Silly season 23/24

Diskutera matcher, spelare och nyförvärv

Moderator: Styrelsen

User avatar
nr86
Posts: 5251
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Silly season 23/24

Post by nr86 »

Ja då var det dags!
Ny silly tråd och nytt lagbygge ska till. Blir så klart väldigt spännande att se vilket lag vi ställer på isen i höst. Några väldigt viktiga spelare har utgående kontrakt och vill garanterat ha mer i plånboken. Tänker på Sandberg, Wingerli och Kuhnhackl framförallt.
dovienya
Posts: 2167
Joined: 30 Nov 2011, 19:25

Re: Silly season 23/24

Post by dovienya »

Jag ser Winge som klart viktigast av de som behöver förlängas, både med hänsyn till kompetens och lokalhistorik. Därefter ser jag Kühnhackl som näst viktigast då han i mina ögon är en av de bästa tvåvägsspelare vi någonsin haft. Sandberg blir bättre och bättre, och verkar trivas, men blir sannolikt ganska mycket buck for the bang.
Joner
Posts: 74
Joined: 05 Jan 2019, 00:05

Re: Silly season 23/24

Post by Joner »

Sundsvik flyttar ner till Ängelholm kommande säsong, enligt Madhawk. https://www.expressen.se/sport/hockey/s ... -klubbval/
Empress
Posts: 6989
Joined: 15 Aug 2011, 11:12

Re: Silly season 23/24

Post by Empress »

Joner wrote: 21 Feb 2023, 09:17 Sundsvik flyttar ner till Ängelholm kommande säsong, enligt Madhawk. https://www.expressen.se/sport/hockey/s ... -klubbval/
Hoppas, för Albins egen skull, det stämmer. 22 år - kämpat länge som 4elina spelare, mördande konkurrens längre upp näringskedjan. Får han chansen i en andrafemma i Rögle så är han värd den.
marre
Posts: 3143
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: Silly season 23/24

Post by marre »

Då har Rögle risigt lag.Jag gillar som många andra här inne Sundsvik,men han saknar mycket för att spela i en produktiv kedja i ett topplag.
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly season 23/24

Post by p-play »

Empress wrote: 21 Feb 2023, 10:27
Joner wrote: 21 Feb 2023, 09:17 Sundsvik flyttar ner till Ängelholm kommande säsong, enligt Madhawk. https://www.expressen.se/sport/hockey/s ... -klubbval/
Hoppas, för Albins egen skull, det stämmer. 22 år - kämpat länge som 4elina spelare, mördande konkurrens längre upp näringskedjan. Får han chansen i en andrafemma i Rögle så är han värd den.
Snarare i en tredjefemmma. Jag tycker att han har kvaliteter, men han har uppenbarligen inte tränarnas förtroende och blir direkt nedpetad i hierarkin till fjärdefemman även efter bättre matcher vilket gör det svårt att utvecklas. Man har heller inte hittat någon bra roll för honom där han i princip går in där det behövs. Egentligen borde det bästa för hans utveckling vara att gå ned och spela i Hockeyallsvenskan ett år eller göra något år i den finska ligan. Jag tror att han kan göra ett bra slutspel då det spelet passar honom mycket bättre. Noah Östlund är en spelare som skulle passa in bra hos oss om Wingerli lämnar.
Last edited by p-play on 21 Feb 2023, 12:52, edited 1 time in total.
User avatar
nr86
Posts: 5251
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Silly season 23/24

Post by nr86 »

Ja då börjar vi "drabbas" likt Örebo och Luleå med att spelare gort klart med andra klubbar. I Sundsviks fall är det inte så förvånande då vi har egna juniorer som faktiskt fyller hans skor samt att han säkert vill byta miljö då han stagnerat hos oss tycker jag. Vore trevligt med andra positiva nyheter som förlängningar tex :D
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 2962
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: Silly season 23/24

Post by Foppas skridskocoach »

marre wrote: 21 Feb 2023, 10:59 Då har Rögle risigt lag.Jag gillar som många andra här inne Sundsvik,men han saknar mycket för att spela i en produktiv kedja i ett topplag.
Då utgår du från att han är värvad som en tänkt topplinespelare. Min gissning är att de ser honom som en tredje-/fjärdecenter med potentiell uppsida på sikt. Knappast som en producerande toppforward.
Tigerränderna går aldrig ur.
User avatar
Humlannitton
Posts: 1471
Joined: 15 Jun 2011, 14:37

