lätt sitta vid tangenter och skriva skit när skribenten själv måste googla om en puck är rund eller oval.
Skärpning alla belackare.
ossian

Post by ossian »

Valter är riktigt bra i PP. Fantastisk teknik och klart bäst spelsinne i laget, rent magiska pass. Men behöver bli rappare. Tycker han passar bättre in i en kedja om han lirar med typ Zeb och Davidsson så de kan jaga efter pucken eller bära upp den, och han kan hålla i den och fördela spelet. Väldigt duktig med pucken men behöver förbättra spelet utan. Kan verkligen dyrka upp ett försvar.
tazman

Post by tazman »

En kedja med Davidsson-Forsfjäll-Lundberg hade varit fin på papper.
"Vinstchans en procent: Lika stor risk som Norwich skulle vinna Premier League-lika stor risk är det att Liverpool vinner Champions League."/Simon Bank, Sportbladet, inför CL 2005.
nr86

Post by nr86 »

Kritiken mot Valter tycker även jag varit lite väl hård med tanke på ålder och shl erfarenhet. Men det är spelet utan puck som han måste jobba med. Inte många i laget som har lika fin blick för spelet som han har.
Chippen

Post by Chippen »

Humlannitton wrote: 08 Apr 2026, 20:35 Tycker man kan försöka tänka på att Valter är 19 år, när man som vuxna män skriver och kritiserar. Håller med om att han behöver utveckla skridskoåkningen, men hans blick och spelförståelse kan ge honom 15 säsonger i Skellefteå AIK som kulturbärare. Självklart borde han skyddas bättre av coacherna, ge honom inte utmaningar han inte är redo för.
Det är väl just tackvare hans dåliga skridskoåkning som han i dagsläget kan bli en långvarig spelare i Skellefteå? För det är väl därför som han inte är draftad t.ex? Speluppfattning och blick för spelet är på en högre nivå än för väldigt många i den åldersgruppen.

Samtidigt är jag lite förvånad att han är så svag i det defensiva spelet, för just hans speluppfattning och block för spelet när han har puck borde göra att spelet utan puck borde vara på en högre nivå.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
karlikagh

Post by karlikagh »

Undrar hur man tänker ikväll om Davidsson är tillbaka, Vuollet eller Valter på läktaren, en som spelar pp men bänk övrigt eller en som inte spelar pp och 5v5 övrigt. Logiskt sätt Vuollet men undrar hur man gör i pp2 då.
Chippen

Post by Chippen »

karlikagh wrote: 09 Apr 2026, 11:45 Undrar hur man tänker ikväll om Davidsson är tillbaka, Vuollet eller Valter på läktaren, en som spelar pp men bänk övrigt eller en som inte spelar pp och 5v5 övrigt. Logiskt sätt Vuollet men undrar hur man gör i pp2 då.
Jag tror nog att Ledarstaben skickar Voullet på läktaren, men enligt mig borde det vara Valter.
Detta för att PP2 har så lite istid i en match och därför bör man prioritera 5vs5.

Hur man gör i PP2? Tja, låt Davidsson ta Valters plats så att den uppställningen får en rightskytt som kan skjuta direkt.
Alternativt så flyttar man Okuliar till vänster och petar in Pär/Stjernborg.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
ossian

Post by ossian »

Oväntat att du klagar på juniorer och unga spelare. Tur att det inte är du som har bestämt med tanke på den enorma framgången vi har nått
Chippen

Post by Chippen »

ossian wrote: 09 Apr 2026, 13:00 Oväntat att du klagar på juniorer och unga spelare. Tur att det inte är du som har bestämt med tanke på den enorma framgången vi har nått
Flossian...ohhhh.
Även du, med ditt briljanta hockeyöga, måste väl vilka brister som t.ex Valter har och vad det skapar i täta matcher.
ossian

Post by ossian »

Ja snippan. Jag kan se han brister. Men jag kan även se hans styrkor.

Om du hade fått bestämma hade AIK likt gnet-Lule aldrig någonsin satsat på några egna spelare, när det är just den strategin som gjort oss till SHLs mest framgångsrika förening. Genomgående, i varannat inlägg, hackar du på våra ungdomar, låna ut, köp in nya, när våra ungdomar är Sverigeledande. Precis som Oskar Lindberg hade problem med att hålla en jämn och hög nivå, alla klagade på honom också.
Chippen

Post by Chippen »

ossian wrote: 09 Apr 2026, 16:10 Ja snippan. Jag kan se han brister. Men jag kan även se hans styrkor.

