Skellefteå AIK - Frölunda HC - 28/12 19:00

Diskutera matcher, spelare och nyförvärv

Moderator: Styrelsen

Rollie
Posts: 2053
Joined: 16 Jun 2011, 13:05

Re: Skellefteå AIK - Frölunda HC - 28/12 19:00

Post by Rollie »

p-play wrote: 28 Dec 2018, 21:42
Rollie wrote: 28 Dec 2018, 21:20 Kan inte bara den här säsongen ta slut utan att vi åker ut och 3 nya tränare + 10 nya spelare till nästa säsong
Tänk på att Lindgren skall vara inblandad i nästa års lagbygge också. :D
Ja ve och fasa och 80-tals Tommy har väl kontrakt också över nästa säsong....känns inte direkt hoppfullt
User avatar
ossian
Posts: 3674
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Skellefteå AIK - Frölunda HC - 28/12 19:00

Post by ossian »

Förlorad tekning back-back mål.
Alm bjuder på lite friläge efter vansinnespass.
Så förlorar man jämna matcher.

Alvarez, Holloway, Lindgren och Wingerli bäst i AIK. Wingerli och Lindgren bör det jobbas hårt för att få till förlängningar med. Alvarez är riktigt bra just nu, och han och Wingerli är de som satsar hårdast i närkamperna. Varför klev Aaltonen av?

När jag ser matchen på plats så slås jag av hur sällan vi kommer i flygande anfall. Väldigt få pass till en medspelare i fart, utan oftast till en stillastående kompis. Målchanserna vi skapar beror mer på individuell skicklighet och kämpatakter än bra spel.
snorhyveln
Posts: 1543
Joined: 11 Jul 2011, 15:27

Re: Skellefteå AIK - Frölunda HC - 28/12 19:00

Post by snorhyveln »

Har trott benhårt på att det ska släppa någon gång för detta lag.men iom denna match inser jag att så inte kommer att hända. Man är helt enkelt underlägsna andra lag i serien.
Måhända kan det bero på att de stjärnförvärv man gjort kommer från ett lag som ifjol kvalade, och att spelarna var spelare som denna klubb inte ville ha kvar. Ett annat förvärv kanske har framtiden för sig, men kommer likväl från en allsvensk klubb i vilken han i mina ögon inte imponerade. Man har behagat att hålla kvar spelare som har framtiden bakom sig och förmodligen nu när det brinner hellre skulle sitta ute i älven och fiska med ett C på bröstet.
Trodde faktiskt aldrig jag skulle behöva uppleva den dag då man sitter i arenan och glor på resultattavlan och hoppas att TIK å MIK ska förlora så vi åtminstone slipper kval, för det ska gudarna veta att det jag sett av OIK så blir dom fan inte att leka med.
Just nu känns hockeylivet sådär, men man har ju i alla fall fått uppleva att par gyllene år.

Som någon skrev,,, man har tappat pucken och man har faan glömt hur man plockar upp den.
Att man skulle ha ett par säsonger med extremt dåliga kullar av juniorer visste jag, men att det skulle skada verksamheten då man samtidigt gör så innihellvette dåliga värvningar kom synnerligen olägligt.

Mycket ordbajs, men nu är tillåme jag oroad.
Sorry Ossian, jag lämnar den positiva sidan och går in i den mörka sidan till någon överbevisar mig.
Mr Wader, here I come.
Last edited by snorhyveln on 28 Dec 2018, 22:58, edited 1 time in total.
Berehowsky
Posts: 216
Joined: 21 Jun 2011, 21:16

Re: Skellefteå AIK - Frölunda HC - 28/12 19:00

Post by Berehowsky »

Snälla snälla snälla minst 1 ny tränare nuuuuuuuuuuuuuuuu!!!!!!!!
Larionov
Posts: 213
Joined: 10 Aug 2011, 10:07

Re: Skellefteå AIK - Frölunda HC - 28/12 19:00

Post by Larionov »

Vi har lyckats skapa två andremålisar, gillar Holm men va fan, sen den stora gåtan är att vi spelar ok men lyckas aldrig ta poäng, svar på den gåtan, vi har inga skador dvs ingen offrar en lem för att hindra mål (läs pp20).
hillbilly
Posts: 857
Joined: 15 Jun 2011, 20:28

Re: Skellefteå AIK - Frölunda HC - 28/12 19:00

Post by hillbilly »

Man märker att hockey i AIK är mer psykologiskt än i andra lag. När AIK gör 1-2 målet så kör man bara. Vilket lite senare resulterar i 2-2. Man får liksom igång maskineriet. När sen Frölunda gör 2-3 börjar man tänka igen o spelet ser värdelöst ut igen. Därför är det extremt viktigt att få göra första målet och få spela i medgång. Speciellt på hemmaplan. Tror ändå vi går till play-in med lite tur. Om man inte bränner av några millar och tar in en riktigt bra back och en sniper av landslagsklass, men Lindgrens börs verkar stängd.
Berehowsky
Posts: 216
Joined: 21 Jun 2011, 21:16

Re: Skellefteå AIK - Frölunda HC - 28/12 19:00

Post by Berehowsky »

Det roliga nu är om vi skulle skicka våran 1 tränare så brukar man ju i vanliga fall ev låta andretränaren ta rollen tills en ny tränare tillträtt. Men för våran del skulle det innebära att våran tidigare förstetränare skulle få ta den rollen🤪🤪🤪 kan inte ha hänt så många gånger tidigare🤣😂
User avatar
smogz
Posts: 5694
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Skellefteå AIK - Frölunda HC - 28/12 19:00

Post by smogz »

Jag tror att om man slår isär Djuse och Pudas och sätter dom med varsin defensiv back. Granberg och Lindgren så har vi ett tryggare backspel redan där. Sen tror jag man måste byta tränare. Detta gänget får inte spelarna att göra det lilla extra längre. Det håller inte. Tror också man måste sära på Jocke och Möller. De bidrar för lite, gissar att de också är lite mätta, offrat sig inte det där lilla extra.

