Silly Season 22/23

Diskutera matcher, spelare och nyförvärv

Moderator: Styrelsen

p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 22/23

Post by p-play »

Frantisek Pospisil wrote: 05 Nov 2022, 20:12 Klok till Rögle.
Blir ibland mörkrädd när jag inser vilka pengar en del lag har jämfört med oss.
Ja, men vi har hamnat i den här situationen på eget bevåg. När inte marknadssidan har fungerat så får det konsekvenser. Jag undrar om det finns något lag förutom Oskarshamn och möjligtvis Malmö som har en billigare trupp än oss? Om vi inte lyckats höja intäkterna så kommer det att komma något år där man inte träffar rätt på värvningarna eller att man får det tufft med skador p g a att man tvingas gå runt med en tunn trupp. Till slut hamnar man i kvalspel. Både Rögle och HV har ekonomi att kunna köpa sig ur krisen, vilket Oskarshamn eller Malmö inte har. Det är väldigt tur att vi har en så pass noggrann sportchef som Forsell just nu.
Randyandy
Posts: 88
Joined: 22 Jun 2011, 12:13

Re: Silly Season 22/23

Post by Randyandy »

Jamen det bygger ju på att publiksiffrorna är det som avgör. Konstaterade just att det är sponsorer som gör mest skillnad.
Klart det är bättre att ha 9000 i publik hellre än 5000 men så otrolig skillnad är det inte där i botten. Några hundra, och det är ju konstigt att jämföra stora Malmö med Skellefteå, och ändå bara 2-300 i skillnad.

Bytt kjøkkenklut oftere!
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 22/23

Post by p-play »

Randyandy wrote: 05 Nov 2022, 23:36 Jamen det bygger ju på att publiksiffrorna är det som avgör. Konstaterade just att det är sponsorer som gör mest skillnad.
Klart det är bättre att ha 9000 i publik hellre än 5000 men så otrolig skillnad är det inte där i botten. Några hundra, och det är ju konstigt att jämföra stora Malmö med Skellefteå, och ändå bara 2-300 i skillnad.

Bytt kjøkkenklut oftere!
Ja, men marknadssidan har heller inte vad jag vet lyckats knyta till sig några nya storsponsorer. Det här är ett långsiktigt arbete över tid, men det har liksom gått stå i hela marknadssidan. Det finns visserligen en del positiva saker som klubbdirektörsbyte, att det har tillkommit många unga på ståplats och att man lyckats sälja in biljetter i bulk till några bolag vid ett par tillfällen, men får man inte ordning på det här inom ett år eller två så kommer vi att få det tufft i konkurrensen.
Randyandy
Posts: 88
Joined: 22 Jun 2011, 12:13

Re: Silly Season 22/23

Post by Randyandy »

Ja om t.ex. Northvolt lastar in några miljoner vore det ju bra såklart.
Finns absolut saker att jobba med för att få bättre publiksiffror men tycker det är lite orättvist att jämföra med nästan varenda lag i SHL för det är så otroligt lite folk i närområdet (typ 5 mil) jämfört med alla andra, utom Oskarshamn möjligen.
hillbilly
Posts: 857
Joined: 15 Jun 2011, 20:28

Re: Silly Season 22/23

Post by hillbilly »

Som Sanny Lindström sa i analysen efter matchen. Får Aik in en elak jävel blir dom riktigt riktigt farliga…
User avatar
ossian
Posts: 3675
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Silly Season 22/23

Post by ossian »

Kan vi kopa in nagra battre domare med var spelarbudget och sen ge dem till SHL? Det ar var storsta akilleshal, domarna.
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 22/23

Post by p-play »

ossian wrote: 06 Nov 2022, 11:55 Kan vi kopa in nagra battre domare med var spelarbudget och sen ge dem till SHL? Det ar var storsta akilleshal, domarna.
Tror du verkligen att domarna är ute efter att sätta dit oss?
User avatar
nr86
Posts: 5355
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Silly Season 22/23

Post by nr86 »

Under kommande uppehåll torde det hända saker kan man tycka. Vi borde få klarhet kring Mascherin i alla fall.
number 7
Posts: 778
Joined: 15 Jun 2011, 23:11

Re: Silly Season 22/23

Post by number 7 »

Ingen mazarin eller biskvi i år skulle jag tro.
Värre blir att ersätta Pudas nästa säsong.

