Serieseger/kvartsfinal motstånd

Diskutera matcher, spelare och nyförvärv

Moderator: Styrelsen

Post Reply
User avatar
nr86
Posts: 5251
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Serieseger/kvartsfinal motstånd

Post by nr86 »

Som bekant har det ju florerat i media många gånger vikten/betydelsen av att vinna serien. Tror att vinstchanserna till guld ligger på 45% vid serieseger vilket är riktigt bra. Vi har 9 matcher kvar varav 5 av dessa är på hemmaplan. Segern mot vlh i torsdags var väldigt viktig. Vore ju kul om vi fick Luleå i kvarten 😁
persson82
Posts: 653
Joined: 30 Jun 2011, 11:44

Re: Serieseger/kvartsfinal motstånd

Post by persson82 »

nr86 wrote: 19 Feb 2023, 07:21 Som bekant har det ju florerat i media många gånger vikten/betydelsen av att vinna serien. Tror att vinstchanserna till guld ligger på 45% vid serieseger vilket är riktigt bra. Vi har 9 matcher kvar varav 5 av dessa är på hemmaplan. Segern mot vlh i torsdags var väldigt viktig. Vore ju kul om vi fick Luleå i kvarten 😁
Vore faktiskt roligare om gronko inte tar sig till slutspel
marre
Posts: 3143
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: Serieseger/kvartsfinal motstånd

Post by marre »

Möta Lulä är ju det sämsta som kan hända,visst vi vinner nog men kommer kosta både skador och energi.Bara se hur det gick för 2 år sen.
User avatar
Special Brew
Posts: 9898
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: Serieseger/kvartsfinal motstånd

Post by Special Brew »

Ja. Hoppas att vi slipper detta lag i slutspelet. Låt något annat sla slå ut dem innan vi behöver göra det.
User avatar
Special Brew
Posts: 9898
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: Serieseger/kvartsfinal motstånd

Post by Special Brew »

Av de som kan bli aktuella i en kvartsfinal så har vi nog lättast för LHC.
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 2962
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: Serieseger/kvartsfinal motstånd

Post by Foppas skridskocoach »

Linköping vore klarrt bäst. Jag tror även att Timrå och Oskarshamn passar oss ganska bra. Vi vill undvika grisiga och defensivt starka lag. Mot Luleå har vi allt att förlora. Onödigt att behöva göra en mental urladdning redan i kvarten.
Tigerränderna går aldrig ur.
fralle73
Posts: 139
Joined: 16 Jun 2011, 18:55

Re: Serieseger/kvartsfinal motstånd

Post by fralle73 »

nr86 wrote: 19 Feb 2023, 07:21 Som bekant har det ju florerat i media många gånger vikten/betydelsen av att vinna serien. Tror att vinstchanserna till guld ligger på 45% vid serieseger vilket är riktigt bra. Vi har 9 matcher kvar varav 5 av dessa är på hemmaplan. Segern mot vlh i torsdags var väldigt viktig. Vore ju kul om vi fick Luleå i kvarten 😁
Kul med ett eventuellt derby i slutspel men det vore fan ännu roligare om dom hamnade i ingenmansland.Nästan så att man skulle kunna gå naken genom byn om det skulle bli så . :lol:
User avatar
nr86
Posts: 5251
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Serieseger/kvartsfinal motstånd

Post by nr86 »

Håller med om att Luleås chans är att få oss i slutspelet då det alltid är tight och jämt oavsett tabellplacering. Det jag ser som positivt är att det iallafall blir fullt i arenan. Vi har så förtvivlat svårt att fylla hallen trots seriens i särklass roligaste spel att titta på. Men annars känns Timrå som en härlig motståndare. Där har vi ett psykologiskt övertag och jag tror många Timråiter tar sig till Ske kraft för att stötta sitt lag.
Gargamel
Posts: 510
Joined: 29 Mar 2019, 10:32

