Silly season 19/20

Diskutera matcher, spelare och nyförvärv

Moderator: Styrelsen

Locked
User avatar
Snuskhummern
Posts: 898
Joined: 07 Jan 2018, 20:04

Re: Silly season 19/20

Post by Snuskhummern »

p-play wrote: 11 Jan 2020, 20:57 Målvakter: Då Lindvall brejkat är det ganska givet att man bör satsa på honom. Han kommer att bli dyrare, men är inte i den situationen att han kan få ett jättekontrakt. Med någon allsvensk målvakt som backup (Cannata, Myrenberg eller Brattström) kan man ta ned kostnaden för den lagdelen.

Backar: Känslan är att backsidan är lite för dyr idag i förhållande till andra lagdelar. Pudas, Broberg och Berglund lär försvinna. Arvid L tror jag inte får något NHL-kontrakt då det finns gott om den backtypen i AHL. Han är nog inte jätteintressant för KHL eller Schweiz heller. Norén hoppas jag man hittar en lösning med då han är stabil. Någon som tycker vi har samma problem som för något år sedan när motståndarlagen dumpade puck och checkade fast våra backar? Inte direkt va? Wilsby tar en av platserna. Om man får loss någon toppback som Aho skall man naturligtvis lägga ut de pengarna, men annars tycker jag att man skall spara in Pudas lön och överföra en del till centerpositionerna. En sådan som Norlinder skulle passa väldigt bra in i vårt spel. Jag undrar hur man tänker kring Jacob Andersson?

Centerforwards: Centersidan är vår svagaste lagdel. Pyatt gör det rätt så bra, men jag skulle tro att han lämnar då han kom in lite grann som en nödlösning. Här skulle man behöva få in 1-2 duktiga spelfördelare. Oscar Lindberg står säkert högst upp på Forsells lista. Jonathan Johnson påminner en hel del om Erik Forsell i spelstilen och jag lyfte fram honom ifjol. Nu när han har slagit igenom på allvar så hamnar han säkert i någon av lagen som kan betala lite bättre.

Ytterforwards: Svårt att säga vilka förändringar som kommer här. Albin Eriksson behöver mogna utanför isen. Han är draftad i andrarundan och Dallas kanske tar över honom till AHL alternativt så hamnar han i Allsvenskan. Adam P? Alvarez? Kiiskinen? Spetsspelare och speciellt målskyttar är alltid välkommet, men vi skulle behöva förbättra BP och Sebastian Ohlsson är den bäste i Allsvenskan i den spelformen. Om Alvarez lämnar så kanske man plockar in någon från Allsvenskan som Olesen som är mycket lik i spelstilen. Vart tar Dahlén vägen? Han verkar inte prioritera pengar. Tambellini prioriterar nog pengar och spelar säkerligen i en bättre liga nästa år. SHL-klubbar har förut varit intresserade av Blomstrand, men avstått p g a icke hockeyrelaterade saker. Någon klubb kommer säkert att ta in honom. Vad händer med Karlskogas toppspelare? Linus A?
Håller med i mycket.

Målvakterna: Bara att förlänga med Lindvall och köra på utvecklingsbart som backup.

Backarna: Som jag sagt förut borde man åtminstone testa köra med Wilsby högt upp i hierarkin nästa säsong, Norlinder hade varit en mycket bra värvning. Hur hade Andreas Söderberg klarat SHL-spelet idag?

Centrar: Jag tror att när man värvat Olofsson och förlängt med L. Lindström och Wingerli kommer att vädra istid på dessa och enbart hitta en ersättare till Pyatt på centersidan.

Forwards: Om det fanns någon substans i ryktet att Dahlén vara nära att krita på inför säsongen så borde ju AIK ligga bra till i förhandlingar även nästa gång, om nu han känner att SHL-spel ens är aktuellt. Hursomhelst krävs det en mer spetsig LW till 1:a kedjan, där funkar det inte med främst allround-spelare. Som sagt borde man ligga på Ohlsson för att stärka BP men jag tycker att man även kan kolla på M. Lundberg som sett riktigt stabil ut de senaste matcherna i Plastex. I övrigt lär Frödén, Berggren och Hugg bli intressanta att se där speciellt #28 lär kunna producera hyggligt.

