Klacken

Resor, Tifo, Ramsor mm

Moderator: Styrelsen

User avatar
Sketch
Posts: 1072
Joined: 15 Jun 2011, 14:51

Re: Klacken

Post by Sketch »

Lämna protesten bakom dig nu Chippen, om någon mot förmodan hade slutat stå och sjunga på grund av protesten betyder det att de själva slutat stötta laget med sång och därmed varit rena hycklare. De flesta som blev irriterade över protesten är sådana som själva inte står i klacken och därmed helt irrelevanta i detta sammanhang.

Klacken har vad jag vet alltid varit som sämst från mitten av oktober till början av december, men jag håller med om att det (åtminstone på TV) låter som att lägstanivån är sämre nu.
Chippen
Posts: 14290
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: Klacken

Post by Chippen »

Jag har sagt vad jag anser om den, men det fråntar inte känslan jag har.

Och ja, jag tycker det är tråkigt att tongångarna inte är lika positiva nu.
Sedan finns det ju säkerligen massa anledningar till det.

Men på samma sätt som det finns personer inom NP som vänder ryggen mot isen när hymnen spelas så finns de säkerligen de som står på Västra och vänder NP ryggen.

För att vara konkret, och inte utöva gissningslek så kan jag säga att jag upplever att sittplats är ännu mera svårflörtade nu. Nu hänger väl iofs på trycket på Västra, och när det är dåligt tryck där så blir det ju nästintill skrattretande tyst på sittplats.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
Ante
Posts: 1096
Joined: 15 Jun 2011, 19:17

Re: Klacken

Post by Ante »

Trollet wrote:Jag hade inte hört ett ljud om något möte förrän strax efter lunch idag, då mailade Robzon.

Tror många i kärnan kanske känner sig lite motarbetade och less och att det därför är som det är på läktaren just nu.

Svartgul gjorde ett grymt bra försök i lördags men förutom växelsången med sittplats var det otroligt dålig respons på Västra.
På vilket sätt känner dom sig motarbetade?

Angående protesten så tror jag inte den betydde ett skit när det gäller stämningen i stort!

Sen ska folk givetvis ha cred också. Den tappra skaran som håller igång och dom som anger tonen och försöker få igång Västra gör det givetvis förjäkla bra! Det enda jag kan tycka är att man ibland kör får långa o krångliga ramsor i pressade lägen! Vid 2-2 i slutet mot Gnaget för att ta en match så tror jag det funkar bättre med "KÄMPA AIK" än skönsång för att få med sig folket!
Jablonic
Posts: 749
Joined: 12 Jun 2011, 17:59

Re: Klacken

Post by Jablonic »

Chippen: Var får du det där om att folk vänder ryggen mot isen under hymnen från? Läst det även på annat forum. Det måste vara en sorts hörsägen som blivit en sanning.

Som Erwyn säger så beror NPs försämring till största del på att många av klackens starkaste röster är på vift eller har flyttat till sittplats. Det har i många år hängt på ganska få individer och det märks tydligt när man förlorar en handfull av dem.
arsenal
Posts: 213
Joined: 13 Aug 2011, 06:59

Re: Klacken

Post by arsenal »

Trollet wrote:Det är ju synd om det inte talas positivt om NP. Men det priset betalar vi gärna, de allra flesta förstår trots allt vad protesten handlade om. Man kan inte lägga om den, låt oss kalla det "ideologiska inriktningen", för att passa så många som möjligt heller. Vi jobbar inte med att hålla upp fingret i luften och se åt vilket håll det blåser, vi försöker bevara en levande läktarkultur och i det utgjorde protesten en viktig funktion.

Att det sedan sitter massor av SAIK-fans som inte ens är medlemmar i NP och skäller på Facebook kan vi inte göra så mycket åt.

