Silly Season 22/23

Diskutera matcher, spelare och nyförvärv

Moderator: Styrelsen

krysset
Posts: 1998
Joined: 03 May 2015, 23:44

Re: Silly Season 22/23

Post by krysset »

Vad jag hört kommer vi tydligen ha ett riktigt bra lag nästa säsong och en och annan bomb.
Men om Anton väljer Leksand så måste vi ha bättre saker i planeringen.
User avatar
Dwight_Shrute
Posts: 1607
Joined: 16 Oct 2011, 12:35

Re: Silly Season 22/23

Post by Dwight_Shrute »

Tompa wrote: 05 Apr 2022, 12:39 Anton Lindholm nära Leksand enligt Sportbladet…
Det låter ju inte alls bra. Det finns ju massor med saker som ligger bakom spelares beslut att söka sig till vissa lag, men sånt här känns ju jävligt illa.. Ett jättemisslyckande om det blir så..
Tompa
Posts: 503
Joined: 15 Jun 2011, 23:15

Re: Silly Season 22/23

Post by Tompa »

Dwight_Shrute wrote: 05 Apr 2022, 14:01
Tompa wrote: 05 Apr 2022, 12:39 Anton Lindholm nära Leksand enligt Sportbladet…
Det låter ju inte alls bra. Det finns ju massor med saker som ligger bakom spelares beslut att söka sig till vissa lag, men sånt här känns ju jävligt illa.. Ett jättemisslyckande om det blir så..
Olyckligt på flera sätt. Det är exakt den spelartyp som vi behöver, framför allt i ett slutspel.
Sen förstå mig rätt, han är en av oss, en hemvändare. Det skapar ett större intresse för laget, lockar publik, mer än någon random skåning eller grå amerikan.
Winning isn't everything, it's the only thing
parhaimmisto
Posts: 42
Joined: 21 Jun 2011, 23:45

Re: Silly Season 22/23

Post by parhaimmisto »

Någon som sett Anton spela de senaste åren? När han var här senast hade vi ett sjukt bra lag och han gled liksom med, känns inte som den spelartypen man vill lasta hur mycket som helst på.
Dock så hade det varit kul om han kom, men vi sitter ju redan fast med många backar till nästa säsong.
User avatar
Dwight_Shrute
Posts: 1607
Joined: 16 Oct 2011, 12:35

Re: Silly Season 22/23

Post by Dwight_Shrute »

Tompa wrote: 05 Apr 2022, 14:09
Dwight_Shrute wrote: 05 Apr 2022, 14:01
Tompa wrote: 05 Apr 2022, 12:39 Anton Lindholm nära Leksand enligt Sportbladet…
Det låter ju inte alls bra. Det finns ju massor med saker som ligger bakom spelares beslut att söka sig till vissa lag, men sånt här känns ju jävligt illa.. Ett jättemisslyckande om det blir så..
Olyckligt på flera sätt. Det är exakt den spelartyp som vi behöver, framför allt i ett slutspel.
Sen förstå mig rätt, han är en av oss, en hemvändare. Det skapar ett större intresse för laget, lockar publik, mer än någon random skåning eller grå amerikan.
Ja, absolut!

Han tillhör också den generation spelare som är förknippade med "de goda åren" och om han nu väljer en annan svensk klubb känns som en rejäl spark i skrevet och att vi på många sätt ramlat ner ett antal pinnhål från den position vi hade när vi faktiskt dominerade svensk hockey.. :-(
Torsgatan
Posts: 962
Joined: 14 May 2020, 13:04

Re: Silly Season 22/23

Post by Torsgatan »

#58s kontrakt är ett PROBLEM
User avatar
nr86
Posts: 5340
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Silly Season 22/23

Post by nr86 »

Litar fullt ut på Forsell.
Går Anton till lif har det sina orsaker. Vi har ju en del spelare på kontrakt samt att vi kommer lyfta upp 1-2 juniorer. Känns surt med Nilsson på långt kontrakt nu då khl är i soptunnan. Vi kommer att tappa Wilsby, Roos och Kapla så nytt ska in. Kapla killgissar jag på men som han spelar nu så blir jag inte allt för upprörd om han blir kvar😁
Empress
Posts: 7142
Joined: 15 Aug 2011, 11:12

