Page 15 of 68

Re: Silly Season 22/23

Posted: 03 May 2022, 18:21
by p-play
Gällande personliga egenskaper så har jag ingen aning huruvida det är ett bra val eller inte. Det jag kan se är att hon har en väldigt tydlig revisionsbakgrund och VD-jobbet på Skebo som hon har haft nu är det första bortom det. Spontant är det någon med marknadsföringsbakgrund och då speciellt med inriktning mot konsumtionsmarknadsföring, försäljning eller event man velat se på posten. Färjestads VD-rekrytering från SAS (Stefan Larsson) var en klockren sådan då det finns mycket likheter beträffande biljettförsäljning mellan flygbolag och event. De plockade också in en specialiserad eventansvarig som nu numera lämnat (Jag antar att det är en sådan position som "Kecka" har). Hur som helst så kan det bara bli en förbättring som läget har varit de senaste 5 åren. Förhoppningsvis så är det bara så att den förre VD:n har varit en bromskloss och marknadssidan egentligen är mycket bättre. Tiden får utvisa om klubben nu har den rätta marknadsföringskompetensen, men även kraften och viljan att leta upp nya sponsorer.

Re: Silly Season 22/23

Posted: 03 May 2022, 19:06
by Gargamel
p-play wrote: 03 May 2022, 18:21 Vad gäller individen så har jag ingen aning om huruvida om personen är ett bra val eller inte. Det jag kan se är att hon har en väldigt tydlig revisionsbakgrund och VD-jobbet på Skebo som hon har haft nu är det första bortom det. Spontant är det någon med marknadsföringsbakgrund och då speciellt med inriktning mot konsumtions- eller event man velat se på posten. Färjestads VD-rekrytering från SAS (Stefan Larsson) var en klockren sådan då det finns mycket likheter beträffande biljettförsäljning mellan flygbolag och event. De plockade också in en specialiserad eventansvarig som nu numera lämnat (Jag antar att det är en sådan position som "Kecka" har). Hur som helst så kan det bara bli en förbättring som läget har varit de senaste 5 åren. Förhoppningsvis så är det bara så att den förre VD:n har varit en bromskloss och marknadssidan egentligen är mycket bättre. Tiden får utvisa om klubben nu har den rätta marknadsföringskompetensen, men även kraften och viljan att leta upp nya sponsorer.
Medhåll. Dessutom är ju Skebo lite av ett vuxendagis.

Re: Silly Season 22/23

Posted: 03 May 2022, 19:08
by Dwight_Shrute
p-play wrote: 03 May 2022, 18:21 Vad gäller individen så har jag ingen aning om huruvida om personen är ett bra val eller inte. Det jag kan se är att hon har en väldigt tydlig revisionsbakgrund och VD-jobbet på Skebo som hon har haft nu är det första bortom det. Spontant är det någon med marknadsföringsbakgrund och då speciellt med inriktning mot konsumtions- eller event man velat se på posten. Färjestads VD-rekrytering från SAS (Stefan Larsson) var en klockren sådan då det finns mycket likheter beträffande biljettförsäljning mellan flygbolag och event. De plockade också in en specialiserad eventansvarig som nu numera lämnat (Jag antar att det är en sådan position som "Kecka" har). Hur som helst så kan det bara bli en förbättring som läget har varit de senaste 5 åren. Förhoppningsvis så är det bara så att den förre VD:n har varit en bromskloss och marknadssidan egentligen är mycket bättre. Tiden får utvisa om klubben nu har den rätta marknadsföringskompetensen, men även kraften och viljan att leta upp nya sponsorer.
Är VD och Klubbdirektör samma sak? Definition för det senare enligt SSYK:

"Planerar, leder och samordnar verksamhet i intresseorganisationer. Svarar för förhandlingar, intressebevakning och information. Represen­terar organisationen och dess medlemmar i utredningar, uppvaktningar, remisser och dylikt." - för den rollen är hon klockren.

Som jag förstått det har inte Pea jobbat så mycket direkt med marknadsansvar, men jag inte full koll på det; jag har också antagit att Kecka med flera tagit betydligt större ansvar där.

