Omg 19 - Växjö Lakers - Skellefteå AIK - 18/11 kl. 15.15

Gamla matchtrådar och övriga avslutade trådar.

Moderator: Styrelsen

p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Omg 19 Växjö - Skellefteå AIK

Post by p-play »

Empress wrote:
p-play wrote:Framförallt spelar vi som arslen rent taktiskt. Motståndarna skär genom mittzonen som en varm kniv genom smör. Klockare bör bytas ut så snabbt som möjligt. Det ser faktiskt för jävla uselt ut på isen systemmässigt. Egentligen är det obegripligt att vi kan vara så nära målmässigt. Växjö dominerade totalt i sista.
Klockare har ju inget material att jobba med. Ellis måste ses som en av dom största importfloppar AIK värvat sedan man klev upp.
Klockare har först och främst inget system. Det såg ut som om man bara gick ut och lirade hockeybockey. Tror du att det skulle göra stor skillnad om man bänkade Ellis? Han var inte ens sämst idag. Djuse hade inte rätt och Katic var ute och seglade mest hela tiden. Holloway tog fan knappt ett skridskoskär tills han (faktiskt briljant) passade till vårt sista mål. Jesper Olofsson var så där yr igen som bara han kan.
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Omg 19 Växjö - Skellefteå AIK

Post by p-play »

Empress wrote:Citerar Roger L från Norran;

"Skellefteå AIK kunde inte rubba serieledaren Växjö. En dålig start blev avgörande i matchen som slutade 4–2 till hemmalaget."

Jag kan hålla med att årets aik har ruskigt svårt att vända dåliga starter, men i det stora hela är det
klasskillnad på lagen. Lakers dessutom utan Kiskinenen och Pesonen.
På papperet har inte Växjö något superlag när Pesonen och Kiiskinen är borta, men de har struktur, vilket vi inte har. Hos oss åker alla bara runt och kör utan tanke.
User avatar
Erwynn
Posts: 2419
Joined: 21 Jun 2011, 21:08

Re: Omg 19 Växjö - Skellefteå AIK

Post by Erwynn »

Precis som förväntat. Släpper vi ledningen till Växjö är vi helt körda. En av få saker som faktiskt överraskade i matchen var hur pass osynlig Martin Lundberg var trots matchbilden. För två år sen hade det här vart en helt perfekt match för honom att spela.
Hata allt.
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Omg 19 Växjö - Skellefteå AIK

Post by p-play »

Erwynn wrote:Precis som förväntat. Släpper vi ledningen till Växjö är vi helt körda. En av få saker som faktiskt överraskade i matchen var hur pass osynlig Martin Lundberg var trots matchbilden. För två år sen hade det här vart en helt perfekt match för honom att spela.
Däremot var deras transatlantvärvning Brendan Shinnimin riktigt, riktigt bra. De skall tydligen ha följt honom under lång tid innan de värvade honom. Jag önskar att vi hade gjort det med Ellis.
Empress
Posts: 7164
Joined: 15 Aug 2011, 11:12

Re: Omg 19 Växjö - Skellefteå AIK

Post by Empress »

p-play wrote:
Empress wrote:
p-play wrote:Framförallt spelar vi som arslen rent taktiskt. Motståndarna skär genom mittzonen som en varm kniv genom smör. Klockare bör bytas ut så snabbt som möjligt. Det ser faktiskt för jävla uselt ut på isen systemmässigt. Egentligen är det obegripligt att vi kan vara så nära målmässigt. Växjö dominerade totalt i sista.
Klockare har ju inget material att jobba med. Ellis måste ses som en av dom största importfloppar AIK värvat sedan man klev upp.
Klockare har först och främst inget system. Det såg ut som om man bara gick ut och lirade hockeybockey. Tror du att det skulle göra stor skillnad om man bänkade Ellis? Han var inte ens sämst idag. Djuse hade inte rätt och Katic var ute och seglade mest hela tiden. Holloway tog fan knappt ett skridskoskär tills han (faktiskt briljant) passade till vårt sista mål. Jesper Olofsson var så där yr igen som bara han kan.
Med viss reservation för besvikelse över dagens insats så tycker jag så här långt vi har total avsaknad
av smarta backar som snabbt kommer med pucken ur egen zon.
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Omg 19 Växjö - Skellefteå AIK

