Tankar inför 2018/2019

Diskutera matcher, spelare och nyförvärv

Moderator: Styrelsen

krysset
Posts: 2009
Joined: 03 May 2015, 23:44

Tankar inför 2018/2019

Post by krysset »

Dessa har kontrakt nästa säsong

Målvakter

30

Backar
6
57
64

Forwards
4
10
12
17
45

Hur tänker vi inför nästa säsong. Vilka ska förnyas? Vilka ska gå? Vilka ska in?
Balotelli
Posts: 329
Joined: 08 Mar 2012, 11:37

Re: Tankar inför 2018/2019

Post by Balotelli »

Jag ser gärna att vi signar om 55, vilken uppsida han har i sitt spel. En bra sommar på det så kan han vara en av seriens bästa backar.
Sen tror jag att vi kommer plocka in ett realativt billigt kort från AS som konkurrent till Gurra mellan stolparna. Tex Williamsson känns spännande, sitter dock på kontrakt med Malmö som har bade Nihlstorp och Alsenfelt på kontrakt även över nästa år.
känns helt rätt då vi kan frigöra deg till övriga platser.
Kommer Mackan Svensson till Sverige? vill vi ha honom då det kanske hämmar Gurras utveckling?
svea_man
Posts: 1829
Joined: 15 Jun 2011, 16:27

Re: Tankar inför 2018/2019

Post by svea_man »

Haukeland i Timrå kanske vore nått
Sen vill jag se förlängt med 55 23
Empress
Posts: 7164
Joined: 15 Aug 2011, 11:12

Re: Tankar inför 2018/2019

Post by Empress »

Nr 17 torde väl vara odds 1.01 att han spelar i NHL till hösten?
User avatar
nr86
Posts: 5367
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Tankar inför 2018/2019

Post by nr86 »

Jag undrar hur AIK tänker kring 92 och 11. De har inte riktigt levt upp till mina förväntningar i alla fall. 92an har steppat upp på slutet och jag skulle vilja se att man satsar på honom med Jocke några matcher. Han är en grym målskytt och i den omgivningen tror jag det skulle hända saker. Vill se förlängningar med 24,33 och 9 om de inte sitter på kontrakt med oss. Framförallt Tim kommer att blomma nästa år tror jag. Kostka har varit ett fynd men så kostar han säkert en hel del också. Katic har varit bra men Ellis torde få gå. Alm är en annan spelare som haft det tufft med skador så det blir spännande att se hur AIK tänker kring dessa "marginal" spelare om jag får uttrycka mig så. För att förtydliga min lista på spelare som kan hänga löst... 11, 92, 44, 18, 29, 28, och 31 ( dyr och Lindvall har steppat upp )
Trollet
Posts: 8484
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Tankar inför 2018/2019

Post by Trollet »

Ellis åker ju ut, tveklöst. Samma med Anderson. Pontus har med all sannolikhet spelat klart också.
Gillar ändå Hetta, hoppas han får förnyat. Han har inställningen.

Alm har nog inget bra förhandlingsläge, skadad en hel del och har inte "direkt från USA"-påslaget att ta till längre. Tror det är bra chans att han blir kvar.

Ortio åker nog också, lär vara snordyr och ersätts säkert underifrån.

Olofsson är svårast. Men ärligt talat är han ju osynlig tio gånger mer än han är bra. Tycker inte han gjort sig förtjänt av nytt kontrakt, känns mer som att folk är rädd att han ska lyckas nån annanstans. Typ som Calof.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
User avatar
Talbot25
Posts: 1070
Joined: 16 Jun 2011, 12:05

Re: Tankar inför 2018/2019

Post by Talbot25 »

På kansliet så är det fortfarande 2012.

Ny VD! Ett spännande alternativ är ICA-träffens(kvantum) VD (förut VD på ICA Kåge). Han ska visst vara något utöver det vanliga. Både gällande som person och chef.

Kika över marknads- och säljdelen. Anställa ett PR-geni, en "Don Draper"-typ som landar de stora reklamkontrakten.

Köpa in utrustning för att kunna föra avancerad teknik. Hitta en computerboy/statistiker som kan behandla alla siffror till något begripligt. Finna mönster i spelet osv.

