Viktigt på sikt att vi även har ett lag i division 1.

Diskutera matcher, spelare och nyförvärv

Moderator: Styrelsen

Post Reply
krysset
Posts: 2003
Joined: 03 May 2015, 23:44

Viktigt på sikt att vi även har ett lag i division 1.

Post by krysset »

Clemens i ettan är bra. Våra överåriga kan spela där och vi kan låna ut alagsspelare dit för speltid.

Nu ligger Clemens sist och vore katastrof om de åkte ut.

Borde inte vi låta alagsspelare växla mellan lagen mer så att de håller sig kvar och att våra spelare får upp självförtroende.
Ultron
Posts: 383
Joined: 24 Apr 2012, 08:51

Re: Viktigt på sikt att vi även har ett lag i division 1.

Post by Ultron »

Helst skulle man se ett allsvenskt ”farmarlag”.

Tanken är god, men jag tror att det finns vissa kriterier som måste uppfyllas för att det ska gynna AIK:

- Clemens (om vi tar dem som exempel) ska anamma Skellefteås spelsystem
- …vilket kräver kompetens på ledarposter
- …och en viss nivå på spelarna
- Clemens måste finna sig i att AIK kan plocka spelare och dumpa spelare där lite hur som
- Clemens måste sajna upp på att hela tiden tävla och vara intensiva, så att en match med dem ger mer än en träning i SKA.

Jag tycker att det finns en tjusning i att de mindre föreningarna får vara självständiga och att AIK inte ska in där och domdera för mycket. De blir en bra avnämare för de i J20 som inte riktigt lyckades (första gången i a f) men inte nödvändigtvis en språngbräda tillbaka.

Men tanken är lockande med två bra lag i norra Västerbotten. Frågan är om någon förening verkligen vill bli det andra laget, eller om man egentligen är ganska så nöjda med att få möjligheten att bedriva verksamhet på halvhög nivå.
Ultron
Posts: 383
Joined: 24 Apr 2012, 08:51

Re: Viktigt på sikt att vi även har ett lag i division 1.

Post by Ultron »

(Och ja, jag vill också ha kvar Clemens i ettan om det inte framgick)
Empress
Posts: 7163
Joined: 15 Aug 2011, 11:12

Re: Viktigt på sikt att vi även har ett lag i division 1.

Post by Empress »

Håller med. Tror grundfrågan är: Hur kan Clemens ta över Piteå som AIKs prefered partner?
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 3062
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: Viktigt på sikt att vi även har ett lag i division 1.

Post by Foppas skridskocoach »

Personligen tror jag att det vore mer värdefullt att få upp Piteå i Allsvenskan och då fördjupa samarbetet på allvar.
Tigerränderna går aldrig ur.
Ultron
Posts: 383
Joined: 24 Apr 2012, 08:51

Re: Viktigt på sikt att vi även har ett lag i division 1.

Post by Ultron »

Tittar man nyktert på det tror jag också att det vore det bästa alternativet. Clemens passar bättre som bästa kompisen från byn än som Jedi apprentice. Och inget illa menat i det.

Sedan såg jag gärna att AIK bjöd på ännu mer (och annan) goodwill till föreningarna i närområdet.
Empress
Posts: 7163
Joined: 15 Aug 2011, 11:12

Re: Viktigt på sikt att vi även har ett lag i division 1.

Post by Empress »

Foppas skridskocoach wrote: 29 Nov 2023, 20:59 Personligen tror jag att det vore mer värdefullt att få upp Piteå i Allsvenskan och då fördjupa samarbetet på allvar.

Piteå har 368 pers i hemmasnitt i ettan. Ta bort 100 som är familj och släkt så är det 250 pers kvar.
Känns som hockeyn är rätt död där uppe.
User avatar
vonschnauser
Posts: 985
Joined: 16 Jun 2011, 14:07
Location: Piteå

Re: Viktigt på sikt att vi även har ett lag i division 1.

Post by vonschnauser »

Empress wrote: 29 Nov 2023, 22:14
Foppas skridskocoach wrote: 29 Nov 2023, 20:59 Personligen tror jag att det vore mer värdefullt att få upp Piteå i Allsvenskan och då fördjupa samarbetet på allvar.

Piteå har 368 pers i hemmasnitt i ettan. Ta bort 100 som är familj och släkt så är det 250 pers kvar.
Känns som hockeyn är rätt död där uppe.
Piteå har spelat rätt länge mot Kiruna, Kalix & Boden, det är inte superexotiskt.

Sen tror jag rätt många följer AIK eller Luleå istället. Finns gott om hockeyintresse
ante08
Posts: 2585
Joined: 15 Jun 2011, 14:09

Re: Viktigt på sikt att vi även har ett lag i division 1.

Post by ante08 »

Kul att man tog fem av sex poäng under helgens matcher.
Ultron
Posts: 383
Joined: 24 Apr 2012, 08:51

Re: Viktigt på sikt att vi även har ett lag i division 1.

Post by Ultron »

Vilken sjuk avslutning! Slaggan på kvitteringen och sedan iskylan i avslutet i förlängningen.
Post Reply