Silly Season 2018/19

Gamla matchtrådar och övriga avslutade trådar.

Moderator: Styrelsen

Locked
User avatar
ossian
Posts: 3674
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Silly Season 2018/19

Post by ossian »

Visst, men då får 2 juniorer känna på hetluften, likt Berggren, Linus Andersson och Albin Eriksson fick göra ifjol. Det gör att de är mer redo ifall de flyttas upp nästa år. Det här har vart vår melodi under en period då vi har 7 finaler på 8 år samt 9 semifinaler på 10 år.
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2018/19

Post by p-play »

ossian wrote: 19 Sep 2018, 23:19 Det känns tryggt rakt igenom. Visst känns några av nyförvärven lite underliga, men litar blint på vår ledning. Tror bara inte att det är bara Micke som styr skutan, utan det är ett helt team som bollar dessa frågor. Finns mycket kunskap i föreningen. De borde fortsätta köra sitt race och inte lyssna för mycket på vissa fans som tänker på tok för kortsiktigt.
Jag tycker att Lindgren saknar den där djupare kunskapen eller rättare sagt nörderiet på detaljnivå och kanske också drivet som krävs för att vara en riktigt framgångsrik lagbyggare. Han verkar vara en väldigt bra person och en bra ledare och jag är säker att han lyssnar in med andra, men för att verkligen vara framgångsrik så krävs det en arbetsinsats och besatthet likt LJ och Evertsson och kanske någon till har uppvisat. Lindgren är mer av en hockeybyråkrat. Intressantast i intervjun vara att orsaken till att han har valt att gå på extremt kända namn var att han blev bränd på Ellis som han själv hade scoutat. Jag var tidigt ute och varnade för att det kunde bli problem då jag har skrivit om det hur många gånger som helst att transatlantiska backar som kommer direkt från AHL eller NHL oftast får problem. Det verkade också som att Linus Johansson och Ljungh var förstahandsval som förstacenter.Intressant var också att han var överens med en transatlant (Cory Emmerton?), men fegade ur p g a Ellis-affären och istället valde Olimb.
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2018/19

Post by p-play »

marre wrote: 19 Sep 2018, 23:43 Fast truppen är tunn,riktigt tunn..,Tre skador och vi har stora bekymmer...
Det kommer säkert in någon. Det som saknas är en bra center och kanske en defensiv, billig rollspelare för BP. Den där defensiva rollspelaren kanske t o m kan hittas i J20.
User avatar
smogz
Posts: 5694
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Silly Season 2018/19

Post by smogz »

p-play wrote:
ossian wrote: 19 Sep 2018, 23:19 Det känns tryggt rakt igenom. Visst känns några av nyförvärven lite underliga, men litar blint på vår ledning. Tror bara inte att det är bara Micke som styr skutan, utan det är ett helt team som bollar dessa frågor. Finns mycket kunskap i föreningen. De borde fortsätta köra sitt race och inte lyssna för mycket på vissa fans som tänker på tok för kortsiktigt.
Jag tycker att Lindgren saknar den där djupare kunskapen eller rättare sagt nörderiet på detaljnivå och kanske också drivet som krävs för att vara en riktigt framgångsrik lagbyggare. Han verkar vara en väldigt bra person och en bra ledare och jag är säker att han lyssnar in med andra, men för att verkligen vara framgångsrik så krävs det en arbetsinsats och besatthet likt LJ och Evertsson och kanske någon till har uppvisat. Lindgren är mer av en hockeybyråkrat. Intressantast i intervjun vara att orsaken till att han har valt att gå på extremt kända namn var att han blev bränd på Ellis som han själv hade scoutat. Jag var tidigt ute och varnade för att det kunde bli problem då jag har skrivit om det hur många gånger som helst att transatlantiska backar som kommer direkt från AHL eller NHL oftast får problem. Det verkade också som att Linus Johansson och Ljungh var förstahandsval som förstacenter.Intressant var också att han var överens med en transatlant (Cory Emmerton?), men fegade ur p g a Ellis-affären och istället valde Olimb.
Skickade du in en ansökan till jobbet eller?

