Semifinal 6: Frölunda-Skellefteå AIK 16/4 19.30

Diskutera matcher, spelare och nyförvärv

Moderator: Styrelsen

User avatar
Humlannitton
Posts: 1519
Joined: 15 Jun 2011, 14:37

Re: Semifinal 6: Frölunda-Skellefteå AIK 16/4 19.30

Post by Humlannitton »

AJ anmäld. Heja Röde Roger.
User avatar
TigerShark
Posts: 3927
Joined: 24 Jan 2012, 20:47

Re: Semifinal 6: Frölunda-Skellefteå AIK 16/4 19.30

Post by TigerShark »

Larstage wrote: 17 Apr 2024, 07:32 Håller med om att det var märklig coachning som gör att man inte får ut det man ska av laget i BP och PP. Det är odiskutabelt. Men, det vi faller på är enligt mig fysiken. Det vi har sett de senaste matcherna är soppatorsk de lux. Det är inte första gången det händer i en slutspelsserie. Frölunda ser betydligt rappare och piggare ut än de svartgula, då ska man också notera att de går runt på betydligt färre spelare. Märkligt, oerhört märkligt.

Det är delvis muskler och kilon, men det är också kondition. Lite sent att åtgärda det nu och därför blir det tack och godnatt på torsdag, tyvärr.
Men hur är det möjligt, har vi inte thompson?
User avatar
TigerShark
Posts: 3927
Joined: 24 Jan 2012, 20:47

Re: Semifinal 6: Frölunda-Skellefteå AIK 16/4 19.30

Post by TigerShark »

Humlannitton wrote: 17 Apr 2024, 07:33 AJ anmäld. Heja Röde Roger.
Är väl enbart för att nässen blev skadad isf.
Chippen
Posts: 14294
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Semifinal 6: Frölunda-Skellefteå AIK 16/4 19.30

Post by Chippen »

Larstage wrote: 17 Apr 2024, 07:32 Håller med om att det var märklig coachning som gör att man inte får ut det man ska av laget i BP och PP. Det är odiskutabelt. Men, det vi faller på är enligt mig fysiken. Det vi har sett de senaste matcherna är soppatorsk de lux. Det är inte första gången det händer i en slutspelsserie. Frölunda ser betydligt rappare och piggare ut än de svartgula, då ska man också notera att de går runt på betydligt färre spelare. Märkligt, oerhört märkligt.

Det är delvis muskler och kilon, men det är också kondition. Lite sent att åtgärda det nu och därför blir det tack och godnatt på torsdag, tyvärr.
Inte får ut det vi ska av laget i BP? Hur menar du nu? Igår släppte vi in ett mål i BP. Är det för dåligt menar du? Vi dödade 7,5 min i PP i första perioden och skapade 2 bra chanser att gör mål. Vad kräver du i BP egentligen?

PP kan man kräva mera av, även om vi gör mål. Det blir för enkelspårigt som det är just nu.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
Chippen
Posts: 14294
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Semifinal 6: Frölunda-Skellefteå AIK 16/4 19.30

Post by Chippen »

Humlannitton wrote: 17 Apr 2024, 07:33 AJ anmäld. Heja Röde Roger.
Fast du kan ju inte tycka att det inte borde vara avstängning på den knätacklingen?
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
nr86
Posts: 5366
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Semifinal 6: Frölunda-Skellefteå AIK 16/4 19.30

Post by nr86 »

Larstage wrote: 17 Apr 2024, 07:32 Håller med om att det var märklig coachning som gör att man inte får ut det man ska av laget i BP och PP. Det är odiskutabelt. Men, det vi faller på är enligt mig fysiken. Det vi har sett de senaste matcherna är soppatorsk de lux. Det är inte första gången det händer i en slutspelsserie. Frölunda ser betydligt rappare och piggare ut än de svartgula, då ska man också notera att de går runt på betydligt färre spelare. Märkligt, oerhört märkligt.

