Silly season 23/24

Diskutera matcher, spelare och nyförvärv

Moderator: Styrelsen

Balotelli
Posts: 327
Joined: 08 Mar 2012, 11:37

Re: Silly season 23/24

Post by Balotelli »

king_louie wrote: 11 May 2023, 10:51
Balotelli wrote: 30 Apr 2023, 08:34
Frantisek Pospisil wrote: 29 Apr 2023, 16:27
vonschnauser wrote: 29 Apr 2023, 16:04
Balotelli wrote: 29 Apr 2023, 15:30

Ogge har skrivit på
Vart har du fått reda på det?

/Nyfiken
För Wäxjö?
För oss . Den går att räkna hem.
Jaha... fortfarande lika säker Balotelli?
Ja
Rollie
Posts: 2053
Joined: 16 Jun 2011, 13:05

Re: Silly season 23/24

Post by Rollie »

Lite överdrivet kalla Johnson för en topcenter, försvinner alltid i slutspelet och är 30 i år. Kommer inte bli bättre
Torsgatan
Posts: 971
Joined: 14 May 2020, 13:04

Re: Silly season 23/24

Post by Torsgatan »

Så länge Ogge skriver på så är jag ganska lugn. Skellian, kan göra mål och har en liten djävul i sig.
Antos
Posts: 289
Joined: 18 Jun 2011, 15:27

Re: Silly season 23/24

Post by Antos »

Rollie wrote: 11 May 2023, 20:05 Lite överdrivet kalla Johnson för en topcenter, försvinner alltid i slutspelet och är 30 i år. Kommer inte bli bättre
Så vad ska han göra för att du ska vara nöjd?
Jag tycker han fyller sin roll i det här slutspelet, då finns det andra man hellre kan ifrågasätta som inte kom upp i nivå.
Rollie
Posts: 2053
Joined: 16 Jun 2011, 13:05

Re: Silly season 23/24

Post by Rollie »

Antos wrote: 11 May 2023, 20:35
Rollie wrote: 11 May 2023, 20:05 Lite överdrivet kalla Johnson för en topcenter, försvinner alltid i slutspelet och är 30 i år. Kommer inte bli bättre
Så vad ska han göra för att du ska vara nöjd?
Jag tycker han fyller sin roll i det här slutspelet, då finns det andra man hellre kan ifrågasätta som inte kom upp i nivå.
Vara bättre i slutspel än vad han är, men det kommer inte hända eftersom han ogillar och försvinner i den fysiska och täta slutspelshockeyn. Om du tycker han gör det bra som 2:a center i slutspelet så får du såklart tycka det, men inte jag
Antos
Posts: 289
Joined: 18 Jun 2011, 15:27

Re: Silly season 23/24

Post by Antos »

Rollie wrote: 11 May 2023, 20:50
Antos wrote: 11 May 2023, 20:35
Rollie wrote: 11 May 2023, 20:05 Lite överdrivet kalla Johnson för en topcenter, försvinner alltid i slutspelet och är 30 i år. Kommer inte bli bättre
Så vad ska han göra för att du ska vara nöjd?
Jag tycker han fyller sin roll i det här slutspelet, då finns det andra man hellre kan ifrågasätta som inte kom upp i nivå.
Vara bättre i slutspel än vad han är, men det kommer inte hända eftersom han ogillar och försvinner i den fysiska och täta slutspelshockeyn. Om du tycker han gör det bra som 2:a center i slutspelet så får du såklart tycka det, men inte jag
Har man orealistiska förväntningar förstår jag att du inte blir nöjd.
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly season 23/24

Post by p-play »

vonschnauser wrote: 11 May 2023, 18:02 Helvete vad Frölunda värvar. Dom rustar helt klart för guld. Jag menar, backar in: Tömmernäs & Högberg
Fw in: Rydahl, Klingberg & Öberg.

Inga dåliga värvningar…
Fem spelare av landslagsklass i utgångsläget. Rydahl komme inte att göra så mycket poäng men är nyttig i slutspel. Klingberg är väl frågetecknet där. Högberg var vår bästa spelare i slutspelet så det känns som ett stort tapp. Man förstår dock Forsell att han inte kan lägga ut +200' när det kanske går att balansera upp backsidan med en defensiv rollspelare på korttidskontrakt i januari.
dovienya
Posts: 2222
Joined: 30 Nov 2011, 19:25

Re: Silly season 23/24

Post by dovienya »