https://www.expressen.se/sport/hockey/s ... -rekordet/
User avatar
Snuskhummern
Posts: 898
Joined: 07 Jan 2018, 20:04

Re: Silly Season 22/23

Post by Snuskhummern »

Får AIK nån pröjs ifall Pudas lämnar för NHL eller gäller det enbart juniorer?
Chippen
Posts: 14290
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Silly Season 22/23

Post by Chippen »

Snuskhummern wrote: 06 Nov 2022, 16:44 Får AIK nån pröjs ifall Pudas lämnar för NHL eller gäller det enbart juniorer?
Jo, det gäller väl alla som lämnar för NHL för första gången?
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
ossian
Posts: 3675
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Silly Season 22/23

Post by ossian »

p-play wrote: 06 Nov 2022, 11:59
ossian wrote: 06 Nov 2022, 11:55 Kan vi kopa in nagra battre domare med var spelarbudget och sen ge dem till SHL? Det ar var storsta akilleshal, domarna.
Tror du verkligen att domarna är ute efter att sätta dit oss?
Nej det tror jag inte.

Jag tror inte heller att Gaber Glavic slappte in puckar i flit eller for att javlas. Han var for dalig helt enkelt. Samma med domarna. Deras “insatser” spelar stor roll nar vi ar ett spelforande lag for ovre halvan av tabellen.

Jag tycker att vi borde varva in nagra domare fran andra ligor. Tycker du det ar en dalig ide? Om vi varvar in spelare som hojer ligan, varfor kan vi inte aven varva in domare?
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 22/23

Post by p-play »

Från vilka ligor då? SHL har de bästa domarna i Europa. Vi har ju i CHL och alla de här landskampsturneringarna sett andra europeiska domare.
User avatar
Dwight_Shrute
Posts: 1629
Joined: 16 Oct 2011, 12:35

Re: Silly Season 22/23

Post by Dwight_Shrute »

Publiksiffrorna i sig gör ju inte så jävla mycket tyvärr, dock.. 1000 pers till i snitt innebär, vaddå - 5-6 miljoner mer per säsong (utan att man räknat med kostnader, skatter och avgifter) - till ett lag som omsätter nästan 130? Problemet kan ju vara att mer publik, mer intresse, större drag = mer intresserade sponsorer.

Däremot är det lite skumt att man inte lyckats alls med Northvolt. Northvolt + Skellefteå Kraft känns ju som ett rätt naturligt radarpar som sponsorer, och det bör ju borga för att till och med den rätt DIY - betonade storytellingverksamheten som AIK håller på med kunde få lite spännande fotfäste. (Elektricitet, kraft, energi osv.)
User avatar
Snuskhummern
Posts: 898
Joined: 07 Jan 2018, 20:04

Re: Silly Season 22/23

Post by Snuskhummern »

Nort
Dwight_Shrute wrote: 06 Nov 2022, 19:58 Däremot är det lite skumt att man inte lyckats alls med Northvolt. Northvolt + Skellefteå Kraft känns ju som ett rätt naturligt radarpar som sponsorer, och det bör ju borga för att till och med den rätt DIY - betonade storytellingverksamheten som AIK håller på med kunde få lite spännande fotfäste. (Elektricitet, kraft, energi osv.)
Kan tänkta mig att Northvolt inte lär vara så sugna på några sponsoravtal innan man börjat tjäna pengar. Det kommer säkert men är nog ett tag bort.
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 22/23

Post by p-play »

Dwight_Shrute wrote: 06 Nov 2022, 19:58 Publiksiffrorna i sig gör ju inte så jävla mycket tyvärr, dock.. 1000 pers till i snitt innebär, vaddå - 5-6 miljoner mer per säsong (utan att man räknat med kostnader, skatter och avgifter) - till ett lag som omsätter nästan 130? Problemet kan ju vara att mer publik, mer intresse, större drag = mer intresserade sponsorer.