Det är delvis muskler och kilon, men det är också kondition. Lite sent att åtgärda det nu och därför blir det tack och godnatt på torsdag, tyvärr.
Det har och göra med att de stör våra uppspel så vi ofta blir kvar i egen zon med långa byten vilket suger mycket kraft. De kan byta på oss och vi ser sega ut. Så har det sett ut de 3 senaste matcherna efter att Rönnberg ändrat i hur de pressar oss. Vi måste släppa på det kreativa ibland för att få luft och inte alltid söka spel i egen zon. Våra uppspel har havererat otaliga gånger och vi bara får dumpa och jaga.
Sportis
Posts: 694
Joined: 15 Jul 2012, 15:20

Re: Semifinal 6: Frölunda-Skellefteå AIK 16/4 19.30

Post by Sportis »

Chippen wrote: 17 Apr 2024, 08:07
Humlannitton wrote: 17 Apr 2024, 07:33 AJ anmäld. Heja Röde Roger.
Fast du kan ju inte tycka att det inte borde vara avstängning på den knätacklingen?
Varför inte utifrån att tidigare situationer inte blivit anmälda? Är detta det fulaste vi sett i slutspelet?
lobo
Posts: 1578
Joined: 17 Jun 2011, 08:18

Re: Semifinal 6: Frölunda-Skellefteå AIK 16/4 19.30

Post by lobo »

det är så övertydligt att dom (coacherna(spelar på statistiken.. Man hör i intervjuer, analyser. kommentarer att "fortsätter vi så här", "en aningen mer av det" etc etc
Jämför det med p3 i match 5 när vi inte hade nåt att förlora: då jävla blev det fart på grejorna. Vad fan sa man innan den perioden??

Tyvärr (och kankse långsiktigt korrekt) handlar Olssons och Forre filosofi om statistik, corsi, göra rätt saker, och förhoppningsvis vinna. Ingen mönsterbrytning , inga ändringar (oftast) i kedjor, samma mv-plan som man la i oktober,

Som förening betraktat är det ju extremt framgångsrikt, alla fattar spelet, alla beter sig enligt mallen, man är framgångsrika på bred front. Problemet uppstår i de mest intensiva och krävande matcherna inom Sveriges gränser: SM slutspel, herrar. Här behövs allt det, men också lite till. En coach med nån liten djävul bakom örat, en Jimmie, en extremt bra spelare som kan bryta mönster.

Jag tror tyvärr att det är den våta statistikfilten och inställningen att göra bra saker så vinner vi till slut, som gör att vi kan bli så djävelusiskt trubbiga.. och överspelade. Och det startar med ledarstaben.

Sent from my SM-G991B using Tapatalk

"They'll follow us to the ends of the world!" - Bud Holloway
Chippen
Posts: 14294
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Semifinal 6: Frölunda-Skellefteå AIK 16/4 19.30

Post by Chippen »

Sportis wrote: 17 Apr 2024, 08:22
Chippen wrote: 17 Apr 2024, 08:07
Humlannitton wrote: 17 Apr 2024, 07:33 AJ anmäld. Heja Röde Roger.
Fast du kan ju inte tycka att det inte borde vara avstängning på den knätacklingen?
Varför inte utifrån att tidigare situationer inte blivit anmälda? Är detta det fulaste vi sett i slutspelet?
Ja, jag kan nog faktiskt tycka att en klockren knätackling är det fulaste vi sett hittills.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
Larstage
Posts: 685
Joined: 15 Jun 2011, 22:41

Re: Semifinal 6: Frölunda-Skellefteå AIK 16/4 19.30

Post by Larstage »

Chippen wrote: 17 Apr 2024, 08:06
Larstage wrote: 17 Apr 2024, 07:32 Håller med om att det var märklig coachning som gör att man inte får ut det man ska av laget i BP och PP. Det är odiskutabelt. Men, det vi faller på är enligt mig fysiken. Det vi har sett de senaste matcherna är soppatorsk de lux. Det är inte första gången det händer i en slutspelsserie. Frölunda ser betydligt rappare och piggare ut än de svartgula, då ska man också notera att de går runt på betydligt färre spelare. Märkligt, oerhört märkligt.

Det är delvis muskler och kilon, men det är också kondition. Lite sent att åtgärda det nu och därför blir det tack och godnatt på torsdag, tyvärr.
Inte får ut det vi ska av laget i BP? Hur menar du nu? Igår släppte vi in ett mål i BP. Är det för dåligt menar du? Vi dödade 7,5 min i PP i första perioden och skapade 2 bra chanser att gör mål. Vad kräver du i BP egentligen?

