Amerikansk fotboll

Allt Annat

Moderator: Styrelsen

Post Reply
Chippen
Posts: 14288
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Amerikansk fotboll

Post by Chippen »

Junior- och senior skiljer väl inte?
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
PackSwede
Posts: 1015
Joined: 21 Jun 2011, 20:36
Location: Umeå

Re: Amerikansk fotboll

Post by PackSwede »

Som ren kuriosa kan jag säga att i Sverige är det NCAA (College) reglerna som gäller, dessutom alltid fjolårets eftersom man ska hinna översätta dom.

Skillnaderna är inte speciellt stora, det stora tror jag är att i NCAA räcker det med 1 fot "inbounds" för att det ska räknas som mottagen boll samt att "Pass Interference" inte är en "spot foul" utan alltid 15 yards. Reglerna för övertid är också helt annorlunda.

Nu är jag inte inblandad i Football längre men jag känner rätt många som spelat plus att jag var speaker på Huskies matcher i ganska många år.
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Amerikansk fotboll

Post by 374 »

Notre Dame mot Alabama i BCS National Championship Game. Två klassiska collegefotbollag där jag hoppas mina favoriter Notre Dame tar hem det.
User avatar
PackSwede
Posts: 1015
Joined: 21 Jun 2011, 20:36
Location: Umeå

Re: Amerikansk fotboll

Post by PackSwede »

Fighting Irish har ju varit ovanligt mediokra dom senaste 10 åren, kul att se ett sådant klassiskt lag tillbaka på toppen. Läste en bok om ND för några år sedan som tyvärr verkade rätt hårt vinklad mot Lou Holz men det var ändå intressant läsning:

http://www.amazon.com/Under-The-Tarnish ... 0671899384" onclick="window.open(this.href);return false;

Lite nyligare läste jag också en bok om Crimson Tide där en journalist och tillika Alabama fan följde lagets mest hängivna fans under en säsong när dom reser runt på bortamatcherna med husbil, den boken var riktigt bra och gav en intressant bild av hur det kan vara för en hängiven supporter:

http://www.amazon.com/Rammer-Jammer-Yel ... 0609807137" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
PackSwede
Posts: 1015
Joined: 21 Jun 2011, 20:36
Location: Umeå

Re: Amerikansk fotboll

Post by PackSwede »

AaronRodgersDay.jpg
AaronRodgersDay.jpg (32.58 KiB) Viewed 3473 times
Idag firas Aaron Rodgers day i Wisconsin, fan att jag glömde ta på mig min Rodgers jersey när jag gick till jobbet!
User avatar
Zimme
Posts: 5206
Joined: 24 May 2011, 22:13
Location: Lycksele

Re: Amerikansk fotboll

Post by Zimme »

Sweet.
"Näe men vafan tror du själv? Jag är ju sniper. Svinbra på COD dessutom."
- Petter Emanuelsson
User avatar
PackSwede
Posts: 1015
Joined: 21 Jun 2011, 20:36
Location: Umeå

Re: Amerikansk fotboll

Post by PackSwede »

http://www.jsonline.com/news/wisconsin/ ... 13491.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Det är till och med sanktionerat av "State Legislature" :D
User avatar
Zimme
Posts: 5206
Joined: 24 May 2011, 22:13
Location: Lycksele

Re: Amerikansk fotboll

Post by Zimme »

Zimme wrote:Divisonsledning igen då. Börjar synas vilka som går till slutspel nu. i NFC är Falcons och 49:ers säkra,Giants har 2 matcher tillgodo på Redskins och Cowboys i sin division och ska väl kunna hålla distansen ut. NFC North jämnast med Packers och Beras på 8-4 båda två. Känns som att båda lagen spelar slutspel med Seahawks eller Buccaners som sista wildcard. (möjligen att Vikings kan blanda sig i striden men jag är tveksam)
I AFC är alla divisonssegrare: Texans, Ravens, Broncos och Patriots i praktiken klara redan. Colts, Steelers och Bengals slåss om wildcardplatserna.
Blev ju inte riktigt som förutspått, Packers säkrade divisionssegern i helgen men Giants har släppt både Redskins och Cowboys före sig i divisionen och är totalt 9:a i konferensen . Buccaneers har fyra raka torsk och är borta från slutspelet. Vikongs har petat ner Bears från andraplatsen i divisionen och wildcardplatsen. 6 lag är inblandade i striden om de sista platserna i NFC (inkl divisionssegern i East.)
"Näe men vafan tror du själv? Jag är ju sniper. Svinbra på COD dessutom."
- Petter Emanuelsson
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Amerikansk fotboll

