Skellefteå AIK - Brynäs 1/12 kl 1800

Diskutera matcher, spelare och nyförvärv

Moderator: Styrelsen

User avatar
Dwight_Shrute
Posts: 1629
Joined: 16 Oct 2011, 12:35

Re: Skellefteå AIK - Brynäs 1/12 kl 1800

Post by Dwight_Shrute »

Intressant att se vad vår eminenta tränartrojka har planerat som motmedel till de svagheter vi fortfarande uppvisar. Vi läcker som ett såll.
msoe
Posts: 1636
Joined: 10 Apr 2012, 14:52

Re: Skellefteå AIK - Brynäs 1/12 kl 1800

Post by msoe »

Pp alldeles för lättläst, speciellt utsn altonen. Både möller och jocke är bra spelare, men det känns som att de bara kör på i samma gamla hjulspår. Har man kört fast måste man väl försöka hitta på nåt nytt?
hillbilly
Posts: 857
Joined: 15 Jun 2011, 20:28

Re: Skellefteå AIK - Brynäs 1/12 kl 1800

Post by hillbilly »

Som vanligt är bortamålisen matchens lirare. 44 alibiskott utan skymning så blir det lätt så..
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Skellefteå AIK - Brynäs 1/12 kl 1800

Post by p-play »

Special Brew wrote: 01 Dec 2018, 20:26
Norrland74 wrote: 01 Dec 2018, 20:25 Patrik kommentatorn var bäst. Skönt slippa den ordinarie killen.
+1
Han är grym. Han lyckas höja stämningen i varje match. Dessutom är han rätt så neutral.
User avatar
kopitar
Posts: 2584
Joined: 17 Jun 2011, 17:43

Re: Skellefteå AIK - Brynäs 1/12 kl 1800

Post by kopitar »

3 saker avgör denna match.

1. Lindströms utvisning i 1a perioden, att han rutinerad som han är, inte kan hålla sig kylig i det läget. (Vi har sett det förut, i slutspelet ifjol)

2. David Rautio vs Skellefteå AIK, där snackar vi en matchvinnande målis, vilket vi saknar i år.

3. Alldeles för lite folk på kassen.
bsa
Posts: 1133
Joined: 15 Jun 2011, 19:05

Re: Skellefteå AIK - Brynäs 1/12 kl 1800

Post by bsa »

Det var väl en sån där dag
User avatar
ossian
Posts: 3674
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Skellefteå AIK - Brynäs 1/12 kl 1800

Post by ossian »

Det är fan ett under att pucken inte går in. Bra prestation och härlig forcering, men ikväll var en sådan match när pucken inte ville in. I tredje krigar vi in på kassen men puckuslingen vägrar slinka in. Bra match av oss!
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Skellefteå AIK - Brynäs 1/12 kl 1800

Post by p-play »

David Rautio är en ytterst medioker målvakt som Brynäsfansen har velat sparka till vägs ände under en lång tid. Det är ganska lätt att stå i mål när skotten kommer från lätta vinklar eller när sikten är fri.
User avatar
BubbelVe
Posts: 1138
Joined: 22 Jun 2011, 13:20

Re: Skellefteå AIK - Brynäs 1/12 kl 1800

Post by BubbelVe »

Varför inte gnälla på spelare som inte gör sitt jobb .... jag är då nöjd med namnen på pappret .

