Föreningens filosofi

Diskutera matcher, spelare och nyförvärv

Moderator: Styrelsen

Tompa
Posts: 488
Joined: 15 Jun 2011, 23:15

Re: Föreningens filosofi

Post by Tompa »

Foppas skridskocoach wrote: 24 Apr 2023, 21:40 Alltså nu måste fasen saker och ting ske. Den här linjen har nått vägs ände.
Håller med. En utveckling av AIK:spel är prio, som Stefan Hedlund sa i C-More studion: man måste kunna variera spelet, som Växjö, intensivt checkande spel blandat med att vänta in motståndarna och hushålla med krafterna.
Sen måste det in spelare som klarar av slutspelshockey och spelet framför mål, och är det skitstövlar desto bättre, AIK har nog med välkammade spelare som vinner fredspriset.
Winning isn't everything, it's the only thing
Antos
Posts: 278
Joined: 18 Jun 2011, 15:27

Re: Föreningens filosofi

Post by Antos »

Det som måste ändras att börja betala spelare från stan det dom är värda. Man ska ha minst 50% som är fostrade i föreningen, men man är inte villig att ge dom den lönen dom förtjänar. Började ju med Martin för ex antal år sen, Anton Lindholm i år för att ta 2 spelare. Ska väl sluta med att dom ska snåla med Oscar Lindberg också att han väljer en annan klubb också.
Chippen
Posts: 14239
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Föreningens filosofi

Post by Chippen »

Antos wrote: 25 Apr 2023, 04:05 Det som måste ändras att börja betala spelare från stan det dom är värda. Man ska ha minst 50% som är fostrade i föreningen, men man är inte villig att ge dom den lönen dom förtjänar. Började ju med Martin för ex antal år sen, Anton Lindholm i år för att ta 2 spelare. Ska väl sluta med att dom ska snåla med Oscar Lindberg också att han väljer en annan klubb också.
Du har även Hardy Häman Aktell som växte ut till en av Växjös bästa backar.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
Larstage
Posts: 681
Joined: 15 Jun 2011, 22:41

Re: Föreningens filosofi

Post by Larstage »

Chippen wrote: 25 Apr 2023, 07:09
Antos wrote: 25 Apr 2023, 04:05 Det som måste ändras att börja betala spelare från stan det dom är värda. Man ska ha minst 50% som är fostrade i föreningen, men man är inte villig att ge dom den lönen dom förtjänar. Började ju med Martin för ex antal år sen, Anton Lindholm i år för att ta 2 spelare. Ska väl sluta med att dom ska snåla med Oscar Lindberg också att han väljer en annan klubb också.
Du har även Hardy Häman Aktell som växte ut till en av Växjös bästa backar.
Hardy Häman Aktell är det som för mig svider mest. Han är i en utvecklingsbar ålder. En av de bästa föreningen har fostrat sedan Adam Larsson. Bittert, mycket bittert.
I en tid av universellt bedrägeri är sanningen en revolutionär handling - George Orwell
User avatar
Dwight_Shrute
Posts: 1564
Joined: 16 Oct 2011, 12:35

Re: Föreningens filosofi

Post by Dwight_Shrute »

Hardy förpassades ju rätt snabbt till sekunda vara under juniortiden på grund av skadebekymmer. Utvecklingen till den spelare han är i dag har ju framförallt skett i Lövens och Växjös organisationer, så jag tror inte han har jättestora känslor för Skellefteå AIK, kanske till och med rätt negativa av den anledningen?

Om man tittar på spelare vi haft intresse i eller som spelat hos oss och som hamnat i Växjö kan man rätt lätt konstatera att de blivit betydligt bättre (Lundberg x2, Häman Aktell) eller vänt en nedåtgående spiral hos oss till att bli viktiga kuggar där man fokuserat sitt spel på det man är bra på (Calof).

