F2 - Skellefteå AIK - Växjö Lakers - 17/4 KL 19.30

Diskutera matcher, spelare och nyförvärv

Moderator: Styrelsen

Mkn
Posts: 29
Joined: 11 Jul 2012, 17:00

Re: F2 - Skellefteå AIK - Växjö Lakers - 17/4 KL 19.30

Post by Mkn »

cleo wrote: 17 Apr 2023, 21:31 Pudas har varit en katastrof idag. 80% av passen har gått bakåt och dom framåt har missat mottagaren i 80% av fallen.
Pudas är väl en av få som lyckas skapa ytor för sin medspelare. Han spelar mest och fördelar puck mest, givetvis blir inte alla pass perfekta men jag tror det är få som ligger bakom fler farligheter framåt bara man kan se längre än att allt som räknas är pass till öppen kasse.

Forwards känns uddlösa och jag tycker de letar för mycket efter det perfekta skottet, ska det hela tiden laddas och siktas för att skjuta stenhårt i krysset är det klart Växjö hinner dit och täcker. Larmi sållar galet med returer och simmar ungefär lika mycket som Nilsson, använd det och skjut för en andra-situation ibland, måste vara tröstlöst att störta på kasse när pucken aldrig hittar dit.
andreas22222
Posts: 1415
Joined: 17 Jun 2011, 02:50

Re: F2 - Skellefteå AIK - Växjö Lakers - 17/4 KL 19.30

Post by andreas22222 »

Oerhört snyggt tifo och ruskigt bra kämpat av NP igen.
Roligt se den nya generationen växa fram på läktaren. 💪👍
User avatar
Humlannitton
Posts: 1471
Joined: 15 Jun 2011, 14:37

Re: F2 - Skellefteå AIK - Växjö Lakers - 17/4 KL 19.30

Post by Humlannitton »

Vi spelar inte bra och legoknektarna i plastlaget spelar enligt taktiken, samtidigt så är det förstås helt omöjligt att vinna när vi inte får någonting med oss från zebrorna. Det behövs typ ett överfall eller ett mord för att vi ska få ett powerplay på hemmaplan, bara att acceptera att detta är vad SHL vill ha.

Destruktiv mongohockey.
Empress
Posts: 7008
Joined: 15 Aug 2011, 11:12

Re: F2 - Skellefteå AIK - Växjö Lakers - 17/4 KL 19.30

Post by Empress »

Humlannitton wrote: 17 Apr 2023, 22:30 Vi spelar inte bra och legoknektarna i plastlaget spelar enligt taktiken, samtidigt så är det förstås helt omöjligt att vinna när vi inte får någonting med oss från zebrorna. Det behövs typ ett överfall eller ett mord för att vi ska få ett powerplay på hemmaplan, bara att acceptera att detta är vad SHL vill ha.

Destruktiv mongohockey.
Jag tror det byggs upp någon slags förväntan bland domarna att i slutspelet skall nivån ändras och mer tillåtas. Typ ett mantra som ältas från säsongstart och alla (?) tycks acceptera. Första 10 omgångar av grundserien tar man utv för ”allt”. I slutspelet ”inget”.
svea_man
Posts: 1829
Joined: 15 Jun 2011, 16:27

Re: F2 - Skellefteå AIK - Växjö Lakers - 17/4 KL 19.30

Post by svea_man »

Ja bara acceptera Växjö bättre på allt
petterrr_dd
Posts: 299
Joined: 15 Jun 2011, 23:08

Re: F2 - Skellefteå AIK - Växjö Lakers - 17/4 KL 19.30

Post by petterrr_dd »

Magiskt! Domarna har lyckats få mig att hata denna sport... kommer se denna final sen skiter jag I detta. Har sagt det för och säger det igen, absolut att våra kan vara utvisningar. Det köper jag, men att dom får göra exakt samma sak 3-4 gånger om utan att dom får utvisning är så jävla sjukt att man inte kan förstå det.

Sen att AIK håller käften år efter år stör mig så in i hvete.
Är det här vad hockey-sverige vill ha? Varsågod, jag kommer då inte se på denna skit nästa år.

Absolut att man kan höja nivån i slutspelet med tacklingar och lite tjafs efter avblåsning. Men slashing är alltid slashing, 6 man på plan är alltid 6 man på plan, interference är alltid interference.. märkligt att det i princip bara gäller åt ett håll!

Växjö gör det bra säger folk, stänger ner oss helt säger folk. Hur svårt är det när dom har allt med sig? För när vi gör samma sak åker vi ut...

Spelförande i varje serie, ändå kan det bli 1-6 i utvisningar. Det är så in i hvete sjukt!

FAN så dålig nivå
User avatar
ossian
Posts: 3603
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: F2 - Skellefteå AIK - Växjö Lakers - 17/4 KL 19.30

Post by ossian »

p-play wrote: 17 Apr 2023, 21:58 Man skall inte skylla på SHL eller Växjö. Det är först sista 5 som fågelholkarna i båset ändrar i formationerna och då skapas det direkt lägen. Det här var ännu en coachseger. Jag hoppas att våran nästa coach är någon med taktiskt sinne som inte bara rör sig med floskler. Växjö har i princip noll anfallsspel och ändå lyckas de vinner det här. 0-2 i förra matchen och då börjar vi spela som om det vore en träningsmatch. Man kan ju också ifrågasätta Thomsons träning. Vi ser ju tröttare ut än motståndarna i var och varannan match numera. Tempot är ju t o m högre i kvalfinalen. Tillsammans mot guld. Hur kan man trycka någon sådan T-shirt? Låter som någon 10 år gammal sosseslogan och bara inbjuder till jinxs. Beröm till Växjö som spelar så disciplinerat, men vi borde kunna prestera så mycket bättre än det här.
Absolut att man inte ska skylla pa SHL eller Vaxkop. Vaxkop skjuter 11 skott pa mal, de gor ett mal, de aker pa en utvisning. Inget sjalvmal, aka och byta alla och bjuda pa tva emot noll eller dylikt, sa ett mal.

