Silly Season 24/25

Diskutera matcher, spelare och nyförvärv

Moderator: Styrelsen

Post Reply
User avatar
GroovyEd
Posts: 1866
Joined: 16 Jun 2011, 19:21

Silly Season 24/25

Post by GroovyEd »

Mrmadhawk säger i hans podd med Sanny Lindström att Skellefteå ska vara intresserade av blivande 39-åriga SSK-legenden Marcus Eriksson till nästa säsong. Känns ruskigt osexigt om det ligger något i det.
User avatar
vonschnauser
Posts: 985
Joined: 16 Jun 2011, 14:07
Location: Piteå

Re: Silly Season 24/25

Post by vonschnauser »

GroovyEd wrote: 22 Jan 2024, 09:22 Mrmadhawk säger i hans podd med Sanny Lindström att Skellefteå ska vara intresserade av blivande 39-åriga SSK-legenden Marcus Eriksson till nästa säsong. Känns ruskigt osexigt om det ligger något i det.
Svårt att se vad vi ska ha honom till? Brukar gå väldigt fort utför i den åldern.
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 3063
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: Silly Season 24/25

Post by Foppas skridskocoach »

Som spelare?
Tigerränderna går aldrig ur.
p-play
Posts: 6791
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 24/25

Post by p-play »

Det känns inte så troligt att vi behöver ytterligare en centertyp, men vad vet jag. Hade man velat värva honom så hade väl gjort det för 10 år sedan. Han har ju konstant producerat höga siffror. Jag kan tänka mig att man gör en hel del förfrågningar på olika spelare gällande deras lönekrav och det är sådant som läcker ut. I grunden måste ju klubbar med lägre budget fylla på med juniorer och/eller försöka hitta undervärderade spelare.
User avatar
kopitar
Posts: 2580
Joined: 17 Jun 2011, 17:43

Re: Silly Season 24/25

Post by kopitar »

GroovyEd wrote: 22 Jan 2024, 09:22 Mrmadhawk säger i hans podd med Sanny Lindström att Skellefteå ska vara intresserade av blivande 39-åriga SSK-legenden Marcus Eriksson till nästa säsong. Känns ruskigt osexigt om det ligger något i det.
Min fråga är bara varför?
Balotelli
Posts: 327
Joined: 08 Mar 2012, 11:37

Re: Silly Season 24/25

Post by Balotelli »

Man unnar ju verkligen honom chansen. Men svårt att se det hos oss. Hans roll där han är grym är ju där 22 står och dominerar i PP.
User avatar
nr86
Posts: 5354
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Silly Season 24/25

Post by nr86 »

Nu sa de ju att det var noll substans i ryktet. Verkar vara nättroll som varit i farten.

Men nästa års lagbygge känns redan nu väldigt intressant tycker jag. Centresidan redan klar. Backsidan ska bara kryddas ( Wilsby plus någon allsvensk samt Haara) Granberg och Salomonsson ut. Gissar att Sandberg vill tjäna pengar i Schweiz. Sikura kanske också letar efter mer pengar? Kan vi locka hem Linus K?
Målvaktsposten är ju fortfarande oklar men jag hoppas Söderström blir kvar.
Balotelli
Posts: 327
Joined: 08 Mar 2012, 11:37

Re: Silly Season 24/25

Post by Balotelli »

nr86 wrote: 22 Jan 2024, 16:31 Nu sa de ju att det var noll substans i ryktet. Verkar vara nättroll som varit i farten.

Men nästa års lagbygge känns redan nu väldigt intressant tycker jag. Centresidan redan klar. Backsidan ska bara kryddas ( Wilsby plus någon allsvensk samt Haara) Granberg och Salomonsson ut. Gissar att Sandberg vill tjäna pengar i Schweiz. Sikura kanske också letar efter mer pengar? Kan vi locka hem Linus K?
Målvaktsposten är ju fortfarande oklar men jag hoppas Söderström blir kvar.
Är verkligen Sandberg tillräckligt bra för Schweiz? Jag tror han får svårt att hitta en deal där. Tyskland kanske ? Eller bästa budet i Shl. Han är ju en fin lagspelare men någonstans så tycker jag inte forre borde lockas med i ett budkrig så det sticker iväg
parhaimmisto
Posts: 42
Joined: 21 Jun 2011, 23:45

