HV71

Andra lag, serier och spelare

Moderator: Styrelsen

Chippen
Posts: 14284
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: HV71

Post by Chippen »

Haha, lite små nonchalant menar du?

Btw, undra hur många "njaaa" och "naaah" man fick höra från Jocke?
Om jag inte kommer ihåg fel så började han typ varje mening så.
Last edited by Chippen on 08 Oct 2013, 22:06, edited 1 time in total.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
Larzon
Posts: 1619
Joined: 24 May 2011, 21:18
Location: Skellhell

Re: Sv: HV71

Post by Larzon »

Chippen wrote:Haha, lite små nonchalant menar du?
precis!
And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music
User avatar
BubbelVe
Posts: 1138
Joined: 22 Jun 2011, 13:20

Re: HV71

Post by BubbelVe »

Visst har hv71 rätt hyffsat j20 ni som kan? Varför inte plocka upp förste målis och bästebacken och bänka SHLs två sämsta spelare?

Petrasek och Wesslau tjänar som hela fjärdelinan sammantaget och uträttar mindre med hästlängder vad ersättare från j20 skulle göra. Nu blir de ju inte av med dem men för att vinna kanske man måste visa hela laget att ALLA ska förtjäna speltid inte för att de är falnande ikoner...
User avatar
Bilderberg
Posts: 1297
Joined: 15 Jun 2011, 22:27

Re: HV71

Post by Bilderberg »

Hade varit utvecklande för svensk hockey om HV71 åkte ner. Ser gärna Färjestad där nere också!
dovienya
Posts: 2218
Joined: 30 Nov 2011, 19:25

Re: HV71

Post by dovienya »

"Straffvärdet är också svårt att uttala sig om då fallet är det första i sitt slag.
– Uteslutning är väldigt ovanligt"

no shit.
Chippen
Posts: 14284
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: HV71

Post by Chippen »

Lär bli böter bara.
Vet inte om jag tycker att de hela ör så farligt heller, men reglet är ju regler och ganska tydliga och enkla att följa.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: HV71

Post by 374 »

Modo straffas väl också?
dovienya
Posts: 2218
Joined: 30 Nov 2011, 19:25

Re: HV71

Post by dovienya »

Med en certifierad agent kanske det hade blivit 7 mille det kostat, alltså är det synd :D
Chippen
Posts: 14284
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: HV71

Post by Chippen »

374 wrote:Modo straffas väl också?
Varför då? Vad har de gjort för fel?
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: HV71

Post by 374 »

Använt en ocertifierad agent.
Chippen
Posts: 14284
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: HV71

Post by Chippen »

När då?
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
ante08
Posts: 2585
Joined: 15 Jun 2011, 14:09

Re: Sv: HV71

Post by ante08 »

Chippen wrote:När då?
Edit.
Last edited by ante08 on 21 Oct 2013, 22:49, edited 1 time in total.
Chippen
Posts: 14284
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: HV71

Post by Chippen »

Ja? Det är ju en artikel om HV71. Vart står det något om MoDo som 374 vill säga.
Hittar inget som tyder på att MoDo använt en olicensierad agent.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: HV71

Post by 374 »

http://allehanda.se/sport/modo/1.638679 ... skoldsvik-" onclick="window.open(this.href);return false;
Chippen
Posts: 14284
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: HV71

Post by Chippen »

Se där ja. Fast det betyder ju i sig inte att det är den agenten som såg till att Salmela hamnade i MoDo och så länge det inte är agenten HV använde nu inte är samma så är det lugnt för MoDo.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: HV71

Post by 374 »

Fast Modo har ju förhandlat med den här agenten.
Chippen
Posts: 14284
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: HV71

Post by Chippen »

Jag är inte så säker på att MoDo ens hann börja förhandla innan stack.
Att förhöra sig om läget tycker inte jag är samma sak som att förhandla.

Min gissning är att han var klar för Hv redan innan han spelat klart i MoDo.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: HV71

Post by 374 »

Verkar som att Wärn är advokat och då är det okej.
Chippen
Posts: 14284
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: HV71

Post by Chippen »

Om det är så, så är det ju fruktansvärt klantigt av SICO att gnälla.
Fast han verkar ju vara verksam i Finland och att det är där skon klämmer.

Btw så verkar ju den här Wärn vara en ung kille, född -85 och fd hockeyspelare själv.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
Akerman2
Posts: 815
Joined: 18 Jul 2012, 00:29

Re: HV71

Post by Akerman2 »

Wärn har heller inte en advokat-titel i Sverige eller Finland, som också är en möjlighet för att genomföra spelaraffärer i Sverige.

