AIK-Örebro. 23 sep. Kl 15.15

Diskutera matcher, spelare och nyförvärv

Moderator: Styrelsen

Empress
Posts: 7164
Joined: 15 Aug 2011, 11:12

Re: AIK-Örebro. 23 sep. Kl 15.15

Post by Empress »

Special Brew wrote: 23 Sep 2023, 18:26 Pudas? Max en 1:a hoppas jag
2
Rollie
Posts: 2053
Joined: 16 Jun 2011, 13:05

Re: AIK-Örebro. 23 sep. Kl 15.15

Post by Rollie »

Gargamel wrote: 23 Sep 2023, 18:21
Rollie wrote: 23 Sep 2023, 17:57 Sikura så vek och svag fysiskt som befarat
Spelade han? Totalt osynlig.
Haha, såg bara när han flög som en liten vante där nån gång
Antos
Posts: 288
Joined: 18 Jun 2011, 15:27

Re: AIK-Örebro. 23 sep. Kl 15.15

Post by Antos »

Finns det nån här.som kan se nått bra i matchen eller har det här bara blivit ett gnällforum nu för tiden?
Empress
Posts: 7164
Joined: 15 Aug 2011, 11:12

Re: AIK-Örebro. 23 sep. Kl 15.15

Post by Empress »

Antos wrote: 23 Sep 2023, 18:30 Finns det nån här.som kan se nått bra i matchen eller har det här bara blivit ett gnällforum nu för tiden?
ASP bra. LL var bra. Gurra kan inte lastas för förlusten. Det är tidigt på säsongen - finns tid kvar att jobba mot något bättre.
Vad tycker Du?
svea_man
Posts: 1829
Joined: 15 Jun 2011, 16:27

Re: AIK-Örebro. 23 sep. Kl 15.15

Post by svea_man »

Asp är bra sen vete fan är så jävulskt less på att få spö i det fysiska spelet år efter år .. bara kolla hur tunt laget är byggt vi börjar serien med 4 juniorer på lineuppen.. å det värsta är att spelidé o stora spelare aldrig kommer ändras kommmer bara inte hända.
Antos
Posts: 288
Joined: 18 Jun 2011, 15:27

Re: AIK-Örebro. 23 sep. Kl 15.15

Post by Antos »

Empress wrote: 23 Sep 2023, 18:33
Antos wrote: 23 Sep 2023, 18:30 Finns det nån här.som kan se nått bra i matchen eller har det här bara blivit ett gnällforum nu för tiden?
ASP bra. LL var bra. Gurra kan inte lastas för förlusten. Det är tidigt på säsongen - finns tid kvar att jobba mot något bättre.
Vad tycker Du?
Att dom har lite samma syndrom som förra säsongen, och som mot Timrå. Ser inte alls bra ut i början men avslutar bra och visar vad dom kan när dom släpper på tyglarna lite. ASP är.ju bästa back just nu, tycker man såg mer av Johnsson och Hugg än tidigare matcher.
andreas22222
Posts: 1572
Joined: 17 Jun 2011, 02:50

Re: AIK-Örebro. 23 sep. Kl 15.15

Post by andreas22222 »

SHL är en normalt en väldigt jämn serie.
Snurrar hjulen finns inte så mycket att tillägga.
Det är rätt naturligt det skrivs då man är frustrerade och spelet inte stämmer.
Det är inte stora marginaler på heaven or hell i den här ligan.

Det finns såklart bra saker Axel vi har äntligen två habila målvakter i spel osv.

Men sen är det väldigt tydligt att laget är tunnt.

Samt man envisas med sönderlästa ingångar i PP med ett menlöst drop som gör en spelare kommer i fart resten blir stillastående.

Så ska du nog se lite mellan fingrarna att mycket som skrivas är frustration.