Tank om Vaxkop kunde skjuta 11 skott mindre, och ifall domarn struntade i tvaan dar pa Wingerli. Ingen omojlighet att domarna kunde slappa en till utv nar de anda slapper sa manga. Ingen omojlighet. Tank om Vaxkop skjot 11 skott mindre. 11 skott ar fan inte manga skott, Moller kan dra 11 skott i ett PP en del matcher. Ja utan dessa 11 skott och utan denna tvaa, da hade Vaxkop haft nollor i ALLA kolumner i matchprotokollet, i en SM final. Det hade kunnat bli likt en instruktionsbok for svensk hockey: blir det noll i allt kan man inte forlora! Tank, det hade kunnat bli 15 forlangningsperioder dar matchen bara ebbade ut utan avgorande, publiken somnade, spelarna somnade, kanske domaren kunde avgora genom att sparka in pucken i det ena lagets mal, hjalpa laget som har flest inkopta utlandska legoknektar kanske?

Tank er en framtid dar nastan varje match slutar 0-0, det ar inga kanslor, utan idel sarg ut och gnetspel. Kul! Ditt vill vi, sen ska 100% vara inkopta ocksa, lag med mer an fem ars klubbhistoria maste motarbetas
User avatar
ossian
Posts: 3603
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: F2 - Skellefteå AIK - Växjö Lakers - 17/4 KL 19.30

Post by ossian »

En av de trakigaste matcherna jag nagonsin sett. Anti-propaganda. I en SM final.

Svensk hockey maste ta sig en funderare. AIK ar inte sa roliga ikvall men Vaxkop ar sa in i helvittes trakiga. Ifjol var det Farjestad. Det gnetigaste trakigaste laget ser ut att vinna varje ar nu Pa slutet, assisterade av domarna och pahejjade av hjonen som sitter i studion
User avatar
Humlannitton
Posts: 1471
Joined: 15 Jun 2011, 14:37

Re: F2 - Skellefteå AIK - Växjö Lakers - 17/4 KL 19.30

Post by Humlannitton »

ossian wrote: 17 Apr 2023, 23:01 En av de trakigaste matcherna jag nagonsin sett. Anti-propaganda. I en SM final.

Svensk hockey maste ta sig en funderare. AIK ar inte sa roliga ikvall men Vaxkop ar sa in i helvittes trakiga. Ifjol var det Farjestad. Det gnetigaste trakigaste laget ser ut att vinna varje ar nu Pa slutet, assisterade av domarna och pahejjade av hjonen som sitter i studion
Amen.
Tompa
Posts: 490
Joined: 15 Jun 2011, 23:15

Re: F2 - Skellefteå AIK - Växjö Lakers - 17/4 KL 19.30

Post by Tompa »

Det som är frustrerande är att det här är en riktigt bra chans till guld, det här är inte ett av Växjös superlag utan ett fullt överkomligt motstånd.
Winning isn't everything, it's the only thing
User avatar
ossian
Posts: 3603
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: F2 - Skellefteå AIK - Växjö Lakers - 17/4 KL 19.30

Post by ossian »

Tompa wrote: 17 Apr 2023, 23:06 Det som är frustrerande är att det här är en riktigt bra chans till guld, det här är inte ett av Växjös superlag utan ett fullt överkomligt motstånd.
Det gar inte att vinna mot Vaxkop ifall du inte far PP nar det borde ha vart PP. De dyrkar 0-0 och gnetar likt den gnetigaste supergnetfantomen, och nar det inte blir utv sa gar det inte att komma forbi gnetmuren. Men petar vi tillbax hittar domarna dem javlart direkt, tva minuter for ett pet!

Det ar svart att tolka det pa ett annat satt an att domarna fatt tydliga order att prioritera gnetspel och ge gnetandet fordelar sa att gnetspelet premieras, en tydlig trend
fralle73
Posts: 139
Joined: 16 Jun 2011, 18:55

Re: F2 - Skellefteå AIK - Växjö Lakers - 17/4 KL 19.30

Post by fralle73 »

Chanser fanns .
2 öppna mål i princip b.l.a
Vi måste göra mål på de enda chanserna som uppstår .Som Växjö gjorde .
Det gjorde Luleå mot Växjö och var ett stolpskott från förlängning i match 7.
andreas22222
Posts: 1415
Joined: 17 Jun 2011, 02:50

Re: F2 - Skellefteå AIK - Växjö Lakers - 17/4 KL 19.30

Post by andreas22222 »

Man hade också en Shinimin som gjorde 5 mål under slutspelet.
Gillar inte hans filmningar men oj vad den sortens spelare gör skillnad i slutspel när dom ligger på rätt sida bedömningarna.
User avatar
ossian
Posts: 3603
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: F2 - Skellefteå AIK - Växjö Lakers - 17/4 KL 19.30

Post by ossian »

andreas22222 wrote: 17 Apr 2023, 23:28 Man hade också en Shinimin som gjorde 5 mål under slutspelet.
Gillar inte hans filmningar men oj vad den sortens spelare gör skillnad i slutspel när dom ligger på rätt sida bedömningarna.
Ja vi maste lara oss av Vaxkop, Fulea och Siminin. Herregud.

