Tråden där man sammanfattar plusartiklar

Diskutera matcher, spelare och nyförvärv

Moderator: Styrelsen

svea_man
Posts: 1829
Joined: 15 Jun 2011, 16:27

Re: Tråden där man sammanfattar plusartiklar

Post by svea_man »

Ja som salt dax för lite ordentliga förändringar .. bara hoppas man har stake
Empress
Posts: 7164
Joined: 15 Aug 2011, 11:12

Re: Tråden där man sammanfattar plusartiklar

Post by Empress »

Jesper har höjt sin lägstanivå i AIK
Publicerad idag 06:30. Av Roger Lindström

Intressant artikel av Roger i dagens Norran, men ärligt talat stämmer det?
Upp till bevis idag!!
User avatar
kopitar
Posts: 2584
Joined: 17 Jun 2011, 17:43

Re: Tråden där man sammanfattar plusartiklar

Post by kopitar »

Empress wrote:Jesper har höjt sin lägstanivå i AIK
Publicerad idag 06:30. Av Roger Lindström

Intressant artikel av Roger i dagens Norran, men ärligt talat stämmer det?
Upp till bevis idag!!
Tveksam kändes som han bara pratade bullshit .
dovienya
Posts: 2222
Joined: 30 Nov 2011, 19:25

Re: Tråden där man sammanfattar plusartiklar

Post by dovienya »

Kan finnas en poäng i det han skriver. Men samtidigt har han sänkt sin högstanivå, eller i alla fall gömt undan den någonstans.. Vilket gör att han inte syns alls...
User avatar
nr86
Posts: 5354
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Tråden där man sammanfattar plusartiklar

Post by nr86 »

Känner norran Micke på pulsen i dagen artikel eller är det som vanligt en massa floskler? Tycker det är befogat med ordentlig skärskådning av hela aik nu när vi faller till synes utan fallskärm.
User avatar
Scandic24
Posts: 1878
Joined: 30 Jul 2012, 20:07

Re: Tråden där man sammanfattar plusartiklar

Post by Scandic24 »

Mest floskler... "En växel till", "analysera" , "fokus att hitta högre nivå", "vinna matcher".

Linkan tycker att laget är bättre än dagens placering. Han är glad över en så bra förstalina och tycker det finns många vassa spelare bakom den; typ Bud, Anderson, Jimmie, Adam mfl...
Orsaken till att det gått snett är att vi är för dåliga i grundspelet med puck. Ingen trygghet i det spelet. Alla i föreningen anser att vi inte fått ut max och de försöker analysera varför, för att kunna åtgärda.
Linkan har fullt förtroende för BertStefanKrister men anser att det finns en växel till.
Han säger att det är behövligt att göra förändringar i kedjorna för att väcka laget i matcher där vi kört fast t. ex växlingen av Möller och Bud i Röglematchen där vi vände och vann...
Linkan säger också att deras utvecklig lett till att 1:a linan fått mycket förtroende vilket inneburit att andra linor fått mindre. Det är något de ska fundera över.

På frågan om det kan bli några förändringar denna säsong säger han att det är inget de tittar på just nu. De fokuserar på att hitta en högre nivå i spelet och vinna matcher.
User avatar
nr86
Posts: 5354
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Tråden där man sammanfattar plusartiklar

Post by nr86 »

Tack för infon. Håller med om grundspelet med puck är under all kritik. Men varför är det de då? Vi har spela 40 omg och det blir bara sämre och sämre känns det som. Ingen trygghet i spelet över huvud taget. Som jag skrev förut är det nästan så att jag hoppas på torskar i nästkommande matcher för det är kanske det som krävs för att föreningen ska vakna? Tror fortfarande att vi bli giftiga i ett slutspel om vi får ihop det vilket inte alls är omöjligt. Titta bara på rbk. Ett helt nytt lag efter tränarbytet.
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Tråden där man sammanfattar plusartiklar

Post by p-play »

Hur det ser ut på isen beror mångt och mycket på vilka vi möter. HV och Frölunda är typiska exempel som möter oss högt antingen genom att checka på backarna eller börja försvarspelet/styrspelet högt uppe i banan. Det blir liksom inga ytor för laget att bygga fart och då hamnar vi där vi antingen chippar ut puck eller bara försöker gå över mittlinjen och dumpa puck. Man kan förutse matchbild numera beroende på vilket lag vi möter. Det som passar oss bäst är lag som spelar en ganska öppen ishockey och lämnar ytor. Färjestad checkade högt ifjol, men backar hem mer i år och det passar oss bättre. Rögle spelar en ganska öppen hockey och det passar oss bra. Linköping är lite luriga då de ibland backar hem i vissa matcher för att i nästa ligga högt med laget. Jag tycker dock att de backar hem lite mer i år vilket passar oss bättre.
User avatar
Special Brew
Posts: 10064
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: Tråden där man sammanfattar plusartiklar