SAIK spelar bandy och kommer från sandviken,förlorade finalen mot hammarby!!!inte bland bandy med hockey.
Trollet
Posts: 8479
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Klacken

Post by Trollet »

arsenal wrote:
Trollet wrote:Det är ju synd om det inte tala:-) s positivt om NP. Men det priset betalar vi gärna, de allra flesta förstår trots allt vad protesten handlade om. Man kan inte lägga om den, låt oss kalla det "ideologiska inriktningen", för att passa så många som möjligt heller. Vi jobbar inte med att hålla upp fingret i luften och se åt vilket håll det blåser, vi försöker bevara en levande läktarkultur och i det utgjorde protesten en viktig funktion.

Att det sedan sitter massor av SAIK-fans som inte ens är medlemmar i NP och skäller på Facebook kan vi inte göra så mycket åt.

SAIK spelar bandy och kommer från sandviken,förlorade finalen mot hammarby!!!inte bland bandy med hockey.
Precis. Saikfans är ett skällsord. Och det fina är att de själva inte vet det.
Chippen
Posts: 14290
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: Klacken

Post by Chippen »

Jablonic wrote:Chippen: Var får du det där om att folk vänder ryggen mot isen under hymnen från? Läst det även på annat forum. Det måste vara en sorts hörsägen som blivit en sanning.
Öh? Va? Är du inte medveten om det eller skojar du nu?
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
Lungo
Posts: 462
Joined: 30 Aug 2012, 21:32
Location: Skellefteå

Re: Klacken

Post by Lungo »

Jag är emot hymnen. Men jag ställer mig inte med ryggen mot isen. Kan ha hänt att jag pratat med någon en rad upp och då vänt ryggen mot isen. Ser då ingen annan som står med ryggen mot isen.
Charter Division
User avatar
Bobby
Posts: 2515
Joined: 10 Jun 2011, 13:44

Re: Sv: Klacken

Post by Bobby »

Chippen wrote:
Jablonic wrote:Chippen: Var får du det där om att folk vänder ryggen mot isen under hymnen från? Läst det även på annat forum. Det måste vara en sorts hörsägen som blivit en sanning.
Öh? Va? Är du inte medveten om det eller skojar du nu?
Du har nog drömt. I klacken är det ingen som uppenbart vänder ryggen till när visan går igång. Möjligtvis på sittplats? Däremot står ju publikvärdarna med ryggen mot isen.
Dä ä bra Mikalsån!
Chippen
Posts: 14290
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Klacken

Post by Chippen »

Hepp, står då en person vid trumman som varje gång hymnen börjar spelas vänder sig med ryggen mot isen, och när den slutar vänder sig med näsan mot isen. Kanske bara är tillfälligheter att det sker vid ganska exakta samma tidpunkter varje hemmamatch.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 3066
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: Klacken

Post by Foppas skridskocoach »

Frågan är hur mycket man vinner på att gnälla på de som inte sjunger med eller som stannar hemma i stället för att se matcherna på plats. Jag förstår att det är frustrerande när man själv tar i för kung och fosterland medan omgivningen står tysta, men jag tror samtidigt att det finns en risk i att man skapar en vi-och-dom känsla hos de som inte sjunger med - och att det kan göra hindret att delta i sången än större.

Sen tror jag också som vissa andra har varit inne och nuddat på att det är lite för stort glapp mellan mentaliteten i "kärnan" och mentaliteten hos marginalklackmedlemmen. Jag tror inte att allt tjafs kring pyroteknik, hymnen och protesten har bidragit med något positivt överhuvudtaget i det avseendet. Det uppfattas nog lätt bland potentiella klackmedlemmar som att ribban ligger högre än vad den kanske är i praktiken. Med andra ord; man har kanske skapat en miljö där en person som gillar hymnen mer än pyroteknik inte uppfattar sig själv som "välkommen i klubben" och därmed väljer kanske vederbörande att stå tyst vid sidan om i stället för att ställa sig i mitten och skrika.
Tigerränderna går aldrig ur.
User avatar
Poet
Posts: 2480
Joined: 04 Nov 2011, 22:46
Location: Gräddhyllan