Jag tog en paus fran hockeyn i ett ar efter slutspelsforlusten mot Frolunda. Domarna var for daliga for att skulle odsla min tid. Nu ar det nara en ny paus, spelet ar for trakigt. Jag har battre grejer att gora i livet an att se pucken dunkas i langsargen dar laget som lider av sargutmani samt 0-0 dyrkan far kraftig domarhjalp i varenda jakla slutspelsmatch
dovienya
Posts: 2169
Joined: 30 Nov 2011, 19:25

Re: F2 - Skellefteå AIK - Växjö Lakers - 17/4 KL 19.30

Post by dovienya »

Idag dog hockeyn. Jag kommer aldrig mer köpa CMore, eller någon annan produkt som SHL står bakom. Nånsin.

Fy fan.

Förutom att betala 2398042309428 kronor per år för cmore-abonnemang där de producerar SÖNDER matcherna med sina helvetestugg och sönderanalyseranden, så fick man tag på våldsamt ovettiga platser, men ändå platser.
Fick även äran att betala 720 spänn för biljetter på dessa värdelösa platser. 26 mil resa, dvs ca 500 spänn i reskostnad plus slitage och miljöförstöring. Middag ute istället för hemma. Lägg på några hundra där. Totalt 4 timmar bilresa efter 9 timmar jobb.

För att se sarg ut i 2,5h.
Växjö försöker ju inte ens? De skjuter 3 eller 4 skott på mål innan målet, inklusive ett powerplay. Sedan skjuter de tre skott till på mål under hela resten av matchen. Resten av skotten som räknas i statistiken är ju motlägg eller eller bytesdumpar som råkar gå på mål.

Det här är det TRÅKIGASTE JÄVLA HELVETE jag har sett. Jag ser heller Wä IF mot Munksund i pensionärsdamfotboll på storbilds-TV filmat med värdelös, men vertikalställd, skakig mobilkamera - än att titta på denna match, eller någonting som har med Växjö att göra - igen.

Växjös spelidé är som ett fjärde gradens glioblastom. Man vet att man kommer dö när man blir drabbad. Man får dock sannolikt humörsvängningar och personlighetsrubbningar innan man dör. Jag skulle skämmas ARSLET av mig att ingå i ett lag räknas som "ett av de bästa lagen i Sverige i ishockey", och vinna på detta sätt. De spelar inte ishockey. De gör allt för att döda ishockeyn.

Och domarinsatsen, även om det är en bisats i hockeymatchen idag, så måste jag vräka ur mig lite här också. Äh fy fan, även om de är dåliga normalt sett, och våra utvisningar eventuellt skulle kunna tänkas vara en utvisning på Salle och ganska säkert utvisning på Nilsson... men då måste de faktiskt döma åt båda hållen.
Att inte Nord tar en tvåa för deliberate delay of game på Larmi på slutet är så illa; superdålig fingertoppskänsla. Skaffa vettig utrustning eller lär dig knyta för fan. Interferencen de släpper på Möller eller vem fan det var. Hakningen på Möller i fritt läge. Att de inte tar hjälmavdragningen med efterföljande slag i ansiktet (som för övrigt syntes tydligt på 60 meters håll) borde närmast vara straffbart i idrotter det faktiskt går betta på. Att inte ta crosscheckingen i ryggen på Winge som var närmast en exakt kopia på Salles utvisning. Overkligt.
dovienya
Posts: 2169
Joined: 30 Nov 2011, 19:25

Re: F2 - Skellefteå AIK - Växjö Lakers - 17/4 KL 19.30

Post by dovienya »

För övrigt är ovanstående inlägg oerhört censurerat och tonen i inlägget är våldsamt förbättrad mot den ursprungliga texten...
Os72
Posts: 873
Joined: 22 Jun 2011, 17:21

Re: F2 - Skellefteå AIK - Växjö Lakers - 17/4 KL 19.30

Post by Os72 »

Även Aftonbladets Leifby säger att Växjö spelar skittråkigt och att Skellefteå har något motmedel.

Leifby: Växjö är som en nyupptäckt spindelart i Amazonas
PUBLICERAD: I DAG 01.20

Detta är en kommenterande text. Analys och ställningstaganden är skribentens.
HOCKEY
SKELLEFTEÅ.
Vill ni se mål får ni väl gå på ishockey, sa Laban.
Vill ni se känslor får ni väl gå på innebandydisco, säger jag.
Växjö går upp till 2-0 i matcher efter bortasegern i finalen

Smutsig snö.
Skellefteå badade i sol och tog emot som Sardinien, folk satt ute och halsade ljus lager på uteserveringarna runt det där torget där de brukade fira sina SM-guld innan Växjö Lakers blandade sig i leken.

Det tydligaste tecknet på att våren och SM-finalishockeyn har kommit till schtaan är nog ändå snön.
Den smutsiga, som inte hunnit smälta undan.
Ligger där och skäms.
SM-finalishockey innebär att alla är på tå, under dagen hade någon arg tjänsteman på kommunens fritidsförvaltning varit i hallen och gormat om att ingen jävel skulle hoppa i arenan efter att hemmasupportrarna uppmanat alla att ”hoppa som om golvet brann”.
Tjänstemannens rädsla att läktaren skulle braka ihop var obefogad, nog hoppades det och till och med äldre män med knäskålar ömtåliga som snäckskal försökte vara med en stund, 5 800 hade dragit på sig gula t-shirts och inramningen var det sannerligen inget fel på.
Jonathan Pudas kom in och såg sig själv i ett kaptenstifo och åkte hela vägen ner till sin rundel och slog med klubban mot plexit och det var väl det fräckaste vi fick se den här kvällen, för sedan började ishockeymatchen.

