Omg 38 Örebro-Skellefteå AIK 13/1 18:00

Gamla matchtrådar och övriga avslutade trådar.

Moderator: Styrelsen

zacce
Posts: 346
Joined: 15 Jun 2011, 16:58

Re: Omg 38 Örebro-Skellefteå AIK 13/1 18:00

Post by zacce »

Ja Bert måste bort!! Ikväll förlora vi fare and sqare,örebro va hetare,lite bättre än oss... Bara att suga i sej..
Berehowsky
Posts: 216
Joined: 21 Jun 2011, 21:16

Re: Omg 38 Örebro-Skellefteå AIK 13/1 18:00

Post by Berehowsky »

Har gillat Bert när han och hans känslor inte var dom som styrde i båset. Men nu måste han lämna, det finns ett ord som är viktigt och det är värdegrund. Det här skämmer klubbmärket och det värde som byggts upp kring det. Skulle jag ha en ledare på mitt jobb som betydde sig så så skulle inte jag ha någon som helst respekt för denna. Tror dock det är därför han känner att tiden börjar rinna ut. Men det är väll inte så konstigt att det är stressigt på isen när ledarna är det.
p-play
Posts: 6788
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Omg 38 Örebro-Skellefteå AIK 13/1 18:00

Post by p-play »

Man bör åtminstone plocka bort honom för någon match och låta honom kyla ned sig. Det är helt oacceptabelt att han söker upp domarna i domarrummet utan att han har lugnat ned sig. Han verkar få totalt psykbryt där allt låser sig.
Empress
Posts: 7163
Joined: 15 Aug 2011, 11:12

Re: Omg 38 Örebro-Skellefteå AIK 13/1 18:00

Post by Empress »

p-play wrote:Man skäms över hans jävla beteende i att match efter match gnälla på domarna. Och att nu dessutom söka upp dem i domarrummet. :cry: Man kan ha åsikter över enskilda situationer och att domarnas kompetens överlag kunde vara bättre, men Örebro var det klart bättre laget och förtjänade segern.
En anledning att inga unga vill ubilda sig till domare är mycket pga vidriga kommentarer från föräldrar på läktaren
och tränare. Man undrar ju lite hur en kille som Bert reflekterar över att ses som en galjonsfigur i Sverige vad gäller tjat/klagande på domare? I slutändan är det frågan om Skellefteå AIK som förening tycker det är så roligt med sån här negativ uppmärksamhet。
User avatar
kopitar
Posts: 2575
Joined: 17 Jun 2011, 17:43

Re: Omg 38 Örebro-Skellefteå AIK 13/1 18:00

Post by kopitar »

p-play wrote:Man bör åtminstone plocka bort honom för någon match och låta honom kyla ned sig. Det är helt oacceptabelt att han söker upp domarna i domarrummet utan att han har lugnat ned sig. Han verkar få totalt psykbryt där allt låser sig.
AIK inledde också lördagsmatchen starkt men utan att få utdelning. Istället var det Örebro som visade upp en effektivitet i andra perioden då man gjorde tre mål på mindre än tio minuter – ett ryck som också gav hemmalaget tre viktiga poäng den här SHL-kvällen.

– Jag tycker vi är alldeles för känsliga för motgångar. Det är någon vi behöver och ska jobba oss igenom just nu. För det bli en så markant skillnad i laget mentalt när vi släpper in första målet och det får inte ske, säger Bert Robertsson och tillägger:

– När vi hittar den där gnistan i laget tuffar det på. Men i bland så slocknar den och då tar det för lång tid att tända den igen och det är upp till oss att rätta till

”Låter det ske”

Bert är märkbart besviken när Norran pratar med honom efter matchen. Framförallt, som han var inne på tidigare, så är han arg och frustrerad över hur matchen bara glider AIK ur händerna i andra perioden.

– Det är nästa som att vi låter det ske. Och det ska rättas till. Det får fan inte hända igen.

När det rinner iväg och energinivån höjs i hela arenan, vad gör ni tränare för att försöka stoppa blodflödet?

– Det finns flera sätt att hantera det på. Ibland pushar man på hela laget och när man tycker det är energifattigt så försöker man skapa energi på bänken, energi överallt. Ibland när man känner det är krampaktigt så försöker man lugna ner det på bänken och få spelarna att tro på sin förmåga igen, säger Bert och fortsätter:

– Idag tycker jag det är energin som tappas. Då var vi tvungna att höja rösten lite grann och jag tycker vi hittar tillbaka till spelet i tredje, men då ligger vi under med 3–0.