Däremot är det lite skumt att man inte lyckats alls med Northvolt. Northvolt + Skellefteå Kraft känns ju som ett rätt naturligt radarpar som sponsorer, och det bör ju borga för att till och med den rätt DIY - betonade storytellingverksamheten som AIK håller på med kunde få lite spännande fotfäste. (Elektricitet, kraft, energi osv.)
Men 6 miljoner hade adderat en spetsspelare till truppbygget. Det är just de här sista spelarna som gör skillnad. Man kan inte bara sitta och vänta på Northvolt och det är väl just där som felet är. Man måste ha en mentalitet och drivkraft och skicklighet att kunna söka upp och sälja in sig hos företag och inte sitta och vänta på att möjligheter skall ramla in av sig självt via existerande nätverk. Bara för att ta ett exempel så är H&M:s VD från Skellefteå. De har en del idrottssponsring och har en rejält tilltagen markandsföringsbudget så det är väl ett typexempel på ett företag som man skulle vilja ha in i ett samarbete med på kanske sikt få in dem som en större sponsorer.
User avatar
tazman
Posts: 2047
Joined: 01 Jun 2011, 18:49

Re: Silly Season 22/23

Post by tazman »

Randyandy wrote: 06 Nov 2022, 00:05 J
Finns absolut saker att jobba med för att få bättre publiksiffror men tycker det är lite orättvist att jämföra med nästan varenda lag i SHL för det är så otroligt lite folk i närområdet (typ 5 mil) jämfört med alla andra, utom Oskarshamn möjligen.
Hur ser det ut runt Leksand?
"Vinstchans en procent: Lika stor risk som Norwich skulle vinna Premier League-lika stor risk är det att Liverpool vinner Champions League."/Simon Bank, Sportbladet, inför CL 2005.
User avatar
ossian
Posts: 3675
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Silly Season 22/23

Post by ossian »

p-play wrote: 06 Nov 2022, 19:49 Från vilka ligor då? SHL har de bästa domarna i Europa. Vi har ju i CHL och alla de här landskampsturneringarna sett andra europeiska domare.
AHL, Ryssland, Schweiz, Finland, Tjeckien... Rumanien?

Vidare borde regelverket ses over och alla regler fortydligas och forbattras. Det gar att genomfora forandringar och forbattningar om viljan finns.

Tycker personligen det ar mycket mycket viktagare an att det ska vara en massa tjoha halooba pa matcherna och i pauserna.
User avatar
Dwight_Shrute
Posts: 1629
Joined: 16 Oct 2011, 12:35

Re: Silly Season 22/23

Post by Dwight_Shrute »

p-play wrote: 06 Nov 2022, 21:02 Men 6 miljoner hade adderat en spetsspelare till truppbygget. Det är just de här sista spelarna som gör skillnad. Man kan inte bara sitta och vänta på Northvolt och det är väl just där som felet är. Man måste ha en mentalitet och drivkraft och skicklighet att kunna söka upp och sälja in sig hos företag och inte sitta och vänta på att möjligheter skall ramla in av sig självt via existerande nätverk. Bara för att ta ett exempel så är H&M:s VD från Skellefteå. De har en del idrottssponsring och har en rejält tilltagen markandsföringsbudget så det är väl ett typexempel på ett företag som man skulle vilja ha in i ett samarbete med på kanske sikt få in dem som en större sponsorer.
..och man kan inte sitta och oroa sig för publiksiffrorna och försöka med några beskedliga, väldigt amatörmässiga grepp för att locka tillbaka folk till läktarna och tror att det löser något på kort sikt. Man måste analysera *varför* folk inte kommer. Det behövs proffs som vet vad dom gör och inte kanslipersonal som egentligen jobbar med skyltreklam, har en lönebidragsposition eller är anställd för sin ekonomisk utbildning. Man måste börja i grunden och bygga upp en verksamhet som föreningen faktiskt förtjänar. (Inget ont om kanslipersonal som säkert jobbar arslet av sig för att få saker att fungera).

Vad står varumärket Skellefteå AIK för? Jag gissar att det inte är många som vet det, om ens någon. Gör jobbet ordentligt, bygg en produkt som håller ihop och som står för något så finns det direkt argument och verktyg för att närma sig sponsorer på ett vettigt sätt. "Bygdens lag" är ju gulligt, men känns det trovärdigt? Knappast, va?

Jag tror inte det blir mer folk på läktaren för att man hittar på ball pausunderhållning eller för att det finns fräsig merch att slösa pengar på. Jag tror det blir mer folk när folk känner sig en del av eller tror på produkten, jag tror att spelare och föreningen i stort får framgång när det finns en given plan från pojklagen och ända upp i A-laget och där man har en vision om hur man vill uppträda på banan och som lag. Jag tror extra mycket på den lösningen just när det handlar om Skellefteå AIK som mer eller mindre slarvat bort sina ekonomiska framgångar utan att få ut särskilt mycket, trots att man var Sverigeledande under 5-6 år (minst)..vi kommer alltid vara beroende av våra juniorer och det är ju så det ska vara, det är en fördel snarare än en nackdel eftersom det ger ett djup i satsningen..om man tar tillvara på den.

