Silly Season 2018/19

Gamla matchtrådar och övriga avslutade trådar.

Moderator: Styrelsen

Locked
marre
Posts: 3180
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: Silly Season 2018/19

Post by marre »

Ingen källa
User avatar
fransken
Posts: 15
Joined: 22 Jun 2011, 08:37

Re: Silly Season 2018/19

Post by fransken »

marre wrote: 03 Jul 2018, 00:18Ingen källa
Eh, inre röst?
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Silly Season 2018/19

Post by Skidrow »

marre wrote: 02 Jul 2018, 18:47 Hörde 400 idag!!
Nog kan det stämma men i års lön.
phx70
Posts: 194
Joined: 15 Jun 2011, 14:10
Location: Toronto, Ontario

Re: Silly Season 2018/19

Post by phx70 »

Kunde man inte gett jimmie prestationslön med bonussystem som det ryktas att altonen har.
User avatar
smogz
Posts: 5693
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Silly Season 2018/19

Post by smogz »

Frågan är ju vad Jimmie vill
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
krysset
Posts: 2003
Joined: 03 May 2015, 23:44

Re: Silly Season 2018/19

Post by krysset »

Hur mycket skulle ni om ni var sportchef kunna tänka er betala? Kontratsutformande etc?
User avatar
ossian
Posts: 3668
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Silly Season 2018/19

Post by ossian »

80-100 i månaden + kaptensbindeln + prestationsbonus + löfte om ledarroll inom föreningen när han lägger av.
User avatar
tazman
Posts: 2046
Joined: 01 Jun 2011, 18:49

Re: Silly Season 2018/19

Post by tazman »

Jimmie E har varit rätt tydlig på att det inte är lönen som är viktigaste utan hans plats/position i laget.

Är Jimmie tillräckligt bra för att spela i någon av de två bästa formationerna? Svaret är nej på den frågan enligt mig.

Uppfattningen utifrån den intervjun som går att läsa från Jimmie i norran att han vägrar acceptera detta. Tråkigt avslut för en sådan pass värdefull spelare i AIK under så många år.
"Vinstchans en procent: Lika stor risk som Norwich skulle vinna Premier League-lika stor risk är det att Liverpool vinner Champions League."/Simon Bank, Sportbladet, inför CL 2005.
User avatar
kopitar
Posts: 2575
Joined: 17 Jun 2011, 17:43

Re: Silly Season 2018/19

Post by kopitar »

Det skar sig med klubbikonen Jimmie Ericsson. Det innebär att Skellefteå AIK får titta på annat håll för att fylla ut sin snart spikade spelartrupp. "Vi känner att vi kan ha lite is i magen", säger Mikael Lindgren, sportchef.

I detta nu finns två målvakter, åtta backar och tolv forwards i Skellefteå AIK:s SHL-trupp till kommande säsong.

Det är minst ett namn för lite.

– Ambitionen var att hitta en lösning med Jimmie Ericsson. Men när det inte gick i lås tittar vi vidare på andra alternativ, säger Mikael Lindgren och fortsätter:

– Vår plan är att plocka in minst en ytterligare forward. Kanske till och med två beroende på vilka alternativ som finns på marknaden.

Vår plan är att plocka in minst en ytterligare forward. Kanske till och med två.

Vi befinner oss i början av juli vilket innebär att det fortfarande är en dryg månad kvar innan Skellefteå AIK genomför sin omtalade första isträning.

– Det gör att det i dagsläget kan finnas en poäng i att avvakta lite. Vi kan ha lite is i magen och se vad som dyker upp senare. Det har vi av erfarenhet lärt oss att det kan vara smart.

Spikas senare

Men när SHL-säsongen drar igång i mitten av september hoppas Lindgren att A-lagstruppen ska vara spikad.

Däremot kan det, som vi ofta sett prov på tidigare år, dyka upp nyförvärv under säsongens gång.



– Vi känner ingen panik då det finns tolv forwards i truppen och även juniorer underifrån som kan fylla på om det behövs. Men tanken är som sagt att gå in i säsongen med ytterligare en till två forwards, avslutar Lindgren.
Chippen
Posts: 14284
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Silly Season 2018/19

Post by Chippen »

Från att ha varit en klubb med mycket hemvävt så börjar vi gå mot en klubb med mycket spelare utifrån. Vi ersätter ryggrad och stommen med spelare från andra klubbar, samtidigt som spelare som lämnat Skellefteå inte har vår klubb som förstaval.

