K 1:7 AIK-Rögle 16/3 kl 1900

Diskutera matcher, spelare och nyförvärv

Moderator: Styrelsen

Empress
Posts: 6990
Joined: 15 Aug 2011, 11:12

Re: K 1:7 AIK-Rögle 16/3 kl 1900

Post by Empress »

kopitar wrote: 16 Mar 2023, 22:28 https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... -mot-rogle

Mannen som alltid har fel, har faktiskt en poäng.
” Jag vet inte om det är bra eller dåligt, men det känns som vinnarkulturen bara blir starkare i vissa klubbar.”

Det var väl 9 år sedan AIK vann något?
User avatar
kopitar
Posts: 2508
Joined: 17 Jun 2011, 17:43

Re: K 1:7 AIK-Rögle 16/3 kl 1900

Post by kopitar »

Empress wrote: 16 Mar 2023, 22:30 Inför varje match har Robban kommit med mantrat spela insida och attack mot kasse.
Vad händer? Puckdump i sarghörn och spel på utsidan.
Varför?
Du glömde vi ska vara framåtlutade
lappri
Posts: 410
Joined: 18 Oct 2022, 21:04

Re: K 1:7 AIK-Rögle 16/3 kl 1900

Post by lappri »

Ja näe ja vet inte. Ska man va laddad inför lördag eller är de lik bra att se framemot ett fiasko? Begrip mig varken på lagets senaste insatser (senaste slutspelsåren) eller alla VI insatta här i forumet. Kan de aldrig studsa rätt nån gång.
Tompa
Posts: 488
Joined: 15 Jun 2011, 23:15

Re: K 1:7 AIK-Rögle 16/3 kl 1900

Post by Tompa »

Tror trots alla brister i spelet/laget så finns det goda chanser att vinna på lördag och vända på serien, mycket av hoppet ligger i att det här är inte ett sylvasst Färjestad vi möter utan ett skadedrabbat och hårt matchat Rögle.

Satsa på Söderström även i match 2, byte av målvakt direkt skickar verkligen en känsla av panik.
Winning isn't everything, it's the only thing
Rollie
Posts: 2026
Joined: 16 Jun 2011, 13:05

Re: K 1:7 AIK-Rögle 16/3 kl 1900

Post by Rollie »

Empress wrote: 16 Mar 2023, 22:30 Inför varje match har Robban kommit med mantrat spela insida och attack mot kasse.
Vad händer? Puckdump i sarghörn och spel på utsidan.
Varför?
Robban uttalade sig ju något i stil med att "alla hockeyspelare har attack-mode i sig att ta striden framför mål" under kräftgången i slutet på serien. Nej, tyvärr har du sjukt fel där lille Robban, lika fel som att säga att alla människor vill hoppa fallskärm. Vissa har det i sig och andra har det inte. Vi har för många spelare som älskar ytor och sarghörnen, kommer aldrig få dom förvandlas till att gå in i skiten. Såna spelare måste man handplocka.
cleo
Posts: 629
Joined: 17 Aug 2011, 11:23

Re: K 1:7 AIK-Rögle 16/3 kl 1900

Post by cleo »

Kan hålla med om att domarna var förvånansvärt bra, väldigt få misstag, …men ärligt, berodde det inte mycket på att spelarna var ”disciplinerade” och det blev inte den klassiska slutspelshockey med överdrivet mycket hakning, slashing och interference. Skulle vilja säga att det var en lättdömd match.
Dock så är fortfarande spelet framför mål en frizon från regelboken.
cleo
Posts: 629
Joined: 17 Aug 2011, 11:23

Re: K 1:7 AIK-Rögle 16/3 kl 1900

Post by cleo »

För mycket puckar i anfallszon skickas i rundeln och bakom mål. Det är klart som tusan att då har vi inga spelare framför mål eftersom dom måste gå ner mot kortsargen och möta pucken. Värdelös taktik. In med puckarna på mål för tusan!
pucknörden
Posts: 59
Joined: 21 Feb 2023, 18:35

