Föreningens filosofi

Diskutera matcher, spelare och nyförvärv

Moderator: Styrelsen

User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 2963
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Föreningens filosofi

Post by Foppas skridskocoach »

Spela med fart. Spela oss ur varenda situation i egen zon. Prioritera spelskicklighet före fysik vid värvningar. Etc etc.

Vi vann två guld för tio år sedan på ett fullständigt överlägset spelarmaterial - förutsättningar som inte kommer att upprepa sig igennunder vår livstid. Sedan dess har det blivit övertydligt att vi inte kommer att vinna några fler guld med ett spelsystem och en värvningsfilosofi som är anpassad för grundserien.

Om vi är överens om att nuvarande filosofi börjar ha löpt linan ut, levt på lånad tid osv, vad ska då ersätta? Vilka heliga kor behöver slaktas? Just nu är jag beredd att vända på varenda sten för att slippa uppleva ännu en vår där våra klena och begåvningsutmanade bandypojkar enkelt manövreras ut av större, starkare, klokare och effektivare hockeymän. Behöver vi byta ut tränare? Sportchef(er)? Styrelse? Eller är det något annat (och i så fall vad) som behöver fräschas upp?

Ordet är fritt, diskutera i små grupper.
Tigerränderna går aldrig ur.
lobo
Posts: 1523
Joined: 17 Jun 2011, 08:18

Re: Föreningens filosofi

Post by lobo »

Börja med Jimmie

Sent from my SM-G991B using Tapatalk

"They'll follow us to the ends of the world!" - Bud Holloway
andreas22222
Posts: 1402
Joined: 17 Jun 2011, 02:50

Re: Föreningens filosofi

Post by andreas22222 »

Första är ju inse föreningens sätt att spela inte fungerar i slutspelet.

Är inte enbart storleken på spelaren utan attityd men får man mest jaga puck och i stort sett alltid anfalla mot uppställda motståndare är det svårt spela fysiskt.

Örebro likt Rögle dumpar diagonalt 1 spelare kan checka fast hela Skellefteå för man ska envisa leta något super invecklade pass.

Hitta coacher som vågar match laget och såra motståndaren där dom är som svagast.

Skellefteå ger ju mer eller mindre bort två matcher mot Örebro på totalt huvudlöst spel.

Sudden börjar också med en spelvändning efter 15 sek för man totalt springer bort sig.
Sportis
Posts: 635
Joined: 15 Jul 2012, 15:20

Re: Föreningens filosofi

Post by Sportis »

Vi ska definitivt inte ändra på våran spelfilosofi. Vill vi bli ett nytt Luleå eller vad är det frågan om? Däremot en Martin Sevc typ och en Martin Lundberg i laget hade inte skadat.
nishog04
Posts: 6220
Joined: 01 Nov 2012, 20:08

Re: Föreningens filosofi

Post by nishog04 »

- Släppa dravlet om "Vi kritiserar inte domarna / vi spelar bra / <valfri artighet>", dvs kliv ner från de höga hästarna och välkomna till verkligheten.

- Sluta spela snällt. En tvåa för fasthållning är onödig om man istället kan sänka en motståndare med en bra bröstvärmare. Hitta någon som kryper under skinnet på motståndarna.

- Inse att man har en halv hockeyfilosofi. Jag tycker att fart/teknik/offensiv är en bra grundpelare att bygga vidare på. Men att efter fem misslyckade uppspelsförsök till slut dumpa pucken in i zon och efter det snurra på utsidorna och skjuta alibiskott i täck - är det verkligen fartfyllt och offensivt, är det roligt att titta på? Vore det inte mer fartfyllt att erövra pucken, direkt gå på offensiven och därefter söka snabba och enkla avslut för att vid behov stressa sönder motståndarförsvaret?
VonCheese
Posts: 779
Joined: 15 Jun 2011, 17:31

Re: Föreningens filosofi

Post by VonCheese »