Post by 374 »

Cowboys och Redskins möts också i sista omgången. Tror att Redskins vinner NFC East och även att Giants går till Play off. Kan dock vara så att jag är färgad av mitt Cowboyshat.
User avatar
Zimme
Posts: 5206
Joined: 24 May 2011, 22:13
Location: Lycksele

Re: Amerikansk fotboll

Post by Zimme »

skulle nog satsa på att Seahawks och nån av Vikings eller Bears tar wildcardplatserna (troligen Bears eftersom de möter Lions medan Vikings har Packers kvar)
"Näe men vafan tror du själv? Jag är ju sniper. Svinbra på COD dessutom."
- Petter Emanuelsson
User avatar
PackSwede
Posts: 1015
Joined: 21 Jun 2011, 20:36
Location: Umeå

Re: Amerikansk fotboll

Post by PackSwede »

NFC North Champions !

men allvarligt, det där trickspelet på punt return :shock:

49ers ser onekligen starka ut även om dom släppte in "pretty boy brady" genom att spela för mycket prevent defense.
User avatar
Zimme
Posts: 5206
Joined: 24 May 2011, 22:13
Location: Lycksele

Re: Amerikansk fotboll

Post by Zimme »

Det var väl inte riktigt lysande genomfört, vet inte vad de tänkte där.
Falcons och 49:ers ser riktigt vassa ut men Packers kan förhoppningsvis knipa andraplatsen och få en lite bättre resa i slutspelet. Jag ser dock Giants som mardrömsmotståndare för GB och hoppas de missar playoff.

Skulle f.ö ge mycket för att få se Charles Tillman i Packers.
"Näe men vafan tror du själv? Jag är ju sniper. Svinbra på COD dessutom."
- Petter Emanuelsson
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Amerikansk fotboll

Post by 374 »

Zimme wrote:skulle nog satsa på att Seahawks och nån av Vikings eller Bears tar wildcardplatserna (troligen Bears eftersom de möter Lions medan Vikings har Packers kvar)
Seahawks och Vikings blev det. Nu hoppas jag på en Super Bowl mellan Broncos och 49ers.
User avatar
Zimme
Posts: 5206
Joined: 24 May 2011, 22:13
Location: Lycksele

Re: Amerikansk fotboll

Post by Zimme »

Broncos känns väl hyfsat givna i SuperBowl men 49ers är jag inte lika säker på, hoppas på Packers naturligtvis men Seahawks ska inte räknas bort, tror de har nog så stor chans.
"Näe men vafan tror du själv? Jag är ju sniper. Svinbra på COD dessutom."
- Petter Emanuelsson
User avatar
PackSwede
Posts: 1015
Joined: 21 Jun 2011, 20:36
Location: Umeå

Re: Sv: Amerikansk fotboll

Post by PackSwede »

Har laddat upp för nattens match med att stiga upp strax efter 5 i morse och åka till Härnösand på Bandycup. Man får väl hoppas på någon timmes sömn innan det drar igång (fortfarande en dryg timme innan man är hemma)

Go Pack Go!
User avatar
Zimme
Posts: 5206
Joined: 24 May 2011, 22:13
Location: Lycksele

Re: Amerikansk fotboll

Post by Zimme »

Gick ju bra, Vikings på semester, 49:ers nästa lag för Packers.
"Näe men vafan tror du själv? Jag är ju sniper. Svinbra på COD dessutom."
- Petter Emanuelsson
User avatar
PackSwede
Posts: 1015
Joined: 21 Jun 2011, 20:36
Location: Umeå

Re: Sv: Amerikansk fotboll

Post by PackSwede »

Somnade gott i soffan och missade större delen av matchen men det kändes inte som om det skulle bli några problem. 49ers blir tyngre motstånd men jag tror såklart på vinst, enda gången Packers förlorat i SF var det pga av en domarmiss som jag tror var en avgörande orsak till att man införde "instant replay"
grolla
Posts: 1
Joined: 21 Nov 2012, 17:31