Re: Silly Season 22/23

Posted: 03 May 2022, 19:27
by p-play
Dwight_Shrute wrote: 03 May 2022, 19:08
p-play wrote: 03 May 2022, 18:21 Vad gäller individen så har jag ingen aning om huruvida om personen är ett bra val eller inte. Det jag kan se är att hon har en väldigt tydlig revisionsbakgrund och VD-jobbet på Skebo som hon har haft nu är det första bortom det. Spontant är det någon med marknadsföringsbakgrund och då speciellt med inriktning mot konsumtions- eller event man velat se på posten. Färjestads VD-rekrytering från SAS (Stefan Larsson) var en klockren sådan då det finns mycket likheter beträffande biljettförsäljning mellan flygbolag och event. De plockade också in en specialiserad eventansvarig som nu numera lämnat (Jag antar att det är en sådan position som "Kecka" har). Hur som helst så kan det bara bli en förbättring som läget har varit de senaste 5 åren. Förhoppningsvis så är det bara så att den förre VD:n har varit en bromskloss och marknadssidan egentligen är mycket bättre. Tiden får utvisa om klubben nu har den rätta marknadsföringskompetensen, men även kraften och viljan att leta upp nya sponsorer.
Är VD och Klubbdirektör samma sak? Definition för det senare enligt SSYK:

"Planerar, leder och samordnar verksamhet i intresseorganisationer. Svarar för förhandlingar, intressebevakning och information. Represen­terar organisationen och dess medlemmar i utredningar, uppvaktningar, remisser och dylikt." - för den rollen är hon klockren.

Som jag förstått det har inte Pea jobbat så mycket direkt med marknadsansvar, men jag inte full koll på det; jag har också antagit att Kecka med flera tagit betydligt större ansvar där.
En idrottsklubb är idag en kommersiell organisation och inte en intresseorganisation som det kanske var för 30-40 år sedan. Klubbdirektör härrör möjligtvis till att klubben inte är bolagiserad som en del andra SHL-klubbar, men arbetsuppgifterna är detsamma oavsett om man kallar positionen för VD eller klubbdirektör. Du kan fråga de flesta VD:s och de kommer att svara att deras främsta prioritet är att dra in intäkter.

Re: Silly Season 22/23

Posted: 03 May 2022, 19:53
by svea_man
p-play wrote: 03 May 2022, 19:27
Dwight_Shrute wrote: 03 May 2022, 19:08
p-play wrote: 03 May 2022, 18:21 Vad gäller individen så har jag ingen aning om huruvida om personen är ett bra val eller inte. Det jag kan se är att hon har en väldigt tydlig revisionsbakgrund och VD-jobbet på Skebo som hon har haft nu är det första bortom det. Spontant är det någon med marknadsföringsbakgrund och då speciellt med inriktning mot konsumtions- eller event man velat se på posten. Färjestads VD-rekrytering från SAS (Stefan Larsson) var en klockren sådan då det finns mycket likheter beträffande biljettförsäljning mellan flygbolag och event. De plockade också in en specialiserad eventansvarig som nu numera lämnat (Jag antar att det är en sådan position som "Kecka" har). Hur som helst så kan det bara bli en förbättring som läget har varit de senaste 5 åren. Förhoppningsvis så är det bara så att den förre VD:n har varit en bromskloss och marknadssidan egentligen är mycket bättre. Tiden får utvisa om klubben nu har den rätta marknadsföringskompetensen, men även kraften och viljan att leta upp nya sponsorer.
Är VD och Klubbdirektör samma sak? Definition för det senare enligt SSYK:

"Planerar, leder och samordnar verksamhet i intresseorganisationer. Svarar för förhandlingar, intressebevakning och information. Represen­terar organisationen och dess medlemmar i utredningar, uppvaktningar, remisser och dylikt." - för den rollen är hon klockren.

Som jag förstått det har inte Pea jobbat så mycket direkt med marknadsansvar, men jag inte full koll på det; jag har också antagit att Kecka med flera tagit betydligt större ansvar där.
En idrottsklubb är idag en kommersiell organisation och inte en intresseorganisation som det kanske var för 30-40 år sedan. Klubbdirektör härrör möjligtvis till att klubben inte är bolagiserad som en del andra SHL-klubbar, men arbetsuppgifterna är detsamma oavsett om man kallar positionen för VD eller klubbdirektör. Du kan fråga de flesta VD:s och de kommer att svara att deras främsta prioritet är att dra in intäkter.
Jaja framtiden får utvisa..