Lite oroväckande att han inte litar på sin egen förmåga baserat på ett misstag och istället kör safe.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2018/19

Post by p-play »

smogz wrote: 20 Sep 2018, 11:19
p-play wrote:
ossian wrote: 19 Sep 2018, 23:19 Det känns tryggt rakt igenom. Visst känns några av nyförvärven lite underliga, men litar blint på vår ledning. Tror bara inte att det är bara Micke som styr skutan, utan det är ett helt team som bollar dessa frågor. Finns mycket kunskap i föreningen. De borde fortsätta köra sitt race och inte lyssna för mycket på vissa fans som tänker på tok för kortsiktigt.
Jag tycker att Lindgren saknar den där djupare kunskapen eller rättare sagt nörderiet på detaljnivå och kanske också drivet som krävs för att vara en riktigt framgångsrik lagbyggare. Han verkar vara en väldigt bra person och en bra ledare och jag är säker att han lyssnar in med andra, men för att verkligen vara framgångsrik så krävs det en arbetsinsats och besatthet likt LJ och Evertsson och kanske någon till har uppvisat. Lindgren är mer av en hockeybyråkrat. Intressantast i intervjun vara att orsaken till att han har valt att gå på extremt kända namn var att han blev bränd på Ellis som han själv hade scoutat. Jag var tidigt ute och varnade för att det kunde bli problem då jag har skrivit om det hur många gånger som helst att transatlantiska backar som kommer direkt från AHL eller NHL oftast får problem. Det verkade också som att Linus Johansson och Ljungh var förstahandsval som förstacenter.Intressant var också att han var överens med en transatlant (Cory Emmerton?), men fegade ur p g a Ellis-affären och istället valde Olimb.
Skickade du in en ansökan till jobbet eller?

Lite oroväckande att han inte litar på sin egen förmåga baserat på ett misstag och istället kör safe.
Den här typen av jobb går knappast söka, man lär nog bli tillfrågad. LJ borde dock ha läst mina inlägg här. :D
Det känns ganska genuint och bra att vara så öppen som Lindgren var i intervjun. Det skall han faktiskt ha credit för. Det ger mycket tillbaka för alla förstår ju ändå att han kollade in centrar som Linus Johansson. Att vi sedan inte kan mäta oss ekonomiskt med Färjestad och HV så länge som publiken uteblir är ju naturligt. Lindgren är helt klart bättre än LJ gällande PR. Jag tycker också att det är tråkigt och oroväckande att han inte litade på sin förmåga, men det förklarar ju faktiskt lagbygget ganska väl. Det kommer alltid att bli värvningar som inte faller väl ut. Problemet är att det inte går inte att optimera budgeten genom att bara värva välkända spelare. Nu kan man naturligtvis argumentera att han har tagit en viss risk med Aaltonen, Hedberg och Alvarez som det fanns personliga problem kring ifjol. Man skall också komma ihåg att det kan finnas personliga skäl (förlängning av kontrakt) till att han "sejfar" lite extra. : Han lär ju knappast få sparken för att Olimb och Holloway försvinner i slutet av slutspelet efter ha gjort mycket poäng fram till dess. En ny Elllis hade dock kunnat sätta fart på diskussionerna. Man skall inte underskatta personliga incitament och det är lätt att vara riskvillig bakom en skärm när man inte själv berörs av konsekvenserna.
User avatar
ossian
Posts: 3674
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Silly Season 2018/19

Post by ossian »

Jag tycker att det är många läktarcoacher som hasplar ur sig 10 namn varje försäsong. Sen när en av dem lyckas så skriker de "vad var det jag sa" men de andra nio glöms bort. Även vanligt förekommande som man märkt av är att vissa påstår sig ha sagt exakt motsatsen till vad de egentligen postade. Han ville jag verkligen förlänga med, varför släppte vi honom?