Re: Silly season 23/24

Post by Humlannitton »

nr86 wrote: 21 Feb 2023, 12:38 Ja då börjar vi "drabbas" likt Örebo och Luleå med att spelare gort klart med andra klubbar. I Sundsviks fall är det inte så förvånande då vi har egna juniorer som faktiskt fyller hans skor samt att han säkert vill byta miljö då han stagnerat hos oss tycker jag. Vore trevligt med andra positiva nyheter som förlängningar tex :D
Vilka juniorer har vi som fyller hans skor? Tycker det är att underskatta Sundsvik grovt att säga så. Visst, på några års sikt kanske det finns juniorer med en större offensiv uppsida men idag ser jag ingen som kan fylla hans skor över en hel säsong. Å andra sidan är han knappast oersättlig, om man räknar bang for the buck. Gissar att man inte var intresserad av ett budkrig med Rögle, så det blir kanske win-win i slutänden. Sundsvik höjer lönen och får en större roll, Skellefteå AIK får en öppen plats.
LeeGoren
Posts: 374
Joined: 04 Nov 2011, 00:10

Re: Silly season 23/24

Post by LeeGoren »

Finns spelare i Allsvenskan som kan göra ett liknande jobb, men med lite mer offensiv produktion. Någon som har lite storlek, bra defensiv och kan fylla en roll i pk. Ett ex är Oscar Nord i Gnaget.

Synd att tappa en ”egen” produkt, samtidigt förståeligt att han vill testa något nytt. Tveksam till Rögle dock. Hörde att IKO var intresserade och en roll i en tredjekedja där kan ha varit ett smartare val.
User avatar
nr86
Posts: 5251
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Silly season 23/24

Post by nr86 »

Tycker både Stenman och Kielin har kan fylla tomrummet efter honom. De har en sommar till i benen och jag ser stor potential i dessa herrar. Dessutom tror jag på Robertsson men det är mer en utpräglad målskytt.
LeeGoren
Posts: 374
Joined: 04 Nov 2011, 00:10

Re: Silly season 23/24

Post by LeeGoren »

nr86 wrote: 21 Feb 2023, 18:51 Tycker både Stenman och Kielin har kan fylla tomrummet efter honom. De har en sommar till i benen och jag ser stor potential i dessa herrar. Dessutom tror jag på Robertsson men det är mer en utpräglad målskytt.
Jag tror det bästa för Kielin är att bli utlånad till HA. Vore rimligt beslut för hans utvecklings bästa. För bra för j20 och ska inte spela 6 minuter/match i en fjärdeline.
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly season 23/24

Post by p-play »

LeeGoren wrote: 21 Feb 2023, 19:24
nr86 wrote: 21 Feb 2023, 18:51 Tycker både Stenman och Kielin har kan fylla tomrummet efter honom. De har en sommar till i benen och jag ser stor potential i dessa herrar. Dessutom tror jag på Robertsson men det är mer en utpräglad målskytt.
Jag tror det bästa för Kielin är att bli utlånad till HA. Vore rimligt beslut för hans utvecklings bästa. För bra för j20 och ska inte spela 6 minuter/match i en fjärdeline.
Detsamma kan sägas om Robertsson. Jag har inte sett Gnaget de sista månaderna men har tidigare funderat på om Nord skulle kunna vara en spelare för SHL då han är rätt så stark runt kassen och stabil i spelet. Vår värvningsstrategi bygger dock på att fylla fjärdekedjan med juniorer från den egna verksamheten både för att spara pengar så att man har råd med spets, men även för att de i juniorlaget skall veta att det finns en inslussningsport till A-laget. Jag tycker inte att vi skall överge det och börja värva spelare som Nord. Spelare utifrån skall åtminstone gå in i en tredjekedja som Lindholm gjort i år. Djurgården har ett antal intressanta juniorer.
User avatar
nr86
Posts: 5251
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Silly season 23/24

Post by nr86 »

Oj vad tråkigt att Wingerli lämnar. Väldigt viktig pusselbit i årets lagbygge. Med det sagt förstår jag honom om han vill tjäna lite extra. Hoppas han återvänder om något år igen för det är en spelare att bygga ett lag kring. Tappar vi Sandberg också måntro?
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly season 23/24

Post by p-play »

Det är rätt så väntat och han kommer att dominera där under många år. Han är som gjord för den ligan. Man kan ju hoppas på att Oscar LIndberg vill hem. Han har ju redan tjänat sina pengar. Noah Östlund skulle kunna vara en bra värvning för en roll som tredje- eller fjärdecenter.
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 2962
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: Silly season 23/24

Post by Foppas skridskocoach »

Noah Östlund vore en väldigt bra bärvning av det jag har sett. Inte helt olik Wingerli i spelstilen heller.
Tigerränderna går aldrig ur.
Chippen
Posts: 14237
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Silly season 23/24

Post by Chippen »

Samtidigt tycker jag att Lirre är värd en chans på riktigt som 3:e center
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly season 23/24

Post by p-play »

