Omg 18 - Skellefteå AIK - HV71 - 17/11 kl 14.45

Diskutera matcher, spelare och nyförvärv

Moderator: Styrelsen

User avatar
kopitar
Posts: 2584
Joined: 17 Jun 2011, 17:43

Re: Omg 18 - Skellefteå AIK - HV71 - 17/11 kl 14.45

Post by kopitar »

snorhyveln wrote: 17 Nov 2018, 17:55 Nöjd med 2 poäng. Tänker inte skriva något om domarna så någon ska bli kränkt, men.......
Synd detta med Albin. Kommer nog att dra snabbare än vad en avlöning dräneras om han fortsätter på detta sättet.
Må vara Olimb, JMA å Hedberg, men satan (oj, hoppas ingen blir kränkt) vilken comeback av George III.
Outstanding!
Jag blev! Ta bort inlägget !!!!
Empress
Posts: 7164
Joined: 15 Aug 2011, 11:12

Re: Omg 18 - Skellefteå AIK - HV71 - 17/11 kl 14.45

Post by Empress »

snorhyveln wrote: 17 Nov 2018, 17:55 Nöjd med 2 poäng. Tänker inte skriva något om domarna så någon ska bli kränkt, men.......
Synd detta med Albin. Kommer nog att dra snabbare än vad en avlöning dräneras om han fortsätter på detta sättet.
Må vara Olimb, JMA å Hedberg, men satan (oj, hoppas ingen blir kränkt) vilken comeback av George III.
Outstanding!
”Risken” finns väl att Albin E tar bakvägen till j-vm nu och då är han gone under jul. Fast det är han i så fall väl värd.
nishog04
Posts: 6220
Joined: 01 Nov 2012, 20:08

Re: Omg 18 - Skellefteå AIK - HV71 - 17/11 kl 14.45

Post by nishog04 »

Albin kan jag gott tänka mig gör en säsong till. Wingerli spelar dock sista säsongen hos oss.
snorhyveln
Posts: 1543
Joined: 11 Jul 2011, 15:27

Re: Omg 18 - Skellefteå AIK - HV71 - 17/11 kl 14.45

Post by snorhyveln »

kopitar wrote: 17 Nov 2018, 18:01
snorhyveln wrote: 17 Nov 2018, 17:55 Nöjd med 2 poäng. Tänker inte skriva något om domarna så någon ska bli kränkt, men.......
Synd detta med Albin. Kommer nog att dra snabbare än vad en avlöning dräneras om han fortsätter på detta sättet.
Må vara Olimb, JMA å Hedberg, men satan (oj, hoppas ingen blir kränkt) vilken comeback av George III.
Outstanding!
Jag blev! Ta bort inlägget !!!!
Förstod det. Hänger på vem som skrev (oj, hoppsan), ritade, mena jag.
marre
Posts: 3181
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: Omg 18 - Skellefteå AIK - HV71 - 17/11 kl 14.45

Post by marre »

Kanonmatch av AIK,synd bara att vi har så jävla oflyt hela tiden.Måste ju vända snart,kedjan Alvarez-Pettersson-Holloway är så jävla tung och jobbar som tokar! Är målvaktssidan som inte håller....
User avatar
kriwi
Posts: 783
Joined: 21 Jun 2011, 19:35

Re: Omg 18 - Skellefteå AIK - HV71 - 17/11 kl 14.45

Post by kriwi »

Bud var grym idag, kul! Laget förtjänade 3p.
svea_man
Posts: 1829
Joined: 15 Jun 2011, 16:27

Re: Omg 18 - Skellefteå AIK - HV71 - 17/11 kl 14.45

Post by svea_man »

nishog04 wrote: 17 Nov 2018, 18:04 Albin kan jag gott tänka mig gör en säsong till. Wingerli spelar dock sista säsongen hos oss.
O varför skulle inte wingerli stanna tror han blir kvar
marre
Posts: 3181
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: Omg 18 - Skellefteå AIK - HV71 - 17/11 kl 14.45

Post by marre »

NHL eller KHL såklart
User avatar
Snuskhummern
Posts: 898
Joined: 07 Jan 2018, 20:04

