#27 Martin Lundberg

Moderator: Styrelsen

User avatar
Humlannitton
Posts: 1514
Joined: 15 Jun 2011, 14:37

Re: #27 Martin Lundberg

Post by Humlannitton »

kurtivar wrote:såg reprisen av final 3 tidigare idag, blev gråtfärdig när Martin slänger sig och täcker skott i sista perioden. i sista sekunderna slår han även ut pucken liggandes. då kröp de fram en tår.
Samma här. Inte bara för att han gör det, utan även för den uppskattning han får i publikens jubel när han gör det. Nästan bättre än måljublet.
User avatar
smogz
Posts: 5696
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Sv: #27 Martin Lundberg

Post by smogz »

Han är bra bakåt det skriver jag under på. Han har ett stort AIK-hjärta det skriver jag också under på. Men när det mest positiva är just hjärtat så är jag jävligt tveksam. Ok han var bara inne på 6 mål bakåt men också bara 13 mål framåt. Men det är klart bredd är bra. Att han kastar sig och täcker puck i det läget är förstås jävligt snyggt men det är ju också hans spelstil och styrka, så hade han inte gjort det hade det ju varit dåligt. Hur jag än resonerar så är jag tveksam till att skriva fast honom i 3 år. Men det är klart man ska inte underskatta bredd. Och har jag rätt i min tro på de som kommer underifrån så är han mest avbytare med BP roll i slutet av serien och slutspelet. Det är väl iofs bra så.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
jowa
Posts: 471
Joined: 16 Jun 2011, 17:31

Re: Sv: #27 Martin Lundberg

Post by jowa »

smogz wrote:Han är bra bakåt det skriver jag under på. Han har ett stort AIK-hjärta det skriver jag också under på. Men när det mest positiva är just hjärtat så är jag jävligt tveksam. Ok han var bara inne på 6 mål bakåt men också bara 13 mål framåt. Men det är klart bredd är bra. Att han kastar sig och täcker puck i det läget är förstås jävligt snyggt men det är ju också hans spelstil och styrka, så hade han inte gjort det hade det ju varit dåligt. Hur jag än resonerar så är jag tveksam till att skriva fast honom i 3 år. Men det är klart man ska inte underskatta bredd. Och har jag rätt i min tro på de som kommer underifrån så är han mest avbytare med BP roll i slutet av serien och slutspelet. Det är väl iofs bra så.
Av ren nyfikenhet, vilken spelare skulle ni tvivlare vilja se i Lundbergs roll?

Jag tycker Martin har hållit en bra och stabil nivå hela säsongen och även om inte poängen har kommit så har hans kedja ofta skapat ett bra tryck i anfallszon. Nu har han ju även satt sin respekt i hockeysverige och jag tror inte att vem som helst tar en fight med Martin. Dessutom älskar jag då han lyckas sätta in en bra tackling, det verkligen hörs från dunsen i sargen hur ont det gör då Martin smäller på.
User avatar
Markman
Posts: 7837
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: #27 Martin Lundberg

Post by Markman »

Årets Thomsson Trophy-vinnare! :)
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
User avatar
TS_
Posts: 902
Joined: 15 Jun 2011, 21:04
Location: F.d Ursviken, numera Westeros

Re: #27 Martin Lundberg

Post by TS_ »

Markman wrote:Årets Thomsson Trophy-vinnare! :)
Någon som kan exakta sträckorna för alla etapper?
Hedman
Posts: 286
Joined: 17 Jun 2011, 10:25

Re: #27 Martin Lundberg

Post by Hedman »

Skulle gärna ge honom ett 10-års kontrakt!

Gör inte så mycket poäng men mycke annan nytta! Tacklas, täcker skott och tar en fight om det behövs! En riktig karaktärspelare. Redan nu ett kaptensämne!
User avatar
Markman
Posts: 7837
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: #27 Martin Lundberg

Post by Markman »

Hedman - Jag håller med dig i snudd på allt du skriver om Lundberg, och han är tveklöst en ledarkaraktär i laget. Det lilla jag inte håller med om är att jag inte tror att han ska ha en bokstav på bröstet. Inte för att han inte förtjänar det, utan för att det går emot lite grann av det han ska stå för på isen.