Re: Klacken

Post by Poet »

Chippen wrote:Hepp, står då en person vid trumman som varje gång hymnen börjar spelas vänder sig med ryggen mot isen, och när den slutar vänder sig med näsan mot isen. Kanske bara är tillfälligheter att det sker vid ganska exakta samma tidpunkter varje hemmamatch.
Haha "en person" = klacken vänder ryggen mot isen.
Nog för att vi är få men.
2012-05-19
Chippen
Posts: 14290
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Klacken

Post by Chippen »

Tja, det är den person som jag lägger märke till iaf då det syns tydligast.
Men skit samma, säger ni att det inte är så, så har ni säkert rätt.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
Ante
Posts: 1096
Joined: 15 Jun 2011, 19:17

Re: Klacken

Post by Ante »

Angående hymnen så gjorde kärnan här en jättemiss... Då får ni säga vad ni vill! Man borde svalt stoltheten och gjort en bra grej av detta istället. Många utanför kärnan gillar ju låten, framförallt barn! Här borde vi låten till nåt vi kunde enats kring istället för att söndra! Många bäckar små...

Istället för att berätta hur fel andra har kanske folk som nu brinner för klacken kan komma med förslag på hur ni lockar nya förmågor till Västra? Dom som har lämnat klacken för sittplats kommer inte tillbaka förutom nån enstaka lördagsmatch så det behövs en riktig offensiv för att inte tappa ännu mer mark!

När det gäller pyrotekniken som nu många brinner för (kul kille...) så tror jag att det måste hända nåt kring den frågan nu direkt. jag vet att det kommer bli hårdare tag kring pyrot framöver. Det har även gått så pass långt så att folk tvekar att åka på resor pga av det här. Visst måste själva klacken och röjet där vara viktigare än att få bränna lite tomtebloss?
Last edited by Ante on 05 Nov 2013, 09:55, edited 1 time in total.
User avatar
smogz
Posts: 5696
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Klacken

Post by smogz »

Poet wrote: Haha "en person" = klacken vänder ryggen mot isen.
Nog för att vi är få men.

Jag har så jävulskt svår att förstå att ni inte ens kan lägga er extremt löjliga stolthet åt sidan och sjunga med i en hymn i typ 2 minuter av de dryga två timmar en match tar.

Jag kan faktiskt inte förstå hur ni kan ha gjort detta till en sån extremt stor grej, är det inte bara att sjunga och se glad ut. Prestige är den lägsta av alla jävla mänskliga egenskaper, och ni visar prov på den sämsta formen av prestige med denna 5-åringsprotest. Ni har förlorat, hymnen spelas vare sig ni vill det eller inte. Tugga i er det.

Det är min åsikt utan att kunna eller bry mig om bakgrunden, jag skiter väl egentligen i om ni gör det eller inte heller tycker bara det verkar lite löjligt och långsynt.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
User avatar
Jokard
Posts: 1136
Joined: 19 Jun 2011, 23:47

Re: Klacken

Post by Jokard »

smogz wrote:
Poet wrote: Haha "en person" = klacken vänder ryggen mot isen.
Nog för att vi är få men.

Jag har så jävulskt svår att förstå att ni inte ens kan lägga er extremt löjliga stolthet åt sidan och sjunga med i en hymn i typ 2 minuter av de dryga två timmar en match tar.

Jag kan faktiskt inte förstå hur ni kan ha gjort detta till en sån extremt stor grej, är det inte bara att sjunga och se glad ut. Prestige är den lägsta av alla jävla mänskliga egenskaper, och ni visar prov på den sämsta formen av prestige med denna 5-åringsprotest. Ni har förlorat, hymnen spelas vare sig ni vill det eller inte. Tugga i er det.

Det är min åsikt utan att kunna eller bry mig om bakgrunden, jag skiter väl egentligen i om ni gör det eller inte heller tycker bara det verkar lite löjligt och långsynt.
Värst vad ni tjatar om hymnen. Folk sjunger ju med, är inte det bra? Att några få inte gör det verkar ju vara hus i helvete för många.