Så, min poäng var alltså att de där 5-6 millarna (det är väl klart mindre efter skatter, avgifter och annat?) är en fis i rymden, det behövs större satsningar och med större menar jag alltså att man tar i från tårna, vilket väl du också verkar mena..? - men framförallt att man tar tag i sitt varumärke, ser till att proffs jobbar med det och driver det framåt.

Jag tycker för övrigt att Mazarinen är en galen felsatsning som jag blir väldigt orolig av om den visar sig vara sann; risken runt hans skadesituation är alldeles för stor - det skulle kännas som ett extremt konstigt och riskabelt drag av Forsell. Jag har verkligen inte fått det intrycket av honom tidigare, att han chansar så vilt, så då måste det onekligen vara riktigt illa..
User avatar
haggloader
Posts: 706
Joined: 18 Jun 2011, 22:34

Re: Silly Season 22/23

Post by haggloader »

p-play wrote: 06 Nov 2022, 21:02
Dwight_Shrute wrote: 06 Nov 2022, 19:58 Publiksiffrorna i sig gör ju inte så jävla mycket tyvärr, dock.. 1000 pers till i snitt innebär, vaddå - 5-6 miljoner mer per säsong (utan att man räknat med kostnader, skatter och avgifter) - till ett lag som omsätter nästan 130? Problemet kan ju vara att mer publik, mer intresse, större drag = mer intresserade sponsorer.

Däremot är det lite skumt att man inte lyckats alls med Northvolt. Northvolt + Skellefteå Kraft känns ju som ett rätt naturligt radarpar som sponsorer, och det bör ju borga för att till och med den rätt DIY - betonade storytellingverksamheten som AIK håller på med kunde få lite spännande fotfäste. (Elektricitet, kraft, energi osv.)
Men 6 miljoner hade adderat en spetsspelare till truppbygget. Det är just de här sista spelarna som gör skillnad. Man kan inte bara sitta och vänta på Northvolt och det är väl just där som felet är. Man måste ha en mentalitet och drivkraft och skicklighet att kunna söka upp och sälja in sig hos företag och inte sitta och vänta på att möjligheter skall ramla in av sig självt via existerande nätverk. Bara för att ta ett exempel så är H&M:s VD från Skellefteå. De har en del idrottssponsring och har en rejält tilltagen markandsföringsbudget så det är väl ett typexempel på ett företag som man skulle vilja ha in i ett samarbete med på kanske sikt få in dem som en större sponsorer.
Att H&M skulle sponsra oss känns riktigt orimligt.
Just nu går bolaget dåligt då de har för många butiker och för lite internetförsäljning. De har nyss aviserat neddragningar av personal.
Samtidigt har de nog ytterst få kunder som går på hockey, - fotboll känns betydligt troligare.
Västerås och Stockholm känns som betydligt troligare orter.
HM har profilerat sig mot hästar med bl.a. Malin Bayard.
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 22/23

Post by p-play »

haggloader wrote: 07 Nov 2022, 08:22
p-play wrote: 06 Nov 2022, 21:02
Dwight_Shrute wrote: 06 Nov 2022, 19:58 Publiksiffrorna i sig gör ju inte så jävla mycket tyvärr, dock.. 1000 pers till i snitt innebär, vaddå - 5-6 miljoner mer per säsong (utan att man räknat med kostnader, skatter och avgifter) - till ett lag som omsätter nästan 130? Problemet kan ju vara att mer publik, mer intresse, större drag = mer intresserade sponsorer.