Re: Omg 18 - Skellefteå AIK - HV71 - 17/11 kl 14.45

Post by Snuskhummern »

svea_man wrote: 17 Nov 2018, 19:10
nishog04 wrote: 17 Nov 2018, 18:04 Albin kan jag gott tänka mig gör en säsong till. Wingerli spelar dock sista säsongen hos oss.
O varför skulle inte wingerli stanna tror han blir kvar
I podcasten lät det då inte som Wingerli hade några stora planer på att flytta. Förövrigt sitter Albin på ett 4 års kontrakt, så länge inte Dallas börjar rycka i honom så lär han spela i AIK.
nishog04
Posts: 6220
Joined: 01 Nov 2012, 20:08

Re: Omg 18 - Skellefteå AIK - HV71 - 17/11 kl 14.45

Post by nishog04 »

marre wrote: 17 Nov 2018, 19:21 NHL eller KHL såklart
Precis min tanke. Winge har kämpat länge och i år har det blivit hans tur. Av precis samma orsak kan jag som sagt tänka mig att Albin blir kvar en säsong till.

Bygga mer muskler, skaffa mer rutin, ge NHL-laget en orsak till att "bädda" för hans ankomst.
User avatar
kopitar
Posts: 2584
Joined: 17 Jun 2011, 17:43

Re: Omg 18 - Skellefteå AIK - HV71 - 17/11 kl 14.45

Post by kopitar »

marre wrote: 17 Nov 2018, 18:38 Kanonmatch av AIK,synd bara att vi har så jävla oflyt hela tiden.Måste ju vända snart,kedjan Alvarez-Pettersson-Holloway är så jävla tung och jobbar som tokar! Är målvaktssidan som inte håller....
Efter matchen mot Malmö så borde man satsa på Armalis som första. Tycker inte Lindvall var bra idag alls.
User avatar
Special Brew
Posts: 10064
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: Omg 18 - Skellefteå AIK - HV71 - 17/11 kl 14.45

Post by Special Brew »

kopitar wrote: 17 Nov 2018, 19:59
marre wrote: 17 Nov 2018, 18:38 Kanonmatch av AIK,synd bara att vi har så jävla oflyt hela tiden.Måste ju vända snart,kedjan Alvarez-Pettersson-Holloway är så jävla tung och jobbar som tokar! Är målvaktssidan som inte håller....
Efter matchen mot Malmö så borde man satsa på Armalis som första. Tycker inte Lindvall var bra idag alls.
Och innan förra matchen var Lindwall den stabilare.
svea_man
Posts: 1829
Joined: 15 Jun 2011, 16:27

Re: Omg 18 - Skellefteå AIK - HV71 - 17/11 kl 14.45

Post by svea_man »

marre wrote: 17 Nov 2018, 19:21 NHL eller KHL såklart
Det tror jag inte än fortsätter han som hittills den säsong blir det typ 30p .
Är nog inte aktuellt nhl khl än
User avatar
ossian
Posts: 3674
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Omg 18 - Skellefteå AIK - HV71 - 17/11 kl 14.45

Post by ossian »

Tycker själv det är jämnt mellan våra keepers. Båda har vart bra totalt sett men ingen av dem har glänst. Hoppas de kan utmana varandra och konkurrera om spaden fram till slutspelet då den bättre får stå lite mer.

Tycker vi spelar en rolig hockey och är det bättre laget i match efter match, men oturen grinar oss i ansiktet. Alla tveksamma har höjt sig, inte en enda spelare som faller ur ramen tycker jag. Det tidigare tveksamma BP ser plötsligt riktigt bra ut, och de nya kedjorna har mycket bättre kemi. Framför allt attackerar vi kassen och vågar ge oss in i skiten, och då händer det grejer.

Mycket stabilt och modigt av Lindgren att inte panikvörva, även om det säkert kan dyka upp någon ifall en spelare av rätt kaliber dyker upp.
snorhyveln
Posts: 1543
Joined: 11 Jul 2011, 15:27

Re: Omg 18 - Skellefteå AIK - HV71 - 17/11 kl 14.45

Post by snorhyveln »

ossian wrote: 17 Nov 2018, 20:18 Tycker själv det är jämnt mellan våra keepers. Båda har vart bra totalt sett men ingen av dem har glänst. Hoppas de kan utmana varandra och konkurrera om spaden fram till slutspelet då den bättre får stå lite mer.

