Final 5: Skellefteå AIK - Rögle BK 29/4

Diskutera matcher, spelare och nyförvärv

Moderator: Styrelsen

User avatar
Special Brew
Posts: 10081
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: Final 5: Skellefteå AIK - Rögle BK 29/4

Post by Special Brew »

Skandal att det står ett tomt kylskåp i omklädningsrummet! Skärpning för fan!
User avatar
TigerShark
Posts: 3936
Joined: 24 Jan 2012, 20:47

Re: Final 5: Skellefteå AIK - Rögle BK 29/4

Post by TigerShark »

Special Brew wrote: 29 Apr 2024, 22:44 Skandal att det står ett tomt kylskåp i omklädningsrummet! Skärpning för fan!
Helt galet, grabbarna är ju törstiga!
dovienya
Posts: 2234
Joined: 30 Nov 2011, 19:25

Re: Final 5: Skellefteå AIK - Rögle BK 29/4

Post by dovienya »

De som skulle leverera ölen har nervositetsdruckit den redan...
User avatar
TigerShark
Posts: 3936
Joined: 24 Jan 2012, 20:47

Re: Final 5: Skellefteå AIK - Rögle BK 29/4

Post by TigerShark »

Den här videon med Wikegård-klipp är lite väl lång.
User avatar
micktålbot
Posts: 553
Joined: 16 Jun 2011, 14:54

Re: Final 5: Skellefteå AIK - Rögle BK 29/4

Post by micktålbot »

TigerShark wrote: 29 Apr 2024, 22:49 Den här videon med Wikegård-klipp är lite väl lång.
Visst men det är ändå ett adjö från en roll han haft sedan 2006.
User avatar
TigerShark
Posts: 3936
Joined: 24 Jan 2012, 20:47

Re: Final 5: Skellefteå AIK - Rögle BK 29/4

Post by TigerShark »

micktålbot wrote: 29 Apr 2024, 22:53
TigerShark wrote: 29 Apr 2024, 22:49 Den här videon med Wikegård-klipp är lite väl lång.
Visst men det är ändå ett adjö från en roll han haft sedan 2006.
Så är det ju, men jag skulle hellre se lagets firande med fansen hela sändningen :D
veritas
Posts: 39
Joined: 16 Jun 2011, 18:10

Re: Final 5: Skellefteå AIK - Rögle BK 29/4

Post by veritas »

Jag kommenterar sällan, men idag säger jag:
JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA! Fy fan vad skönt komma på jobbet i matchtröja och trycka upp den i mina kollegors fejjor (Luleå)....
Hällgren
Posts: 207
Joined: 01 Oct 2013, 17:40

Re: Final 5: Skellefteå AIK - Rögle BK 29/4

Post by Hällgren »

Jaaaaaa!!!!! Så fruktansvärt välförtjänt. Grattis alla
Mattson
Posts: 5
Joined: 23 Jun 2011, 22:42

Re: Final 5: Skellefteå AIK - Rögle BK 29/4

Post by Mattson »

Livet är bra underbart ibland! Grattis alla AIKare!
Håkan
Posts: 81
Joined: 29 Dec 2012, 16:54

Re: Final 5: Skellefteå AIK - Rögle BK 29/4

Post by Håkan »

Scandic24 wrote: 29 Apr 2024, 22:13 GRATTIS allihopa och tack för sällskapet! :-)
+1
nordan
User avatar
ossian
Posts: 3699
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Final 5: Skellefteå AIK - Rögle BK 29/4

Post by ossian »

Nu är det så pass högtydligt att man får leta reda på Character Map...

I kvällens match så kommer vi upp i standard och det är ett lag på isen. Rifalk är isens bästa spelare, tätt följt av Andreas Jonsson som känns som en matchvinnare through and through. Fatta AJ med försäsong, hel axel, självförtroende. Linus Söderström spelar som en jävla GUD! Satan vilken jävla målvakt. Den bästa målvakten med bred jävla marginal någonsin i AIK... + 1 år! I kvällens match vill jag även lyfta fram Oskar Nilsson som gör en ruggigt jävla bra match på backen!

I Rögle, under finalserien, vill jag lyfta fram Rifalk som är en väldigt duktig och lugn keeper, noll misstag. Utöver honom är Bischel djävligt bra. En best i egen zon men även duktig med pucken. Solklar NHL back. Tycker också att Everberg skapar mycket oreda.

Slutspelets MVP i min bok: Linus Söderström. Bubblare: Arvid Lundberg, Bischel. Men väldigt många kandidater som kunde ha vart bubblare från vårt lag.

Måste även lyfta fram domarna ikväll som är 100 ggr bättre än innan. Menar inte åt vårt håll, men när du hugger ned någon utanför spelet, hugger någon i fejjan, slår undan skrillorna, då får du utvisning. Bra nivå ikväll, totalt jävla katastrofal innan i finalserien.

