Silly Season 2011/2012

Gamla matchtrådar och övriga avslutade trådar.

Moderator: Styrelsen

User avatar
Markman
Posts: 7856
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Silly Season 2011/2012

Post by Markman »

Från norranbloggen då det blev klart att EA skulle lämna:
Den 26-årige backen har haft två lyckosamma säsonger i AIK. Hans kontrakt gick ut efter den här säsongen och Andersson har efter många funderingar, valt att dra vidare till en annan klubb.

För två säsonger värvades Erik Andersson till AIK från Björklöven. Den offensiva backen har haft en enorm utveckling och den här säsongen har Andersson till och med legat på gränsen till landslaget.

Jag har trivts oerhört bra i AIK med allt från tränare, materialförvaltare, klubbkompisar till själva stan.

Men Anderssons utveckling kommer att fortsätta i en annan klubb.

– Det stämmer, jag har fått ett erbjudande som känns oerhört stimulerande. Känns som att det rätt steg att ta för min personliga utveckling efter mina två år här.

Är det en klubb i utlandet?

– Nej, det är en klubb i elitserien, men mer kan jag inte säga.

Första säsongen gjorde Andersson 13 poäng och den här säsongen blev poängskörden hela 21 poäng, bäst av alla backar i AIK. Backen har under den här säsongen fått många ögon på sig.

Jag har trivts enormt bra och det har varit en bra miljö att utvecklas i. Även om jag kommer att testa något nytt nu, kan jag definitivt tänka mig att komma tillbaka till AIK och Skellefteå.
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
User avatar
Zimme
Posts: 5206
Joined: 24 May 2011, 22:13
Location: Lycksele

Re: Silly Season 2011/2012

Post by Zimme »

21p i grundserien och 5 i Slutspelet sista året i AIK, poängbäste back så jag tvivlar på att AIK inte försökte förlänga.
"Näe men vafan tror du själv? Jag är ju sniper. Svinbra på COD dessutom."
- Petter Emanuelsson
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Silly Season 2011/2012

Post by 374 »

Men om jag minns rätt fick han väl ett "skambud" av AIK? Han ville vara kvar men AIK ville inte betala det han ansåg sig vara värd.
User avatar
Zimme
Posts: 5206
Joined: 24 May 2011, 22:13
Location: Lycksele

Re: Silly Season 2011/2012

Post by Zimme »

AIK bjöd garanterat inte lika mycket som LHC men det är en av anledningarna till att resp klubbs ekonomi ser ut som de gör.
"Näe men vafan tror du själv? Jag är ju sniper. Svinbra på COD dessutom."
- Petter Emanuelsson
VonCheese
Posts: 791
Joined: 15 Jun 2011, 17:31

Re: Silly Season 2011/2012

Post by VonCheese »

Petr Caslava har väll varit på tapeten förut?
Går inte speciellt bra i KHL, och vore kanske ett alternativ. http://www.eliteprospects.com/player.php?player=11970" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Plissken
Posts: 234
Joined: 15 Jun 2011, 23:25
Location: Skellefteå, Sweden
Contact:

Re: Silly Season 2011/2012

Post by Plissken »

VonCheese wrote:Petr Caslava har väll varit på tapeten förut?
Går inte speciellt bra i KHL, och vore kanske ett alternativ. http://www.eliteprospects.com/player.php?player=11970" onclick="window.open(this.href);return false;
jag får hurven så fort man pratar om hängskalle tjecker o liknande. Nej tack!
Brain: Swear to God Snake, I thought you were dead...
Snake Plissken: Yeah, you and everybody else!
User avatar
Wolfman
Posts: 224
Joined: 21 Jun 2011, 15:18

Re: Silly Season 2011/2012

Post by Wolfman »

Jag tvivlar på att AIK vill ta över EA:s kontrakt rakt av. Men vore ju fantastiskt kul om han kom tillbaka! Då känns det absolut som vi har Elitseriens smartaste lag, i.e. vid sidan av isen.
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: Silly Season 2011/2012