Känns galet på något sätt, mycket galet.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
smogz
Posts: 5693
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Silly Season 2018/19

Post by smogz »

Håller på sitt sätt med. Men har det inte också varit lite sämre kullar men juniorer sista åren? Och jag tänker att det kan vara en del av förklaringen, vilket skulle kunna innebära att strategin ligger fast, när juniorerna är tillräckligt bra.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
User avatar
nr86
Posts: 5354
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Silly Season 2018/19

Post by nr86 »

Både Albin och Jonathan har ju tagit plats vilket ju får ses som ett lyft från egna led. Verkar klokt att avvakta en bit in på säsongen innan sista platsen spikas. Har vi tur kan det komma loss något bra:) Blir intressant att se om Jimmie fortsätter och i sådana fall var? Han är inte pyr ung men sitter på mycket rutin och kan hockey som få. Vill han spela i en annan SHL förening? Lockar det att spela i allsvenskan? Utlandet? Eller slutar han sin aktiva karriär? Vi lär få se snart.
Chippen
Posts: 14284
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Silly Season 2018/19

Post by Chippen »

smogz wrote: 04 Jul 2018, 15:16 Håller på sitt sätt med. Men har det inte också varit lite sämre kullar men juniorer sista åren? Och jag tänker att det kan vara en del av förklaringen, vilket skulle kunna innebära att strategin ligger fast, när juniorerna är tillräckligt bra.
Så kan det vara men det rimmar väldigt illa då spelare som Söderlund och Ohlsson går till andra klubbar i SHL och Jimmie och Petterström nekas nytt kontrakt.
Det är fyra spelare som vi ska ersätta som tillsammans står för ryggrad och hemvävnad.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
Fetisov
Posts: 131
Joined: 15 Jun 2011, 13:18

Re: Silly Season 2018/19

Post by Fetisov »

Jimmie nekades väl inte nytt kontrakt, han accepterade inte det som erbjöds. En viss skillnad kan jag tycka
User avatar
Lidlund
Posts: 2609
Joined: 15 Jun 2011, 18:58
Location: Linköping

Re: Silly Season 2018/19

Post by Lidlund »

Söderlund har ju inte hittills visat någon nån form av klubblojalitet öht.. 20 bast och fjärde klubben..

Ohlsson behöver större roll för att lyckats, inget konstigt med det..

Vi kan inte ha kvar spelare bara för dom en gång spelat för oss eller för dom fostrats av oss.. det var så MoDo gick ner i AS.
Jimmie vill inte acceptera den rollen klubben vill ha honom i, tack för visar intresse men att ge en ålderstigen skadebenägen spelare ledande roll är inte hållbart.
Chippen
Posts: 14284
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Silly Season 2018/19

Post by Chippen »

Lidlund wrote: 04 Jul 2018, 18:38 Söderlund har ju inte hittills visat någon nån form av klubblojalitet öht.. 20 bast och fjärde klubben..

Ohlsson behöver större roll för att lyckats, inget konstigt med det..

Vi kan inte ha kvar spelare bara för dom en gång spelat för oss eller för dom fostrats av oss.. det var så MoDo gick ner i AS.
Jimmie vill inte acceptera den rollen klubben vill ha honom i, tack för visar intresse men att ge en ålderstigen skadebenägen spelare ledande roll är inte hållbart.
Söderlund hade med lätthet kunnat spela i andra kedjan istället för en intetsägande Bud.
Ohlsson hade med lätthet kunnat lirat i en 3:e kedja istället för Hedberg och därmed fått en större roll.

Jimmie nekades ett vettigt kontrakt.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
tazman
Posts: 2046
Joined: 01 Jun 2011, 18:49

Re: Silly Season 2018/19

Post by tazman »

Chippen// Vad erbjöds Jimmie?
"Vinstchans en procent: Lika stor risk som Norwich skulle vinna Premier League-lika stor risk är det att Liverpool vinner Champions League."/Simon Bank, Sportbladet, inför CL 2005.
Chippen
Posts: 14284
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Silly Season 2018/19

Post by Chippen »

tazman wrote: 04 Jul 2018, 19:29 Chippen// Vad erbjöds Jimmie?
Ett inte vettigt kontrakt
Last edited by Chippen on 04 Jul 2018, 20:26, edited 1 time in total.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
eiderwall
Posts: 203
Joined: 16 Jun 2011, 12:55

