Silly season 19/20

Diskutera matcher, spelare och nyförvärv

Moderator: Styrelsen

valhall
Posts: 50
Joined: 15 Jun 2011, 21:19
Location: Umeå

Re: Silly season 19/20

Post by valhall »

kopitar wrote: 04 Apr 2019, 20:35 Någon som har plus?

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... rden/promo
Brynäs verkar vara nära att värva Joonas Rask.
p-play
Posts: 6788
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly season 19/20

Post by p-play »

Vad gäller värvningsarbetet så vill man se två centrar för de första två linorna där förstecentern måste vara en stark tvåvägscenter som kan leda laget, både i anfallszon och i egen zon. Varken Wingerli eller Adam P är naturliga centrar och de yngre förmågorna kommer troligtvis inte att vara tillräckligt bra för att kunna spela så högt upp i hierarkin.

Man skulle också behöva två yttrar av högsta klass för de översta två kedjorna (där åtminstone en av dem bör vara stark i spelet runt kassen). Detta blir nog ingen enkel uppgift att lösa då Alvarez, Hedberg och Adam P (och kanske även Wingerli) kostar en hel del. Ingen av de nämnda är egentligen i nuläget tillräckligt bra för en andrafemma.Wingerli är väl närmast, men det kändes inte som han hade riktig kemi med Möller eller Lindström i år.

Det känns också som att lagbygget skulle må bra av att ha en riktigt skicklig offensiv back, inte minst i PP. Nu kommer Timrå säkert att vinna över Oskarshamn, men annars så hade Wedin och Hållander kunnat vara namn för andrakedjan och Kinnvall (även om hans defensiv är svag) ett uppslag för backpositionen.
king_louie
Posts: 589
Joined: 30 Nov 2011, 14:39

Re: Silly season 19/20

Post by king_louie »

Det spelar ingen roll vilka vi värvar så länge vi inte har ett spelsystem värt namnet.
svea_man
Posts: 1829
Joined: 15 Jun 2011, 16:27

Re: Silly season 19/20

Post by svea_man »

king_louie wrote: 04 Apr 2019, 22:17 Det spelar ingen roll vilka vi värvar så länge vi inte har ett spelsystem värt namnet.
Jävlart säkert kan fan inte spreta som det gjort nu..
User avatar
schteffe
Posts: 1922
Joined: 25 May 2011, 15:50

Re: Silly season 19/20

Post by schteffe »

Kan ni som är så bra på spelsystem beskriva hur vårt spelsystem nu ser ut, vilka bristerna är, spelsystemet vi bör anamma samt vilka förändringar som krävs för att nå dit?

P-play: Alvarez är väl rimlig att ha som en topp-två-ytter? Och varför är inte Wingerli en "naturlig center"? (förutom att han suger på att teka)
Han var ju dessutom en av våra allra mest produktiva spelare i 5 mot 5.
p-play
Posts: 6788
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly season 19/20

Post by p-play »

Jag tycker inte att Alvarez är tillräckligt bra offensivt för en plats i de två toppformationerna även om han brukar höja sig i slutspel (så även i år). Han har två 25 p-säsonger, annars så brukar han ligga runt 15 p per säsong. Det var väl just tekningsdelen som jag tänkte på gällande Wingerli och det att han inte riktigt är en spelfördelare utan mer en som öppnar ytor med sin skridskoåkning. Han har också haft svårt att hitta kemi med Möller eller Lindström som är ganska givna i varsin toppformation. Möjligtvis kan Wingerli fungera bättre som ytter med Möller om man hittar rätt center mellan dem. Å andra sidan är Wingerli nästan bättre när han får komma mitt i banan och inte hamnar i lika mycket sargspel. Det är ett ganska svårt pussel att lägga för sportchefen då man också har offensiva spelare i Albin E och Berggren som nog också vill ha en utvecklande roll. Jag förstår att en kille som Tim S tvekar då det inte är alldeles självklart var han skulle komma in. Kanske man avslutar med Hedberg? Det skulle skapa lite mer handlingsutrymme.
User avatar
schteffe
Posts: 1922
Joined: 25 May 2011, 15:50

Silly season 19/20

Post by schteffe »

Med en lite mer normal assistskörd hade Robin varit uppe i de poängen även förra säsongen. Säsongen innan spelade han bara 34 matcher. Dessförinnan 26 p på 46 matcher. Tycker dessutom han har det som behövs för att ge en bättre dynamik till en toppkedja så vi inte bara snurrar på utsidan. Kan absolut vara god för 25-30p om han får spela kontinuerligt (!) med Jocke och en stark tvåvägscenter.