Det jag är mest imponerad över i år är offerviljan, den mentala styrkan. Har vi någonsin spelat med fullt lag? Precis som Linus Söderström säger, vi spelar vår hand, men vi har haft så jävla otur att det var ruter två och klöver fyra i given. Det som är så jävla imponerade är hur mycket dessa två växer och blir knekt dam kung, med Linus som ess. Det börjar med Möller, sen i slutspel blir det sen Pudas, Sikura, Nilsson, Pellikka, Andreas Jonsson, Mäns Forsfjäll, Hugg, Vesterlund etc. Det är en otrolig lagprestation och uppoffrande spel, där alla reserver verkligen spelar sin bästa hockey. Det är en smart taktik. Vi vet att vi har så många matchvinnare i truppen, och vi har en så bra keeper. Om det är spelmässigt jämnt, så finns det alltid väldigt goda chanser att vi vinner pga detta. Bjud inte på någonting, inga öppna lägen. I SHL, förrutom ikväll, får du ingenting om du ligger på, för spelet, har pucken, trycker på. Kanske något att fundera på? Vet inte om det är en medveten strategi, men konstaterar bara fakta.

Jävligt jävligt stolt över att vara ett AIK fan. Vad ska man kalla denna demonföring?

Guldmakarna från guldstaden?
Hockeygudarnas favoritlag?
Dynastiernas dynastiföreing?
Hela norrlands lag?
Iskrigarna från norr?
Bygdens lag?
0910 forever?

Jag lägger min röst på "dynastiernas" kort och gott!

Slutligen, kommer att saknna Wikegård, som jag tycker är Sveriges i särklass bästa kommentator. Jag har en lite annan syn på hockey personligen då jag förespråkar en mer teknisk hockey, men har inget annat än respekt för denna man. Tack Niklas för dina mer objektiva och konsekventa kommentarer genom åren!
cleo
Posts: 725
Joined: 17 Aug 2011, 11:23

Re: Final 5: Skellefteå AIK - Rögle BK 29/4

Post by cleo »

User avatar
ossian
Posts: 3699
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Final 5: Skellefteå AIK - Rögle BK 29/4

Post by ossian »

JAAAAAAAAAAAAA! Synd att jag inte kunde vara hemma. DYNASTIERNAS!
p-play
Posts: 6826
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Final 5: Skellefteå AIK - Rögle BK 29/4

Post by p-play »

Jag satt och njöt i tre perioder. :) Fruktansvärt imponerande att laget kan gör sin bästa match på år och dag när det gäller som mest. Det var banne mig perfektion. Konstant spel i Rögles zon de första två perioderna och noll misstag i mittzon och egen zon. Det var sådant här spel man gått och önskat i flera år. Man stängde mittzonen totalt. Coachningen har varit toppklass egentligen ända sedan slutet av Frölunda-serien. Med alla skador och sjukdomar är det nästan overkligt att man kan leverera på det här sättet. De unga spelarnas prestation är otroligt imponerande med tanke på deras ålder. Det känns nästan som en saga att det är ON som bryter mönster och passar fram till 1-0. :) Han gör sin bästa match den här säsongen i finalen. Söderström är MVP. Utan honom hade det vi aldrig gått hela vägen. Helt underbart. Grattis till alla!
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 3091
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: Final 5: Skellefteå AIK - Rögle BK 29/4

Post by Foppas skridskocoach »

Ja, vad ska man säga om det här slutspelet?

Inför kändes det väl ungefär som vilket annat slutspel som helst. Vi skulle relativt enkelt ta oss till en seml, men sen var frågan om det skulle ta slut där eller i finalen. Guldet vågade man inte ens tänka på.

Det var väl kul att FBK rök redan i kvarten, höhö, men såg inte Rögle rätt jävla bra ut? Och fick vi inte kämpa extremt hårt för att eliminera ett halvhyggligt Frölunda i semin?

Spelarna pratade hela tiden om att laget ”hade nåt speciellt”, men samtidigt drog vi ju också på oss skada efter skada, kryddat med mågon avstängning. Det här skulle väl aldrig kunna gå? Och samtidigt passade Rögle på att svepa Växjö av bara farten. Var vi inte i själva verket överdrivet optimistiska som ens trodde att det skulle finnas en chans inför finalserien? Visst, Pär stod i TV efter match sju mot Frölunda och pratade om att det var vår tur nu, men hade vi inte hört det förr?