Re: Serieseger/kvartsfinal motstånd

Post by Gargamel »

nr86 wrote: 19 Feb 2023, 12:16 Håller med om att Luleås chans är att få oss i slutspelet då det alltid är tight och jämt oavsett tabellplacering. Det jag ser som positivt är att det iallafall blir fullt i arenan. Vi har så förtvivlat svårt att fylla hallen trots seriens i särklass roligaste spel att titta på. Men annars känns Timrå som en härlig motståndare. Där har vi ett psykologiskt övertag och jag tror många Timråiter tar sig till Ske kraft för att stötta sitt lag.
Ja det är tur att Luleå finns för annars kommer inte ointresserade Skelleftebor på hockey även om det så är slutspel och fanns inte Luleå skulle antalet inlägg i trådar som denna lätt gå ner 70-80%. Tragiskt.
Rollie
Posts: 2025
Joined: 16 Jun 2011, 13:05

Re: Serieseger/kvartsfinal motstånd

Post by Rollie »

Groko får helst missa att gå till slutspel men nog slår vi ut dom i en ev. kvart. Oskarshamn vill jag däremot absolut inte möta, obehagligt lag som kan slå ut vem som helst om dom får flytet
Last edited by Rollie on 20 Feb 2023, 08:56, edited 1 time in total.
Ultron
Posts: 364
Joined: 24 Apr 2012, 08:51

Re: Serieseger/kvartsfinal motstånd

Post by Ultron »

Fryser vi serien ikväll har vi Timrå i kvarten, Örebro i semi och Växjö i finalen. Svårt, men klart vinnbart. Växjö ställs mot Oskarshamn i kvarten: derby där allt kan hända (men Växjö vinner). Frölunda möter FBK: västsvenskt derby där allt kan hända (och där jag tror Färjestad har god skrällchans). Örebro tar sig an Leksand: slå en tärning.

Våra chanser att ta guld känns lite som att Skandiamannen ska ha skjutit Palme - vi är favoriter, men till mindre än 50-50…
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 2962
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: Serieseger/kvartsfinal motstånd

Post by Foppas skridskocoach »

Rollie wrote: 19 Feb 2023, 21:59 Groko får helst missa att gå till slutspel men nog slår vi ut dom i en ev. kvart. Oskarshamn vill jag däremot absolut inte möta, obehagligt lag som kan slå ut vem som helst om dom får flytet
Vi ska nog slå ut samtliga lag som vi kan få i kvarten, så ur det perspektivet spelar det mindre roll. Det som spelar roll är hur stor ansträngning/skaderisk vi behöver investera på att ta oss för i första hindret, och ur det perspektivet kommer Luleå att kosta oss mer än de flesta andra lag.
Tigerränderna går aldrig ur.
pucknörden
Posts: 59
Joined: 21 Feb 2023, 18:35

Re: Serieseger/kvartsfinal motstånd

Post by pucknörden »

Kan AIK bärga seriesegern så är det gott nog. När slutspelet börjar så är det många lag som genomgår total förvandling , dom steppar upp nåt fruktansvärt. AIK trampar på ung som om grundserien fortsätter o det duger inte. I bästa fall sem. Om dom får möta Oskarshamn på vägen så är risken väldigt stor att det blir torsk. OH är förhållandevis ganska nya i SHL sammanhang men dom är superhungriga iom att dom slår ur underläge samt att dom har ett gämg folk med skills o tyngd. Tror även att FBK
kommer att köra samma variant som i fjol dvs , dels steppar dom upp spelmässigt men framförallt fysiskt , om dom orkar i år.
Sportis
Posts: 633
Joined: 15 Jul 2012, 15:20

Re: Serieseger/kvartsfinal motstånd

Post by Sportis »

Kommer troligtvis bli obehagligt motstånd i kvarten. Luleå, Rögle eller kanske Frölunda?
Jocko Homo
Posts: 483
Joined: 15 Jun 2011, 23:21

Re: Serieseger/kvartsfinal motstånd

Post by Jocko Homo »

Att Luleå och Rögle ändå får chansen att vinna ett guld trots att ha fuckat upp monumentalt i hela grundserien visar ju att det här systemet är för dåligt. Poängen man spelar om i grundserien blir för lite värda.

Men men nu är det som det är med det.
User avatar
Dwight_Shrute
Posts: 1564
Joined: 16 Oct 2011, 12:35

Re: Serieseger/kvartsfinal motstånd

Post by Dwight_Shrute »

Jocko Homo wrote: 02 Mar 2023, 23:25 Att Luleå och Rögle ändå får chansen att vinna ett guld trots att ha fuckat upp monumentalt i hela grundserien visar ju att det här systemet är för dåligt. Poängen man spelar om i grundserien blir för lite värda.