Post by p-play »

Det är ganska mycket som vi saknar, men det är faktiskt svårt att bedöma enskilda spelare eftersom spelet helt saknar struktur. Det känns inte som vi har någon plan utan bara kör. Det mest märkliga är egentligen att småkillarna steppar upp när det blir fysiska bataljer och slutspelshockey, medan en spelare som Holloway åker och gömmer sig. Kostka verkar dock vilja vara med när det hettar till och tillsammans med Pudas är han bästa back även om han är ganska seg på rören.
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Omg 19 Växjö - Skellefteå AIK

Post by p-play »

Även om Wikegård är lite störig så får man hålla med honom att passningsspelet från backarna inte är bra för närvarande.
https://www.youtube.com/watch?v=SMhHCTvUlbE" onclick="window.open(this.href);return false;
Ellis är svag med puck och Katic och Djuse är puckbärande packar som även de har svårt med uppspelen. Att det sedan verkar saknas klara åkvägar för forwards gör det såklart inte enklare.
snorhyveln
Posts: 1543
Joined: 11 Jul 2011, 15:27

Re: Omg 19 Växjö - Skellefteå AIK

Post by snorhyveln »

Håller med i det mesta.
Holloway, bara 5 poäng på 3 matcher. Sparka honom omedelbart.
Katic målar ikväll. Skitdålig rakt igenom.
Överhuvudtaget försvaret. Att först släppa in mål i 5 mot 3, å sedan 5 mot 4? Avgå, sparka all. Sedan bara spela 2-2 i 5 mot 5.
Värdelöst!

I övrigt. Morgan är en toppdummare. Vågar verkligen ta beslut i de mest svåra ögonblicken. Att han förmodligen har två anmälningsfall som inte gav utvisning torde ge honom en spark uppåt i hierarkin.

Satan så less jag är denna bedömningssport. Ligger fan efter konståkning i vad som är rätt och fel.
craft
Posts: 37
Joined: 14 Sep 2016, 02:35

Re: Omg 19 Växjö - Skellefteå AIK

Post by craft »

Rollie wrote:Vilken hockey vill vi spela egentligen? Ser ingen konsekvent spelidé eller röd tråd. Var finns karaktären på spelarna? Inga vinnarskallar...fy fan. Skulle det vara VM i spel ute i sarghörnen skulle vi vara världsmästare. Piss Lulä kommer käka upp oss på vilja och konsekvent spel trots en massa korpspelare i laget
AIK ligger 4:a i statistiken för skott i skottsektorn, med 362st. Att jämföra med ettan Färjestad som har 393, sexan Växjö 338st och nian Luleå 283st.
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Omg 19 Växjö - Skellefteå AIK

Post by p-play »

snorhyveln wrote:Håller med i det mesta.
Holloway, bara 5 poäng på 3 matcher. Sparka honom omedelbart.
Katic målar ikväll. Skitdålig rakt igenom.
Överhuvudtaget försvaret. Att först släppa in mål i 5 mot 3, å sedan 5 mot 4? Avgå, sparka all. Sedan bara spela 2-2 i 5 mot 5.
Värdelöst!

I övrigt. Morgan är en toppdummare. Vågar verkligen ta beslut i de mest svåra ögonblicken. Att han förmodligen har två anmälningsfall som inte gav utvisning torde ge honom en spark uppåt i hierarkin.

Satan så less jag är denna bedömningssport. Ligger fan efter konståkning i vad som är rätt och fel.
Vi har uppenbart olika syn på Holloway och det respekterar jag, men jag har personligen uppenbart problem för spelare som inte jobbar hårt och det hur många poäng de än gör. Han är världsklass i passningsspel och skott, men jag har svårt att se förbi det när han inte gör jobbet fullt ut och bara stundtals glider runt. Katic precis som Djuse har hög högstanivå, men de spelar otroligt slarvigt emellanåt i passningsspelet och de behöver städa upp det. Jag räknar inte allt i poäng. Du kan knappast ha missat att Växjö var totalt överlägset och styrde tillställningen lite som de ville. Räknar man i klara målchanser hade de kunnat gör 4-5 mål fler. Domarna missade tre solklara utvisningar och två av dem skulle ha varit på Rahimi, men det var inte på grund av dem vi förlorade. Domarna håller inte så hög klass i SHL som man skulle vilja, men de har inget att göra med att vårt spel ser ut som det gör. Själv är jag mest upprörd på sådant som laget själv kan påverka och inte åtgärdas.
Last edited by p-play on 18 Nov 2017, 20:01, edited 1 time in total.
Fetisov
Posts: 131
Joined: 15 Jun 2011, 13:18