Försvarssidan är jag egentligen helt trygg med, om Pudas blir kvar vill säga. 8 stabila på backpositionen (eller 6 plus en snubblande 58 :D och en varsharvihonomiårtro56)
Det är trycket på mål, den naturliga viljan in på mål som saknas.
Man kan glorifiera Jimmie och det gamla gänget hur mycket man vill; egentligen var väl Jimmie en ganska normalbra spelare rent tekniskt även i sin prime, men med en jävla inställning och attityd, och det är den som jag känner har saknats de senaste åren. Bellemare, Melker när han var hel, Ogge etc hade ju alla samma trait. Det fanns i dem att gå på mål; det hände inte hela tiden, men motståndaren visste inte om de skulle ner och snurra eller in på mål (fast vi var mycket ut i hörnen på den tiden också).
User avatar
Dwight_Shrute
Posts: 1629
Joined: 16 Oct 2011, 12:35

Re: Silly season 23/24

Post by Dwight_Shrute »

Fast "förr" drev vi matcherna. Vi hade ett spel som tog oss snabbt och lätt genom mittzonen; frågan är om motståndarna blivit bättre på att stänga ner den eller om vi tappat drivet och passningsspelet? Förmodligen en kombination. Det fungerade så fantastiskt att vi aldrig bekymrade oss för framtiden; till slut började några lag checka hårt på våra backar och störa passningsspelet. Sen började man också stänga till mittzonen. Vips så hade vi inga metoder för att ta oss in i zon eller in på mål. Det känns som att laget varit chockat i tio år nu att det inte fungerar längre och att det inte görs särskilt mycket för att hitta lösningar och justera vårt spel. De som kommer in i laget måste ta med sig något annat än vi redan har. Därför är jag *egentligen* inte intresserad av "stars" utan att de som kommer in har rätt pannben och rätt ryggrad.

Ogge är ett drömnamn som fyller i alla rutor och kommer att trycka laget framåt. Ett annat namn är Anton Lindholm. Han håller bevisligen fortfarande och har utvecklats på ett bra sätt från den han var när han lämnade. Har vi råd att *inte* offra Nilsson och/eller Olsson för att få in Lindholm?

Det är lätt att gå vilse i alla Rydahls, Omarks och Andreassons som värvas in i konkurrenter, men vi kommer aldrig konkurrera med stjärnvärvningar, vår väg framåt måste vara i att hitta rätt spelare för att bygga ett lag som tar oss in i 2020-talet och ser till att vi får det där drivet genom matcherna igen. Även om jag hatar att jag säger det så hade jag *faktiskt* gärna sett bröderna Sylvegård hos oss. Gärna också Linus Öberg. Jag tycker dom har det där drivet som man söker. De är ganska begränsade hockeyspelare men hatar att förlora och gör nästan vad som helst för att nå dit. Filip Sandberg är en annan spelare som har det där, och att man inte verkar jobba särskilt hårt för att få behålla honom tycker jag känns som ännu ett misstag år 2023 vad gäller truppbygget.. Sandberg visar också att det inte handlar om storlek. (Det gör det ju nästan aldrig, faktiskt, i något sammanhang.)
Balotelli
Posts: 327
Joined: 08 Mar 2012, 11:37

Re: Silly season 23/24

Post by Balotelli »

Dwight_Shrute wrote: 12 May 2023, 00:12 Fast "förr" drev vi matcherna. Vi hade ett spel som tog oss snabbt och lätt genom mittzonen; frågan är om motståndarna blivit bättre på att stänga ner den eller om vi tappat drivet och passningsspelet? Förmodligen en kombination. Det fungerade så fantastiskt att vi aldrig bekymrade oss för framtiden; till slut började några lag checka hårt på våra backar och störa passningsspelet. Sen började man också stänga till mittzonen. Vips så hade vi inga metoder för att ta oss in i zon eller in på mål. Det känns som att laget varit chockat i tio år nu att det inte fungerar längre och att det inte görs särskilt mycket för att hitta lösningar och justera vårt spel. De som kommer in i laget måste ta med sig något annat än vi redan har. Därför är jag *egentligen* inte intresserad av "stars" utan att de som kommer in har rätt pannben och rätt ryggrad.

Ogge är ett drömnamn som fyller i alla rutor och kommer att trycka laget framåt. Ett annat namn är Anton Lindholm. Han håller bevisligen fortfarande och har utvecklats på ett bra sätt från den han var när han lämnade. Har vi råd att *inte* offra Nilsson och/eller Olsson för att få in Lindholm?