Tycker vi spelar en rolig hockey och är det bättre laget i match efter match, men oturen grinar oss i ansiktet. Alla tveksamma har höjt sig, inte en enda spelare som faller ur ramen tycker jag. Det tidigare tveksamma BP ser plötsligt riktigt bra ut, och de nya kedjorna har mycket bättre kemi. Framför allt attackerar vi kassen och vågar ge oss in i skiten, och då händer det grejer.

Mycket stabilt och modigt av Lindgren att inte panikvörva, även om det säkert kan dyka upp någon ifall en spelare av rätt kaliber dyker upp.
Är ju en ruskigt klen trupp. På en match kan typ 3 spelare vara skadade, någon avstängd, åsså står vi där med stjärtskägget fastfruset i brevlådan. Avsaknaden av ett samarbetslag är prekär. Frågan är om något av alla de lag vi lånat ut spelare till, läs Västerås, Oskarshamn, Hästen etc är villiga att hjälpa tillbaka?
Junisarna som hoppat in senaste matcherna har ju verkligen överraskat, men är ju ingen helhetslösning.

I övrigt ser jag precis som du ossian, vi har haft en oförtjänt otur. Synd inte fler kan se det så utan sågar jäms med fotsulorna så fort vi förlorar en match trots skott typ 45-15
User avatar
Special Brew
Posts: 10064
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: Omg 18 - Skellefteå AIK - HV71 - 17/11 kl 14.45

Post by Special Brew »

snorhyveln wrote: 17 Nov 2018, 20:40
ossian wrote: 17 Nov 2018, 20:18 Tycker själv det är jämnt mellan våra keepers. Båda har vart bra totalt sett men ingen av dem har glänst. Hoppas de kan utmana varandra och konkurrera om spaden fram till slutspelet då den bättre får stå lite mer.

Tycker vi spelar en rolig hockey och är det bättre laget i match efter match, men oturen grinar oss i ansiktet. Alla tveksamma har höjt sig, inte en enda spelare som faller ur ramen tycker jag. Det tidigare tveksamma BP ser plötsligt riktigt bra ut, och de nya kedjorna har mycket bättre kemi. Framför allt attackerar vi kassen och vågar ge oss in i skiten, och då händer det grejer.

Mycket stabilt och modigt av Lindgren att inte panikvörva, även om det säkert kan dyka upp någon ifall en spelare av rätt kaliber dyker upp.
Är ju en ruskigt klen trupp. På en match kan typ 3 spelare vara skadade, någon avstängd, åsså står vi där med stjärtskägget fastfruset i brevlådan. Avsaknaden av ett samarbetslag är prekär. Frågan är om något av alla de lag vi lånat ut spelare till, läs Västerås, Oskarshamn, Hästen etc är villiga att hjälpa tillbaka?
Junisarna som hoppat in senaste matcherna har ju verkligen överraskat, men är ju ingen helhetslösning.

I övrigt ser jag precis som du ossian, vi har haft en oförtjänt otur. Synd inte fler kan se det så utan sågar jäms med fotsulorna så fort vi förlorar en match trots skott typ 45-15
Klart som fan att dom inte ställer upp med att låna ut spelare utan ett avtal. Vafan dom tänker ju på sitt lag främst.
Chippen
Posts: 14288
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Omg 18 - Skellefteå AIK - HV71 - 17/11 kl 14.45

Post by Chippen »

Ett jävla hattande med målvakter. Är det inte bättre att byta efter ett antal matcher ist för som det är nu?
Visst, kanske man får alerta målvakter men försvinner inte tävlingsmomentet på träning mellan de två?

För övrigt en rätt konstig match. Hade som ingen karaktär och vi borde nog ha kunnat bärgat tre pinnar ikväll. Speciellt med tanke på 3 ramträffar, klockrena sådana.

Känns även som vi lättat på träning eller nått, för spelarna känns bra mycket piggare just nu.