Post by svartgulsubkultur »

Förhandlingssak, men tjänar Erik A så mycket mer an vad JAA gjorde?
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
User avatar
Zimme
Posts: 5206
Joined: 24 May 2011, 22:13
Location: Lycksele

Re: Silly Season 2011/2012

Post by Zimme »

Säkert inte men LJ vill säkert att LHC ska betala så stor del som möjligt.
"Näe men vafan tror du själv? Jag är ju sniper. Svinbra på COD dessutom."
- Petter Emanuelsson
Lubbe
Posts: 1322
Joined: 13 Jun 2011, 17:28

Re: Silly Season 2011/2012

Post by Lubbe »

Plissken wrote:
VonCheese wrote:Petr Caslava har väll varit på tapeten förut?
Går inte speciellt bra i KHL, och vore kanske ett alternativ. http://www.eliteprospects.com/player.php?player=11970" onclick="window.open(this.href);return false;
jag får hurven så fort man pratar om hängskalle tjecker o liknande. Nej tack!
Jag med. Daniel Branda undantagen, snittade en poäng på de 17 matcher han spelade när vi gick upp. Det är så man vill att alla slutet-på-säsongen-värvningar ska vara :)
(obs, notera att jag inte vill ha tbx Branda. Han peakade hos oss)
Last edited by Lubbe on 18 Jan 2012, 14:50, edited 1 time in total.
User avatar
smogz
Posts: 5701
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Silly Season 2011/2012

Post by smogz »

Till nästa år jätteJA till Caslava. Beroende på vilken typ av person han är kan jag tänka mig honom redan nu. Han var nog topp 3 som elitseriens bästa back när han spelade i timrå.

Och vad är det som säger att han inte går bra? Han är ju inte en offensiv back och har aldrig varit.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
VonCheese
Posts: 791
Joined: 15 Jun 2011, 17:31

Re: Silly Season 2011/2012

Post by VonCheese »

smogz wrote:Till nästa år jätteJA till Caslava. Beroende på vilken typ av person han är kan jag tänka mig honom redan nu. Han var nog topp 3 som elitseriens bästa back när han spelade i timrå.

Och vad är det som säger att han inte går bra? Han är ju inte en offensiv back och har aldrig varit.
Nä, iofs men KHL är endå en liga där man ska producera, oavsett om man är en offensiv eller defensiv back.
Sen har även spekulationerna varit många om att Caslava ville bryta sitt kontrakt. För ett tag sedan var han påväg till Timrå, men prislappen satte stopp.
Tycker att de vore en bra värvning, baserat på det jag minns från honom i Timrå-tröjan.
User avatar
nomercy
Posts: 546
Joined: 15 Jun 2011, 21:49

Re: Silly Season 2011/2012

Post by nomercy »

VonCheese wrote:
smogz wrote:Till nästa år jätteJA till Caslava. Beroende på vilken typ av person han är kan jag tänka mig honom redan nu. Han var nog topp 3 som elitseriens bästa back när han spelade i timrå.

Och vad är det som säger att han inte går bra? Han är ju inte en offensiv back och har aldrig varit.
Nä, iofs men KHL är endå en liga där man ska producera, oavsett om man är en offensiv eller defensiv back.
Sen har även spekulationerna varit många om att Caslava ville bryta sitt kontrakt. För ett tag sedan var han påväg till Timrå, men prislappen satte stopp.
Tycker att de vore en bra värvning, baserat på det jag minns från honom i Timrå-tröjan.
Han OCH Vampola...jag tror tjecker mår bra av att vara minst 2...
User avatar
Zimme
Posts: 5206
Joined: 24 May 2011, 22:13
Location: Lycksele

Re: Silly Season 2011/2012

Post by Zimme »