Briljerar inte center sidan händer väldigt lite framåt.
Faller dessutom Pudas och Nilsson ur ramen blir det väldigt tufft.
User avatar
Dwight_Shrute
Posts: 1629
Joined: 16 Oct 2011, 12:35

Re: AIK-Örebro. 23 sep. Kl 15.15

Post by Dwight_Shrute »

number 7 wrote: 23 Sep 2023, 18:04
Dwight_Shrute wrote: 23 Sep 2023, 17:59 Om Möller är tillbaka den här säsongen ska jag äta upp min gamla mormor. Som är död och begraven sedan länge.
Det var det vidrigaste jag läst på detta forumet.
Hoppas ändå att Möller kommer tillbaka, men ber dig i så fall tänka om...
Du har helt rätt om det ena. Det andra tror jag definitivt inte på. Känns som att Möller måste få komma tillbaka till livet ordentligt och det känns helt orimligt att lyckas med det som elitidrottsman. Människor som "bara" har ett vanligt kneg har ju ofantliga bekymmer med att återhämta sig..men det är klart att man har önskedrömmar. Det viktigaste är att han och familjen klarar sig ur det med hälsan i behåll.
User avatar
Erwynn
Posts: 2419
Joined: 21 Jun 2011, 21:08

Re: AIK-Örebro. 23 sep. Kl 15.15

Post by Erwynn »

Vi har uppenbarligen lika mycket problem med Örebro denna säsong som tidigare. Ingen passande motstånd för Sikura att debutera mot och dessutom sina första 60 min på stor is på det. Vill ändå tycka att man såg positiva tendenser i tredje från hans sida och han kommer säkerligen tillföra ytterligare en dimension i spelet med puck i anfallszon när det sätter sig. Ger honom några matcher till innan man bedömer något öht tillskillnad från några andra som mest verkat vänta på att få skriva något negativt.
Hata allt.
Antos
Posts: 288
Joined: 18 Jun 2011, 15:27

Re: AIK-Örebro. 23 sep. Kl 15.15

Post by Antos »

andreas22222 wrote: 23 Sep 2023, 18:43 SHL är en normalt en väldigt jämn serie.
Snurrar hjulen finns inte så mycket att tillägga.
Det är rätt naturligt det skrivs då man är frustrerade och spelet inte stämmer.
Det är inte stora marginaler på heaven or hell i den här ligan.

Det finns såklart bra saker Axel vi har äntligen två habila målvakter i spel osv.

Men sen är det väldigt tydligt att laget är tunnt.

Samt man envisas med sönderlästa ingångar i PP med ett menlöst drop som gör en spelare kommer i fart resten blir stillastående.

Så ska du nog se lite mellan fingrarna att mycket som skrivas är frustration.

Briljerar inte center sidan händer väldigt lite framåt.
Faller dessutom Pudas och Nilsson ur ramen blir det väldigt tufft.
Jo visst frustration kan man köpa och jag är ju inte heller nöjd, men att det enda som skrivs här är ju att vi saknar stora spelare, Nilsson är kass, speliden fungerar inte osv. Som nån annan skrev här är länge kvar av säsongen att vända det här.
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 3065
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: AIK-Örebro. 23 sep. Kl 15.15

Post by Foppas skridskocoach »

Stora frågan är väl om Ogge blir anmäld till DN eller ej. Väldigt onödig aktion.

Kul att se Möller på läktaren.

Gurra får väl i alla fall godkänt i sin comeback?

Sedan undrar man ju hur det kan komma sig att alla motståndarmålvakter tycks göra sitt livs match mot oss.
Tigerränderna går aldrig ur.
krysset
Posts: 2003
Joined: 03 May 2015, 23:44

Re: AIK-Örebro. 23 sep. Kl 15.15

Post by krysset »

Kul att Gurra var tillbaka och fick göra en godkänd insats. Våran nummer 5 är en fröjd att se samt Max Lindholm.