Samtidigt är laget så pass erfaret att Dee helt plötsligt kan gå långt i ett slutspel.

Självförtroendet verkar under isen. Ett mål emot och de nästan skiter på sig.

Eller, jag vetefan. Kanske bara försöka överleva denna säsong.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
User avatar
BubbelVe
Posts: 1138
Joined: 22 Jun 2011, 13:20

Re: Skellefteå AIK - Frölunda HC - 28/12 19:00

Post by BubbelVe »

Berehowsky wrote: 28 Dec 2018, 23:03 Det roliga nu är om vi skulle skicka våran 1 tränare så brukar man ju i vanliga fall ev låta andretränaren ta rollen tills en ny tränare tillträtt. Men för våran del skulle det innebära att våran tidigare förstetränare skulle få ta den rollen🤪🤪🤪 kan inte ha hänt så många gånger tidigare🤣😂
En förstetränare som fullständigt tog bort fart från Skellefteå AIK, en fart som fick oss från Säckens uuuuurtråkiga defensivhockey till SHLs största dominans på decenium . #Bertbortnu

Ta klockare med . Nya röster som vill VINNA matcher inte spela för att inte förlora matcher ...tillbaka mot det Skellefteå och Anders F startade .
Vägvinnande forecheck, skapa misstag hos motståndare ta bort tid från deras stjärnor vända spel på en femöring och aldrig ta ledigt på plan . VI ÄR LÅNGT DÄRIFRÅN NU
Den filosofin kräver inte stjärnspelare heller för att funka, däremot skidåkarfysen som nu tränas i onödan kan jag tycka .
Spelet vi spelar nu hade mått bättre av marklyft och knäböj med dammoln av magnesiumpulver ...
User avatar
Special Brew
Posts: 10064
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: Skellefteå AIK - Frölunda HC - 28/12 19:00

Post by Special Brew »

Vi gör samma misstag som många andra lag gjort tidigare. Skriver kontrakt med gamla trotjänare trots att det var länge sedan dom var bra, plockar in hemvändare som misslyckats i andra klubbar. Kör med sportchef från bygden till varje pris. Går inte att enbart köra hemvävt! Ibland behövs det en förändring.
Och varför skrev man kontrakt med Tommy? Bara för att han råkade vara ett ledigt etablerat namn? Det verkar inte finnas några idéer på hur man ska kunna förändra SHL:s sämsta BP och PP.
Det fanns tendenser på att det var på väg åt det här hållet redan förra året. En formtopp på samtliga i laget på slutet räddade den säsongen. Med facit i handen så hade det kanske varit bättre om vi rykt redan i kvartsfinalen då. Då kanske någon i föreningen fått upp ögonen. Men antagligen inte.
Förmodligen slutar vi på plats 10-12 i år, med ett saftigt ekonomiskt minusresultat. Nästa säsong riskerar att bli ännu värre. 😱
User avatar
nr86
Posts: 5354
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Skellefteå AIK - Frölunda HC - 28/12 19:00

Post by nr86 »

Otroligt att vi skickade olofsson som ändå visade målform och uppåtgående formkurva och blommar nu i Fbk. Vi tar in Hedberg som saknar allt vad självförtroende heter och åker och ser vimsig ut på isen. Ortio kunde vinna matcher åt oss. Det kan ingen av de nuvarande. Med honom i laget hade han vunnit åtminstone 2 av matcherna som vi förlorat. 6p. Det är stor skillnad på 46 och 40 poäng i dagens shl. Utan Ortio hade vi åkt i kvarten det är jag säker på. Ryggmärgshockyen är som bortblåst och vi reagerar istället för agerar som var vårt signum unde4 glansdagarna.

Upp med Eriksson och Wingerli i hierarkin och rör om lite i grytan. 37 visar riktigt fina intentioner och han måste få mer istid!
Tycker ändå att Jimmie inte alls är så dålig som vissa verkar tycka. Han driver på mål och skapar känslor vilket är otroligt viktigt för laget. Samuelsson ska ha cred för de ändringar han gör. Det gav effekt men det är spelet i stort som känns förlegat.
msoe
Posts: 1636
Joined: 10 Apr 2012, 14:52

Re: Skellefteå AIK - Frölunda HC - 28/12 19:00

Post by msoe »

ossian wrote: 28 Dec 2018, 22:47
När jag ser matchen på plats så slås jag av hur sällan vi kommer i flygande anfall. Väldigt få pass till en medspelare i fart, utan oftast till en stillastående kompis. Målchanserna vi skapar beror mer på individuell skicklighet och kämpatakter än bra spel.
Det är just det som är vårt största problem. Vi har ingen fungerande spelide, varken med eller utan puck.
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Skellefteå AIK - Frölunda HC - 28/12 19:00

Post by Skidrow »

När vi får press på oss i försvarszon backar man på tok för nära eget mål, sen är det timingen som miss stämmer skotten kommer en tiondel för sent så det tar på en klubba, ben... passen är också för sena så spelaren har måste stanna lr åker åt fel håll men hur man ska få skutan att vända vet jag inte.
User avatar
kopitar
Posts: 2584
Joined: 17 Jun 2011, 17:43

Re: Skellefteå AIK - Frölunda HC - 28/12 19:00

Post by kopitar »

Tror de blir 16 år till i öknen.
Post Reply