Om du hade fått bestämma hade AIK likt gnet-Lule aldrig någonsin satsat på några egna spelare, när det är just den strategin som gjort oss till SHLs mest framgångsrika förening. Genomgående, i varannat inlägg, hackar du på våra ungdomar, låna ut, köp in nya, när våra ungdomar är Sverigeledande. Precis som Oskar Lindberg hade problem med att hålla en jämn och hög nivå, alla klagade på honom också.
Fast just nu väger inte styrkorna upp bristerna, och det funkar bra i en grundserielunk men inte i ett slutspel.

Titta på Voullet ist, han har gjort det omvända. Växlat upp i Slutspelet och spelar en betydligt bättre hockey nu. Det gör att det var märkligt att Voullet petades men Valter fick spela.

Om jag hade fått bestämma stämmer det att jag lånat ut Valter för att göra honom mera redo. Låta honom klocka mera minuter i en producerande kedja.
Jag hade inte plockat hem Haara, utan låtit honom spela viktiga minuter i ledande backpar med Barkemo i BIK. Detta ist för att sitta på läktaren hos oss nu.

Ja, jag hade lånat ut spelare som behöver spela seniorhockey ist för J20 för att ta nästa steg.

PS. Precis som jag hoppades på så gick Voullet före Valter. Man verkar tydligen prioritera framgång för laget. Så med ditt excellenta hockeyöga och filosofi gör väl Hermansson fel.
ossian

Post by ossian »

Valter har haft det lite halvtungt i 5-5 och i egen zon. Har haft det jobbigt när både han och Voullet hamnar under press i egen zon. Men tycker absolut inte vi ska låna ut honom. Vi behöver spelare i slutspelet, ikväll får Voullet chansen så tränarerna ger dock rätt. Vi behöver 14 forwards i ett slutspel.

Sen i sommar får Valter köra lite benträning så han blir lite rappare. Han har ett magiskt spelsinne och har ögon i nacken.
ossian

Post by ossian »

Får se hur det går med Zeb och Davidsson. Magiskt rapp kedja.

Vi har sjukt bra centerlinje.
lappri

Post by lappri »

Jag står fast vid att det kostat oss ett par guld genom att vi ej valt (tvungna?) att värva till oss de sista pusselbitarna i truppen i några av dessa framgångsrika år och istället valt att satsa på spelare från de egna leden i form av juniorer. Med det sagt så skulle jag aldrig vilja att vi gjort det annorlunda. Vi är Sveriges bästa lag samt förening, alla vill vara som vi. I slutändan litar jag blint på AIK.
ossian

Post by ossian »

Det guld som vi "missade" var finalen mot Brynäs då vi var klart bättre, men keepern var inte bra i finalen. Det tog vi lärdom av och har efter det haft riktigt vassa keepers varje år i princip. I övriga finaler var vi det sämre laget och förlorade rättvist tycker jag. Kanske kunde vi stulit någon final genom att köpa in några till fjärdekedjan, men då hade vi inte haft den här kontinuiteten som gjort att vi slutat topp sex och tampats om medaljer år efter år. När Lindgren var sportchef och vi köpte in fler så gick det dåligt.
lappri

Post by lappri »

ossian wrote: 09 Apr 2026, 18:59 Det guld som vi "missade" var finalen mot Brynäs då vi var klart bättre, men keepern var inte bra i finalen. Det tog vi lärdom av och har efter det haft riktigt vassa keepers varje år i princip. I övriga finaler var vi det sämre laget och förlorade rättvist tycker jag. Kanske kunde vi stulit någon final genom att köpa in några till fjärdekedjan, men då hade vi inte haft den här kontinuiteten som gjort att vi slutat topp sex och tampats om medaljer år efter år. När Lindgren var sportchef och vi köpte in fler så gick det dåligt.
Exakt det jag ville förmedla.
Chippen

Post by Chippen »

ossian wrote: 09 Apr 2026, 18:46 Valter har haft det lite halvtungt i 5-5 och i egen zon. Har haft det jobbigt när både han och Voullet hamnar under press i egen zon. Men tycker absolut inte vi ska låna ut honom. Vi behöver spelare i slutspelet, ikväll får Voullet chansen så tränarerna ger dock rätt. Vi behöver 14 forwards i ett slutspel.

Sen i sommar får Valter köra lite benträning så han blir lite rappare. Han har ett magiskt spelsinne och har ögon i nacken.
Hockeyöga har talat 😃
"ikväll får Voullet CHANSEN..." 😃 han som varit ordinarie hels säsongen typ "får chansen" 🤣.

Ja, jag HADE lånat ut Valter den säsong och han var ju dubbelreggad med SSK. Det hade varit bra för honom, men nu blev det som det blev.

Jag håller dock med om att han bör köra en rejäl sommarträning för bli explosivare och starkare och förhoppningsvis rappare.
Får vi bara en ökning med 5 % kommer vi få en mycket bättre Valter.
Faran är dock att det blir som med Rundblad som ökade för mycket i muskelmassa vilket påverkade hans spel
ossian

Post by ossian »

Voullet bra ikväll och jag livet ur Gnet-Luleås backar. Dessutom guldstjärna till att han totalt nitar sin kille i slagsmålet, kul att se!