Re: Silly Season 22/23

Posted: 03 May 2022, 20:24
by Jirikucera
Klubbchef (eller sportchef för den delen) = gamla spelare brukar, generellt vara en ”bad idea”. Finns en övertro att alla ledande måste ha hockeyerfarenhet. Men det är något annat. Egentligen samma med sportchef: bra spelare (”legend”) inte samma sak som framgång. Hav förtröstan.

Re: Silly Season 22/23

Posted: 04 May 2022, 00:03
by Dwight_Shrute
p-play wrote: 03 May 2022, 19:27
En idrottsklubb är idag en kommersiell organisation och inte en intresseorganisation som det kanske var för 30-40 år sedan. Klubbdirektör härrör möjligtvis till att klubben inte är bolagiserad som en del andra SHL-klubbar, men arbetsuppgifterna är detsamma oavsett om man kallar positionen för VD eller klubbdirektör. Du kan fråga de flesta VD:s och de kommer att svara att deras främsta prioritet är att dra in intäkter.
Nu är det ju inte det viktigaste just här antar jag, men nej, det är inte alls min bild av en VD's uppgifter. Jag känner ett par stycken och jag tror aldrig jag hört dom uttrycka det på det viset. Det verkar mest handla om att fördela och planera resurser åt de som gör det praktiska, staka ut framtidsvisioner och hålla koll på att verksamheten går framåt på alla sätt.

Det viktigaste är dock att jag *vet* att Åsa är en strålande kraft och kommer göra sitt yttersta för att få allt att fungera optimalt.

Re: Silly Season 22/23

Posted: 04 May 2022, 00:15
by Dwight_Shrute
Gargamel wrote: 03 May 2022, 19:06 Medhåll. Dessutom är ju Skebo lite av ett vuxendagis.
Ah, som vanligt har du inte en aning om vad du snackar om. :-D

Skebo är extremt välskött och har gjort strålande resultat under flera år nu. Får högre omdömen än branchgenomsnittet både från kunder och samarbetspartners.

Re: Silly Season 22/23

Posted: 04 May 2022, 07:06
by haggloader
Dwight_Shrute wrote: 04 May 2022, 00:03
p-play wrote: 03 May 2022, 19:27
En idrottsklubb är idag en kommersiell organisation och inte en intresseorganisation som det kanske var för 30-40 år sedan. Klubbdirektör härrör möjligtvis till att klubben inte är bolagiserad som en del andra SHL-klubbar, men arbetsuppgifterna är detsamma oavsett om man kallar positionen för VD eller klubbdirektör. Du kan fråga de flesta VD:s och de kommer att svara att deras främsta prioritet är att dra in intäkter.
Nu är det ju inte det viktigaste just här antar jag, men nej, det är inte alls min bild av en VD's uppgifter. Jag känner ett par stycken och jag tror aldrig jag hört dom uttrycka det på det viset. Det verkar mest handla om att fördela och planera resurser åt de som gör det praktiska, staka ut framtidsvisioner och hålla koll på att verksamheten går framåt på alla sätt.

Det viktigaste är dock att jag *vet* att Åsa är en strålande kraft och kommer göra sitt yttersta för att få allt att fungera optimalt.
En av VD:s absolut viktigaste uppgifter brukar vara att få alla att dra åt samma håll.

Re: Silly Season 22/23

Posted: 04 May 2022, 08:12
by ossian
Jag har valdigt stort fortroende for AIK, alla rekryteringar gors av valdigt kompetenta manniskor. Valdigt valskott organisation. Det viktigaste nu ar att vi far tillbaka publiken till arenan. Behover inte andra sa mycket i ovrigt, ska justeringar, men publiken maste tillbaka.

Re: Silly Season 22/23

Posted: 04 May 2022, 08:30
by Gargamel
Gargamel wrote: 28 Apr 2022, 12:30
svea_man wrote: 28 Apr 2022, 11:55 Känns lite typiskt Aik små tekniska spelare som blir mördade i slutspel när domaren svalt pipan..
Du har inte sett Luleås matcher i slutspelet om du tror Einar blivit ”mördad” som du uttrycker det. Tvärtom, varit en av deras bästa spelare men helt utan självförtroende i avsluten.
Och där kom ketchup, Einar bäste spelaren på isen igår.

