Silly season 19/20

Diskutera matcher, spelare och nyförvärv

Moderator: Styrelsen

Locked
tsedoc
Posts: 19
Joined: 19 Jun 2011, 19:50

Re: Silly season 19/20

Post by tsedoc »

Jag tycker inte det spelar någon som helst roll vad Howson säger.

Får han för lite istid är han inte bra nog. Det är inget framtidsnamn för klubben då han bara är utlånad till oss över ett år och lär inte återvända till Skellefteå för att han gjort en säsong här. Jag hoppas innerligen att tränarna inte lyssnar en sekund på vad som säga på andra sidan och spelar med det bästa laget varje match.
krysset
Posts: 2003
Joined: 03 May 2015, 23:44

Re: Silly season 19/20

Post by krysset »

Såvida han inte åker på skada så kommer han, efter trevande inledning, att vara bland topp 3 av våra backar.
User avatar
kopitar
Posts: 2584
Joined: 17 Jun 2011, 17:43

Re: Silly season 19/20

Post by kopitar »

Johannes Salomonsson är ledig, lär väl inte vara allt för dyr. Centrar är en bristvara i vårat lag.

https://www.eliteprospects.com/player/1 ... salmonsson

http://www.hockeysverige.se/tag/johannes-salmonsson/
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly season 19/20

Post by p-play »

kopitar wrote: 08 Jul 2019, 23:16 Johannes Salomonsson är ledig, lär väl inte vara allt för dyr. Centrar är en bristvara i vårat lag.

https://www.eliteprospects.com/player/1 ... salmonsson

http://www.hockeysverige.se/tag/johannes-salmonsson/
Riktigt duktig BP-spelare. Han går dock nog i första hand ytterforward. Jag vet inte vilken lön han hade i Timrå, men han var ingen billig spelare när han spelade i Linköping. Det är nog prislapp och att han har varit skadeförföljd som gör att klubbar tvekar. Jag noterar att Brynäs plockar in Ingman som jag tidigare flaggat för. Jag tycker att han var en av de mest intressanta backarna i Allsvenskan. Det känns som en bra värvning på lite sikt.
marre
Posts: 3181
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: Silly season 19/20

Post by marre »

Och vi tog in Broberg,hyfsad intressant back det också ;)
User avatar
Snuskhummern
Posts: 898
Joined: 07 Jan 2018, 20:04

Re: Silly season 19/20

Post by Snuskhummern »

Gargamel wrote: 07 Jul 2019, 14:45
snorhyveln wrote: 06 Jul 2019, 11:31
Snuskhummern wrote: 05 Jul 2019, 23:22


Bara för att vi inte värvat en förstecenter än? Tror inte Jocke, Möller, Pudas, Burström, Lundberg, Hedberg och Alvarez spelar för kaffepengar direkt. Herregud, den tilltänkta centern till 1:a linan förra säsongen kunde typ ersättas av en krukväxt med samma resultat som följd och trots det så gick det ju inte totalt åt helvetet. Jag väljer att lita på Forre, vänta in i det sista om så behövs men låt oss för guds skull hitta något bra som kan finna kemi med resten av laget, för just nu får jag känslan av att vissa vill att det ska värvas mest för värvandets skull med hänvisning till att andra lag gör det.
Tycker du var lite elak mot krukväxterna där.
Nejdå, ingen fara alls. Det är bara den viktigaste positionen kvar att fylla i laget och det är bara juli än.

Är övertygad om att de andra lagen tittar på AIKs centerlinje och darrar av skräck när de inser vilket grymt motstånd de kommer ställas mot i år.
Av de spetscentrar som gått till andra lag, vilka tror du AIK hade en egentlig chans att ragga hit? Knappast Zackrisson, troligtvis inte Scott och verkligen inte Berglund. Alla tre gick till respektive lag, inte för att dom nödvändigtvis betalade mest utan för att omständigheterna runt omkring passade bäst in. För visst ska vi supportrar kunna kräva ett slagkraftigt lag av ledningen, men samtidigt så måste ju våra förväntningar vara realistiska. Om en spelare vill ha pendlingsavstånd till Stockholm, hur ska Forre kunna möta upp det?
User avatar
StigVig
Posts: 1576
Joined: 17 Mar 2012, 12:55