Re: K 1:7 AIK-Rögle 16/3 kl 1900

Post by pucknörden »

Nja , inte bra , tragiskt. Frågan är om aik-ledningen har nån plan B i år , plan B har dom aldrig visat i utsatt läge vilket man kan tycka är prio ett att verkställa när det är uppförsbacke.
Premiärnerver ? Kanske vissa spelare hade det men isf är den avklarad nu. Söderström bör nog agera dörröppnare i nästa match , viktigt med stabil o jämn målis.
Bara att bita ihop o komma igen.
andreas22222
Posts: 1401
Joined: 17 Jun 2011, 02:50

Re: K 1:7 AIK-Rögle 16/3 kl 1900

Post by andreas22222 »

Man ser uppenbarligen olika på hockey intressanta betyg i Norran Pär enligt mig bästa Forward får 2:a som Wingerli och Hugg 1:a.
Tycker väl Wingerlis aktion är direkt avgörande för 0-1 och sätter tonen för matchen. Samt Hugg en av få forwards som delade ut några tacklingar.

Nu gör dom ett mål i PP och för vara slutspel håller jag med om domarna ger lagen chansen spela om det.

Min poäng tidigare var att i slutspelet höjs nivån både på domslut och spelarna ger det lilla extra i närkamper osv.

Många Skellefteå spelare var inte alls redo.



Sen fattar jag inte varför det är så lätt få snurr i Skellefteå zon ur ingenting?

Samt vårat egna PP har enorma problem ens komma in och ställa upp ett spel.

Lite less flosklerna som AIK levererar jag tycker det är enormt tydligt vi har ett spelsystem som är sönderläst in i minsta detalj.

Sen är det mest individuella prestationer som gör det ändå går okey men Rögle i detta skick laget befann sig så är det en ruggig coach seger. Där man med små enkla medel totalt manövrerar ut Skellefteå.

Skellefteå slösar mycket energi på något som ger väldigt lite resultat.

Man måste inte vara 2 meter lång för vinna kamper kolla Sandberg eller Rögles finska spelare nr 16 Viljanen.

Tycker Skellefteå saknar den sista jävlar anamma utan är sjukt omständiga och mjuka i närkamperna.

Har man spelare som Tom och Melker fattar jag inte varför ingen av dom går före Wingerli i PP?

Wingerli är enorm i boxplay men i PP tycker jag mest han slår bort enkla pass. Melker och Tom starka på puck och borde kunna ta rollen framför mål i en av uppställningarna.

Max tycker jag inte heller kommer till rätta i PP.
Han kan ha sekvenser då han är stark på pucken men ser oftast väldigt fel i position framförallt i egen zon.

Finns att skruva på inget kört ännu men är rädd vi startar och spelar likadant på Lördagen.
king_louie
Posts: 544
Joined: 30 Nov 2011, 14:39

Re: K 1:7 AIK-Rögle 16/3 kl 1900

Post by king_louie »

Nu är det väl lite för tidigt att ge upp redan? (med tanke på alla negativa kommentarer), det svänger fort i hockey!
Med det sagt håller jag med om att det såg inte särskilt bra ut den här matchen.

Tycker vi förlorar på individuella misstag, man måste ge Rögle att de gjorde typ noll misstag - inga uppenbara felpass eller markeringsmissar i egen zon, inga tappade puckar som gav oss möjlighet kontra och inga missar av målisen.

De som absolut måste höja sig om det här ska gå vägen är Pudas och Wingerli som ska vara bärande spelare och är helt under isen nu. Visst Max och Olsson tex var inte bra heller men har inga krav att de ska leda laget.

Hugg bästa fwd i mina ögon, Sandberg också helt ok men då ska de dras med JJ som är i svackan.
Pär visade styrka emellanåt, Möller kan man begära mer av men då ska de dras med Jocke som tappar puckar till höger och vänster och de har fullt sjå reda upp efter honom.
Kuhn kan man också begära mer av men han kan inte göra allt själv när både Winge och Max är under isen.

