Skellefteå AIK - Brynäs 1/12 kl 1800

Diskutera matcher, spelare och nyförvärv

Moderator: Styrelsen

User avatar
Special Brew
Posts: 10060
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: Skellefteå AIK - Brynäs 1/12 kl 1800

Post by Special Brew »

Empress wrote: 01 Dec 2018, 22:22
p-play wrote: 01 Dec 2018, 22:13
ossian wrote: 01 Dec 2018, 21:50 Jag säger som Wallson: vi har investerat men måste ta betalt! Vi är bra spelmässigt och dominerar matcherna spelmässigt . Vi har många skickliga spelare. Men för få som ger sig in framför kassen och krigar. Vi får problem mot lag som spelar defensivt och ställer upp och inte släpper till klara lägen. Vi får problem när vi inte tar ledningen. Men spelmässigt är det bra tycker jag!

Om vi värvar in någon skulle jag vilja se en oöm ytterforward som är snabb och åker rätt in på kassen och härjar. Borde finnas ganska många sådana spelartyp lediga.
Lindgren borde åtminstone börja med att åtgärda BP som så otroligt uselt. Vi har typ 2-3 forwards som fungerar i spelformen. Det borde gå att hitta en billig BP-spelare. Bara det skulle automatiskt börja generera mer poäng. Spetsen i laget finns, men man måste se till att balansen också blir rätt.
Den billigaste BP forwarden är väl om PP vill snöra på sig
rören igen...
PP borde ha haft ett nytt 1-års!
dovienya
Posts: 2222
Joined: 30 Nov 2011, 19:25

Re: Skellefteå AIK - Brynäs 1/12 kl 1800

Post by dovienya »

Ja, vi var det klart bättre laget idag, och hade vi inte skjutit 37 skott i magen på Rautio så hade vi gjort mål. (han räddade ändå typ 7 skott; det får man ge honom)
Hade inte Eriksson fått matchstraff så hade vi nog antagligen orkat forcera in en puckjävel också, för på slutet var det jättejobbigt för Brynäs. Anser för övrigt att matchstraffet antagligen är befogat, även om han ser ut att helt och hållet titta på spelet bortanför Brynässpelaren (som jag tycker är den som åker in i Albins axel och inte tvärtom). Eller, jag kan iallafall förstå att de tar ett matchstraff på det.

Det som slog mig denna match är att vi faktiskt på riktigt verkar ha som spelidé att skjuta pucken i rundeln back-back; alternativt skjuta den i rundeln back-forward, som sedan spelar bak den till back - via rundeln; eller som tredje möjlighet åka in i zon med pucken längs sargen för at sedan skjuta den i rundeln till back på andra sidan.
I Skellefteå AIK idag är det bara Jocke som är vass på att ta ut pucken från sarg med kontroll, och detta fungerar ändå bara de dagar när det stämmer.
Alltså anser jag att Skellefteå spelar ganska konstigt utifrån spelarmaterialet. Som ett värdelöst Sedinarlir, fast bara längs sargen och utan annat syfte än att behålla pucken i anfallszon.
Visst fan får man mycket speltid i anfallszon genom att spela U-U-U-U-U, men särskilt farligt är det verkligen inte.

Crash the net, någon? Armalis har storleken, men målvakter får inte passera halvplan. Jimmie har för ont, men gör sitt bästa. Alvarez borde kunna göra det, men vänder likt alla andra ut. Enda som faktiskt driver på mål på regelbunden basis är Wingerli (53kg), samt AEriksson (300cm lång, 200kg tung, borde kunna göra stor nytta framför mål). AEriksson gör det dock bara när han har puck i fart. Tyvärr.
User avatar
Special Brew
Posts: 10060
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: Skellefteå AIK - Brynäs 1/12 kl 1800

Post by Special Brew »

Håller med om allt. Förutom att dom bedömde inåkningen i axeln på Albin som matchstraff. Vet att du inte tyckte det heller. Men domarna läste den situationen vansinnigt dåligt. Borde inte ens varit en 2:a.
Empress
Posts: 7164
Joined: 15 Aug 2011, 11:12