Re: Silly Season 22/23

Post by Empress »

Förutsatt Roos drar till NHL/AHL så är det bara Granberg och Pudas jag vill ha kvar till 22/23.
ON kan man väl bara drömma gör en Tim Heed-utveckling men hur skall han lära sig bli stabil på fötterna?
Rundblad - ja tack. Vore för jobbigt se honom i en annan SHLklubb.
Frantisek Pospisil
Posts: 1409
Joined: 20 Mar 2020, 17:46

Re: Silly Season 22/23

Post by Frantisek Pospisil »

Anton har ju ryktats till LIF tidigare.
Apropå Tim Heed..........
bsa
Posts: 1133
Joined: 15 Jun 2011, 19:05

Re: Silly Season 22/23

Post by bsa »

Man vet ju inte men spekulerar lite. Det beror på hur mycket de hunnit dra in och vilken ålder. Sen beror det hur mycket lust det finns kvar. Svårt att se att en Svensk klubb kan betala så mycket mer än AIK om AIK verkligen vill och har en plats över. AHL kontrakt är ju inte jättehöga, men NHL, KHL och NL är ju något annat. De som har haft mer än några år där och inte kommer in i NL kan ju inte jaga sista pengen.
Sportis
Posts: 676
Joined: 15 Jul 2012, 15:20

Re: Silly Season 22/23

Post by Sportis »

Torsgatan wrote: 05 Apr 2022, 14:31 #58s kontrakt är ett PROBLEM
Ett jätteproblem. Nått lag som vill ta över?
User avatar
ossian
Posts: 3645
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Silly Season 22/23

Post by ossian »

Sportis wrote: 05 Apr 2022, 17:49
Torsgatan wrote: 05 Apr 2022, 14:31 #58s kontrakt är ett PROBLEM
Ett jätteproblem. Nått lag som vill ta över?
Oskar ar en duktig spelskicklig back med grymt spelsinne. 4e bast plusminus bland backarna I SHL, 18e i poangligan utan att spela sa mycket i PP. Visst har han vart lite osynkad i egen zon under forsta 3 matcherna i slutspelet men gor anda totalt sett en grym match igar. Samma sak med Wilsby som ocksa gor en bra match.
Frantisek Pospisil
Posts: 1409
Joined: 20 Mar 2020, 17:46

Re: Silly Season 22/23

Post by Frantisek Pospisil »

ossian wrote: 06 Apr 2022, 07:49
Sportis wrote: 05 Apr 2022, 17:49
Torsgatan wrote: 05 Apr 2022, 14:31 #58s kontrakt är ett PROBLEM
Ett jätteproblem. Nått lag som vill ta över?
Oskar ar en duktig spelskicklig back med grymt spelsinne. 4e bast plusminus bland backarna I SHL, 18e i poangligan utan att spela sa mycket i PP. Visst har han vart lite osynkad i egen zon under forsta 3 matcherna i slutspelet men gor anda totalt sett en grym match igar. Samma sak med Wilsby som ocksa gor en bra match.
Håller med.
Drevet gör ingen skillnad vare sig han är bra eller medioker. Har man väl fått klorna i någon så fortsätter skrivmobbandet i all oändlighet.
Minns Broberg ifjol.
Chippen
Posts: 14272
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Silly Season 22/23

Post by Chippen »

Roos ska vara klar för Blackhawks
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
nr86
Posts: 5340
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Silly Season 22/23

Post by nr86 »

Får vi ersättning för honom med tanke på 2års kontraktet? Eller är det fritt fram för NHL att plocka kontrakterade spelare. Vet att det står i kontrakten att NHL alltid kan finnas som ”risk” men en liten ersättning tycker jag är på sin plats 😁. Har dock dålig koll på detta.
p-play
Posts: 6770
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 22/23

Post by p-play »