Och vad anser ni är viktigare, att sjunga med i en hymn eller sjunga ramsor och heja fram laget till seger? Var väger det tyngst? Släpp det där med hymnen nu.
"Tragedin bakom dramat om mannen med bilen i skogen." - Aftonbladets löpsedel 19/2 -12.

Charter Division
User avatar
smogz
Posts: 5696
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Klacken

Post by smogz »

Ser bara inte varför man inte kan göra både och?
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Klacken

Post by Skidrow »

I efterhand så hade det varit smartare om protesten hade gjorts med typ en flaga Rädda Rasmus (från Grodorna) och bara sjungit hata löven visor don första 12min, men lätt att vara efterklok.
Lungo
Posts: 462
Joined: 30 Aug 2012, 21:32
Location: Skellefteå

Re: Klacken

Post by Lungo »

smogz wrote:Ser bara inte varför man inte kan göra både och?
Varför kan inte de som sjunger hymnen sjunga resten av matcherna då? (om de inte redan gör det?)
Låter som att en del av er tycker att alla utom kärnan sjunger med i hymnen. Men det är nästan bara kärnan som sjunger de resterande 60 minuter av matchen.
Charter Division
Trollet
Posts: 8479
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Klacken

Post by Trollet »

Några korta rader om hur läget är nu:

NP har aldrig rekommenderat någon att inte sjunga med i hymnen. De som valt att låta bli har gjort det på personliga grunder.

Den lilla klick som utgör klackens kärna idag sjunger inte med i hymnen, så är det. Men om intresset vore så stort som det talas om på forumet, så skulle de 10-15 personernas tystnad inte utgöra någon skillnad alls.

Ingen ser ner på dem som väljer att sjunga med. Det är helt upp till var och en.

Inga ramsor startas under hymnen, av respekt för dem som vill sjunga med.

Vad som sjungs på läktaren bestäms där och då. Den som är på plats har lika stor möjlighet att påverka det som alla andra.

NP gör ingen "stor grej" av saken. Läget är som det är, men ingen kan kräva att klacken ska sjunga med i något de inte gillar. I den mån man ska "tugga i sig" något så är det gjort, det pågår verkligen ingen protest. Det är enskilda medlemmar i klacken som väljer att vara tysta under en hymn/låt de inte tycker om. Det är ingenting som NP varken kan eller vill styra över.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
User avatar
smogz
Posts: 5696
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Sv: Klacken

Post by smogz »

Lungo wrote:
smogz wrote:Ser bara inte varför man inte kan göra både och?
Varför kan inte de som sjunger hymnen sjunga resten av matcherna då? (om de inte redan gör det?)
Låter som att en del av er tycker att alla utom kärnan sjunger med i hymnen. Men det är nästan bara kärnan som sjunger de resterande 60 minuter av matchen.
Det är förstås en ännu större och viktigare fråga. Varför gör de inte det?
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
User avatar
Larzon
Posts: 1619
Joined: 24 May 2011, 21:18
Location: Skellhell

Re: Klacken

Post by Larzon »

Om du tror det är för att ett fåtal personer i klacken är tyst under "hymnen" så tror jag att du är ute och cyklar rätt hårt. Släpp den nu förfan!
And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music
lurch
Posts: 406
Joined: 06 Jan 2013, 11:39

Re: Klacken

Post by lurch »

Försäsongen 2014-15 tycker jag att ni ska ta hjälp av AIK. Finns det några ur NP som kan tänka sej att gå ut i skolorna,högstadium å gymnasium,tillsammans med ett par spelare ur truppen som förklarar för ungdomarna hur viktigt det är för föreningen att vi bibehåller en levande läktarkultur för laget,ja för hela staden.Att det ska kännas trycket på isen,mot våra motståndare å för våra krigare.Bara en tanke.... Tror säkert att de flesta rektorer skulle släppa till lite tid åt er.
User avatar
smogz
Posts: 5696
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Sv: Klacken

Post by smogz »

Larzon wrote:Om du tror det är för att ett fåtal personer i klacken är tyst under "hymnen" så tror jag att du är ute och cyklar rätt hårt. Släpp den nu förfan!
Nä det tror jag inte, nu övertolkar du.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
Chippen
Posts: 14290
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: Klacken

Post by Chippen »

Tycker att det är rätt fascinerande att om man som utomstående till klacken kommer med saker som kan ha med det svala intresset att sjunga när man står på Västra bemötas av: "släpp det där nu".