”Katastrofalt byte”

Två av Örebros mål kom efter spelvändningar och dåliga byten av AIK. Framförallt vid 2–0 då Örebro kom fyra mot två efter ett sent byte av AIK:s förstakedja.

– Det är ett katastrofalt byte där vi lämnar våra backar helt ensamma. Vi hasar oss till bänken och byter in killar som inte har en chans att hinna hem. Pär (Lindholm) stannade visserligen kvar och försökte backchecka men det var för sent.

– Vi måste rätta till byteslängden. För nu är det som att när det går emot oss så tar vi längre och längre byten, och då tappar vi ork och energi. Vi ligger på en minut, ibland ännu längre byten. Det håller inte. Så det är en speldetalj som vi absolut måste rätta till.

Lovar förbättring

Bert Robertsson är som sagt inte nöjd med det han fick se idag. Han avslutar dock med att utlova en förbättring framöver:

– Vi ska bli starkare när saker och ting går emot oss. Det kan vara ett domslut eller ett mål eller prestation från vår sida. Det ska inte påverkas oss så mycket som jag tycker det gör just nu.
dovienya
Posts: 2218
Joined: 30 Nov 2011, 19:25

Re: Omg 38 Örebro-Skellefteå AIK 13/1 18:00

Post by dovienya »

"Bert är underhållning på högsta nivå." skriver någon...

Problemet med hans hypeade beteende mot domarna är att hans lag knappast vinner/får framtida fördelar hos domarna. Helt enligt planen hos de som vill sänka Skellefteås moral kring bedömningar, skulle jag säga.

Jag är FULLSTÄNDIGT ÖVERTYGAD om att Rönken, Tagnes, Hallam och Bulan gnäller MINST lika mycket i domarrummet och framförallt på domarna under matcher generellt. Men Bert har gråtit om gruvan (ja, det var ganska jättepinsamt, Bert, inte något annat), och efter det är han ett jävligt jagat byte, lite som killen med de utstående öronen när man gick i femman...

Edit: Håller således med om att han behöver kyla ner sig kring snacket om domare. Det hjälper faktiskt inte, inte på något sätt. Videocoachen får ge kommentarer till domarna kring dåliga beslut (pååkningar av Ortio/deras keeper, tex), men inte tränare, föräldrar eller spelare och inte i anslutning till matchen..
Last edited by dovienya on 14 Jan 2018, 00:00, edited 1 time in total.
User avatar
kopitar
Posts: 2575
Joined: 17 Jun 2011, 17:43

Re: Omg 38 Örebro-Skellefteå AIK 13/1 18:00

Post by kopitar »

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... av-domaren" onclick="window.open(this.href);return false;


Någon annan som börjar sympatisera med #hållkäftenbert
#slutagråtabert

Detta är fan i mig pinsamt.
User avatar
StigVig
Posts: 1573
Joined: 17 Mar 2012, 12:55

Re: Omg 38 Örebro-Skellefteå AIK 13/1 18:00

Post by StigVig »

Pinsamt av Bert och oerhört viktigt att snabbt som ögat få dit en headcoach i båset helst i förrgår.
Blir ändå nyfiken på vad Bert ville säga till domaren :)
Vilka coacher är lediga och som kan ta en headcoach roll?
Strumpan?, Eldebrink?,
Bara skräp som är ledigt :|
Ingen i organisationen som skulle kunna ta samma kliv som Wallson gjorde för nåt år sen?
Lasse Marklund eller X'et?
Krossa Skiten!!!!!
User avatar
Jathy
Posts: 372
Joined: 15 Jun 2011, 23:59
Location: Göteborg / Kiruna

Re: Omg 38 Örebro-Skellefteå AIK 13/1 18:00

Post by Jathy »

Kan bara hålla med tidigare inlägg, har alltid gillat Bert men de börjar bli lite väl pinsamt. Var på plats igår i Örebro och kan inte riktigt förstå vad som fått Bert att gå bananas igen, tycker vi ska vara glada att de inre blåstes av i samband med vårt 3-1 mål däremot.