Och ja, så förlösande jävla skönt Lirres sena avgörande var(!), men lika snabbt kom vi ner på marken igen i match två. En svidande torsk och två nyckelspelare borta för säsongen. Klar fördel Rögle, och därpå två bortamatcher i den skånska borgen. Skulle vi ta en match där skulle vi kanske kunna göra match av det? Åtminstone i teorin…

Men ja, sen krigar vi ner dem - inte bara en utan två gånger om!! Linus Söderström en svartgul jävla gigant om det någonsin funnits en.

Men så var det ju det här med att vinna guld på hemmaplan. Något som aldrig tidigare har hänt. Och var inte läget misstänkt likt kvalserien 2004? Det var ju ”bara” att slå in matchbollen. Den öppna dörren. Något vi som förening tyvärr varit rätt dåliga på historiskt . Ju närmare nedsläpp man kom desto mer kom tvivlen (åtminstone för mig). Men lyckligtvis sket Robban Ohlsson och spelarkollektivet i min oro. Supportrarna på plats levererade stort. Och laget svarade upp.

Vi gick ut och gjorde kanske vår bästa match i hela slutspelet. Utan Rifalks magnifika storspel hade vi vunnit med 6-0, så överkörda var Rögle. Men hur myclet vi än krigade fick vi inte in den där jävla puckuslingen… I slutändan var det en individuell prestation av Andreas Johnson som blev avgörande, men vilken laginsats det här har varit från början till slut!

Vilken jävla målvakt vi har i Linus Söderström! Och vilket magiskt lag vi har haft framför honom som gång på gång, trots skador och avstängningar och fan och hans mpster fortsatt prestera! Trots experter som haussat upp motståndare till skyarna och trots domare som tidvis dömt emot oss. Trots att en klubblegendar lagt skridskorna på hyllan. Trots att den moraliska lagkaptenen inte kunnat medverka och trots den faktiska lagkaptenen gått och blivit skadad två gånger om så har laget inte vikt sig en jävla tum längs vägen!

I stället har man knutit nävarna i fickan, man har spottat ut det blodiga tandskyddet och tagit nya tag. Och när röken skingrades stod vi tametusan där!

Vi på västra stå må aldrig ha tvivlat, men nog fan var det en jävla massa andra som gjorde det. Men det här laget överbevisade dem med eftertryck, och slog fast utan ett uns av tvivel att vi är Sveriges bästa lag!

Tack för att vi har fått varit med på resan! Tack för att ni visat att vi minsann också kan kriga oss till ett jävla guld utan att nödvändigtvis vara totalöverlägsna som vi var för tio och elva år sedan! Tack för all den glädje ni skänkt oss supportrar, och ett lika stort tack till supporterkollektivet som vi har att dela guldglädjen med!

Det här har varit en av de lyckligaste vårarna i mitt liv, skitvädret till trots. Nu jävlar rider vi på vågen genom hela sommaren och tar nya, friska tag till hösten. Tillsammans är vi starka. Nu har guldet kommit hem till Västerbotten, till Skellefteå AIK!
Tigerränderna går aldrig ur.
User avatar
StigVig
Posts: 1578
Joined: 17 Mar 2012, 12:55

Re: Final 5: Skellefteå AIK - Rögle BK 29/4

Post by StigVig »

Fantastisk prestation av alla i laget, ledare och spelare.
Måste ändå lyfta fram 2 hjältar i slutspelet.
Linus på linjen & Mango, f***n vilka hjältar de har varit.
Sen är det stor komik då man blickar tillbaka i detta Forum och vad som skrevs under hösten.
Robban, Forre, Sikura, Nilsson, Letten och ja i stort sett halva laget borde ha fått sparken.
Komik på högsta nivå.
Med åren borde vi Fans ha lärt oss att det tar minst ett halvår innan nyförvärven acklimatiserar sig i AIK
Högsta betyg till spelare ledare och klubbledning
YESSSSS!!!!!! SM Guld 2024
Krossa Skiten!!!!!
lh=1
Posts: 545
Joined: 16 Jun 2011, 08:33
Location: Stöckhölm

Re: Final 5: Skellefteå AIK - Rögle BK 29/4

Post by lh=1 »

SM Guld SM Guld SM Guld Smakar på orden.
Faen vad det smakar bra!!
coyern
Posts: 9
Joined: 16 Jun 2011, 13:58

Re: Final 5: Skellefteå AIK - Rögle BK 29/4

Post by coyern »

Dra åt helvete så jävla skönt!!! Slut med ångest, fira!!
User avatar
Humlannitton
Posts: 1542
Joined: 15 Jun 2011, 14:37

Re: Final 5: Skellefteå AIK - Rögle BK 29/4

Post by Humlannitton »

Jag var aldrig orolig.
petterrr_dd
Posts: 350
Joined: 15 Jun 2011, 23:08

Re: Final 5: Skellefteå AIK - Rögle BK 29/4

Post by petterrr_dd »