Mer pengar på scouting jun och a-lag.Börja förlita sig mer på statistik istället för feeling.
krysset
Posts: 2009
Joined: 03 May 2015, 23:44

Re: Tankar inför 2018/2019

Post by krysset »

Ny vd varför inte han som är vd på friends and young tidigare revisorgruppen. Han spelade väl till juniorlaget. Han känner Engström mfl. Han har aik i blodet via sin far. Han kan ekonomi samt juridisk. Han vet att en arbetsvecka är inte någon timma måndag till fredag. Han får dessutom se matcherna på sk arbetstid. Trvlig talets gåva och kan ta obekväma beslut.
User avatar
StigVig
Posts: 1578
Joined: 17 Mar 2012, 12:55

Re: Tankar inför 2018/2019

Post by StigVig »

Studiebesök till Karlstad
FBK är väl det enda laget som kan uppvisa ökad publik på hemmamatcherna.
Krossa Skiten!!!!!
Balotelli
Posts: 329
Joined: 08 Mar 2012, 11:37

Re: Tankar inför 2018/2019

Post by Balotelli »

känns ju som att det kokar ner till om vi får bra valuta för pengarna med 11 , 92, 28? min känsla är nej. Hetta tog I hård konkurrens med Malmö samt Färjestad. Olofsson lämnade Karlskrona under kontakt, säkert bra lön hos oss. Alm hade nog en del att välja på iom att han va bra förut.
krysset
Posts: 2009
Joined: 03 May 2015, 23:44

Re: Tankar inför 2018/2019

Post by krysset »

Någon som har spelarnas löner? Sådant är avgörande.
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 3081
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: Tankar inför 2018/2019

Post by Foppas skridskocoach »

Ännu mer avgörande är såklart vad de får på nästa kontrakt. Vad de har idag är i princip skitsamma. Finns inte en chans att exempelvis Alm kommer att tjäna lika mycket på sitt nästa kontrakt som han gör idag, oavsett om han stannar hos oss eller söker sig vidare.

Folk tycks inte riktigt greppa det där. De sitter inte som vanliga svenssons i löneförhandlingar och diskuterar vad påslaget på nuvarande lön ska vara. De har noll garantier på nästa kontrakt och får den lön marknaden anser att de förtjänar. Om det är halva den nuvarande lönen får de glatt finna sig i det.
Tigerränderna går aldrig ur.
krysset
Posts: 2009
Joined: 03 May 2015, 23:44

Re: Tankar inför 2018/2019

Post by krysset »

92 är ju i vissa stunder en distinkt avslutare. Vore märkligt om man inte vill behålla honom. Ok priset men han blir säkert skyttekung i annat lag. Skulle vilja ha lite mera skridskokondis med honom han är bra på rören men lite backträning och rätt folk så gör han låt säga 20 mål en säsong. Har bra skott. Utvecklingsbar
Last edited by krysset on 23 Jan 2018, 09:27, edited 1 time in total.
p-play
Posts: 6810
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Tankar inför 2018/2019

Post by p-play »

Personligen ser jag gärna en förlängning på #92 om han inte kräver en jättelön. Vi har utbildat killen i två år nu och alla som såg honom tidigare visste att det skulle ta den tiden att får ordning på honom. Rent generellt måste Lindgren gör mer genomtänkta värvningar som passar spelsystemet. Han värvar bra spelare, men det känns inte alltid som någon tanke bakom. Han måste också försöka använda budgeten mer ekonomiskt och inte bara lasta upp stora pengar för spelare som Anderson för att sedan se att laget helt saknar djup när man börjar få skador. Jag gillar Hetta, men om man har en tight budget så kan man inte betala dyrt för för den typen av endimensionella spelare. Vad det gäller det sportsliga så är en god sammanfattning att spelsystemet måste renoveras och Lindgren måste tänka igenom sina värvningar så att helheten fungerar.
User avatar
haggloader
Posts: 706
Joined: 18 Jun 2011, 22:34

Re: Tankar inför 2018/2019

Post by haggloader »

Talbot25 wrote:På kansliet så är det fortfarande 2012.

Ny VD! Ett spännande alternativ är ICA-träffens(kvantum) VD (förut VD på ICA Kåge). Han ska visst vara något utöver det vanliga. Både gällande som person och chef.