”Ishockeymatchen”.
Särskilt hett var det inte, Växjö stack upp i en briljant omställning sedan Lukas Bengtsson löst en pressad situation med en geometriskt avancerad passning och Joel Kjellman gett Dan Sexton en halv isbelagd göl i åkyta på högerkanten.
Sexton snärtade iväg ett Tadeusz Niedomysl-avslut (Henrik Evertsson vet vilka egenskaper en forward bör ha) och bortalaget hade en 0–1-ledning som de tänkte försvara som ett Serie B-lag i svår poängnöd och med en klubbpresident beredd att erbjuda domarna varsin Fiat Uno och en senil häst.
Inga jämförelser med kvällens domarinsats.

Växjö sköt ungefär lika många skott på mål (11) på hela matchen som det var Lakers-supportrar på plats (6), Skellefteå sköt fler men blev många gånger effektivt infångade av ett riktigt kletigt Växjö-försvar.
Var inte Växjö-spelarna för starka längs sargen, och det var de ofta, stack de fram ett klubblad så att skotten gick upp i skyddsnätet, eller så låg, satt eller stod de på knä perfekt i skottlinjen.
De gånger skotten ändå smet igenom, eller lägena dök upp, stod Emil Larmi på huvudet.
Ett skott räddade finländaren genom att plocka en puck på mållinjen trots att hela hans kropp var på väg i ett annat väderstreck, situationen videogranskades men känslan var att domarna mest ville se den svettiga räddningen i repris.
För det mesta var det segt.
Vid ett tillfälle i andra perioden stod Växjö-backen Brian Cooper med halvt burskydd och höll i pucken i 20 (!) sekunder utan att göra någonting, och utan att någon tvingade honom att göra någonting.
En slags gå-ishockey förgörande tråkigt att titta på, och bildproducenten i arenan hade ibland så svårt att hitta reprisbilder att en helt vanlig passning upp till en back på blå repriserades, och när det inte hade slagits några helt vanliga passningar upp till en back på blå lottade de istället ut en hotellnatt till någon åskådare.
Vill inte ens slå någon på käften
Växjö spelar en sorts tuktande ishockey som tar udden av det mesta, både spel och känslor, och motståndarna blir ofta så frustrerade att de inte ens vill slå någon på käften utan vänder hem mot eget bås buttra och brutna.

Det är en slags ishockeymässigt effektiv bottentrålning som pågår och det verkar inte spela någon roll hur hettan är i hallen, hur många tusen som skanderar ”domarskandal”, för till slut vill alla bara gå hem och göra majbål av sitt ishockeyintresse och återkomma om ett halvår.
Om ni nu tror att jag kritiserar Växjö för att vara tråkiga så har ni förmodligen rätt, men jag är minst lika besviken över håglösheten hos Skellefteå som ändå spelade hemma.
Hur Skellefteå ska vinna fyra av fem matcher mot Växjö begriper jag inte, så här långt i ishockeyhistorien har Växjö bara släppt två finalmatcher till Skellefteå av tolv möjliga och laget från den kronobergska residensstaden verkar inte förstå hur en SM-final i ishockey förloras.
När de kommer så här långt i slutspelet är de som en nyupptäckt spindelart i Amazonas ingen funnit något motgift emot, de är den halaste av hala tvålar som någon tappat i en fängelsedusch, de är nästan förargelseväckande grundliga, rationella och överlägsna.

Mer lidelse i julspelen i femman
Efteråt på presskonferensen hade Robban Ohlsson inte några bra svar på vad som måste göras för att luckra upp Växjö, Jörgen Jönsson bad inte om ursäkt för segern men var inte heller stolt över att det såg ut som det gjorde.
Från läktarhåll var det mest slående hur asexuell och matt ishockey kan upplevas ibland.
Det syns inte på isen att det är två kombattanter som slåss om ett SM-guld och det är märkligt hur det kan alstras mer glöd i en match i omgång 22, när Rögle möter Brynäs.
Jag såg mer lidelse i julspelen i femman än på isen den här kvällen.
Av den hettan som ändå fanns på läktarna spred sig ingenting ner till spelarna på isen, Jonathan Pudas var en lammunge och Oskar Nilssons, som efteråt berättade att han fått 1,5 tand utslagen av en Växjö-spelare, enda reaktion på det var att slå klubban i sargen en gång.
Efter matchen åt Växjö-spelarna Vesuvio avslappnat sittande på golvet i katakomberna innan de åkte flygplan hem till Öjaby, och när de hoppade på sin kärra fick de glädjande besked inför torsdagens hemmamatch.
Växjö Vipers slogs ut i den sjunde avgörande semifinalen mot Storvreta, så nu kanske det blir fullt i hallen hela matchen på torsdag.
Om inte Växjö BK har träning på Torparängen.
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 2963
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: F2 - Skellefteå AIK - Växjö Lakers - 17/4 KL 19.30

Post by Foppas skridskocoach »

Ja, vad ska man egentligen säga?

1) Det är ingen hemlighet att domarnivån höjs i slutspel.

2) Växjö är långt från det enda laget som ”köper” ihop en spelartrupp.

3) De må spela tråkigt men hockey går lika mycket ut på att släppa in färre mål än motståndaren som på att göra fler än dem.