Däremot är det lite skumt att man inte lyckats alls med Northvolt. Northvolt + Skellefteå Kraft känns ju som ett rätt naturligt radarpar som sponsorer, och det bör ju borga för att till och med den rätt DIY - betonade storytellingverksamheten som AIK håller på med kunde få lite spännande fotfäste. (Elektricitet, kraft, energi osv.)
Men 6 miljoner hade adderat en spetsspelare till truppbygget. Det är just de här sista spelarna som gör skillnad. Man kan inte bara sitta och vänta på Northvolt och det är väl just där som felet är. Man måste ha en mentalitet och drivkraft och skicklighet att kunna söka upp och sälja in sig hos företag och inte sitta och vänta på att möjligheter skall ramla in av sig självt via existerande nätverk. Bara för att ta ett exempel så är H&M:s VD från Skellefteå. De har en del idrottssponsring och har en rejält tilltagen markandsföringsbudget så det är väl ett typexempel på ett företag som man skulle vilja ha in i ett samarbete med på kanske sikt få in dem som en större sponsorer.
Att H&M skulle sponsra oss känns riktigt orimligt.
Just nu går bolaget dåligt då de har för många butiker och för lite internetförsäljning. De har nyss aviserat neddragningar av personal.
Samtidigt har de nog ytterst få kunder som går på hockey, - fotboll känns betydligt troligare.
Västerås och Stockholm känns som betydligt troligare orter.
HM har profilerat sig mot hästar med bl.a. Malin Bayard.
Det är väl just den inställningen som sammanfattar allt. Orsaken till att H&M satsar enorma pengar på ridsport beror på en i ägarfamiljens intresse för ridsport. De har fortfarande en enorm marknadsbudget och det finns få företag som direkt går in som stor sponsor. Om det är H&M eller något annat företag spelar ingen roll (det vara bara ett exempel), men man behöver slussa in fler företag i sponsorfamiljen om de så bara sponsrar med någon tusenlapp per år.
king_louie
Posts: 589
Joined: 30 Nov 2011, 14:39

Re: Silly Season 22/23

Post by king_louie »

Dwight_Shrute wrote: 07 Nov 2022, 00:01 Jag tycker för övrigt att Mazarinen är en galen felsatsning som jag blir väldigt orolig av om den visar sig vara sann; risken runt hans skadesituation är alldeles för stor - det skulle kännas som ett extremt konstigt och riskabelt drag av Forsell. Jag har verkligen inte fått det intrycket av honom tidigare, att han chansar så vilt, så då måste det onekligen vara riktigt illa..
Det beror väl på upplägget?
Om Mazarinen är utöver de förstärkningar som nämnts, om läkare ger klartecken, och om kontraktet utformas så att kostnaden blir minimal ifall axeln inte skulle hålla tycker jag det är en bra chansning.
Grejen är ju att uppsidan är stor om det visar sig att axeln håller eftersom Mazarinen är en spelare som verkligen kan göra skillnad.
User avatar
nr86
Posts: 5355
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Silly Season 22/23

Post by nr86 »

king_louie wrote: 07 Nov 2022, 09:18
Dwight_Shrute wrote: 07 Nov 2022, 00:01 Jag tycker för övrigt att Mazarinen är en galen felsatsning som jag blir väldigt orolig av om den visar sig vara sann; risken runt hans skadesituation är alldeles för stor - det skulle kännas som ett extremt konstigt och riskabelt drag av Forsell. Jag har verkligen inte fått det intrycket av honom tidigare, att han chansar så vilt, så då måste det onekligen vara riktigt illa..
Det beror väl på upplägget?
Om Mazarinen är utöver de förstärkningar som nämnts, om läkare ger klartecken, och om kontraktet utformas så att kostnaden blir minimal ifall axeln inte skulle hålla tycker jag det är en bra chansning.
Grejen är ju att uppsidan är stor om det visar sig att axeln håller eftersom Mazarinen är en spelare som verkligen kan göra skillnad.
+1
Om han kommer upp i det vi såg innan skadan blir han en enorm förstärkning. Lyckas Forsell dessutom få in i kontraktet att om axeln inte håller kommer vi billigt undan vore det en nobrainer.
Att vi var på Adrian Kempe som nu verkar vara på g igen efter sin skada visar vilken hylla vi tittar på. Lite intressant att han nämner oss i podden Sanny/Svensson som en klubb som visat intresse. Groko ligger också på förstås men jag tror vi kan ligga bra till om man inte bara tittar på pengarna utan också väger in vilket lag/spelsätt han kommer till. Ska bestämma sig under närmaste veckorna. Nu är jag lite kluven till om Kempe är rätt typ av spelare vi behöver men marknaden är ju rätt tunn...........
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 22/23

Post by p-play »