Kika över marknads- och säljdelen. Anställa ett PR-geni, en "Don Draper"-typ som landar de stora reklamkontrakten.

Köpa in utrustning för att kunna föra avancerad teknik. Hitta en computerboy/statistiker som kan behandla alla siffror till något begripligt. Finna mönster i spelet osv.

Mer pengar på scouting jun och a-lag.Börja förlita sig mer på statistik istället för feeling.
Intressanta tankar!
Är ica-träffens vd också ägare?
Om han också är ägare är väl en övergång i princip orimlig, ingen lämnar väl ica-koncernen frivilligt.
Trollet
Posts: 8484
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Tankar inför 2018/2019

Post by Trollet »

krysset wrote:92 har ju gjort mest mål i shl. Vore märkligt om man inte vill behålla honom. Blir väl Frölunda.
Igen, vad yrar du om?
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
phx70
Posts: 194
Joined: 15 Jun 2011, 14:10
Location: Toronto, Ontario

Re: Tankar inför 2018/2019

Post by phx70 »

Hoppas på en heltidsanställd scout, gärna Lasse Johansson. Ny röst i båset med, en headcoach, slut med delat ansvar.
p-play
Posts: 6810
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Tankar inför 2018/2019

Post by p-play »

haggloader wrote:
Talbot25 wrote:På kansliet så är det fortfarande 2012.

Ny VD! Ett spännande alternativ är ICA-träffens(kvantum) VD (förut VD på ICA Kåge). Han ska visst vara något utöver det vanliga. Både gällande som person och chef.

Kika över marknads- och säljdelen. Anställa ett PR-geni, en "Don Draper"-typ som landar de stora reklamkontrakten.

Köpa in utrustning för att kunna föra avancerad teknik. Hitta en computerboy/statistiker som kan behandla alla siffror till något begripligt. Finna mönster i spelet osv.

Mer pengar på scouting jun och a-lag.Börja förlita sig mer på statistik istället för feeling.
Intressanta tankar!
Är ica-träffens vd också ägare?
Om han också är ägare är väl en övergång i princip orimlig, ingen lämnar väl ica-koncernen frivilligt.
Skall man ta in en ny VD så måste det vara någon som förstår CRM och marknadssegmentering och hur man driver försäljning i en digital värld, alternativt att marknadschefen har den bakgrunden. Färjestad plockade in VD:n från SAS vilket är ett typexempel på en bra bakgrund. En ICA-handlare har sällan den bakgrunden och har man lyckats att få ta över en större butik så lär man knappast lämna den guldgruvan frivilligt. Bra ledaregenskaper är väl bra, men här gillar det att hitta personer med kunskap. Dessutom håller jag med om att antingen VD:n eller marknadschefen bör vara en driven person gällande att landa nya kunder/sponsorkontrakt.
Sed
Posts: 1614
Joined: 15 Jun 2011, 22:42

Re: Tankar inför 2018/2019

Post by Sed »

p-play wrote: Skall man ta in en ny VD så måste det vara någon som förstår CRM och marknadssegmentering och hur man driver försäljning i en digital värld, alternativt att marknadschefen har den bakgrunden. Färjestad plockade in VD:n från SAS vilket är ett typexempel på en bra bakgrund. En ICA-handlare har sällan den bakgrunden och har man lyckats att få ta över en större butik så lär man knappast lämna den guldgruvan frivilligt. Bra ledaregenskaper är väl bra, men här gillar det att hitta personer med kunskap. Dessutom håller jag med om att antingen VD:n eller marknadschefen bör vara en driven person gällande att landa nya kunder/sponsorkontrakt.
Det var en chef från SAS Amerika som vill flytta hem. Fast han har ett mycket fint CV och många bra utbildningar så passar nog väldigt bra. https://www.farjestadbk.se/artikel/g4ik ... -farjestad" onclick="window.open(this.href);return false;

Blir nog svårt och hitta någon sådan.
p-play
Posts: 6810
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Tankar inför 2018/2019

Post by p-play »

Han sticker inte ut utbildningsmässigt, men har jobbat med rätt typ av försäljning. Flygbolag och hockeyklubbar har ganska mycket gemensamt beträffande CRM. Man har även en framgångsrik eventansvarig i Färjestad (Johan Kemi). Personer med just den här kombinationen av kunskap och erfarenhet har helt klart varit framgångsrikt för dem.
User avatar
Talbot25
Posts: 1070
Joined: 16 Jun 2011, 12:05