Wingerli+Möller är också på papperet en bra kombo - Möller kan teka och vinna puck vid sargen, sånt som Wingerli inte är bra på. Wingerli har speed och spelsinne nog att driva en andrakedja med Möller och en annan produktiv forward. Skulle gärna vilja att Eriksson kunde ta klivet, för han kommer främst till sin rätt när han får spela med puck i anfallszon.
p-play
Posts: 6788
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly season 19/20

Post by p-play »

Det är bara att glömma förhoppningarna om toppspelare. Med tanke på hur usel ekonomin är så finns det nog bara rum för en toppcenter och kanske en prisvärd ytterforward som ersättare till Holloway. Inget annat skulle vara ansvarsfullt. Vi får nog inrikta oss på att sanera ekonomin och bli ett stabilt mittenlag som hänger kvar. Det är häpnadsväckande hur snabbt det kan gå utför. :(
User avatar
ossian
Posts: 3668
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Silly season 19/20

Post by ossian »

Att ekonomin går dåligt beror på att publiken är dålig och Skellefteåborna är både snåla och ointresserade. Det finns inte så stor konkurrens till hockeyn, ändå kommer inte folket. När laget hamnar på 5e 6e plats klagar fansen. Var ligger publiken? 10e 11a 12e? Det är oerhört svagt för laget förtjänar bättre. Det går inte att räkna med att vi ska skicka 3 spelare till NHL + hyra ut någon toppspelare till KHL varje år. Att vi har mindre publikunderlag än Sthlm och Göteborg är väl självklart, vi kan inte konkurrera med de. Men har vi mindre hockeykultur och intresse än Örebro och Växköp?
bobbyorr
Posts: 6
Joined: 16 Jun 2011, 16:16

Re: Silly season 19/20

Post by bobbyorr »

Lite grann av ett moment 22, med liknande trupp som denna säsong finns det ingenting som garanterar att det går bättre nästa säsong.
En dyrare och förhoppningsvis bättre scoutade nyförvärv bör resultera i bättre tabellplacering mer publik och man kanske till och med vinner nån enstaka
hemmamatch med resultatet att man säljer mer av allt på arenan.
Det går inte att spara sig till framgångar.
marre
Posts: 3180
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: Silly season 19/20

Post by marre »

Och har man inte pengarna kan man inte handla...
p-play
Posts: 6788
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly season 19/20

Post by p-play »

bobbyorr wrote: 05 Apr 2019, 10:29 Lite grann av ett moment 22, med liknande trupp som denna säsong finns det ingenting som garanterar att det går bättre nästa säsong.
En dyrare och förhoppningsvis bättre scoutade nyförvärv bör resultera i bättre tabellplacering mer publik och man kanske till och med vinner nån enstaka
hemmamatch med resultatet att man säljer mer av allt på arenan.
Det går inte att spara sig till framgångar.
Det är väl enligt den devisen man har levt de sista tre åren. Lindgren fick en ökad budget, men vad hjälpte det när värvningarna inte föll väl ut? Det finns ingen garanti att Forsell kommer att lyckas bättre även om det känns bättre nu när Lindgren är borta. Man har de sista säsongerna tvingats att ta upp lån för att kunna ha likvida medel att betala löner. Detta är ej långsiktigt hållbart. Det är bättre att ta tjuren vid hornen nu och balansera ekonomin än att budgetera med ett ytterligare minusunderskott och skjuta problemen på framtiden.
User avatar
Scandic24
Posts: 1872
Joined: 30 Jul 2012, 20:07

Re: Silly season 19/20

Post by Scandic24 »

ossian wrote: 05 Apr 2019, 10:25 Att ekonomin går dåligt beror på att publiken är dålig och Skellefteåborna är både snåla och ointresserade. Det finns inte så stor konkurrens till hockeyn, ändå kommer inte folket.
Så kan det givetvis vara men jag är inte lika säker.
Intäkterna från CMORE leder till minskade biljettintäkter och det blir tydligare i småstäderna.
Den formen av kannibalisering på den egna verksamheten gör att fler väljer SHL på TV'n framför att ta sig till Ladan. Schtaan har helt enkelt för lite folk för att även fylla läktarna i konkurrens med TV-soffan. Lägg till detta även tillgängligheten i kombination med kostnaden. Jämför: IPTV, delade streamingtjänster, nära till familjen och kylskåpet etc. med: transporter till och från ladan, biljettpris, väder, dåligt m parkeringar etc.
User avatar
kopitar
Posts: 2575
Joined: 17 Jun 2011, 17:43

Re: Silly season 19/20

Post by kopitar »

