Kvartsfinal 5: Skellefteå AIK-Rögle 24/3 KL 19:00

Diskutera matcher, spelare och nyförvärv

Moderator: Styrelsen

Chippen
Posts: 14237
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Kvartsfinal 5: Skellefteå AIK-Rögle 24/3 KL 19:00

Post by Chippen »

tazman wrote: 24 Mar 2023, 22:13 Det mest märkliga/tydliga ligger i backspelet där Pudas i princip dubblar medan spelare som Granberg/Forsfjäll loggar få minuter. Utgår från att det finns en tanke bakom det.
Antar att det har att göra med att vi jagade mål.

Hade vi försvarat ledning hade det varit jämnare med speltid
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
Chippen
Posts: 14237
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Kvartsfinal 5: Skellefteå AIK-Rögle 24/3 KL 19:00

Post by Chippen »

Men Johnsson är inte het just nu.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
tazman
Posts: 1984
Joined: 01 Jun 2011, 18:49

Re: Kvartsfinal 5: Skellefteå AIK-Rögle 24/3 KL 19:00

Post by tazman »

Chippen wrote: 24 Mar 2023, 22:35 Men Johnsson är inte het just nu.
Två mål i matchserien, beror på hur man ser det.
"Vinstchans en procent: Lika stor risk som Norwich skulle vinna Premier League-lika stor risk är det att Liverpool vinner Champions League."/Simon Bank, Sportbladet, inför CL 2005.
Empress
Posts: 6990
Joined: 15 Aug 2011, 11:12

Re: Kvartsfinal 5: Skellefteå AIK-Rögle 24/3 KL 19:00

Post by Empress »

JJ och Max fick 1or i Norran. Plötsligt händer det.
dovienya
Posts: 2167
Joined: 30 Nov 2011, 19:25

Re: Kvartsfinal 5: Skellefteå AIK-Rögle 24/3 KL 19:00

Post by dovienya »

ON hade sina vanliga snubblingar dock; jag undrar vad de beror på, egentligen? Han var dock den som ville vända spelet direkt, gillas skarpt.

I andra perioden var jag så så frustrerad. Nu är det motståndare på planen också, men det såg verkligen ut som att våran hela affärsidé var att vara nere i hörnen och jaga mål. Helt fullständigt obegripligt. Ingen gick in framför mål. Tror Max var närmast framsidan av målet en gång i andra, strax ovanför höga slottet.
Samma spelsätt fortsätter rätt länge in i tredje känns det som. Frustrations-VM från min sida. Max är kass, Winge missar allt, Pär åker runt och är arg osv. Domarna missar 23940 klara utvisningar i mina enögda ögon, men tar en AIK-utvisning av någon anledning? Pärs tripping, var det den? Den var nog jättesolklar iofs.
Så gör Sundsvik ett snyggt skitmål i påföljande boxplay. "Bra checkat", enligt kommentator-Petter, men det var ju helt och hållet värdelöst av deras spelare till att börja med.
Matchen vänder blad, likt en nertappad macka som hamnar uppochner, och visar en helt annan sida. Smöret är vänt neråt; syns inte längre. Lite skit rensar kroppen? Det enda som visas sedan är karaktär från oss, och ängslan från dem. Sjukt med idrott. Jag hatar det.
User avatar
tazman
Posts: 1984
Joined: 01 Jun 2011, 18:49

Re: Kvartsfinal 5: Skellefteå AIK-Rögle 24/3 KL 19:00

Post by tazman »

Empress wrote: 24 Mar 2023, 22:40 JJ och Max fick 1or i Norran. Plötsligt händer det.
Eventuellt retroaktivt men ikväll var båda bra.
"Vinstchans en procent: Lika stor risk som Norwich skulle vinna Premier League-lika stor risk är det att Liverpool vinner Champions League."/Simon Bank, Sportbladet, inför CL 2005.
User avatar
Humlannitton
Posts: 1471
Joined: 15 Jun 2011, 14:37