Rent generellt tycker jag att Växjö verkar göra ett minst lika bra jobb som AIK gör vad gäller att förädla och lyfta spelare. Framförallt på senare år har man en betydligt mer tydlig plan för sina värvningar och lockar till sig spelare som gör laget bättre och spetsar till den spelstil man har och vill ha efter de förutsättningar som finns. En genomgående plan jag *absolut* tycker saknats hos oss, faktiskt ända sedan Lasse lämnade. Nu har jag inte minsta insyn i hur utvecklingsarbetet går till, men jag känner inte att det lag vi har idag är balanserat särskilt mycket öht. Det känns som vi tvingat ner fyrkantiga klossar i runda hål på många platser. Robbanvärvningen har väl också signalerat att man fokuserat mindre på det taktiska och strukturella och mer på gruppbyggande och den typen av dynamik och hoppats på att det skulle ge utslag på isen? I min hjärna skulle det också ge förklaringen till att ON spelar i vårt lag fortfarande. (även om andra tycker annorlunda vad gäller den spelaren.)
Tompa
Posts: 488
Joined: 15 Jun 2011, 23:15

Re: Föreningens filosofi

Post by Tompa »

Antos wrote: 25 Apr 2023, 04:05 Det som måste ändras att börja betala spelare från stan det dom är värda. Man ska ha minst 50% som är fostrade i föreningen, men man är inte villig att ge dom den lönen dom förtjänar. Började ju med Martin för ex antal år sen, Anton Lindholm i år för att ta 2 spelare. Ska väl sluta med att dom ska snåla med Oscar Lindberg också att han väljer en annan klubb också.
Helt rätt. Det är galet att vi ska ha Oscar Nilsson i laget för 200 000/månad men inte betala en av våra egna och en av ligans bästa backar i Anton Lindholm.
Winning isn't everything, it's the only thing
lobo
Posts: 1523
Joined: 17 Jun 2011, 08:18

Re: Föreningens filosofi

Post by lobo »

i dagens Forre intervju kan man väl ändå skönja lite insikt, typ med denna trupp har vi gjort allt vi kan och faktiskt silver medaljörer, men :
"Jag kan inte säga att jag är missnöjd i stort med hur vi spelar, men naturligtvis är målskyttet en grej och sedan har Växjö varit bättre än oss på att skydda ytan framför målet."
fritt översatt, komma in på mål, skydda eget mål

Sent from my SM-G991B using Tapatalk

"They'll follow us to the ends of the world!" - Bud Holloway
User avatar
GroovyEd
Posts: 1828
Joined: 16 Jun 2011, 19:21

Re: Föreningens filosofi

Post by GroovyEd »

Tompa wrote: 25 Apr 2023, 08:44
Antos wrote: 25 Apr 2023, 04:05 Det som måste ändras att börja betala spelare från stan det dom är värda. Man ska ha minst 50% som är fostrade i föreningen, men man är inte villig att ge dom den lönen dom förtjänar. Började ju med Martin för ex antal år sen, Anton Lindholm i år för att ta 2 spelare. Ska väl sluta med att dom ska snåla med Oscar Lindberg också att han väljer en annan klubb också.
Helt rätt. Det är galet att vi ska ha Oscar Nilsson i laget för 200 000/månad men inte betala en av våra egna och en av ligans bästa backar i Anton Lindholm.
Här lägger jag mig helt platt. Tyckte det var helt bananas av Leksand att ge honom 250.000 eller vad det var. I vårt lag hade han varit värd mer än så. Hoppas verkligen vi är med och hugger där inför säsongen 24/25.
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Föreningens filosofi

Post by p-play »

Antos wrote: 25 Apr 2023, 04:05 Det som måste ändras att börja betala spelare från stan det dom är värda. Man ska ha minst 50% som är fostrade i föreningen, men man är inte villig att ge dom den lönen dom förtjänar. Började ju med Martin för ex antal år sen, Anton Lindholm i år för att ta 2 spelare. Ska väl sluta med att dom ska snåla med Oscar Lindberg också att han väljer en annan klubb också.
Det handlar i en del fall om att man inte har haft råd att betala de lönerna för den plats i hierarkin. Någonstans så måste vi spara och då blir det juniorer på de sista platserna istället för en Martin Lundberg. Vi är näst sist i löneligan och har begränsat ekonomiskt utrymme. Kritiken borde snarare var inriktad på hur man prioriterat. Det fanns liksom inget ekonomiskt utrymme för att betala Lindholm den lön som han fått i Leksand med de backkontrakt som redan var skrivna. Det fick bli Högberg på korttidskontrakt och kanske med en del på sign-on.
User avatar
Erwynn
Posts: 2393
Joined: 21 Jun 2011, 21:08