Re: Tankar inför 2018/2019

Post by Talbot25 »

dubbel
Last edited by Talbot25 on 23 Jan 2018, 01:04, edited 1 time in total.
User avatar
Talbot25
Posts: 1070
Joined: 16 Jun 2011, 12:05

Re: Tankar inför 2018/2019

Post by Talbot25 »

p-play wrote:
Skall man ta in en ny VD så måste det vara någon som förstår CRM och marknadssegmentering och hur man driver försäljning i en digital värld, alternativt att marknadschefen har den bakgrunden. Färjestad plockade in VD:n från SAS vilket är ett typexempel på en bra bakgrund. En ICA-handlare har sällan den bakgrunden och har man lyckats att få ta över en större butik så lär man knappast lämna den guldgruvan frivilligt. Bra ledaregenskaper är väl bra, men här gillar det att hitta personer med kunskap. Dessutom håller jag med om att antingen VD:n eller marknadschefen bör vara en driven person gällande att landa nya kunder/sponsorkontrakt.
Absolut,mycket viktigt!
Men just SAS är ju inte direkt kända för att vara ett säljande modernt bolag, så en dinosaurie därifrån behöver inte betyda succé. Men i övrigt så håller jag med dig.

Färjestad verkar ha gjort allt rätt efter att de gjorde sig av med maffian. De är också ett av de två lag i SHL som har investerat i dyrbara specialkameror för att få in data om varje spelare.
päran
Posts: 541
Joined: 29 Jun 2011, 06:47

Re: Tankar inför 2018/2019

Post by päran »

På forwardssidan ser gärna förlängning av #21, nu som C, #16 och #9. Ej förlängning av någon annan forward. Plocka upp juniorer till utfyllnadsspelare som ett billigt och bra alternativ. För pengarna som frigörs skulle jag vilja att man försöker värva tre riktiga kanoner istället för #11, #17, #18, #24, #29 #33 och #92

Forwards skulle se ut så här:

45 - x - 10
4 - x - x
21 - 12 - 9
junis - 16 - junis
junis - junis -junis

Med förhoppning att #4 gör en bra sommarträning och kommer upp i den nivå som vi vet att han besitter.
krysset
Posts: 2009
Joined: 03 May 2015, 23:44

Re: Tankar inför 2018/2019

Post by krysset »

Emil Molin sägs AIK ha koll på. Han har SHL klausul som alla andra i Allsvenskan har. Vet inget om honom enbart att han var mkt lovande som junior.
Att Bud trots allt har + 11. Bra siffra ju.
lobo
Posts: 1579
Joined: 17 Jun 2011, 08:18

Re: Tankar inför 2018/2019

Post by lobo »

päran wrote: 45 - x - 10
4 - x - x
21 - 12 - 9
junis - 16 - junis
junis - junis -junis

Med förhoppning att #4 gör en bra sommarträning och kommer upp i den nivå som vi vet att han besitter.
Väldigt många nya.... scaaaary. Behåll #11 och eventuellt #92. Jeppe är på G och ÄR en sniper, de växer inte på träd. Jag var också besviken på Bud hela hösten, men just innan skadan började han faktiskt komma igång!
Mina klagomål runt Jeppe är att ledningen inte bänkat honom ibland när han inte lär sig eller visar vilja att göra det övriga grovjobbet på banan.
"They'll follow us to the ends of the world!" - Bud Holloway
krysset
Posts: 2009
Joined: 03 May 2015, 23:44

Re: Tankar inför 2018/2019

Post by krysset »

Vår olympic line har funkat varför i vissa lägen man klarat sig och då har man inte riktigt haft en tanke i de andra kedjorna.
Är övertygad om de tre inte varit lika heta så hade ett annat PP eller kedja haft lättare att dela på poängskörden.
Nu blir de borta ett par matcher och då kommer nog en del spelare att visa oss om det ska förnyas eller ej.