Många som höjt sig och detta blir nog bra ändå
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
Special Brew
Posts: 10064
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: Omg 18 - Skellefteå AIK - HV71 - 17/11 kl 14.45

Post by Special Brew »

Spelarna känns helt klart piggare.
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Omg 18 - Skellefteå AIK - HV71 - 17/11 kl 14.45

Post by p-play »

snorhyveln wrote: 17 Nov 2018, 20:40
ossian wrote: 17 Nov 2018, 20:18 Tycker själv det är jämnt mellan våra keepers. Båda har vart bra totalt sett men ingen av dem har glänst. Hoppas de kan utmana varandra och konkurrera om spaden fram till slutspelet då den bättre får stå lite mer.

Tycker vi spelar en rolig hockey och är det bättre laget i match efter match, men oturen grinar oss i ansiktet. Alla tveksamma har höjt sig, inte en enda spelare som faller ur ramen tycker jag. Det tidigare tveksamma BP ser plötsligt riktigt bra ut, och de nya kedjorna har mycket bättre kemi. Framför allt attackerar vi kassen och vågar ge oss in i skiten, och då händer det grejer.

Mycket stabilt och modigt av Lindgren att inte panikvörva, även om det säkert kan dyka upp någon ifall en spelare av rätt kaliber dyker upp.
Är ju en ruskigt klen trupp. På en match kan typ 3 spelare vara skadade, någon avstängd, åsså står vi där med stjärtskägget fastfruset i brevlådan. Avsaknaden av ett samarbetslag är prekär. Frågan är om något av alla de lag vi lånat ut spelare till, läs Västerås, Oskarshamn, Hästen etc är villiga att hjälpa tillbaka?
Junisarna som hoppat in senaste matcherna har ju verkligen överraskat, men är ju ingen helhetslösning.

I övrigt ser jag precis som du ossian, vi har haft en oförtjänt otur. Synd inte fler kan se det så utan sågar jäms med fotsulorna så fort vi förlorar en match trots skott typ 45-15
Jag satt och följde Sundsvik extra noggrant och jag måste erkänna att jag är lite imponerad med tanke på att killen är 17 år. Han läser spelet väldigt bra och är en naturlig center som täcker rätt ytor, d v s han balanserar verkligen kedjan och ser till att motståndarna inte kan vända spelet. Han har ännu inte kommit så långt i utvecklingen att han kan producera framåt, men han gör det väldigt bra totalt sett. Jag tycker inte riktigt att vi har otur då HV trasar sönder vårt spel rejält samtidigt som de ofta får bygga fart genom mittzonen. Vi har ett bättre lag än HV, men jag tycker att de vinner matchen rent taktiskt. Panikvärvningar är ju aldrig en bra lösning, men denna trupp är precis som angivet väldigt tunn och speciellt då centersidan. Om Frederik Storm skulle komma ut på marknaden så hoppas jag att Lindgren hugger, även om Storm nu inte är en center. Kul att Holloway har kommit igång, men han har en lång väg kvar innan sista avbetalningen på kontraktet är gjord. 8-)
snorhyveln
Posts: 1543
Joined: 11 Jul 2011, 15:27

Re: Omg 18 - Skellefteå AIK - HV71 - 17/11 kl 14.45

Post by snorhyveln »

p-play wrote: 17 Nov 2018, 22:25
snorhyveln wrote: 17 Nov 2018, 20:40
ossian wrote: 17 Nov 2018, 20:18 Tycker själv det är jämnt mellan våra keepers. Båda har vart bra totalt sett men ingen av dem har glänst. Hoppas de kan utmana varandra och konkurrera om spaden fram till slutspelet då den bättre får stå lite mer.

Tycker vi spelar en rolig hockey och är det bättre laget i match efter match, men oturen grinar oss i ansiktet. Alla tveksamma har höjt sig, inte en enda spelare som faller ur ramen tycker jag. Det tidigare tveksamma BP ser plötsligt riktigt bra ut, och de nya kedjorna har mycket bättre kemi. Framför allt attackerar vi kassen och vågar ge oss in i skiten, och då händer det grejer.