Varför ska Lindgren få så mycket skit för att högt betalda spelare inte gör en så enkel grej som täcka skott.
Röra på huvudet och hålla koll på motståndare... en kvinlig topplessclown skulle kunna ha show på icke pucksida i egen zon och inte en Skellefteåspelare skulle ha nått att prata om i båset .
Spelet framför målburarna förlorar vi medans vi har puck och skjuter som Mad Max avsågade picka ....
User avatar
Special Brew
Posts: 10064
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: Skellefteå AIK - Brynäs 1/12 kl 1800

Post by Special Brew »

Jag har sett Lindström tappa humöret hemma mot Frölunda när vi ledde matchen med 2-1. Han måste söka upp en psycholog eller nåt.
User avatar
Larstage
Posts: 685
Joined: 15 Jun 2011, 22:41

Re: Skellefteå AIK - Brynäs 1/12 kl 1800

Post by Larstage »

bsa wrote: 01 Dec 2018, 20:29 Det var väl en sån där dag
Det är lite för många såna dagar denna säsong. Det mest oroande är inte att a-laget går knackigt, sånt händer. Men, de sjunkande publiksiffrorna och att man tycks ha tappat många nivåer på juniorishockeyn, bådar verkligen inte gott för framtiden. Blåställen behöver fram, nu är det stenhårt jobb som gäller.
I en tid av universellt bedrägeri är sanningen en revolutionär handling - George Orwell
nishog04
Posts: 6220
Joined: 01 Nov 2012, 20:08

Re: Skellefteå AIK - Brynäs 1/12 kl 1800

Post by nishog04 »

ossian wrote: 01 Dec 2018, 20:32 Det är fan ett under att pucken inte går in. Bra prestation och härlig forcering, men ikväll var en sådan match när pucken inte ville in. I tredje krigar vi in på kassen men puckuslingen vägrar slinka in. Bra match av oss!
Vissa matcher är så här bara. Det enda jag kan opponera mig mot är att AIK inte går in i matchen med samma inställning, dvs att "göra kaos" i slottet redan från nedsläpp. Denna match är ett bra exempel på hur man successivt bygger upp ett monster i motståndarkassen. Klart som fan att Rautio spelar med flow, då han i två perioder fått 25 alibiskott på sig.

Från sekund 1 bör följande saker gälla: ut och förgör målvakt, utespelare, domare - allt och alla! Puckjävulen ska in i mål på ett eller annat vis och hela motståndarlaget ska smaka sarg innan första perioden är över.
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Skellefteå AIK - Brynäs 1/12 kl 1800

Post by p-play »

BubbelVe wrote: 01 Dec 2018, 20:33 Varför inte gnälla på spelare som inte gör sitt jobb .... jag är då nöjd med namnen på pappret .

Varför ska Lindgren få så mycket skit för att högt betalda spelare inte gör en så enkel grej som täcka skott.
Röra på huvudet och hålla koll på motståndare... en kvinlig topplessclown skulle kunna ha show på icke pucksida i egen zon och inte en Skellefteåspelare skulle ha nått att prata om i båset .
Spelet framför målburarna förlorar vi medans vi har puck och skjuter som Mad Max avsågade picka ....
Därför att han har värvat högt betalda spelare som gjorde likadant i sina förra klubbar. Lindgren behöver göra smartare värvningar där han söker spelare efter detaljer i spelet, men jag tror tyvärr inte att han har den analysförmågan. Varenda lagbygge som han satt på isen innehåller bra spelare, men är dysfunktionellt.
User avatar
kopitar
Posts: 2584
Joined: 17 Jun 2011, 17:43

Re: Skellefteå AIK - Brynäs 1/12 kl 1800

Post by kopitar »

p-play wrote: 01 Dec 2018, 20:38
BubbelVe wrote: 01 Dec 2018, 20:33 Varför inte gnälla på spelare som inte gör sitt jobb .... jag är då nöjd med namnen på pappret .