Frantisek Pospisil wrote: 06 Apr 2022, 08:15
ossian wrote: 06 Apr 2022, 07:49
Sportis wrote: 05 Apr 2022, 17:49
Torsgatan wrote: 05 Apr 2022, 14:31 #58s kontrakt är ett PROBLEM
Ett jätteproblem. Nått lag som vill ta över?
Oskar ar en duktig spelskicklig back med grymt spelsinne. 4e bast plusminus bland backarna I SHL, 18e i poangligan utan att spela sa mycket i PP. Visst har han vart lite osynkad i egen zon under forsta 3 matcherna i slutspelet men gor anda totalt sett en grym match igar. Samma sak med Wilsby som ocksa gor en bra match.
Håller med.
Drevet gör ingen skillnad vare sig han är bra eller medioker. Har man väl fått klorna i någon så fortsätter skrivmobbandet i all oändlighet.
Minns Broberg ifjol.
ON var påkopplad igår med en helt annan inställning (även om han hamnade fel ett par gånger i egen zon), men du kan väl på allvar inte mena att hans insatser har varit bra det senaste halvåret? Det är svårare att vara konstruktiv i slutspel och jag vet inte om man vinner slutspel på bara en bra defensiv, men att minimera misstag är viktigt. Alla ser hockey olika men personligen har jag svårt med backar likt Djuse och den just beskrivne som de ibland inte gör försvarsarbetet fullt ut.
User avatar
nr86
Posts: 5340
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Silly Season 22/23

Post by nr86 »

Det jag tycker är lite påtagligt är att man ser alla dessa misstag så tydligt i hans fall. Är väl spelstilen gissar jag. Slutspel är i mångt och mycket en annan sport och då kommer ON till korta i det fysiska spelet. Förmågan att lätta på trycket när fbk har sina långa anfall saknar han. Då MÅSTE vi vinna 1 mot 1 duellerna för att spela enkelt.

Såg detta nu på hockeynews.
Bara att odla framtida spelare😁

https://hockeynews.se/articles/23891/
Fdskebo
Posts: 1108
Joined: 15 Jun 2011, 15:31

Re: Silly Season 22/23

Post by Fdskebo »

nr86 wrote: 06 Apr 2022, 11:13 Det jag tycker är lite påtagligt är att man ser alla dessa misstag så tydligt i hans fall. Är väl spelstilen gissar jag. Slutspel är i mångt och mycket en annan sport och då kommer ON till korta i det fysiska spelet. Förmågan att lätta på trycket när fbk har sina långa anfall saknar han. Då MÅSTE vi vinna 1 mot 1 duellerna för att spela enkelt.

Såg detta nu på hockeynews.
Bara att odla framtida spelare😁

https://hockeynews.se/articles/23891/
Någon som vet om det börjar att gälla nu direkt?

Vi ska ju få 1/4 av ersättningen för Linus K och hela för Wilsby när de drar så det vore bra om den höjda ersättningen gäller från och med nu.
p-play
Posts: 6770
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 22/23

Post by p-play »

Chippen wrote: 06 Apr 2022, 08:27 Roos ska vara klar för Blackhawks
Vilket tur för dem att de inte verkar läsa Norrans betygsättning för där hade han lägst betyg av alla spelare i laget under grundserien. 8-) Han är exakt den backtyp man vill se att vi värvar fler av.
User avatar
Dwight_Shrute
Posts: 1607
Joined: 16 Oct 2011, 12:35

Re: Silly Season 22/23

Post by Dwight_Shrute »

Frantisek Pospisil wrote: 06 Apr 2022, 08:15 Håller med.
Drevet gör ingen skillnad vare sig han är bra eller medioker. Har man väl fått klorna i någon så fortsätter skrivmobbandet i all oändlighet.
Minns Broberg ifjol.
Alltså, det där är så jävla tramsigt. Att ta udden av kritiken mot en spelare genom att stämpla det som "drev". Det bidrar ju inte med något konstruktivt över huvud taget, lika lite här som i debatter runt journalistik, skrivande eller i debatter. Negativ kritik har lika stort existensberättigande som hyllande. Det är åsikter det handlar om och när man kan bli riktigt orolig är ju när det slutar finnas åsikter runt ett lag och dess spelare.