Om Robban avgår och vi får in en tränare med någorlunda taktiskt kompetens med lite matchcoaching-skills så tror jag vi är i hamn. Ett + vore om Forre slutade värva helt meningslösa spelare såsom Johnson, Max och Woods. Ser gärna Jimmie i någon roll.
andreas22222
Posts: 1402
Joined: 17 Jun 2011, 02:50

Re: Föreningens filosofi

Post by andreas22222 »

Håller med, man kan spela med högre fart om man vänder direkt som du skriver i stället för först vända spelet vi tillbaka spel.
Nu får man i slutspelet ytterst sällan anfalla i fart utan oftast mot en mur som bara väntar på vända spelet då Skellefteå slår en dålig passning eller skjuter i täck.

Sen måste man även kunna anpassa spelet efter motståndaren och läget i matchen.

Kolla på en coach som Mitell som jag tycker får ut väldigt mycket av sitt lag även då dom har skador.

Man kan ha en grundtanke i sitt spel men inte till vilket pris som helst. En sak att utbilda juniorer tillåta göra misstag osv.
En annan sak i en semifinal.
User avatar
ossian
Posts: 3592
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Föreningens filosofi

Post by ossian »

1) Vi maste borja spela mer cyniskt och taktiskt - i slutspelet. Alla maste halla koll pa klockan. Ingen javla pass bakom ryggen i egen zon som bjuder pa oppet mal eller dylikt. Inget bjud. Inga idiotutvisningar.

2) Jag tror pa kontinuitet och att vaga lata spelare gora misstag for att utvecklas - i grundserien. I slutspelet far du daremot inte gora sa manga misstag, det ar sma marginaler. Laget maste coachas hardare, spela heta spelare, lag basta tekaren ga in och stada av en tekning, satt in grisen mot deras basta forward, satt in basta defensiva kedjan i slutminuten etc etc. Inte bara rulla pa, utan anpassa laget efter motstandaren ocksa.

3) Vi maste plocka in ett par spelare som har rollkvaliteer som laget saknar. Petter Granberg ar en sadan spelare, utan honom skulle vi fa annu storre problem nar vi hamnar under press. En annan ar Jonsson som spelar annorlunda med sina pass och spelupplagg, men med lite svagare fys och hastighet an andra. For mig ar det uppenbart att laget saknar fysik pa forwarden, ingen som tacklas, fa som soker insidan, den enda som konsekvent driver pa mal ar val Hugg. Vi behover fler tuffa intensiva spelare pa forewarden. Alla nya spelare som plockas in behover inte vara 176 cm 77 kg spelskicklig snabb som undviker narkontakt. Det ar inte sa att vi behover andra hela modellen utan bara plocka in nagra fa spelare som kan anvandas i olika viktiga moment.

Jag har inte gett upp semifinalen likt alla andra verkar ha gjort. Vi kan vanda detta. Det sitter i det mentala, vi ar ett battre lag.
Gezim
Posts: 160
Joined: 03 Jul 2011, 17:49

Re: Föreningens filosofi

Post by Gezim »

Tror ärligt talat inte att mer storlek skulle hjälpa laget rakt av. Probemet är att man är så naiva i sitt sätt att spela framförallt i egen zon.
Är det en dag när passningarna inte sitter och man blir fastcheckade gång på gång på gång efter slarv. Varför inte bara chippa ut puckarna tills värsta stormen lagt sig och man får tillbaka den där halva sekunden extra att spela sig ur.
pucknörden
Posts: 59
Joined: 21 Feb 2023, 18:35

Re: Föreningens filosofi

Post by pucknörden »

Märklig utveckling , tänker att laget har gjort en helt OK grundserie till skillnad mot ett gäng andra lag. Frågan är då , hur kan det vara möjligt att samma lag i många fall spelar som ja jag vete fan vad msn ska säga plus att alla andra lag tydligen kan växla upp utav bara tusan. AIK har gjort några bra perioder i slutspelet men det räcker inte o vad beror det på.
Sen kan man ju undra om det är dags att slopa alt omforma detta s.k slutspel. Läste att Rögle lyft frågan då pga dessa resekostnader. Rögle hade rest för 2 mille senaste tiden.
Frågan som borde lyftas är om det är läge att göra en rak serie som det var förr i tiden , laget som vinner blir sv möstare , i varje match gäller det att ta poäng. Kvaliteten på matcherna ökar , nu är ju många matcher i grundserien direkt gäspiga o frågan är , vill folk betala för det.
Trollet
Posts: 8466
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Föreningens filosofi