Blir intressant se om vi kan vända det här på Lördag. Om vi inte kan få till ett bättre PP tror jag det blir svårt.
lobo
Posts: 1523
Joined: 17 Jun 2011, 08:18

Re: K 1:7 AIK-Rögle 16/3 kl 1900

Post by lobo »


"Sen fattar jag inte varför det är så lätt få snurr i Skellefteå zon ur ingenting?"

Om du tittar när motståndarens fwd hittar pucken ner mot ett av hörnen, då viker vår fwd av upp mot blå, och lämnar jobbet åt backen. måste vara by design men ger onekligen motståndare mer tid

Sent from my SM-G991B using Tapatalk

"They'll follow us to the ends of the world!" - Bud Holloway
User avatar
Dwight_Shrute
Posts: 1564
Joined: 16 Oct 2011, 12:35

Re: K 1:7 AIK-Rögle 16/3 kl 1900

Post by Dwight_Shrute »

Trots lite sömn i kroppen för att smälta all ångest som gårdagsmatchen gav en så har man inte kommit ut på "andra sidan" med särskilt många fler positiva känslor. Jag såg PK'n med tränarna och den lugnade mig inte heller särskilt mycket. Robban pratar mycket om att vi måste mer rakt in på mål, men det var ju uppenbart redan från start att vi inte gjorde en sådan match. Mycket sargpuckar från start och han har 3 perioder på sig att justera det, men inget händer. *Någon* spelare borde ju ha gjort som han ville, om han nu tryckte på att gå mer direkt på mål, ett helt lag kan ju inte skita i instruktioner från sin tränare i en sådan central fråga. Jag tänker lite på den gamla rullen "A few good men" med Jack Nicholson för er som fattar den kopplingen..

Att man inte ens övervägt att göra om kedjorna så att vi får mer möjligheter till "crash the net" är ju obegripligt. Även om det är HELT galet att ändra saker *nu*, när slutspelet redan startat, så tycker jag det är ännu mer galet att vänta för länge....

1) Hugg - Pär - Möller
(Hugg HAR målskytte i sig, med Pärs skills kommer det bli chanser så det räcker och blir över och Möller behöver kamma sig och visa att han fortfarande är en slutspelsspelare. Crash the Net.)

2) Sandberg - JJ - Kühn
(JJ behöver hjälp att komma igång. Kühn gör alla andra bättre och förtjänar bättre kedjepolare än Wingerli. Sandberg gör sin grej, oavsett omgivning. Crash the Net.)

3) Sundsvik - Wingerli - Melker
(Sundsvik kan vara en stridsvagn på banan. Tycker han visade det emellanåt igår. Både han och Wingerli behöver enkla instruktioner. Melker kör hårt på kanten och har rutin så det rinner ur öronen. Crash the FUCKING Net.)

4) Max - LL - Jocke
(De som blev över. Som jag förstår det har LL skadeproblem. Det förklarar hans blekhet. Han är ingen Pär, men han brukar vara en bra slutspelsspelare. Vete fan vad dessa tre ska göra, men utgångspunkten ska vara som för alla andra - CRASH THE NET!)
Chippen
Posts: 14237
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: K 1:7 AIK-Rögle 16/3 kl 1900

Post by Chippen »

Dwight_Shrute wrote: 17 Mar 2023, 09:53 Trots lite sömn i kroppen för att smälta all ångest som gårdagsmatchen gav en så har man inte kommit ut på "andra sidan" med särskilt många fler positiva känslor. Jag såg PK'n med tränarna och den lugnade mig inte heller särskilt mycket. Robban pratar mycket om att vi måste mer rakt in på mål, men det var ju uppenbart redan från start att vi inte gjorde en sådan match. Mycket sargpuckar från start och han har 3 perioder på sig att justera det, men inget händer. *Någon* spelare borde ju ha gjort som han ville, om han nu tryckte på att gå mer direkt på mål, ett helt lag kan ju inte skita i instruktioner från sin tränare i en sådan central fråga. Jag tänker lite på den gamla rullen "A few good men" med Jack Nicholson för er som fattar den kopplingen..