Re: Amerikansk fotboll

Post by grolla »

Zimme wrote:Broncos känns väl hyfsat givna i SuperBowl men 49ers är jag inte lika säker på, hoppas på Packers naturligtvis men Seahawks ska inte räknas bort, tror de har nog så stor chans.
nog är det att ta i att broncos känns givna en till manning vs brady match känns helt oviss men väldigt lockande när man slipper amerikansk mediahysteri. Hoppas på bättre matcher i helgen än förra då det ända intressanta var att se hur länge shanny skulle rida rg3 innan det sket sig, Tror att Houston kan ge patriots en bra match om de får en bra start de är inte byggda för att spela bakifrån.
User avatar
Zimme
Posts: 5206
Joined: 24 May 2011, 22:13
Location: Lycksele

Re: Amerikansk fotboll

Post by Zimme »

grolla wrote:
Zimme wrote:Broncos känns väl hyfsat givna i SuperBowl men 49ers är jag inte lika säker på, hoppas på Packers naturligtvis men Seahawks ska inte räknas bort, tror de har nog så stor chans.
nog är det att ta i att broncos känns givna en till manning vs brady match känns helt oviss men väldigt lockande när man slipper amerikansk mediahysteri. Hoppas på bättre matcher i helgen än förra då det ända intressanta var att se hur länge shanny skulle rida rg3 innan det sket sig, Tror att Houston kan ge patriots en bra match om de får en bra start de är inte byggda för att spela bakifrån.
Well, man kan väl säga att det sket sig fett, Ravens tog ju hem matchen, 38-35 i OT så Broncos får boka semesterresan. Det kan väl inte kallas vara annat än ett megafiasko för Denver men det hör ju iofs till NFL-slutspelet.

Edit: och där tog även Packers slutspel slut efter 31-45 mot 49ers.
"Näe men vafan tror du själv? Jag är ju sniper. Svinbra på COD dessutom."
- Petter Emanuelsson
User avatar
PackSwede
Posts: 1015
Joined: 21 Jun 2011, 20:36
Location: Umeå

Re: Amerikansk fotboll

Post by PackSwede »

Deprimerande som alltid när ens lag åker på torsk, ska bli intressant att se vad som händer med Packers försvar nu, kommer man att sparka Dom Capers eller får han ett år till. Dom hade ju ligans sämsta defence ifjol (vilket säger en hel del om hur bra Offence var med tanke på att man gick 15-1) vilket direkt straffade sig i slutspelet. Capers lyckades definitivt förbättra D till i år (har för mig att man var rankad 11) men återigen blev man exponerade i slutspelet.

Finns det förresten något mer frustrerande än att se ens lag förlora när det andra lagets QB kan springa lite hur han vill genom försvaret ?, jag minns hur besviken och förbannad jag var efter förlusten mot Falcons på Lambeau när Vick fick sprang för en massa yards och first downs.
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Amerikansk fotboll

Post by 374 »

Vägen ligger öppen för Patriots nu. Hoppas dock på 49ers.
User avatar
Zimme
Posts: 5206
Joined: 24 May 2011, 22:13
Location: Lycksele

Re: Amerikansk fotboll

Post by Zimme »

PackSwede wrote:Deprimerande som alltid när ens lag åker på torsk, ska bli intressant att se vad som händer med Packers försvar nu, kommer man att sparka Dom Capers eller får han ett år till. Dom hade ju ligans sämsta defence ifjol (vilket säger en hel del om hur bra Offence var med tanke på att man gick 15-1) vilket direkt straffade sig i slutspelet. Capers lyckades definitivt förbättra D till i år (har för mig att man var rankad 11) men återigen blev man exponerade i slutspelet.