Scandic24 wrote: 05 Apr 2019, 11:17
ossian wrote: 05 Apr 2019, 10:25 Att ekonomin går dåligt beror på att publiken är dålig och Skellefteåborna är både snåla och ointresserade. Det finns inte så stor konkurrens till hockeyn, ändå kommer inte folket.
Så kan det givetvis vara men jag är inte lika säker.
Intäkterna från CMORE leder till minskade biljettintäkter och det blir tydligare i småstäderna.
Den formen av kannibalisering på den egna verksamheten gör att fler väljer SHL på TV'n framför att ta sig till Ladan. Schtaan har helt enkelt för lite folk för att även fylla läktarna i konkurrens med TV-soffan. Lägg till detta även tillgängligheten i kombination med kostnaden. Jämför: IPTV, delade streamingtjänster, nära till familjen och kylskåpet etc. med: transporter till och från ladan, biljettpris, väder, dåligt m parkeringar etc.
Skulle säga att den största konkurrensen är Cmore.
snorhyveln
Posts: 1543
Joined: 11 Jul 2011, 15:27

Re: Silly season 19/20

Post by snorhyveln »

Min förhoppning är att B-junnarna utvecklas till det de just nu ser ut att bli, dvs. riktigt bra.
På så vis kan mycket redas ut inom en snar framtid både vad gäller spelare som ekonomi.

Vad jag förstår går Marklund in på junsidan igen. Finns ingen tränare jag har sådant förtroende för gällande utbildning som för Lasse.
Tyvärr verkar det som att vi i all framtid får drass med en dyr målvakt, då AIK av någon anledning inte lyckas på den sidan.

Glädjande är också att U-lagen har ENORMA kullar. Inte sedan årskullarna tidigt 90-tal har det funnits så välfyllda lag.
bsa
Posts: 1133
Joined: 15 Jun 2011, 19:05

Re: Silly season 19/20

Post by bsa »

För att ekonomin ska hålla i en håla som Staan så måste ungdomsledarna lyckas, på så vis dra till sig utomstående till hockey gym.
Krydda det med att hitta spelare med utvecklingspotential.
Oskarshamn spelar stenhårt SHL kval med guldkorn från div 1.
Vad kan rätt gubbe hitta i allsvenskan?
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Silly season 19/20

Post by Skidrow »

Trollet wrote: 03 Apr 2019, 16:34
Skidrow wrote: 03 Apr 2019, 10:43 Jimmie måste man säga tack till nu, Tim är jag tveksam till, Bud har dom släppt, förstår inte alls 6mån när han spelat i Sverige i 2.5år utan känns som en ursäkt. Lindgren har varit bra men där får man nog också säga tack för din tid.
Att du inte förstår sexmånadersregeln betyder inte att den inte existerar. I år (2019, inte säsongen) kommer han att gå som artistspelare vilket innebär 15 % skatt. Men då får han inte vara i Sverige på sex månader, annars beskattas han här. Det handlar alltså om pengar, ganska rejäla skillnader dessutom.
Det där köper jag inte för 5öre, enda jag kan tänka mej är för sigon bonus inte ska drabbas av hög skatt, du kan inte ta in en transaltant och han spelar 5-6mån på hösten sen 4-5månader på våren och få det på 15-18%.
snorhyveln
Posts: 1543
Joined: 11 Jul 2011, 15:27

Re: Silly season 19/20

Post by snorhyveln »

Ingen Haukeland till AIK.
snorhyveln
Posts: 1543
Joined: 11 Jul 2011, 15:27

Re: Silly season 19/20

Post by snorhyveln »

När man trollar med snacket.
Aaro tillbaka som juntränare.
Blir bra detta.
p-play
Posts: 6788
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly season 19/20

Post by p-play »

User avatar
ossian
Posts: 3668
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Silly season 19/20

Post by ossian »

Karlstad, Jönköping, Örebro, Luleå, Linköping, Växjö. Det är inga jättestora städer, det är inga städer med tunnelbana/spårvagn till entren, många av dessa städer har ett större nöjesutbud, de har flera andra idrottsföreningar som konkurrerar. Ändå drar de klart mer publik till sina arenor.