Sikura såg rent ut sagt svag ut.
User avatar
kopitar
Posts: 2584
Joined: 17 Jun 2011, 17:43

Re: AIK-Örebro. 23 sep. Kl 15.15

Post by kopitar »

Gargamel wrote: 23 Sep 2023, 18:21
Rollie wrote: 23 Sep 2023, 17:57 Sikura så vek och svag fysiskt som befarat
Spelade han? Totalt osynlig.
Våran spets
lobo
Posts: 1576
Joined: 17 Jun 2011, 08:18

Re: AIK-Örebro. 23 sep. Kl 15.15

Post by lobo »

JJ gick på balanshämmande sirapstabletter igen. Och var är Hugg? skulle ju bli en topp forward i SHL.
det är tidigt, men eftersom denna säsong kommer sluta sjukt långt ifrån att TÄVLA om ett sm-guld vill jag ha stenhård mediebevakning och kritiska frågor tilll ordförande, GM, coacher. "Vad vill ni??" svaret blir "vara med i racet" följdfråga " Hur då, ni vet lika väl som publiken att vi är för dåligt och snålt byggda.." Svaret " Vi ska aldrig offra ekenomin" Följdfråga " OK, så säg det då. det viktigaste är att var med och leka men vi har troligen ingen chans att TÄVLA"

Sent from my SM-G991B using Tapatalk

"They'll follow us to the ends of the world!" - Bud Holloway
andreas22222
Posts: 1572
Joined: 17 Jun 2011, 02:50

Re: AIK-Örebro. 23 sep. Kl 15.15

Post by andreas22222 »

Ska väl mycket till Oskar ska hamna hos DN eftersom han fick 5 min och granskades av domarna som inte dömde game.

Fast säker är man väl aldrig med det system som finns
.
Krävs väl situationsrummet ska ta den vidare då om jag förstått allt rätt.
lobo
Posts: 1576
Joined: 17 Jun 2011, 08:18

Re: AIK-Örebro. 23 sep. Kl 15.15

Post by lobo »

kopitar wrote:
Gargamel wrote: 23 Sep 2023, 18:21
Rollie wrote: 23 Sep 2023, 17:57 Sikura så vek och svag fysiskt som befarat
Spelade han? Totalt osynlig.
Våran spets
lugn, första match i ny miljö, stor is, svensk hockey.

Sent from my SM-G991B using Tapatalk

"They'll follow us to the ends of the world!" - Bud Holloway
nishog04
Posts: 6220
Joined: 01 Nov 2012, 20:08

Re: AIK-Örebro. 23 sep. Kl 15.15

Post by nishog04 »

Ja, det skrivs mycket om avsaknaden av stora spelare, att Nilsson är kass, att spelidén inte fungerar och så vidare. Men det kanske finns ett uns sanning i det som skrivs? Det kanske är en del av förklaringen till att det är halvtomt på läktaren match efter match? Folk orkar inte bry och engagera sig då ingenting någonsin förändras. Och jag kan på sätt och vis förstå dem; varför ska de bry sig och heja laget fram till ett guld som inte kan vinnas?

Det AIK signalerat sedan flera år tillbaka är inte "vi ska tävla om guldet varje år", utan snarare "vi är nöjda med en placering på övre halvan av tabellen och sedan slutspel (så långt det räcker)".

Det var andra tider när Lasse styrde skutan. Då vreds det och vändes på alla små jävla detaljer, man hade juniorerna som avlastningsspelare, det fanns minst en spelare av varje "spelartyp" (powerforwards, snipers, defensiva backar, offensiva backar, spelare med fysisk uppsida, spelare med teknisk uppsida, någon som kunde användas vid snabba omställningar) - det fanns en tanke med varje schackpjäs på bordet. Och Lasse tvekade inte att göra förändringar om någonting inte blev som det var tänkt.

Visst, sista laget han hade ansvar för att bygga var inte direkt det bästa, men i övrigt jobbade han stenhårt för att hela tiden göra AIK bättre.