Re: Kvartsfinal 5: Skellefteå AIK-Rögle 24/3 KL 19:00

Post by Humlannitton »

tazman wrote: 24 Mar 2023, 22:45
Empress wrote: 24 Mar 2023, 22:40 JJ och Max fick 1or i Norran. Plötsligt händer det.
Eventuellt retroaktivt men ikväll var båda bra.
Nä, inte speciellt.
pucknörden
Posts: 59
Joined: 21 Feb 2023, 18:35

Re: Kvartsfinal 5: Skellefteå AIK-Rögle 24/3 KL 19:00

Post by pucknörden »

Vilken djävla prövning för hjärtat , måtte dom nu ha fattat att det är allvar , detta flamsande ute hörnen kostar bara kraft o energi till ingen nytta. Kan dom ta detta med sig till nästa match eller ?
Har länge väntat på att Sundsvik skulle blomma ut , den gubben har potential att gå långt men tyvärr har både han o AIK tröttnat på varandra.
User avatar
tazman
Posts: 1984
Joined: 01 Jun 2011, 18:49

Re: Kvartsfinal 5: Skellefteå AIK-Rögle 24/3 KL 19:00

Post by tazman »

Där tycker vi olika, om man bestämt att spelare är bra/dåliga innan dom kommer in på isen så får man ofta rätt. JJ har två mål och Max L har ett i slutspelet så här långt.
"Vinstchans en procent: Lika stor risk som Norwich skulle vinna Premier League-lika stor risk är det att Liverpool vinner Champions League."/Simon Bank, Sportbladet, inför CL 2005.
Chippen
Posts: 14237
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Kvartsfinal 5: Skellefteå AIK-Rögle 24/3 KL 19:00

Post by Chippen »

tazman wrote: 24 Mar 2023, 22:38
Chippen wrote: 24 Mar 2023, 22:35 Men Johnsson är inte het just nu.
Två mål i matchserien, beror på hur man ser det.
So? Johnsson är fortfarande iskall, tar inte många rätt på isen och sänker sin kedja.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
Chippen
Posts: 14237
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Kvartsfinal 5: Skellefteå AIK-Rögle 24/3 KL 19:00

Post by Chippen »

tazman wrote: 24 Mar 2023, 23:01 Där tycker vi olika, om man bestämt att spelare är bra/dåliga innan dom kommer in på isen så får man ofta rätt. JJ har två mål och Max L har ett i slutspelet så här långt.
Väljer man att bara titta på poäng så förstår jag dig.

Dock så är det annat som spelar in. Max är lika kass som Johnsson.
Drömmen vore om Mascherin mirakulöst kom tillbaka och tog Max plats. Sedan skicka bort Johnsson och in med Melker där. Robertsson får kliva in i 4:e.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
Miklosoft
Posts: 288
Joined: 16 Jun 2011, 12:13

Re: Kvartsfinal 5: Skellefteå AIK-Rögle 24/3 KL 19:00

Post by Miklosoft »

Håller med att JJ är under isen. Han är en spelare som tar dig till slutspel men inte en spelare som vinner slutspel.
Sen vetta fan vad Nr2 gjorde i PP idag.. Men vi vann och sluta flänna. :)
----Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.---
Frantisek Pospisil
Posts: 1371
Joined: 20 Mar 2020, 17:46

Re: Kvartsfinal 5: Skellefteå AIK-Rögle 24/3 KL 19:00

Post by Frantisek Pospisil »

22 ger samma vibbar i slutspel som 23 (tror jag det va).
Brad Moran var alltid magisk i grundspel innan han sket ner sig i slutspel.
User avatar
ossian
Posts: 3592
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Kvartsfinal 5: Skellefteå AIK-Rögle 24/3 KL 19:00