Re: Silly Season 24/25

Post by parhaimmisto »

Sandberg, enda högerfattade forwarden, gör det bra i vilken kedja som helst, spelar alla spelformer.
Går nog inte ge vilket kontrakt som helst.
p-play
Posts: 6791
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 24/25

Post by p-play »

Wiktor Nilsson till Frölunda. Inte direkt överraskande att vi skulle ha svårt att vara med där. Forsell får fortsätta att fynda bland spelarna som kanske inte står ytterst i skyltfönstret, vilket han för övrigt har gjort väldigt bra de senaste säsongerna.
Balotelli
Posts: 327
Joined: 08 Mar 2012, 11:37

Re: Silly Season 24/25

Post by Balotelli »

parhaimmisto wrote: 22 Jan 2024, 22:28 Sandberg, enda högerfattade forwarden, gör det bra i vilken kedja som helst, spelar alla spelformer.
Går nog inte ge vilket kontrakt som helst.
Håller med, tycker han är en användbar spelare. men med en full trupp så skulle jag vilja se honom mellan en andra och en tredjekedja någonstans. kan vi få honom på en kostnad som motsvarar ungefär det så signa
nathrakh
Posts: 120
Joined: 16 Jun 2011, 19:04

Re: Silly Season 24/25

Post by nathrakh »

Jag ser väldigt gärna en förlängning av Sandberg. Inte till vilket pris som helst men till en rimlig kostnad för en andrakedja.
User avatar
ossian
Posts: 3669
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Silly Season 24/25

Post by ossian »

Blir otroligt besviken om vi inte lyckas forlanga med Sandberg. Gor aldrig en dalig match, anvandbar i alla spelformer, jobbar stenhart, bra spelsinne, ettrig. Det enda man kan klaga pa ar att han sumpar lite for mycket bra chanser. Med Sandbergs paskrift har vi da var basta kedja intakt
User avatar
Dwight_Shrute
Posts: 1627
Joined: 16 Oct 2011, 12:35

Re: Silly Season 24/25

Post by Dwight_Shrute »

Hoppas innerligt att vi strider hårt för Sandberg; exakt den typen av spelare som vi är världsmästare på att ta tillvara på; spelare som hamnat lite i bakvattnet och behöver en nytändning. Vad jag förstår så trivs han ypperligt med allt och alla också. Ovärderligt att vara en klubb där spelare faktiskt får chans att komma tillbaka till finrummet, som vi erfarit så har vi svårt att konkurrera med de *riktigt* stora talangerna utifrån så därför är det viktigt med den här förmågan och att det sprids till spelare som är i liknande situation.
User avatar
kopitar
Posts: 2580
Joined: 17 Jun 2011, 17:43

Re: Silly Season 24/25

Post by kopitar »

User avatar
nr86
Posts: 5354
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Silly Season 24/25

Post by nr86 »

Wilsby vore ett kanon tillskott! Bara att hålla tummarna :D :D
aikekke
Posts: 223
Joined: 21 Jun 2011, 23:11

Re: Silly Season 24/25

Post by aikekke »

nr86 wrote: 23 Jan 2024, 19:48 Wilsby vore ett kanon tillskott! Bara att hålla tummarna :D :D
ÄckelLäjkers lär väll lästa allt de har... de lär väll tappa cooper nästa år också
User avatar
nr86
Posts: 5354
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Silly Season 24/25

Post by nr86 »

”Toppmålvakten nära ny lösning” skriver Svensson ang Söderström. Hoppas verkligen Forsell lyckas behålla honom.
aikekke
Posts: 223
Joined: 21 Jun 2011, 23:11

Re: Silly Season 24/25

Post by aikekke »

Skellefteå AIK:s succémålvakt Linus Söderström har ett utgående kontrakt, men enligt uppgifter till Expressen är 27-åringen nära en kontraktsförlängning med klubben.

