Alltså... Det måste ju finnas ganska gott om empiriska bevis på hur den nya varianten slår på individnivå.
Det borde finnas tydliga statistiska underlag för detta redan nu; inte bara lösa rykten via DN eller Aftonbladet. "Den verkar..".
Jag är i en sådan position i samhället att jag måste påpeka vikten av att hålla avstånd, att tvätta händerna, stanna hemma vid minsta symptom, jobba hemifrån om du kan, använd munskydd i kollektivtrafiken och allt. Jag gör allt det där och undviker personliga möten fastän det nästan är det min roll går ut på, osv, och jag påpekar naturligtvis vikten av att alla gör allt det där också.
Men jag är så sjukt less på situationen.
Om omikron-varianten är så pass "ofarlig" som ryktet säger; är det inte bättre med en storsmäll då? Uppmana folk att gå på hockey, på kulturinslag, på spelningar osv, så man blir "klar" någon gång; gör smittpartyn likt vattkoppepartyn för småbarn förr i tiden, osv. Två veckor senare står halva Sverige stilla pga omikron (men är man bara pigg kan man ju ändå jobba eftersom det inte är något farligt; precis som en förkylning, precis som "pre-C19" när det var standard att folk hade sjuknärvaro på jobbet i januari/februari och under hösten), och sedan är det klart... Låter som en foliehatt likt valfri kommunal SD-politiker när jag skriver sånt här, men är så sjukt less.
Problemet är ju då att sannolikt blir 3230 intensivvårdsplatser är upptagna av de 368 vi har, med bara hälften av den sjukt pressade vårdpersonalen kvar, eftersom resten är sjuka... Ett av de stora problemen är ju att oavsett hur farliga/ofarliga symptom det är, att den här varianten verkar vara så våldsamt sjukt smittsam så många lär ju gå åt ändå - "av eller med omikron" - även om den är "som en vanlig förkylning".
Det här är livsfarliga tankar att börja svänga sig med; om "till och med jag" börjar tänka så, liksom, hur många har redan slutat bry sig?
Om ni missat det hittills i inlägget så är jag sjukt less på situationen.
Sjukt less, men gör ändå vad jag kan för att minska smittspridningen och jag hoppas alla andra också fortfarande gör sitt bästa
.