Post by ossian »

tazman wrote: 24 Mar 2023, 22:45
Empress wrote: 24 Mar 2023, 22:40 JJ och Max fick 1or i Norran. Plötsligt händer det.
Eventuellt retroaktivt men ikväll var båda bra.
Du maste ha sett en annan match an mig om du tycker att Max och Jonsson var bra ikvall? Tycker bagge dessa har det otroligt tungt och ar overlagset samt i laget.
User avatar
tazman
Posts: 1984
Joined: 01 Jun 2011, 18:49

Re: Kvartsfinal 5: Skellefteå AIK-Rögle 24/3 KL 19:00

Post by tazman »

Som sagt mycket är vad man förbestämt utifrån vad som skedde. Lindström är exempelvis fortsatt svag förutom assistenten.

Jag resonerar att många, i princip samtliga spelare ska höja sig om vi ska gå riktigt långt.
"Vinstchans en procent: Lika stor risk som Norwich skulle vinna Premier League-lika stor risk är det att Liverpool vinner Champions League."/Simon Bank, Sportbladet, inför CL 2005.
Tompa
Posts: 488
Joined: 15 Jun 2011, 23:15

Re: Kvartsfinal 5: Skellefteå AIK-Rögle 24/3 KL 19:00

Post by Tompa »

Vilken härlig kväll i Templet, man älskar hockey pga kvällar som den här!
Jävla cred till North Power som kör som fan hela matchen lång och får t.o.m. med sig sittplats ikväll.
Winning isn't everything, it's the only thing
marre
Posts: 3143
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: Kvartsfinal 5: Skellefteå AIK-Rögle 24/3 KL 19:00

Post by marre »

Kännns ju lite surt att Sundsvik till slut hittar en ny nivå i sitt spel,nu när han lämnar.Ser reprisen,#22 är ett problem.Sen pp,Fröberg och Max måste bort där.
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 2963
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: Kvartsfinal 5: Skellefteå AIK-Rögle 24/3 KL 19:00

Post by Foppas skridskocoach »

marre wrote: 25 Mar 2023, 10:14 Kännns ju lite surt att Sundsvik till slut hittar en ny nivå i sitt spel,nu när han lämnar.Ser reprisen,#22 är ett problem.Sen pp,Fröberg och Max måste bort där.
Han (Sundsvik) är ju en spelare som höjer sig i slutspelet, så det rimmar illa med föreningens filosofi. Riley Woods ersätter.

Nåja, sarkasm i all ära. Jävligt skönt att vi vände och vann, men det blir mer och mer tydligt att föreningen behöver se sig i spegeln och agera mer utifrån verkligheten än något utopiskt scenario där slutspelet bedrivs på grundseriens premisser. Att konstant gnälla på domarna som om vi vore lulesupportrar håller inte. Det är väl känt sedan urminnes tider att regelboken informellt skrivs om till slutspelet. Det är bara att acceptera och ta till sig den verkligheten och sedan bygga laget utifrån det.
Tigerränderna går aldrig ur.
cleo
Posts: 629
Joined: 17 Aug 2011, 11:23

Re: Kvartsfinal 5: Skellefteå AIK-Rögle 24/3 KL 19:00

Post by cleo »

Rögle är kvar i Skellefte, fick teknik på chartrade planet i går kväll. Åker idag vid 12-tiden.
andreas22222
Posts: 1401
Joined: 17 Jun 2011, 02:50

Re: Kvartsfinal 5: Skellefteå AIK-Rögle 24/3 KL 19:00

Post by andreas22222 »

Föregående inlägg håller med det är precis pudelns kärna.
Starkt vinna igår mot Rögle.
Dock så borde man verkligen se över och finslipa en hel del saker i föreningen.

Blanda annat sitt sätt att spela.
Man lägger i slutspelet ner enormt mycket energi framförallt i skridskoåkandet som ger väldigt lite betalt.

Alla ser vilken kedja som är bäst igår vår 4:e då är ändå LL inte riktigt helt kry vad det verkar.