Re: Föreningens filosofi

Post by Erwynn »

Antos wrote: 25 Apr 2023, 04:05 Det som måste ändras att börja betala spelare från stan det dom är värda. Man ska ha minst 50% som är fostrade i föreningen, men man är inte villig att ge dom den lönen dom förtjänar. Började ju med Martin för ex antal år sen, Anton Lindholm i år för att ta 2 spelare. Ska väl sluta med att dom ska snåla med Oscar Lindberg också att han väljer en annan klubb också.
Tycker du Martin var värd en lön i toppskiktet av SHL när han kom från AHL?

Om man hade löst Lindberg i fjol hade han vart en av de bäst betalda spelarna i SHL med det erbjudandet som fanns på bordet. Över lång tid.
Hata allt.
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Föreningens filosofi

Post by p-play »

lobo wrote: 25 Apr 2023, 08:49 i dagens Forre intervju kan man väl ändå skönja lite insikt, typ med denna trupp har vi gjort allt vi kan och faktiskt silver medaljörer, men :
"Jag kan inte säga att jag är missnöjd i stort med hur vi spelar, men naturligtvis är målskyttet en grej och sedan har Växjö varit bättre än oss på att skydda ytan framför målet."
fritt översatt, komma in på mål, skydda eget mål

Sent from my SM-G991B using Tapatalk
Jag tycker inte att det finns någon grad av större självinsikt eller analys där. Det där har man pratat om inför i princip varenda match. Sanningen är att det är väldigt svårt att komma in på mål om man först hamnar i sarghörnet (vilket man gör om man försöker spela med jämn press hela tiden) och det gäller även för Växjö och andra klubbar. Det som gör att det fungerar för Växjö i slutspel är att man hela tiden försöker ligga rätt i position utan att gå bort sig. När man väl får omställningschans så kan man spela rakare och få mycket klarare chanser. Sedan är man också bra på att dra ned på motståndarnas tempo, antingen genom att gå upp högt och checka eller genom att stänga mittzonen. Det kändes stundtals i finalserien som ett taktiskt drivet seniorlag mot ett lag som spelade som juniorer.
Jocko Homo
Posts: 483
Joined: 15 Jun 2011, 23:21

Re: Föreningens filosofi

Post by Jocko Homo »

Det är väl inte Martin Lundbergs första kontrakt efter AHL-äventyret som känns mest fel att vi nekade, det är att han vi inte plockat hem honom trots tydligt intresse från hans sida. Nu vet man väl från en avstängning vad han tjänar (typ 100', drygt hälften av vad han fick sitt första kontrakt hos Plasten). Tycker det hade varit klart värt det för AIK, men det är jag det.

Att Martin spelar för Plasten är hans eget val, men att han inte spelar i AIK är det fler som varit inblandade i.

En sorg i vilket fall.
User avatar
Dwight_Shrute
Posts: 1564
Joined: 16 Oct 2011, 12:35

Re: Föreningens filosofi

Post by Dwight_Shrute »

Håller verkligen med p-play här. Det känns som att man pekat ut problemet men sedan inte gör något åt det, eftersom spelet ser likadant ut i match efter match. Det i sig känns inte på något sätt lugnande utan snarare kraftigt oroande; varför gör man inget åt problemet om man ser att det inträffar?

Överlag tycker jag inte Norran ställer relevanta följdfrågor, det finns mycket att fundera över i en intervju med Forsell i det här läget; framförallt vad hans analys av 8 finaler men bara 2 vinster på senare år skulle landa i, och hur man har tänkt att *fixa* problemet med målskyttet och ytan framför målet..det är ju också intressant att höra hur han kan vara nöjd med spelet i stort när vi blivit så brutalt avslöjade av Växjö, återigen?