Mycket stabilt och modigt av Lindgren att inte panikvörva, även om det säkert kan dyka upp någon ifall en spelare av rätt kaliber dyker upp.
Är ju en ruskigt klen trupp. På en match kan typ 3 spelare vara skadade, någon avstängd, åsså står vi där med stjärtskägget fastfruset i brevlådan. Avsaknaden av ett samarbetslag är prekär. Frågan är om något av alla de lag vi lånat ut spelare till, läs Västerås, Oskarshamn, Hästen etc är villiga att hjälpa tillbaka?
Junisarna som hoppat in senaste matcherna har ju verkligen överraskat, men är ju ingen helhetslösning.

I övrigt ser jag precis som du ossian, vi har haft en oförtjänt otur. Synd inte fler kan se det så utan sågar jäms med fotsulorna så fort vi förlorar en match trots skott typ 45-15
Jag satt och följde Sundsvik extra noggrant och jag måste erkänna att jag är lite imponerad med tanke på att killen är 17 år. Han läser spelet väldigt bra och är en naturlig center som täcker rätt ytor, d v s han balanserar verkligen kedjan och ser till att motståndarna inte kan vända spelet. Han har ännu inte kommit så långt i utvecklingen att han kan producera framåt, men han gör det väldigt bra totalt sett. Jag tycker inte riktigt att vi har otur då HV trasar sönder vårt spel rejält samtidigt som de ofta får bygga fart genom mittzonen. Vi har ett bättre lag än HV, men jag tycker att de vinner matchen rent taktiskt. Panikvärvningar är ju aldrig en bra lösning, men denna trupp är precis som angivet väldigt tunn och speciellt då centersidan. Om Frederik Storm skulle komma ut på marknaden så hoppas jag att Lindgren hugger, även om Storm nu inte är en center. Kul att Holloway har kommit igång, men han har en lång väg kvar innan sista avbetalningen på kontraktet är gjord. 8-)
Håller med dig. Sundsvik gör det jävligt bra.
Men stödja en trupp med B junnisar är ju inte hållbart, ty ingenting finns att hämta i nuvarande Ajun styrt av familjen Lundmark.

Jag har inte samma syn som dig i prat om taktik, coachvinster, märkliga resonemang om obalanser osv.
Tror mer på fart, kämpa, vilja, sammanhållning i laget, typ Malmö. Man kommer långt utan minutiös styrning. Med detta sagt ser jag inte att AIK:s lag är förtappat, men som sagt, jag gillar inte att man petar i varje skridskoskär. Killar som Djuse, Berggren etc måste få göra sina grejer utan att bli avrättade här på forumet eller av coacherna.
Skapa en förutsättning för ett farmarlag typ Pantern innan det är för sent. Då kan man fortsätta ha dessa tunna trupper likt den under Perras tid där Kristoffersson platsade trots sin totala avsaknad av sinne pga man helt enkelt inta hade annat att sätta in.
Att förlita sig på Bjunnar ger en kortsiktig lättnad, likt den att pissa på sig. Det är varmt en stund, somsagtva.
snorhyveln
Posts: 1543
Joined: 11 Jul 2011, 15:27

Re: Omg 18 - Skellefteå AIK - HV71 - 17/11 kl 14.45

Post by snorhyveln »

Vill helst inte säga det, men med Sundsvik ser det bättre ut än med Linus L.
Hatar att såga folk, men LL är fan inte bra.
Sorry Linus.
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Omg 18 - Skellefteå AIK - HV71 - 17/11 kl 14.45

Post by p-play »

snorhyveln wrote: 17 Nov 2018, 22:48
p-play wrote: 17 Nov 2018, 22:25
snorhyveln wrote: 17 Nov 2018, 20:40

Är ju en ruskigt klen trupp. På en match kan typ 3 spelare vara skadade, någon avstängd, åsså står vi där med stjärtskägget fastfruset i brevlådan. Avsaknaden av ett samarbetslag är prekär. Frågan är om något av alla de lag vi lånat ut spelare till, läs Västerås, Oskarshamn, Hästen etc är villiga att hjälpa tillbaka?
Junisarna som hoppat in senaste matcherna har ju verkligen överraskat, men är ju ingen helhetslösning.