Trots det rullar man på med spelet är väldigt lite som händer i matcher vi spelar dåligt man rullar bara på.

Rent coachmässigt tycker jag det är märkligt man inte kan ha en A och B plan. Laget borde behärska spela olika sorters spel dels beroende på lag man möter och hur matchen ser ut.

Att behärska PP , BP en grundläggande spelsystem samt åtminstone styrspel samt ett dump and chase bör alla spelare på SHL nivå samt coacher klara av.

Skellefteå vinner på individuella prestationer igår inte på att man spelar som ett väloljat lag.

Som diskuterat innan handlar inte enbart om storleken på spelarna utan om hjärta inställning samt hur spelsystem ser ut.
Sen när man väl är i sarghörnet om man vill använda sin storlek så är det klart en elak jävel på 110 kg har fördelar mot en tjurig 75 kg spelare.

Det borde också gå få fler spelare att ta olika roller för mig obegripligt att man inte har en spelare som har som prio i PP stå framför mål samt även i 5-5 spelet.

Skellefteå skjuter enormt mycket skott men väldigt sällan med skymd målvakt. Ska mycket till det ska bli mål då.

Det frustrerande är att det inte är ett slutspel det ser ut såhär utan i flera år.

Det känns som man slösar bort chanserna till nya guld på att vägra ändra i sitt spelsystem.
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Kvartsfinal 5: Skellefteå AIK-Rögle 24/3 KL 19:00

Post by p-play »

Vi kan fortfarande gå hela vägen med det här laget då vi har en del fysiska pjäser, men då måste man också spela en smart slutspelshockey. Det faktum att vi har så här mycket problem med Rögle säger ganska mycket. I grundserien går det att spela sig genom mitzzonen och riva upp motståndarförsvaret med hård skridskoåkning, men det fungerar som bekant inte i slutspelet när alla spelare i båda lagen är fullt påkopplade. Positionsspel, täppa till mittzonen, special teams, spel framför kassarna och snabba omställning är några av de saker som avgör tillsammans med indivduella insatser. Det är liksom inte överraskande att en spelare som Sundsvik kommmer till sin rätt medan en del andra spelare fastnar i ytterzonerna. Som någon påpekat tidigare så har förändringarna av linjerna påverkat spelet rejält och när domarnivåerna höjs så blir det ännu svårare att spela i högt tempo utan att få spelvändningar emot sig. Det behövs fysiska spelare som kan skapa kaos framför kassarna och ytor till de mer tekniska. Jag tycker att vi har en del spelare som faktiskt skulle klara av det, men de måste också göra det jobbet.
marre
Posts: 3143
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: Kvartsfinal 5: Skellefteå AIK-Rögle 24/3 KL 19:00

Post by marre »

Mycket bra analys :)
pucknörden
Posts: 59
Joined: 21 Feb 2023, 18:35

Re: Kvartsfinal 5: Skellefteå AIK-Rögle 24/3 KL 19:00

Post by pucknörden »

Om AIK vill vara med hela vägen som dom påstår att dom vill , det är den officiella bilden AIK ger utåt , självklart kan dom inte säga nåt annat. Tycker mer o mer att det ser ut som att aik satsar på att först vara ett bra grundspelslag samt att vara bra på att plocka gubbs ur egna ledet o ur dessa så kommer det alltid några talanger som der går att tjäna en slant på.
Efter x antal finalförluster så känns det som att målsättningen har sänkts dvs att vinna guld är inte lätt mycket pga att det är i grund o botten väldigt jämnt mellan lagen. AIK kör med dom gubbs dom har o går det så går det o vips nåt år så finns det gubbs i kaliber med dom gubbsen som vann 13-14. Bågen för att på riktigt gå för guld den är inte riktigt spänd.
Tompa
Posts: 488
Joined: 15 Jun 2011, 23:15

Re: Kvartsfinal 5: Skellefteå AIK-Rögle 24/3 KL 19:00

Post by Tompa »