Norran känns - som alltid när det gäller Skellefteå AIK - väldigt försiktiga. Det är inget bra signum för en tidning som verkligen *vill* vara granskande.
User avatar
Dwight_Shrute
Posts: 1564
Joined: 16 Oct 2011, 12:35

Re: Föreningens filosofi

Post by Dwight_Shrute »

Angående lönerna så ligger Växjö just ovanför oss i löneligan, och har alltid legat långt ner i densamma, som jag förstår det. Det är ju intressant att de har råd med en Martin Lundberg? Jag är definitivt på lag "Martin i AIK", men mindre nu än för något år sedan.
Joner
Posts: 74
Joined: 05 Jan 2019, 00:05

Re: Föreningens filosofi

Post by Joner »

Judas ska inte spela i AIK.



Jocko Homo
Posts: 483
Joined: 15 Jun 2011, 23:21

Re: Föreningens filosofi

Post by Jocko Homo »

EY:s sammanställning av löner osv är väl den bästa (?), där är siffrorna vi har nu från 2021/2022. Då hade AIK personalkostnader på 71 MKR. Växjö på 82 MKR.
User avatar
GroovyEd
Posts: 1828
Joined: 16 Jun 2011, 19:21

Re: Föreningens filosofi

Post by GroovyEd »

Joner wrote: 25 Apr 2023, 11:14 Judas ska inte spela i AIK.
+1. Han får gärna fortsätta sälja sig själv för några plastguld till.
User avatar
Dwight_Shrute
Posts: 1564
Joined: 16 Oct 2011, 12:35

Re: Föreningens filosofi

Post by Dwight_Shrute »

Jocko Homo wrote: 25 Apr 2023, 11:24 EY:s sammanställning av löner osv är väl den bästa (?), där är siffrorna vi har nu från 2021/2022. Då hade AIK personalkostnader på 71 MKR. Växjö på 82 MKR.
I den summan ingår alla anställda runt koncernen vad jag förstår. Om man går in i boksluten som finns tillgängliga verkar Växjö betalt 35 millar till spelare och tränare medan AIK betalt 32 förra säsongen. Posterna är dock lite otydligt titulerade, framförallt hos Växjö. AIK skriver tydligt "spelare och ledare".
User avatar
ossian
Posts: 3592
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Föreningens filosofi

Post by ossian »

Min analys efter att ha sovit pa saken sager att AIK gor en bra sasong sett efter forutsattningarna, andraplats i serien och silvermedalj. Men vi ar inte nara Vaxkop som enkelt plockar guldet, och tyvarr ar det inte Vaxkop som ar bra utan det ar vi som ar riktigt daliga. AIK spelar som vi inte tror pa det, klena i narkamperna, kommer inte in pa kassen, direkt vi hamnar i underlage blir det soloakning, det regnar individuella misstag. Vaxkop gor en bra match (match 4), AIK gor ingen bra match men vinner bara en av 5 matcher. Orebro och Rogle spelar inte bra heller.

Forsvarsspelet ar bra hela slutspelet forrutom individuella misstag, speical teams ar valdigt bra, otacksamt for Soderstrom men han far anda godkant av mig, men framat spel 5-5 far vi inte godkant. Det ar for omstandigt, for mycket snurr i sarghornen, avslut mitt pa magplattan, skott emot mal fran bla utan skymning, ingen som hugger pa returerna. Pa 17 matcher, hur manga fula hockeymal gor vi da vi vinner kampen framfor kassen och trycker in en retur? Vi for spelet, ager pucken, skjuter mer, i typ 15 av 17 matcher. Vi maste gora allt for att fa in 2 st forwards som kan hjalpa till att se till att spelovertaget ibland leder till att nagon trycker in en retur, drar fram en utvisning efter forward soker sig till insidan, nagon som graver fram pucken i sarghornet och faktiskt tar den emot mal istallet for att snurra runt nere i sarghornet.
User avatar
kopitar
Posts: 2508
Joined: 17 Jun 2011, 17:43

