Lagbygge/formationer 18/19

Diskutera matcher, spelare och nyförvärv

Moderator: Styrelsen

king_louie
Posts: 589
Joined: 30 Nov 2011, 14:39

Re: Lagbygge/formationer 18/19

Post by king_louie »

Håller med jag också.
Jensen är garanterat tänkt cetra mellan Möller/Jocke, hoppas han kan fylla den kostymen.
Myggorna & Bud-kedjan ska inte röras för de funkar.
Ang Aaltonen tror jag han måste få spela sitt vanliga spel som gjort honom till finsk landslagsman. Nu verkar han ha fått order att åka skridskor så fort det bara går och skjuta på allt. Det funkar inte riktigt när man hela karriären levt på skills och spelsinne. Oavsett tycker jag han platsar på 4 kedjor.
Även om det blivit bättre tycker jag dock det är hönsgård bakåt emellanåt.
Kan vi rätta till det kan det bli kul framöver.
marre
Posts: 3181
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: Lagbygge/formationer 18/19

Post by marre »

Nån som vet kedjorna på träningen? Är Aaltonen fortfarande utanför?
User avatar
Erwynn
Posts: 2419
Joined: 21 Jun 2011, 21:08

Re: Lagbygge/formationer 18/19

Post by Erwynn »

På träningen satte man Olimb mellan #4 och #27 och pettson ner i fjärde, varför?
Hata allt.
User avatar
schteffe
Posts: 1922
Joined: 25 May 2011, 15:50

Re: Lagbygge/formationer 18/19

Post by schteffe »

Hela säsongen är som en dålig norgehistoria.
User avatar
ossian
Posts: 3674
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Lagbygge/formationer 18/19

Post by ossian »

Nu när slutspelet drar igång så tycker jag att vi ska sluta laborera med kedjorna. Vissa kedjekonstellationer har visat fin kemi under året och jag tycker att vi ska återgå till dem. Så här skulle jag ställa upp:

Möller - Jensen - Jocke

Jensen passar bevisligen bäst mellan våra forwardsgiganter, bra på att bära upp pucken och har ett fint spelsinne och passningsspel.

Holloway - Adam - Alvarez

Tunga att möta, riviga, och skapar ofta tryck. Holloway får stå för det konstruktiva.

Söderlund - Wingerli - Hedberg

Blixtsnabba i omställningarna och skapar oreda i anfallsszon med sin speed. Hade fin kemi i vintras och bar då laget.

Albin E - Olimb - Albin L

Ingen tidigare kemi här. Men en måltjuv med rightfattning, spelskicklig center och en tung bulldozer är en bra mix på papperet.

13e: Linus.
Empress
Posts: 7164
Joined: 15 Aug 2011, 11:12

Re: Lagbygge/formationer 18/19

Post by Empress »

ossian wrote: 15 Mar 2019, 10:53 Nu när slutspelet drar igång så tycker jag att vi ska sluta laborera med kedjorna. Vissa kedjekonstellationer har visat fin kemi under året och jag tycker att vi ska återgå till dem. Så här skulle jag ställa upp:

Möller - Jensen - Jocke

Jensen passar bevisligen bäst mellan våra forwardsgiganter, bra på att bära upp pucken och har ett fint spelsinne och passningsspel.

Holloway - Adam - Alvarez

Tunga att möta, riviga, och skapar ofta tryck. Holloway får stå för det konstruktiva.

Söderlund - Wingerli - Hedberg

Blixtsnabba i omställningarna och skapar oreda i anfallsszon med sin speed. Hade fin kemi i vintras och bar då laget.

Albin E - Olimb - Albin L

Ingen tidigare kemi här. Men en måltjuv med rightfattning, spelskicklig center och en tung bulldozer är en bra mix på papperet.