Svaret här ligger inte i att gnälla på SHL eller på hur andra lag bygger sina trupper eller formerar sin (mycket framgångsrika) taktik. Svaret ligger i att rannsaka oss själva.

Hur kan det vara så att vi alltid är det mer naiva laget i slutspelsserierna?

Hur kan det komma sig att Robban Ohlsson aldrig vinner första matcherna i sina serier?

Hur kan det komma sig att vi (om jag tänker rätt) nu har förlorat sex av sex finalmatcher hemma mot Växjö? Nu har det i effektiv speltid gått mer än två hela matcher utan att vi har gjort mål, och antalet lägen vi skapat under den tiden kan i princip räknas på ena handens fingrar.

Hur kan det komma sig att vi lyckas schabbla bort en 2-0 ledning i match ett på bara ett par minuter när de kan slå av och spela i 50 minuter på en 1-0 ledning utan problem?

Och hur kan det bli så att vi går tillbaka till samma fälla i öppningen av varenda jäkla matchserie och inte lär oss av det som fungerar?

Mmm, bitter har man anledning att vara, men att ta ut den bitterheten på domarna, SHL och motståndarlaget är att rikta den i fel riktning.

Nu sitter vi i ett liknande läge som i serien mot Örebro. Vi kunde vända den och vi borde faktiskt kunna vända den här också - men vi måste våga bryta mönstret. Både bland spelarna och från tränarbänken. För det här håller inte.
Tigerränderna går aldrig ur.
User avatar
TigerShark
Posts: 3761
Joined: 24 Jan 2012, 20:47

Re: F2 - Skellefteå AIK - Växjö Lakers - 17/4 KL 19.30

Post by TigerShark »

Os72 wrote: 18 Apr 2023, 04:57 Även Aftonbladets Leifby säger att Växjö spelar skittråkigt och att Skellefteå har något motmedel.
Bra sammanfattat av Leifby.

Man hoppas ju att shl börjar reflektera över hur deras produkt ska se ut. Känns inte som att det kommer hända inom en snar framtid dock.
gestur
Posts: 111
Joined: 27 Jun 2011, 22:46

Re: F2 - Skellefteå AIK - Växjö Lakers - 17/4 KL 19.30

Post by gestur »

Att Thompson skulle tränat oss dåligt tror jag inte på. Tror att alla lag på den här nivån är rätt likvärdiga. Däremot måste ju AIKs spel vara oerhört tröttande. De jagar i många lägen när det är meningslöst. DÅ blir man trött.
När det gäller spelare så är jag ett (en av de få?) fan av Johnson. Han är ingen brunkare och gör missar men är också en sån som avgör. Fler såna behövs och när vår andre (Jocke) var borta märktes det så tydligt.
Tror vi tar nästa match
pucknörden
Posts: 59
Joined: 21 Feb 2023, 18:35

Re: F2 - Skellefteå AIK - Växjö Lakers - 17/4 KL 19.30

Post by pucknörden »

Även om det är många färgade åsikter så har faktiskt AIK haft domarna mot sig i en djäkla massa år. AIK är tysta o det vet domarna o för att lugna ner kritiska situationer så tar domarna en AIK are.Generellt är det riktigt usel domarnivå , tycker att SHL ta domare från andra länder när det vankas semi o finaler.
AIK måste finna en nyckel som öppnar vx , som det är nu så jagar AIK som galningar o stångar sig trötta , fpr inget med sig o risken ökar att det blir fler baklängesmål. Visst spelar vx tråkigt men dom är väldigt disiplinerade vilket inte AIK är på samma sätt.
AIK för nöja sig med att vinna silverligan.
msoe
Posts: 1581
Joined: 10 Apr 2012, 14:52

Re: F2 - Skellefteå AIK - Växjö Lakers - 17/4 KL 19.30

Post by msoe »

Grejen är väl att analysen av slutspelet är densamma som jag vet inte hur många år i rad nu. Allt prat om ”slutspelshockey” gör att domarna inte tar utvisningar för fasthållningar, interference, hakningar, slashing osv. vilket leder till en tråkig hockey att kolla på som gynnar destruktiva lag. Dessutom klarar inte domarna att hålla en jämn, hög nivå utan blåser lite slumpmässigt för saker sOm de kan ha släppt 100 ggr tidigare under samma match. - Där har ligan nåt att fundera på. Är det här en hockey som lockar folk?

Men aik bygger sina lag för en helt annan hockey, vilket gör att man måste vara totalt överlägsna för att lyckas vinna. Och gör det därför nästan omöjligt att gå hela vägen. Aik har här alltså 2 alternativ; antingen lobbar man och vinner stöd för regler/regeltolkningar som gynnar spelförande lag, eller så anpassar man sitt spel efter vad som gäller, vilket är vad växjö har gjort. Vi har vetat förutsättningarna inför säsongen och kan inte vara förvånade över att det ser ut såhär längre.
Norrland74
Posts: 870
Joined: 12 Jun 2014, 18:26

Re: F2 - Skellefteå AIK - Växjö Lakers - 17/4 KL 19.30

Post by Norrland74 »

Foppas skridskocoach wrote:Ja, vad ska man egentligen säga?

1) Det är ingen hemlighet att domarnivån höjs i slutspel.

2) Växjö är långt från det enda laget som ”köper” ihop en spelartrupp.

3) De må spela tråkigt men hockey går lika mycket ut på att släppa in färre mål än motståndaren som på att göra fler än dem.