Re: Silly Season 2018/19

Post by eiderwall »

Chippen: Så Jimmie sa alltså nej till ett vettigt kontrakt som AIK erbjöd enligt dina källor?
I så fall kan inte AIK göra så mycket mer där.
Chippen
Posts: 14284
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Silly Season 2018/19

Post by Chippen »

eiderwall wrote: 04 Jul 2018, 20:23 Chippen: Så Jimmie sa alltså nej till ett vettigt kontrakt som AIK erbjöd enligt dina källor?
I så fall kan inte AIK göra så mycket mer där.
Haha...näe. Glömde ett ack så vettigt "inte".
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
tazman
Posts: 2046
Joined: 01 Jun 2011, 18:49

Re: Silly Season 2018/19

Post by tazman »

Chippen wrote: 04 Jul 2018, 20:15
tazman wrote: 04 Jul 2018, 19:29 Chippen// Vad erbjöds Jimmie?
Ett inte vettigt kontrakt
Och vad är det enligt dig/eller dina källor?
"Vinstchans en procent: Lika stor risk som Norwich skulle vinna Premier League-lika stor risk är det att Liverpool vinner Champions League."/Simon Bank, Sportbladet, inför CL 2005.
Chippen
Posts: 14284
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Silly Season 2018/19

Post by Chippen »

tazman wrote: 04 Jul 2018, 20:35 Och vad är det enligt dig/eller dina källor?
Ett vettigt kontrakt är så klart bättre än vad som erbjöds.
Känner inte att jag måste sitta och basunera ut saker och ting.
Allt har ju sitt marknadsvärde. Räcker så.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
tazman
Posts: 2046
Joined: 01 Jun 2011, 18:49

Re: Silly Season 2018/19

Post by tazman »

Så du vet inte.

Huvudfrågan kvarstår enligt mig:

Är Jimmie tillräckligt bra för någon av de två toppkedjorna? Enligt mig är svaret på den frågan nej.

Vad han sedan blev erbjuden i lön med mera har jag ingen som helst aning, jag bryr mig inte heller. Det kan ni som tycker är relevant diskutera.
"Vinstchans en procent: Lika stor risk som Norwich skulle vinna Premier League-lika stor risk är det att Liverpool vinner Champions League."/Simon Bank, Sportbladet, inför CL 2005.
User avatar
smogz
Posts: 5693
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Silly Season 2018/19

Post by smogz »

Tror det är helt rätt att Jimmie inte erbjöds tillräckligt bra kontakt eller roll enligt honom. Det var också en del av Modos fall om man ska dra paralleller. Gamla modospelare som var över the hill fick behålla sina roller de inte var värda.

Samma sak med Petterström, AIK kan inte ta ansvar för hans liv och erbjuda mer än han är värd. Vattenbärare eller ej.

Olsson, ja jag vet inte, jag hade gärna behållit honom, men jag tror han erbjöds en roll i Timrå han inte erbjöds i AIK.

Söderlund, klart man ville behålla honom, gissar att AIK gjorde det de kunde där. Men han verkar ju tro att gräset är grönare i Göteborg.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
phx70
Posts: 194
Joined: 15 Jun 2011, 14:10
Location: Toronto, Ontario

Re: Silly Season 2018/19

Post by phx70 »

Kan det bli Almtuna för Ericsson så han kan spela med Tony Mårtensson.....
User avatar
Lidlund
Posts: 2609
Joined: 15 Jun 2011, 18:58
Location: Linköping

Re: Silly Season 2018/19

Post by Lidlund »

Chippen wrote: Söderlund hade med lätthet kunnat spela i andra kedjan istället för en intetsägande Bud.
Ohlsson hade med lätthet kunnat lirat i en 3:e kedja istället för Hedberg och därmed fått en större roll.

Jimmie nekades ett vettigt kontrakt.
Svårt för AIK att ge Tim plats i andra kedjan när han föredrar GBG? Enligt vad jag förstått så gjorde AIK vad man kunde. Men du kanske anser AIK hellre skulle signat Tim än 2 andra spelar och därigenom spela med tunnare trupp, förutsatt att det var lönen som spelade roll.
Om det var staden/närheten till allt/stadslivet/etc. fanns det inget man kunde göra.