Jag blev också lite förvånad över några av nyförvärven, och kan hålla med om resonmangen med att Lindgren går safe och går på namn. Det kanske egentligen inte är så dum idé när vi har så många "chansningar" ur egna led varenda år? Tycker själv det Lindgren gjort bättre än föregående år är att årets lag har ganska många olika spelartyper, alla är inte stöpta i samma form. Svagheten på papperet är väl centersidan och BP, men vi får se hur det går?

Det som är viktigt är kontibuitet och att det löper en röd tråd igenom föreningen, hur man resonerar, hur man spelar, hur man värvar. Vi är väldigt långsiktiga och satsar på att utveckla ungdomar ur egna led, spelartyper som saknas eller som kraftigt höjer laget hämtar vi in. Spetsen har vi långtids på. Vi är i ett väldigt bra läge, som vanligt.
Chippen
Posts: 14288
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Silly Season 2018/19

Post by Chippen »

Har säkert varit upp tidigare, men lyssnade på en Färjestadspod där Mr Madhawk var gäst och de tog fram flippar och floppar.
Aaltonen var en flopp och Höken berättade att han var på väg med att signat Aaltonen redan i slutet av Maj. Dock fick han pausa det tydligen hade Spencer Abbott på kroken istället. Dock sket det sig och vi gick på andra valet Aaltonen istället.

Sedan berättade han även att FBK hade allt klar med Aaltonen under förra säsongen, men det sket sig Sportchef Abbott berättade att Aaltonen inte fick bo i Sverige pga skattetekniska skäl och då tog de Hudacek ist.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
kopitar
Posts: 2584
Joined: 17 Jun 2011, 17:43

Re: Silly Season 2018/19

Post by kopitar »

Här har vi en som skulle passa in hos oss tror jag.

Oskar Osala
https://www.eliteprospects.com/player/8396/oskar-osala

En annan godbit

Max Reinhart
https://www.eliteprospects.com/player/3 ... x-reinhart
User avatar
nr86
Posts: 5354
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Silly Season 2018/19

Post by nr86 »

Nja jag är tveksam till dessa två. Kommer säkert loss bättre centrar vad det lider för det är en centertank vi skulle behöva. Lindholm drev hela laget ifjol.
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2018/19

Post by p-play »

Osala skulle vara en fantastiskt smart värvning trots att vi kanske inte behöver spelartypen, men jag har inget hopp om att Lindgren ska gå på honom: Han marknadsförs liksom inte i rutan på lördagarna speciellt ofta. 8-) Jag gillar Osala: Tuff spelare som dessutom är en fantastisk tekare trots att han är ytter. Han har legat i topp i tekningsstatistiken i KHL, vilket skulle lösa ytterligare ett problem för oss. Osala kommer från Vasa och pratar svenska och verkar söka en annan livsstil vid sidan av hockeyn, vilket gör att man borde kunna få honom för en rimlig peng. Jag har för mig att han har jakt som hobby så det är väl bara för Lindgren att slänga upp ett rimligt avtal med älgjaktsarrende inkluderat. :D
https://svenska.yle.fi/artikel/2018/08/ ... ilja-spela
User avatar
kopitar
Posts: 2584
Joined: 17 Jun 2011, 17:43

Re: Silly Season 2018/19

Post by kopitar »

p-play wrote: 23 Sep 2018, 13:44 Osala skulle vara en fantastiskt smart värvning trots att vi kanske inte behöver spelartypen, men jag har inget hopp om att Lindgren ska gå på honom: Han marknadsförs liksom inte i rutan på lördagarna speciellt ofta. 8-) Jag gillar Osala: Tuff spelare som dessutom är en fantastisk tekare trots att han är ytter. Han har legat i topp i tekningsstatistiken i KHL, vilket skulle lösa ytterligare ett problem för oss. Osala kommer från Vasa och pratar svenska och verkar söka en annan livsstil vid sidan av hockeyn, vilket gör att man borde kunna få honom för en rimlig peng. Jag har för mig att han har jakt som hobby så det är väl bara för Lindgren att slänga upp ett rimligt avtal med älgjaktsarrende inkluderat. :D
https://svenska.yle.fi/artikel/2018/08/ ... ilja-spela
Lär hamna i Växjö inom någon månad.
User avatar
ossian
Posts: 3674
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Silly Season 2018/19