Numera är det snabba, tekniska spelare med offensivt mindset och sedan förväntar sig lagledningen att allt ska lösa sig magiskt. Tränarna gör såklart ett bra jobb, men i föreningen i stort saknas det drömmar och visioner - allt det där lilla extra som behövs om man faktiskt vill ge föreningen en chans att gå hela vägen.
andreas22222
Posts: 1572
Joined: 17 Jun 2011, 02:50

Re: AIK-Örebro. 23 sep. Kl 15.15

Post by andreas22222 »

Bra sammanfattat. 👍
lobo
Posts: 1576
Joined: 17 Jun 2011, 08:18

Re: AIK-Örebro. 23 sep. Kl 15.15

Post by lobo »

E X A K T

Sent from my SM-G991B using Tapatalk

"They'll follow us to the ends of the world!" - Bud Holloway
Empress
Posts: 7164
Joined: 15 Aug 2011, 11:12

Re: AIK-Örebro. 23 sep. Kl 15.15

Post by Empress »

Om man får älta ON så tror jag man hela tiden ser att hans 4/5 årskontrakt satte stopp för värvningar av Anton L eller Rundblad. ON är efter Pudas den offensiva back som borde producera bättre och vara stabilare i egen zon. Killgisssar han har en 6-siffrig lön och är för dyr att bryta med eller sätta på läktarn. Tycker själv både ASP och Elias S är bättre backar i den kategorin. Oskar snittar 2a eller 3a i betyg sedan han kom till klubben. Alltid go och glad och festlig i intervjuer - sånt tycker jag är jobbigt när man inte är på topp på matcher.
Så känner jag. Håller med man gnäller för mycket på honom - men det är svårt att sluta!
dovienya
Posts: 2222
Joined: 30 Nov 2011, 19:25

Re: AIK-Örebro. 23 sep. Kl 15.15

Post by dovienya »

Att Gurra saknar matchtempo det blir ganska tydligt i spelet med klubba. I övrigt gör en helt bra insats; kan inte lastas för målen och gör flera brytningar där pucken kastas in framför mål.

ASP är på väg att bli duktig på riktigt; måtte den trenden hålla i sig.

Den här matchen förtjänar alla andra än ovan nämnda en svag tvåa, för ingen syntes eller tog för sig. Hade kunnat vara J20 som spelade. Hugg ska ha en eloge för att han inte orkade ligga kvar och leka klubbad säl efter armbågen. Han försökte en stund, men hade inte filmstjärnan i sig.
Antos
Posts: 288
Joined: 18 Jun 2011, 15:27

Re: AIK-Örebro. 23 sep. Kl 15.15

Post by Antos »

nishog04 wrote: 23 Sep 2023, 19:20 Ja, det skrivs mycket om avsaknaden av stora spelare, att Nilsson är kass, att spelidén inte fungerar och så vidare. Men det kanske finns ett uns sanning i det som skrivs? Det kanske är en del av förklaringen till att det är halvtomt på läktaren match efter match? Folk orkar inte bry och engagera sig då ingenting någonsin förändras. Och jag kan på sätt och vis förstå dem; varför ska de bry sig och heja laget fram till ett guld som inte kan vinnas?

Det AIK signalerat sedan flera år tillbaka är inte "vi ska tävla om guldet varje år", utan snarare "vi är nöjda med en placering på övre halvan av tabellen och sedan slutspel (så långt det räcker)".

Det var andra tider när Lasse styrde skutan. Då vreds det och vändes på alla små jävla detaljer, man hade juniorerna som avlastningsspelare, det fanns minst en spelare av varje "spelartyp" (powerforwards, snipers, defensiva backar, offensiva backar, spelare med fysisk uppsida, spelare med teknisk uppsida, någon som kunde användas vid snabba omställningar) - det fanns en tanke med varje schackpjäs på bordet. Och Lasse tvekade inte att göra förändringar om någonting inte blev som det var tänkt.

Visst, sista laget han hade ansvar för att bygga var inte direkt det bästa, men i övrigt jobbade han stenhårt för att hela tiden göra AIK bättre.