Re: Silly Season 22/23

Posted: 04 May 2022, 08:56
by Rollie
Einar hit och Einar dit...kommer aldrig komma hursomhelst till nästa säsong så skit i honom

Re: Silly Season 22/23

Posted: 04 May 2022, 10:30
by p-play
ossian wrote: 04 May 2022, 08:12 Jag har valdigt stort fortroende for AIK, alla rekryteringar gors av valdigt kompetenta manniskor. Valdigt valskott organisation. Det viktigaste nu ar att vi far tillbaka publiken till arenan. Behover inte andra sa mycket i ovrigt, ska justeringar, men publiken maste tillbaka.
Jag är av en annan uppfattning och ett tips är att gå tillbaka och studera årsredovisningar och åren kring det att restaurangen byggdes. Både marknadssidan och kostnadskontrollen sköttes dåligt. Mycket av det doldes i svammel om ett så stort eget kapital. Man hade en mycket dålig likviditet och betalningsförmåga. Den här personen från Skebo hade med sin bakgrund varit bra att ha då. Nu bytte man väl ekonomiansvarig och denne verkar ha styrt upp verksamheten så man får hoppas att de har fått stopp på skuldökningen. Det som behövs nu är en skicklig och aktiv marknadssida. Min erfarenhet av näringslivet är att personer som har haft ekonomiliknande arbetsuppgifter såsom CFO, Controller och FM länge har svårt att ställa om och bli marknadsorienterade. Det omvända gäller naturligtvis också, d v s att marknadspersoner brukar ha svårt att intressera sig för detaljerat sifferarbete. Vi får hoppas att Billing & Co kan hitta en ny växel nu när den överrock som de haft försvinner.

Re: Silly Season 22/23

Posted: 04 May 2022, 11:27
by Empress
p-play wrote: 04 May 2022, 10:30
ossian wrote: 04 May 2022, 08:12 Jag har valdigt stort fortroende for AIK, alla rekryteringar gors av valdigt kompetenta manniskor. Valdigt valskott organisation. Det viktigaste nu ar att vi far tillbaka publiken till arenan. Behover inte andra sa mycket i ovrigt, ska justeringar, men publiken maste tillbaka.
Jag är av en annan uppfattning och ett tips är att gå tillbaka och studera årsredovisningar och åren kring det att restaurangen byggdes. Både marknadssidan och kostnadskontrollen sköttes dåligt. Mycket av det doldes i svammel om ett så stort eget kapital. Man hade en mycket dålig likviditet och betalningsförmåga. Den här personen från Skebo hade med sin bakgrund varit bra att ha då. Nu bytte man väl ekonomiansvarig och denne verkar ha styrt upp verksamheten så man får hoppas att de har fått stopp på skuldökningen. Det som behövs nu är en skicklig och aktiv marknadssida. Min erfarenhet av näringslivet är att personer som har haft ekonomiliknande arbetsuppgifter såsom CFO, Controller och FM länge har svårt att ställa om och bli marknadsorienterade. Det omvända gäller naturligtvis också, d v s att marknadspersoner brukar ha svårt att intressera sig för detaljerat sifferarbete. Vi får hoppas att Billing & Co kan hitta en ny växel nu när den överrock som de haft försvinner.
Alla kan sälja bärs och glass mitt i sommaren.
Inte alla kan sälja ut kortsidans sittplatser september till mars.

Re: Silly Season 22/23

Posted: 04 May 2022, 13:04
by ossian
AIK kan inte konkurrera med Frolunda etc da kommunen och lokala enonomin ar klart mindre. Vi har hittat em vag att konkurrera med att fylla pa med egna talanger. Men det haller inte i langden nar vi har sa liten publik. Det ar markligt eftersom det finns ett stort hockeyintresse i bygden. I ovrigt finns det inte sa mycket att klaga pa aven om vi saklart inte kan hota for guldet varje ar eller rakna med att det kommer in forstarundsdraftade i laget varje kull. Pa det stora hela har foreningen anda gjort det bra och far med berom godkant totalt sett.