PP kan man kräva mera av, även om vi gör mål. Det blir för enkelspårigt som det är just nu.
Skrev otydligt. Min poäng var inte att kritisera BP, för det har varit bra hela säsongen, dock var det en miss att ha en matchotränad Pudas inne på BP. Min poäng är att det ser ut som att det saknas mycket i fysiken. Vi förlorar de flesta lösa puckar, närkamper, lösa puckar. Man måste få fundera över varför det ser ut så. Det är som sagt inte första gången vi viker ner oss i ett slutspel just på fysiken.
I en tid av universellt bedrägeri är sanningen en revolutionär handling - George Orwell
User avatar
Larstage
Posts: 685
Joined: 15 Jun 2011, 22:41

Re: Semifinal 6: Frölunda-Skellefteå AIK 16/4 19.30

Post by Larstage »

Chippen wrote: 17 Apr 2024, 08:07
Humlannitton wrote: 17 Apr 2024, 07:33 AJ anmäld. Heja Röde Roger.
Fast du kan ju inte tycka att det inte borde vara avstängning på den knätacklingen?
Det blir säkert 3 matchers avstängning + böter. Har det hänt någon gång att någon anmäld AIK spelare har klarat sig från avstängning hos disciplinnämnden? Visst är det väl så att AIK har en tredjedel av alla avstängningar i högsta serien. Oddsen att det finns någon riktig AIK hatare i DN är ju inte pytteliten.
I en tid av universellt bedrägeri är sanningen en revolutionär handling - George Orwell
fralle73
Posts: 146
Joined: 16 Jun 2011, 18:55

Re: Semifinal 6: Frölunda-Skellefteå AIK 16/4 19.30

Post by fralle73 »

Ser att det diskuteras mkt om powerplay och ASP och enligt mig är det helt jävla obegripligt att ASP inte fick lira pp bara för att Pudas var tillbaka .
ASP ska spela pp och då får nån annan kliva undan om Pudas tar hans plats .
Tex istället för Nilsson som point eller Max Lindholm som dessutom är leftare och inte direkt gör nåt hot då på vänster sidan om han inte får tid med puck .
En skandal i mina ögon att ASP inte spelar nåt pp.
Gör om och gör rätt till 7e matchen
Last edited by fralle73 on 17 Apr 2024, 08:55, edited 3 times in total.
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 3074
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: Semifinal 6: Frölunda-Skellefteå AIK 16/4 19.30

Post by Foppas skridskocoach »

Det coacherna (eller åtminstone det ”allmänna ledarskapet”) främst ska ha kritik för är att vi två matcher i rad nu kommit helt snett in i matcherna.

Hemma i match fem var vi alldeles för loja, kändes som en grundserieinställning.

Borta i match sex var vi snarare övertaggade, gick bort oss och tog onödiga utvisningar.

Disciplin och skärpthet är något vi behöver addera till mixen om det här ska gå vägen.
Tigerränderna går aldrig ur.
Gezim
Posts: 170
Joined: 03 Jul 2011, 17:49

Re: Semifinal 6: Frölunda-Skellefteå AIK 16/4 19.30

Post by Gezim »

Är nog ingen som tycker AIKs utvisningar inte är korrekta.
Men var är konsekvensen? Frölunda gör två knätacklingar i match 2 där det endast blir 2 min tripping.
I match tre får AIK två utvisningar för målvaktsinterference, igår kan fröunda komma in med en tredjeman mot målvakten efter avblåsning och skapar kaos två gånger. Där det blir dubbelutvisning.

Tacklingen strömwall gör 3 meter från sargen i full fart visar dom inte ens repris på. Men Lindbergs smäll står Roger och pratar om i 3 minuter etter matchen.