Numera är det snabba, tekniska spelare med offensivt mindset och sedan förväntar sig lagledningen att allt ska lösa sig magiskt. Tränarna gör såklart ett bra jobb, men i föreningen i stort saknas det drömmar och visioner - allt det där lilla extra som behövs om man faktiskt vill ge föreningen en chans att gå hela vägen.

Absolut visst kan det vara så, men vilka förutsättningar ekonomiskt får Forsell? Han kanske gör det bästa utifrån vad han har att jobba med. Sen i år har han misslyckats, jag kan tycka man borde börja jobba lite mer som i NHL, där pratar man ju mycket om fönster när man har en chans att vinna och då satsas det lite mer. Att man ska kunna vinna Guld varje år är inte rimligt, då kan jag tycka att när man inte har ett sämre lag kanske man ska hålla igen med pengar och satsa lite mindre, för att som nu den här säsongen med dom centrarna vi har kunna lägga in lite extra i spelar budgeten och kunna gå efter bättre/dyrare spelare.

Sen kritik säger jag inget om så länge den är lite mer nyanserad, varje match vi förlorar beror varken på Nilsson eller avsaknad av stora spelare.
Balotelli
Posts: 327
Joined: 08 Mar 2012, 11:37

Re: AIK-Örebro. 23 sep. Kl 15.15

Post by Balotelli »

Empress wrote: 23 Sep 2023, 19:25 Om man får älta ON så tror jag man hela tiden ser att hans 4/5 årskontrakt satte stopp för värvningar av Anton L eller Rundblad. ON är efter Pudas den offensiva back som borde producera bättre och vara stabilare i egen zon. Killgisssar han har en 6-siffrig lön och är för dyr att bryta med eller sätta på läktarn. Tycker själv både ASP och Elias S är bättre backar i den kategorin. Oskar snittar 2a eller 3a i betyg sedan han kom till klubben. Alltid go och glad och festlig i intervjuer - sånt tycker jag är jobbigt när man inte är på topp på matcher.
Så känner jag. Håller med man gnäller för mycket på honom - men det är svårt att sluta!
Ca 180k / mån enligt mrmadhawk. På långt kontrakt som du säger
User avatar
Erwynn
Posts: 2419
Joined: 21 Jun 2011, 21:08

Re: AIK-Örebro. 23 sep. Kl 15.15

Post by Erwynn »

Empress wrote:Om man får älta ON så tror jag man hela tiden ser att hans 4/5 årskontrakt satte stopp för värvningar av Anton L eller Rundblad. ON är efter Pudas den offensiva back som borde producera bättre och vara stabilare i egen zon. Killgisssar han har en 6-siffrig lön och är för dyr att bryta med eller sätta på läktarn. Tycker själv både ASP och Elias S är bättre backar i den kategorin. Oskar snittar 2a eller 3a i betyg sedan han kom till klubben. Alltid go och glad och festlig i intervjuer - sånt tycker jag är jobbigt när man inte är på topp på matcher.
Så känner jag. Håller med man gnäller för mycket på honom - men det är svårt att sluta!
Fruktansvärt orättvis om du blundar för hans första år hos innan han förlängde. Var en toppback i SHL och hade vi inte förlängt hade ni gnällt över det. Det var rätt då men föll inte väl ut.

Örebro har förövrigt fyra raka segrar nu mot oss, Luleå, Rögle och Leksand.
Hata allt.
Antos
Posts: 288
Joined: 18 Jun 2011, 15:27

Re: AIK-Örebro. 23 sep. Kl 15.15

Post by Antos »

Erwynn wrote: 23 Sep 2023, 20:12
Empress wrote:Om man får älta ON så tror jag man hela tiden ser att hans 4/5 årskontrakt satte stopp för värvningar av Anton L eller Rundblad. ON är efter Pudas den offensiva back som borde producera bättre och vara stabilare i egen zon. Killgisssar han har en 6-siffrig lön och är för dyr att bryta med eller sätta på läktarn. Tycker själv både ASP och Elias S är bättre backar i den kategorin. Oskar snittar 2a eller 3a i betyg sedan han kom till klubben. Alltid go och glad och festlig i intervjuer - sånt tycker jag är jobbigt när man inte är på topp på matcher.
Så känner jag. Håller med man gnäller för mycket på honom - men det är svårt att sluta!
Fruktansvärt orättvis om du blundar för hans första år hos innan han förlängde. Var en toppback i SHL och hade vi inte förlängt hade ni gnällt över det. Det var rätt då men föll inte väl ut.