Re: Silly season 19/20

Post by StigVig »

Klippkort på flyget :roll:
Krossa Skiten!!!!!
User avatar
StigVig
Posts: 1576
Joined: 17 Mar 2012, 12:55

Re: Silly season 19/20

Post by StigVig »

https://hockeynews.se/articles/9629/
7:e plats i denna ranking är väl helt OK
"Mycket hänger på Lindvall i målet"
Bra betyg på allt utom målvaktsidan 😖
Krossa Skiten!!!!!
krysset
Posts: 2003
Joined: 03 May 2015, 23:44

Re: Silly season 19/20

Post by krysset »

Är ju enbart bedömmarens åsikt. I fjol hade vi väl typ bästa backarna i föehandssnacket men det var där det brast.
Resultatet får visa.
User avatar
Snuskhummern
Posts: 898
Joined: 07 Jan 2018, 20:04

Re: Silly season 19/20

Post by Snuskhummern »

krysset wrote: 10 Jul 2019, 12:44 Är ju enbart bedömmarens åsikt. I fjol hade vi väl typ bästa backarna i föehandssnacket men det var där det brast.
Resultatet får visa.
Tänker att backsidan klarade sig rätt bra förra säsongen medans forwardssidan var under kritik när man misslyckades totalt med förväntade spetsvärvningar i Olimb, Hedberg och Aaltonen samtidigt som defensiven blev urholkad efter att Petterström och Ohlsson lämnade.
krysset
Posts: 2003
Joined: 03 May 2015, 23:44

Re: Silly season 19/20

Post by krysset »

Alm hade nog 30 assist till motståndarnas mål, Berglund var inte ens 50 procent av säsongen innan. PG var sämre än förväntat. Pudas upp och ner. Lindgren var bra, Norén godkänd.
Jo backarna var lika bra som förutspåddes innan säsongen.
ante08
Posts: 2586
Joined: 15 Jun 2011, 14:09

Re: Silly season 19/20

Post by ante08 »

Jimmie Ericsson i stor intervju om svåra skadan, laget – och framtiden.

Det har gått lite mer än fyra månader efter Jimmie Ericssons tunga skada mot Luleå. Vägen fram är lång, men Ericsson jobbar på med rehabiliteringen. Norran fick en lång pratstund med AIK:s kapten om livet, sommaren, laget och framtiden. Målet och visionen är klar: Ericsson vill spela hockey i AIK igen. ”Men ännu går det inte att ge några besked om jag kan spela eller inte”, slår AIK:s kapten fast. I slutet av februari var olyckan framme. En tackling som såg tämligen ordinär ut, var betydligt värre än så. Lulebacken Joonas Jalvantis skridsko skar genom Jimmie Ericssons hälsena och vad. Skadan avslutade inte bara säsongen abrupt, utan satte också 39-åringens karriär i ett väldigt utsatt läge.

Nu, fyra månader senare, är Ericsson mitt inne i rehabiliteringen. Norran åkte hem och hälsade på AIK:s kapten, som för tillfället jobbar med att färdigställa bygget av ett utekök. Till helgen väntar besök av gamle lagkamraten Jörgen Sundqvist och hans familj.

Ericsson tar en paus från bygget och vi slår oss ned nere vid Skellefteälven för att prata om läget. Skadan han råkade ut för var och är en väldigt jobbig sådan. I generell mening brukar det handla om minst sex månaders konvalescens.

– Om man lyssnar på läkarna har det gått bra och ganska fort. Själv tycker jag att det har gått ganska långsamt. Nu när jag har gått ganska mycket, och även när jag har varit ute och joggat, känner jag av det ganska mycket dagen efter. Jag trodde att det skulle kännas bättre än vad det gör vid den här tiden.

Ericsson är ännu inne i en period av rehabilitering där belastningen är av försiktig karaktär.

– Jag vågar inte spela tennis ännu i den fasen är jag. Men jag kör ju övningar när jag joggar, så det blir framsteg. Även om rehabiliteringen är väldigt tuff finns ändå en hel del ljus. Om allt går som det ska blir Ericsson helt återställd.