Post by Trollet »

pucknörden wrote: 04 Apr 2023, 08:12 Märklig utveckling , tänker att laget har gjort en helt OK grundserie till skillnad mot ett gäng andra lag. Frågan är då , hur kan det vara möjligt att samma lag i många fall spelar som ja jag vete fan vad msn ska säga plus att alla andra lag tydligen kan växla upp utav bara tusan. AIK har gjort några bra perioder i slutspelet men det räcker inte o vad beror det på.
Sen kan man ju undra om det är dags att slopa alt omforma detta s.k slutspel. Läste att Rögle lyft frågan då pga dessa resekostnader. Rögle hade rest för 2 mille senaste tiden.
Frågan som borde lyftas är om det är läge att göra en rak serie som det var förr i tiden , laget som vinner blir sv möstare , i varje match gäller det att ta poäng. Kvaliteten på matcherna ökar , nu är ju många matcher i grundserien direkt gäspiga o frågan är , vill folk betala för det.
Hur gäspigt tror du det blir med en match mellan fyran och sjuan i omgång 44 i en rak serie?
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
User avatar
Dwight_Shrute
Posts: 1564
Joined: 16 Oct 2011, 12:35

Re: Föreningens filosofi

Post by Dwight_Shrute »

Ursäkta att jag kliver lite utanför trådrubriken: Jag tycker absolut att en rak serie för att avgöra SM-guldet är att föredra mot den här pissiga slutspelsserien vi får uppleva år efter år, där fasthållningar, hakningar och interference över hela banan transformerar sporten till brottningsmatcher och gårdshockey där den som vinner är den som lyckas fuska eller stänga ner sin motståndare på bästa sätt. Färjestads "triumftåg" ifjol bestod ju helt enkelt i desperat råskinnshockey när dom var ställda mot väggen som inget annat lag skulle kommit undan med.

Om man skiter i det ovan; som ju egentligen bara handlar om att domare/ligan vill att hockeyn som spelas får mer lösa tyglar i slutspelet och därigenom skapar hela situationen, så tycker jag defintivt att rakare serier är mer rättvisa och skapar kontinuitet i klubbarnas satsningar, om man tar tillvara på det. Jag föreslår istället något sådant här:

16 lag. Alla möter varandra hemma och borta (=30 matcher).
8 bästa lagen möter varandra hemma och borta (=14 matcher). Placeringsbonus = % av tv-pengar? (1: 10%, 2: 6%, 3: 4%, 4: 2%, 5: 1%)
8 sämsta lagen möter varandra hemma och borta (=14 matcher). Nollställda poäng?
2 sämsta lagen flyttas ner, 2 bästa lagen flyttas upp.
Saik78
Posts: 4
Joined: 18 Jun 2011, 13:55

Re: Föreningens filosofi

Post by Saik78 »

Vad som ytterligare är en faktor är detta fåneri att det alltid ska delas ut 3p. Varför kan inte en match få sluta oavgort och vardera lag bara får en pinne var. Som det är nu så vinner man på att spela defensivt och kanske snubbla in en straff å få två pinnar med sej. Hur många lag åker upp till Skellefteå för att spela en offensiv hockey? Inte timrå i alla fall....nä för man skiter i hur det ser ut. Jag följer våra matcher på tv då jag inte bor på orten men det är roligare att se Skellefteå AIK spela på borta plan för då möter dom oftast ett hamma lag som vill vinna matcher och inte gå in för defensiv hocket. Så skippa förlängningsspel och gynna snygghockeyn!
User avatar
Humlannitton
Posts: 1471
Joined: 15 Jun 2011, 14:37

Re: Föreningens filosofi

Post by Humlannitton »