– Jag är jurist, inte advokat, säger Wärn själv.

Jon Wärn är kritisk till hur Sico behandlat ärendet.

– Jag är jurist och jag har ansökt om tillstånd hos Sico för att förhandla fram kontrakt i Sverige för mina klienter. Det borde räcka som kunskapsbas. Min agentfirma har licens i KHL och NHL och jag har den erfarenhet som krävs för att vara verksam i Sverige, säger Wärn.
Chippen
Posts: 14284
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: HV71

Post by Chippen »

Att han har den erfarenhet som kanske krävs må vara, men det i sig betyder ju inte att han har licens av SICO att verkligen vara verksam i Sverige, som är ett krav. Svårare än då är det inte.

Aja, nu vet jag inte riktigt vad som är skillnad på jurist och advokat. För mig så går de lite ihop, men tydligen så räcker inte jurist utan man måste vara advokat.

Aja, verkar iaf som om HV får pynta upp :)
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
Markman
Posts: 7832
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: HV71

Post by Markman »

HV bekräftar värvningen av Erik Christensen: http://hv71.se/artikel/44036/
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
User avatar
schteffe
Posts: 1922
Joined: 25 May 2011, 15:50

Re: HV71

Post by schteffe »

Jag säger bara, serien är ännu ung. HV tömmer kassan och handlar en hel del bra spelare till höga marknadspriser, men kan mycket väl landa en riktigt vass trupp i slutändan som kanske, hemska tanke, är hyfsat samspelt när 55 omgångar spelats. Salmela gjorde ju ingen vidare tredjeperiod, men var riktigt bra de två första och har varit vass i Modo - hade jag fått önska en back från ett annat SHL-lag till AIK så skulle det vara honom. Christensen kan kanske också falla väl ut. Även om HV inte hinner upp till en sjätteplats så skulle jag bli förvånad om man inte mäktar med topp tio när grundserien är över (men man kan ju alltid gotta sig åt HV-paniken så länge den varar...)
Trollet
Posts: 8479
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: HV71

Post by Trollet »

Advokat är en skyddad yrkestitel. Jurist kan vem som helst kalla sig.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
Hank
Posts: 1414
Joined: 26 May 2011, 13:20

Re: HV71

Post by Hank »

Akerman2 wrote:Wärn har heller inte en advokat-titel i Sverige eller Finland, som också är en möjlighet för att genomföra spelaraffärer i Sverige.

– Jag är jurist, inte advokat, säger Wärn själv.

Jon Wärn är kritisk till hur Sico behandlat ärendet.

– Jag är jurist och jag har ansökt om tillstånd hos Sico för att förhandla fram kontrakt i Sverige för mina klienter. Det borde räcka som kunskapsbas. Min agentfirma har licens i KHL och NHL och jag har den erfarenhet som krävs för att vara verksam i Sverige, säger Wärn.
Ja, framförallt att han har ansökt om tillstånd säger mycket om hans kunskapsbas. Huruvida ansökan faktiskt går igenom är väl av mindre betydelse!
Trollet
Posts: 8479
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: HV71

Post by Trollet »

schteffe wrote:Jag säger bara, serien är ännu ung. HV tömmer kassan och handlar en hel del bra spelare till höga marknadspriser, men kan mycket väl landa en riktigt vass trupp i slutändan som kanske, hemska tanke, är hyfsat samspelt när 55 omgångar spelats. Salmela gjorde ju ingen vidare tredjeperiod, men var riktigt bra de två första och har varit vass i Modo - hade jag fått önska en back från ett annat SHL-lag till AIK så skulle det vara honom. Christensen kan kanske också falla väl ut. Även om HV inte hinner upp till en sjätteplats så skulle jag bli förvånad om man inte mäktar med topp tio när grundserien är över (men man kan ju alltid gotta sig åt HV-paniken så länge den varar...)
Klart att den är ung ännu! Och som jag skrev några inlägg längre upp, HV måste inte prestera som ett topplag resten av året för att klara slutspelschansen. Detta är väl det positiva för dem.

Det som dock verkligen hade oroat mig om jag hållit på HV 71 är att de inte bara tycks sakna spets på vissa håll. Mitt intryck efter att ha sett dem 5-6 gånger i år är att precis hela laget är närmast skrotfärdigt. I pipelinen har de alltså Johan Davidsson, 37 år och med onda knän. Det är så från fel håll alltihop.