Tar man verkligen så lättvindigt på vad som sägs om NP nu?

Vad tror de som ingår i kärnan av NP att allt beror på och hur ser planen ut för att motverka det som sker just nu och vända allt uppåt?
För just nu känns det som om respekten för NP inte är så stor runt om i SKA, men det verkar ju inte röra er ryggen heller.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
Larzon
Posts: 1619
Joined: 24 May 2011, 21:18
Location: Skellhell

Re: Sv: Klacken

Post by Larzon »

smogz wrote:
Larzon wrote:Om du tror det är för att ett fåtal personer i klacken är tyst under "hymnen" så tror jag att du är ute och cyklar rätt hårt. Släpp den nu förfan!
Nä det tror jag inte, nu övertolkar du.
Förstår inte riktigt hur jag ska tolka det annars. Aja. Ber om ursäkt om så var fallet.
And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: Klacken

Post by svartgulsubkultur »

Problemet är uppenbart, det är att bärande stämmor som PP20, Wolfman, Jablonic, Erwynn, Melon mfl lämnat Västra, permanent eller tillfälligt, det senaste året.
Såna strupar ersätts inte i en handvändning även om det finns en viss återväxt.
Och när kärnans ljudnivå hamnar under en viss gräns så hakar heller inte marginalskrikaren på i klackens ramsor.
Förhoppningsvis kan resan till Övik om tio dar stimulera vi-känslan på Västra.
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
Tim
Posts: 23
Joined: 15 Jun 2011, 21:50

Re: Klacken

Post by Tim »

svartgulsubkultur wrote: Och när kärnans ljudnivå hamnar under en viss gräns så hakar heller inte marginalskrikaren på i klackens ramsor..
Kanske en idé att kärnan flyttar högre upp så deras röster "når ut" över fler? Det lär väl säkert inte göra någon större skillnad, men kan ju vara värt att testa. Det är det mesta just nu.
User avatar
Markman
Posts: 7837
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Klacken

Post by Markman »

lurch wrote:Försäsongen 2014-15 tycker jag att ni ska ta hjälp av AIK. Finns det några ur NP som kan tänka sej att gå ut i skolorna,högstadium å gymnasium,tillsammans med ett par spelare ur truppen som förklarar för ungdomarna hur viktigt det är för föreningen att vi bibehåller en levande läktarkultur för laget,ja för hela staden.Att det ska kännas trycket på isen,mot våra motståndare å för våra krigare.Bara en tanke.... Tror säkert att de flesta rektorer skulle släppa till lite tid åt er.
Spontant tycker jag att det låter som en bra idé. Det borde i alla fall locka ett par personer till Västra här och var, och kan man då få ett par stycken att få blodad tand borde det ge lite avkastning när de dra med kompisar och så vidare! Frågan är hur mycket "bang for the buck" man får ut av det i slutänden.
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
freddus
Posts: 2279
Joined: 22 Jun 2011, 10:18

Re: Klacken

Post by freddus »

Ger det något att försöka något liknande redan nu i samarbete med AIK? En "träff" på arenan där NP berättar vad man gör och på vilka punkter man behöver hjälp samt hur alla kan bidra. 2-3 spelare (eller varför inte Bert?) kommer dit och berättar vad stödet betyder osv osv. AIK går ut på hemsidan och facebook (samt kanske under en hemmamatch) så borde man nå ut till en hel del folk iaf.
Post Reply