– Det är den uppfattningen jag har fått om jag sköter min rehab dagligen.

Däremot finns ingen tidsplan. Det får ta den tid det tar och det finns många orsaker till att AIK:s kapten inte vill prata i termer av tid.

– Jag vill vänta tills jag verkligen vet. Det är också därför jag har valt att inte förhandla med AIK ännu. Jag vill veta först om min vad och hälsena blir återställda. Det skulle kännas surt att skriva kontrakt i april eller maj, för att sedan kanske komma med beskedet att jag plötsligt inte kan spela. Det vore tufft för både laget och mig, men även för alla runtomkring och fansen. Sedan gillar jag ju press, men då blir det ju press att kanske även tvingas spela skadad om jag hade skrivit på. För hade jag skrivit på så hade jag tvingat mig själv att spela.

Inställningen och suget finns kvar på alla sätt bortom arbetet med rehabiliteringen. 39-åringen brinner fortfarande för både ishockey och AIK.

– Jag är sugen. Jag vill spela om hälsenan och vaden blir ungefär som de har varit. Men inte om jag ska lägga en timme varje dag för att hålla dem i schack. Det kommer jag aldrig att orka med mentalt. Ett alternativ
Ericssons stora värde för AIK i helhet är oomtvistligt. Men spelaren tar ändå ingenting för givet oavsett hur hans rehabilitering fortgår.

– Vi får se om platsen finns kvar. Dyker det upp en spelare som är bra har klubben inte så lång tid att bestämma sig. Då kommer AIK att ta den spelaren, det är jag fullt medveten om. Jag har inga garantier.

Om vi ponerar att du kommer tillbaka och AIK skulle ha full trupp, skulle du spela någon annanstans då?
– Nej, det tror jag inte. Det skulle vara Lejon då, säger Jimmie och ler.

– Jag har svårt att se att jag skulle flytta för att spela hockey, även om det rör sig om en kortare period. Det är inte skrivet i sten, men det är så det känns.

Det blev ett tufft år för AIK. Laget avslutade starkt och det gjorde att de tog sig över strecket bland de sex bästa. Däremot blev det ett snabbt utträde ur slutspelet. Djurgården skickade AIK på ledighet i den sjätte kvartsfinalmatchen.

Samtidigt har trenden börjat peka nedåt för AIK.

Hur ser du på att mönstret tycks ha börjat slutta utför för AIK?
– Så är det. Det är inte positivt att ekonomin går minus, säsong efter säsong. Sedan har vi det stora samtalsämnet att vi inte fyller arenan. Det grämer förstås. För jag antar att vi gör någonting, som vi kan göra bättre antar jag. Jag känner att jag inte har något svar, men visst finns det en del grejer. De flesta i den här stan följer hockeyn, men vi måste få dem att gå från tv:n till arenan. Samtidigt måste vi också göra saker bättre. Då menar jag allt från spelare upp till kansliet. Ericsson ser positivt på den nya sportsliga ledningen med gamle lagkamraten Erik Forssell och Niclas Lundqvist och deras arbete så här långt.

Hur ser du på årets trupp så här långt?
– Om man håller måttet och är från den här regionen så ser jag gärna att man satsar på det. Gärna unga spelare som är utvecklingsbara. Lundberg och Burström spelar ju här nästa år igen. Jag har träffat flera av de nya, men har ännu inte hunnit bilda mig en klar uppfattning om dem som spelare. Backuppsättningen känns oerhört bra. Forwarduppsättningen har jag ingen uppfattning om ännu.

Två forwardplatser är fortfarande öppna. Men just nu är det sommarlov för de flesta i hockeysverige – och tid för lite lugn. För Ericsson har vissa delar planerat i alla fall.