Varför ska Lindgren få så mycket skit för att högt betalda spelare inte gör en så enkel grej som täcka skott.
Röra på huvudet och hålla koll på motståndare... en kvinlig topplessclown skulle kunna ha show på icke pucksida i egen zon och inte en Skellefteåspelare skulle ha nått att prata om i båset .
Spelet framför målburarna förlorar vi medans vi har puck och skjuter som Mad Max avsågade picka ....
Därför att han har värvat högt betalda spelare som gjorde likadant i sina förra klubbar. Lindgren behöver göra smartare värvningar där han söker spelare efter detaljer i spelet, men jag tror tyvärr inte att han har den analysförmågan. Varenda lagbygge som han satt på isen innehåller bra spelare, men är dysfunktionellt.
Han "safear" köper en Altonen istället för en Calof! Ungefär så skulle jag säga.
Empress
Posts: 7164
Joined: 15 Aug 2011, 11:12

Re: Skellefteå AIK - Brynäs 1/12 kl 1800

Post by Empress »

kopitar wrote: 01 Dec 2018, 20:47
p-play wrote: 01 Dec 2018, 20:38
BubbelVe wrote: 01 Dec 2018, 20:33 Varför inte gnälla på spelare som inte gör sitt jobb .... jag är då nöjd med namnen på pappret .

Varför ska Lindgren få så mycket skit för att högt betalda spelare inte gör en så enkel grej som täcka skott.
Röra på huvudet och hålla koll på motståndare... en kvinlig topplessclown skulle kunna ha show på icke pucksida i egen zon och inte en Skellefteåspelare skulle ha nått att prata om i båset .
Spelet framför målburarna förlorar vi medans vi har puck och skjuter som Mad Max avsågade picka ....
Därför att han har värvat högt betalda spelare som gjorde likadant i sina förra klubbar. Lindgren behöver göra smartare värvningar där han söker spelare efter detaljer i spelet, men jag tror tyvärr inte att han har den analysförmågan. Varenda lagbygge som han satt på isen innehåller bra spelare, men är dysfunktionellt.
Han "safear" köper en Altonen istället för en Calof! Ungefär så skulle jag säga.
Ingen annan än Micke kan väl tycka värva JMA är mer safe än Calof. Tror det är lite aik-mentalitet att har man en gång skeppat en spelare då har man inte balls att ta tillbaka. Skulle bara vilja veta vad Juha och Mattis kostar aik.
User avatar
ossian
Posts: 3674
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Skellefteå AIK - Brynäs 1/12 kl 1800

Post by ossian »

Mattis? Såg du matchen? Olimb är jättebra, igen!
Empress
Posts: 7164
Joined: 15 Aug 2011, 11:12

Re: Skellefteå AIK - Brynäs 1/12 kl 1800

Post by Empress »

ossian wrote: 01 Dec 2018, 20:58 Mattis? Såg du matchen? Olimb är jättebra, igen!
Jag håller med han var ok. Men vi förlorar matcher och ligger 10.a. Då kan jag bara titta på vad som försvunnit och vad som tillkommit truppen. Vi hade behövt en starkare och bättre center än Olimb.
AIK kanske tar sig till final men jag är inte nöjd med någon av de spelare Micke värvat.
snorhyveln
Posts: 1543
Joined: 11 Jul 2011, 15:27

Re: Skellefteå AIK - Brynäs 1/12 kl 1800

Post by snorhyveln »

En jävla k.kmatch.
Förlust och glömde mobilen på läktaren. Borta förstås när jag letade den.
Trevlig helg, sug å svälj.
User avatar
Special Brew
Posts: 10064
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: Skellefteå AIK - Brynäs 1/12 kl 1800

Post by Special Brew »

kopitar wrote: 01 Dec 2018, 20:47
p-play wrote: 01 Dec 2018, 20:38
BubbelVe wrote: 01 Dec 2018, 20:33 Varför inte gnälla på spelare som inte gör sitt jobb .... jag är då nöjd med namnen på pappret .