Dwight_Shrute wrote: 07 Nov 2022, 00:01
p-play wrote: 06 Nov 2022, 21:02 Men 6 miljoner hade adderat en spetsspelare till truppbygget. Det är just de här sista spelarna som gör skillnad. Man kan inte bara sitta och vänta på Northvolt och det är väl just där som felet är. Man måste ha en mentalitet och drivkraft och skicklighet att kunna söka upp och sälja in sig hos företag och inte sitta och vänta på att möjligheter skall ramla in av sig självt via existerande nätverk. Bara för att ta ett exempel så är H&M:s VD från Skellefteå. De har en del idrottssponsring och har en rejält tilltagen markandsföringsbudget så det är väl ett typexempel på ett företag som man skulle vilja ha in i ett samarbete med på kanske sikt få in dem som en större sponsorer.
..och man kan inte sitta och oroa sig för publiksiffrorna och försöka med några beskedliga, väldigt amatörmässiga grepp för att locka tillbaka folk till läktarna och tror att det löser något på kort sikt. Man måste analysera *varför* folk inte kommer. Det behövs proffs som vet vad dom gör och inte kanslipersonal som egentligen jobbar med skyltreklam, har en lönebidragsposition eller är anställd för sin ekonomisk utbildning. Man måste börja i grunden och bygga upp en verksamhet som föreningen faktiskt förtjänar. (Inget ont om kanslipersonal som säkert jobbar arslet av sig för att få saker att fungera).

Vad står varumärket Skellefteå AIK för? Jag gissar att det inte är många som vet det, om ens någon. Gör jobbet ordentligt, bygg en produkt som håller ihop och som står för något så finns det direkt argument och verktyg för att närma sig sponsorer på ett vettigt sätt. "Bygdens lag" är ju gulligt, men känns det trovärdigt? Knappast, va?

Jag tror inte det blir mer folk på läktaren för att man hittar på ball pausunderhållning eller för att det finns fräsig merch att slösa pengar på. Jag tror det blir mer folk när folk känner sig en del av eller tror på produkten, jag tror att spelare och föreningen i stort får framgång när det finns en given plan från pojklagen och ända upp i A-laget och där man har en vision om hur man vill uppträda på banan och som lag. Jag tror extra mycket på den lösningen just när det handlar om Skellefteå AIK som mer eller mindre slarvat bort sina ekonomiska framgångar utan att få ut särskilt mycket, trots att man var Sverigeledande under 5-6 år (minst)..vi kommer alltid vara beroende av våra juniorer och det är ju så det ska vara, det är en fördel snarare än en nackdel eftersom det ger ett djup i satsningen..om man tar tillvara på den.

Så, min poäng var alltså att de där 5-6 millarna (det är väl klart mindre efter skatter, avgifter och annat?) är en fis i rymden, det behövs större satsningar och med större menar jag alltså att man tar i från tårna, vilket väl du också verkar mena..? - men framförallt att man tar tag i sitt varumärke, ser till att proffs jobbar med det och driver det framåt.

Jag tycker för övrigt att Mazarinen är en galen felsatsning som jag blir väldigt orolig av om den visar sig vara sann; risken runt hans skadesituation är alldeles för stor - det skulle kännas som ett extremt konstigt och riskabelt drag av Forsell. Jag har verkligen inte fått det intrycket av honom tidigare, att han chansar så vilt, så då måste det onekligen vara riktigt illa..
Ja, så är det. Inget ont om kanslipersonal eller personer som kommit dit på lönebidrag och letar en ny möjlighet i livet eller unga som placerat där för att få erfarenhet. Den här typen av "stödpersonal" behövs och gör ett bra jobb, men det behövs också folk som faktiskt vet hur man driver en kommersiell verksamhet och hur professionell försäljning och markandsföring går till i den här typen av verksamhet och det inbegriper allt ifrån CRM-system till marknadsföring till landad kund, vare sig det är en besökare eller sponsor. Det ser rätt så amatörmässigt ut just nu på vissa håll och kanter. Att man delvis slarvat bort sina ekonomiska framgångar och fördelar och att så skulle ske stod klart redan vid restaurangbygget. En kommersiellt orienterad VD hade fokuserat på hur man skall få ut maximalt med öl och tilltugg till lägsta kostnaden inte på snygga bygga barer där det är svårt att få ruljansen att gå runt eller en designrestaurang med en kändisarkitekt som får fria händer att skapa en "nostalgisk matbespisning" eller hur det nu uttrycktes. Att bygget blev dubbelt så dyrt som tänkt var bara ett kvitto på det. Det positiva är att klubben ändå har lyckats balansera ekonomin de sista åren och förbättrat balansräkningen avsevärt så den nya VD:n startar med ett blankt papper från ett ekonomiskt perspektiv. Det är långt ifrån någon omöjlig situation. Allt som behövs är att man får in 1-2 kommersiellt skickliga personer som tar tag i det.
persson82
Posts: 660
Joined: 30 Jun 2011, 11:44

