Lagbygget 2024/2025

Diskutera matcher, spelare och nyförvärv

Moderator: Styrelsen

Strffa

Re: Lagbygget 2024/2025

Post by Strffa »

AJ-JJ-Brandsegg
Hugg-Lindberg-Heikkinen
Max-Lirre-Eriksson
Dzierkals-Pär-Zeb
Voullett-Vesterlund

Måns-Pudas
Lundberg-Pellikka
Nilsson-Haara
Johansson

PP1
Pudas
JJ-Brandsegg-Lindberg
Hugg

PP2
Pellikka
Eriksson-Heikkinen-Max
AJ
Foppas skridskocoach

Post by Foppas skridskocoach »

Jag tycker absolut att Pär ska fortsätta med bröderna J.
Tigerränderna går aldrig ur.
tazman

Post by tazman »

Tänk ändå vilken helt galen bredd vi skulle få om ungdomarna fortsätter att övertygad och allt annat klaffar:

Johnson-Johnson-Vuollet
Hugg-Lindberg-Brandsegg
Max L-Lindholm-Eriksson
Heikkinen-Linus L-Dzierkals
(Forsfjäll)

Den fjärdekedjan går in av för hackor och skulle göra livet tufft för många motståndare.
"Vinstchans en procent: Lika stor risk som Norwich skulle vinna Premier League-lika stor risk är det att Liverpool vinner Champions League."/Simon Bank, Sportbladet, inför CL 2005.
dovienya

Post by dovienya »

fjortondelänk Lindberg d.y dessutom..

Tänk om Heikkinen hade kunnat skjuta bredvid målvakten men ändå innanför ramen; vilket vapen det skulle vara. Visst skjuter han egentligen väldigt mycket, från rätt bra lägen dessutom, utan att för den delen kännas farlig? Lite som Huggen just nu om man ska vara ärlig.
Sportis

Post by Sportis »

Johnson-Pär L-Johnson
Hugg-Lindberg-Brandsegg
Max L-Linus -Eriksson
Heikkinen-Dzierkals-Voullet-Forsfjäll-V lindberg

Grym och bred forwardssida har vi. Blir jobbigt att peta någon men skador och sjukdomar kommer alltid. Backsidan däremot behöver breddas illa kvickt även om de som spelar gör det bra.
tazman

Post by tazman »

Ett annat alternativ:

Johnson-Pär L-Johnson
Hugg—-Lindberg—-Heikkinen
Max L—Valter L—-Brandsegg
Dzierklas-Forsfjäll—Eriksson

(Vuollet)
"Vinstchans en procent: Lika stor risk som Norwich skulle vinna Premier League-lika stor risk är det att Liverpool vinner Champions League."/Simon Bank, Sportbladet, inför CL 2005.
dovienya

Post by dovienya »

Här kommer en trådbump med lite stelbenta tankar:

Säsongsbetyg hittills, utifrån mina förväntningar på respektive spelare inför säsongen.

0 = katastrof, jag blir fan arg av att se denna spelare på planen, eller på bänken ens..
1 = uselt, skitdåligt. På riktigt.
2 = Inte lika bra som jag trodde det skulle bli, men jaja.
3 = ok, motsvarar förväntningarna
4 = fan, bra alltså. Nice.
5 = Oh, jag hade så fel förväntningar på denna spelare. På rätt sätt. Eller, ja. Ni fattar.

(För att förklara mitt tankesätt ytterligare så innebär detta att om McDavid drog en säsong i AIK och gjorde 120 poäng på denna säsong så hade han motsvarat förväntningarna - och alltså fått en trea - trots att han skulle vara gud jämfört med resten av SHL.)

Linus: 3, Iite räddat ihjäl sig denna säsong, dock, och haft en del dalar. Men är ändå så trygg.
Gurra: 2, inte jättehöga förväntningar, och blandar och ger. Väldigt hög högstanivå.

Pudas: 2, spelar för mycket: Ser ut att förväntas vara en defensiv klippa hos coacherna. Inte hans roll, enligt mig. Bör helst slippa BP.
Arvid: 4, spelar ingen roll hur han coachas, han gör andra medspelare bättre och motståndarna sämre. Tycker det är sjukt att han bara har nio landskamper.
PJ: 2, började bra. Orkar inte mentalt mer än 10-12 min per match.
ASP: 4, mycket starkare defensivt än förväntat. Känns så våldsamt felcoachad i PP. Är på riktigt HELT övertygad att vi gjort 10 fler PP-mål om han varit i första-PP på vänstra cirkeln. Dessutom hade ASP slagit juniormålrekordet för backar innan jul redan.
ON: 0/1, riktigt nära nollan. 4 poäng har han mäktat med denna säsong; ner 16 poäng sett till förra säsongen. Han tror att han är Pellikka men han är Luke.
RB: 3, inga förväntningar; så lättuppfylld trea.
Luke: 2, som ett godståg. Långsam och svårsvängd.
Frans: 3, får spela för lite i mina ögon.