Varför ska Lindgren få så mycket skit för att högt betalda spelare inte gör en så enkel grej som täcka skott.
Röra på huvudet och hålla koll på motståndare... en kvinlig topplessclown skulle kunna ha show på icke pucksida i egen zon och inte en Skellefteåspelare skulle ha nått att prata om i båset .
Spelet framför målburarna förlorar vi medans vi har puck och skjuter som Mad Max avsågade picka ....
Därför att han har värvat högt betalda spelare som gjorde likadant i sina förra klubbar. Lindgren behöver göra smartare värvningar där han söker spelare efter detaljer i spelet, men jag tror tyvärr inte att han har den analysförmågan. Varenda lagbygge som han satt på isen innehåller bra spelare, men är dysfunktionellt.
Han "safear" köper en Altonen istället för en Calof
User avatar
ossian
Posts: 3674
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Skellefteå AIK - Brynäs 1/12 kl 1800

Post by ossian »

Empress wrote: 01 Dec 2018, 21:03
ossian wrote: 01 Dec 2018, 20:58 Mattis? Såg du matchen? Olimb är jättebra, igen!
Jag håller med han var ok. Men vi förlorar matcher och ligger 10.a. Då kan jag bara titta på vad som försvunnit och vad som tillkommit truppen. Vi hade behövt en starkare och bättre center än Olimb.
AIK kanske tar sig till final men jag är inte nöjd med någon av de spelare Micke värvat.
Jag är inte orolig efter ikväll. Bi spelar riktigt bra om än att avsluten behöver vässas. Som någon var inne på behöver vi attackera kassen från minut ett.

Olimb är klart bättre än jag trodde. När man ska klaga så bör man enligt mig klaga på någon av de 15 spelarna som är klart sämre än Olimb i match efter match. Olimb ör en positiv överaskning och är jävligt bra. Han är ingen Pär Lindholm men han har andra kvaliteer som ingen annan i laget har. Även bra kemi med Jimmie och Jocke tycker jag, tre gubbar med bra spelsinne.
Rollie
Posts: 2053
Joined: 16 Jun 2011, 13:05

Re: Skellefteå AIK - Brynäs 1/12 kl 1800

Post by Rollie »

ossian wrote: 01 Dec 2018, 20:32 Det är fan ett under att pucken inte går in. Bra prestation och härlig forcering, men ikväll var en sådan match när pucken inte ville in. I tredje krigar vi in på kassen men puckuslingen vägrar slinka in. Bra match av oss!
Hahahaha, det mest elementära i en sport som hockey är att vinna kampen framför mål. Hur kan du säga att man gör en bra match när man inte gör ett mål framåt på hemmaplan. Shl är inte sm i ytterzonspel.
snorhyveln
Posts: 1543
Joined: 11 Jul 2011, 15:27

Re: Skellefteå AIK - Brynäs 1/12 kl 1800

Post by snorhyveln »

Mycket bra match av oss. Den som säger annat kan helt enkelt inte hockey.
Typ 40-15 i skott å en i mitt tycke SHL:s sämsta målis, Rautio gör en av kanske 2 bra matcher/år.
Klaga på detta gör att man får hår under fötterna.
Uppriktigt blir man ibland förvånad över vad folk här inne tycker och tänker.
User avatar
ossian
Posts: 3674
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Skellefteå AIK - Brynäs 1/12 kl 1800

Post by ossian »

Om du skjuter den i krysset, eller om den studsar på benskyddet fram till någon av våra som vispar in den, då är det inte så dumt med 48-15 i skott samt 80/20 i puckinnehav. Men vi behöver bli bättre på att konvertera spelövertag till att motståndarens keeper får vittja nätet. Tycker vi har en bättre tyngd i laget i år och fler borde ge sig in i smeten och kriga in gummitrissan.
User avatar
ossian
Posts: 3674
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Skellefteå AIK - Brynäs 1/12 kl 1800

Post by ossian »

Vi spelar ca 100 ggr bättre än mot Mora, men pucken ville inte in.
User avatar
Special Brew
Posts: 10064
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: Skellefteå AIK - Brynäs 1/12 kl 1800