Re: Silly Season 22/23

Posted: 04 May 2022, 13:29
by p-play
ossian wrote: 04 May 2022, 13:04 AIK kan inte konkurrera med Frolunda etc da kommunen och lokala enonomin ar klart mindre. Vi har hittat em vag att konkurrera med att fylla pa med egna talanger. Men det haller inte i langden nar vi har sa liten publik. Det ar markligt eftersom det finns ett stort hockeyintresse i bygden. I ovrigt finns det inte sa mycket att klaga pa aven om vi saklart inte kan hota for guldet varje ar eller rakna med att det kommer in forstarundsdraftade i laget varje kull. Pa det stora hela har foreningen anda gjort det bra och far med berom godkant totalt sett.
Det är inte så märkligt. Det fungerar inte heller på andra ställen när nyhetens behag lagt sig att bara sätta i en annons i lokalblaskan (som ganska få prenumererar på) och i nyhetsbrev och sociala medier. Färjestad var i samma trötta situation, men där vände det när man fick en professionella personer som faktiskt sysslat med marknadsföring och event. Den här situationen är självförvållad och skapad genom att man inte haft viljan eller kunskapen. En ny VD är ett bra första steg. Förhoppningsvis inser hon snabbt hur dåligt det här har varit skött.

Re: Silly Season 22/23

Posted: 04 May 2022, 15:03
by sikt
Självklar ska vi ha mer publik men det löser inte allt. Om det skulle vara 1000 personer mer per match så skulle vi ha råd med 1 eller 2 Anton Lindholm löner. Men det är ju åt rätt håll. 😊

Re: Silly Season 22/23

Posted: 04 May 2022, 16:11
by Gargamel
ossian wrote: 04 May 2022, 13:04 AIK kan inte konkurrera med Frolunda etc da kommunen och lokala enonomin ar klart mindre. Vi har hittat em vag att konkurrera med att fylla pa med egna talanger. Men det haller inte i langden nar vi har sa liten publik. Det ar markligt eftersom det finns ett stort hockeyintresse i bygden. I ovrigt finns det inte sa mycket att klaga pa aven om vi saklart inte kan hota for guldet varje ar eller rakna med att det kommer in forstarundsdraftade i laget varje kull. Pa det stora hela har foreningen anda gjort det bra och far med berom godkant totalt sett.
Frölunda har ju slussat in minst lika många talanger som AIK senaste säsongerna så de kör exakt samma strategi du tror är så unik.

Re: Silly Season 22/23

Posted: 04 May 2022, 16:40
by Empress
sikt wrote: 04 May 2022, 15:03 Självklar ska vi ha mer publik men det löser inte allt. Om det skulle vara 1000 personer mer per match så skulle vi ha råd med 1 eller 2 Anton Lindholm löner. Men det är ju åt rätt håll. 😊
Fast jag är rädd hypen Ske AIK inte kommer överleva många år när det är 4000 på matcherna. Klubben hade / har väl visionen spela inför fullsatta läktare. Enda chansen är nog bygga om eller ta bort platserna med obefintlig vy.
5501 bra platser. Etc

Re: Silly Season 22/23

Posted: 04 May 2022, 16:51
by lobo
Är det nån förening i hela jävla Sverige som har guldläge att bättra på besöksantalet är det väl AIK. Stan växer ju så det knakar och det finns många inflyttade och besökare som skulle kunna fastna för denna fantastiska live-sport. För att inte tala om företagsevent. Marknadsföringen, budskapet och intresseskapandet måste gå att göra mycket bättre

Sent from my SM-G991B using Tapatalk


Re: Silly Season 22/23

Posted: 04 May 2022, 18:42
by Dwight_Shrute
p-play wrote: 04 May 2022, 13:29
Det är inte så märkligt. Det fungerar inte heller på andra ställen när nyhetens behag lagt sig att bara sätta i en annons i lokalblaskan (som ganska få prenumererar på) och i nyhetsbrev och sociala medier. Färjestad var i samma trötta situation, men där vände det när man fick en professionella personer som faktiskt sysslat med marknadsföring och event. Den här situationen är självförvållad och skapad genom att man inte haft viljan eller kunskapen. En ny VD är ett bra första steg. Förhoppningsvis inser hon snabbt hur dåligt det här har varit skött.
..alltså, nu håller jag med dig om att AIK varit ganska kasst skött under viktiga år; under perioden när vi var som bäst missades massor med chanser att lägga i ett par växlar vad gäller marknad och sponsorer. Man stod stilla där och bara åkte med snarare än att man körde själv..när vi var i final efter final skulle det gjorts *betydligt* mer för att utnyttja det kapital och det renommé man hade skaffat sig. Det var ju klubbledare från hela landet som åkte upp på studiebesök för att titta på hur Skellefteå AIK byggde sin organisation....att föreningen var så statisk i det läget har straffat oss mycket genom åren..