Post by Special Brew »

p-play wrote:Hur det ser ut på isen beror mångt och mycket på vilka vi möter. HV och Frölunda är typiska exempel som möter oss högt antingen genom att checka på backarna eller börja försvarspelet/styrspelet högt uppe i banan. Det blir liksom inga ytor för laget att bygga fart och då hamnar vi där vi antingen chippar ut puck eller bara försöker gå över mittlinjen och dumpa puck. Man kan förutse matchbild numera beroende på vilket lag vi möter. Det som passar oss bäst är lag som spelar en ganska öppen ishockey och lämnar ytor. Färjestad checkade högt ifjol, men backar hem mer i år och det passar oss bättre. Rögle spelar en ganska öppen hockey och det passar oss bra. Linköping är lite luriga då de ibland backar hem i vissa matcher för att i nästa ligga högt med laget. Jag tycker dock att de backar hem lite mer i år vilket passar oss bättre.
Vi har väldigt svårt att ändra vårat spel när vi kör fast. De bästa lagen verkar ha lätt att sabba vårat spel.
User avatar
nr86
Posts: 5354
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Tråden där man sammanfattar plusartiklar

Post by nr86 »

Då blir det intressant om din spådom slår in i kväll då p-play. RBK hemma som du menar passar oss bra torde innebära seger. Jag är mer osäker då vi inte alls haft "grundspelet med puck" som Lindgren uttryckte sig. Visst beror det till mångt och mycket av check och press men jag tycker mig se en nedåtgående spiral hos samtliga spelare inklusive vår beryktade 1a lina vilket är riktigt oroande. Slarvigt spel och bortslängda puckar är vardag nu för tiden. Jag känner mig riktigt orolig faktiskt. Vart är AIK på väg?
Empress
Posts: 7164
Joined: 15 Aug 2011, 11:12

Re: Tråden där man sammanfattar plusartiklar

Post by Empress »

nr86 wrote:Då blir det intressant om din spådom slår in i kväll då p-play. RBK hemma som du menar passar oss bra torde innebära seger. Jag är mer osäker då vi inte alls haft "grundspelet med puck" som Lindgren uttryckte sig. Visst beror det till mångt och mycket av check och press men jag tycker mig se en nedåtgående spiral hos samtliga spelare inklusive vår beryktade 1a lina vilket är riktigt oroande. Slarvigt spel och bortslängda puckar är vardag nu för tiden. Jag känner mig riktigt orolig faktiskt. Vart är AIK på väg?
Blir det torsk i kväll så är det spiken i kistan. Blir det vinst och bra spel så är det jätteskoj men det kommer inte ge mig någon större tro. Däremot om man kan vinna på torsdag och lördag med bra spel...då kanske man till slut kan får lite hopp. Rögle hemma kan aldrig vara en vägvisare för detta lag. Anser jag.
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Tråden där man sammanfattar plusartiklar

Post by p-play »

Ja och Frölunda insåg redan under för ganska många år sedan hur de skulle spela mot oss. Vi hamnade i samma problem varje gång vi mötte dem. Jag minns den där utematchen där vi mötte dem och vann. Frölunda dominerade speltaktiskt, men vi hade en enormt bred spets och kunde ro hem det. Jag skrev redan för ett par år sedan här på forumet vartåt det pekade och vilka problem vi hade i spelsystemet. Växjö var nästa lag som insåg hur man skulle neutralisera oss och sedan har det rullat på. Konstigt nog finns det vissa lag som Malmö och Luleå som fortfarande inte insett detta och envisas med att spela sitt spel. Många tränare inom både hockey och fotboll verkar rent generellt ha ganska svårt att tänka bortom det de har fått lära sig på förbundets kurser. Det behövs fler Graham Potter.
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Tråden där man sammanfattar plusartiklar

Post by p-play »

nr86 wrote:Då blir det intressant om din spådom slår in i kväll då p-play. RBK hemma som du menar passar oss bra torde innebära seger. Jag är mer osäker då vi inte alls haft "grundspelet med puck" som Lindgren uttryckte sig. Visst beror det till mångt och mycket av check och press men jag tycker mig se en nedåtgående spiral hos samtliga spelare inklusive vår beryktade 1a lina vilket är riktigt oroande. Slarvigt spel och bortslängda puckar är vardag nu för tiden. Jag känner mig riktigt orolig faktiskt. Vart är AIK på väg?
Jag håller med. Formen är riktigt usel och självförtroendet saknas. Ett bra spelsystem och en bra taktik sätter laget i en bättre situation för vinst, men det är inte är allt. Det finns andra faktorer som spelar in och vi vinner också emellanåt mot lagen som vi har svårt mot och förlorar mot de vi har lätt mot. Över tid kan man dock se tydliga trender. Rögle har också gjort det bra på sistone. Jag tror ändå på seger.
User avatar
Special Brew
Posts: 10064
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: Tråden där man sammanfattar plusartiklar

Post by Special Brew »

Vinner vi inte i kväll så blir det nog inte många poäng i februari. Bara "svåra" matcher
User avatar
ossian
Posts: 3674
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Tråden där man sammanfattar plusartiklar

Post by ossian »

Vi har förlorat mot Karlskrona och Luleå som ställer upp fem man på egen blålinje och mest dunkar sarg ut. Men håller med om att laget får problem när de sätts under press högt upp i banan. Nu har vi inte heller lika spelskickliga kvicka backar som tidigare år. Många forwards åker även och gömmer sig istället för att visa sig. Det är dålig synk och dåligt självförtroende framåt, mest one man show. Laget måste spela mer konsekvent och mer koordinerat framåt och inte bara dumpa pucken. Det kan man göra ibland när det är bra läge och när någon åker efter.
Empress
Posts: 7164
Joined: 15 Aug 2011, 11:12

Re: Tråden där man sammanfattar plusartiklar

Post by Empress »

Matt, Ohlsson och Jocke L värmer inte.