Svaret här ligger inte i att gnälla på SHL eller på hur andra lag bygger sina trupper eller formerar sin (mycket framgångsrika) taktik. Svaret ligger i att rannsaka oss själva.

Hur kan det vara så att vi alltid är det mer naiva laget i slutspelsserierna?

Hur kan det komma sig att Robban Ohlsson aldrig vinner första matcherna i sina serier?

Hur kan det komma sig att vi (om jag tänker rätt) nu har förlorat sex av sex finalmatcher hemma mot Växjö? Nu har det i effektiv speltid gått mer än två hela matcher utan att vi har gjort mål, och antalet lägen vi skapat under den tiden kan i princip räknas på ena handens fingrar.

Hur kan det komma sig att vi lyckas schabbla bort en 2-0 ledning i match ett på bara ett par minuter när de kan slå av och spela i 50 minuter på en 1-0 ledning utan problem?

Och hur kan det bli så att vi går tillbaka till samma fälla i öppningen av varenda jäkla matchserie och inte lär oss av det som fungerar?

Mmm, bitter har man anledning att vara, men att ta ut den bitterheten på domarna, SHL och motståndarlaget är att rikta den i fel riktning.

Nu sitter vi i ett liknande läge som i serien mot Örebro. Vi kunde vända den och vi borde faktiskt kunna vända den här också - men vi måste våga bryta mönstret. Både bland spelarna och från tränarbänken. För det här håller inte.
Det var väl detta jag försökte beskriva. Men tack för hjälpen.

Samtidigt är det ett problem att Växjö spelar tråkigare än Grekland i EM. Inte att de köpt massa spelare. Ingen som inte är från Växjö eller Skellefteå kommer titta på denna finalserie.

Kom ihåg att jag tittade på HV-Brynäs finalen med stor behållning. Trevlig hockey.
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: F2 - Skellefteå AIK - Växjö Lakers - 17/4 KL 19.30

Post by p-play »

Jag förstår inte hur man kan gnälla på att Växjö spelar tråkigt. Vad skall de göra? Strunta i att försvara ordentligt så att några av våra spelare som inte klarar av att spela slutspelshockey ska få ren gata. Det är så otrolig press på domarna vilket gör att de i det längsta undviker att blåsa. Att Växjö sedan har lyckats att få med sig ett par enkla utvisningar och få fler PP är en gåta då de uppenbart är det passiva laget. Antagligen är det väl från domarnas perspektiv enklare att se när vi gör regelbrott eftersom de åker runt hela tiden och småhakar för att dra ned tempot. Vi äger vårt öde och den här spelmodellen med maxspel hela tiden och att åka och täcka ytor har i flera år känns mindre smart. När vi hade våran längre svit så spelade vi mycket mer passivt, vilket vi borde göra nu också. Om Växjö tvingas komma upp i banan så får man mer yta och fler omställningslägen. Växjö är inget superlag och med små justeringar så vinner vi matcherna.
User avatar
Dwight_Shrute
Posts: 1570
Joined: 16 Oct 2011, 12:35

Re: F2 - Skellefteå AIK - Växjö Lakers - 17/4 KL 19.30

Post by Dwight_Shrute »

..och jag förstår inte hur man *inte* kan se Växjö och den organisationens upplägg som ett av de största hoten mot Svensk hockey på mycket länge? *självklart* begår dom inget formellt fel; de hanterar SHL med den cynism som ligan förtjänar och bygger ett lag och ett spel som håller i både grundserie och slutspel. Det i sig har ju dock inget med saken att göra - att de i förlängningen faktiskt är ett jävulskt hot mot allas vår favoritidrott.

SHL har infört ett antal regler och riktlinjesförändringar de senate åren som fått hockeyn - framförallt slutspelshockeyn - att hamna där den är idag, där lag som Växjö, Örebro med flera skördar stora framgångar. De lagen gör det fantastiskt bra efter sina förutsättningar och ser till att dra fördel av den ruta de tvingar elitlagen i Sverige att hålla sig inom. Idrott handlar till stora delar om att vinna titlar, och där är bland annat Växjö i en klass för sig i och med att man inte förlorat en finalserie än. Jag säger dock "till stora delar" och det är inte för att jag är hjärndöd på något sätt; det är bara det att om man inte ser att det idag är gynnsammast möjliga mån för lag som spelar en fullständigt själadödande ishockey så har jag svårt att hitta något mer att prata om - i så fall ser vi *fullständigt* olika på vad det är för idrott vi ser idag och framförallt - vilken idrott vi vill/ska ha.

I tider där publiken blir mer och mer viktig för elitklubbarna så går SHL i en riktning som premierar spelsystem som ytterst få på publikplats vill se. Jag - och som jag förstår ett ganska stort antal med mig - undrar helt enkelt "varför" ? Vad är syftet med att slänga bort regelböcker och styra slutspelshockeyn till att bli veritabla brottningsmatcher i grekisk-romersk stil? Vem tjänar på att det knappt skapas några chanser eller görs några mål i en finalserie 2023? Skapar det mer känslor att motståndarlag får åka vattenskidor efter Oscar Möller när han försöker ta sig in i anfallszonen? Kanske, men jag håller då rakt inte med om att det är de känslor av frustration, tillintetgörande och uppgivenhet vi vill ha för att ta svensk hockey framåt och bygga "varumärket" SHL för en blomstrande framtid, på något sätt.