Med det sagt så tycker jag nog att du övervärderar framförallt Färjestad här; när har de haft exceptionellt dåliga år som sticker ut från övriga lag i SHL? Jag menar, publikkrisen som rasade typ 15-18 gällde ju inte bara det laget - hela SHL led ju av den? Jag ser inget revolutionerande varken före eller efter Herr SAS vad gäller kaffegänget? Ekonomin har de ju alltid haft koll på.

Det är ju dock klart du har en liten men generell poäng vad gäller företagsledare som kommer från ekonomi kontra marknad; jag tror ju dock att rekryteringsprocessen bara börjat. Jag hoppas det i alla fall - att föreningen har tänkt fördjupa sitt varumärke och skapa ett driv runt hockeyn i Skellefteå igen. Jag bor inte i stan längre och jag har märkt *stora* skillnader bara på ett par år vad gäller vilken närvaro som klubben har på "gatan". Det syns ju på publiksiffror också och hörs från läktaren, vi genomgår verkligen en djup generationsväxling.

Det finns absolut inga universalmedel eller någon magisk olja. Det kommer krävas ett jävla hårt jobb för att vända skutan rätt igen; då behöver vi bra folk på alla positioner och se till att tvätta bort det lite halvamatörmässiga som fortfarande kikar fram under tapeten här och var.

Re: Silly Season 22/23

Posted: 04 May 2022, 19:11
by p-play
Dwight_Shrute wrote: 04 May 2022, 18:42
p-play wrote: 04 May 2022, 13:29
Det är inte så märkligt. Det fungerar inte heller på andra ställen när nyhetens behag lagt sig att bara sätta i en annons i lokalblaskan (som ganska få prenumererar på) och i nyhetsbrev och sociala medier. Färjestad var i samma trötta situation, men där vände det när man fick en professionella personer som faktiskt sysslat med marknadsföring och event. Den här situationen är självförvållad och skapad genom att man inte haft viljan eller kunskapen. En ny VD är ett bra första steg. Förhoppningsvis inser hon snabbt hur dåligt det här har varit skött.
..alltså, nu håller jag med dig om att AIK varit ganska kasst skött under viktiga år; under perioden när vi var som bäst missades massor med chanser att lägga i ett par växlar vad gäller marknad och sponsorer. Man stod stilla där och bara åkte med snarare än att man körde själv..när vi var i final efter final skulle det gjorts *betydligt* mer för att utnyttja det kapital och det renommé man hade skaffat sig. Det var ju klubbledare från hela landet som åkte upp på studiebesök för att titta på hur Skellefteå AIK byggde sin organisation....att föreningen var så statisk i det läget har straffat oss mycket genom åren..

Med det sagt så tycker jag nog att du övervärderar framförallt Färjestad här; när har de haft exceptionellt dåliga år som sticker ut från övriga lag i SHL? Jag menar, publikkrisen som rasade typ 15-18 gällde ju inte bara det laget - hela SHL led ju av den? Jag ser inget revolutionerande varken före eller efter Herr SAS vad gäller kaffegänget? Ekonomin har de ju alltid haft koll på.

Det är ju dock klart du har en liten men generell poäng vad gäller företagsledare som kommer från ekonomi kontra marknad; jag tror ju dock att rekryteringsprocessen bara börjat. Jag hoppas det i alla fall - att föreningen har tänkt fördjupa sitt varumärke och skapa ett driv runt hockeyn i Skellefteå igen. Jag bor inte i stan längre och jag har märkt *stora* skillnader bara på ett par år vad gäller vilken närvaro som klubben har på "gatan". Det syns ju på publiksiffror också och hörs från läktaren, vi genomgår verkligen en djup generationsväxling.