Men men nu är det som det är med det.
Helt klart, har tänkt på det här ganska länge, men raka poängsystem verkar ingjutna i heliga klippblock för hela idrottsrörelsen i stort. Jag tycker att målskillnad spelar alldeles för liten roll i modern idrott; att göra mål är trots allt grundidén bakom de allra flesta bollsporter.
Empress
Posts: 6989
Joined: 15 Aug 2011, 11:12

Re: Serieseger/kvartsfinal motstånd

Post by Empress »

Jocko Homo wrote: 02 Mar 2023, 23:25 Att Luleå och Rögle ändå får chansen att vinna ett guld trots att ha fuckat upp monumentalt i hela grundserien visar ju att det här systemet är för dåligt. Poängen man spelar om i grundserien blir för lite värda.

Men men nu är det som det är med det.
Fast samtidigt, nu har alla lag från Skeå ner till Brynäs massor att spela för dom sista 4 omg. Hade det varit 8 första enbart till slutspel, så hade sista omgångarna varit meningslösa för många lag. Är väl ändå lite charmigt ett lag som FBK kunde växla upp rejält i fjol och gå hela vägen. Tycker jag.
jowa
Posts: 463
Joined: 16 Jun 2011, 17:31

Re: Serieseger/kvartsfinal motstånd

Post by jowa »

Dwight_Shrute wrote: 03 Mar 2023, 08:10
Jocko Homo wrote: 02 Mar 2023, 23:25 Att Luleå och Rögle ändå får chansen att vinna ett guld trots att ha fuckat upp monumentalt i hela grundserien visar ju att det här systemet är för dåligt. Poängen man spelar om i grundserien blir för lite värda.

Men men nu är det som det är med det.
Helt klart, har tänkt på det här ganska länge, men raka poängsystem verkar ingjutna i heliga klippblock för hela idrottsrörelsen i stort. Jag tycker att målskillnad spelar alldeles för liten roll i modern idrott; att göra mål är trots allt grundidén bakom de allra flesta bollsporter.
Håller med. Sen tycker jag att oavgjorda matcher borde sluta just oavgjorda. Att "lotta" ut en extrapoäng tycker jag är helt värdelöst. Infördes inte trepoängssystemet för att vinster skulle få mer betydelse?
User avatar
Special Brew
Posts: 9898
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: Serieseger/kvartsfinal motstånd

Post by Special Brew »

Har man slutat på 10:e plats i grundserien ska man inte få spela om guldet! Det är helt sjukt hur det är nu.
lobo
Posts: 1523
Joined: 17 Jun 2011, 08:18

Re: Serieseger/kvartsfinal motstånd

Post by lobo »

Special Brew wrote:Har man slutat på 10:e plats i grundserien ska man inte få spela om guldet! Det är helt sjukt hur det är nu.
This!
oxå anledningen (enligt mig) till publikens svikande närvaro, who the fuck cares, wake me up in March.
Alldeles för lite spänning, rivalitet, känslor..

Sent from my SM-G991B using Tapatalk

"They'll follow us to the ends of the world!" - Bud Holloway
jowa
Posts: 463
Joined: 16 Jun 2011, 17:31

Re: Serieseger/kvartsfinal motstånd

Post by jowa »

Man kommer ju ihåg kvalserien på gott och ont. Men där var verkligen varenda match på liv eller död. Ett slutspel har sin förtjusning men det tar ändå ett par matcher innan kniven når fram till strupen. En förlust i kvalserien var verkligen inte att leka med känslomässigt.

Det pratas en del om varför inte publiken går till arenan och jag tror en del av svaret finns i dessa helt obetydliga matcher som spelas en hel jävla säsong där man typ nästan har svaret efter 10 omgång

Shl är helt enkelt ointressant för en skelleftesupporter innan slutspelet börjar och i ärlighetens namn, knappt då.


Skickat från min XQ-AU52 via Tapatalk

Gargamel
Posts: 510
Joined: 29 Mar 2019, 10:32

Re: Serieseger/kvartsfinal motstånd

Post by Gargamel »

jowa wrote: 03 Mar 2023, 20:31 Man kommer ju ihåg kvalserien på gott och ont. Men där var verkligen varenda match på liv eller död. Ett slutspel har sin förtjusning men det tar ändå ett par matcher innan kniven når fram till strupen. En förlust i kvalserien var verkligen inte att leka med känslomässigt.