Tappet nästa säsong av Pär Lindholm anser jag är kännbart för alla. Snacka vilken åkkondition han har. Han har spelsinne också det är inte bara att kasta in vem som helst mellan 10-45.
Tänk om 11-92 utvecklas en klass då är det ju värt att satsa på dem . Detta har väl hela teamet bättre koll på.
Johan Alm visade i en match (obs en) vad han kan och grejen är att den nivån ska vara minimum på honom. Ellis var en annan spelare efter han bänkades och agerade scheriff i 1 1172 match. Körde över vissa osv mensen tillbaka till sitt vanliga jag. Kanske teamet inte vill han ska mangla och käfta då och då.

Vi visste att akilleshälen för 55 och 44 var skridskoåkningen och vi ser hur borta man är utan den. Nu tycker jag 55 har andra kvalitéer också men skridskoåkningen. Katic är bra och han ska prioriteras av de tre.

Ok de kikar säkert mkt på hur spelarna är socialt och där verkar man lyckats. Anderson är för migen gåta att det går tungt. Var övertygad att han skulle kunna vara 1.e center.

Jag tror inte vi ska underskatta de spelare vi har med en till försäsong osv. Adam var rätt att förlänga. Vi får inte alltid tror att gräset är grönare på andra sidan. Men en sak är klar vi alla kräver bra förvärv och här presenterar man bra och intressanta namn (Anderson) Här har sportchef inkltränarna ett ansvar. Dock var säkert 75 % här på forumet nöjd då Anderson presenterades.
päran
Posts: 541
Joined: 29 Jun 2011, 06:47

Re: Tankar inför 2018/2019

Post by päran »

lobo wrote:
päran wrote: 45 - x - 10
4 - x - x
21 - 12 - 9
junis - 16 - junis
junis - junis -junis

Med förhoppning att #4 gör en bra sommarträning och kommer upp i den nivå som vi vet att han besitter.
Väldigt många nya.... scaaaary. Behåll #11 och eventuellt #92. Jeppe är på G och ÄR en sniper, de växer inte på träd. Jag var också besviken på Bud hela hösten, men just innan skadan började han faktiskt komma igång!
Mina klagomål runt Jeppe är att ledningen inte bänkat honom ibland när han inte lär sig eller visar vilja att göra det övriga grovjobbet på banan.
Jo, de flesta vill behålla alla spelare och värva några nya. Tror nog att du också vill ha tre nyförvärv, minst, och att de ska vara bra. Det kostar. Det AIK måste göra är att höja kvalitén i andra linan så att vi inte har en första- och tre fjärdekedjor. Därför anser jag att man måste göra sig av med "dugliga" spelare för att kunna värva spets.
lobo
Posts: 1579
Joined: 17 Jun 2011, 08:18

Re: Tankar inför 2018/2019

Post by lobo »

Det jag menar är att 11 och 92 kommer att bli bättre, men knappast dyra att förlänga, de kommer inte att ha alla agenter efter sig... Betyder att vi undviker två helt nya junis-kedjor, och har pengar över till två bra centrar
"They'll follow us to the ends of the world!" - Bud Holloway
User avatar
nr86
Posts: 5367
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Tankar inför 2018/2019

Post by nr86 »

Tror AIK har lagt mycket krut på Adam P. Vi kommer inte att ha så mycket krut över.
p-play
Posts: 6810
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Tankar inför 2018/2019

Post by p-play »

Ett av våra stora problem är att spelsystemet kräver en enorm åkkondition av spelarna vilket gör att alla nyförvärv får det svårt. Spelarna åker enormt mycket skridsko i onödan och personligen retar jag mig något enormt på detta. Det känns som att man slänger bort en massa energi som skulle kunna användas konstruktivt istället. Vad gäller #92 så hoppas jag att man fortsätter att satsa på honom. Det är inte lätt att hitta svenska spelare med den potentialen i målskyttet. Jag har dock däremot tappat hoppet om att #4 skall lägga ned tillräckligt mycket kraft på försäsongen så jag hoppas att man agerar där då det skulle frigöra mycket pengar. #11 har överlägset sämst plusminus i laget och även om jag tror att han kommer mer till sin rätt i ett slutspel så känns det som en spelare som man kanske av ekonomiska skäl måste avstå från. Precis som någon skrev så måste man göra frigöra lite ekonomiskt utrymme för att kunna skapa bra andra- och tredjekedjor och kunna klara av de skador som alltid kommer under en säsong.
Post Reply