Ishockey 24 januari 2024 11:00
9
Det var inför säsongen 2022/23 som Söderström kom till norra Västerbotten efter att ha spenderat två säsonger i finska Ässät. Succén i AIK blev omedelbar och under sin tid i klubben har Söderström både fått göra sin debut i Tre Kronor och prisats som SHL:s bäste målvakt.

Söderström har signerat två ettårskontrakt med AIK, och nu ser ytterligare en signatur närma sig för burväktaren. Expressen rapporterar att AIK gett 26-åringen ett "generöst" bud som skulle göra honom "toppbetald i ligan bland målvakter".

Enligt Folkbladet har flera SHL-klubbar aviserat intresse för AIK-målvakten, men nu ska alltså Söderström vara mycket nära att stanna i Skellefteå även över kommande säsong.
Frantisek Pospisil
Posts: 1415
Joined: 20 Mar 2020, 17:46

Re: Silly Season 24/25

Post by Frantisek Pospisil »

Tycker man ska överväga en förlängning med Martins.
Som jag tidigare påtalat ( men som få verkar förstå) är han en billig ersättare till Hyhnkackel gällande det defensiva skitjobbet.
Stenman, jag vet. Men kommer killen att utvecklas verkligen.
Balotelli
Posts: 327
Joined: 08 Mar 2012, 11:37

Re: Silly Season 24/25

Post by Balotelli »

Frantisek Pospisil wrote: 24 Jan 2024, 14:10 Tycker man ska överväga en förlängning med Martins.
Som jag tidigare påtalat ( men som få verkar förstå) är han en billig ersättare till Hyhnkackel gällande det defensiva skitjobbet.
Stenman, jag vet. Men kommer killen att utvecklas verkligen.
Tycker faktiskt han är kass. Snabb rakt fram men saknar spelsinne . Borde finnas ett hundratal svenska spelare i ha som är minst lika billiga och har en större uppsida.
Tar tex Forslund i Tingsryd alla dagar i veckan före
king_louie
Posts: 589
Joined: 30 Nov 2011, 14:39

Re: Silly Season 24/25

Post by king_louie »

Tror det kan finnas en viss uppsida med Dzierkals år 2 faktiskt, om han inte är så dyr.
Verkar vara en bra kille också som accepterar sin roll utan gnäll.
Men det går inte jämföra med Kuhn förstås, dock var det för honom som för så många andra först år 2 han blev riktigt bra.
Ang Stenman så skulle jag bli förvånad om han spelar med AIK nästa säsong.
User avatar
Dwight_Shrute
Posts: 1627
Joined: 16 Oct 2011, 12:35

Re: Silly Season 24/25

Post by Dwight_Shrute »

Håller med om Dzierkals och ser det som något positivt att han får förlängt. Man vet vad man får och vad bättre är; med lite handledning så bör han kunna bli en billig och bra checkingspelare som kan göra mycket nytta. Då han inte fått några böter förutom för filmning så vet man ju inte exakt vad han kostar..jag tycker dock att Kuhn var en betydligt bättre spelare som vi (trots allt) slarvade bort lite. Det samma gäller för övrigt Sandberg, som jag tycker alldeles för många underskattar. Han är en spelare som i stort sett fungerat bra i alla miljöer han blivit placerad i. Han gör (nästan) aldrig en dålig match, även om han kanske inte befinner sig i sin karriärs uppåtrörelse.
Ripper83
Posts: 117
Joined: 31 May 2014, 08:39

Re: Silly Season 24/25

Post by Ripper83 »

Branden Troock från gnaget kanske kunde vara något.