Re: Föreningens filosofi

Post by kopitar »

Dwight_Shrute wrote: 25 Apr 2023, 10:51 Angående lönerna så ligger Växjö just ovanför oss i löneligan, och har alltid legat långt ner i densamma, som jag förstår det. Det är ju intressant att de har råd med en Martin Lundberg? Jag är definitivt på lag "Martin i AIK", men mindre nu än för något år sedan.
Martin who? Vem är Martin?
Gargamel
Posts: 510
Joined: 29 Mar 2019, 10:32

Re: Föreningens filosofi

Post by Gargamel »

Dwight_Shrute wrote: 25 Apr 2023, 12:23
Jocko Homo wrote: 25 Apr 2023, 11:24 EY:s sammanställning av löner osv är väl den bästa (?), där är siffrorna vi har nu från 2021/2022. Då hade AIK personalkostnader på 71 MKR. Växjö på 82 MKR.
I den summan ingår alla anställda runt koncernen vad jag förstår. Om man går in i boksluten som finns tillgängliga verkar Växjö betalt 35 millar till spelare och tränare medan AIK betalt 32 förra säsongen. Posterna är dock lite otydligt titulerade, framförallt hos Växjö. AIK skriver tydligt "spelare och ledare".
Lägg till diverse prestationsbonusar, pensionsupplägg och signing bonusar och fan och hans moster så förstår du att det är lite svårt att jämföra utan väldigt mycket gissningslek
Tompa
Posts: 488
Joined: 15 Jun 2011, 23:15

Re: Föreningens filosofi

Post by Tompa »

SHL-lagens spelarkostnader 22/23:

LAG LÖNEKOSTNAD
Lag 1 58,0 miljoner kronor
Lag 2 56,5 miljoner kronor
Lag 3 54,5 miljoner kronor
Lag 4 53,0 miljoner kronor
Lag 5 53,0 miljoner kronor
Lag 6 53,0 miljoner kronor
Lag 7 51,5 miljoner kronor
Lag 8 50,0 miljoner kronor
Lag 9 49,5 miljoner kronor
Lag 10 48,5 miljoner kronor
Lag 11 48,0 miljoner kronor
Lag 12 47,5 miljoner kronor
Lag 13 44,0 miljoner kronor
Lag 14 41,0 miljoner kronor

Det vi vet är att Växjö är lag 12 och AIK lag 13.
Marknadssidan borde få sparken, intäkterna från arenan och sponsring måste upp något enormt.
Winning isn't everything, it's the only thing
Frantisek Pospisil
Posts: 1371
Joined: 20 Mar 2020, 17:46

Re: Föreningens filosofi

Post by Frantisek Pospisil »

Har alltid haft en känsla av att Wäxjö fifflar. Vet inte hur och varför, men VIDA ger jag mig faan på ligger bakom. Ett tag gick rykten om att spelare var delanställda av VIDAgruppen.
Rena spekulationer, men nånting är fel.
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 2963
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: Föreningens filosofi

Post by Foppas skridskocoach »

Frantisek Pospisil wrote: 25 Apr 2023, 13:09 Har alltid haft en känsla av att Wäxjö fifflar. Vet inte hur och varför, men VIDA ger jag mig faan på ligger bakom. Ett tag gick rykten om att spelare var delanställda av VIDAgruppen.
Rena spekulationer, men nånting är fel.
Varför skulle de köra ett sånt upplägg? Det finns inget lönetak, så det finns ingen anledning att dölja lönekostnaderna på det sättet.

Jag tror att den tråkiga sanningen är att Växjö ”fifflar” genom att använda sin spelarbudget på ett mer kallhamrat rationellt sätt än övriga lag. Deras trupp i år var inte särskilt namnkunnig när säsongen inleddes. Spelare som Larmi, Häman Aktell, Blichfeld etc sågs inte som stjärnspelare (och är säkert inte överdrivet dyra). Importer som Sexton, Kossila etc är nog inte heller dyrare än importer i andra lag.