Om du gör en gallup bland fans så är jag helt övertygad om att många är väldigt kritiska till ONs insatser det senaste halvåret. Deras åsikter är lika mycket värda som alla andras och har lika stor rätt till utrymmet här som andra.

ON gjorde en ganska bra säsong innan kontraktsförnyandet. Efter det tycker jag det har sett för jävligt ut, och det syns faktiskt också i statistiken, framförallt under de slutspelsmatcher som spelats så här långt. Han gjorde en okej match igår, men måste hålla sig på den nivån i flera matcher framåt för att hamnat på positiv sida igen. Han får en jävulskt stor speltid och då måste han leverera på en bättre nivå för att *jag* ska känna mig nöjd med honom, särskilt med tanke på hans insatser i match 1 och 2.
addebeck
Posts: 537
Joined: 28 Sep 2011, 08:20

Re: Silly Season 22/23

Post by addebeck »

p-play wrote: 06 Apr 2022, 11:29
Chippen wrote: 06 Apr 2022, 08:27 Roos ska vara klar för Blackhawks
Vilket tur för dem att de inte verkar läsa Norrans betygsättning för där hade han lägst betyg av alla spelare i laget under grundserien. 8-) Han är exakt den backtyp man vill se att vi värvar fler av.
What - var det ett försenat 1 april skämt eller? Man får väl betänka att Roos gör sina första säsong - och spelar tillsammans med Pudas, och därmed fått en liten mer defensiv roll. Håller då honom före Kapla, Wilsby, Nilsson alla dagar i veckan. Han skapar mer än vad som syns i poängprotokollet - blir han kvar ett år till blir första backparet intakt - vilket vore ovärderligt.
User avatar
Snuskhummern
Posts: 898
Joined: 07 Jan 2018, 20:04

Re: Silly Season 22/23

Post by Snuskhummern »

krysset wrote: 05 Apr 2022, 13:51 Vad jag hört kommer vi tydligen ha ett riktigt bra lag nästa säsong och en och annan bomb.
Men om Anton väljer Leksand så måste vi ha bättre saker i planeringen.
Kom igen! Man kan ju inte nämna ”bomb” utan att hinta lite gran :roll:

Hursom misstänker jag att Anton Olssons intåg gör att man kanske känner sig rätt nöjd på avdelningen defensiva backar.
p-play
Posts: 6770
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 22/23

Post by p-play »

Olsson ersätter nog Roos rakt av. Han blev ju garanterad att ingå i det två första backparen i Malmö om han stannade så man kan ju lista ut vad det var som lockade med att komma hit. Forsfjäll - Granberg blir tredje backpar och Salomonsson 7:e back. Kanske man även tar upp någon junior eller billig allsvensk back som 8:e back, men känslan är att man till en början kommer att gå på 7 backar och vänta och se vilka lediga backar som dyker upp i augusti eller under säsongen till lägre pris. Det kommer att vara klubbarnas marknad efter sommaren. Frågan är väl egentligen bara vad som händer med andra backpar. ON har ju kontrakt så det är Wilsby som skall ersättas. Lindholm hade varit ett mycket bra val, men med tanke på hur mycket Lundkvist vurmar för Rundblad så kanske han ändå dyker upp.
User avatar
Snuskhummern
Posts: 898
Joined: 07 Jan 2018, 20:04

Re: Silly Season 22/23

Post by Snuskhummern »

Kan Rundblad radikalt ha förbättrat sitt defensiva spel och mer nu kan ses som en stark tvåvägsback? Isf kan man ju påstå att han är något mer mångsidig än tex. Anton Lindholm.
marre
Posts: 3174
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: Silly Season 22/23

Post by marre »

Fast Rundblad kommer ju aldrig smälla på som Anton.Fan så besviken jag blir om han hamnar i Leksand.
User avatar
Humlannitton
Posts: 1494
Joined: 15 Jun 2011, 14:37