Re: Skellefteå AIK - Brynäs 1/12 kl 1800

Post by Empress »

dovienya wrote: 01 Dec 2018, 22:45 Ja, vi var det klart bättre laget idag, och hade vi inte skjutit 37 skott i magen på Rautio så hade vi gjort mål. (han räddade ändå typ 7 skott; det får man ge honom)
Hade inte Eriksson fått matchstraff så hade vi nog antagligen orkat forcera in en puckjävel också, för på slutet var det jättejobbigt för Brynäs. Anser för övrigt att matchstraffet antagligen är befogat, även om han ser ut att helt och hållet titta på spelet bortanför Brynässpelaren (som jag tycker är den som åker in i Albins axel och inte tvärtom). Eller, jag kan iallafall förstå att de tar ett matchstraff på det.

Det som slog mig denna match är att vi faktiskt på riktigt verkar ha som spelidé att skjuta pucken i rundeln back-back; alternativt skjuta den i rundeln back-forward, som sedan spelar bak den till back - via rundeln; eller som tredje möjlighet åka in i zon med pucken längs sargen för at sedan skjuta den i rundeln till back på andra sidan.
I Skellefteå AIK idag är det bara Jocke som är vass på att ta ut pucken från sarg med kontroll, och detta fungerar ändå bara de dagar när det stämmer.
Alltså anser jag att Skellefteå spelar ganska konstigt utifrån spelarmaterialet. Som ett värdelöst Sedinarlir, fast bara längs sargen och utan annat syfte än att behålla pucken i anfallszon.
Visst fan får man mycket speltid i anfallszon genom att spela U-U-U-U-U, men särskilt farligt är det verkligen inte.

Crash the net, någon? Armalis har storleken, men målvakter får inte passera halvplan. Jimmie har för ont, men gör sitt bästa. Alvarez borde kunna göra det, men vänder likt alla andra ut. Enda som faktiskt driver på mål på regelbunden basis är Wingerli (53kg), samt AEriksson (300cm lång, 200kg tung, borde kunna göra stor nytta framför mål). AEriksson gör det dock bara när han har puck i fart. Tyvärr.
100pct korrekt analys.
p-play
Posts: 6795
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Skellefteå AIK - Brynäs 1/12 kl 1800

Post by p-play »

Inget ansvar skall falla på Albin E. eller någon annan junior. Det här året är ett inskolningsår där han skall vara utfyllnad, allt annat är bonus. Däremot kan man knappast vara nöjd med säsongen så här långt för Alvarez och JMA som har väldigt höga löner. Olimb gör det helt okej, men vi behöver liksom inte ytterligare en spelare som åker runt och håller i puck i ytterzonen och dra ned på tempot. Motståndarna hamnar i betydligt större problem när Wingerli är inne och han åker runt och öppnar upp ytor med sin fart. Holloway såg återigen försiktig ut i närkampsspelet och det känns som att skadorna har satt sina spår där.
Empress
Posts: 7164
Joined: 15 Aug 2011, 11:12

Re: Skellefteå AIK - Brynäs 1/12 kl 1800

Post by Empress »

Intressant se vad det landar. 0-2 matcher?
CHL är inkluderat eller exkluderat?
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Skellefteå AIK - Brynäs 1/12 kl 1800

Post by Skidrow »

Det är en ren krock där Brynäs-spelaren har lika mycket ansvar, bör inte ha varit utvisning.
User avatar
nr86
Posts: 5354
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Skellefteå AIK - Brynäs 1/12 kl 1800

Post by nr86 »

Är väl ett krav att det granskas när det blir matchstraff?
Annars är min reflektion från gårdagen att vi spenderade otroligt mycket tid i ytterzonerna då bif var duktiga på att hålla oss på utsidan. Jocke kunde ibland luckra upp men det var statiskt och de bra chanserna var lätträknade. Just det att vi aldrig kommer till snabba avslut utan hela tiden snurrar i 10-15 sek innan avslut kändes uddlöst. Fick vi någon kontring värd namnet? Linus som vanligt iskall framåt och det blev tydligt att vi saknade Aaltonen i pp. Nu ska inte Lindvall lastas för förlusten men jag fattar inte varför man vilar en het keeper!
User avatar
ossian
Posts: 3670
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Skellefteå AIK - Brynäs 1/12 kl 1800