Post by Special Brew »

ossian wrote: 01 Dec 2018, 21:35 Vi spelar ca 100 ggr bättre än mot Mora, men pucken ville inte in.
Det är ett problem. Hockey är inte som isdans. Det är ingen poängsport. Bara du som känner lugnet.
User avatar
ossian
Posts: 3674
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Skellefteå AIK - Brynäs 1/12 kl 1800

Post by ossian »

Jag säger som Wallson: vi har investerat men måste ta betalt! Vi är bra spelmässigt och dominerar matcherna spelmässigt . Vi har många skickliga spelare. Men för få som ger sig in framför kassen och krigar. Vi får problem mot lag som spelar defensivt och ställer upp och inte släpper till klara lägen. Vi får problem när vi inte tar ledningen. Men spelmässigt är det bra tycker jag!

Om vi värvar in någon skulle jag vilja se en oöm ytterforward som är snabb och åker rätt in på kassen och härjar. Borde finnas ganska många sådana spelartyp lediga.
User avatar
Special Brew
Posts: 10064
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: Skellefteå AIK - Brynäs 1/12 kl 1800

Post by Special Brew »

Torskar man en match trots ett skottövertag på 40-15 kan man väl inte ha varit bra? Snarare tvärt om. I så fall handlar alla matcher om tur och att vi helt plötsligt råkade ut för den där statistiska 5/1 (spelbolags) oturen?
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Skellefteå AIK - Brynäs 1/12 kl 1800

Post by p-play »

ossian wrote: 01 Dec 2018, 21:50 Jag säger som Wallson: vi har investerat men måste ta betalt! Vi är bra spelmässigt och dominerar matcherna spelmässigt . Vi har många skickliga spelare. Men för få som ger sig in framför kassen och krigar. Vi får problem mot lag som spelar defensivt och ställer upp och inte släpper till klara lägen. Vi får problem när vi inte tar ledningen. Men spelmässigt är det bra tycker jag!

Om vi värvar in någon skulle jag vilja se en oöm ytterforward som är snabb och åker rätt in på kassen och härjar. Borde finnas ganska många sådana spelartyp lediga.
Lindgren borde åtminstone börja med att åtgärda BP som så otroligt uselt. Vi har typ 2-3 forwards som fungerar i spelformen. Det borde gå att hitta en billig BP-spelare. Bara det skulle automatiskt börja generera mer poäng. Spetsen i laget finns, men man måste se till att balansen också blir rätt.
Empress
Posts: 7164
Joined: 15 Aug 2011, 11:12

Re: Skellefteå AIK - Brynäs 1/12 kl 1800

Post by Empress »

p-play wrote: 01 Dec 2018, 22:13
ossian wrote: 01 Dec 2018, 21:50 Jag säger som Wallson: vi har investerat men måste ta betalt! Vi är bra spelmässigt och dominerar matcherna spelmässigt . Vi har många skickliga spelare. Men för få som ger sig in framför kassen och krigar. Vi får problem mot lag som spelar defensivt och ställer upp och inte släpper till klara lägen. Vi får problem när vi inte tar ledningen. Men spelmässigt är det bra tycker jag!

Om vi värvar in någon skulle jag vilja se en oöm ytterforward som är snabb och åker rätt in på kassen och härjar. Borde finnas ganska många sådana spelartyp lediga.
Lindgren borde åtminstone börja med att åtgärda BP som så otroligt uselt. Vi har typ 2-3 forwards som fungerar i spelformen. Det borde gå att hitta en billig BP-spelare. Bara det skulle automatiskt börja generera mer poäng. Spetsen i laget finns, men man måste se till att balansen också blir rätt.
Den billigaste BP forwarden är väl om PP vill snöra på sig
rören igen...
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Skellefteå AIK - Brynäs 1/12 kl 1800

Post by Skidrow »

Håller inte med Brynäs spelaren skulle ha åkt ut när dom tog Jocke, var så tydligt att han hackade fast Jocke och då slet Jocke av honom klubban, sen 5min finns inte är ju en krock.
Post Reply