Det är lätt att gå vilse i alla Rydahls, Omarks och Andreassons som värvas in i konkurrenter, men vi kommer aldrig konkurrera med stjärnvärvningar, vår väg framåt måste vara i att hitta rätt spelare för att bygga ett lag som tar oss in i 2020-talet och ser till att vi får det där drivet genom matcherna igen. Även om jag hatar att jag säger det så hade jag *faktiskt* gärna sett bröderna Sylvegård hos oss. Gärna också Linus Öberg. Jag tycker dom har det där drivet som man söker. De är ganska begränsade hockeyspelare men hatar att förlora och gör nästan vad som helst för att nå dit. Filip Sandberg är en annan spelare som har det där, och att man inte verkar jobba särskilt hårt för att få behålla honom tycker jag känns som ännu ett misstag år 2023 vad gäller truppbygget.. Sandberg visar också att det inte handlar om storlek. (Det gör det ju nästan aldrig, faktiskt, i något sammanhang.)
Gällande Sandberg så finns det ju två sidor av myntet, givetvis ska vi göra ett försök att behålla. Men om buden rör sig om ish 200 på säg ett kontrakt över två år så är det lätt att låsa fast sig i avtal som gör att vi tappat konkurrenskraft över tid. Han är en gedigen lagspelare men börjar det vara dyrt så är det ett nykterhetstecken av forre att veta när man ska dra sig ur. Han har viss grit men det är en spelare som gör 0.4 PPG i snitt och är 174 cm, men till en Ok kurs så kör. Budkrig - nej.
Vi får ju sota i 2 säsonger till med 58´s bedrövliga kontrakt då vi blev inblandade i budkrig mot luleå, hade vi sluppit en sån dålig affär så hade det säkert vart givet att förlänga med tex Fröberg.
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 3066
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: Silly season 23/24

Post by Foppas skridskocoach »

Dwight_Shrute wrote: 12 May 2023, 00:12
Ogge är ett drömnamn som fyller i alla rutor och kommer att trycka laget framåt. Ett annat namn är Anton Lindholm. Han håller bevisligen fortfarande och har utvecklats på ett bra sätt från den han var när han lämnade. Har vi råd att *inte* offra Nilsson och/eller Olsson för att få in Lindholm?
Jag är inte riktigt med på resonemanget här. Lindholm har väl kontrakt med Leksand så han är ju en helt utesluten värvning i det korta perspektivet - oavsett om vi behåller Nilsson/Olsson eller ej.
Tigerränderna går aldrig ur.
Antos
Posts: 289
Joined: 18 Jun 2011, 15:27

Re: Silly season 23/24

Post by Antos »

Foppas skridskocoach wrote: 12 May 2023, 09:42
Dwight_Shrute wrote: 12 May 2023, 00:12
Ogge är ett drömnamn som fyller i alla rutor och kommer att trycka laget framåt. Ett annat namn är Anton Lindholm. Han håller bevisligen fortfarande och har utvecklats på ett bra sätt från den han var när han lämnade. Har vi råd att *inte* offra Nilsson och/eller Olsson för att få in Lindholm?
Jag är inte riktigt med på resonemanget här. Lindholm har väl kontrakt med Leksand så han är ju en helt utesluten värvning i det korta perspektivet - oavsett om vi behåller Nilsson/Olsson eller ej.
Hoppas bara att nästa gång Anton blir ledig att man verkligen gör allt för att han ska komma tillbaka hit. Det är en spelare som man ska erbjuda ett 5 års kontrakt, börjar vara less på att se våra egenfostrade spelare spela i andra klubbar. Och här har ju nya klubbdirektören ett jobb att hitta ett sätt att få in mer pengar till Forsell att jobba med.
User avatar
Dwight_Shrute
Posts: 1629
Joined: 16 Oct 2011, 12:35

Re: Silly season 23/24

Post by Dwight_Shrute »

Det är klart att allt handlar om pengar och att värdera vad spelare faktiskt är värda för laget, men med det sagt undrar jag vem som betalar 200 för Sandberg idag? Medellönen i SHL ligger enligt SICO på 121000, men det känns svårt att ha så jättestor aning om vad spelare faktiskt får i lön då deras ersättningar kan vara "dolda" i fonder, pensionssparande och annat. Enligt https://bit.ly/3I4rK2a så har ju Möller inte fullt 190 i månaden och ska vara bäst betald i ligan.

Jag tycker ON-situationen är märklig på alla plan. Jag har aldrig tyckt att han varit en bra spelare, när han haft sina toppar har han kanske varit topp 4 bland backarna i laget och det har varit ganska korta perioder. Han använder inte sin fysik särskilt ofta, har extremt dålig balans, svårt med tempot och tappar fokus väldigt ofta under matcherna. Han är ju en supercool kille, men jag förstår inte alls hur man kan upplåta en viktig plats i laget på någon vars bästa egenskaper är hans one-lajners och hans kamratskap.. Han kostar *absolut* för mycket för vad han ger. Jag menar absolut inte något illa med det; vissa människor är guld värda i en grupp, men man måste också ha någon rimlighet i vad man betalar för shits and giggles. Om två år hoppas jag att han får sprida glädje i något annat omklädningsrum än vårt..ÄVEN om han växer till sig under slutspelen något.