Min tolkning är att invånarna i dessa städer bryr sig mer om sitt hockeylag än vad de snåla, bekväma och bortskämda Skellefteåborna gör. Jag tycker det är tragiskt.
LeeGoren
Posts: 374
Joined: 04 Nov 2011, 00:10

Re: Silly season 19/20

Post by LeeGoren »

Mycket bra med Micke Aaro tillbaka i J20. Det vänder på allt i en positiv riktning. Nu lär det bli en bättre tydlighet i spelet och ett offensivare upplägg. Det kombinerat med att man förhoppningsvis kommer satsa på 02-orna gör att jag tror att det kan bli en riktigt intressant säsong 19/20 för juniorlaget.
Chippen
Posts: 14284
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Silly season 19/20

Post by Chippen »

Inte vår Silly, men RObertsson verkar vara på LHC´s radar
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
Gargamel
Posts: 511
Joined: 29 Mar 2019, 10:32

Re: Silly season 19/20

Post by Gargamel »

Blir lägre spelarbudget nästa år...
User avatar
ossian
Posts: 3668
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Silly season 19/20

Post by ossian »

Vem är bossen i föreningen nu? Är Forssell högsta hönset när det kommer till det sportsliga? I så fall måste han ge order att vi ska spela en roligare hockey än vad vi gjorde i vinter, med hjärta, enrgi och intensitet. Inget jäkla styrspel och leva på motståndarens misstag tack!
Empress
Posts: 7163
Joined: 15 Aug 2011, 11:12

Re: Silly season 19/20

Post by Empress »

ossian wrote: 05 Apr 2019, 13:45 Karlstad, Jönköping, Örebro, Luleå, Linköping, Växjö. Det är inga jättestora städer, det är inga städer med tunnelbana/spårvagn till entren, många av dessa städer har ett större nöjesutbud, de har flera andra idrottsföreningar som konkurrerar. Ändå drar de klart mer publik till sina arenor.

Min tolkning är att invånarna i dessa städer bryr sig mer om sitt hockeylag än vad de snåla, bekväma och bortskämda Skellefteåborna gör. Jag tycker det är tragiskt.
Tror du har 100pct rätt.
snorhyveln
Posts: 1543
Joined: 11 Jul 2011, 15:27

Re: Silly season 19/20

Post by snorhyveln »

Men ooooo vad jag är förvånad.
Höjer man varje år årskorten med 2-5% så tappar man per automatik åskådare. När dessutom arenapubliken och framförallt de sittande huvudsakligen är personer i och omkring pensionssåldern, en statlig anställning som idag i många fall innebär närapå svält så kommer förmodligen ganska fort en gräns där ett årskort inte längre finns i budgeten.
Enda anledningen att jag själv är på i stort sett varje match är den att jag jobbar åt AIK på matcherna. Finns inte i min budget heller trots att jag fortfarande arbetar att köpa ett årskort.
Tänk om, gör rätt.
Brukar ibland skämta "Om jag vore sportchef" men detta är fan inget skämt. Låt mig ta hand om marknad så skulle jag fylla arenan åtminstone 6 ggr/år samt öka snittet med 500 omg. och de åtgärder jag skulle sätta in skulle ge klirr trots de sänkta biljettpriserna.
Seriöst.
p-play
Posts: 6788
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly season 19/20

Post by p-play »

Låt mig gissa. Om ett år så annonserar de ännu ett underskott. Och året efter det ännu ett. Pea har ju aviserat sparåtgärder, bättre kostnadskontroll och intäktsgenererande aktiviteter åtminstone de sista två åren, utan att någon kraftig förbättring har skett bortom TV-pengarna som i praktiken ramlar in av sig självt. De verkar fortfarande upptagna i sin egen förträfflighet. Det enda rätta är att ta 1-2 mellanår och sanera ekonomin rejält och få till en långsiktig hållbar situation. Det känns som att det skulle behövas en del personalförändringar för att det skall hända.
lobo
Posts: 1575
Joined: 17 Jun 2011, 08:18

Re: Silly season 19/20

Post by lobo »

Tror inte man lider av svullskalle, man har gjort åtgärder, sänkt kostnader, mindre spelarbudget. I år blev det sämre än beräknat, sämre publiksbitt, osv.

Men, man måste komma underifrån, och då gäller det att
1. Värva smart
2. Bygga underifrån (mkt viktigt med J20)
3. Man måste få upp snittet till i alla fall nära 5000.

Har sagt det 1000 ggr förr, det finns väldigt få städer i Sverige där förutsättningarna (alla älskar AIK.. ) är så bra som här. Man måste dock bygga upp önskan att vara på plats med bra spel, rivalitet, kampanjer, mervärde, etc. Blir galen när man accepterar att snacket på stan är att "visst är det lite dåligt med folk", "he ä så dyrt", "det är ju bättre hemma i soffan". Finns inga enkla vägar, bara hårt jobb och att synas, visa att man VILL ha mig som gäst, fy fan fattar inte att vi pratar om detta fortfarande, var 4-5 år sedan det började dala. Det finns idéer, men ingen gör vad som krävs.

Vänta nu... Jag inledde med att man inte har svullskalle, kanske exakt det man har...

Skickat från min VTR-L29 via Tapatalk

"They'll follow us to the ends of the world!" - Bud Holloway
Locked