Tyvärr är våra ”tuffa” spelare viktiga pjäser i andra SHL-lag. Anton Lindholm, Hardy Häman Aktell, Martin Lundberg. Kan väl inte riktigt räkna in Filip Berglund dit, men han har onekligen utvecklats även han. Vi värderar inte tuffhet i pengar och kontrakt, därför klarar vi inte riktigt de fysiskt tuffa matcherna.
User avatar
vonschnauser
Posts: 923
Joined: 16 Jun 2011, 14:07
Location: Piteå

Re: Föreningens filosofi

Post by vonschnauser »

Skulle varit intressant att se vad typ Anton Lindholm kunnat bidra med till detta lag? Om vingade gått all in där hade vi såklart inte haft någon annan. Men jag har svårt att se att det kunnat bli till de sämre nästan oavsett vem.
lobo
Posts: 1523
Joined: 17 Jun 2011, 08:18

Re: Föreningens filosofi

Post by lobo »

vonschnauser wrote:Skulle varit intressant att se vad typ Anton Lindholm kunnat bidra med till detta lag? Om vingade gått all in där hade vi såklart inte haft någon annan. Men jag har svårt att se att det kunnat bli till de sämre nästan oavsett vem.
Ogge, Lindholm, Sunken till 24/25.. fast då är dom väl på utförs igen.. och Adam Larsson ImageImageImage

Sent from my SM-G991B using Tapatalk

"They'll follow us to the ends of the world!" - Bud Holloway
sikt
Posts: 51
Joined: 16 Jun 2011, 22:44

Re: Föreningens filosofi

Post by sikt »

pucknörden wrote: 04 Apr 2023, 08:12 Märklig utveckling , tänker att laget har gjort en helt OK grundserie till skillnad mot ett gäng andra lag. Frågan är då , hur kan det vara möjligt att samma lag i många fall spelar som ja jag vete fan vad msn ska säga plus att alla andra lag tydligen kan växla upp utav bara tusan. AIK har gjort några bra perioder i slutspelet men det räcker inte o vad beror det på.
Sen kan man ju undra om det är dags att slopa alt omforma detta s.k slutspel. Läste att Rögle lyft frågan då pga dessa resekostnader. Rögle hade rest för 2 mille senaste tiden.
Frågan som borde lyftas är om det är läge att göra en rak serie som det var förr i tiden , laget som vinner blir sv möstare , i varje match gäller det att ta poäng. Kvaliteten på matcherna ökar , nu är ju många matcher i grundserien direkt gäspiga o frågan är , vill folk betala för det.
Eller som göra i Allsvenskan i varje fall, det högre rankade laget börjar med 2 hemmamatcher. Det borde vara en fördel. inte för oss som det verkar men ändå. Resekostnader minskar och 1 av 2 matcher bör hemmalaget ta.
pucknörden
Posts: 59
Joined: 21 Feb 2023, 18:35

Re: Föreningens filosofi

Post by pucknörden »

Dagens utformning av slutsoelet håller på att knäcka klubbarna ekonomiskt , spelare , coacher , biljetterna blir dyrare o dyrare m.m .
Upplägget inkl morötter som signaturen ' Dwight_Shrute ' myntat låter genialiskt o föreslår att du lyfter o driver förslaget. Som alla vet så sitter det oftast personer som är prestige-nördar på ledande positioner inte bara inom hockeyn utan på en mängd andra verksamheter vilket bl.a betyder att förslaget måste komma från dom för att dom ska reagera men med tillräckligt stöd så går det att få igenom saker o ting förutsatt att förslaget landar hos rätt personer. Första frågan är om de styrande i NP stöder 'D_W ' o om det landar positivt då kan NP driva frågan vidare till klubbar , förbundet osv.
Ultron
Posts: 364
Joined: 24 Apr 2012, 08:51

Re: Föreningens filosofi

Post by Ultron »

Jag tror att det är lite lätt att överreagera, både när det går bra och när det går dåligt. (Det är därför jag skriver nu, och inte i förrgår kväll ;) ) Det är små marginaler. Växjö var ett stolpskott från att åka ur och behövde sju matcher för att kväva Luleå. Frölunda-FBK var vidöppet och gick till sju. Örebro-Timrå likaså. Vår matchserie mot Rögle var också till stora delar en jämn historia.