Filip Sandberg. Han gjorde mest PPG i laget och var delad 3:a i ligan. Han är inte stor, men han har en jävla vinnarskalle och vinner inte sällan närkamperna mot betydligt större spelare bara på sin inställning och smartness. Jag tror man gör ett misstag om man gör sig av med honom om det inte handlar om väldigt stora löneökningskrav från Sandbergs sida. Han är trots allt en spelare som fungerar hos oss och är mycket användbar. Jag tror inte man bygger lagkänsla och kultur genom korttidskontrakt på de som trots allt visar känslor och är villiga att offra en hörntand eller två för laget.

Däremot ska man som sagt inte överbetala någon eller skriva fast sig i något kontrakt. Jag tycker bara att Sandberg visat ganska mycket under sin tid här och att han har något som laget saknar utan honom. Jag skulle mycket hellre behålla honom och skeppa JJ, och då tycker jag *egentligen* att JJ är en bättre spelare rent skicklighetsmässigt.

Forwardsfrågan

~ Pär Lindholm (C/LW) - 24/25
~ Jonathan Johnson (C) - 23/24
~ Linus Lindström (C) - 24/25
~ Elias Stenman (C) - 23/24

~ Oscar Möller (LW) - 24/25
~ Rickard Hugg (C/LW) - 27/28
~ Max Lindholm (C/LW) - 23/24
~ Anton Heikkinen (LW/RW) - 24/25
~ Simon Robertsson (RW) - 23/24
~ Theo Keilin (C/LW) - 23/24

Frågan är vad vi ska göra i det här läget? Jag tycker vi sitter fast med ett par kontrakt som inte ser så bra ut och sitter i vägen för lagbygget i stort.

Jag tycker inte att Stenman alls haft den utvecklingskurva man hoppats på. Om Lindberg kommer behövs han ju desto mindre och jag skulle gärna se att han lånades ut tills hans kontrakt går ut. Förlängningen får väl bero på hur han levererar under utlåningen. L.Lindström var tydligen skadad under större delen av förra säsongen, som jag förstår det. Det kan förklara hans ganska bleka slutspel; han är annars en spelare som brukar höja sig och jag tyckte inte att hans fysiska spel kom upp i den nivå man är van. Tycker han är en 3:e - 4:e center för vilket lag i ligan som helst när han spelar på normal nivå.

Ett år kvar på Johnsons kontrakt. Han gör poäng och levererar bra i grundserien, men räcker helt enkelt inte till i slutspelet. På ett sätt är det okej, vi behöver spelare som gör poäng under grundserien också, så klart.. Om firma Hugg-Johnson ska fortsätta behöver de en tredjelänk som är duktig på att skapa ytor och kan kliva fram särskilt när det är slutspel. Om Lindberg hade varit ytterforward hade han egentligen varit ypperlig för den rollen. Om Max Lindholm hade haft SHL-nivåer i sitt spel och lite mer hastighet så hade han varit ett bra alternativ, men nu har han inte det..kan man ens drömma om en situation där Max lånas ut och vi betalar upp till typ hälften av hans lön? Den förlustaffären känns i mina ögon helt värt det.

Spelare in?

*) Lindberg? - C - hårt arbetande tvåvägsspelare
*) Östlund? - C - playmaker, duktig med puck
*) ? - RW/LW - målskytt
*) ? - RW/LW - närkampsspelare - gärna med näsa för mål

Forsell pratade i chatten om att 3-4 skulle in. Om vi räknar hem Lindberg så innebär det alltså 2-3 in. På Skellefteå AIK betyder alltid "2-3" i själva verket 2. Man börjar undra lite över Noah Östlund som ju är center och spelskicklig sådan - var får vi in honom och är det en smart värvning just nu - en spelare som snart är i NHL? Man stirrar sig ofta blind på ren och skär talang, men ett lagbygge behöver ju alla delar. Har vi *verkligen* alla delar idag?

Fruktansvärt synd att Tysken drog. Han hade kunnat göra så vansinnigt mycket mer - och bättre - utan Wingerlis klantskap. Att använda Kühn som ett riktmärke för åtminstone en av de spelare som kommer in känns nödvändigt. I övrigt skulle jag säga att vi behöver en utpräglad målskytt. Gärna en uppgradering av Hugg, om han försvinner. Om han blir kvar hoppas jag på en bra närkampsspelare som är mer målskytt än framspelare. I annat fall råder extrem målskyttsbrist. Brett Connolly lämnar Lugano. :-P En bjässe till målskytt vars karriär i och för sig är i dalande men som fortfarande är väldigt kapabel.
User avatar
Dwight_Shrute
Posts: 1629
Joined: 16 Oct 2011, 12:35

Re: Silly season 23/24

Post by Dwight_Shrute »