En annan aspekt jag tänkte på igår var däremot att Jimmie var den enda spelaren som åkte fram till Ortio efter målen och peppade honom, resten av laget åkte mest och hängde med huvudet, så skulle gärna se C på bröstet hos Jimmie igen..
king_louie
Posts: 589
Joined: 30 Nov 2011, 14:39

Re: Omg 38 Örebro-Skellefteå AIK 13/1 18:00

Post by king_louie »

p-play wrote:Jag förutspådde redan för ett par år sedan att det skulle se ut så här om inget gjordes. Det här är inget som har uppstått den här säsongen. Många av bristerna i spelsystemet doldes av att man hade så pass bra spelare. När sedan Lindgren har värvat ihop fel spelartyper så att sammansättningen i kedjorna inte fungerar så blir allting bara tydligare. Det går dock inte bortse från att Bert-Stefan är fullständigt usla matchcoacher. De hade kunnat ta en timeout när Örebro fick momentum. Vi är sämre än nästan alla lag i SHL just nu. Jag har svårt att se detta lag passera bortom en kvart, så det mest ekonomiska kanske vore att sälja av lite barlast och spara pengar?
Jag är livrädd för vad bokslutet kommer att visa i år.
Huvudet på spiken!
User avatar
smogz
Posts: 5693
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Omg 38 Örebro-Skellefteå AIK 13/1 18:00

Post by smogz »

Känns som man sakta men säkert avvecklat det moderna aggressiva spelet man hade för några år sen (sista med Forsberg) och nu har man helt och hållet gått tillbaks till klassiskt 80-talsstyrspel. Önskar att man istället gillar vidare med att utveckla och anpassa det aggressiva spelet steg för steg. Tror man har för stor övertro till sin egen förträfflighet i föreningen tyvärr. Trenden behöver vändas på nu, risken är att vi blir ett nytt Modo annars.

Nytt blod bland tränarna, uppdaterad spelidé. Mer scouting i allsvenskan och färre trötta transatlanter.

Känns som trenden är grymt oroande.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
KurreKloss
Posts: 63
Joined: 08 Jun 2012, 12:37

Re: Omg 38 Örebro-Skellefteå AIK 13/1 18:00

Post by KurreKloss »

Det är ju bara naivt att tro att Skellefteå ska vara ett topplag år ut och år in. Det finns inte på kartan, ingen klubb har klarat av det. Fallet kommer tillslut, så är det. Skellefteå i allmänhet och Bert i synnerhet verkar har svårt att hantera det.

Skärpning Bert.
king_louie
Posts: 589
Joined: 30 Nov 2011, 14:39

Re: Omg 38 Örebro-Skellefteå AIK 13/1 18:00

Post by king_louie »

Klart det kommer att gå upp och ner.
Men i år har vi bästa kedjan i SHL + en helt okej uppsättning forwards i övrigt + okej målvakter så just den här säsongen borde kunna bli rätt bra.
Dock har vi ingen back som är i närheten av Nisse Burström. Eller Aho.
User avatar
ossian
Posts: 3668
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Omg 38 Örebro-Skellefteå AIK 13/1 18:00

Post by ossian »

Förrom åren gnällde alla på att vi hade snabbskrinnande spiggbackar. Nu har vi större men långsammare pjäser, och då är det inte lika smart att pressa och checka lika högt.
p-play
Posts: 6788
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Omg 38 Örebro-Skellefteå AIK 13/1 18:00

Post by p-play »

ossian wrote:Förrom åren gnällde alla på att vi hade snabbskrinnande spiggbackar. Nu har vi större men långsammare pjäser, och då är det inte lika smart att pressa och checka lika högt.
Titta på hur Växjö och Frölunda spelar. De har hittat en bra balans. Framförallt är de lagen mycket mer centrerade i spelet vilket gör att de inte åker lika mycket skridsko i onödan.
User avatar
ossian
Posts: 3668
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Omg 38 Örebro-Skellefteå AIK 13/1 18:00

Post by ossian »

Det jag tycker är skillnaden mot oss är att de är mycket bättre på att synkroniserat och vältajmad kliva på eller backa av med hela laget, utan att blotta sig. Sen när de kliver fram så lämnar de inte blottor bakåt där det räcker med en sarg ut för att skapa friläge eller 3-1. Ingen av dessa checkar eller backar av hela tiden, så det blir svårt att läsa på förhand hur de ska agera.
Locked