Silly Season 2018/19

Gamla matchtrådar och övriga avslutade trådar.

Moderator: Styrelsen

User avatar
kopitar
Posts: 2584
Joined: 17 Jun 2011, 17:43

Re: Silly Season 2018/19

Post by kopitar »

Beror mycket på tränare också, hade jag varit spelare hade ja tagit sam hallam över klockare bert och samuelsson.. pengarna hade spelat mindre roll.
User avatar
smogz
Posts: 5696
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Silly Season 2018/19

Post by smogz »

Jag vet att hjärta för ett lag i sport är något speciellt och att det säkert spelar roll. Samtidigt så har jag jävligt svårt att se mig själv gå tillbaka till en av mina tidigare arbetsgivare, skulle känna det som om jag tog ett steg bakåt.

Jag vet inte vad som får Burström att välja Växjö, säkert pengar, säkert Hallam och möjligen lite av samma orsak som får mig att inte gå tillbaka till en gammal arbetsgivare.

Möjligen behövs förnyelse i AIK om inte annat bara för att potentiella hemvändare ska känna att de går till något nytt, inte tillbaka till det som var. Jag tror inte på det där med Bert.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
Musslan
Posts: 367
Joined: 20 Jun 2011, 22:10

Re: Silly Season 2018/19

Post by Musslan »

kopitar wrote: 24 Apr 2018, 16:47 Beror mycket på tränare också, hade jag varit spelare hade ja tagit sam hallam över klockare bert och samuelsson.. pengarna hade spelat mindre roll.
Är ju iof sant,
User avatar
nr86
Posts: 5355
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Silly Season 2018/19

Post by nr86 »

Surt sa räven. Kan ändå förstå Nisse. Kan bara gå till mig själv. Kul att prova något annat när man kan och möjlighet ges med bra lön.
Trollet
Posts: 8479
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Silly Season 2018/19

Post by Trollet »

Emot detta talar hur det ser ut i nästan alla andra lag. Där är trots allt moderklubben det första alternativet när de vänder hem. Så då kan man fråga sig varför det är just våra före detta spelare som söker "nya utmaningar" och allt var klyschmaskineriet rasslar ur sig.


smogz wrote: 24 Apr 2018, 16:56 Jag vet att hjärta för ett lag i sport är något speciellt och att det säkert spelar roll. Samtidigt så har jag jävligt svårt att se mig själv gå tillbaka till en av mina tidigare arbetsgivare, skulle känna det som om jag tog ett steg bakåt.

Jag vet inte vad som får Burström att välja Växjö, säkert pengar, säkert Hallam och möjligen lite av samma orsak som får mig att inte gå tillbaka till en gammal arbetsgivare.

Möjligen behövs förnyelse i AIK om inte annat bara för att potentiella hemvändare ska känna att de går till något nytt, inte tillbaka till det som var. Jag tror inte på det där med Bert.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2018/19

Post by p-play »

medli wrote: 24 Apr 2018, 15:07 Linus Johansson till Färjestad

http://hockeynews.se/articles/2572/
Färjestad kommer att ha ett grymt lag nästa år och känns som den stora utmanaren till Växjö. Det som talar emot Färjestad är att jag tycker att de tog ett steg tillbaka rent taktiskt ifjol och spelade ett mer traditionellt styrspel (lite grann som vi gjorde).
dovienya
Posts: 2222
Joined: 30 Nov 2011, 19:25

Re: Silly Season 2018/19

Post by dovienya »

Ja jösses, det är ganska coolt ändå.

Nisse bommar alltså följande hos Skellefteå om det stämmer att han går till Växjö:
typ jättemycket pengar per månad på ett kontrakt på minst 3 år, uttalad förstaback i 1a backpar, uttalad förstaaback i PP1, kaptensbindel, fritt boende, gratis bil, duktigt med pensionsavsättning samt fet sign-on via ryska bolag... dessutom sannolik kultstatus i Skellefteå..

Min gissning är detta kanske är lite för mycket ansvar att axla, samt sannolikt att Växjö, trots att de inte bjöd högst, erbjuder 30-50% mer per månad samt allt ovanstående (utom kultstatusen), i ett lag där han inte behöver jobba lika hårt för att nå framgång de närmaste tre åren...