Som flera skrivit här och i andra trådar så tror jag inte att det handlar om att ändra filosofi eller byta ut små spelare mot stora. Man blir inte per automatik ett guldlag på det sättet. Malmö kvalar, FBK och Rögle åker i kvarten etc. Vi ska värna om vårt offensiva, snabba och frejdiga sätt att spela hockey, men för att öka chansen till guld krävs det att vi plockar fram de verktyg vi faktiskt visade att vi ägde under 16-matchersstreaken (eller hur lång den nu var) och stora delar av grundserien, då vi efter en svajig start började prioritera försvarsspelet och automatiskt fick igång anfallsspelet.
marre
Posts: 3143
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: Föreningens filosofi

Post by marre »

Många kloka ord! Tror vi är många som borde tagga ner och inse att AIK gör ändå mycket rätt,med ganska små ekonomiska medel.
king_louie
Posts: 544
Joined: 30 Nov 2011, 14:39

Re: Föreningens filosofi

Post by king_louie »

Om man med relativt små medel slutar topp 6 under 15 säsonger på raken tycker jag det säger sig självt att man gör det mesta rätt.
Själv tillhör jag den lilla(?) skara som hellre ser fart, fläkt och ett underhållande spel (som vi är kända för) än att försöka grisa sig till ett guld med försvar, styrspel och icingpuckar i alla trängda situationer som prio 1.
lobo
Posts: 1523
Joined: 17 Jun 2011, 08:18

Re: Föreningens filosofi

Post by lobo »

vi pratar inte om att bara ha 105kg bulldozers, det handlar om små justeringar, både i laget som helhet men framförallt i karaktär och taktik. Vi ska inte överge nån filosofi, men vi måste justera densamma för att kunna gå hela vägen i ett slutspel, vilket trots allt är varför vi håller på.
"They'll follow us to the ends of the world!" - Bud Holloway
User avatar
micktålbot
Posts: 538
Joined: 16 Jun 2011, 14:54

Re: Föreningens filosofi

Post by micktålbot »

Det är inget fel med AIKs hockeyfilosofi eller grundspel. Problemet är att spelarna inte spelar som guldåren. Då tog spelare som Jimmie, Bellemare, Pär, Arvidsson etc pucken, utmanade och drev in på mål. (Och vi sköt från kanter och vinklar, Holloway anybody?) Nu ska det bromsas in, Antos-snurras och låta försvarande lag ställa upp sig och sedan cirkla runt dem och skjuta på täckande spelare. Coacherna måste få spelare att faktiskt utmana spelare som fått pucken. Såg ett enda tillfälle förra matchen då Pär hade pucken just före offensiv blå, spelade sarg upp och tog sig förbi en Örebro-back. Ingen dump, ingen inbromsning. Visst tar det ont att bryta in på mål men det är nånting AIK gjorde med automatik 2011-2015 men är som bortblåst nu. Sedan är det klart vi behöver en eller två till Granbergs.
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Föreningens filosofi

Post by p-play »