Jag förstår tänket att inte lägga fokus på domaren för mycket men det går inte bara åka snällt och sätta sig hela tiden. Man måste sätta press på domaren för att få med sig nånting.
Att vara som Roger eller Bulan, vansinniga över solklara trippingar är väl ingen väg att gå. Hårfin gräns. Hoppas publiken knyter näven och lägger press på
Domaren imorgon
User avatar
Humlannitton
Posts: 1519
Joined: 15 Jun 2011, 14:37

Re: Semifinal 6: Frölunda-Skellefteå AIK 16/4 19.30

Post by Humlannitton »

Chippen wrote: 17 Apr 2024, 08:07
Humlannitton wrote: 17 Apr 2024, 07:33 AJ anmäld. Heja Röde Roger.
Fast du kan ju inte tycka att det inte borde vara avstängning på den knätacklingen?
Varför kan jag inte tycka det, utifrån hur bedömningsnivån varit tidigare? Jag tycker inte han har något uppsåt, snarare går det lite för snabbt och träffar olyckligt.
User avatar
TigerShark
Posts: 3927
Joined: 24 Jan 2012, 20:47

Re: Semifinal 6: Frölunda-Skellefteå AIK 16/4 19.30

Post by TigerShark »

Det är olyckligt att han blir skadad men den är absolut inte värre än Nilssons, är ju bara tur att max klarar sig från skada.
Chippen
Posts: 14294
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Semifinal 6: Frölunda-Skellefteå AIK 16/4 19.30

Post by Chippen »

Larstage wrote: 17 Apr 2024, 08:47 Skrev otydligt. Min poäng var inte att kritisera BP, för det har varit bra hela säsongen, dock var det en miss att ha en matchotränad Pudas inne på BP. Min poäng är att det ser ut som att det saknas mycket i fysiken. Vi förlorar de flesta lösa puckar, närkamper, lösa puckar. Man måste få fundera över varför det ser ut så. Det är som sagt inte första gången vi viker ner oss i ett slutspel just på fysiken.
Det kan jag hålla med om, att man matchade Pudas lite väl hårt direkt. Skulle gått mera på Granberg, Nilsson, Salomonsson, Forsfjäll och Lundberg

Jag vet inte om riktigt om jag håller med om fysiken. Skulle säga att det handlar mera om att vara påkopplade och inte fastna på hälarna. Då vinner du oxå mycket mera andrapuckar.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
king_louie
Posts: 592
Joined: 30 Nov 2011, 14:39

Re: Semifinal 6: Frölunda-Skellefteå AIK 16/4 19.30

Post by king_louie »

Foppas skridskocoach wrote: 17 Apr 2024, 08:54 Det coacherna (eller åtminstone det ”allmänna ledarskapet”) främst ska ha kritik för är att vi två matcher i rad nu kommit helt snett in i matcherna.

Hemma i match fem var vi alldeles för loja, kändes som en grundserieinställning.

Borta i match sex var vi snarare övertaggade, gick bort oss och tog onödiga utvisningar.

Disciplin och skärpthet är något vi behöver addera till mixen om det här ska gå vägen.
Ja, nästa match blir nyckeln att komma in med rätt anspänning.
Tända utan att vara övertända.
Sluta inte kämpa och åka skridskor men sluta spela med huvudet under armen.
Bara då kan det här lösa sig, och då kan man prata uppsällningar och istid i all oändlighet för det spelar ingen roll när vi agerar som vi gör.

Men samtidigt håller jag med att en matchovan Pudas fick alldeles för stor roll den här matchen.
Och att det är obegripligt att Pellikka inte spelar PP.
Och att vi matchar Zeb-kedjan mot deras förstafemma.
Och att vi MÅSTE vinna fler tekningar i zonerna.
User avatar
Erwynn
Posts: 2420
Joined: 21 Jun 2011, 21:08

Re: Semifinal 6: Frölunda-Skellefteå AIK 16/4 19.30

Post by Erwynn »

Är det någon som har klipp på Tom Nilssons tackling på Max? Fyran har bara kvar match 3 och framåt.
Hata allt.
Fdskebo
Posts: 1112
Joined: 15 Jun 2011, 15:31

Re: Semifinal 6: Frölunda-Skellefteå AIK 16/4 19.30

Post by Fdskebo »

Foppas skridskocoach wrote: 17 Apr 2024, 08:54
Men samtidigt håller jag med att en matchovan Pudas fick alldeles för stor roll den här matchen.
Och att det är obegripligt att Pellikka inte spelar PP.
Och att vi matchar Zeb-kedjan mot deras förstafemma.
Och att vi MÅSTE vinna fler tekningar i zonerna.
Exakt så.
Post Reply