Man kan tycka att lag, fans och spelare får finna sig i de beslut som fattas och de ramar som målas upp runt hockeyn, men det bisarra är att det inte finns några sådana; beslut fattas, regler ändras och förutsättningarna för spelande lag krymps mer och mer utan att det finns någon som helst trovärdig motivering till varför? Att i det läget sitta och säga att man inte "får" klaga på det eller det lagets stil, de beslut som fattats eller de domarinsatser som tveklöst görs för att premiera vissa defekter i vad som ska vara underhållning känns som en jävla våldtäkt på hela upplevelsen.

Om det fortsätter så här kommer intresset dala ännu mer, publiksiffrorna följa efter och bäst vad det är så sitter vi i framtiden med en kastrerad hockeyliga där ingen vill spela och som ingen vill titta på..och allt börjar *definitivt* med att man inte "får" gnälla på vilket jävla fittlag Växjö är och hur domarjävlarna förstör för det spelande laget under matcherna.
Gargamel
Posts: 510
Joined: 29 Mar 2019, 10:32

Re: F2 - Skellefteå AIK - Växjö Lakers - 17/4 KL 19.30

Post by Gargamel »

Dwight_Shrute wrote: 18 Apr 2023, 12:04 ..och jag förstår inte hur man *inte* kan se Växjö och den organisationens upplägg som ett av de största hoten mot Svensk hockey på mycket länge? *självklart* begår dom inget formellt fel; de hanterar SHL med den cynism som ligan förtjänar och bygger ett lag och ett spel som håller i både grundserie och slutspel. Det i sig har ju dock inget med saken att göra - att de i förlängningen faktiskt är ett jävulskt hot mot allas vår favoritidrott.

SHL har infört ett antal regler och riktlinjesförändringar de senate åren som fått hockeyn - framförallt slutspelshockeyn - att hamna där den är idag, där lag som Växjö, Örebro med flera skördar stora framgångar. De lagen gör det fantastiskt bra efter sina förutsättningar och ser till att dra fördel av den ruta de tvingar elitlagen i Sverige att hålla sig inom. Idrott handlar till stora delar om att vinna titlar, och där är bland annat Växjö i en klass för sig i och med att man inte förlorat en finalserie än. Jag säger dock "till stora delar" och det är inte för att jag är hjärndöd på något sätt; det är bara det att om man inte ser att det idag är gynnsammast möjliga mån för lag som spelar en fullständigt själadödande ishockey så har jag svårt att hitta något mer att prata om - i så fall ser vi *fullständigt* olika på vad det är för idrott vi ser idag och framförallt - vilken idrott vi vill/ska ha.

I tider där publiken blir mer och mer viktig för elitklubbarna så går SHL i en riktning som premierar spelsystem som ytterst få på publikplats vill se. Jag - och som jag förstår ett ganska stort antal med mig - undrar helt enkelt "varför" ? Vad är syftet med att slänga bort regelböcker och styra slutspelshockeyn till att bli veritabla brottningsmatcher i grekisk-romersk stil? Vem tjänar på att det knappt skapas några chanser eller görs några mål i en finalserie 2023? Skapar det mer känslor att motståndarlag får åka vattenskidor efter Oscar Möller när han försöker ta sig in i anfallszonen? Kanske, men jag håller då rakt inte med om att det är de känslor av frustration, tillintetgörande och uppgivenhet vi vill ha för att ta svensk hockey framåt och bygga "varumärket" SHL för en blomstrande framtid, på något sätt.

Man kan tycka att lag, fans och spelare får finna sig i de beslut som fattas och de ramar som målas upp runt hockeyn, men det bisarra är att det inte finns några sådana; beslut fattas, regler ändras och förutsättningarna för spelande lag krymps mer och mer utan att det finns någon som helst trovärdig motivering till varför? Att i det läget sitta och säga att man inte "får" klaga på det eller det lagets stil, de beslut som fattats eller de domarinsatser som tveklöst görs för att premiera vissa defekter i vad som ska vara underhållning känns som en jävla våldtäkt på hela upplevelsen.

Om det fortsätter så här kommer intresset dala ännu mer, publiksiffrorna följa efter och bäst vad det är så sitter vi i framtiden med en kastrerad hockeyliga där ingen vill spela och som ingen vill titta på..och allt börjar *definitivt* med att man inte "får" gnälla på vilket jävla fittlag Växjö är och hur domarjävlarna förstör för det spelande laget under matcherna.
Mycket blablabla. Här är fakta:

https://www.shl.se/article/3gdtalf2d-403dd/view

Betänk då att vi är i en kraftig lågkonjunktur dessutom när folk har svårare att prioritera nöjen som just ishockey.
dovienya
Posts: 2169
Joined: 30 Nov 2011, 19:25

Re: F2 - Skellefteå AIK - Växjö Lakers - 17/4 KL 19.30

Post by dovienya »

Fast idrottstittande brukar av någon anledning öka i avåra tider.

Oavsett kommer hockeyn självdö om Växjö tillåts vinna konsekvent på detta sätt. Enda sättet att visa att det inte är okej är att vinna. Improvise, adapt, overcome, som mediaprodukten Bear Grylls petar i sin meme
Gargamel
Posts: 510
Joined: 29 Mar 2019, 10:32

Re: F2 - Skellefteå AIK - Växjö Lakers - 17/4 KL 19.30

Post by Gargamel »

dovienya wrote: 18 Apr 2023, 12:24 Fast idrottstittande brukar av någon anledning öka i avåra tider.