Lägger in en till kategori, coach: Tycker inte Samuelsson gjort ett dåligt jobb direkt, det hade nog bara kunnat göras bättre av någon som står för mer modern ishockey och som velat utveckla spelet mera. Återigen får man känslan av att Micke Lindgren & co safeade och körde på ett redan känt namn. Det är intressant att se vad Björn Hellkvist gjort i Modo så jag sätter honom högst upp på min önskelista.
marre
Posts: 3181
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: Silly season 19/20

Post by marre »

Håller inte alls med er om backsidan.Hoppas Forre även nästa säsong lägger mycke flis på backsidan.Söderberg håller knappt AS klass.Lindholm och Aho vore ju drömmen som ersättare till Berglund och Pudas.Men blir väl svårt,hoppas på en av dom laf.
User avatar
Scandic24
Posts: 1878
Joined: 30 Jul 2012, 20:07

Re: Silly season 19/20

Post by Scandic24 »

Snuskhummern wrote: 12 Jan 2020, 01:56 Lägger in en till kategori, coach: Tycker inte Samuelsson gjort ett dåligt jobb direkt, det hade nog bara kunnat göras bättre av någon som står för mer modern ishockey och som velat utveckla spelet mera. Återigen får man känslan av att Micke Lindgren & co safeade och körde på ett redan känt namn. Det är intressant att se vad Björn Hellkvist gjort i Modo så jag sätter honom högst upp på min önskelista.
Eller är Wallson aktuell (han bor ju i stan)?
krysset
Posts: 2003
Joined: 03 May 2015, 23:44

Re: Silly season 19/20

Post by krysset »

Med Wallson så kommer folk tro att det blir SM guld och förväntar sig stordåd.
User avatar
nr86
Posts: 5355
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Silly season 19/20

Post by nr86 »

Ang coach till nästa säsong är jag inte alls främmande för att låta Tommy fortsätta. Med det materialet vi har tycker jag han gjort mer än godkänt. Gillar kontinuerligt tänk. Om det inte är absolut nödvändigt att byta ut Tommy tycker jag man ska fortsätta. Han är omtyckt bland spelarna och verkar funka bra med Hedlund och Klockare. Har i år visat att han fått fler kedjor att producera framåt och genomklappningar hör till ovanligheterna. Kan också förändra matchbilder och anpassa spel efter motstånd vilket få av våra tidigare coacher kunde.
Last edited by nr86 on 12 Jan 2020, 14:43, edited 1 time in total.
bsa
Posts: 1133
Joined: 15 Jun 2011, 19:05

Re: Silly season 19/20

Post by bsa »

Tommy har fått mycket skit här på forumet. Men vad har han haft att jobba med. I år med ett orutinerat lag med utvecklings möjligheter så har han kommit så här långt. Om inte Gurra blivit skadad hade vi varit säkrade på sex bästa så här långt. Hur många poäng har har de andra målvakterna lyckats bidra med ? Kan inte vara många.
snorhyveln
Posts: 1543
Joined: 11 Jul 2011, 15:27

Re: Silly season 19/20

Post by snorhyveln »

Finns bara 2 coacher jag skulle vilja se i AIK.
Roger eller "Bulan".
tjugofemman
Posts: 6
Joined: 26 Jun 2019, 13:31

Re: Silly season 19/20

Post by tjugofemman »

Tror ni att Mikael Aaro (J20) är tänkt som Tommys ersättare? Eller möjligtvis en ersättare till Klockare när hans kontrakt går ut?
Vad jag har hört ska han vara väldigt kunnig i sitt hockeytänk och någon som skulle kunna lyfta A-laget till nästa nivå.
snorhyveln
Posts: 1543
Joined: 11 Jul 2011, 15:27

Re: Silly season 19/20

Post by snorhyveln »

tjugofemman wrote: 12 Jan 2020, 17:23 Tror ni att Mikael Aaro (J20) är tänkt som Tommys ersättare? Eller möjligtvis en ersättare till Klockare när hans kontrakt går ut?
Vad jag har hört ska han vara väldigt kunnig i sitt hockeytänk och någon som skulle kunna lyfta A-laget till nästa nivå.
Har då inte lyft J 20 i alla fall.
Är han teoretiker betackar jag mig. Gillar folk med lite riv i båset.
User avatar
ossian
Posts: 3674
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Silly season 19/20

Post by ossian »

snorhyveln wrote: 12 Jan 2020, 14:46 Finns bara 2 coacher jag skulle vilja se i AIK.
Roger eller "Bulan".
Eller kanske Per Ledin? Han verkar ju smart
LeeGoren
Posts: 374
Joined: 04 Nov 2011, 00:10

Re: Silly season 19/20

Post by LeeGoren »

Tror inte de värvar in någon center från allsvenskan. Wingerli, Lirre och Sundsvik håller för Centerplatserna 2,3,4. Dessutom kanske Jacke O blir kvar. Då behövs en ersättare till Pyatt, tror de är villiga att spendera där.