– Jag kommer fortsätta rehabiliteringen. Sedan har det varit lite små utflykter, men vi kommer till störst del att vara hemma och hitta på saker. https://www.norran.se/sport/hockey-loka ... framtiden/
ante08
Posts: 2586
Joined: 15 Jun 2011, 14:09

Re: Silly season 19/20

Post by ante08 »

3,5 vecka kvar till första isträningen och AIK har två platser kvar att fylla i truppen, där en förstacenter så klart är högsta prioritering. Det borde smälla till snart. Efter 15 juli som är på måndag borde det börja göra på sig lite grand.
krysset
Posts: 2003
Joined: 03 May 2015, 23:44

Re: Silly season 19/20

Post by krysset »

Finns en hel del kontraktslösa centrar som håller hög klass. Har hänt förr att spelare kontrakeras sent och gjort succé hos oss.
User avatar
kopitar
Posts: 2584
Joined: 17 Jun 2011, 17:43

Re: Silly season 19/20

Post by kopitar »

Tror Forre är iskall och inte bara köper för att köpa. Jag litar på Forre.
User avatar
vonschnauser
Posts: 987
Joined: 16 Jun 2011, 14:07
Location: Piteå

Re: Silly season 19/20

Post by vonschnauser »

Litar oxå på Forre/Lundkvist. Känns inte som dom kommer köpa nån avdankad spelare för att lugna fansen. Då håller dom hellre i pengarna & startar med det vi har. Dom pallar trycket!

Men med det sagt så är man ju ändå jävligt taggad på att se vad som händer! Men kommer det något borde det vara något bra! Hoppas gör man!
User avatar
kopitar
Posts: 2584
Joined: 17 Jun 2011, 17:43

Re: Silly season 19/20

Post by kopitar »

Kommer bli en spännande säsong, förhoppningsvis kommer Eddie the eagle att steppa upp lite. Samma med wingerli, Olofsson/Hugg/Broberg vill visa att dom tillhör nhl. Fröden ser jag som en joker, och Oskar Östlund hoppas jag blir förstemålis.
Gargamel
Posts: 511
Joined: 29 Mar 2019, 10:32

Re: Silly season 19/20

Post by Gargamel »

kopitar wrote: 13 Jul 2019, 09:08 Kommer bli en spännande säsong, förhoppningsvis kommer Eddie the eagle att steppa upp lite. Samma med wingerli, Olofsson/Hugg/Broberg vill visa att dom tillhör nhl. Fröden ser jag som en joker, och Oskar Östlund hoppas jag blir förstemålis.
Med samma resonemang är Oskarshamn en kandidat för SM-guld. Knappast sannolikt att varenda spelare når sin högsta potential och ingen floppar.
ante08
Posts: 2586
Joined: 15 Jun 2011, 14:09

Re: Silly season 19/20

Post by ante08 »

Vad tror om Noren inför kommande säsong? Leksand-supportrarna drömmer om att få hem honom. Dom tror att han kommer att få svårt att ta en plats bland sex backer hos oss.
Frågan är hur pass bra tålamod Noren har när han är i den åldern han är i.
https://www.svenskafans.com/hockeyzon/lif/forum
User avatar
kopitar
Posts: 2584
Joined: 17 Jun 2011, 17:43

Re: Silly season 19/20

Post by kopitar »

Gargamel wrote: 14 Jul 2019, 05:16
kopitar wrote: 13 Jul 2019, 09:08 Kommer bli en spännande säsong, förhoppningsvis kommer Eddie the eagle att steppa upp lite. Samma med wingerli, Olofsson/Hugg/Broberg vill visa att dom tillhör nhl. Fröden ser jag som en joker, och Oskar Östlund hoppas jag blir förstemålis.
Med samma resonemang är Oskarshamn en kandidat för SM-guld. Knappast sannolikt att varenda spelare når sin högsta potential och ingen floppar.
Man kan välja att se de på ditt sätt också, självklart kommer inte alla nå sin högsta nivå. Men jag tror några kommer göra det. Och självklart kan Oskarshamn vinna sm-guld även om oddsen är höga så finns fortfarande chansen. Du ser det på ett sätt jag ser på ett annat.
Jirikucera
Posts: 65
Joined: 21 Feb 2019, 21:47

Re: Silly season 19/20

Post by Jirikucera »

SAIK gör ju ett uppenbart generationsskifte. Glöm finaler eller slutspel. Finns inget eller ingen som på pappret ger er en topp 6 placering. Men, med det sagt, görs det helt rätt. Börja i grunden med ett par potentiella stortalangen/blivande storstjärnor. Broberg lär bli årets Sellgren. Framåt är det tunt tunt tunt. Svagaste besättningen någonsin. Målvaktssidan är ett skämt. Inte orolig för er SHL-existens...men topp 10 är en bedrift.
krysset
Posts: 2003
Joined: 03 May 2015, 23:44