Fast det känns ganska klart att långsamma, utpräglat defensiva backar inte passar in i spelsystemet, det bygger på att spelarna har förmåga att förflytta sig relativt snabbt.
"Näe men vafan tror du själv? Jag är ju sniper. Svinbra på COD dessutom."
- Petter Emanuelsson
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: Silly Season 2011/2012

Post by svartgulsubkultur »

Zimme wrote:Fast det känns ganska klart att långsamma, utpräglat defensiva backar inte passar in i spelsystemet, det bygger på att spelarna har förmåga att förflytta sig relativt snabbt.
...och förmåga att flytta pucken relativt snabbt.
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
Trollet
Posts: 8489
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Silly Season 2011/2012

Post by Trollet »

Tror inte ett ögonblick på att det där beslutet är särskilt ömsesidigt. Det är nog inte mer gemensamt än att JAA inte satt sig på tvären, skjutit ut underläppen och sagt "VILL INTE!". Är inte det där att få sparken så finns inte det begreppet.

Klart att initiativet och beslutet kommer från AIK. När sedan beslutet är taget ser man givetvis till att snygga till det utåt. Ingen tjänar i nuläget på att ta "the s word" i sin mun.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
Chippen
Posts: 14312
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Silly Season 2011/2012

Post by Chippen »

Det går ju att få allt till att vara ett gemensamt beslut.
AIK: Hörredu, hur tycker du att det går egentligen?
JAA: Det går bra, jag är nöjd
AIK: Men vi har 9 backar på kontrakt och speltiden räcker inte till alla då vi börjar få skadefria spelare
JAA: Jaha, men jag är nöjd med min insats
AIK: Men vi känner att det bästa kanske vore, för alla parter att vi går skilda vägar ändå. För du vill väl fortsätta spela hockey och inte sitta på läktaren?
JAA: Det är ju självklart.
AIK: Vi har redan kollat lite och det finns klubbar som är beredda att signa dig, Löven, Lejon och Asplöven, så vi lämnar dig inte vind för våg trots allt. Hur låter det?
JAA: Oki då, men jag är iaf nöjd med min insats.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Silly Season 2011/2012

Post by 374 »

Enligt Johan Hemlin är det inte aktuellt med klubbyte för Erik Andersson.

http://www.corren.se/sport/lhc/?article ... =&menuids=" onclick="window.open(this.href);return false;
gurraking

Re: Silly Season 2011/2012

Post by gurraking »

Petrasek hade smakat mumma!
Tompa
Posts: 527
Joined: 15 Jun 2011, 23:15

Re: Silly Season 2011/2012

Post by Tompa »

gurraking wrote:Petrasek hade smakat mumma!
Glöm det, kommer han hem så blir det till HV 71.
Winning isn't everything, it's the only thing
User avatar
BubbelVe
Posts: 1138
Joined: 22 Jun 2011, 13:20

Re: Silly Season 2011/2012

Post by BubbelVe »

Petrasek är inte värd hälften av de summor HV och Växjö viftar med. Och ska jag vara riktigt ärlig så skulle jag nog inte tacka ja om han var billigare heller. "Bäst före" har gått ut för den gode Pettan och mjölkarsäsongerna till ålderspensionen har startat ....
Att värva en spelare (back) av klass innan transferfönstret måste vara ett lotteri med mindre vinstchanser än miljonvinster på triss... jag menar, de bästa backarna har ju redan kontrakt och varför skulle någon släppa dem, och OM de släpper dem VARFÖR . Jan Axel står säkert högt fortfarande hos agenter och sportchefer på grund av sin säsong i tyskland där poängprotokollet var välfyllt (tippex och penna tror jag ), men det lag som lägger 20 bingolotter i månaden för honom kommer givetvis att få PRECIS den spelare som lämnade Skellefteås rooster ....
Det finns otroligt få solskenshistorier där sena januarivärvningar har slagit väl ut sett till den ofta enorma kostnaden... I något lag..
Det ska vara något skitlag i finland som kommer att missa slutspel i deras tap-liga (=stängd) som kastar ut någon hyffsad kille för att dämpa lönekostnaderna .
De vi har kvar plus Skogs och Styrman går att vinna matcher och slutspel med, men givetvis gäller lite stolpe in för att gå hela vägen .
Hoppas givetvis på att det kommer ut en riktigt bra tvåvägare som Lasse skriver fast ett par år men jag tror inte att den kommer
gurraking

