Zeb

Diskutera matcher, spelare och nyförvärv

Moderator: Styrelsen

Post Reply
Ultron
Posts: 383
Joined: 24 Apr 2012, 08:51

Zeb

Post by Ultron »

(Hittade ingen Truppen 2023/2024, så om det kommer en sådan kategori en dag får väl någon välvillig admin slå ihop denna tråd med Zebs)

I och med lördagens match är en tredjedel av grundserien redo att summeras. Vi vet redan vilka våra personliga och kollektiva hyllningar tillfaller, vi vet ännu tydligare var vårt personliga och kollektiva GNÄLL riktats, men sedan finns det de där spelarna som vi bara kommenterar lite i förbifarten, utan att stanna upp och fundera över hur bra de egentligen är. Här är en tråd för en av dem.

Jag vill lyfta på hatten för Zeb Forsfjäll. Offensiven har väl gått lite på tomgång även om det finns ambitioner, men det är han inte ensam om att ha upplevt. Men alltså det defensiva spelet: killen snittar 11:32 min/match, har lirat 17 stycken nu och står noterad för – håll i er nu – noll baklängesmål i fem-mot-fem-spel. Okej, 15 minuter i boxplay, men det lämnar honom ändå med tre timmar istid utan mål i baken hittills den här säsongen. Kollar man tacklingar så är han dessutom den som tillsammans med Oscar Lindberg tacklas mest sett till speltid, och näst efter Ellias Stenman den som blockar flest skott per spelad minut. Underliggande siffror är också riktigt bra jämfört med snittet i SHL, och i mitten med AIK-mått mätt.

Jag tror att vi som minst har en ny Lirre eller Adam Pettersson i Zeb, men det finns ju Pär-egenskaper i honom också. Hoppas vi ger plats åt honom framgent att visa samma ansvarstagande som brorsan fått göra på backplats. Det är sådana här krigare i det tysta som ger utrymme (även ekonomiskt) för andra typer av pusselbitar i laget.

Kör hårt Zeb, jag gillar dig! (Och när baklängesmålet väl kommer är det bara att börja på en ny streak)
User avatar
Oliman
Posts: 363
Joined: 15 Jun 2011, 23:06

Re: Zeb

Post by Oliman »

Tack!

Visste att drömmen om vettiga analyser på detta forum levde.

Massor med intressanta kliv som tagits av våra spelare i år. Blir mumma när de skadade spelarna är tillbaka.
Antos
Posts: 288
Joined: 18 Jun 2011, 15:27

Re: Zeb

Post by Antos »

Ultron wrote: 20 Nov 2023, 14:11 (Hittade ingen Truppen 2023/2024, så om det kommer en sådan kategori en dag får väl någon välvillig admin slå ihop denna tråd med Zebs)

I och med lördagens match är en tredjedel av grundserien redo att summeras. Vi vet redan vilka våra personliga och kollektiva hyllningar tillfaller, vi vet ännu tydligare var vårt personliga och kollektiva GNÄLL riktats, men sedan finns det de där spelarna som vi bara kommenterar lite i förbifarten, utan att stanna upp och fundera över hur bra de egentligen är. Här är en tråd för en av dem.

Jag vill lyfta på hatten för Zeb Forsfjäll. Offensiven har väl gått lite på tomgång även om det finns ambitioner, men det är han inte ensam om att ha upplevt. Men alltså det defensiva spelet: killen snittar 11:32 min/match, har lirat 17 stycken nu och står noterad för – håll i er nu – noll baklängesmål i fem-mot-fem-spel. Okej, 15 minuter i boxplay, men det lämnar honom ändå med tre timmar istid utan mål i baken hittills den här säsongen. Kollar man tacklingar så är han dessutom den som tillsammans med Oscar Lindberg tacklas mest sett till speltid, och näst efter Ellias Stenman den som blockar flest skott per spelad minut. Underliggande siffror är också riktigt bra jämfört med snittet i SHL, och i mitten med AIK-mått mätt.

Jag tror att vi som minst har en ny Lirre eller Adam Pettersson i Zeb, men det finns ju Pär-egenskaper i honom också. Hoppas vi ger plats åt honom framgent att visa samma ansvarstagande som brorsan fått göra på backplats. Det är sådana här krigare i det tysta som ger utrymme (även ekonomiskt) för andra typer av pusselbitar i laget.

Kör hårt Zeb, jag gillar dig! (Och när baklängesmålet väl kommer är det bara att börja på en ny streak)
Problemet med Zeb är ju att forsätter han så här får vi bara behålla honom 1-2 år till sen åker han över till NHL, han känns lite för bra och lovande för att vi ska få ha kvar han i truppen. Men annars har man en bra hemvändare den dagen han är klar där borta.
Ultron
Posts: 383
Joined: 24 Apr 2012, 08:51

Re: Zeb

Post by Ultron »

Det är en realitet som alla klubbar får leva med. Få riktigt bra unga spelare gör mer än 1-2 säsonger där de verkligen levererar i A-laget (och ofta då 1 + 1 år utlånad) innan de testar AHL/NHL, så det är bara att passa på medan vi har kvar ungarna i ladan. (Därmed inte sagt att Zeb eller någon annan är predestinerad för NHL-spel - det är en lång väg dit.)
User avatar
nr86
Posts: 5354
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Zeb

Post by nr86 »

Håller med om att han gör det riktigt bra! Att han inte varit inne på något baklängesmål är ju verkligen en bedrift. Han har alla verktyg i verktygslådan för att lyckas. Nu när vi är så tunna på forwards har han ju också fått chansen så som många andra av våra juniorer. Han har dessutom tagit den tycker jag. Robertsson har inte gjort det även om de senaste matcherna visat på gryende form efter skadan han ådrog sig.
Frantisek Pospisil
Posts: 1418
Joined: 20 Mar 2020, 17:46

Re: Zeb

Post by Frantisek Pospisil »

Har faktiskt kollat Zeb lite extra noga (enkelt att göra när man är på plats, svårare framför TV:n).
Killen är verkligen något utöver det vanliga. Dessutom tror jag (utan att ha skinn på fötterna) att han är måhända lagets skickligaste tekare.
User avatar
GroovyEd
Posts: 1866
Joined: 16 Jun 2011, 19:21

Re: Zeb

Post by GroovyEd »

Frantisek Pospisil wrote: 20 Nov 2023, 17:06 Har faktiskt kollat Zeb lite extra noga (enkelt att göra när man är på plats, svårare framför TV:n).
Killen är verkligen något utöver det vanliga. Dessutom tror jag (utan att ha skinn på fötterna) att han är måhända lagets skickligaste tekare.
Pär, JJ, Oscar och Lirre ligger före i tekningsprocent. Pär ligger femma totalt i ligan.
Post Reply