I övrigt ser jag precis som du ossian, vi har haft en oförtjänt otur. Synd inte fler kan se det så utan sågar jäms med fotsulorna så fort vi förlorar en match trots skott typ 45-15
Jag satt och följde Sundsvik extra noggrant och jag måste erkänna att jag är lite imponerad med tanke på att killen är 17 år. Han läser spelet väldigt bra och är en naturlig center som täcker rätt ytor, d v s han balanserar verkligen kedjan och ser till att motståndarna inte kan vända spelet. Han har ännu inte kommit så långt i utvecklingen att han kan producera framåt, men han gör det väldigt bra totalt sett. Jag tycker inte riktigt att vi har otur då HV trasar sönder vårt spel rejält samtidigt som de ofta får bygga fart genom mittzonen. Vi har ett bättre lag än HV, men jag tycker att de vinner matchen rent taktiskt. Panikvärvningar är ju aldrig en bra lösning, men denna trupp är precis som angivet väldigt tunn och speciellt då centersidan. Om Frederik Storm skulle komma ut på marknaden så hoppas jag att Lindgren hugger, även om Storm nu inte är en center. Kul att Holloway har kommit igång, men han har en lång väg kvar innan sista avbetalningen på kontraktet är gjord. 8-)
Håller med dig. Sundsvik gör det jävligt bra.
Men stödja en trupp med B junnisar är ju inte hållbart, ty ingenting finns att hämta i nuvarande Ajun styrt av familjen Lundmark.

Jag har inte samma syn som dig i prat om taktik, coachvinster, märkliga resonemang om obalanser osv.
Tror mer på fart, kämpa, vilja, sammanhållning i laget, typ Malmö. Man kommer långt utan minutiös styrning. Med detta sagt ser jag inte att AIK:s lag är förtappat, men som sagt, jag gillar inte att man petar i varje skridskoskär. Killar som Djuse, Berggren etc måste få göra sina grejer utan att bli avrättade här på forumet eller av coacherna.
Skapa en förutsättning för ett farmarlag typ Pantern innan det är för sent. Då kan man fortsätta ha dessa tunna trupper likt den under Perras tid där Kristoffersson platsade trots sin totala avsaknad av sinne pga man helt enkelt inta hade annat att sätta in.
Att förlita sig på Bjunnar ger en kortsiktig lättnad, likt den att pissa på sig. Det är varmt en stund, somsagtva.
Jag har funderat lite grann på om de där spelvändningarna som motståndarna får alldeles för lätt beror på hur centerbesättningen ser ut. När en naturlig traditionell, naturlig center som Sundsvik var inne var mitten stängd på ett annat sätt (genom att han hela tiden tog höjd), trots att han i grunden ligger en bra bit efter de andra i utveckling. Det är klart att spelarna måste få våga göra grejor och misslyckas, men jag gillar struktur i spelet likt Hallams lagbyggen. Årets upplaga är dock mycket bättre i det hänseendet än på länge och Samuelsson är en slipad taktiker. Det känns tryggt med en så pass duktig coach och det känns som att det här kommer att bli bra till slut. Man måste gå tillbaka 3-4 år för att ett hitta sådant här bra spel och mot lag som går upp högt och stänger banan (t ex Växjö, Frölunda, HV) har det aldrig sett så här bra ut. Kan man bara få till en del detaljer och kanske göra någon lyckad komplementvärvning (center + billig BP-spelare)så kan det här laget gå hela vägen till våren. Jag är faktiskt otroligt optimistisk med tanke på att vi spelar så här bra mot de förmodade topplagen. Jag gillar också Malmö, men mest p g a de har stora tunga forwards som går rakt mot mål. Jag tror för övrigt att en spelare som Storm skulle passa jättebra in hos oss. Malmö behöver säkert frigöra lite pengar för att ha råd med Carl Persson och kanske även Niclas Lundgren.
Last edited by p-play on 17 Nov 2018, 23:24, edited 1 time in total.
User avatar
ossian
Posts: 3674
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Omg 18 - Skellefteå AIK - HV71 - 17/11 kl 14.45

Post by ossian »

Play, gillar att läsa dina kommentarer och du har ofta intressanta synpunkter. Men du har en tendens att upprepa dina mantran, vare sig det har bäring till matchen eller ej. Systemtorsk, alibiforecheck för att nämna några.