Ikväll spelade inte Valter och nu han är 14:e. Det kan komma skador.
haggloader

Post by haggloader »

Tur att vi har moralens väktare på forumet.
Du kritiserade mig hårt när en sönderkörlad ynglig från mälardalen krävde att få spela i AIK. Så har vi spelare som Pudas, Lindholm. Vann vi inte sm-guld det året?
Theo Keiilin alltså.

https://www.eliteprospects.com/player/4 ... heo-keilin
Humlannitton

Post by Humlannitton »

haggloader wrote: 11 Apr 2026, 16:46
Tur att vi har moralens väktare på forumet.
Du kritiserade mig hårt när en sönderkörlad ynglig från mälardalen krävde att få spela i AIK. Så har vi spelare som Pudas, Lindholm. Vann vi inte sm-guld det året?
Theo Keiilin alltså.

https://www.eliteprospects.com/player/4 ... heo-keilin
På vilket sätt är det ”moralens väktare” att påpeka att man kanske kan vara lite mer rimlig i kritiken av en ung Skellefteå-kille som inte är i närheten av färdig hockeyspelare? Ska man kritisera nån, så är det väl i såna fall coacherna som väljer att spela honom i kritiska lägen när han inte är redo för det.

Har ingen aning om vad du menar med ”kritiserade hårt”, länka gärna inlägget.
haggloader

Post by haggloader »

Jösses, om man som du ska vara stor-karl kan man försöka ha något lite huvudet.
viewtopic.php?p=244086&hilit=Keilin#p244086
Rollie

Post by Rollie »

Vet inte vem det syftas på när det gäller "kritik" av Valter. Men för egen del står jag rakryggad när jag säger att pojken behöver in i gymmet i sommar. Tror garanterat att tränarna kommer säga samma till honom. Sen har jag hyllat honom för den fantastiska speluppfattningen/spelförståelsen, en ny Bäckström i mina ögon, men här och nu är han för vek och för långsam på rören.
ossian

Post by ossian »

Vet inte om jag håller med om han måste bli mycket starkare eller tyngre. Men hans fina spelsinne och teknik kan han stänga passningsvägar eller knycka pucken med klubban, ska absolut inte spela som Martin Lundberg. Däremot måste han bli rappare, mer explosiv, snabbare, kvickare. Blir han lite rappare i fötterna skulle det göra stor skillnad.
dovienya

Post by dovienya »

Nu snöar jag också in lite på Valterspåret här:
Det är kanske inte jättebäst för Valter att ha JJ som läromästare (om han nu har det). Jonte är väl den som är mest lik Valter i spelstilen, så det är därför jag tänker som jag tänker:

Speluppfattningen och passningsdelen är minst lika bra hos Valter som hos JJ, däremot är beslutsfattandet fortfarande lite för långsamt, samma med skottet. Självförtroendestyrt sannolikt. Plus att det skiljer ett sjundedels sekel mellan dem i ålder...
Skridskoåkandet är inte riktigt i klass med Johnson d.ä, men då ska man veta att JJ inte alls är särskilt bra på rören.

Men... Jonathan Johnson väljer allt som oftast aktivt att låta motståndarna komma först till pucken i närkamper vid sarg. Detta är också Valters grej? Det handlar inte om att de är skridskosvaga; detta beslut tar de även om de med lätthet skulle hinna först till situationen. Valter är oväntat stark, och borde tjäna på att vara först in i situationerna. Känns på något sätt lite bekvämt att inte göra det (här från sofflocket).
Johnson d.ä räddas ganska ofta av att han spelar högre upp i hierarkin och omges av defensivt starkare spelare, så det blir inte lika uppenbart när han tappar pucken i egen zon - vilket händer OFTA.

Ta rygg på Zeb, Hugg, Bryggis. Först in, först ut.
Rollie

Post by Rollie »

ossian wrote: 11 Apr 2026, 20:31 Vet inte om jag håller med om han måste bli mycket starkare eller tyngre. Men hans fina spelsinne och teknik kan han stänga passningsvägar eller knycka pucken med klubban, ska absolut inte spela som Martin Lundberg. Däremot måste han bli rappare, mer explosiv, snabbare, kvickare. Blir han lite rappare i fötterna skulle det göra stor skillnad.
Jamen hur blir man det...genom styrketräning såklart, det behöver inte innebära att lägga på sig 10 kg för han. Jag kan det där och fys tränare i AIK kan det också.
Sportis

Post by Sportis »

Pär är visst anmäld.
Post Reply