Förra gången det provades gjorde han inte alls så bra ifrån sig, så jag tror att det blir mer av en onödig belastning på honom. Det är möjligt att han skulle klara det bättre nu, men jag tror att det saknar lite betydelse också. Oavsett om han får det eller ej så kommer han ändå att vara en ledartyp där det spelar någon roll, på isen och i omklädningsrummet!
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: #27 Martin Lundberg

Post by 374 »

Hedman wrote:Skulle gärna ge honom ett 10-års kontrakt!

Gör inte så mycket poäng men mycke annan nytta! Tacklas, täcker skott och tar en fight om det behövs! En riktig karaktärspelare. Redan nu ett kaptensämne!
Frågan är väl hur mycket det tillför att täcka skott, tacklas och ta en fight, egentligen. Annat än att man blir publikens gunstling.
Chippen
Posts: 14292
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: #27 Martin Lundberg

Post by Chippen »

374 wrote:
Hedman wrote:Skulle gärna ge honom ett 10-års kontrakt!

Gör inte så mycket poäng men mycke annan nytta! Tacklas, täcker skott och tar en fight om det behövs! En riktig karaktärspelare. Redan nu ett kaptensämne!
Frågan är väl hur mycket det tillför att täcka skott, tacklas och ta en fight, egentligen. Annat än att man blir publikens gunstling.
Du som utger dig för att kunna hockey borde väl inse vikten av rollspelare i ett lag.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: #27 Martin Lundberg

Post by svartgulsubkultur »

Bortom det rent hockeymässiga värdet i såna skills så ger det då mig som åskådare en större känsla av samhörighet med laget och karaktären.
Såna som Lehtonen eller Givemetacos sörjer jag inte särskilt hårt när de lämnar, men gubbar som Martin är dem som sprider lagkänsla bortom omklädningsrummens väggar.
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
User avatar
ossian
Posts: 3676
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: #27 Martin Lundberg

Post by ossian »

Det imponerar på mig att en snubbe på 95 kg vinner ett triathlon.

Hård, hårdare, stenhård, Martin Lundberg
dovienya
Posts: 2222
Joined: 30 Nov 2011, 19:25

Re: #27 Martin Lundberg

Post by dovienya »

nånting säger mig att de inte ligger på matchvikt heller, så han ligger nog på närmare 100+ där...
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Sv: #27 Martin Lundberg

Post by 374 »

Chippen wrote:
Du som utger dig för att kunna hockey borde väl inse vikten av rollspelare i ett lag.
Jag är en av de främsta tillskyndarna för en tydlig rollfördelning. Detta innebär inte att jag hyllar irrelevanta egenskaper som att tacklas, ta en fight och täcka skott. Att säga att det är det enda Martin tillför är att förringa hans insats enormt.
Akerman2
Posts: 815
Joined: 18 Jul 2012, 00:29

Re: #27 Martin Lundberg

Post by Akerman2 »

Menar du att täcka skott är en irrelevant egenskap? Missade du årets slutspel och de skott framförallt PP täckte i BP?
En högst relevant egenskap i min bok.

Hoppas jag missförstod ditt inlägg.. :o
Chippen
Posts: 14292
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: #27 Martin Lundberg

Post by Chippen »

Jag gillar skarpt att Lundberg fått kliva ut på en kant.
Tycker att han utvecklat sitt spel och går han framåt ännu mera i tekniska spelet nu så kommer han att bli en riktigt bra powerforward.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
JockeL
Posts: 176
Joined: 21 Jun 2011, 23:18

Re: #27 Martin Lundberg

Post by JockeL »

Jag tror att många som minns mig som Scrooge från föregående forum minns att jag argumenterat väldigt väldigt sstarkt för att han borde spela ytter under många års tid. Sen han var 17 typ. Frågan är om det är för sent att skola om tänket nu? Jag tror inte det.