Dock bara sett tre matcher var mot dem bättre lagen i allsvenskan
Såg ut att vara stark på pucken,ha bra passnings spel, kanske lite trög i fötterna.

https://www.eliteprospects.com/player/5 ... den-troock

Skickat från min LE2113 via Tapatalk

User avatar
kopitar
Posts: 2580
Joined: 17 Jun 2011, 17:43

Re: Silly Season 24/25

Post by kopitar »

Frantisek Pospisil wrote: 24 Jan 2024, 14:10 Tycker man ska överväga en förlängning med Martins.
Som jag tidigare påtalat ( men som få verkar förstå) är han en billig ersättare till Hyhnkackel gällande det defensiva skitjobbet.
Stenman, jag vet. Men kommer killen att utvecklas verkligen.
Kuhnhackl är hästlängder bättre än Martins. Billigare med en junior (Stenman eller kehllin, som kan göra exakt samma jobb som Martins.
Balotelli
Posts: 327
Joined: 08 Mar 2012, 11:37

Re: Silly Season 24/25

Post by Balotelli »

IMO så tycker jag sällan han gör dåliga matcher, men lika sällan bra. Syns aldrig och saknar skills för att spela i SHL. Ska vi vara attraktiva för unga spelare kan vi inte fylla nedre delen av laget med importer i för hög utsträckning. Han ligger på ca 100k i månaden enligt mrmadhawks data, den är inte 100% men inte långt ifrån.
Så han är ju inte dyr men inte heller billig. Våra underifrån kostar ca en fjärdedel och gör samma jobb minst lika bra.
Verkar dock vara en skön snubbe helt klart
p-play
Posts: 6791
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 24/25

Post by p-play »

Balotelli wrote: 24 Jan 2024, 17:50 IMO så tycker jag sällan han gör dåliga matcher, men lika sällan bra. Syns aldrig och saknar skills för att spela i SHL. Ska vi vara attraktiva för unga spelare kan vi inte fylla nedre delen av laget med importer i för hög utsträckning. Han ligger på ca 100k i månaden enligt mrmadhawks data, den är inte 100% men inte långt ifrån.
Så han är ju inte dyr men inte heller billig. Våra underifrån kostar ca en fjärdedel och gör samma jobb minst lika bra.
Verkar dock vara en skön snubbe helt klart
Om hälften dessutom skulle ligga i sign-on och sign-off så är det inte någon billig spelare även om skattereduktionen hjälper en del. Jag tror nog att man hade hoppats att få ut mer av honom även offensivt. Jag håller med om att det är den här typen av värvningar vi inte skall göra. Man måste dock ha i åtanke hur truppbygget så ut ett tag i somras så det var nog en säkerhetsvärvning för att få in lite stabilitet.
Chippen
Posts: 14284
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Silly Season 24/25

Post by Chippen »

kopitar wrote: 24 Jan 2024, 16:30 Kuhnhackl är hästlängder bättre än Martins. Billigare med en junior (Stenman eller kehllin, som kan göra exakt samma jobb som Martins.
Antar att du jämför Martins med hur Kuhnhackl spelade då han lämnade och det blir inte rättvist. Om jag inte minns fel så hade Kuhn det lite besvärligt år 1 oxå, och vi fick lön för mödan år 2.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
Balotelli
Posts: 327
Joined: 08 Mar 2012, 11:37

Re: Silly Season 24/25

Post by Balotelli »

Chippen wrote: 25 Jan 2024, 08:32
kopitar wrote: 24 Jan 2024, 16:30 Kuhnhackl är hästlängder bättre än Martins. Billigare med en junior (Stenman eller kehllin, som kan göra exakt samma jobb som Martins.
Antar att du jämför Martins med hur Kuhnhackl spelade då han lämnade och det blir inte rättvist. Om jag inte minns fel så hade Kuhn det lite besvärligt år 1 oxå, och vi fick lön för mödan år 2.
Ja han flög ju inte år 1 och jag vill minnas att det var en del snack om att han skulle lämna redan efter första året.
Dock så skiljer det ju hästlängder på dem som spelare oavsett. Martins har gjort 1 ass på 28 matcher och är helt enkelt inte tillräckligt bra( han har spelat en stor del av matcherna med ligans kanske bästa center ). Det är också en fråga om framtida rekryteringar av talang från HA eller rent av junisar, att ha spelare i den kalibern i fjärde istället för egna talanger är sådant som Luleå och löven håller på med.
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 3063
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: Silly Season 24/25

Post by Foppas skridskocoach »

Kühnhackl var garanterat rätt mycket dyrare också, så lite orättvist att jämföra dem rakt av.
Tigerränderna går aldrig ur.
Post Reply