Magiskt! Helt jävla magiskt!!!! Redan taggad på nästa säsong. Eloge till hela arenan! VILKEN JÄVLA STÄMNING!!
User avatar
Erwynn
Posts: 2432
Joined: 21 Jun 2011, 21:08

Re: Final 5: Skellefteå AIK - Rögle BK 29/4

Post by Erwynn »

Tomhet! Vilken urladdning
Hata allt.
User avatar
Biocellatus
Posts: 356
Joined: 12 Jan 2012, 20:26
Location: Skellefte

Re: Final 5: Skellefteå AIK - Rögle BK 29/4

Post by Biocellatus »

Fuck SHL. Fuck domarnivån.
Att som norrlandlag lyckas vinna….
Fuck me. Nu är det i hamn. Grymt jobbat alla!
User avatar
smogz
Posts: 5701
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Final 5: Skellefteå AIK - Rögle BK 29/4

Post by smogz »

Videointervjun med Linus Söderström i Aftonbladet. Gillar honom verkligen.
Last edited by smogz on 30 Apr 2024, 08:28, edited 1 time in total.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
Tompa
Posts: 527
Joined: 15 Jun 2011, 23:15

Re: Final 5: Skellefteå AIK - Rögle BK 29/4

Post by Tompa »

Så tacksam att man fick vara på plats och se AIK spela hem guldet.
Hela laget ska hyllas men en sak är säker, det hade aldrig blivit något guld utan Linus i målet och Ante Johnson.
Sen vill jag se en förlängning av Robbans kontrakt, visserligen är det ett år kvar på kontraktet men vi kan inte få tag i en bättre tränare och så får vi slut på spekulationerna om Frölunda.
Winning isn't everything, it's the only thing
shaquille
Posts: 1985
Joined: 15 Jun 2011, 15:45

Re: Final 5: Skellefteå AIK - Rögle BK 29/4

Post by shaquille »

Man vaknar upp med ett leende 🥳
User avatar
Humlannitton
Posts: 1542
Joined: 15 Jun 2011, 14:37

Re: Final 5: Skellefteå AIK - Rögle BK 29/4

Post by Humlannitton »

Fan vad jag lider med Oscar Möller. Han är verkligen obekväm med intervjuerna, syns att han inte på långa vägar är tillbaka mentalt. Starkt av honom att orka komma ner på isen, att ta det stora steget, och oerhört fint att se alla krama om honom. Men jag tror aldrig han kommer tillbaka till hockeyn igen tyvärr. Hoppas han kan komma igen som människa i alla fall, och komma vidare i livet.
persson82
Posts: 664
Joined: 30 Jun 2011, 11:44

Re: Final 5: Skellefteå AIK - Rögle BK 29/4

Post by persson82 »

Nu är det väl läge för dem som toksågade truppen efter omg 1 och prat om att hålla sig kvar osv att krypa till korset och be om ursäkt

Fy fan vad skönt att sätta alla experter på plats och få hem lemat där den hör hemma
Torsgatan
Posts: 977
Joined: 14 May 2020, 13:04

Re: Final 5: Skellefteå AIK - Rögle BK 29/4

Post by Torsgatan »

Skallen dunkar och stämbanden demolerade, men satan va gott man mår!!

Tack Linus, Linus, Jonsson&Jonsson, Ogge, Siken, Max, PÄRRA, Pudas, Arvid, Granen, Gurra, Pelikanen och alla grabbar!

Och tack forumet för ännu ett terapeutisk år!

SVENSKA MÄSTARE!!
shaquille
Posts: 1985
Joined: 15 Jun 2011, 15:45

Re: Final 5: Skellefteå AIK - Rögle BK 29/4

Post by shaquille »

persson82 wrote: 30 Apr 2024, 10:15 Nu är det väl läge för dem som toksågade truppen efter omg 1 och prat om att hålla sig kvar osv att krypa till korset och be om ursäkt

Fy fan vad skönt att sätta alla experter på plats och få hem lemat där den hör hemma
Kommer aldrig hända men klagosången är igång innan hösten igen.
cleo
Posts: 725
Joined: 17 Aug 2011, 11:23

Re: Final 5: Skellefteå AIK - Rögle BK 29/4

Post by cleo »

MAGISKT!! Det är bara magiskt!
Man går ut i 5e matchen, och gör sin absolut bästa match i finalserien …på hemmaplan dessutom. Sjukt!

Tränartrojkan har dessutom bevisat att man KAN coacha laget när det som bäst behövs. Underbart!

Alla spelare ska ha en stor eloge på det sätt som man genomförde matchen. INGEN föll ur ramen, alla var BÄST när det gällde!

TACK FÖR UPPVISNINGEN! Flytta på er, vi är bäst i Sverige igen.
Post Reply