Olsson hade kunnat ta Hedbergs plats, men han får lik förbannat en tyngre roll i TIK, förmodligen bättre betalt och möjligheten att prova sina vingar. Plus lättare att sno en plats längre upp.

Bud har man dessutom på kontrakt, det är inte gratis att säga upp det..

Jimmie nekades ert löfte om större roll, den roll han ska ha i ett SHL-topplag är 3e kedja med möjlighet till PP.
Som sagt, gammal och skadebenägen.. ingen att bygga laget kring..
Chippen
Posts: 14284
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Silly Season 2018/19

Post by Chippen »

Lidlund wrote: 04 Jul 2018, 23:46 Svårt för AIK att ge Tim plats i andra kedjan när han föredrar GBG? Enligt vad jag förstått så gjorde AIK vad man kunde. Men du kanske anser AIK hellre skulle signat Tim än 2 andra spelar och därigenom spela med tunnare trupp, förutsatt att det var lönen som spelade roll.
Om det var staden/närheten till allt/stadslivet/etc. fanns det inget man kunde göra.

Olsson hade kunnat ta Hedbergs plats, men han får lik förbannat en tyngre roll i TIK, förmodligen bättre betalt och möjligheten att prova sina vingar. Plus lättare att sno en plats längre upp.

Bud har man dessutom på kontrakt, det är inte gratis att säga upp det..

Jimmie nekades ert löfte om större roll, den roll han ska ha i ett SHL-topplag är 3e kedja med möjlighet till PP.
Som sagt, gammal och skadebenägen.. ingen att bygga laget kring..
Jojo, men jag misstänker att om man under säsongen hade skickat upp Tim i 2:a så hade han nog stannat kvar här hos oss och att man under säsong faktiskt skeppat iväg Bud, som säkerligen sitter på ett rätt bra kontrakt mot vad man fick ifjol iaf.

Allt över 4:e linan i Timrå är ju en tyngre roll än hos oss, så jo..du har rätt. Han kommer få en tyngre roll i Timrå. Han ville säkerligen prova sina vingar oxå, och det tycker jag är rätt att man göra. Däremot så är det synd att han väljer att lämna för hade han inte gjort det hade han garanterat spelat i 3:e kedjan hos oss och Hedberg hade nog inte signats.

Man har ju kunnat göra sig av med andra spelare som inte presterat bra under säsong.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
Chippen
Posts: 14284
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Silly Season 2018/19

Post by Chippen »

tazman wrote: 04 Jul 2018, 21:21 Huvudfrågan kvarstår enligt mig:

Är Jimmie tillräckligt bra för någon av de två toppkedjorna? Enligt mig är svaret på den frågan nej.

Vad han sedan blev erbjuden i lön med mera har jag ingen som helst aning, jag bryr mig inte heller. Det kan ni som tycker är relevant diskutera.
Jimmie är inte tillräckligt bra för de 1:a eller 2:a kedjan, men fullt duglig i en 3:e kedja och det är nog där som han ser sig själv oxå. Nu har ju AIK redan innan detta värvat in spelare som mest troligt är tänkta dit redan och då återstår ju bara en plats i 4:e alt 13:e forward.

Sedan är ju inget cementerat bara för att du är värvad till en viss kedja etc. Se bara på Martin då han gick till Växjö. Var ju värvad, och avlönad, för att spela i 2:a kedjan. Gick ju så där.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
Oliman
Posts: 363
Joined: 15 Jun 2011, 23:06

Re: Silly Season 2018/19

Post by Oliman »

Ledsen jag blir...

varje sillysommar ska en numera behöva bevittna att ML pissar på vår kapten.

Jimmy var den avgörande orsaken till att vi spelade final ifjol. Sånt sjukt tjänstefel att inte behandla honom därefter. Solklart att kemin dem emellan är sämst. Jag klagade på det redan ifjol.

Bort med ML nu snälla. Han förstör föreningen..
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Silly Season 2018/19

Post by Skidrow »

SÅ du tycker alltså på allvar att Micke skulle garantera en spelare en plats i laget som tränarna säger att han troligtvis inte får? vem ska du flytta från 1/2 linan när du garanterat Jimmie och Söderlund plats där hur dåliga dom än är? Jocke kanske? AIK gör rätt i att erbjuda dom vad som är rimligt enligt dom och sen om spelaren vill ha mer så okej då får vi önska dej lycka till i annan klubb. Olsson och Pontus är det väl jag hade hoppats dom behållet.
Locked