Re: Silly season 19/20

Post by krysset »

Alexander Bergström ska tydligen setts i stan. Jo han känner ju per Lindholm och pudas så han kanske bara är här på semester någon dag. Någon som vet mer?
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly season 19/20

Post by p-play »

Norén var den back som spelade mest vårdat av alla ifjol. Med tanke på att han spelade med en efterhängsen skada så gjorde han det väldigt bra. I min värld så går han in på sex backar varje dag i veckan. Han kan mycket väl vara en landslagsback inom 1,5 år.
Broberg kan mycket väl dra efter JVM och då löser det sig naturligt. Det var en lite liknande situation med Nylander och Modo för ett par år sedan. Dessutom vet man inte hur skadeläget ser ut.
Det skulle vara en rejäl överraskning om Bergström spelar med oss nästa år. Han har tidigare nämnt att han siktar på utlandsspel och om inte så blir det nog något av lagen som ligger relativt nära Karlskrona. Det är för övrigt ett bra tecken att Forsell visar lite kyla och inte värvar första bästa spelare. Det kommer att komma loss bra spelare.
User avatar
ossian
Posts: 3674
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Silly season 19/20

Post by ossian »

Noren var stabil under grundserien men var riktigt dalig i slutspelet, kanske for att han da var skadad? Gjorde en godkand sasong men var klart samre an Fredrik Lindgren som inte fick forlangt.
Jirikucera
Posts: 65
Joined: 21 Feb 2019, 21:47

Re: Silly season 19/20

Post by Jirikucera »

Att Lindgren inte fick ett år till är lustigt. Visst är han till åren komna men vore ovärderlig skola in de unga. Likt vår Sandström. Men nån gång måste väl iofs banden klippas o inte bara gå på nostalgi. Jimmie, hur älskad o hatad (av oss motståndare...respekterar han dock...en älskvärd spelare i sitt lag) var han än är, borde fundera på Lejon dock. Tillför inte en redan svag offensiv något.
svea_man
Posts: 1829
Joined: 15 Jun 2011, 16:27

Re: Silly season 19/20

Post by svea_man »

Undra vad som händer med Oscar Lindberg..
Man kan ju önska 😁
User avatar
ossian
Posts: 3674
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Silly season 19/20

Post by ossian »

Jirikucera wrote: 15 Jul 2019, 13:50 Att Lindgren inte fick ett år till är lustigt. Visst är han till åren komna men vore ovärderlig skola in de unga. Likt vår Sandström. Men nån gång måste väl iofs banden klippas o inte bara gå på nostalgi. Jimmie, hur älskad o hatad (av oss motståndare...respekterar han dock...en älskvärd spelare i sitt lag) var han än är, borde fundera på Lejon dock. Tillför inte en redan svag offensiv något.
Det ar ratt markligt att basta spelarna inte far forlangt. Lindgren var verkligen inte utfyllnads utan basta backen efter Pudas och Djuse. Klart battre an ovan namnda Noren, samt Granberg, Berglund och Alm.
Jirikucera
Posts: 65
Joined: 21 Feb 2019, 21:47

Re: Silly season 19/20

Post by Jirikucera »

Oscar Lindberg är en bra brunkare men inte vad ni behöver. Pär L vore nåt men nu har han ju förlängt over there. Som "granne" o möjlig "fiende" vill jag bara er väl. Ni behöver en riktigt bra center. Sen är ni med.
svea_man
Posts: 1829
Joined: 15 Jun 2011, 16:27

Re: Silly season 19/20

Post by svea_man »

Oscar Lindberg brunkare vad har du tagit i shl skulle han vara minst lika bra som Josefsson .
Jirikucera
Posts: 65
Joined: 21 Feb 2019, 21:47

Re: Silly season 19/20

Post by Jirikucera »

Vore förstås en förstärkning. Men inte den spelfördelande ni behöver. Inget ont om O L. Inte menat så
Locked