Örebro har förövrigt fyra raka segrar nu mot oss, Luleå, Rögle och Leksand.
Sen är det lätt att vara efterklok, hade inte Ryssland gått in i Ukraina hade inte Anton spelat i SHL. Sen kan man ju diskutera om Aik gjorde rätt som inte gjorde allt för att få hem han. Jag gillar ju inte när man har en tydlig målsättning att ha spelare från bygden att man släpper såna spelare till andra SHL klubbar.
User avatar
nr86
Posts: 5354
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: AIK-Örebro. 23 sep. Kl 15.15

Post by nr86 »

Lite plåster på såren är ju Luleå torskar ikväll. Vi är tidigt in på säsongen och jag tror aik kommer att vara med i toppen vad det lider. Kommer säkert mer spets. Det räknar jag med.
Tompa
Posts: 525
Joined: 15 Jun 2011, 23:15

Re: AIK-Örebro. 23 sep. Kl 15.15

Post by Tompa »

Det jag saknar i AIK är en plan b, när det ibland naiva anfallsspelet inte fungerar så kanske man måste spela lite enklare och vinna dueller framför målen, och där saknas det spelare som klarar av att spela på insidan.
Sen är för mig hockey känslor, och en anledning till att jag går mindre på hemmamatcher är den totala avsaknaden av känslor när AIK spelar, spelare som kan spela småfult, retstickor som kryper under skinnet på motståndarna.
Inte för inte att man mest såg fram emot matcherna mot HV när Ledin, Jämtin och Lance Ward var på isen.
Winning isn't everything, it's the only thing
nishog04
Posts: 6220
Joined: 01 Nov 2012, 20:08

Re: AIK-Örebro. 23 sep. Kl 15.15

Post by nishog04 »

Tompa wrote: 23 Sep 2023, 20:29 Det jag saknar i AIK är en plan b, när det ibland naiva anfallsspelet inte fungerar så kanske man måste spela lite enklare och vinna dueller framför målen, och där saknas det spelare som klarar av att spela på insidan.
Sen är för mig hockey känslor, och en anledning till att jag går mindre på hemmamatcher är den totala avsaknaden av känslor när AIK spelar, spelare som kan spela småfult, retstickor som kryper under skinnet på motståndarna.
Inte för inte att man mest såg fram emot matcherna mot HV när Ledin, Jämtin och Lance Ward var på isen.
"...men man lyfter på hatten åt dem i efterhand", hade man kunnat avsluta sista meningen :)

Håller med, hockeyn har blivit mellanmjölk. Ingen får ha känslor, ingen får falla ur ramen. Det fanns en spänning i luften förr i tiden när AIK skulle möta t.ex. HV71. Lirarna mot svinen, som man såg det.
Frantisek Pospisil
Posts: 1418
Joined: 20 Mar 2020, 17:46

Re: AIK-Örebro. 23 sep. Kl 15.15

Post by Frantisek Pospisil »

Kan konstatera 2 saker efter denna match.
4000 på läktarna. Skellefteå är ingen hockeystad längre.
Allt är Nilssons fel. Han var visserligen inte inne på något av målen, men det är hans fel i alla fall.
hillbilly
Posts: 857
Joined: 15 Jun 2011, 20:28

Re: AIK-Örebro. 23 sep. Kl 15.15

Post by hillbilly »

Sikura är våran nya Ryan Vesche. Kontraktet lär vara brutet långt innan jul. Sämre än Keilin. Fega Forsell vågar inte värva bulldozers som öppnar vägen för våra playmakers. Vakna eller avgå. Välj själv.
Post Reply