Post by ossian »

Brynäs har riktig bra backar, kanske bästa i serien? Sen spelar Rautio väldigt bra, framför allt returspwlet är otroligt vasst. Men ändå måste vi kunna trycka in några puckar med ett sådant spelövertag. Vi måste gå hårt på kassen från minut ett till minut 60, lastar vi in puckar på kassen kommer de att studsa in. Tar vi sedan ledningen i matchen måste motståndaren öppna upp.
nishog04
Posts: 6220
Joined: 01 Nov 2012, 20:08

Re: Skellefteå AIK - Brynäs 1/12 kl 1800

Post by nishog04 »

Empress wrote: 02 Dec 2018, 10:06
Intressant se vad det landar. 0-2 matcher?
CHL är inkluderat eller exkluderat?
Har något minne av att CHL är inkluderat. I åtminstone SHL har/hade man bestämt sig för det. I t.ex. Tyskland brydde man sig inte.
Empress
Posts: 7164
Joined: 15 Aug 2011, 11:12

Re: Skellefteå AIK - Brynäs 1/12 kl 1800

Post by Empress »

Situationsrummet valde att anmäla händelsen till disciplinnämnden som nu har fällt Albin Eriksson för huvudtackling.

Nyckelfaktorer
– Det är fråga om en tackling som sker från blind side på en icke puckförande spelare.

– Tacklingen är respektlös.

– Stor skaderisk.

Avstängning
2018-12-02 till 2018-12-19, vilket bedöms motsvara fem matcher

Böter

Wow!!
nishog04
Posts: 6220
Joined: 01 Nov 2012, 20:08

Re: Skellefteå AIK - Brynäs 1/12 kl 1800

Post by nishog04 »

Empress wrote: 02 Dec 2018, 12:05 Situationsrummet valde att anmäla händelsen till disciplinnämnden som nu har fällt Albin Eriksson för huvudtackling.

Nyckelfaktorer
– Det är fråga om en tackling som sker från blind side på en icke puckförande spelare.

– Tacklingen är respektlös.

– Stor skaderisk.

Avstängning
2018-12-02 till 2018-12-19, vilket bedöms motsvara fem matcher

Böter

Wow!!
HAHAHAHAHA!!! Så jävla sjukt. Farväl med pengar till SHL (alltså via Cmore). Så oproffsig liga att det borde betraktas som ett hobbyprojekt.

Jag var inget fan av förra domarbasen, men medan han styrde var då domarnivån betydligt högre än nu. Det här är rock bottom (fast jag ändå känner på mig att domarkåren denna säsong kommer bevisa sig vara ÄNNU sämre).
Sed
Posts: 1613
Joined: 15 Jun 2011, 22:42

Re: Skellefteå AIK - Brynäs 1/12 kl 1800

Post by Sed »

Har disciplinnämnden andra bilder? Har de ens kollat på "tacklingen"?

Pinsamt.
User avatar
Special Brew
Posts: 10060
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: Skellefteå AIK - Brynäs 1/12 kl 1800

Post by Special Brew »

Helt sjukt! Möjligen en 2:a för interference.
User avatar
Special Brew
Posts: 10060
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: Skellefteå AIK - Brynäs 1/12 kl 1800

Post by Special Brew »

Tappar nästan lusten på hela hockeyskiten!
User avatar
ossian
Posts: 3670
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Skellefteå AIK - Brynäs 1/12 kl 1800

Post by ossian »

Jag kan köpa att det blir en avstängning eftersom det ör en huvudskada. Men var är tacklingen? Han bromsar dessutom in i den, det står att han kommer med hög fart?
lh=1
Posts: 543
Joined: 16 Jun 2011, 08:33
Location: Stöckhölm

Re: Skellefteå AIK - Brynäs 1/12 kl 1800

Post by lh=1 »

Det här är ju inte sant.....
Post Reply