I dagens match är AIK det klart bättre laget och förtjänar tre poäng, sett till spelet, matchbilden, skapade chanser, skott och puckinnehav. HV är också bra, men att de tar poäng beror först och främst på att vi bränner lägen, att Gunnarsson spelar bra och att vi har en osannolik otur igen med tre st i ramen.

Jag tror inte att HVs fans känner att de har en billig trupp trupp med bra bang for the buck, att
de har ett väl fungerande spelsystem samt att de var det bättre laget i matchen,
tror du det?
Jablonic
Posts: 749
Joined: 12 Jun 2011, 17:59

Re: Omg 18 - Skellefteå AIK - HV71 - 17/11 kl 14.45

Post by Jablonic »

nishog04 wrote: 17 Nov 2018, 18:04 Albin kan jag gott tänka mig gör en säsong till. Wingerli spelar dock sista säsongen hos oss.
Nej, ingen risk att Wingerli sticker. Han har tidigare fört en anonym tillvaro i fjärdefemman och blomstrar först nu, brukar krävas mer innan NHL/KHL får upp ögonen. Albin däremot, har vi nånsin haft en bättre 18-åring i truppen? Känns som nästa Mats Sundin. Bara att hoppas att han ger oss en säsong till efter denna.
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Omg 18 - Skellefteå AIK - HV71 - 17/11 kl 14.45

Post by p-play »

ossian wrote: 18 Nov 2018, 00:37 Play, gillar att läsa dina kommentarer och du har ofta intressanta synpunkter. Men du har en tendens att upprepa dina mantran, vare sig det har bäring till matchen eller ej. Systemtorsk, alibiforecheck för att nämna några.

I dagens match är AIK det klart bättre laget och förtjänar tre poäng, sett till spelet, matchbilden, skapade chanser, skott och puckinnehav. HV är också bra, men att de tar poäng beror först och främst på att vi bränner lägen, att Gunnarsson spelar bra och att vi har en osannolik otur igen med tre st i ramen.

Jag tror inte att HVs fans känner att de har en billig trupp trupp med bra bang for the buck, att
de har ett väl fungerande spelsystem samt att de var det bättre laget i matchen,
tror du det?
Jag tycker att HV har ett väldigt bra spelsystem, faktiskt ett av de bästa i serien. Deras spel utan puck i vår uppbyggnadsfas är riktigt bra. Däremot har de precis som du skriver kraftigt överbetalat för en del värvningar och de har inte tillräcklig mycket spets på forwardssidan som är ganska trött och trubbig. Jag tycker att de lever ganska mycket på ett bra spelsystem och en rätt så stabil backsida och målvakt. Mikko Lehtonen är en fantastiskt bra back som de inte kommer att få behålla särskilt länge. Av kommentarerna på deras forum så är det tränarna som får bära hundhuvudet, men jag tycker snarare (baserat på våra matcher mot dem) att det är deras sportchef som det borde riktas kritik mot. Deras forwardssida är minst sagt svag med tanke på att de har en av de största budgetarna.
dovienya
Posts: 2222
Joined: 30 Nov 2011, 19:25

Re: Omg 18 - Skellefteå AIK - HV71 - 17/11 kl 14.45

Post by dovienya »

Det är ganska intressant att läsa sina gamla poster i forumet..
dovienya wrote: 19 Oct 2018, 22:28 Tror man sitter lugnt i båten ett ganska bra tag framåt.
Man vill nog testa så långt det bara går med det lag man själv har satt ihop; viss om att det finns en plan (inombords). Skulle det vara så att man börjar långsiktigt luta åt att inte ens nå slutspel, så är det naturligtvis värre (Växjö, FBK, Brynäs, Örebro).
Nu är vi inte där än, utan spelmässigt har det sett oftast sett hyfsat ut, men bara periodvis; vi skottar som satan, och inte bara alibiskott heller. Sedan att vi bara har spelat bra i 30 minuter max per match är en sak som man säkert sitter och hoppas på skall släppa ju mer inspelade man blir, och ju mer Aaltonen och Olimb slutar ha träningsvärk.