Mycket snack om domarnivån, men jag måste ge cred till domarna igår. De tar dom klara utvisningarna men tillåter fysiskt spel och lite griseri som tillhör slutspel.
Winning isn't everything, it's the only thing
User avatar
Dwight_Shrute
Posts: 1564
Joined: 16 Oct 2011, 12:35

Re: Kvartsfinal 5: Skellefteå AIK-Rögle 24/3 KL 19:00

Post by Dwight_Shrute »

Fast frågan är ju fortfarande inte vad som är orsaken utan varför ingen gör något åt det? Vi har haft bra spelartrupper förr där spelare ändå inte gör det man tänker att dom borde göra, när man slarvar i det fysiska spelet eller det blir hönsgård i defensiven.. Att vi är ett ofantligt svagt slutspelslag har ju varit ett faktum så fruktansvärt många säsonger nu och inget har förändrats. I det här forumet har vi pratat i evigheter om hur nedstängda vi blir i slutspelen och hur extremt dåliga vi är på kriget runt kassarna m.m. Viljan och ambitionen *måste* ju vara att tävla om SM-tecknet varje år - som man officiellt tjattrar om när frågan kommer på tal i intervjuer och kommentarer - varför justerar ingen någonting? Det kan ju knappast vara så att vi som inte har en minut som ansvariga för ett hockeylag på hög nivå i Sverige (?) ser blottor och svagheter men att ingen som faktiskt jobbar med organisationen gör det?

EXTREMT liten chans att Robban och gänget ska börja skruva i uppställningar, game plan och annat med tanke på hur sanslöst armkorsande han varit genom åren..

Gör AIK ens någon slags säsongsanalys och försöker se nyktert på misslyckanden? Hur resonerar man runt vilket lag man vill att Skellefteå AIK ska vara och vad man ska leverera? Det känns som sådana frågeställningar får fruktansvärt naiva och bisarra svar i officiella intervjuer; "Pucken kändes fyrkantig", "Skellefteå AIK ska varje år tävla om SM-guldet", "Vi spelade bra men pucken gick inte in helt enkelt, ibland är det bara så". Jag saknar *verkligen* det driv, den vilja och den framåtanda som Lasse och gänget satte för klubben. Det var inte bara att vi hade en gyllene generation, vi hade blött för den generationen och haft en medveten satsning från grunden..hur ser det där ut idag? Det känns väääldigt urvattnat. Som jag tjatat om tidigare; jag tycker absolut att Skellefteå AIK som förening och organisation behöver förändras och sätta lite målbilder - både kortsiktiga och långsiktiga - och fatta lite svåra och kanske riskabla beslut om vilken hockey man vill stå för. Själv tar jag gärna något rejält mellanår för den chansen..
dovienya
Posts: 2167
Joined: 30 Nov 2011, 19:25

Re: Kvartsfinal 5: Skellefteå AIK-Rögle 24/3 KL 19:00

Post by dovienya »

Fast samtidigt har vi ASP, Salle, Voullet, Haara, Barkemo, Keilin, Zetterlund, Robertsson, Forsfjäll x2, Stenman, mfl som kommer från egna ungdomsspel och är på väg upp eller redan i nivå. Frågan är om det av dessa bara blir bara små och/eller tredjekedjespelare där om tre år?
User avatar
ossian
Posts: 3592
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Kvartsfinal 5: Skellefteå AIK-Rögle 24/3 KL 19:00

Post by ossian »

Jag forstar inte inlaggen om att "alla klagar pa domarna"? Det ar val valdigt fa som klagat pa domarna? Jag ar val den som klagat absolut mest i grundserien, men i slutspelet hittils har domarna faktiskt vart riktig bra. De haller en hyfsat jamn niva, de slapper grisigt och tufft spel, men forsoker beivra spelforstorande moment med fasthallning, fasthallning av klubba, hakning etc. Domarna har verkligen hojt sig, men saklart finns det alltid situationer man kan diskutera.