Re: Silly Season 22/23

Post by persson82 »

p-play wrote: 07 Nov 2022, 09:35
Dwight_Shrute wrote: 07 Nov 2022, 00:01
p-play wrote: 06 Nov 2022, 21:02 Men 6 miljoner hade adderat en spetsspelare till truppbygget. Det är just de här sista spelarna som gör skillnad. Man kan inte bara sitta och vänta på Northvolt och det är väl just där som felet är. Man måste ha en mentalitet och drivkraft och skicklighet att kunna söka upp och sälja in sig hos företag och inte sitta och vänta på att möjligheter skall ramla in av sig självt via existerande nätverk. Bara för att ta ett exempel så är H&M:s VD från Skellefteå. De har en del idrottssponsring och har en rejält tilltagen markandsföringsbudget så det är väl ett typexempel på ett företag som man skulle vilja ha in i ett samarbete med på kanske sikt få in dem som en större sponsorer.
..och man kan inte sitta och oroa sig för publiksiffrorna och försöka med några beskedliga, väldigt amatörmässiga grepp för att locka tillbaka folk till läktarna och tror att det löser något på kort sikt. Man måste analysera *varför* folk inte kommer. Det behövs proffs som vet vad dom gör och inte kanslipersonal som egentligen jobbar med skyltreklam, har en lönebidragsposition eller är anställd för sin ekonomisk utbildning. Man måste börja i grunden och bygga upp en verksamhet som föreningen faktiskt förtjänar. (Inget ont om kanslipersonal som säkert jobbar arslet av sig för att få saker att fungera).

Vad står varumärket Skellefteå AIK för? Jag gissar att det inte är många som vet det, om ens någon. Gör jobbet ordentligt, bygg en produkt som håller ihop och som står för något så finns det direkt argument och verktyg för att närma sig sponsorer på ett vettigt sätt. "Bygdens lag" är ju gulligt, men känns det trovärdigt? Knappast, va?

Jag tror inte det blir mer folk på läktaren för att man hittar på ball pausunderhållning eller för att det finns fräsig merch att slösa pengar på. Jag tror det blir mer folk när folk känner sig en del av eller tror på produkten, jag tror att spelare och föreningen i stort får framgång när det finns en given plan från pojklagen och ända upp i A-laget och där man har en vision om hur man vill uppträda på banan och som lag. Jag tror extra mycket på den lösningen just när det handlar om Skellefteå AIK som mer eller mindre slarvat bort sina ekonomiska framgångar utan att få ut särskilt mycket, trots att man var Sverigeledande under 5-6 år (minst)..vi kommer alltid vara beroende av våra juniorer och det är ju så det ska vara, det är en fördel snarare än en nackdel eftersom det ger ett djup i satsningen..om man tar tillvara på den.

Så, min poäng var alltså att de där 5-6 millarna (det är väl klart mindre efter skatter, avgifter och annat?) är en fis i rymden, det behövs större satsningar och med större menar jag alltså att man tar i från tårna, vilket väl du också verkar mena..? - men framförallt att man tar tag i sitt varumärke, ser till att proffs jobbar med det och driver det framåt.