Spelet har förändrats i SHL liksom fysen hos spelarna. När det numera också är avbrott i matcherna så är det svårt att pumpa motståndarna trötta utan det händer endast i korta sekvenser i andra perioden då det kan bli långa byten för ett lag. Det är så jämnt mellan lagen (och vi kan fortfarande gå hela vägen i år även om bristerna har blivit avslöjade) så det är små detaljer i spel och värvningsstrategi som borde förändras. Vi behöver bli bättre på att stänga mittzonen. Det finns liksom ingen anledning till att vi skall ge dem ytor och att de skall få driva igenom den enkelt. Vända spelet snabbt utan burskydd för att få kontringar är en annan sak. Vi får skapar alldeles för få spelvändningar. Bättre positionsspel i egen zon där man verkligen tänker på att göra det svårt för motståndarna att komma in eller spela in centralt. Att hela tiden spela ett maxspel sliter mer på egna laget än motståndarna. Man måste kunna skifta tempo och spelsätt i matcherna och inte hela tiden sträva efter att vara en framåtlutad "one trick pony". Aktiv matchcoachning och bättre analys av spelet och inte det där planekonomiska tänket där man sätter allt under grundserien och sedan inte har någon plan B borde vara ett minimkrav hos yrkesverksamma på den här nivån. På värvningssidan behöver man få in några tyngre forwards med offensiv kapacitet så att man även klarar av att hantera lågtempomatcher med hög domarnivå. Laget under guldåren hade rejält med fysik. Små justeringar skulle göra stor skillnad.
lobo
Posts: 1523
Joined: 17 Jun 2011, 08:18

Re: Föreningens filosofi

Post by lobo »

kan det vara så att AIK bakom lykta dörrar är överens att"vi är skickligare", vi vill spela med det i ryggen, mer fart, bättre spel, bättre snurr . Vad jag menar är att när vi supporters tycker att dom suger hårt, typ period 1 senast, match 1 till viss del, så säger dom i omklädningsrummet att vi VET att vi är bättre, ALLTSÅ är det "enda" vi behöver att alla kommer upp till sin nivå, för då ska det gå vägen.

Sent from my SM-G991B using Tapatalk

"They'll follow us to the ends of the world!" - Bud Holloway
jowa
Posts: 463
Joined: 16 Jun 2011, 17:31

Re: Föreningens filosofi

Post by jowa »

Kan det vara så att vår filosofi utvecklar spelare? Jag menar det här med att alltid spela sig ur zonen. Vi tvingar på något sätt spelarna att hålla i pucken och det går liksom inte ha en spelide i grundserien och sedan byta i slutspelet.

Skickat från min XQ-AU52 via Tapatalk

User avatar
tazman
Posts: 1984
Joined: 01 Jun 2011, 18:49

Re: Föreningens filosofi

Post by tazman »

Få som gnäller nu? 🤔😎
"Vinstchans en procent: Lika stor risk som Norwich skulle vinna Premier League-lika stor risk är det att Liverpool vinner Champions League."/Simon Bank, Sportbladet, inför CL 2005.
User avatar
ossian
Posts: 3592
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Föreningens filosofi

Post by ossian »

tazman wrote: 07 Apr 2023, 22:32 Få som gnäller nu? 🤔😎
Laget har verkligen spelat mer taktiskt och cyniskt match 3 och framat. Vi har vart det klart battre laget rakt igenom forrutom forsta halvan match 2.
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 2963
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: Föreningens filosofi

Post by Foppas skridskocoach »

Alltså nu måste fasen saker och ting ske. Den här linjen har nått vägs ände.
Tigerränderna går aldrig ur.
User avatar
ossian
Posts: 3592
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Föreningens filosofi

Post by ossian »

Foppas skridskocoach wrote: 24 Apr 2023, 21:40 Alltså nu måste fasen saker och ting ske. Den här linjen har nått vägs ände.
Den viktigaste forandringen som maste genomforas ar att ligan maste inse att det har med att slappa alla utvisningar skapar inte en battre, mer underhallande, mer rafflande hockey. Det skapar ett destruktivt gnetspel dar anfallande spelforande lag missgnynnas. Skyller inte forlusten pa domarna daremot, 1-4 snackar man inte bort.

I ovrigt tycker jag inte att man behover andra "linjen", om linjen ar att man ska skola in manga egna produkter och satsa pa offensivt underhallande fartfyllt spel med mycket puckinnehav som plan a. Istallet borde man justera detaljer sasom att bredda spelartyperna pa forwardssidan, jobba med alla vara coacher om att forbattra matchcoachningen speciellt i slutet av perioderna samt avgorande moment, arbeta i en plan b och eventuell plan c sa att motstandarna inte vet pa forhand hur AIK kommer att upptrada i varenda jakla byte.
Post Reply