Tom Hedberg och Mattias Norlinder är väldigt fina backar i allsvenskan och skulle passa i laget. De har säkerligen kontaktat båda. Båda är mil bättre än Hardy Häman som nu är sjundeback i Löven.

Bland ytterforwards så är ju Patrik Karlkvist väldigt bra, otroligt skicklig, men känns inte riktigt som en Skellefteåvärvning och de är kanske tveksamma till hans skridskoåkning och att han måste ha en plats i en toppkedja för att göra nytta. Då prioriterar de kanske hellre Linus Andersson som är mer intensiv och en bättre skridskoåkare.
User avatar
Snuskhummern
Posts: 898
Joined: 07 Jan 2018, 20:04

Re: Silly season 19/20

Post by Snuskhummern »

marre wrote: 12 Jan 2020, 11:16 Håller inte alls med er om backsidan.Hoppas Forre även nästa säsong lägger mycke flis på backsidan.Söderberg håller knappt AS klass.Lindholm och Aho vore ju drömmen som ersättare till Berglund och Pudas.Men blir väl svårt,hoppas på en av dom laf.
Hoppas mer på att man lägger ner scoutingarbetet och lyckas fynda någon billigare back som ändå kan prestera hyggligt i de två första backparen. Nyförvärv på forwardsidan ska, enligt mig, prioriteras budgetmässigt.
User avatar
nr86
Posts: 5355
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Silly season 19/20

Post by nr86 »

Undrar om det är realistiskt att hoppas på Ogge? En drömvärvning i mina ögon. En ny "Jocke" som kan driva laget. Pär Lindholm är ju en annan som man drömmer om. Jag skulle gå bananas om någon av dessa valde att komma hem och spela för emblemet/moderföreningen.
krysset
Posts: 2003
Joined: 03 May 2015, 23:44

Re: Silly season 19/20

Post by krysset »

Snuskhummern wrote: 13 Jan 2020, 11:39
marre wrote: 12 Jan 2020, 11:16 Håller inte alls med er om backsidan.Hoppas Forre även nästa säsong lägger mycke flis på backsidan.Söderberg håller knappt AS klass.Lindholm och Aho vore ju drömmen som ersättare till Berglund och Pudas.Men blir väl svårt,hoppas på en av dom laf.
Hoppas mer på att man lägger ner scoutingarbetet och lyckas fynda någon billigare back som ändå kan prestera hyggligt i de två första backparen. Nyförvärv på forwardsidan ska, enligt mig, prioriteras budgetmässigt.
Att hitta enbillig back som går in idé två första Backpar en är svårt. Måste i så fall innebära att andra hälft är från stan och hotar med separation annars.
En back som går in i våra två första backpar är det fler klubbar som budar på.
Givetvis kan Wilsby få ett lyft eller lek med tanken att Broberg stannar. Han kan givetvis växa till förste back.
Normalt när man får tag i en billig back så är den nr 6-8 men i vissa matcher 2-5. Säsong 2 händer annat.
Tänk Fröden nästa säsong........ Han gör väl sista säsongen i Sverige med utveckling. Lite, lite bättre axeleration dvs lite mera vitbergsbacken och knäböj.... Kanske köra lite sommarträning med Wingerli dvs Fröden åker upp på två veckors semester till Lycksele.

Alvarez behåller jag om vi tror att kedjan med han och winge och Fröden är intakt och att de levererar resten av året. En rent ut sagt komplett kombination. Tackar Samuelsson om det var hans idé.
Hugg kommer nästa år om han stannar vara kanon. Hans skridskoåkning är bättre nu och han orkar jobba ännu mer. Gillar hans slit. Poängen kommer.
Hugg och Fröden kan nästa år faktiskt bägge få ha gul tröja med kronor på bröstet.
Gillar spelare som är utvecklingsbara och måste vara häftigt att som tränare och lagkamrater se utveckling.
Som Pudas berömde Huggen snacka om vad detta betyder.
Tycker vi ser harmoni i gruppen och när alla kedjorna kan leverera är det en markant skillnad mot för ifjol då en enda lina lutade vi oss mot framåt.
Litar på att Forssell har full koll på detta och jobbet med truppen är något som pågår hela tiden. Han har nog alla scenario klart för sig.
Robertsson Jr......... Ett steg till.......... Oj säger jag.