"..ett längre avtal, med ambition om att studsa vidare i karriären igen." - tråkigt om det är sant, och säger en del om hur viktigt avtal är nuförtiden (not)..

editerat bort siffror..
Last edited by dovienya on 24 Apr 2018, 20:23, edited 1 time in total.
LeeGoren
Posts: 374
Joined: 04 Nov 2011, 00:10

Re: Silly Season 2018/19

Post by LeeGoren »

Nu straffas klubben återigen för att tidigare ha tok/dumsnålat när det gäller de egna spelarna.
Sed
Posts: 1613
Joined: 15 Jun 2011, 22:42

Re: Silly Season 2018/19

Post by Sed »

Vi bör nog döpa om denna tråd till Silly Season ÖVRIGA LAG snart. Har Lindgren och company tagit semester? Firar SMSILVRET. :shock:
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2018/19

Post by p-play »

Just nu känns inte Lindgrens "svenskbygge" nästa år som helt stabilt. Det finns en uppenbar risk att Möller och Lindström får bära laget nästa år också. Ännu mer orolig blir man om man blickar en säsong framåt: Djurgården har uttalat att de kommer att göra allt för att värva Möller och Lindström fyller 36 då. Bortser man från förstakedjan så var vi i år i grundserien inte nämnvärt bättre än Karlskrona.
dovienya
Posts: 2222
Joined: 30 Nov 2011, 19:25

Re: Silly Season 2018/19

Post by dovienya »

Sedan ska man väl vara ärlig och säga att Oscar Sundqvist, Petter Granberg (nåja), Martin Lundberg, David Rundblad, Erik Forssell, Axel Holmström och Nisse Burström mfl gamla hjältar kanske känns som att de är bättre än de faktiskt är, och kanske skulle bli mer av en lex Bud, där pengarna är för stora sett till prestationen, pengastorleken mest pga gamla meriter och sentimentalitet än hur de faktiskt presterar och passar in i lagbygget..
User avatar
Biocellatus
Posts: 355
Joined: 12 Jan 2012, 20:26
Location: Skellefte

Re: Silly Season 2018/19

Post by Biocellatus »

Har burström skrivit långtidskontrakt med äcklen så kan han stanna där resten av sitt jävla liv. Kom aldrig mer till stan. LÅNGTIDSKONTRAKT?!
User avatar
Erwynn
Posts: 2419
Joined: 21 Jun 2011, 21:08

Re: Silly Season 2018/19

Post by Erwynn »

Hade man bytt arbetsgivare varje gång man hamnat lite på kant med en chef hade man ej blivit långvarig. Jävla flännattityd. Lätt att sukta efter återkomst när vi går bra men direkt vi sportsligt börjar gå lite knackigare börjar man välja bort. Rädda för utmaningen? Bekvämare att ta en mer anonym roll i ett till 100% fortsatt topplag och tjäna lite extra deg?
Hata allt.
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2018/19

Post by p-play »

LeeGoren wrote: 24 Apr 2018, 17:17 Nu straffas klubben återigen för att tidigare ha tok/dumsnålat när det gäller de egna spelarna.
Alla klubbar försöker få ned priset på spelare som de vet har dem som förstahandsalternativ, speciellt om spelaren spelar i klubben och har stadgat sig med bra boende. Nu vet vi inte hur mycket det skiljer på buden, men jag tycker nog att det är klokt av Lindgren att inte dra med i budgivningen. Han måste få helheten att fungera budgetmässigt. Det är liksom ingen hemlighet att Växjö, Färjestad och HV (och till viss del Frölunda) kan buda på nivåer som inte vi kan. Vi hade redan diskonterat en del av TV-pengarna till årets och förra årets trupp. De andra lagen som inte hade gjort det får relativt oss mer pengar att lägga på årets trupp.
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2018/19

Post by p-play »

Skall vi tro att det är spelare som Weinstock Lindgren menade när han sade att han skall bygga laget med "svenska spelare"? :D
User avatar
smogz
Posts: 5696
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Silly Season 2018/19

Post by smogz »

Trollet, du med kanske bäst insyn av oss här i klubben. Vad tror du det handlar om. Varför spelar inte klubbhjärta någon roll just för gamla AIKare? Eller är det just klubbhjärta som är en klyscha?
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
User avatar
Dwight_Shrute
Posts: 1629
Joined: 16 Oct 2011, 12:35

Re: Silly Season 2018/19

Post by Dwight_Shrute »

Väldigt konstigt att man inte lyckats tävla med Växjö om Burström, men sen handlar det ju också om att gå till en klubb med en framåtanda och en drivkraft. Ska man vara ärlig har vi varit på dekis ett par år nu, vi har tappat initiativet och hamnat i någon slags panikåtgärder med värvningar och framförallt med det vi vill vara. Man vill spela i ett vinnande lag med en positiv drivkraft. Inte i något som tagit hissen nedåt.