Det finns absolut inga universalmedel eller någon magisk olja. Det kommer krävas ett jävla hårt jobb för att vända skutan rätt igen; då behöver vi bra folk på alla positioner och se till att tvätta bort det lite halvamatörmässiga som fortfarande kikar fram under tapeten här och var.
Jag trodde framförallt att när man tog in en sådan som Strömholm i styrelsen att saker och ting skulle förändras och den amatörmässiga delen skulle tvättas bort. Killen har ändå jobbat en stor del av sitt yrkesverksamma liv med att förbättra företag så han borde ögonblickligen se vad alla vi andra också sett. Så blev det dock inte och man får inse att den typen av personer oavsett om det är en riskkapitalist eller kändiskock (som i Brynäs) mest gör det för att det är kul grej att sitta i styrelsen, ge lite allmänna råd och samtidigt få in det på CV:et under välgörenhet och ideella aktiviteter och kanske ge sig själv lite PR. Jag hoppas verkligen att man kan ta steget till en professionell organisation och rekrytera skickliga personer i den operativa verksamheten. Jag och många med mig har gnällt på det i väldigt många år. Det är tur att man fått in bra personer inom sportsliga delen för vi kommer nästa år att ha en av de lägsta budgetarna i serien. Växjö höjer den med 10 miljoner och jag kan tänka mig att det bara är Oskarshamn och möjligtvis Timrå och Malmö som har mindre pengar att röra sig med.

Re: Silly Season 22/23

Posted: 04 May 2022, 19:46
by ossian
Gargamel wrote: 04 May 2022, 16:11
ossian wrote: 04 May 2022, 13:04 AIK kan inte konkurrera med Frolunda etc da kommunen och lokala enonomin ar klart mindre. Vi har hittat em vag att konkurrera med att fylla pa med egna talanger. Men det haller inte i langden nar vi har sa liten publik. Det ar markligt eftersom det finns ett stort hockeyintresse i bygden. I ovrigt finns det inte sa mycket att klaga pa aven om vi saklart inte kan hota for guldet varje ar eller rakna med att det kommer in forstarundsdraftade i laget varje kull. Pa det stora hela har foreningen anda gjort det bra och far med berom godkant totalt sett.
Frölunda har ju slussat in minst lika många talanger som AIK senaste säsongerna så de kör exakt samma strategi du tror är så unik.
Jag tror inte AIK har samma mojlighet att bygga en stark ekonomi som Frolunda eftersom deras invanarantal och lokala naringsliv ar sa mycket storre. De har en klart storre spelarbudget. Men sager inte emot dig att de ocksa har vart duktiga pa att fostra in egna spelare, manga duktiga. Sen har ju ocksa Fulea vart bra pa att plocka in “egna” spelare fran Tjeckoslovakien!

Re: Silly Season 22/23

Posted: 04 May 2022, 19:56
by number 7
Hoppas på något saftigt silly season rykte

Re: Silly Season 22/23

Posted: 04 May 2022, 19:57
by John
Men om man jobbar på kansliet eller på marknadsdelen och inte vill jobba hårt?

Där är en stor del av problemet. Det är lite för många som gärna lunkar på och inte är benägna att vända på varje sten eller jobba hårt.

I det utskicket som åtminstone jag fick idag, så behandlas bl a det nya säsongskortssystemet där varje kort numera per automatik har slutspelet inbakat.

Gott så, men när det skrivs att ”detta görs för att underlätta både för kunden OCH FÖR VÅR PERSONAL”, så blottas en stor problematik. Varje anställd person i AIK:s organisation ska vara beredd att krypa en mil genom gyttja för att sälja EN biljett till.

Ovanstående citat talar för något annat och ger en ganska dålig smak i munnen. En del av problemet är att man inte är beredd att walk the extra mile. Ut på arbetsplatser, på skolor, i butiker och på torget och SÄLJ. Sitt inte och slentrianvänta på att folk ska boka sin biljett som man alltid har gjort.

Senaste åren (corona borträknat) har vi tappat hundratals årskort och då är det inte läge att säga att man ska göra det som är bäst för vår personal. Men det är svårt att växla tempo och arbetssätt om man inte vill.

Re: Silly Season 22/23

Posted: 04 May 2022, 21:48
by Tommy och Annika
John wrote: 04 May 2022, 19:57 Men om man jobbar på kansliet eller på marknadsdelen och inte vill jobba hårt?

Där är en stor del av problemet. Det är lite för många som gärna lunkar på och inte är benägna att vända på varje sten eller jobba hårt.