Foppas skridskocoach wrote: 12 May 2023, 09:42
Dwight_Shrute wrote: 12 May 2023, 00:12
Ogge är ett drömnamn som fyller i alla rutor och kommer att trycka laget framåt. Ett annat namn är Anton Lindholm. Han håller bevisligen fortfarande och har utvecklats på ett bra sätt från den han var när han lämnade. Har vi råd att *inte* offra Nilsson och/eller Olsson för att få in Lindholm?
Jag är inte riktigt med på resonemanget här. Lindholm har väl kontrakt med Leksand så han är ju en helt utesluten värvning i det korta perspektivet - oavsett om vi behåller Nilsson/Olsson eller ej.
Det är sant, men jag menar i det större perspektivet; Lindholms kontrakt går ut efter nästa säsong. ON sitter och luktar fjärt i vår laguppställning också då.
Antos
Posts: 289
Joined: 18 Jun 2011, 15:27

Re: Silly season 23/24

Post by Antos »

Dwight_Shrute wrote: 12 May 2023, 11:31
Foppas skridskocoach wrote: 12 May 2023, 09:42
Dwight_Shrute wrote: 12 May 2023, 00:12
Ogge är ett drömnamn som fyller i alla rutor och kommer att trycka laget framåt. Ett annat namn är Anton Lindholm. Han håller bevisligen fortfarande och har utvecklats på ett bra sätt från den han var när han lämnade. Har vi råd att *inte* offra Nilsson och/eller Olsson för att få in Lindholm?
Jag är inte riktigt med på resonemanget här. Lindholm har väl kontrakt med Leksand så han är ju en helt utesluten värvning i det korta perspektivet - oavsett om vi behåller Nilsson/Olsson eller ej.
Det är sant, men jag menar i det större perspektivet; Lindholms kontrakt går ut efter nästa säsong. ON sitter och luktar fjärt i vår laguppställning också då.
Förstår vad du menar, men frågan är om man inte i det här fallet skulle ha gjort plats för han ändå. Ragga sponsorer, dra igång en swish kampanj för att få plats med han i truppen. Vissa spelare måste man anstränga sig lite mer för att få in, handlar lite om signalvärde också utåt. Sen är det väl lätt att sitta här i efterhand, jag trodde väl inte inför säsongen att han skulle vara så bra som han var.
User avatar
Dwight_Shrute
Posts: 1629
Joined: 16 Oct 2011, 12:35

Re: Silly season 23/24

Post by Dwight_Shrute »

Antos wrote: 12 May 2023, 11:37 Förstår vad du menar, men frågan är om man inte i det här fallet skulle ha gjort plats för han ändå. Ragga sponsorer, dra igång en swish kampanj för att få plats med han i truppen. Vissa spelare måste man anstränga sig lite mer för att få in, handlar lite om signalvärde också utåt. Sen är det väl lätt att sitta här i efterhand, jag trodde väl inte inför säsongen att han skulle vara så bra som han var.
Ja, jag håller med dig helt. Att Lindholm skulle vara bra måste man ju vetat också, särskilt eftersom man får anta att de har bra koll på gamla spelare som är aktuella för återkomst till SHL. Forsell sa ju i alla fall det i chatt'n.

Som jag förstått det vill Leksand förlänga det befintliga kontraktet med Lindholm, som velat avvakta pga eventuella NHL-förfrågningar. Hoppas som sagt att AIK är på tårna och inte lika läktarnplacerade som man varit i andra förhandlingar..ja, om nu Anton inte tappat sugen för AIK. Som jag förstod det kom vi inte ens med ett bud. :-(
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly season 23/24

Post by p-play »

Dwight_Shrute wrote: 12 May 2023, 12:05
Antos wrote: 12 May 2023, 11:37 Förstår vad du menar, men frågan är om man inte i det här fallet skulle ha gjort plats för han ändå. Ragga sponsorer, dra igång en swish kampanj för att få plats med han i truppen. Vissa spelare måste man anstränga sig lite mer för att få in, handlar lite om signalvärde också utåt. Sen är det väl lätt att sitta här i efterhand, jag trodde väl inte inför säsongen att han skulle vara så bra som han var.
Ja, jag håller med dig helt. Att Lindholm skulle vara bra måste man ju vetat också, särskilt eftersom man får anta att de har bra koll på gamla spelare som är aktuella för återkomst till SHL. Forsell sa ju i alla fall det i chatt'n.