Tycker det känns som att Aaltonen och Bud har bra go tillsammans, men inte får till det med puckjäveln, och alltså ser det istället vansinnigt värdelöst ut.
Något som skiljer de perioder man spelar bra mot de perioder man spelar värdelöst är att förstapasset sitter på bladet.
Då menar jag passet från back-back. Det enkla 4-meterspasset som startar hela anfallen passas ibland som 7-åringar passar sina mer talangfulla kompisar i innebandy.
Att Aaltonen och Olimb (ingen fan av honom på isen alls, verkar dock vara ganska go kille vid sidana av planen) har börjat visa sig bättre och bättre har säkert med träningsvärken att göra som jag skrev ovan. Bud har sett kvickare ut än vanligt hela säsongen, men så mycket ström i klubban i avgörande lägen har jag aldrig sett hos någon förutm Edvin Hedberg...
User avatar
ossian
Posts: 3674
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Omg 18 - Skellefteå AIK - HV71 - 17/11 kl 14.45

Post by ossian »

p-play wrote: 18 Nov 2018, 00:57
ossian wrote: 18 Nov 2018, 00:37 Play, gillar att läsa dina kommentarer och du har ofta intressanta synpunkter. Men du har en tendens att upprepa dina mantran, vare sig det har bäring till matchen eller ej. Systemtorsk, alibiforecheck för att nämna några.

I dagens match är AIK det klart bättre laget och förtjänar tre poäng, sett till spelet, matchbilden, skapade chanser, skott och puckinnehav. HV är också bra, men att de tar poäng beror först och främst på att vi bränner lägen, att Gunnarsson spelar bra och att vi har en osannolik otur igen med tre st i ramen.

Jag tror inte att HVs fans känner att de har en billig trupp trupp med bra bang for the buck, att
de har ett väl fungerande spelsystem samt att de var det bättre laget i matchen,
tror du det?
Jag tycker att HV har ett väldigt bra spelsystem, faktiskt ett av de bästa i serien. Deras spel utan puck i vår uppbyggnadsfas är riktigt bra. Däremot har de precis som du skriver kraftigt överbetalat för en del värvningar och de har inte tillräcklig mycket spets på forwardssidan som är ganska trött och trubbig. Jag tycker att de lever ganska mycket på ett bra spelsystem och en rätt så stabil backsida och målvakt. Mikko Lehtonen är en fantastiskt bra back som de inte kommer att få behålla särskilt länge. Av kommentarerna på deras forum så är det tränarna som får bära hundhuvudet, men jag tycker snarare (baserat på våra matcher mot dem) att det är deras sportchef som det borde riktas kritik mot. Deras forwardssida är minst sagt svag med tanke på att de har en av de största budgetarna.
Tycker också HV har ett bra press-spel och att de spelar en underhållande hockey. De är bättre än tabellen visar. Forecheck är en viktig komponent av ett spelsystem. Andra är uppspel, ingångar i anfallszon, försvarets positionsspel, PP, BP, platsbyten i anfallszon, spelvändningar, spel i egen zon, spel framför bägge kassarna etc. Att HV har en bättre forecheck än oss skriver jag under på, men de är klart sämre än oss på många andra viktiga moment, och de har inte heller samma individuella skicklighet och kreativitet i laget som inte har så mycket med spelsystem att göra.

Luleå har t ex inte så mycket till eget spel, men de spelar fantastiskt bra framför bägge kassarna och leder serien pga det.
User avatar
Dwight_Shrute
Posts: 1629
Joined: 16 Oct 2011, 12:35

Re: Omg 18 - Skellefteå AIK - HV71 - 17/11 kl 14.45

Post by Dwight_Shrute »

Hör att två av spelarna spelar med skador. Vill inte nämna några namn men om man tittar på hur de spelat den senaste tiden så förstår man vilka jag menar, med tanke på deras normala lägstanivå.. ;-) De skjuter inte slagskott och går inte in lika rejält i närkamperna.. I alla fall "skönt" besked eftersom jag trodde vederbörande började tackla av, så att säga..

Vad jag hör så ska det vara skador som man förväntar sig vara helt läkta till årsskiftet ungefär.
Post Reply