Re: Silly Season 2011/2012

Post by gurraking »

Tompa wrote:
gurraking wrote:Petrasek hade smakat mumma!
Glöm det, kommer han hem så blir det till HV 71.
Det tror jag också men alltid kul att tänka tanken;)
Fdskebo
Posts: 1116
Joined: 15 Jun 2011, 15:31

Re: Silly Season 2011/2012

Post by Fdskebo »

Zimme wrote:21p i grundserien och 5 i Slutspelet sista året i AIK, poängbäste back så jag tvivlar på att AIK inte försökte förlänga.
Jodå, AIK ville förlänga... Men så kom Linköping in i bilden och erbjöd 160 loppor (skillnad på mer än 100K) vilket gjorde "valet" enkelt för EA. Det var för övrigt samma säsong som Timrå gav Gabriel Karlsson ett monsterbud (AIK ville förlänga även med honom). Vi hade helt enkelt inte ekonomi för en budgivning på den tiden och både EA & GK var spelare som legat under 50K i AIK och fått sitt genombrott efter spel i AS.
User avatar
ossian
Posts: 3701
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Silly Season 2011/2012

Post by ossian »

Erik A är en mångsidig kille med bra förstapass och bra skridskoåkning, och verkar seriös. Skulle passa mycket bra in i lagbygget. Det var givetvis inget konstigt att han skrev på för Linköping för 160 papp, det skulle f-n jag också göra ;-)

Men hos oss spelar man för att slåss om bucklan och för att bli en bättre hockeyspelare, inte för en hög lön. Jag skulle bli förvånad om Lasse J erbjöd mer än 100k, men kanske ett längre kontrakt som gör snubben rik på sikt.
User avatar
Special Brew
Posts: 10081
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: Silly Season 2011/2012

Post by Special Brew »

När man pratar med LHC-folk så är det ingen slump att E.A varit bänkad. Han har varit jävligt dålig helt enkelt, så varför vi ska ta hit honom har jag svårt att förstå.
User avatar
Talbot25
Posts: 1074
Joined: 16 Jun 2011, 12:05

Re: Silly Season 2011/2012

Post by Talbot25 »

Special Brew wrote:När man pratar med LHC-folk så är det ingen slump att E.A varit bänkad. Han har varit jävligt dålig helt enkelt, så varför vi ska ta hit honom har jag svårt att förstå.
För vi vet vad han är kapabel till.
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: Silly Season 2011/2012

Post by svartgulsubkultur »

Sen när vet LHC-folk nåt om hockey?
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
User avatar
nr86
Posts: 5380
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Silly Season 2011/2012

Post by nr86 »

svartgulsubkultur wrote:Sen när vet LHC-folk nåt om hockey?
Precis!!! :D

Plocka hem Andersson på tre års kontrakt.
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Silly Season 2011/2012

Post by 374 »

Var han så bra när han var här? Han var väl till och med sjunde back några gånger.
Tompa
Posts: 527
Joined: 15 Jun 2011, 23:15

Re: Silly Season 2011/2012

Post by Tompa »

Man måste se till alternativen, AIK har redan 7 backar på kontrakt till nästa säsong, förhoppningsvis så förlänger Skogs som varit allt det man kan förvänta sig, då är det 8 backar på kontrakt. Ska det då in en back till så måste väl Lasse sikta högre än EA? Kanske är mitt minne som lurar mig, men jag kommer ihåg EA som en grå spelare som varken hade spets bakåt eller framåt. Hursomhelst, det är Lasses beslut och in Lasse we trust!
Winning isn't everything, it's the only thing
Locked