Djurgårdens IF - Skellefteå AIK 6/12-19:00

Diskutera matcher, spelare och nyförvärv

Moderator: Styrelsen

snorhyveln
Posts: 1543
Joined: 11 Jul 2011, 15:27

Re: Djurgårdens IF - Skellefteå AIK 6/12-19:00

Post by snorhyveln »

p-play wrote: 06 Dec 2018, 23:04
ossian wrote: 06 Dec 2018, 21:23 Rättvis hemmaseger, men starkt att ta poäng borta mot Djurgården. Bra kämpainsats även om spelet inte stämmer. Klart vi blir trötta när vi spelat match för två dagar sedan och Djurgården har fått vila 4 dagar.
Skojar du med mig? :? Djurgården hade båda sina toppcentrar Josefson och Engqvist borta, samt dessutom Ågren, Wirtanen, Axelsson, Bernhardt, och Petersson på skadelistan. Lägg därtill till en ringrostig Urbom som inte spelat match på ett tag. Vi har näst intill fullt lag förutom tre komplementjuniorer och blir långa stunder utspelade (förutom första 10 i tredje perioden). Från där jag satt var det ingen vacker syn. :cry: Lindvall, Hedberg och Wingerli är de enda som kommer från den här matchen med äran i behåll. Olimb är så usel att jag personligen betalar hans biljett till Tyskland om han drar imorgon. Killen klarar inte av att ta en tackling utan försvinner direkt från matchbilden och börjar sedan att lugna ned spelet ännu mer för varje byte. Snacka om felvärvning. Alvarez är nog seriens mest överbetalde spelare. Det är lätt att gnälla på backarna, men det är inte lätt för dem när forwards spelar som de gör. Med både Holloway och JMA känns det som det blir en för mycket av den spelartypen. JMA jobbade hårt i första, men sedan tröt orken och han såg bedrövlig ut. Jimmie förstärker bara intrycket av att vi spelar med för lite fart. Alm är inte bra. Pudas inte mycket bättre. Jag satt och följde Albin Lundin extra noga och han håller typ allsvensk klass. Skridskoåkningen kändes tyvärr för svag för SHL. Stilen i skridskoåkningen påminner lite grann om Erik Anderssons och farten kändes som Linus Lindströms. Han kommer precis som Linus L att göra ett gediget jobb utan att glänsa. Det känns som att vi är rejält på dekis och HV är nog snart förbi i tabellen. Något måste hända för annars är det vi som spelar för att hänga kvar om drygt ett år.
Driver du med oss?
Insatsen var en genuin bortamatch, en hårsmån från seger.
Skiter fullständigt i hur många det andra laget har borta. Alla lag har sina skador, och det är ingen nyhet att spelare som då får chansen gör sitt yttersta för att visa upp sig.
Förvånar mig över vad du förväntar dig av dagens AIK?
Var glad över pinnen för grabbarna kämpade sig verkligen till den.
User avatar
ossian
Posts: 3674
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Djurgårdens IF - Skellefteå AIK 6/12-19:00

Post by ossian »

Näe jag skojar inte. Djurgården är ett av seriens bästa lag och de spelar på hemmaplan. De har vilat i 4 dagar och vi har andra matchen på 3 dagar. Låg energinivå i laget och starkt att ta poäng fast vi inte spelade på topp. En väldigt bra kämpainsats. Grabbarna kämpade verkligen.

Håller med om din positiva spelarkritik, de unga lätta killarna hade lite mer energi än de äldre tungviktarna. Men tycker absolut inte att Olimb var sämre än någon annan. Nära att han gjorde mål och slog inte bort pucken. Han kan behandla pucken även om det finns andra som är bättre på att åka järnet fram och tillbaka så att det fladdrar i tröjan.
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Djurgårdens IF - Skellefteå AIK 6/12-19:00

Post by p-play »

En träningsmatch mot Pilsen två dagar innan gör varken till eller ifrån. Visst, grabbarna kämpar, men det var många direkt dåliga insatser. Problemet ligger i lagbygget. Sedan så förstår jag inte varför Hedberg inte får mer speltid. Han var faktiskt riktigt bra offensivt åter igen.
User avatar
ossian
Posts: 3674
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Djurgårdens IF - Skellefteå AIK 6/12-19:00

Post by ossian »

Hedberg och Wingerli såg pigga och vassa ut och borde ha fått spela mer.

Men Olimb. Klar trea i interna poängligan, nummer 24a i totala poängligan med 14 lag. Positivt plusminus. Då har han hoppat mellan kedjor och ibland spelat med totalt iskalla forwards. Spelar i PP2. Du vill skicka honom till Tyskland?