Man är smarta i lagbygget och smarta i en del andra aspekter också (exempelvis det ”själlösa” och passiva misstagsminimerande spelsättet).
Tigerränderna går aldrig ur.
User avatar
Dwight_Shrute
Posts: 1564
Joined: 16 Oct 2011, 12:35

Re: Föreningens filosofi

Post by Dwight_Shrute »

Gargamel wrote: 25 Apr 2023, 12:42
Lägg till diverse prestationsbonusar, pensionsupplägg och signing bonusar och fan och hans moster så förstår du att det är lite svårt att jämföra utan väldigt mycket gissningslek
I ett bokslut måste bonusar och pensionskonstnader redovisas, annars är det bokföringsbrott. Jag hittade mina siffror i de officiella boksluten.
Last edited by Dwight_Shrute on 25 Apr 2023, 14:57, edited 1 time in total.
User avatar
Dwight_Shrute
Posts: 1564
Joined: 16 Oct 2011, 12:35

Re: Föreningens filosofi

Post by Dwight_Shrute »

Foppas skridskocoach wrote: 25 Apr 2023, 13:30
Varför skulle de köra ett sånt upplägg? Det finns inget lönetak, så det finns ingen anledning att dölja lönekostnaderna på det sättet.

Jag tror att den tråkiga sanningen är att Växjö ”fifflar” genom att använda sin spelarbudget på ett mer kallhamrat rationellt sätt än övriga lag. Deras trupp i år var inte särskilt namnkunnig när säsongen inleddes. Spelare som Larmi, Häman Aktell, Blichfeld etc sågs inte som stjärnspelare (och är säkert inte överdrivet dyra). Importer som Sexton, Kossila etc är nog inte heller dyrare än importer i andra lag.

Man är smarta i lagbygget och smarta i en del andra aspekter också (exempelvis det ”själlösa” och passiva misstagsminimerande spelsättet).
Håller helt med.
User avatar
ossian
Posts: 3592
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Föreningens filosofi

Post by ossian »

Glom sedan inte att de aven har stora fjartar; Vaxkop Fakers Stora Fjartar
Antos
Posts: 278
Joined: 18 Jun 2011, 15:27

Re: Föreningens filosofi

Post by Antos »

Tompa wrote: 25 Apr 2023, 08:44
Antos wrote: 25 Apr 2023, 04:05 Det som måste ändras att börja betala spelare från stan det dom är värda. Man ska ha minst 50% som är fostrade i föreningen, men man är inte villig att ge dom den lönen dom förtjänar. Började ju med Martin för ex antal år sen, Anton Lindholm i år för att ta 2 spelare. Ska väl sluta med att dom ska snåla med Oscar Lindberg också att han väljer en annan klubb också.
Helt rätt. Det är galet att vi ska ha Oscar Nilsson i laget för 200 000/månad men inte betala en av våra egna och en av ligans bästa backar i Anton Lindholm.
Och att man inte ens gör ett försök att värva honom, dra igång en swishkamanj, ragga sponsor, gör iallafall nånting för att visa att man vill ha hit dom. Aik måste spetsa till laget ännu mer och visa att du verkligen vill vinna. Och då menar jag inte att dom ska värva flera st, men en riktigt bra toppforward eller Anton Lindholm kanske hade gjort att vi stod här med ett guld nu istället för ett silver.

AIK ska absolut inte gå ifrån sin grund filosofi, finns inte många klubbar i Sverige som har den tryggheten vi har i våran organisation. Men du måste lyckad utveckla allt lite mer samt spetsa till organisation/laget ännu ett snäpp.
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Föreningens filosofi

Post by p-play »

Antos wrote: 25 Apr 2023, 17:48
Tompa wrote: 25 Apr 2023, 08:44
Antos wrote: 25 Apr 2023, 04:05 Det som måste ändras att börja betala spelare från stan det dom är värda. Man ska ha minst 50% som är fostrade i föreningen, men man är inte villig att ge dom den lönen dom förtjänar. Började ju med Martin för ex antal år sen, Anton Lindholm i år för att ta 2 spelare. Ska väl sluta med att dom ska snåla med Oscar Lindberg också att han väljer en annan klubb också.
Helt rätt. Det är galet att vi ska ha Oscar Nilsson i laget för 200 000/månad men inte betala en av våra egna och en av ligans bästa backar i Anton Lindholm.
Och att man inte ens gör ett försök att värva honom, dra igång en swishkamanj, ragga sponsor, gör iallafall nånting för att visa att man vill ha hit dom. Aik måste spetsa till laget ännu mer och visa att du verkligen vill vinna. Och då menar jag inte att dom ska värva flera st, men en riktigt bra toppforward eller Anton Lindholm kanske hade gjort att vi stod här med ett guld nu istället för ett silver.