Hans egenskaper är så OTROLIGT typiska för en checkingytter. Inget vidare pucksinne, spelsinne eller passningssinne vilket alla är väldigt viktiga hos centrar för deras offensiva roll i de första 2 tredjedelarna av planen (uppspelsfas) och de främre 2/3 i defensiven ([back- och fore]checking)
- men är egenskaper som är jämnviktiga för yttrar och centrar i anfallszon offensivt och bara marginellt viktigare för en center defensivt i försvarszon.
Dessa puck- och spelsinnemässiga kvaliteter är vad jag tycker gör Forssell till en bra center trots att han är medioker (medel) på typ allt annat (kraftig överdrift, klart han har egenskaper som är över medel) och vilket gjorde Bellemare till en supercenter då han klev ur "bara göra mål"-tänket och utvecklade sig till en spelande ytter som blev så bra på det och var så bra defensivt att han nu är slantsingling på om han är bättre som ytter eller center (vilken lyx). Och som nyckelspelare föredrar jag nog honom som center då det är en viktigare position.

Vidare, utöver att vara dålig med puck och offensivt spelsinne, har Martin inget vidare defensivt spelsinne heller med centermått mätt, så att trycka sin fjärdedel av zonen som ytter tror jag han kan göra galant och blir perfekt. För hans defensiva sinne för en center må vara mediokert, men för en ytter är det långt, långt över vad Jocke, Bud eller Möller kan stoltsera med.
Och friheten för en så frejdig, fysisk och aggressiv (DETTA är ytteregenskaper de luxe vilka gör att jag tror Forssell skulle visa sig vara halvslusig som ytter faktiskt) att spela ytter tror jag kan få oss att se Martin producerea bättre spel både offensivt och defensivt i år än vi någonsin sett tidigare. Han har ju fasen inte fått chansen att släppa tyglarna och göra det vi alla vet han är bäst på, spela aggressiv checking utan puck och då han själv har pucken snabbt lämna den till någon annan och spela likadant fast vi har puckinnehavet ;) -

Mest kanske jag tidigare ville ha honom som ytter då jag tycker alla 4 entrar ska tillhöra lagets 9 bästa forwards, och jag tycker Martin ska vara vår 12:e bästa forward och centras av en Forsselltyp och ha en farlig rightare med lurig teknik på andra kanten (Emanuelsson, Melker kanske är för bra, säg Arvidsson).

Jag tror detta kan bli kalas. Sitter inte centerdrillning för djupt i hans vener så... Lösa tyglar för Martin kan bli succé. Bara han lär sig hantera sin klubba, för klubbtekniken måste bättras - som tur är är den inte lika viktig som ytter, och han har ju valt själv att spela med en defensiv klubba och jag litar på att han vet vad han gör. Sett andra påpeka hans klubba här på forumet och på FB men jag litar på Martin. Kan han skjuta dock? Har nästan aldrig sett honom avsluta, lång klubba brukar ge hårdare slagskott. Och fan, killen är främst defensivt och kan visa sig vara en grym defensiv ytter. Då han har en fjärdedel av zonen främst att skötaa i BP tycker jag fan han är grym.

Så grym defensiv ytter och sett över hela planen en fysisk rollspelare. Jag ger tummen upp. Teoretiskt. Sen får framtiden utvisa om mina gissningar om hur och var hans (av mig uppfattade) egenskaper är totalt fel. Kanske håller ingen annan ens med om vad hans styrkor och svagheter som center/ytter är, men detta är tankar jag gått med i flera år och undrat varför han inte ens testats en match knappt som ytter. För under tider har vi haft 6 bättre centrar.
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: #27 Martin Lundberg

Post by 374 »

Martin började säsongen bra men har varit sämre på sista tiden. Tycker faktiskt inte han tillför mycket just nu och tycker det är lite konstigt att exempelvis Adam P bänkas före Martin.
Sportis
Posts: 692
Joined: 15 Jul 2012, 15:20

Re: #27 Martin Lundberg

Post by Sportis »

Förväntar mig mer än vad han presterar. Måste börja tacklas och vara en jobbig jävel, annars tillför han ingenting.
User avatar
smogz
Posts: 5696
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: #27 Martin Lundberg

Post by smogz »

Tycker inte han platsar alls. Med Petterström tillbaka förväntat jag mig att han blir bänkad. Iofs har inte heller Emanuelsson varit bra.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
Chippen
Posts: 14292
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: #27 Martin Lundberg

Post by Chippen »

Fast i ärlighetens namn, om inte Lundberg platsar nu vad säger ni då om t.ex Bud?
Gör han någon glad just nu?
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
Lappmössan
Posts: 3897
Joined: 15 Jun 2011, 17:15