Chippen wrote: 23 Feb 2023, 16:44 Samtidigt tycker jag att Lirre är värd en chans på riktigt som 3:e center
Man kommer ändå att behöva ta in en center om Wingerli lämnar. Det känns lite optimistiskt att se Zeb Forsfjäll som ordinarie center på fyra kedjor nästa år. Centersidan är den viktigaste lagdelen efter målvakterna och Forsell som gammal center lär nog prioritera den hårt. Jag skulle vilja påstå att just de två lagdelarna är främsta orsaken till att vi har gått så bra den här säsongen.
Os72
Posts: 868
Joined: 22 Jun 2011, 17:21

Re: Silly season 23/24

Post by Os72 »

Ett av säsongens minst värda mål men skönt ändå.
User avatar
Special Brew
Posts: 9898
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: Silly season 23/24

Post by Special Brew »

Håller med Robban. Det ser ut som mot Brynäs. Fattar inte varför vi är så sega i tanken och benen?
marre
Posts: 3143
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: Silly season 23/24

Post by marre »

Silly?
User avatar
Special Brew
Posts: 9898
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: Silly season 23/24

Post by Special Brew »

marre wrote: 23 Feb 2023, 20:33Silly?
Lite fel tråd. Sorry.
Tompa
Posts: 488
Joined: 15 Jun 2011, 23:15

Re: Silly season 23/24

Post by Tompa »

Gå all-in på Oscar Lindberg. En centersida med Oscar, #17 och #22 är SHL:s bästa.
Förhoppningsvis kan AIK och Sandberg komma överens om en förlängning, användbar i alla spelformer och spelar större än sin storlek.
Winning isn't everything, it's the only thing
marre
Posts: 3143
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: Silly season 23/24

Post by marre »

Lirre som fjärde är inte heller kattskit.
marre
Posts: 3143
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: Silly season 23/24

Post by marre »

Sandberg känns viktig nu när Winge drar.
User avatar
kopitar
Posts: 2508
Joined: 17 Jun 2011, 17:43

Re: Silly season 23/24

Post by kopitar »

marre wrote: 23 Feb 2023, 22:02 Sandberg känns viktig nu när Winge drar.
Japp Sandberg har trots allt 9 mål gjorda i PP
User avatar
GroovyEd
Posts: 1828
Joined: 16 Jun 2011, 19:21

Re: Silly season 23/24

Post by GroovyEd »

Sandberg har ju dessutom visat sig hålla även i slutspel.
User avatar
nr86
Posts: 5251
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Silly season 23/24

Post by nr86 »

Det tråkiga med ett lag som går bra är just att andra ligor får upp ögonen för våra spelare. Wingerli är en egen produkt och de brukar vara lättare att behålla av flera anledningar. Sandberg känns mer som en legoknekt tyvärr. Sedan har vi Kuhnhackl som också har utgående. 40, 43 och 34 ut. Tunga tapp……. Vore väldigt intressant att höra hur Forsell ser på nästa säsongs lagbygge. Han vet så klart mycket mer än vi gissande supportrar
Trollet
Posts: 8466
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Silly season 23/24

Post by Trollet »

nr86 wrote: 24 Feb 2023, 09:00 Det tråkiga med ett lag som går bra är just att andra ligor får upp ögonen för våra spelare. Wingerli är en egen produkt och de brukar vara lättare att behålla av flera anledningar. Sandberg känns mer som en legoknekt tyvärr. Sedan har vi Kuhnhackl som också har utgående. 40, 43 och 34 ut. Tunga tapp……. Vore väldigt intressant att höra hur Forsell ser på nästa säsongs lagbygge. Han vet så klart mycket mer än vi gissande supportrar
Det fanns möjlighet att lyssna på, och ställa frågor till, Forssell så sent som i onsdags på NP-mötet.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
Empress
Posts: 6989
Joined: 15 Aug 2011, 11:12

Re: Silly season 23/24

Post by Empress »

Trollet wrote: 24 Feb 2023, 09:33
nr86 wrote: 24 Feb 2023, 09:00 Det tråkiga med ett lag som går bra är just att andra ligor får upp ögonen för våra spelare. Wingerli är en egen produkt och de brukar vara lättare att behålla av flera anledningar. Sandberg känns mer som en legoknekt tyvärr. Sedan har vi Kuhnhackl som också har utgående. 40, 43 och 34 ut. Tunga tapp……. Vore väldigt intressant att höra hur Forsell ser på nästa säsongs lagbygge. Han vet så klart mycket mer än vi gissande supportrar
Det fanns möjlighet att lyssna på, och ställa frågor till, Forssell så sent som i onsdags på NP-mötet.
Jag gissar 50 pct av den lilla skara av säg 20 -30 personer som aktivt skriver här, bor 10mil eller längre bort från epicentrum Ladan. Kan ha fel! Själv >80mil
Post Reply