AIK ska absolut inte gå ifrån sin grund filosofi, finns inte många klubbar i Sverige som har den tryggheten vi har i våran organisation. Men du måste lyckad utveckla allt lite mer samt spetsa till organisation/laget ännu ett snäpp.
Nu skulle jag inte tro att Nilsson har 200'/mån men jag har ingen insyn där. Kostnaden för en spelare som Lindholm med sociala avgifter kanske ligger på 12-15 miljoner över två år. Det krävs ganska mycket swishande för att nå upp i det. :) Klubben har ju inte ens klarat av att signifikant höja spelarbudgeten utan hela tiden halkat efter andra klubbar så man måste nog förbättra sponsorraggningen en hel del för att nå upp i de där summorna.
Antos
Posts: 278
Joined: 18 Jun 2011, 15:27

Re: Föreningens filosofi

Post by Antos »

p-play wrote: 25 Apr 2023, 20:40
Antos wrote: 25 Apr 2023, 17:48
Tompa wrote: 25 Apr 2023, 08:44
Antos wrote: 25 Apr 2023, 04:05 Det som måste ändras att börja betala spelare från stan det dom är värda. Man ska ha minst 50% som är fostrade i föreningen, men man är inte villig att ge dom den lönen dom förtjänar. Började ju med Martin för ex antal år sen, Anton Lindholm i år för att ta 2 spelare. Ska väl sluta med att dom ska snåla med Oscar Lindberg också att han väljer en annan klubb också.
Helt rätt. Det är galet att vi ska ha Oscar Nilsson i laget för 200 000/månad men inte betala en av våra egna och en av ligans bästa backar i Anton Lindholm.
Och att man inte ens gör ett försök att värva honom, dra igång en swishkamanj, ragga sponsor, gör iallafall nånting för att visa att man vill ha hit dom. Aik måste spetsa till laget ännu mer och visa att du verkligen vill vinna. Och då menar jag inte att dom ska värva flera st, men en riktigt bra toppforward eller Anton Lindholm kanske hade gjort att vi stod här med ett guld nu istället för ett silver.

AIK ska absolut inte gå ifrån sin grund filosofi, finns inte många klubbar i Sverige som har den tryggheten vi har i våran organisation. Men du måste lyckad utveckla allt lite mer samt spetsa till organisation/laget ännu ett snäpp.
Nu skulle jag inte tro att Nilsson har 200'/mån men jag har ingen insyn där. Kostnaden för en spelare som Lindholm med sociala avgifter kanske ligger på 12-15 miljoner över två år. Det krävs ganska mycket swishande för att nå upp i det. :) Klubben har ju inte ens klarat av att signifikant höja spelarbudgeten utan hela tiden halkat efter andra klubbar så man måste nog förbättra sponsorraggningen en hel del för att nå upp i de där summorna.
Haha ja det har du rätt i, men börjar vara så tröttsamt att se våra spelare i andra klubbar. Först Martin som man trodde skulle vara våran framtida kapten, sen Anton nu till Leksand. Dom kanske borde ändra vision framöver då, 50% egenfostrade spelare så länge dom inte blir för dyra.
Och går inte säga att vi ska sikta mot guld varje år och sedan värva från allsvenskan. Vi är ju som sagt i topp med sättet vi jobbar på, och ska fortsätta på samma sätt. Sen skulle man ju önska att spelarna hade samma hjärta som Pudas och kommer hem oavsett om han kan tjäna mer pengar nån annanstans.
Post Reply