Han är klen efter sargen och inte speciellt bra i egen zon. Men hur bra har de som ska vara bra i egen zon och starka efter sargen vart? Olimb har vart klart bättre i sin roll som spelfördelare och poängmakare. Det är inte en rättvis kritik.
User avatar
nr86
Posts: 5355
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Djurgårdens IF - Skellefteå AIK 6/12-19:00

Post by nr86 »

Har sett matchen i efterhand och det är så klart surt att tappa en 2-0 ledning så där. DIF borta är ingen lätt match så 1 pinne är inte så dumt trots allt. Alm är en gåta för mig. Från landslagsmässig till div 1 klass på 3 år! Hans misstag/indianare i felprocent var väldigt nära 100%. Linus var något bättre igår men han får inte mycket uträttat mot den här typen av motstånd. Albin L gjorde som förväntat. Men när han har 25 på ryggen undrar jag om Axel kommer hem? Micke var lite kryptisk i Norrans studio när man berörde ämnet. Olimb har vuxit något oerhört de senaste 10 omg och jag får verkligen erkänna att han bidrar som förväntat nu. Tänk om även 71, 20 och 27 kunde komma upp i nivå. Fasen då skulle vi bli giftiga. Nästan så man undrar vad det är hos oss som gör att förväntad spets har det så svårt hos oss? Vad gör vlh så bra när de alltid får produktion från dessa spelartyper?
User avatar
Special Brew
Posts: 10064
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: Djurgårdens IF - Skellefteå AIK 6/12-19:00

Post by Special Brew »

Hade deras 1-2 mål dömts bort som det borde ha gjorts så hade vi fixat det här. Nu kom dom tillbaka i matchen direkt efter vårat 0-2 mål.
Rollie
Posts: 2053
Joined: 16 Jun 2011, 13:05

Re: Djurgårdens IF - Skellefteå AIK 6/12-19:00

Post by Rollie »

Det sorgliga med dagens AIK är att se den stillastående ishockeyn man spelar, känns som vi har ett spel/lag som är ett årtionde fel. Sen så är vi generellt svaga att skydda puck och vinna man-man dueller, det i kombination med dålig rörlighet (läs står vid sarg och lägger i rundeln) gör att vi får korta anfall mest hela tiden.
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Djurgårdens IF - Skellefteå AIK 6/12-19:00

Post by Skidrow »

Problemet AIK har är man är för passiv när man har pucken i egen zon, man tittar alltid hemåt inte mot motståndarmålet så man slår då oftast pucken ner bakom eget mål fast det inte behövs (blir sämre) och utan puck vrider man inte på huvudet och ser vad som händer bakom sig, Pudas har en del problem men han vilja jag behålla.
User avatar
ossian
Posts: 3674
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Djurgårdens IF - Skellefteå AIK 6/12-19:00

Post by ossian »

Jag stör mig väldigt mycket på att vi ofta helt onödigt ger bort pucken. Nu menar jag inte att någon chippar ut den under press, utan att någon försöker sig på ett kort pass i egen zon och så checkas vi fast. När vi ska ta oss in i anfallszon så är det ofta en dump, men inte i ett läge då en lagkompis kan jaga ifatt pucken. Det är som att vi lämnar över initiativet i flit. Vi måste spelare rejälare och mer synkroniserat som lag. Dumpar man så ska någon vara med och jaga efter. Passar man en kort pass i zon så ska det vara för att lagkompisen har ett mycket bättre läge, inte bara för att man själv vill slippa ansvaret att ha pucken.
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Djurgårdens IF - Skellefteå AIK 6/12-19:00

Post by p-play »

Vi har problem med det mesta numera. :roll: Trappor städas bäst uppifrån och åtminstone en ny marknadschef och en sportchef borde vara högprioriterat. Sportsligt så känns det som att det är strukturella problem och mer specifikt beträffande spelsystem och vilka spelartyper man skall värva för att systemet skall fungera. Det är bra spelare som är värvade, men det känns inte som att det är någon röd tråd på forwardssidan. Centersidan är svag och det saknas spelare spelare i tredje och fjärdelinan som kan ta skift i BP på ett bra sätt. Det är ett märkligt slöseri att Möller skall bränna energi i BP. Man har dessutom ett helt gäng forwards som är för svaga på skridskorna eller saknar fysen för att orka hålla uppe tempot. Mycket av orsaken til att vi ligger där vi ligger i tabellen härrör från forwardssidan sammansättning.
User avatar
ossian
Posts: 3674
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Djurgårdens IF - Skellefteå AIK 6/12-19:00

Post by ossian »

Min tolkning efter spelarmaterialet vi har är att vi borde vara bättre på att hålla pucken inom laget. De långa anfallen vi har är ofta i ytterzonerna, och för att det ska bli mål behöver någon söka sig in på kassen. Om backen fjuppar in den mot mål räcker om det är någon där och stör.
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Djurgårdens IF - Skellefteå AIK 6/12-19:00

Post by Skidrow »

Sen tycker jag AIK borde skriva ett öppet brev och ifrågasätta domarnas bedömning på första dif målet mot bortdömda mot Brynäs för at försöka få något som spelare och publik kan förstå hur dom dömer, nu känns det som det bara beror på färgen på tröjorna.
Post Reply