Post by ossian »

Osala ser verkligen intressant ut, klarar han att lira i högt tempo också? Lätt en spelare man skulle kunna skriva långtids med, på papperet.
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2018/19

Post by p-play »

kopitar wrote: 23 Sep 2018, 19:02
p-play wrote: 23 Sep 2018, 13:44 Osala skulle vara en fantastiskt smart värvning trots att vi kanske inte behöver spelartypen, men jag har inget hopp om att Lindgren ska gå på honom: Han marknadsförs liksom inte i rutan på lördagarna speciellt ofta. 8-) Jag gillar Osala: Tuff spelare som dessutom är en fantastisk tekare trots att han är ytter. Han har legat i topp i tekningsstatistiken i KHL, vilket skulle lösa ytterligare ett problem för oss. Osala kommer från Vasa och pratar svenska och verkar söka en annan livsstil vid sidan av hockeyn, vilket gör att man borde kunna få honom för en rimlig peng. Jag har för mig att han har jakt som hobby så det är väl bara för Lindgren att slänga upp ett rimligt avtal med älgjaktsarrende inkluderat. :D
https://svenska.yle.fi/artikel/2018/08/ ... ilja-spela
Lär hamna i Växjö inom någon månad.
Jag skulle gissa på Färjestad. Det känns inte som en Växjö-spelare. Jag skrev om honom för ganska många år sedan här på forumet och hoppades att LJ skulle plocka upp honom. Om jag kommer ihåg rätt så var han i det närmaste klar för Färjestad, men hade en KHL-klausul som han utnyttjade.
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2018/19

Post by p-play »

ossian wrote: 23 Sep 2018, 19:09 Osala ser verkligen intressant ut, klarar han att lira i högt tempo också? Lätt en spelare man skulle kunna skriva långtids med, på papperet.
Han har gjort ganska många landskamper så han lär nog klara av SHL också efter ett par månaders träning. Han är ingen skridskoraket, men helt okej på skridskorna givet storleken, lite åt Jimmie-hållet. Han påminner väldigt mycket om Jimmie i spelet också då han är stark runt kassen. Jag tror dock inte att vi värvar honom då vi redan har Jimmie och Alvarez i truppen, men jag tror att han skulle vara en bra långsiktig värvning som ersättare för Jimmie. Han skulle ge mycket stabilitet till en andra- eller tredjekedja. Och när vi ändå är igång så hoppas jag att Lindgren håller Markus Hännikäinen under uppsikt om han skulle vända tillbaka. Han imponerade när vi mötte JYP i CHL. Han är en powerforward som har både storlek, speed och målskytte.
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2018/19

Post by p-play »

Moverare till Frölunda. :( Växjö och Frölunda börjar blir riktiga Skelleftekolonier. "Frölunda är duktiga på att utveckla spelare". Jag undrar hur länge media skall fortsätta att sälja det till alla. Om man tänker på vad de i talangväg stoppar in i HG och sedan får ut i A-laget så är resultatet medelmåttigt. Att i princip köpa in de mest talangfulla spelarna från juniorlandslaget till A-laget är inte talangutveckling.
https://www.expressen.se/gt/sport/kriti ... -talanger/
User avatar
nr86
Posts: 5354
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Silly Season 2018/19

Post by nr86 »

Lang bra i kväll. 3 pinnar. Skulle passat bra hos oss. Tror vi var på honom men han valde att stanna kvar.
Chippen
Posts: 14288
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Silly Season 2018/19

Post by Chippen »

Rykte: Luleå har hört sig för om Axel Holmström
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
smogz
Posts: 5694
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Silly Season 2018/19

Post by smogz »

Skellefteå lär väl ha konstant kontakt med honom.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
snorhyveln
Posts: 1543
Joined: 11 Jul 2011, 15:27

Re: Silly Season 2018/19

Post by snorhyveln »

Nu torde julhandeln snart starta i Wäxköp.