Några exempel:

De har en kapten i Petrasek, 37 år, som är så slut på isen nu att till och med HV:s eget forum är less på honom. Han agerar som allt annat än en ledare på och vid sidan av isen, grinig och sur.
De har Wesslau i målet, som är så ur slag nu att han (på fullt allvar) hör hemma i Hockeyallsvenskan.
De har Dahlén i båset, vars ledaregenskaper jag inte alls känner till, men han har ju massor att bevisa när det gäller att få ut prestationen ur laget.
De har Kyle Beach, som mest agerar som en dålig Lee Goren.
De har Marcus Nilson, 35 år, som bara blir långsammare och mer omotiverad för varje match, en skön kille men inte alls vad de behöver idag.
De har Jason Krog, som är så långt ifrån sin peak han kan komma tror jag. Känns inte ens som samma spelare som i fjol.
De har "Liket" Lindström, 34 år, också han med en dalande utvecklingskurva. Lite sämre för varje år.

Och så här kan man fortsätta länge.

Det gör att jag inte tror att de värvar sig ur problemet, inte helt och hållet. De skulle behöva uppgradera 22 spelare ett eller ett par steg snarare än att ta in hyperspets på några få platser. Salmela är riktigt bra, men när jag såg honom igår live fick jag lite Aaltonen-i-Rögle-vibbar. Bra spelare men "var fan har jag hamnat egentligen?".

Det går fort utför när det börjar rulla, HV 71 är inget undantag. Börjar man skicka ut multimiljonbelopp på ensäsongs- eller korttidskontrakt så är ekonomin snart också hotad, eller i varje fall försämrad.

Jag tror de har en ruskigt tung säsong framför sig.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
User avatar
schteffe
Posts: 1922
Joined: 25 May 2011, 15:50

Re: HV71

Post by schteffe »

Mästerligt inlägg!
Chippen
Posts: 14284
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: HV71

Post by Chippen »

Jag skulle vilja säga att de saknar Ledin något fruktansvärt oxå. Jämtin i all ära, men Ledin är strået vassare i sitt jobb och betydligt bättre på att vara en jobbig jävel utan att få damp själv. Tror även han är en större pådrivare.

Visst, nu värvar de spelare som ska poäng och på så sätt ta dem ur svackan. Men vem ska göra grovjobbet åt dem? Bevisligen har de inte de spelarna i laget.

Jag skulle inte bli ett dugg förvånad om de snart signar upp Jonte oxå. För de har nog fan riktig panik nu.

Sedan måste de hitta en målvakt. För Wesslau är rent bedrövlig nu och jag antar att backupen är dålig oxå och därför inte får stå.
Hade strecken i tabellen varit kvar tror jag fan att Steen blivit utlånad till HV, för de är fan inte en konkurrent på riktigt nu.
På samma sätt som vi lånade ut till Timrå ifjol.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
Fdskebo
Posts: 1110
Joined: 15 Jun 2011, 15:31

Re: HV71

Post by Fdskebo »

Tror folk på fullaste allvar att HVs panikvärvningar bara kostar 7 mille?

Rajala kan de nog ha fått för en relativt "billig" peng, men Salmela kostade skjortan.
Christiansen är en center för 1a alt 2a femman och kostar därefter (även om han kickades från KHL). Campoli har de förmodligen fått under marknadsvärdet (eftersom de tar honom trots Salmelas intåg) men han är långt ifrån gratis trots det...

My Ass att ovan nämnda spelare värvats för en totalkostnad på 7 miljoner, inte en chans.

Möjligen om man är kreativ och räknar in Davidssons och Karlssons kontraktskostnader som för tillfället täcks av försäkringar, men det är väl tveksamt om det räcker ändå. Men i så fall får de allt hoppas på att inte herr Davidsson blir spelsugen kring jul och vill ha sina 300+ för att lira 5-6 minuter/match.
Chippen
Posts: 14284
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: HV71

Post by Chippen »

Bara Salmela gick väl lös på 5 mille, vilket då för 2 mille över till Rajala, Campoli och Christiansen. Låter väl inte så troligt va?

Här säger HV71 att det har överskridit med 2 mille, och då hamnar på 7 mille för dessa värvningar.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=5684690

Däremot tror jag Wennerholm är betydligt närmare sanningen, då han uppger att det kostar ca 15 mille:
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/k ... 7712536.ab
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
Post Reply