Att man inte ens övervägt att göra om kedjorna så att vi får mer möjligheter till "crash the net" är ju obegripligt. Även om det är HELT galet att ändra saker *nu*, när slutspelet redan startat, så tycker jag det är ännu mer galet att vänta för länge....

1) Hugg - Pär - Möller
(Hugg HAR målskytte i sig, med Pärs skills kommer det bli chanser så det räcker och blir över och Möller behöver kamma sig och visa att han fortfarande är en slutspelsspelare. Crash the Net.)

2) Sandberg - JJ - Kühn
(JJ behöver hjälp att komma igång. Kühn gör alla andra bättre och förtjänar bättre kedjepolare än Wingerli. Sandberg gör sin grej, oavsett omgivning. Crash the Net.)

3) Sundsvik - Wingerli - Melker
(Sundsvik kan vara en stridsvagn på banan. Tycker han visade det emellanåt igår. Både han och Wingerli behöver enkla instruktioner. Melker kör hårt på kanten och har rutin så det rinner ur öronen. Crash the FUCKING Net.)

4) Max - LL - Jocke
(De som blev över. Som jag förstår det har LL skadeproblem. Det förklarar hans blekhet. Han är ingen Pär, men han brukar vara en bra slutspelsspelare. Vete fan vad dessa tre ska göra, men utgångspunkten ska vara som för alla andra - CRASH THE NET!)
Jag skulle säga att vi raskt ska plocka hem Robertsson, ha kvar dina två första kedjor och sedan köra:
3: Jocke-Wingerli-Robertsson
4: Melker-LL-Sundsvik
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
Torsgatan
Posts: 941
Joined: 14 May 2020, 13:04

Re: K 1:7 AIK-Rögle 16/3 kl 1900

Post by Torsgatan »

Han har ju rätt Looben, våra toppspelare vill inte in i hettan framför mål och gå över lik för att få in pucken. Mysigare att snurra längst sargen.

Radikala ändringar i mentalitet måste ske hos majoriteten av spelarna imorgon och det vettefan om vi har i oss. Sandberg, Kühn, Melker och möjligtvis Hugg var dom enda som visade lite stake.

Blir lite less på mitt eget gnäll men helvete vad besviken man är med gårdagen.
Fdskebo
Posts: 1100
Joined: 15 Jun 2011, 15:31

Re: K 1:7 AIK-Rögle 16/3 kl 1900

Post by Fdskebo »

Kan bara hålla med.
craft
Posts: 37
Joined: 14 Sep 2016, 02:35

Re: K 1:7 AIK-Rögle 16/3 kl 1900

Post by craft »

Ta in Jimmie i omklädningsrummet

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: K 1:7 AIK-Rögle 16/3 kl 1900

Post by p-play »

Jag tycker att man skall ta det lite lugnt och vara lite kylig och det gäller även supportrar. ;) Det är lätt i en första match att komma in med fel ingångsvärden, speciellt när man i en veckas tid har blivit intervjuad av medierna på vilket sätt man skall fira SM-guldet. Dock så kan man konstatera att vi var som bäst i en period när vi hade många spelare borta därför att vi då spelade mer avvaktande och inte gick bort oss. Maxtempo med maxpress hela tiden är ingen bra taktik. Man bränner för mycket kraft i onödan och riskerar att få kontringar emot sig. Det är bättre att låta situationerna komma till sig istället för att jaga dem.
king_louie
Posts: 544
Joined: 30 Nov 2011, 14:39

Re: K 1:7 AIK-Rögle 16/3 kl 1900

Post by king_louie »

Hör också till de som vill stuva om i kedjorna vilket naturligtvis inte kommer att ske, på sin höjd kan 2 spelare byta plats men resten kommer vara same, same. Har väldigt svårt för spelare som har en förmåga att krångla till det, spela svårt och tappa puckar i fel lägen vilket leder till kontringar och ett evigt jagande för att försöka återta pucken. Jocke, JJ och Wingerli är de största syndarna i mina ögon. Så jag kontrar med följande förslag:

1) Kuhn - Pär - Möller
(Har svårt se att det här inte skulle vara en ledande kedja)

2) Hugg - Melker - Sandberg
(Vill ha in Melker i en större roll och som center, också detta en riktigt bra kedja, iaf på papperet)

3) Wingerli - Johnsson - Zeb Forsfjäll
(Kanske kan Wingerli komma bättre till sin rätt som ytterforward? Hur som helt vill jag inte se honom som tekare mer. Och kalla mig gärna galen men av vad Zeb har visat hittills har vi vår nästa stjärna här, spelar otroligt moget för sin ålder och är redan bättre än alternativen)

4) Max - Lirre - Jocke
(De som blev över, har ingen aning om det här kan funka)

Sundsvik blir 13e, ser inte och har aldrig förstått hans storhet.
User avatar
Odgers
Posts: 39
Joined: 11 May 2020, 11:25

Re: K 1:7 AIK-Rögle 16/3 kl 1900

Post by Odgers »

Irriterar mig mer på de grovt höjda biljettpriserna än spelet. Jag tycker att föreningen verkar fokusera mer på intäkter än på att skapa en slutspelsfest. Är orolig över att det INTE skapar de bästa förutsättningarna för spelarna heller. Mindre publik, som dessutom har betalat extra dyra biljetter känns inte som den optimala "sjätte spelaren" när det kniper.
Empress
Posts: 6990
Joined: 15 Aug 2011, 11:12

Re: K 1:7 AIK-Rögle 16/3 kl 1900

Post by Empress »

Den enda ändringen sedan september är väl bytet av Möller och Samdberg? 3/4-kedjan har väl bara justerats pga av skador.

Det finns nog inte i aik-manualen att ändra i kedjor.
User avatar
Dwight_Shrute
Posts: 1564
Joined: 16 Oct 2011, 12:35

Re: K 1:7 AIK-Rögle 16/3 kl 1900

Post by Dwight_Shrute »

Rockad av Sandberg och Möller inför match två. Alltid något.
LeeGoren
Posts: 374
Joined: 04 Nov 2011, 00:10

Re: K 1:7 AIK-Rögle 16/3 kl 1900

Post by LeeGoren »

Odgers wrote: 17 Mar 2023, 14:24 Irriterar mig mer på de grovt höjda biljettpriserna än spelet. Jag tycker att föreningen verkar fokusera mer på intäkter än på att skapa en slutspelsfest. Är orolig över att det INTE skapar de bästa förutsättningarna för spelarna heller. Mindre publik, som dessutom har betalat extra dyra biljetter känns inte som den optimala "sjätte spelaren" när det kniper.
Håller med. Börjar vara dags att entlediga Billing.
shaquille
Posts: 1951
Joined: 15 Jun 2011, 15:45

Re: K 1:7 AIK-Rögle 16/3 kl 1900

Post by shaquille »

LeeGoren wrote: 17 Mar 2023, 17:06
Odgers wrote: 17 Mar 2023, 14:24 Irriterar mig mer på de grovt höjda biljettpriserna än spelet. Jag tycker att föreningen verkar fokusera mer på intäkter än på att skapa en slutspelsfest. Är orolig över att det INTE skapar de bästa förutsättningarna för spelarna heller. Mindre publik, som dessutom har betalat extra dyra biljetter känns inte som den optimala "sjätte spelaren" när det kniper.
Håller med. Börjar vara dags att entlediga Billing.
Har vart dax länge, han har gravt misslyckas med sina arbetsuppgifter.
Trollet
Posts: 8466
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: K 1:7 AIK-Rögle 16/3 kl 1900

Post by Trollet »

Elefanten i rummet är väl Möllers närmast totala osynlighet. Härlig person och en bra ledare enligt alla, men karln är ju kallare än ishotellet.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
Post Reply