Som jag förstått det vill Leksand förlänga det befintliga kontraktet med Lindholm, som velat avvakta pga eventuella NHL-förfrågningar. Hoppas som sagt att AIK är på tårna och inte lika läktarnplacerade som man varit i andra förhandlingar..ja, om nu Anton inte tappat sugen för AIK. Som jag förstod det kom vi inte ens med ett bud. :-(
Det är självklart att man samtalat med agenten om honom och att man muntligt redovisat hur långt man kan sträcka sig, men vad skall man göra när han erbjuds en lön på bortåt 300' (och det dessutom kan finnas bonusklausuler utöver det)? I grunden har marknadssidan inte klarat av att höja intäkter från biljetter, sidoförsäljning och sponsorer. Vi har tappat ganska mycket i relativ styrka mot andra klubbar. När vi var som bäst för 10 år sedan hade vi kanske inte högst budget, men var heller inte så långt ifrån de som hade det. Nu ser vi ut att vara näst sämst. Några av de andra klubbarna har dessutom förbättrat sin ungdomssida vilket lett att de inte behöver värva in lika många halvdyra spelare till en fjärdekedja och kan lägga det på spets.
Antos
Posts: 289
Joined: 18 Jun 2011, 15:27

Re: Silly season 23/24

Post by Antos »

p-play wrote: 12 May 2023, 13:19
Dwight_Shrute wrote: 12 May 2023, 12:05
Antos wrote: 12 May 2023, 11:37 Förstår vad du menar, men frågan är om man inte i det här fallet skulle ha gjort plats för han ändå. Ragga sponsorer, dra igång en swish kampanj för att få plats med han i truppen. Vissa spelare måste man anstränga sig lite mer för att få in, handlar lite om signalvärde också utåt. Sen är det väl lätt att sitta här i efterhand, jag trodde väl inte inför säsongen att han skulle vara så bra som han var.
Ja, jag håller med dig helt. Att Lindholm skulle vara bra måste man ju vetat också, särskilt eftersom man får anta att de har bra koll på gamla spelare som är aktuella för återkomst till SHL. Forsell sa ju i alla fall det i chatt'n.

Som jag förstått det vill Leksand förlänga det befintliga kontraktet med Lindholm, som velat avvakta pga eventuella NHL-förfrågningar. Hoppas som sagt att AIK är på tårna och inte lika läktarnplacerade som man varit i andra förhandlingar..ja, om nu Anton inte tappat sugen för AIK. Som jag förstod det kom vi inte ens med ett bud. :-(
Det är självklart att man samtalat med agenten om honom och att man muntligt redovisat hur långt man kan sträcka sig, men vad skall man göra när han erbjuds en lön på bortåt 300' (och det dessutom kan finnas bonusklausuler utöver det)? I grunden har marknadssidan inte klarat av att höja intäkter från biljetter, sidoförsäljning och sponsorer. Vi har tappat ganska mycket i relativ styrka mot andra klubbar. När vi var som bäst för 10 år sedan hade vi kanske inte högst budget, men var heller inte så långt ifrån de som hade det. Nu ser vi ut att vara näst sämst. Några av de andra klubbarna har dessutom förbättrat sin ungdomssida vilket lett att de inte behöver värva in lika många halvdyra spelare till en fjärdekedja och kan lägga det på spets.
Vad jag har hört så sa Aik till Anton att dom letade efter backar i en annan prisklass, dom kom aldrig ens med ett bud eller ens gjorde ett försök med han. Och det kan jag tycka går lite emot deras målsättning att vi ska ha 50% egenfostrade spelare. Vi ska ha 50% så länge dom inte är för dyra, sen kanske inte alla är värda att jaga men nu som jag tycker har dom klantat sig med 2st och det är Martin och nu Anton. Det är 2 spelare som bidrar med så mycket annat än bara på isen, samt att intresset kan öka. Så man kan hoppas att nästa gång Anton blir ledig att dom verkligen går in för att få hem honom.
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 3066
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: Silly season 23/24

Post by Foppas skridskocoach »

Fast om man vet att Anton blivit erbjuden 300’ kanske det är lika bra att strunta i att ge ett bud i stället för att buda 125’ (om det var dit man hade råd att sträcka sig - hypotetiskt exempel).
Tigerränderna går aldrig ur.
User avatar
Dwight_Shrute
Posts: 1629
Joined: 16 Oct 2011, 12:35

Re: Silly season 23/24

Post by Dwight_Shrute »

p-play wrote: 12 May 2023, 13:19 Det är självklart att man samtalat med agenten om honom och att man muntligt redovisat hur långt man kan sträcka sig, men vad skall man göra när han erbjuds en lön på bortåt 300' (och det dessutom kan finnas bonusklausuler utöver det)? I grunden har marknadssidan inte klarat av att höja intäkter från biljetter, sidoförsäljning och sponsorer. Vi har tappat ganska mycket i relativ styrka mot andra klubbar. När vi var som bäst för 10 år sedan hade vi kanske inte högst budget, men var heller inte så långt ifrån de som hade det. Nu ser vi ut att vara näst sämst. Några av de andra klubbarna har dessutom förbättrat sin ungdomssida vilket lett att de inte behöver värva in lika många halvdyra spelare till en fjärdekedja och kan lägga det på spets.
280 enligt artikeln i Expressen. Det är klart ingen summa vi kunnat matcha. Särskilt inte som ON - fadäsen ligger och skvalpar i vägen flera säsonger framöver.