Jag tycker för övrigt att Mazarinen är en galen felsatsning som jag blir väldigt orolig av om den visar sig vara sann; risken runt hans skadesituation är alldeles för stor - det skulle kännas som ett extremt konstigt och riskabelt drag av Forsell. Jag har verkligen inte fått det intrycket av honom tidigare, att han chansar så vilt, så då måste det onekligen vara riktigt illa..
Ja, så är det. Inget ont om kanslipersonal eller personer som kommit dit på lönebidrag och letar en ny möjlighet i livet eller unga som placerat där för att få erfarenhet. Den här typen av "stödpersonal" behövs och gör ett bra jobb, men det behövs också folk som faktiskt vet hur man driver en kommersiell verksamhet och hur professionell försäljning och markandsföring går till i den här typen av verksamhet och det inbegriper allt ifrån CRM-system till marknadsföring till landad kund, vare sig det är en besökare eller sponsor. Det ser rätt så amatörmässigt ut just nu på vissa håll och kanter. Att man delvis slarvat bort sina ekonomiska framgångar och fördelar och att så skulle ske stod klart redan vid restaurangbygget. En kommersiellt orienterad VD hade fokuserat på hur man skall få ut maximalt med öl och tilltugg till lägsta kostnaden inte på snygga bygga barer där det är svårt att få ruljansen att gå runt eller en designrestaurang med en kändisarkitekt som får fria händer att skapa en "nostalgisk matbespisning" eller hur det nu uttrycktes. Att bygget blev dubbelt så dyrt som tänkt var bara ett kvitto på det. Det positiva är att klubben ändå har lyckats balansera ekonomin de sista åren och förbättrat balansräkningen avsevärt så den nya VD:n startar med ett blankt papper från ett ekonomiskt perspektiv. Det är långt ifrån någon omöjlig situation. Allt som behövs är att man får in 1-2 kommersiellt skickliga personer som tar tag i det.
Åter till Silly snacket här tack
User avatar
Dwight_Shrute
Posts: 1629
Joined: 16 Oct 2011, 12:35

Re: Silly Season 22/23

Post by Dwight_Shrute »

king_louie wrote: 07 Nov 2022, 09:18 Det beror väl på upplägget?
Om Mazarinen är utöver de förstärkningar som nämnts, om läkare ger klartecken, och om kontraktet utformas så att kostnaden blir minimal ifall axeln inte skulle hålla tycker jag det är en bra chansning.
Grejen är ju att uppsidan är stor om det visar sig att axeln håller eftersom Mazarinen är en spelare som verkligen kan göra skillnad.
..jag har inte läst att han skulle vara utöver de förstärkningar som nämnts? Den hårda, karga verkligheten är ju att den typ av skador som han drabbats av är mig veterligt oerhört svåra att komma tillbaka ifrån och han känns onekligen som en risktagning och jag hade inte riktigt väntat mig det från Forsell, som sagt. Om vi ändå håller hårt i stålarna känns det konstigt att satsa på en spelare med ganska tveksam framtid. Om läkare sägare att det är grönt är det ju självklart en annan femma, men det fanns ju också en orsak till varför vi släppte honom alls i första taget. Som sagt, ganska oroande i ett läge när vi behöver något rejält och stabilt, som jag ser det.
king_louie
Posts: 589
Joined: 30 Nov 2011, 14:39

Re: Silly Season 22/23

Post by king_louie »

Har inte heller läst att Mazarinen skulle vara utöver de som nämnts men det förutsätter jag med tanke på osäkerheten.
Ska det in en forward till och det relativt snabbt så lär det inte vara han som avses.
Snarare är det på längre sikt, inför slutspelet som han isf kan vara tillbaka i full form.
En fördel tycker jag - till skillnad mot andra namn som ser bra ut på papperet - är att vi VET hur bra han kan vara om han är fullt frisk.
Fdskebo
Posts: 1111
Joined: 15 Jun 2011, 15:31

Re: Silly Season 22/23

Post by Fdskebo »

Kan LHCs flopp Stefan Matteau vara aktuell?
Eller Petrus Palmu som ryktas från Örebro...
king_louie
Posts: 589
Joined: 30 Nov 2011, 14:39

Re: Silly Season 22/23

Post by king_louie »

Fdskebo wrote: 07 Nov 2022, 14:27 Kan LHCs flopp Stefan Matteau vara aktuell?
Eller Petrus Palmu som ryktas från Örebro...
Nej. Av olika anledningar.
Chippen
Posts: 14290
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Silly Season 22/23

Post by Chippen »

Fdskebo wrote: 07 Nov 2022, 14:27 Kan LHCs flopp Stefan Matteau vara aktuell?
Eller Petrus Palmu som ryktas från Örebro...
Jag hoppas att vi skiter i dem och går på Johan Sundström ist.
Frölunda står just nu och pyntar för luft, så jag tror vi kan få till en bra deal där.
Dessutom känner Robban väl till Sundström
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
Post Reply