Re: Silly Season 22/23

Post by Humlannitton »

Frantisek Pospisil wrote: 06 Apr 2022, 08:15
ossian wrote: 06 Apr 2022, 07:49
Sportis wrote: 05 Apr 2022, 17:49
Torsgatan wrote: 05 Apr 2022, 14:31 #58s kontrakt är ett PROBLEM
Ett jätteproblem. Nått lag som vill ta över?
Oskar ar en duktig spelskicklig back med grymt spelsinne. 4e bast plusminus bland backarna I SHL, 18e i poangligan utan att spela sa mycket i PP. Visst har han vart lite osynkad i egen zon under forsta 3 matcherna i slutspelet men gor anda totalt sett en grym match igar. Samma sak med Wilsby som ocksa gor en bra match.
Håller med.
Drevet gör ingen skillnad vare sig han är bra eller medioker. Har man väl fått klorna i någon så fortsätter skrivmobbandet i all oändlighet.
Minns Broberg ifjol.
What about Broberg ifjol? Fick massor av speltid, och var genomgående en av de sämre backarna. Detsamma gäller för ON i år, och då blir kritiken densamma.

Det är ett tufft liv att vara hockeyproffs och tjäna stora pengar, för då ingår även kritik i paketet. ON har varit direkt dålig under lång tid, igår var han påslagen och mindre dålig. Att han drog på sig utvisningar och fick med sig bättre spelare från FBK var ett plus, liksom att han faktiskt spelade med hjärta. Men det innebär väl inte att hans sämre insatser magiskt försvunnit?
sikt
Posts: 52
Joined: 16 Jun 2011, 22:44

Re: Silly Season 22/23

Post by sikt »

Rundblad siktar på utlandet, men får han inget bra erbjudande kan det ju bli nåt
User avatar
Snuskhummern
Posts: 898
Joined: 07 Jan 2018, 20:04

Re: Silly Season 22/23

Post by Snuskhummern »

marre wrote: 06 Apr 2022, 14:36 Fast Rundblad kommer ju aldrig smälla på som Anton.Fan så besviken jag blir om han hamnar i Leksand.
Har du sett honom spela dom senaste åren? Det har inte jag, men han har knappt lyckats ta sig över tio poänggränsen dom senaste säsongerna men trots det fått förnyat förtroende i KHL år efter år, och inte är det för några Magic #7 skills iaf.
User avatar
ossian
Posts: 3645
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Silly Season 22/23

Post by ossian »

p-play wrote: 06 Apr 2022, 11:06 ON var påkopplad igår med en helt annan inställning (även om han hamnade fel ett par gånger i egen zon), men du kan väl på allvar inte mena att hans insatser har varit bra det senaste halvåret? Det är svårare att vara konstruktiv i slutspel och jag vet inte om man vinner slutspel på bara en bra defensiv, men att minimera misstag är viktigt. Alla ser hockey olika men personligen har jag svårt med backar likt Djuse och den just beskrivne som de ibland inte gör försvarsarbetet fullt ut.
Tycker ON var klart basta back nar Pudas var pa OS. Har inte vart lika bra i ar som ifjol men tycker han far mycket ofortjant med kritik, samma sak med Kapla. Tror bagge dessa skulle ga in i alla andra SHL lag.
bruno
Posts: 572
Joined: 15 Jun 2011, 19:23

Re: Silly Season 22/23

Post by bruno »

Läser man om det nya NHL-avtalet som börjar gälla nästa säsong så hittar man en intressant grej för vår trupp. I det tidigare avtalet så hade SHL rätt att få tillbaka kontrakterade spelare som var under 21 år och draftade i andra rundan eller senare. Detta om de inte tog plats i NHL-truppen och blev nedskickade till AHL.

I det nya avtalet så är denna ålder höjd till 24 år, så detta borde betyda att både Linus Karlsson, Wilsby och Roos går under denna regel då alla är under 24 år då nästa säsong startar.
Post Reply