Oavsett kommer hockeyn självdö om Växjö tillåts vinna konsekvent på detta sätt. Enda sättet att visa att det inte är okej är att vinna. Improvise, adapt, overcome, som mediaprodukten Bear Grylls petar i sin meme
Hockeyintresset i just båda finallagen avspeglas ju tydligt i beläggningsgrad på respektive arena. I övrigt mår svensk hockey bara bra.
User avatar
Dwight_Shrute
Posts: 1570
Joined: 16 Oct 2011, 12:35

Re: F2 - Skellefteå AIK - Växjö Lakers - 17/4 KL 19.30

Post by Dwight_Shrute »

Ja, SHL är ju jävulskt intresserade av att pytsa ut "fakta" om publiksiffror. Det är därför man hittar snittpubliksiffran *överallt* i den där texten..eller nä, vänta det gör man inte..hmm..såhär har den sett ut:

22-23: 5964
21-22: 4742
20-21: 16
19-20: 5934
18-19: 5827
17-18: 5669
16-17: 5707
15-16: 5846 (14 lag)
14-15: 6024 (12 lag)
13-14: 6207
12-13: 6394

- och betänk alltså att folk (förutom Ebba Busch och hennes gelikar) inte kunnat göra någonting på 2 år på grund av pandemin. Det har gett massiva TRETTIO personer mer i publiksnitt sedan innan skiten slog i fläkten.

- och du har så klart solklart rätt i sak. Det man hört om de senaste årens SHL är ju "självklart" att det är ett sådant jävla drag och att *alla* går på hokki.
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: F2 - Skellefteå AIK - Växjö Lakers - 17/4 KL 19.30

Post by p-play »

Dwight_Shrute wrote: 18 Apr 2023, 12:04 ..och jag förstår inte hur man *inte* kan se Växjö och den organisationens upplägg som ett av de största hoten mot Svensk hockey på mycket länge? *självklart* begår dom inget formellt fel; de hanterar SHL med den cynism som ligan förtjänar och bygger ett lag och ett spel som håller i både grundserie och slutspel. Det i sig har ju dock inget med saken att göra - att de i förlängningen faktiskt är ett jävulskt hot mot allas vår favoritidrott.

SHL har infört ett antal regler och riktlinjesförändringar de senate åren som fått hockeyn - framförallt slutspelshockeyn - att hamna där den är idag, där lag som Växjö, Örebro med flera skördar stora framgångar. De lagen gör det fantastiskt bra efter sina förutsättningar och ser till att dra fördel av den ruta de tvingar elitlagen i Sverige att hålla sig inom. Idrott handlar till stora delar om att vinna titlar, och där är bland annat Växjö i en klass för sig i och med att man inte förlorat en finalserie än. Jag säger dock "till stora delar" och det är inte för att jag är hjärndöd på något sätt; det är bara det att om man inte ser att det idag är gynnsammast möjliga mån för lag som spelar en fullständigt själadödande ishockey så har jag svårt att hitta något mer att prata om - i så fall ser vi *fullständigt* olika på vad det är för idrott vi ser idag och framförallt - vilken idrott vi vill/ska ha.

I tider där publiken blir mer och mer viktig för elitklubbarna så går SHL i en riktning som premierar spelsystem som ytterst få på publikplats vill se. Jag - och som jag förstår ett ganska stort antal med mig - undrar helt enkelt "varför" ? Vad är syftet med att slänga bort regelböcker och styra slutspelshockeyn till att bli veritabla brottningsmatcher i grekisk-romersk stil? Vem tjänar på att det knappt skapas några chanser eller görs några mål i en finalserie 2023? Skapar det mer känslor att motståndarlag får åka vattenskidor efter Oscar Möller när han försöker ta sig in i anfallszonen? Kanske, men jag håller då rakt inte med om att det är de känslor av frustration, tillintetgörande och uppgivenhet vi vill ha för att ta svensk hockey framåt och bygga "varumärket" SHL för en blomstrande framtid, på något sätt.

Man kan tycka att lag, fans och spelare får finna sig i de beslut som fattas och de ramar som målas upp runt hockeyn, men det bisarra är att det inte finns några sådana; beslut fattas, regler ändras och förutsättningarna för spelande lag krymps mer och mer utan att det finns någon som helst trovärdig motivering till varför? Att i det läget sitta och säga att man inte "får" klaga på det eller det lagets stil, de beslut som fattats eller de domarinsatser som tveklöst görs för att premiera vissa defekter i vad som ska vara underhållning känns som en jävla våldtäkt på hela upplevelsen.

Om det fortsätter så här kommer intresset dala ännu mer, publiksiffrorna följa efter och bäst vad det är så sitter vi i framtiden med en kastrerad hockeyliga där ingen vill spela och som ingen vill titta på..och allt börjar *definitivt* med att man inte "får" gnälla på vilket jävla fittlag Växjö är och hur domarjävlarna förstör för det spelande laget under matcherna.
Det var samma resonemang när styrspelet kom och sedan när spel med maxpress kom. Finska landslaget har ju även de haft framgång på senaste tiden med "köttmuren" i mittzonen. Jag är mer irriterad på att man inte ändrar i formationer elller vill anpassa spelet lite efter motstånd eller är noggrannare i spelet och inte åker på spelvändningar. Växjö är ett helt annat lag när de ska föra matcherna då de inte blir lika kompakta. Vi gör det lätt för dem. Vissa spelare som Pär Lindholm tävlar fullt ut medan en del andra ser väldigt bekväma ut när det går lite emot. Med lite mer smartness i spelet så slår vi Växjö. Sedan så måste man sätta lite lagom press på domarna mellan matcherna. Bra gjort av Nilsson att ta upp det.
Post Reply