Re: #27 Martin Lundberg

Post by Lappmössan »

Har om 5 matcher lirat 300 grundseriematcher och 60 slutspelsmatcher i Elitserien/SHL som 23åring.
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 3067
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: #27 Martin Lundberg

Post by Foppas skridskocoach »

Lappmössan wrote:Har om 5 matcher lirat 300 grundseriematcher och 60 slutspelsmatcher i Elitserien/SHL som 23åring.
Det är stort!
Tigerränderna går aldrig ur.
User avatar
King Kong
Posts: 1905
Joined: 15 Jun 2011, 22:31

Re: #27 Martin Lundberg

Post by King Kong »

Klev väl av i tredje efter tacklingen han delade ut i mittzon..
Tycker tyvärr att Lundberg är ganska dålig på att tacklas, han är nästan för ärlig..
Han tacklas alltid med armarna korsade vid bröstet och sen går han rakt med kroppen in i tacklingen..
Det blir ingen större kraft i den typen av tackling och risken att själv skadas är avsevärd..
Nä, börja tacklas med axeln i stället Martin!
“But a bigger thing than the points is trying to find that consistency and compete every night. If your stick isn't working that night, you still need to bring something to the table to help better the team.” - Bud Holloway
Add Will to skill.
Hällgren
Posts: 206
Joined: 01 Oct 2013, 17:40

Re: #27 Martin Lundberg

Post by Hällgren »

Jag skulle vilja se ett litet bråk snart så att herr Lundberg får mer respekt inför slutspelet. Men han får snabba på lite så att han inte blir avstängd under själva slutspelet!
jokarfo
Posts: 2851
Joined: 22 Apr 2012, 17:53
Location: Piteå

Re: #27 Martin Lundberg

Post by jokarfo »

Martin har sett riktigt vissen ut under den senare delen av säsongen men det är han ju inte helt ensam om. Tycker däremot att gårdagens drabbning mot Cluben bjöd på en märkbart surare och tuffare Martin.

En Sur-Martin i form och på grishumör är viktigt i slutspelet så hoppas att han har börjat varva upp nu.
_____________________________________________________________________
"Je'suis LeMarklund"
User avatar
Erwynn
Posts: 2419
Joined: 21 Jun 2011, 21:08

Re: #27 Martin Lundberg

Post by Erwynn »

http://m.shl.se/articles/45063" onclick="window.open(this.href);return false; lite trevlig läsning om Martin om någon missat!
Hata allt.
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: #27 Martin Lundberg

Post by 374 »

Tycker han har varit väldigt bra i slutspelet hittills.
Chippen
Posts: 14292
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: #27 Martin Lundberg

Post by Chippen »

Tycker Lundberg har varit riktigt aktiv och synlig i spelet hittills.
Gör väldigt mycket bra saker där ute på isen.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
nr86
Posts: 5356
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: #27 Martin Lundberg

Post by nr86 »

Hela kedjan med Lundberg Pettersson och Petterström har varit bra mot Hv. I seriespelet hamnade man ofta i egen zon och blev lite tillbakapressade men i kvarten har de huserat mycket i anfallszon och gjorde dessutom mål borta mot Hv i kvart 2.
Keep up the good work!
JockeL
Posts: 176
Joined: 21 Jun 2011, 23:18

Re: #27 Martin Lundberg

Post by JockeL »

Tycker det börjar vara dags att drastiskt skära ner på Lundbergs istid. Han har mest istid i fjärde, är den enda som är inne på alla deras byten trots att han är klart sämre än Sundqvist, Norman och Pettersson genom matchserien mot Linköping. Särskilt underligt att han fortfarande tar alla byten de två matcherna vi legat under eller haft oavgjort genom en lång del av matchen (de två senaste). Dessutom kan de andra tre alla centra, iaf Sundqvist och Norman men visst var Pettersson också center före A-laget?

Borde ha minst istid i fjärde - åtminstone rulla lika mycket som dom andra. Absolut inte vara den enda som spelar alla byten i alla fall. Varje gång han får pucken är anfallet slut. Är otroligt ovanligt att han får vidare pucken till en medspelare. Ett dåligt skott eller dump där en LHC:are hinner först, oavsett var på isen han och de andra är.
Post Reply