MBN: 2/1, hade nog höga förväntningar, men de dog snabbt. Ändå finns ett hot där och han försöker; visar bra grit och är riktigt stark. Dålig självbehärskning och svårbedömd.
#71: 2, inga förväntningar, ändå nära en etta. Höjt sig på slutet räddar sig till ett jaja.
JJ: 0/1, ännu närmare nollan än ON. Hela han utstrålar missnöje. Kan nästan bara spela bra när vi leder med tre mål. Ändå ganska bra match offensivt senast, han kanske får mig att äta upp min åsikt framåt?
AJ: 1, försöker i alla fall (till skillnad från JJ)
Zeb: 4, säger en del när en fjunig 20-åring kommer tillbaka och styr upp defensiven. Hoppas för vår skull att han slipper NHL/AHL. Han kommer bli bra. Känns snabbare efter JVM.
Heikki: 3, nära fyra här. Kämpar och har dessutom börjat göra mål.
Ogge: 2, mycket slarvig och nonchalant stundtals. Många utvisninar i offensiv zon. Vill trixa för mycket. Svårbedömd. Dynamisk dagsform, kan man väl säga för att uttrycka sig fint.
Pär: 3, härförare, som förväntat. Högst lägstanivå tillsammans med Arvid och Martins.
Martins: 4, växer dag för dag. Bör förlängas och ges premiumkonto på duolingo som bonus.
Hugg: 2, näe. blandar och ger för mycket även han. Men lägre topp än Ogge.
Max: 2, trots låga förväntningar. Gillar sargbrunk för mycket. Har sina stunder ändå, men ska fan inte spela PP.
Valter: 4, oerhört spelsinne och mjuka handleder. Lite vek och lite för lite istid när han väl får spela.
Voullet: 2/3, svårbedömt. Luleåmatchen ökade förväntningarna markant. Får det inte att lossna. Känns giftig men svag. Väljer insidan, som enda forward, 54kg tung..
ossian

Post by ossian »

Varfor satter du betyg efter dina forvantningar och inte efter prestation?

Den spelare som minst motsvarat mina egna forvantningar ar Andreas Johnsson som jag haft jattehoga forvantningar pa efter slutspelet ifjol, med hans meriter, alla matcher man satt och svor mot honom nar han lirade i Frolunda. Ser frustrerad ut. Brorsan hans tycker jag har vart bra efter jul, aven om aven han kan battre.
Talbot25

Post by Talbot25 »

dovienya wrote: 13 Feb 2025, 23:09 Massa betyg
Jag hoppas du ger betyg efter förväntningar? Valter och Martins har ju inte varit bättre än Pär Lindholm.
tazman

Post by tazman »

Kan det behövas en nytändning i laget? Om Bryggman kommer in så tänker jag så här:

Ogges kedja består.

Max—Pär L—-Johnson
Bryggman—Johnson—Brandsegg
Dzierkals—-Forsjäll—Davidsson
Talbot25

Post by Talbot25 »

ossian wrote: 14 Feb 2025, 22:16 Varfor satter du betyg efter dina forvantningar och inte efter prestation?

Den spelare som minst motsvarat mina egna forvantningar ar Andreas Johnsson som jag haft jattehoga forvantningar pa efter slutspelet ifjol, med hans meriter, alla matcher man satt och svor mot honom nar han lirade i Frolunda. Ser frustrerad ut. Brorsan hans tycker jag har vart bra efter jul, aven om aven han kan battre.
Jag skrev lite om honom i 2025/2026 Sillytråd. Han åker runt med ansiktsuttrycket att han ska åka ut och slasha någon.
dovienya

Post by dovienya »

Talbot25 wrote: 15 Feb 2025, 20:37
Jag hoppas du ger betyg efter förväntningar? Valter och Martins har ju inte varit bättre än Pär Lindholm.
dovienya wrote: 13 Feb 2025, 23:09
Säsongsbetyg hittills, utifrån mina förväntningar på respektive spelare inför säsongen.

(För att förklara mitt tankesätt ytterligare så innebär detta att om McDavid drog en säsong i AIK och gjorde 120 poäng på denna säsong så hade han motsvarat förväntningarna - och alltså fått en trea - trots att han skulle vara gud jämfört med resten av SHL.)
Det är korrekt.
Alltså ungefär 13 som underpresterat gentemot mina förväntningar, och endast tre, fyra av de som presterat enligt förväntan är bärande spelare.

Annars skulle jag väl tycka ungefär såhär:
Linus: 4
Gurra: 3

ASP: 4
Pudas: 3
Arvid: 5
PJ: 2
ON: 0
Luke: 2
Haara: 2

MBN: 1
JJ: 0
AJ: 1
Ogge: 3
Pär: 4
Voullet: 2
Valter: 3
Martins: 4
Hugg: 3
Heikki: 3
Zeb: 3
Davidsson: 1
Max: 1
Randyandy

Post by Randyandy »

Tror nog det kan bli bra med Bryggman om så sker.
Normalt sett en spelare för 3:e och nedåt och gör nog mest nytta där men jag ser det inte som omöjligt att han kan hamna i 1:a med tanke på konkurrensen. Borde i alla fall skärpa konkurrensen och hoppas han kan bli en blåslampa i arslet på Johnson, Max och såna.
Talbot25

Post by Talbot25 »

dovienya wrote: 15 Feb 2025, 21:07
Talbot25 wrote: 15 Feb 2025, 20:37
dovienya wrote: 13 Feb 2025, 23:09

Det är korrekt.
Alltså ungefär 13 som underpresterat gentemot mina förväntningar, och endast tre, fyra av de som presterat enligt förväntan är bärande spelare.

Annars skulle jag väl tycka ungefär såhär:
Linus: 4
Gurra: 3

ASP: 4
Pudas: 3
Arvid: 5
PJ: 2
ON: 0
Luke: 2
Haara: 2

MBN: 1
JJ: 0