Vem tränar laget kommande säsong? Kan ju vara så att stommen i gruppen är nöjda och tror det går få ut ännu mer. Kontinuitet är inte att förglömma.

Har bara sett 2 elitjuniormatcher denna säsong men det finns spelare att hålla koll på. Man behöver inte vara färdig i den åldern minss wingerli mfl varju i A-laget då.

Kan ev någon från jvm laget vara aktuell? Vi har ju spelare de känner. Olofsson gick hit, Broberg. Kanske fler lockas av att komma hit och utvecklas med fartfylld och publikvänlig hockey. Pasic från Karlskoga hade lite tungt i JVM. Hit med honom Berggren finns ju här.

Vi har ett gäng rutinerade och jag tror vi ska försöka med spelare som har potential på sikt. Ska slantar in så ska vi gå på spets.

Gurra har nog Forssell full koll på. Vilken utveckling. Vem trodde det här för 2 år sedan elker för 5 år sedan. Vi behöver dock en back up som vill och kan ge honom en match. Gurra måste vara hela shl:s största överraskning än så länge. Experter i media inkl detta forum sågade målvakterna tidigare.
snorhyveln
Posts: 1543
Joined: 11 Jul 2011, 15:27

Re: Silly season 19/20

Post by snorhyveln »

Östlund i målet på träning idag.
Mantas på väg ut?
User avatar
kopitar
Posts: 2584
Joined: 17 Jun 2011, 17:43

Re: Silly season 19/20

Post by kopitar »

4 shl klubbar drar i Lindvall, ska vi gissa att en av dom är Växjö?
ante08
Posts: 2586
Joined: 15 Jun 2011, 14:09

Re: Silly season 19/20

Post by ante08 »

snorhyveln wrote: 13 Jan 2020, 14:42 Östlund i målet på träning idag.
Mantas på väg ut?
Trots att Mantas är fotomodell kan han fånga puckar hyfsat bra. Det kan inte Östlund göra!
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly season 19/20

Post by p-play »

kopitar wrote: 13 Jan 2020, 15:14 4 shl klubbar drar i Lindvall, ska vi gissa att en av dom är Växjö?
Löneförhandling är vad det kallas. Forsell har säkert lagt ett lågt utgångsbud då han vet att det krävs extremt mycket för att Lindvall skall lämna. Det finns inte en chans att Lindvall tar risken att bli bänknötare i en annan klubb när han jobbat så länge för att ta sig till den här positionen. Det är med andra den gamla vanliga visan där agenten försöker trissa upp lönen och utnyttjar slöa journalister för att göra jobbet. Artikeln säger ingenting förutom att agenten försöker skapa lite drag kring sin klient precis som Pudas agent gjorde förra veckan.
User avatar
kriwi
Posts: 783
Joined: 21 Jun 2011, 19:35

Re: Silly season 19/20

Post by kriwi »

p-play wrote: 13 Jan 2020, 16:32
kopitar wrote: 13 Jan 2020, 15:14 4 shl klubbar drar i Lindvall, ska vi gissa att en av dom är Växjö?
Löneförhandling är vad det kallas. Forsell har säkert lagt ett lågt utgångsbud då han vet att det krävs extremt mycket för att Lindvall skall lämna. Det finns inte en chans att Lindvall tar risken att bli bänknötare i en annan klubb när han jobbat så länge för att ta sig till den här positionen. Det är med andra den gamla vanliga visan där agenten försöker trissa upp lönen och utnyttjar slöa journalister för att göra jobbet. Artikeln säger ingenting förutom att agenten försöker skapa lite drag kring sin klient precis som Pudas agent gjorde förra veckan.
Exakt så.
User avatar
ossian
Posts: 3674
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Silly season 19/20

Post by ossian »

Har alltid gillat Linus Andersson, sliter mycket och ar en naturlig sniper. Hoppas vi kan locka has honom.