Anton sa ju själv i någon intervju; jag minns inte vilken - att AIK inte ens kom med något förslag.

- varför hör man inte av sig direkt till en spelare som Anton, med en djup och lång historia i klubben, och berättar att man inte kan betala det hans agent kräver, att man sitter fast med ett långt kontrakt på ON men att när denne svedjebränts ur klubben så kan man omförhandla lönen. Att man har en plan för att Lindholm ska spela länge hos AIK och bli den stora fixstjärnan i försvaret. Att laget siktar på en ny storhetstid med honom som defensiv chef?

- varför börjar man inte skruva på lösningar för att få loss pengar? En utlåning av ON ("Du får inte spela en minut hos oss, lika bra du accepterar att bli utlånad, eller så får du tjänstgöra i tvättstugan under säsongen.") där man betalar en del av lönen bör få loss en del. ON har enligt Expressen en lön på uppemot 200. (Herregud!!!)

- Med pengar fria från utlåningen (som man inte hade behövt ha klar när man tog förslaget till Anton) så hade man haft mer deg att erbjuda. Man skulle självklart inte gått upp till samma summa som Leksand, men 230-240 skulle ju placerat honom i paritet med Gurra och Pär och känts ganska realistisk.

SJÄLVKLART är ovanstående riskabelt. Jag tycker dock att det är lika självklart att man i alla fall kämpar med näbbar och klor för en spelare som faktiskt kan innebära SM-Guld eller inte.

Marknadsavdelningens tillkortakommanden kan man så klart diskutera. Problemet där är ju att det också är en del av föreningen som man måste sköta. Om man inte stoppar in professionellt folk med rätt färdigheter så händer ingenting. Det går ju inte att justera under säsongen dock. Man måste planera långsiktigt och rekrytera långsiktigt. Inte bara suga upp de namn som är roligast att hänga med på "Företagarna"-träffarna.
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly season 23/24

Post by p-play »

Nu vet jag inte om ON har så hög lön, men vem vill ta över det kontraktet om det stämmer? Hans marknadsvärde är väl kanske 1/3-1/2 av nämnda summa och då kanske man resonerar som så att det är bättre att börja säsongen med ON och om han spelar bra så kanske någon klubb kan bli intresserad. Problemet är väl bara att ON verkar var av den typen att han behöver ha press på sig för att leverera. Hade han spelat hela säsongen som i sista 3 matcherna så hade ingen diskuterat situationen alls. Nu kändes det mer som att han skrev på ett nytt kontrakt och blev mätt och belåten. Den andra jobbiga löneposten är Lindvall. Forsell har garanterat pratat både med Lindholm och hans agent direkt. Som det såg ut då hade man väl utrymme för att ta in en ersättare för Roos och inget mer. Genom att vänta 7 månader så kunde man lägga de pengarna på Högberg på korttidskontrakt.
Sportis
Posts: 692
Joined: 15 Jul 2012, 15:20

Re: Silly season 23/24

Post by Sportis »

Gillar att vi tar talanger från Luleå.
User avatar
Dwight_Shrute
Posts: 1629
Joined: 16 Oct 2011, 12:35

Re: Silly season 23/24

Post by Dwight_Shrute »

p-play wrote: 12 May 2023, 15:27 Nu vet jag inte om ON har så hög lön, men vem vill ta över det kontraktet om det stämmer? Hans marknadsvärde är väl kanske 1/3-1/2 av nämnda summa och då kanske man resonerar som så att det är bättre att börja säsongen med ON och om han spelar bra så kanske någon klubb kan bli intresserad. Problemet är väl bara att ON verkar var av den typen att han behöver ha press på sig för att leverera. Hade han spelat hela säsongen som i sista 3 matcherna så hade ingen diskuterat situationen alls. Nu kändes det mer som att han skrev på ett nytt kontrakt och blev mätt och belåten. Den andra jobbiga löneposten är Lindvall. Forsell har garanterat pratat både med Lindholm och hans agent direkt. Som det såg ut då hade man väl utrymme för att ta in en ersättare för Roos och inget mer. Genom att vänta 7 månader så kunde man lägga de pengarna på Högberg på korttidskontrakt.
Ja, du refererar ju till det som faktiskt hände. Ingen Lindholm och sedan Högberg på korttids. Det vet vi ju alla redan vid det här läget. Det visste vi inte då, när Lindholm fanns på bordet. Man kan alltid sitta och anta saker om man inte försöker, men jag tror inte alls det är omöjligt att få ON utlånad till rabatterat pris. Särskilt inte om man erbjuder honom till rabatterat pris, vilket kunde landa på 1/2 lönen, antar jag.. Det hade varit ett bättre alternativ än att betala galna summor för att någon ska åka omkring och ramla en hel säsong. Det skulle också frigjort en del pengar. Tillsammans med "Högbergstålarna" skulle det säkert gett grund till ett bra bud till Lindholm.