13e: Linus.
Håller med 99pct. Men Tommy ser nog inte Olimb som en fjärdecenter med 10 min speltid i en "brunkarkedja" Kanske byta plats på Adam och Olimb.
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Lagbygge/formationer 18/19

Post by p-play »

Jag gillar att man ändrar i formationerna eftersom man annars blir sönderläst. All lag vet hur man skall stänga ned Möller och Lindström i 5 mot 5. Wingerlikedjan fungerade ett par matcher tills motståndarna hittade vägar att bemästra farten. Adam P-Holloway-Alvarez hade tidigare en liknande utveckling där de var otroligt bra i en dryg handfull matcher. Alla lag är numera så skickliga på videoanalys så det sämsta man kan göra är att ha statiska formationer. Jag ser dock gärna att man går tillbaka till de här formationer under sekvenser i matcherna då man vet att de fungerar bra.
User avatar
ossian
Posts: 3674
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Lagbygge/formationer 18/19

Post by ossian »

Intressanta synpunkter p-play, men psykologiskt vill man nog att motståndaren ska anpassa sig efter oss och inte tvärtom. Jag tycker att vi ska utgå efter dessa formationer och sen småjustera och laborera vid behov, t ex underläge. Tror inte att Olimb spelar 10 min i den kedjan utan även i PP2 och några ströbyten här och där.

Tycker absolut att tränarna borde dra några rövare. Tek i anfallszon 25 SEK kvar av perioden, in med två tekare, en gris som störtar på kasse och så Möller på backen redo för skott. Superkort byte och in med Wingerlis kedja när motståndarlagets trögfotade backar är inne. Tekningsvarianter då en forward går på byte och så hoppas Söderlund in på bortre. Finns massor av lur, knep och trix som tränarna bör kunna använda sig av nu.
User avatar
ossian
Posts: 3674
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Lagbygge/formationer 18/19

Post by ossian »

Jag hade försökt matcha Wingerlis kedja mot Urbom/Jesper Pettersson som ofta spelar bakom Djurgårdens ungdomliga checkingline. Kan nog skapa många 3-2 2-1 och farliga spelvändningar mot dem ifall vi bryter deras anfall. Sedan hade jag spelat Adams kedja mot deras förstafemma med uppdrag att försöka förlägga spelet i offensiv zon, skapa tryck och smälla på.
marre
Posts: 3181
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: Lagbygge/formationer 18/19

Post by marre »

Fan du har ju helt rätt p-play! Är ju en styrka om man kan ändra mycket.Sen har vi en joker i Söderlund 8-)
bruno
Posts: 572
Joined: 15 Jun 2011, 19:23

Re: Lagbygge/formationer 18/19

Post by bruno »

Nån som vet hur det går för Jonatan Berggren? Den 1:a december gick klubben ut med att han skulle vara borta från spel i 3 månader. Nu har det gått 3,5 månad.
Sportis
Posts: 691
Joined: 15 Jul 2012, 15:20

Re: Lagbygge/formationer 18/19

Post by Sportis »

ossian wrote: 15 Mar 2019, 10:53 Nu när slutspelet drar igång så tycker jag att vi ska sluta laborera med kedjorna. Vissa kedjekonstellationer har visat fin kemi under året och jag tycker att vi ska återgå till dem. Så här skulle jag ställa upp:

Möller - Jensen - Jocke

Jensen passar bevisligen bäst mellan våra forwardsgiganter, bra på att bära upp pucken och har ett fint spelsinne och passningsspel.

Holloway - Adam - Alvarez

Tunga att möta, riviga, och skapar ofta tryck. Holloway får stå för det konstruktiva.

Söderlund - Wingerli - Hedberg

Blixtsnabba i omställningarna och skapar oreda i anfallsszon med sin speed. Hade fin kemi i vintras och bar då laget.

Albin E - Olimb - Albin L

Ingen tidigare kemi här. Men en måltjuv med rightfattning, spelskicklig center och en tung bulldozer är en bra mix på papperet.

13e: Linus.
Håller med dig i dina uppställningar. Det bör vara grunden. Sedan kan man givetvis kasta om kedjorna om det inte fungerar.
Sportis
Posts: 691
Joined: 15 Jul 2012, 15:20

Re: Lagbygge/formationer 18/19

Post by Sportis »

Sedan är det svårt att inte tänka på hur mycket bättre laget var med Jimmie och Aaltonen i laget.
User avatar
Special Brew
Posts: 10064
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: Lagbygge/formationer 18/19

Post by Special Brew »

Aaltonen var kass!
Post Reply