Jag tror hela föreningen behöver se sig i spegeln och fundera över vad det ska innebära att vara en del av Skellefteå AIK? Det pratas om "bygdens lag" på jumbotronen. Stämmer det idag? Om inte, hur kan vi nå dit? På riktigt alltså, inte bara som några ord på ett papper som man skapar för att alla ska ha en profil och ett varumärke.

Det var inte länge sedan vi var störst, bäst och vackrast och vi byggde också från grunden på ett sätt som jag var stolt över. Jag är inte stolt över den här säsongen och egentligen inte heller förra säsongen. Det känns som att vi tappat vår identitet och i panik ramlade in i något där vi tappade bort allt vi byggt upp.

Skit i att bygga för att vinna på kort sikt. Gör om i grunden och gå tillbaka till tanken med att utbilda spelare, att ta vara på juniorer och slussa in dom i A-laget på ett bra sätt. Ge dom en lekplats så hittar vi säkert en ny Arvidsson eller Söderlund men ta också till vara på spelare som Hetta, som ger järnet i matcherna och vill vara en ryggrad. Låt dom vara ryggraden också! Skitsamma om vi inte når final nästa år eller där nästa. Det viktigaste är vem vi är och vem vi vill vara.

Ett guld 2018 eller 2015 glöms lätt bort. Det är ERORNA man minns. Långa perioder av dominans där man inte står och faller med en enskild spelare och där det inte handlar om att köpa sig till framgång utan att bygga något själv som består.
Berehowsky
Posts: 216
Joined: 21 Jun 2011, 21:16

Re: Silly Season 2018/19

Post by Berehowsky »

Tycker att Burström är en fantastisk back, men om det nu är så att någon betalar 300 tusen i månaden för hans tjänster så kan jag bara gratulera för en kraftigt överbetald bra back :) Bra är han men inte så bra.
User avatar
smogz
Posts: 5696
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Silly Season 2018/19

Post by smogz »

Undrar om det ligger något i klyschan "nya röster i omklädningsrummet". Kanske är Bert och Stefan skitbra men alla har slutat lyssna på deras idéer för att de ledsnat.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
VonCheese
Posts: 791
Joined: 15 Jun 2011, 17:31

Re: Silly Season 2018/19

Post by VonCheese »

Jag tänker strejka från all hockey som har med Skellefteå att göra tills den dagen Bert lämnar.
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2018/19

Post by p-play »

Berehowsky wrote: 24 Apr 2018, 18:03 Tycker att Burström är en fantastisk back, men om det nu är så att någon betalar 300 tusen i månaden för hans tjänster så kan jag bara gratulera för en kraftigt överbetald bra back :) Bra är han men inte så bra.

Det är väl ingen som vet om han ens fått i närheten av de beloppen? Linus Johansson skall tydligen inkassera ca 170' i Färjestad och det tycker jag nog att han är värd. Han är en bättre center än Matt Anderson om man inkluderar det defensiva spelet.
Last edited by p-play on 24 Apr 2018, 18:23, edited 1 time in total.
nishog04
Posts: 6220
Joined: 01 Nov 2012, 20:08

Re: Silly Season 2018/19

Post by nishog04 »

VonCheese wrote: 24 Apr 2018, 18:09 Jag tänker strejka från all hockey som har med Skellefteå att göra tills den dagen Bert lämnar.
Då ses vi sen nån gång, VonCheese! Hoppas du hittar någonting givande att göra tills dess.

Vad ska man säga i övrigt? Synd att Burström blev pengakåt. Men helt rätt av Lindgren att inte förköpa sig bara för att. Hemvändare är på sätt och vis ett aber i den meningen att det förväntas (mycket) mer av en spelare som (många gånger) inte brinner lika mycket som förr. Hittar Burström hungern i Pengastaden är det kanonkul för hans del, vad annat kan man säga?