Det pratas en del om varför inte publiken går till arenan och jag tror en del av svaret finns i dessa helt obetydliga matcher som spelas en hel jävla säsong där man typ nästan har svaret efter 10 omgång

Shl är helt enkelt ointressant för en skelleftesupporter innan slutspelet börjar och i ärlighetens namn, knappt då.


Skickat från min XQ-AU52 via Tapatalk
För lågt genuint hockeyintresse helt enkelt.
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Serieseger/kvartsfinal motstånd

Post by p-play »

Gargamel wrote: 04 Mar 2023, 10:32
jowa wrote: 03 Mar 2023, 20:31 Man kommer ju ihåg kvalserien på gott och ont. Men där var verkligen varenda match på liv eller död. Ett slutspel har sin förtjusning men det tar ändå ett par matcher innan kniven når fram till strupen. En förlust i kvalserien var verkligen inte att leka med känslomässigt.

Det pratas en del om varför inte publiken går till arenan och jag tror en del av svaret finns i dessa helt obetydliga matcher som spelas en hel jävla säsong där man typ nästan har svaret efter 10 omgång

Shl är helt enkelt ointressant för en skelleftesupporter innan slutspelet börjar och i ärlighetens namn, knappt då.


Skickat från min XQ-AU52 via Tapatalk
För lågt genuint hockeyintresse helt enkelt.
Inte direkt. Finns få orter som har så högt hockeyintresse. Varenda kotte ser matcherna – hemma. Det här är något som klubben till stor del har skapat själva genom sin inkompetens och man verkar fortfarande inte ha förstått det. Det absolut viktigaste för klubben är att få in en marknadskunnig marknadschef. Den nya VD:n har tyvärr inte heller rätt bakgrund så det måste rekyteras en kompetent person utifrån. Sedan kan man diskutera andra faktorer som har bidragit till det ena eller det andra.
Joner
Posts: 74
Joined: 05 Jan 2019, 00:05

Re: Serieseger/kvartsfinal motstånd

Post by Joner »

lobo wrote:
Special Brew wrote:Har man slutat på 10:e plats i grundserien ska man inte få spela om guldet! Det är helt sjukt hur det är nu.
This!
oxå anledningen (enligt mig) till publikens svikande närvaro, who the fuck cares, wake me up in March.
Alldeles för lite spänning, rivalitet, känslor..

Sent from my SM-G991B using Tapatalk
"Publikens svikande närvaro"

Än en gång: Årets publiksiffra är den klart bästa sedan säsongen 2015/2016.

Klart man vill upp över 5000 igen men att sitta och skriva om ett avtagande intresse bland folk blir ju bara fel. Jag tycker det märks rätt tydligt (på och utanför match) att intresset för att vara på matcherna har stigit.
lobo
Posts: 1523
Joined: 17 Jun 2011, 08:18

Re: Serieseger/kvartsfinal motstånd

Post by lobo »

Joner wrote:
lobo wrote:
Special Brew wrote:Har man slutat på 10:e plats i grundserien ska man inte få spela om guldet! Det är helt sjukt hur det är nu.
This!
oxå anledningen (enligt mig) till publikens svikande närvaro, who the fuck cares, wake me up in March.
Alldeles för lite spänning, rivalitet, känslor..

Sent from my SM-G991B using Tapatalk
"Publikens svikande närvaro"

Än en gång: Årets publiksiffra är den klart bästa sedan säsongen 2015/2016.

Klart man vill upp över 5000 igen men att sitta och skriva om ett avtagande intresse bland folk blir ju bara fel. Jag tycker det märks rätt tydligt (på och utanför match) att intresset för att vara på matcherna har stigit.
förvisso, men inte är det så ball en tisdag mot Örebro med 4100... Jag tycker det för jag ser spelet, men knappast sällanbesökaren

Sent from my SM-G991B using Tapatalk

"They'll follow us to the ends of the world!" - Bud Holloway
Gargamel
Posts: 510
Joined: 29 Mar 2019, 10:32

Re: Serieseger/kvartsfinal motstånd

Post by Gargamel »

p-play wrote: 04 Mar 2023, 11:40
Gargamel wrote: 04 Mar 2023, 10:32
jowa wrote: 03 Mar 2023, 20:31 Man kommer ju ihåg kvalserien på gott och ont. Men där var verkligen varenda match på liv eller död. Ett slutspel har sin förtjusning men det tar ändå ett par matcher innan kniven når fram till strupen. En förlust i kvalserien var verkligen inte att leka med känslomässigt.