Re: Omg 19 Växjö - Skellefteå AIK

Post by Fetisov »

snorhyveln wrote:Håller med i det mesta.
Holloway, bara 5 poäng på 3 matcher. Sparka honom omedelbart.
Katic målar ikväll. Skitdålig rakt igenom.
Överhuvudtaget försvaret. Att först släppa in mål i 5 mot 3, å sedan 5 mot 4? Avgå, sparka all. Sedan bara spela 2-2 i 5 mot 5.
Värdelöst!

I övrigt. Morgan är en toppdummare. Vågar verkligen ta beslut i de mest svåra ögonblicken. Att han förmodligen har två anmälningsfall som inte gav utvisning torde ge honom en spark uppåt i hierarkin.

Satan så less jag är denna bedömningssport. Ligger fan efter konståkning i vad som är rätt och fel.
Båda första målen var i 5 mot 4, annars har du rätt i det du skriver ;-)
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Omg 19 Växjö - Skellefteå AIK

Post by p-play »

craft wrote:
Rollie wrote:Vilken hockey vill vi spela egentligen? Ser ingen konsekvent spelidé eller röd tråd. Var finns karaktären på spelarna? Inga vinnarskallar...fy fan. Skulle det vara VM i spel ute i sarghörnen skulle vi vara världsmästare. Piss Lulä kommer käka upp oss på vilja och konsekvent spel trots en massa korpspelare i laget
AIK ligger 4:a i statistiken för skott i skottsektorn, med 362st. Att jämföra med ettan Färjestad som har 393, sexan Växjö 338st och nian Luleå 283st.
Har du någon statistik på turnovers eller kontringar emot oss? Det känns som vi får mycket spelvändningar emot oss och att motståndarna får mycket målchanser på billiga misstag.
craft
Posts: 37
Joined: 14 Sep 2016, 02:35

Re: Omg 19 Växjö - Skellefteå AIK

Post by craft »

Nej jag har ingen egen statistik utan använder mig endast av shl.se. Men jag delar din uppfattning och det är en del av förklaringen till den relativt höga Corsin jämfört mot den "låga" poäng per match utdelningen.
nishog04
Posts: 6220
Joined: 01 Nov 2012, 20:08

Re: Omg 19 Växjö - Skellefteå AIK

Post by nishog04 »

Surt att förlora, om än på intet sätt oväntat. Växjö är starka i år och precis som någon sade tidigare i tråden: blir det inte SM-guld för Växjö i år är det floppstämpel på smålänningarna.

Jag hoppas att AIK självmant tar av sig lagerkransen nu och inser att de inte är några kungar längre. Nu gäller det att kämpa, offra sig och blöda om man vill vinna.

I övrigt: vore det inte dags för en tråd där domarinsatserna kan sammanfattas? Vore kul att kunna gå tillbaka och läsa om vad som gjorts bra och dåligt. Dags att börja föra någon form av statistik, så att säga.
snorhyveln
Posts: 1543
Joined: 11 Jul 2011, 15:27

Re: Omg 19 Växjö - Skellefteå AIK

Post by snorhyveln »

Fetisov wrote:
snorhyveln wrote:Håller med i det mesta.
Holloway, bara 5 poäng på 3 matcher. Sparka honom omedelbart.
Katic målar ikväll. Skitdålig rakt igenom.
Överhuvudtaget försvaret. Att först släppa in mål i 5 mot 3, å sedan 5 mot 4? Avgå, sparka all. Sedan bara spela 2-2 i 5 mot 5.
Värdelöst!

I övrigt. Morgan är en toppdummare. Vågar verkligen ta beslut i de mest svåra ögonblicken. Att han förmodligen har två anmälningsfall som inte gav utvisning torde ge honom en spark uppåt i hierarkin.