I det utskicket som åtminstone jag fick idag, så behandlas bl a det nya säsongskortssystemet där varje kort numera per automatik har slutspelet inbakat.

Gott så, men när det skrivs att ”detta görs för att underlätta både för kunden OCH FÖR VÅR PERSONAL”, så blottas en stor problematik. Varje anställd person i AIK:s organisation ska vara beredd att krypa en mil genom gyttja för att sälja EN biljett till.

Ovanstående citat talar för något annat och ger en ganska dålig smak i munnen. En del av problemet är att man inte är beredd att walk the extra mile. Ut på arbetsplatser, på skolor, i butiker och på torget och SÄLJ. Sitt inte och slentrianvänta på att folk ska boka sin biljett som man alltid har gjort.

Senaste åren (corona borträknat) har vi tappat hundratals årskort och då är det inte läge att säga att man ska göra det som är bäst för vår personal. Men det är svårt att växla tempo och arbetssätt om man inte vill.
Väl rutet!
Bekvämlighet/slentrian är ett gissel som drabbar många framgångsrika organisationer. Nu är vi inte en sån längre och då måste någon cementera in det ganska fort innan vi blir typ DIF.

Re: Silly Season 22/23

Posted: 04 May 2022, 23:15
by litreb50
Visst är ni i fel tråd och yrar.

Re: Silly Season 22/23

Posted: 05 May 2022, 09:07
by p-play
Tommy och Annika wrote: 04 May 2022, 21:48
John wrote: 04 May 2022, 19:57 Men om man jobbar på kansliet eller på marknadsdelen och inte vill jobba hårt?

Där är en stor del av problemet. Det är lite för många som gärna lunkar på och inte är benägna att vända på varje sten eller jobba hårt.

I det utskicket som åtminstone jag fick idag, så behandlas bl a det nya säsongskortssystemet där varje kort numera per automatik har slutspelet inbakat.

Gott så, men när det skrivs att ”detta görs för att underlätta både för kunden OCH FÖR VÅR PERSONAL”, så blottas en stor problematik. Varje anställd person i AIK:s organisation ska vara beredd att krypa en mil genom gyttja för att sälja EN biljett till.

Ovanstående citat talar för något annat och ger en ganska dålig smak i munnen. En del av problemet är att man inte är beredd att walk the extra mile. Ut på arbetsplatser, på skolor, i butiker och på torget och SÄLJ. Sitt inte och slentrianvänta på att folk ska boka sin biljett som man alltid har gjort.

Senaste åren (corona borträknat) har vi tappat hundratals årskort och då är det inte läge att säga att man ska göra det som är bäst för vår personal. Men det är svårt att växla tempo och arbetssätt om man inte vill.
Väl rutet!
Bekvämlighet/slentrian är ett gissel som drabbar många framgångsrika organisationer. Nu är vi inte en sån längre och då måste någon cementera in det ganska fort innan vi blir typ DIF.
Jag har full förståelse att kansliet inte vill handha försäljning av tusentals av biljetter och däri ligger en del av problemet. Smidiga processer och system skall ta hand om det. Under en period gick det ju knappt att boka biljett online till följd av det bedrövliga bokningssystemet. Klubben har varit ledande på värdegrundsarbete och annan godhetssignalering, men den operativa verksamheten har tyvärr kännetecknas av brist på kompetens. Jag hoppas verkligen att den ny VD:n får ordning på allt.

Re: Silly Season 22/23

Posted: 05 May 2022, 11:14
by valhall
Men sluta spåra ur tråden, skapa en ny tråd där ni kan fortsätta er diskussionen om vår nya VD samt vad AIK behöver!
Tillbaka till Silly season!

Re: Silly Season 22/23

Posted: 05 May 2022, 11:23
by p-play
p-play wrote: 27 Apr 2022, 17:57
Frantisek Pospisil wrote: 27 Apr 2022, 17:34 2 intressanta backar lämnar sina lag.
Hasa i MoDo och Lyckåsen från Karlskoga.
Hasa ryktas vara klar för Frölunda. Jag kan tänka mig att Lyckåsen hamnar i Gnaget eller åtminstone nära huvudstaden om inte Linköping tar tillbaka honom.
Och Lyckåsen gick till Gnaget som jag gissade. Där har du lite Silly Season. :)