Och som sagt, att betala 280 för Lindholm är ju helt galet. Det tycker jag egentligen ingen spelare i dagens SHL är värd, med tanke på kvaliteten ligan håller. Den typen av sjuka löner knyter ris åt ryggen på alla lag, eftersom det trissar upp lönerna och tvingar in klubbarna i sjuka lönekaruseller.

..och siffran för ON kommer från samma referens som säger att Lindholm får 280, så båda siffrorna borde ju vara lika trovärdiga.
dovienya
Posts: 2222
Joined: 30 Nov 2011, 19:25

Re: Silly season 23/24

Post by dovienya »

Alltför höga löner gör att man blir liksom pot-committed; man "måste" nästan spela med dem "högre upp i hierarkin" (varför är det en hierarki i ett -lag-, där det ju som går ut på att göra saker för varandra?) för att inte pengarna ska bli helt bortkastade. På samma sätt hamnar junisar alltså per default i en checkingline med 4 minuter speltid per match i typ två år, även om de är poängspelare som borde testas som spelfördelare i PP om något och alltså utvecklas i sina första stapplande seniorsteg på helt fel sätt...

edit: därför blir också värvningskarusellen inte en långsiktig plan, utan snarare en våldsam chansning på många sätt.
Antos
Posts: 289
Joined: 18 Jun 2011, 15:27

Re: Silly season 23/24

Post by Antos »

dovienya wrote: 12 May 2023, 19:02 Alltför höga löner gör att man blir liksom pot-committed; man "måste" nästan spela med dem "högre upp i hierarkin" (varför är det en hierarki i ett -lag-, där det ju som går ut på att göra saker för varandra?) för att inte pengarna ska bli helt bortkastade. På samma sätt hamnar junisar alltså per default i en checkingline med 4 minuter speltid per match i typ två år, även om de är poängspelare som borde testas som spelfördelare i PP om något och alltså utvecklas i sina första stapplande seniorsteg på helt fel sätt...

edit: därför blir också värvningskarusellen inte en långsiktig plan, utan snarare en våldsam chansning på många sätt.
Jag kan störa mig på att dom inte gav Keilin chansen i en lite offensivare roll och kanske även lite PP tid. Han är ju inte en 4:e line spelare, en sån spelare skulle kanske må bättre av ett år i HA och få spela mer offensiva minuter och senior hockey.
User avatar
Dwight_Shrute
Posts: 1629
Joined: 16 Oct 2011, 12:35

Re: Silly season 23/24

Post by Dwight_Shrute »

Rögle verkar ha råd med Sandberg.
User avatar
nr86
Posts: 5355
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Silly season 23/24

Post by nr86 »

En annan spelare som är ledig är Big Sam från hv. Fick det inte att lossna där men jag kan tänka mig att prislappen inte är så hög. https://www.eliteprospects.com/player/1 ... -vigneault
Är förvisso center vilket vi kanske inte behöver. Men just det att hitta spelare som kanske inte gjort sin bästa säsong men som vi kan få fart på till en rimlig peng har ju funkat förut.
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly season 23/24

Post by p-play »

Dwight_Shrute wrote: 12 May 2023, 21:31 Rögle verkar ha råd med Sandberg.
De ser ut att ha en budget i år som är 10-15 miljoner högre än vad vi hade ifjol. Allt annat lika så har de kapacitet att betala ca 20% mer för en spelare på likvärdig position.
Antos
Posts: 289
Joined: 18 Jun 2011, 15:27

Re: Silly season 23/24

Post by Antos »

p-play wrote: 13 May 2023, 11:14
Dwight_Shrute wrote: 12 May 2023, 21:31 Rögle verkar ha råd med Sandberg.
De ser ut att ha en budget i år som är 10-15 miljoner högre än vad vi hade ifjol. Allt annat lika så har de kapacitet att betala ca 20% mer för en spelare på likvärdig position.
Hur ser tv avtalet ut, hur mycket fick man förra säsongen? Pratas ju om 45 Miljoner i år, så rimligtvis borde ju AIK kunna höja sin spelarbudget lite iallafall.
ante08
Posts: 2586
Joined: 15 Jun 2011, 14:09

Re: Silly season 23/24

Post by ante08 »

Hoppas detta stämmer!
Post Reply