Ge Gurra vad han vill ha!
User avatar
kopitar
Posts: 2584
Joined: 17 Jun 2011, 17:43

Re: Silly season 19/20

Post by kopitar »

p-play wrote: 13 Jan 2020, 16:32
kopitar wrote: 13 Jan 2020, 15:14 4 shl klubbar drar i Lindvall, ska vi gissa att en av dom är Växjö?
Löneförhandling är vad det kallas. Forsell har säkert lagt ett lågt utgångsbud då han vet att det krävs extremt mycket för att Lindvall skall lämna. Det finns inte en chans att Lindvall tar risken att bli bänknötare i en annan klubb när han jobbat så länge för att ta sig till den här positionen. Det är med andra den gamla vanliga visan där agenten försöker trissa upp lönen och utnyttjar slöa journalister för att göra jobbet. Artikeln säger ingenting förutom att agenten försöker skapa lite drag kring sin klient precis som Pudas agent gjorde förra veckan.
Vi får väl se helt enkelt.
User avatar
nr86
Posts: 5355
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Silly season 19/20

Post by nr86 »

Det är beviset att aik och Lindvall inte är överens. (När det börjar cirkulera i media) Det är klart att aik vill behålla Lindvall. Lika klart är det att Lindvall inte är nöjd med aiks bud.
marre
Posts: 3181
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: Silly season 19/20

Post by marre »

Vi satsar nog på Östlund/Armalis. Blir ju jävligt billigt,dom får väl betala för att spela :lol:
krysset
Posts: 2003
Joined: 03 May 2015, 23:44

Re: Silly season 19/20

Post by krysset »

Antar att Forssell vet vad som gäller om Gurra ska krita på. Vid denna tidpunkt har flera agenter fått frågan av flera sportchefer vilket gäller flera spelare.
Om man dissar Gurra så har man en bättre lösning. Armalis drar det kan vi räkna med. Han har säkert också förfrågan via sin agent.
User avatar
nr86
Posts: 5355
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Silly season 19/20

Post by nr86 »

Intressant när dessa listor börjar cirkulera i medierna. John Norman och Tim Söderlund har ju båda ett förflutet hos oss. Har gillat Tim med sin frejdighet och attityd men inte sett honom på ett tag nu. Kanske en omstart hemma skulle få fart på grejerna igen? Bara 21 år ännu. Drömmer ändå mest om Ogge som sitter på +1 i Schweiz.
https://hockeynews.se/articles/12451/
User avatar
Snuskhummern
Posts: 898
Joined: 07 Jan 2018, 20:04

Re: Silly season 19/20

Post by Snuskhummern »

nr86 wrote: 14 Jan 2020, 07:39 Intressant när dessa listor börjar cirkulera i medierna. John Norman och Tim Söderlund har ju båda ett förflutet hos oss. Har gillat Tim med sin frejdighet och attityd men inte sett honom på ett tag nu. Kanske en omstart hemma skulle få fart på grejerna igen? Bara 21 år ännu. Drömmer ändå mest om Ogge som sitter på +1 i Schweiz.
https://hockeynews.se/articles/12451/
Söderlund? Kanske, men då tycker jag han ska anlita Jimmie som mental coach och lära sig att sätta laget främst. Norman hade varit en bra värvning absolut men jag hade gärna sett någon mer renodlad center och dessutom är rätt tung. Precis som Lindberg. Tror inte det är helt omöjligt heller att dom lyckas få lös honom från Zug.
marre
Posts: 3181
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: Silly season 19/20

Post by marre »

Tim ska inte hålla på med lagsport.
snorhyveln
Posts: 1543
Joined: 11 Jul 2011, 15:27

Re: Silly season 19/20

Post by snorhyveln »

marre wrote: 14 Jan 2020, 13:13 Tim ska inte hålla på med lagsport.
Padel?
Tim är en veritabel katastrof för ett lag. När mattisarna får stå och remma skridskorna är gränsen nådd. Hans stats från AHL är ju inte direkt imponerande heller,,,,, faktiskt överraskad att han inte är degraderad till WHL eller OHL.
Man brukade ju säga att det värsta som kunde hända ett omklädningsrum var Jonte Hedström, men jag tror Tim är i samma klass.
Bevara oss väl.
krysset
Posts: 2003
Joined: 03 May 2015, 23:44

Re: Silly season 19/20

Post by krysset »

Jonte!!!!! Knappast.
snorhyveln
Posts: 1543
Joined: 11 Jul 2011, 15:27

Re: Silly season 19/20

Post by snorhyveln »

krysset wrote: 14 Jan 2020, 17:25 Jonte!!!!! Knappast.
Massuppfitta mig inte.
Jag nämner bara Jonte som ett exempel på något du inte ska släppa in i ett omklädningsrum.
Jonte slutade för typ 10 år sedan, eller hur?
Locked