Match 6... det handlar inte bara om att ha stora starka spelare. Det handlar om att ga in 100% i varje situation, dela ut en small nar lag ges, peta undan pucken och ta en small for laget, aka in framfor kassen dar det gor ont, start stopp istallet for att baga = spela slutspelshockey. Mycket av detta ar mentalt. Nar vi gjorde 1-2 igar och rockade loss blev samtidigt Rogle osakra. Vi maste tro pa oss sjalva i det mentala, varje gubbe maste gora sitt yttersta for att vinna. Nar vi spelar intensivt, aggressivt, pa instinkt, nar fotterna gar och fyra femmor pumpar pa, da skulle jag saga att vi ar det basta laget i serien. Som vi spelade sista tio i tredje och i fjarde. Skjut inga skott fran bla nar det inte finns en gubbe framfor kassen, nar vi har pucken under kontroll i anfallszon ska minst en gubbe aka in mot kassen for att skymma , ALLTID ska en gubbe in mot kassen. Vi ar spelskickliga och ager ofta pucken, spela runt den, lat de jaga efter, men inga jakla skott fran bla ifall inte en gubbe aker in mot mal. Nar sedan en forward attackerar kassen sa drar han alltid med sig minst en av motstandarna sa ytor skapas. Den jag vill lyfta fram som ett foredome har ar Hugg som spelar tufft, spelar men en valdigt hog intensitet, och aker in framfor kassen och tar stryk byte efter byte. Tycker Hugg har vart riktig bra hittils och kan inte forsta hur nagon kan ha gett honon laga betyg efter en match i nagon kvartsfinal?

Forsvarmassigt tycker jag det ser bra ut. Bra avvagningar av backarna, fa 2-1 3-2 emot oss, sallan Rogle far langa anfall, ganska fa misstag och bjudningar forrutom ett par riktigt onodiga utvisningar. Jag ar en gammal gubbe och har foljt laget sen urminnes tider, men tror inte jag nagonsin sett en battre malvakt an Linus Soderstrom i svartgul dress?

Rogle ar ett bra lag, helt klart, men vi ar battre. Vi har goda chanser pa guld i ar tykcer jag. Tror pa laget.
User avatar
Oliman
Posts: 344
Joined: 15 Jun 2011, 23:06

Re: Kvartsfinal 5: Skellefteå AIK-Rögle 24/3 KL 19:00

Post by Oliman »

Härligt!

Vem printar dessa knivskarpa analyser och krav och skickar till styrelsen? Om de bara förstår hur fel aik spelar så kanske de hinner ersätta Forsell och Robban redan innan semifinalen. Vi har ju inget att förlora på att sparka dem direkt eftersom de inte fattat, jag menar, går vi till semi så är vi väl ändå chanslösa med dem kvar.

Även viktigt att genast bänka JJ, målen han gjort hittills avgjorde visserligen en kvartfinal och det andra gav oss energi och en sista chans att kvittera i första kvartsfinalen men ändå rimligtvis främst hans fel att Rögle vunnit två matcher mot oss visst?

Tack alla fans för allt ert aldrig sinande hat och all skit som ni slänger över laget, match efter match. Bara några få matcher kvar på säsongen nu, fortsätt lista vilka som är sämst varje match och snälla extra mycket hat tills säsongen är över.

När vi dumpar puck ned i sarghörnet för att variera vårt anfallspel (vilket vi aldrig gör) så är det viktigt att spelaren som jagar ikapp pucken spelar den direkt snett inåt banan, inget mer spel i sarghörnen.

Samtliga lag i serien är bättre än oss, (men egentligen sämre, eftersom vi skulle vinna alla matcher om ledningen bara fattade allt som skrivs i dessa matchtrådar, och vi är ju så pinsamt dåliga varje gång någon gör mål på oss )


Ossian och FP, stay out of this, ni verkar tro att vi har något, och att stötta och peppa leder nånstans.
Post Reply