Satan så less jag är denna bedömningssport. Ligger fan efter konståkning i vad som är rätt och fel.
Båda första målen var i 5 mot 4, annars har du rätt i det du skriver ;-)
Du har rätt, jag har fel. 5 mot 4 sk de va.
Sparka alla ändå.
Så jävla usla som AIK varit denna säsong med en så usel backuppsättning i boxplay så är det ju ett under att vi inte ligger på samma nivå som Bandyklubben från Ängelholm.

Holloway ja. Hörde att han var värst i SHL genom tiderna på poänggörande efter någon jag inte minns. Var det Loob?
Sänd han för fan till österrikiska div II. Han är ju dålig på hemjobbet. Alla, och det säger p-play, ALLA ska jaga som 4:e femman hemåt, annars skapas inget framåt, eller hur.

Förstafemman som snart sagt varit inne på 80 % av baklängesmålen senaste 3 matcherna tycker jag vi ska skriva 8 årskontrakt med, för dom jagar ju hem,not?

Nä detta håller inte. Åka till Wäsksjå å kamma noll mot deras lag som ligger i 25 milleklassen med skatt vad gäller löner är rent ut sagt en jävla skam.
User avatar
nr86
Posts: 5355
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Omg 19 Växjö - Skellefteå AIK

Post by nr86 »

Har sett matchen lite snabbt och det är klart att starten tar lite död på AIK. Ändå starkt att komma igen och göra match av det till slut. Pudas riktigt bra men Ortio vet jag inte.... Ser inte så stabil och omänsklig ut längre.
Surt med bentacklingen på Tim.... Borde varit 5a... Vad hade hänt då?
User avatar
ossian
Posts: 3674
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Omg 19 Växjö - Skellefteå AIK

Post by ossian »

En riktigt tuffing den där Shiminin! Välscoutad! :lol:
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Omg 19 Växjö - Skellefteå AIK

Post by Skidrow »

Ni klagar på Bud och Jesper men inget om dom som var sämst i egen zon Möller, Jocke och Lindholm?

Men det är tragiskt att det nu är 3 matchstraff på AIK.s motståndarna iår och det har inte ens blivit en 2min under matchen för något av dom.

Känns som dom valde fel med Jocke på straffen han är inte på rätt humör nu efter landslaget, åker mest och slarvar.
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Omg 19 Växjö - Skellefteå AIK

Post by p-play »

snorhyveln wrote:
Fetisov wrote:
snorhyveln wrote:Håller med i det mesta.
Holloway, bara 5 poäng på 3 matcher. Sparka honom omedelbart.
Katic målar ikväll. Skitdålig rakt igenom.
Överhuvudtaget försvaret. Att först släppa in mål i 5 mot 3, å sedan 5 mot 4? Avgå, sparka all. Sedan bara spela 2-2 i 5 mot 5.
Värdelöst!

I övrigt. Morgan är en toppdummare. Vågar verkligen ta beslut i de mest svåra ögonblicken. Att han förmodligen har två anmälningsfall som inte gav utvisning torde ge honom en spark uppåt i hierarkin.

Satan så less jag är denna bedömningssport. Ligger fan efter konståkning i vad som är rätt och fel.
Båda första målen var i 5 mot 4, annars har du rätt i det du skriver ;-)
Du har rätt, jag har fel. 5 mot 4 sk de va.
Sparka alla ändå.
Så jävla usla som AIK varit denna säsong med en så usel backuppsättning i boxplay så är det ju ett under att vi inte ligger på samma nivå som Bandyklubben från Ängelholm.

Holloway ja. Hörde att han var värst i SHL genom tiderna på poänggörande efter någon jag inte minns. Var det Loob?
Sänd han för fan till österrikiska div II. Han är ju dålig på hemjobbet. Alla, och det säger p-play, ALLA ska jaga som 4:e femman hemåt, annars skapas inget framåt, eller hur.

Förstafemman som snart sagt varit inne på 80 % av baklängesmålen senaste 3 matcherna tycker jag vi ska skriva 8 årskontrakt med, för dom jagar ju hem,not?