Kollade Allsvensk hockey efter AIKmatchen. Hinner tyvärr bara se en åt gången, men kan konstatera, liten har blivit stor. Har bara skrattat åt de i detta forum som velat plocka grabben som döpte sin kanin till AIK, mao. Lucas Wernblom. Killen är färdig att hämtas, han har ju trots allt SK Lejon som moderklubb. Kan med lite extra skolning och fys bli väldigt bra nu när han blivit av med det skymmande gallret
number 7
Posts: 778
Joined: 15 Jun 2011, 23:11

Re: Silly Season 2018/19

Post by number 7 »

Tidigare aktuella Cory Emmerton har fått kicken från Sibir i KHL.

https://www.eliteprospects.com/player/9 ... y-emmerton
User avatar
smogz
Posts: 5694
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Silly Season 2018/19

Post by smogz »

Jag har otroligt dålig koll på honom, för att inte säga nån alls. Men en center van vid stor is på artistavtal vore inte dumt, om han duger. Nån av er som har sett honom spela?
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 3065
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: Silly Season 2018/19

Post by Foppas skridskocoach »

Hur mycket budget kan vi realistiskt ha kvar?
Tigerränderna går aldrig ur.
User avatar
Snuskhummern
Posts: 898
Joined: 07 Jan 2018, 20:04

Re: Silly Season 2018/19

Post by Snuskhummern »

Tvivlar starkt på att det finns deg för en spelare i klass med Emmerton.
User avatar
ossian
Posts: 3674
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Silly Season 2018/19

Post by ossian »

Vems plats ska han ta? Vi spelar en bra hockey och den lär bli ännu bättre när nyförvärven kommer in mer i spelet.
User avatar
nr86
Posts: 5354
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Silly Season 2018/19

Post by nr86 »

I så fall tycker jag bara det skulle vara Axel som skulle vara aktuell. Kommer snabbt in i laget och vet hur vi vill spela. Skulle må illa om det blev Luleå för honom. Målskytt och center! Kanske han skulle få chans på det där SM guldet som han var så nära att få hos oss.
User avatar
Erwynn
Posts: 2419
Joined: 21 Jun 2011, 21:08

Re: Silly Season 2018/19

Post by Erwynn »

nr86 wrote:I så fall tycker jag bara det skulle vara Axel som skulle vara aktuell. Kommer snabbt in i laget och vet hur vi vill spela. Skulle må illa om det blev Luleå för honom. Målskytt och center! Kanske han skulle få chans på det där SM guldet som han var så nära att få hos oss.
Vem får gå om vi ska ta in Axel?
Hata allt.
snorhyveln
Posts: 1543
Joined: 11 Jul 2011, 15:27

Re: Silly Season 2018/19

Post by snorhyveln »

Märkligt.
Bara för ett par veckor sedan var det hallabalo här inne att vi saknade centrar. Nu sitter vi utan nya förvärv med fullt hus uppenbarligen?
Vore värre än vinterkräk om Axel hamnade i Lulä.
User avatar
kriwi
Posts: 783
Joined: 21 Jun 2011, 19:35

Re: Silly Season 2018/19

Post by kriwi »

Erwynn wrote: 04 Oct 2018, 13:18
nr86 wrote:I så fall tycker jag bara det skulle vara Axel som skulle vara aktuell. Kommer snabbt in i laget och vet hur vi vill spela. Skulle må illa om det blev Luleå för honom. Målskytt och center! Kanske han skulle få chans på det där SM guldet som han var så nära att få hos oss.
Vem får gå om vi ska ta in Axel?
Axel kan väll gå på kant? Även om han kanske är bättre som center, och om Axel skulle vända hem känns det som en långsiktig värvning.
marre
Posts: 3181
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: Silly Season 2018/19

Post by marre »

Men herregud,vi har klarat oss från skador än så länge,men tror ni på allvar att 13 forwards räcker i ett slutspel??
User avatar
Snuskhummern
Posts: 898
Joined: 07 Jan 2018, 20:04

Re: Silly Season 2018/19

Post by Snuskhummern »

Skulle gärna se Holmström som kapten om sisådär 3 år.
Locked