Finns det förresten något mer frustrerande än att se ens lag förlora när det andra lagets QB kan springa lite hur han vill genom försvaret ?, jag minns hur besviken och förbannad jag var efter förlusten mot Falcons på Lambeau när Vick fick sprang för en massa yards och first downs.
Ett bra försvar och en RB av rang skulle sitta bra. Värre är väl att både Driver och Jennings aviserat att det nog var slutet för dem i Packers, nu finns det ju förvisso bra ersättare i laget men nog ror jag tappet känns.
"Näe men vafan tror du själv? Jag är ju sniper. Svinbra på COD dessutom."
- Petter Emanuelsson
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 3066
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: Amerikansk fotboll

Post by Foppas skridskocoach »

Kaepernick var fantastiskt bra! Nu hoppas man som najnärsfan att det håller hela vägen. Atlanta såg dock ruggigt starka ut i första halvleken igår.
Tigerränderna går aldrig ur.
User avatar
Zimme
Posts: 5206
Joined: 24 May 2011, 22:13
Location: Lycksele

Re: Amerikansk fotboll

Post by Zimme »

49:ers-Ravens i Super Bowl alltså, Ravens ägde Patriots ordentligt i andra halvlek och har slagit ut båda storfavoriterna i AFC. Att varken Patriots eller Broncos är i Super Bowl är en megaskräll imo.
49:ers vände och vann mot Falcons och det känns väl en aningens ovisst hur det går men jag inbillar mig att Ravens är så pass mycket i xonen att de tar hem det här.
"Näe men vafan tror du själv? Jag är ju sniper. Svinbra på COD dessutom."
- Petter Emanuelsson
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Amerikansk fotboll

Post by 374 »

Tom Brady gråter hela vägen till Gisele Bundchens barm.
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 3066
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: Amerikansk fotboll

Post by Foppas skridskocoach »

Otroligt starkt av 49ers att vända 0-17 på bortaplan till seger. Jag såg inte Ravensmatchen men de verkar ju ha imponerat stort.

Det lär bli en trevlig SB mellan två väldigt sevärda lag.
Tigerränderna går aldrig ur.
User avatar
PackSwede
Posts: 1015
Joined: 21 Jun 2011, 20:36
Location: Umeå

Re: Sv: Amerikansk fotboll

Post by PackSwede »

Blir att hålla på Ravens, jag vet att "hata" är ett starkt ord men jag hatar verkligen Randy Moss. Media kommer att gå bananas över det faktum att det är 2 bröder som coachar lagen och att det är Ray Lewis sista match i karriären.
User avatar
Zimme
Posts: 5206
Joined: 24 May 2011, 22:13
Location: Lycksele

Re: Amerikansk fotboll

Post by Zimme »

Patriots hade 13-7 i halvtid men rasade ihop totalt i andra, 21-0 till Ravens. Brady togs ner ordentligt av Ravensförsvaret och de kom ingenvart, 2 int och 1 Fumble av Patriots under andra halvlek.

Sätter också mitt tips på Ravens, de hade tuffast möjliga väg fram och när dessutom 49:ers hade fräckheten att slå Packers så förtjänar de inget annat än skit.
"Näe men vafan tror du själv? Jag är ju sniper. Svinbra på COD dessutom."
- Petter Emanuelsson
User avatar
Zimme
Posts: 5206
Joined: 24 May 2011, 22:13
Location: Lycksele

Re: Amerikansk fotboll

Post by Zimme »

Rodgers förlänger med Packers fram till 2019 och får 110 miljoner dollar för besväret. han knäcker därmed Joe Flaccos rekord för högsta årslön (22 vs 20,1 mille/år)
"Näe men vafan tror du själv? Jag är ju sniper. Svinbra på COD dessutom."
- Petter Emanuelsson
User avatar
PackSwede
Posts: 1015
Joined: 21 Jun 2011, 20:36
Location: Umeå

Re: Sv: Amerikansk fotboll

Post by PackSwede »

Helt väntat att han skulle ligans bäst betalda spelare, hoppas nu att man kan skaka fram ett konkurrenskraftigt lag i övrigt och ta en superbowl eller tre till innan hans karriär är över (säga vad man vill om Favre men han gjorde många säsonger laget till ett slutspelslag trots medioker hjälp från övriga laget, när Bill Schroeder är en starting reciever har man problem)

Go Pack Go!

(med lite tur kanske jag får möjligheten att se dom live i vinter, beror på deras schema men jag kommer att tillbringa en del tid inom enkelt bilavstånd till New York och Boston)
Post Reply