Nä detta håller inte. Åka till Wäsksjå å kamma noll mot deras lag som ligger i 25 milleklassen med skatt vad gäller löner är rent ut sagt en jävla skam.
Växjö har kanske ett lite dyrare lag än oss, men jag tror att det skiljer mer mellan vi och Örebro än det skiljer mellan vi och Växjö. Och vi blev lika synade av Örebro. Växjö har för övrigt inte ett speciellt mycket bättre lag än oss på papperet: Vi har bättre spets medan de har lite bättre bredd. Skillnaden är att de spelar med struktur. Ja, förstafemman har inte tagit bra beslut i de sista tre matcherna och får kontringar mot sig. Speciellt Lindholm verkar ha haft svårt att hanterat skriverierna och trycker framåt hårt emellanåt utan att ha täckning bakåt.
User avatar
ossian
Posts: 3674
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Omg 19 Växjö - Skellefteå AIK

Post by ossian »

Växköp har två spelare från Småland.
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Omg 19 Växjö - Skellefteå AIK

Post by p-play »

ossian wrote:Växköp har två spelare från Småland.
Och ändå lyckas de samarbeta bättre. 8-)
Klubben har bara funnits i tjugo år. Det är klart att det är ett plastlag, men de lyfter ju ändå upp spelare numera från J20. Det är en stor skillnad jämfört med bara något år sedan.
User avatar
GroovyEd
Posts: 1866
Joined: 16 Jun 2011, 19:21

Re: Omg 19 Växjö - Skellefteå AIK

Post by GroovyEd »

Spelare från J20 som är danskar och tyskar, ja.
User avatar
nr86
Posts: 5355
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Omg 19 Växjö - Skellefteå AIK

Post by nr86 »

Hur är prognosen för Tim ?
Stackarn kan ju missa jwm
snorhyveln
Posts: 1543
Joined: 11 Jul 2011, 15:27

Re: Omg 19 Växjö - Skellefteå AIK

Post by snorhyveln »

Lårkaka, uppenbarligen.
Både Möller och Podas torde ha huvudvärk idag efter armbågarna. Har jag fel eller. Visst hoppar Brodekki in sin armbåge på Podas?
Empress
Posts: 7164
Joined: 15 Aug 2011, 11:12

Re: Omg 19 Växjö - Skellefteå AIK

Post by Empress »

http://www.shl.se/artikel/kax1aja5r-403 ... linnamnden" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
nr86
Posts: 5355
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Omg 19 Växjö - Skellefteå AIK

Post by nr86 »

Såg illa ut. Riktigt tur om det ”bara” är en lårkaka. Märkligt hur domarna inte reagerar ens när det är tydligt att skada uppstår och tittar närmare på det hela. Vi har inte flyt med domsluten just nu.
nishog04
Posts: 6220
Joined: 01 Nov 2012, 20:08

Re: Omg 19 Växjö - Skellefteå AIK

Post by nishog04 »

Redan efter fjärde raka finalen började man se att AIK hade "otur" med domsluten. Sedan har det bara eskalerat och numera granskas solklara AIK-mål in absurdum, samtidigt som knätacklingar av motståndare går ouppmärksammade.
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Omg 19 Växjö - Skellefteå AIK

Post by Skidrow »

Knätacklingen av Rahimi är jag lite delad hur den skulle bedömas, bör defenitivt ha varit utvisning men skeptisk till matchstarff, dock huvudtavklingen på Pudas bör ha varit matchstraff och det blev inte ens kollat.
User avatar
GroovyEd
Posts: 1866
Joined: 16 Jun 2011, 19:21

Re: Omg 19 Växjö - Skellefteå AIK

Post by GroovyEd »

Rahimi stängs av tre matcher vilket betyder att han skulle haft matchstraff igår. Det är för illa att det beslutet inte tas förrän efteråt, nu var Växjö mycket bättre än oss men det beslutet hade ändå potential att vara matchavgörande. Det är för illa.
dovienya
Posts: 2222
Joined: 30 Nov 2011, 19:25

Re: Omg 19 Växjö - Skellefteå AIK

Post by dovienya »

Kan tycka att den är "snyggt maskerad", knätacklingen. Domaren är placerad så att det antagligen ser yt som en vanlig tackling. Däremot föll ju Tim mästan som om han fått en huvudtackling.

Tim räddades av storleksskillnaden, annars hade säsongen varit över.
Locked