Det pratas en del om varför inte publiken går till arenan och jag tror en del av svaret finns i dessa helt obetydliga matcher som spelas en hel jävla säsong där man typ nästan har svaret efter 10 omgång

Shl är helt enkelt ointressant för en skelleftesupporter innan slutspelet börjar och i ärlighetens namn, knappt då.


Skickat från min XQ-AU52 via Tapatalk
För lågt genuint hockeyintresse helt enkelt.
Inte direkt. Finns få orter som har så högt hockeyintresse. Varenda kotte ser matcherna – hemma. Det här är något som klubben till stor del har skapat själva genom sin inkompetens och man verkar fortfarande inte ha förstått det. Det absolut viktigaste för klubben är att få in en marknadskunnig marknadschef. Den nya VD:n har tyvärr inte heller rätt bakgrund så det måste rekyteras en kompetent person utifrån. Sedan kan man diskutera andra faktorer som har bidragit till det ena eller det andra.
Sitter man hemma med kortare än 50 km till hallen har man sannerligen inget genuint hockeyintresse. Då har man säsongskort och är på plats.
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Serieseger/kvartsfinal motstånd

Post by p-play »

Gargamel wrote: 04 Mar 2023, 12:46
p-play wrote: 04 Mar 2023, 11:40
Gargamel wrote: 04 Mar 2023, 10:32
jowa wrote: 03 Mar 2023, 20:31 Man kommer ju ihåg kvalserien på gott och ont. Men där var verkligen varenda match på liv eller död. Ett slutspel har sin förtjusning men det tar ändå ett par matcher innan kniven når fram till strupen. En förlust i kvalserien var verkligen inte att leka med känslomässigt.

Det pratas en del om varför inte publiken går till arenan och jag tror en del av svaret finns i dessa helt obetydliga matcher som spelas en hel jävla säsong där man typ nästan har svaret efter 10 omgång

Shl är helt enkelt ointressant för en skelleftesupporter innan slutspelet börjar och i ärlighetens namn, knappt då.


Skickat från min XQ-AU52 via Tapatalk
För lågt genuint hockeyintresse helt enkelt.
Inte direkt. Finns få orter som har så högt hockeyintresse. Varenda kotte ser matcherna – hemma. Det här är något som klubben till stor del har skapat själva genom sin inkompetens och man verkar fortfarande inte ha förstått det. Det absolut viktigaste för klubben är att få in en marknadskunnig marknadschef. Den nya VD:n har tyvärr inte heller rätt bakgrund så det måste rekyteras en kompetent person utifrån. Sedan kan man diskutera andra faktorer som har bidragit till det ena eller det andra.
Sitter man hemma med kortare än 50 km till hallen har man sannerligen inget genuint hockeyintresse. Då har man säsongskort och är på plats.
Nu vet jag inte hur gammal du är men äldre personer som tidigare sett många matcher ser annorlunda på det idag. Bekvämlighetsfaktorn liksom det att klubben vant besökarna med att biljetter kan fås gratis spelar stor roll. Många tycker att det är stökigt att parkera i anslutning till arenan och att det tar lång tid innan man är hemma och kommer i sängs. Det är därför praktiskt att duka upp gofika och se matcherna hemmavid. Jag anser att klubben inte har gjort sitt jobb vad beträffar vardagsmatcher och att det finns en enorm förbättringspotential. Om vi går till SM-final så kommer folk att strömma till arenan för de eventet. För att de skall göra det på vardagsmatcher så måste allt omkring fungera.
lobo
Posts: 1523
Joined: 17 Jun 2011, 08:18

Re: Serieseger/kvartsfinal motstånd

Post by lobo »

Ni som gnäller på dom som "inte har riktigt hockeyintresse" och således väljer soffan relativt ofta, missar hela poängen med denna diskussion. Det är just de som halvföljer AIK som vi behöver fylla sista platserna med. Hur får vi dit sällanbesökarna är den stora frågan.

Sent from my SM-G991B using Tapatalk

"They'll follow us to the ends of the world!" - Bud Holloway
Post Reply