AIK tappade, som någon tidigare nämnde, den röda tråden för två-tre säsonger sedan. Det finns inget annat att göra än att försöka finna rätt på den igen och sedan utmana framtiden med nya, hungriga spelare. Utöka t.ex. samarbetet med Piteå, där hockeyn frodas och mår gott!

Att spelare sedan själva väljer att stryka sig från kultlistan gör mig varken till eller ifrån. Jimmie, Pontus, Linkan, Forre, Jocke och Möller kommer för evigt vara just kultspelare. Osäkert kring hur fansen reagerar på Nisse och Martin. Men det är väl spelarnas problem, snarare än mitt.
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Silly Season 2018/19

Post by Skidrow »

Vad tycker ni AIK skulle erbjuda Burström? 5% 10, 15, 20% av totala spelarbudgeten? Men om nu Burström väljer ett annat lag för han får dubbla lönen så förstår jag honom, jag hade jobbat åt ett annat bolag om jag får dubbla lönen.
krysset
Posts: 2003
Joined: 03 May 2015, 23:44

Re: Silly Season 2018/19

Post by krysset »

Vi var med på Linus Johansson men drog oss ur. Skulle han verkligen kunnat axla Pär?
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2018/19

Post by p-play »

krysset wrote: 24 Apr 2018, 18:45 Vi var med på Linus Johansson men drog oss ur. Skulle han verkligen kunnat axla Pär?
Han hade definitivt varit en av två toppcentrar. Jag hade hellre tagit honom än Matt Anderson som i år jämförelsevis antagligen hade ännu lite högre lön än vad Johansson fick i Färjestad. Johansson är inte lika bra som Pär offensivt, men gjorde ändå 8 poäng på 11 matcher i slutspelet. Jag var imponerad av Johansson i slutspelet, men Lindgren kanske har någon ännu bättre center på gång?
Berehowsky
Posts: 216
Joined: 21 Jun 2011, 21:16

Re: Silly Season 2018/19

Post by Berehowsky »

Sant P-Play , men marknadslönerna på stadiga landslagsspelare ligger på mellan 200-250 t. Man såg bara på våran floppback Morgan Ellis enligt böterna som han fick för sin av avstängning i slutspelet så bör han har legat på ca 200 t så jag ser det inte som otroligt att Burström kommer att ligga i dom trakterna.
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2018/19

Post by p-play »

Berehowsky wrote: 24 Apr 2018, 18:53 Sant P-Play , men marknadslönerna på stadiga landslagsspelare ligger på mellan 200-250 t. Man såg bara på våran floppback Morgan Ellis enligt böterna som han fick för sin av avstängning i slutspelet så bör han har legat på ca 200 t så jag ser det inte som otroligt att Burström kommer att ligga i dom trakterna.
Enligt MrMadhawk så fick Linus Johansson 170' i Färjestad och Ljungh 190' i HV. Med grundbonusar kan det kanske bli 200' eller något sådant för Johansson. Matt Anderson låg dock ännu lite högre.
User avatar
Special Brew
Posts: 10064
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: Silly Season 2018/19

Post by Special Brew »

300 000/månad (om det nu är så) och ett SM-guld. Bra val. Why not?
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2018/19

Post by p-play »

Brynäs har värvat bra så här långt:
Nicklas Danielsson, forward
Joel Kellman, forward
Niclas Lundgren, back
Joachim Rohdin, forward
Niclas Andersén, back
De tappar väl antagligen Clark och Palushaj (mest troligt Djurgården eller utlandet).
jensg
Posts: 12
Joined: 01 Jul 2011, 14:42

Re: Silly Season 2018/19

Post by jensg »

Berehowsky wrote: 24 Apr 2018, 18:53 Sant P-Play , men marknadslönerna på stadiga landslagsspelare ligger på mellan 200-250 t. Man såg bara på våran floppback Morgan Ellis enligt böterna som han fick för sin av avstängning i slutspelet så bör han har legat på ca 200 t så jag ser det inte som otroligt att Burström kommer att ligga i dom trakterna.

Enligt MrMadhawks tabell hade Ellis en lön på 80-120 tkr.
Kan vi sluta skjuta ut en massa gissningar/påhitt om löner?
Locked