Antar att dom första två och ev Bud inte kommer till spel i kväll.
User avatar
Special Brew
Posts: 10064
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: Tråden där man sammanfattar plusartiklar

Post by Special Brew »

Vet inte, men sist spelade Jocke som om han hade känning av nåt.
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Tråden där man sammanfattar plusartiklar

Post by p-play »

nr86 wrote:Då blir det intressant om din spådom slår in i kväll då p-play. RBK hemma som du menar passar oss bra torde innebära seger. Jag är mer osäker då vi inte alls haft "grundspelet med puck" som Lindgren uttryckte sig. Visst beror det till mångt och mycket av check och press men jag tycker mig se en nedåtgående spiral hos samtliga spelare inklusive vår beryktade 1a lina vilket är riktigt oroande. Slarvigt spel och bortslängda puckar är vardag nu för tiden. Jag känner mig riktigt orolig faktiskt. Vart är AIK på väg?
Rögle spelar öppet utan att försöka krympa ytor och med bara en checkande spelare och det passar oss utmärkt. Det är ganska lätt att förutsäga hur matchbilden kommer att bli och troligt resultat numera. De som spelar med ett liknande system som oss i spelet utan puck vinner vi nästan alltid mot.
User avatar
schteffe
Posts: 1922
Joined: 25 May 2011, 15:50

Re: Tråden där man sammanfattar plusartiklar

Post by schteffe »

De checkar ofta med två spelare som vi i period två ganska ofta spelade oss förbi och därmed fick ytor att hör och häpna ta oss in i anfallszon, ibland t o m med puckkontroll.
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Tråden där man sammanfattar plusartiklar

Post by p-play »

Precis men de överbelastar i forechecken som oss (inte som Frölunda eller Växjö som är mer centrerade). I praktiken blir det bara en gubbe som checkar då den andra ligger lite bakom och överbelastar och skall täcka yta. Det är den där samtidiga synkroniserade forechecken på båda backarna alternativt styrspel som börjar högt som vi har problem med. Vi klarar inte av att bygga fart när vi möter den typen av motstånd utan fastnar antingen i egen zon eller i mittzonen.
User avatar
nr86
Posts: 5354
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Tråden där man sammanfattar plusartiklar

Post by nr86 »

Någon som kan delge Arvids analys av gårdagen. Jespers mål etc. Undrar hur AIK hanterar situationen med spelare som tidigt gjort klart med andra klubbar. Vet att det förekommer (till och med är vanligt)men tycker ändå det är bra att det tas upp för det är inte en helt enkel situation Jesper/AIK sitter i. Ska han matchas mindre nu när han kanske inte har sitt största fokus på AIKs bästa? Tyckte mig se att han var tillbaka i gamla hjulspår i defensiven och det är ju direkt förödande för AIK att ha sådana spelare på isen. Nu gjorde han mål igår men det skulle ändå vara intressant att höra vad/om norran ens lyfter tanken... Just det att det fått ganska stor plats i media gör ju inte AIK som förening mer samansvetsad.
marre
Posts: 3181
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: Tråden där man sammanfattar plusartiklar

Post by marre »

Satt på läktaren och tänkte samma sak,såg helt obrydd ut,sen kom målet och efter det det vart han lite mer aktiv.Men med alla tillbaks(efter OS) är han nog på läktaren.
dovienya
Posts: 2222
Joined: 30 Nov 2011, 19:25

Re: Tråden där man sammanfattar plusartiklar

Post by dovienya »

Antingen eller borde det bli; kan slappna av utn press på hur det blir till hösten, vilket i sin tur kanske gör att han släpper på noggrannheten. Å andra sidan kanske han vågar spela ut och alltså vågar göra misstag eftersom nästa säsong redan är klar, dvs offensiven kanske lossnar...
snorhyveln
Posts: 1543
Joined: 11 Jul 2011, 15:27

Re: Tråden där man sammanfattar plusartiklar

Post by snorhyveln »

Söderlund flännar över måltorka!
Jamen tro väl faan då han varken skjuter eller går på mål.
Framstår som en sentida Micke Granstedt.
ante08
Posts: 2586
Joined: 15 Jun 2011, 14:09

Re: Tråden där man sammanfattar plusartiklar

Post by ante08 »

snorhyveln wrote:Söderlund flännar över måltorka!
Jamen tro väl faan då han varken skjuter eller går på mål.
Framstår som en sentida Micke Granstedt.
Tror fan det när han blir utmobbad av Bert!
User avatar
kopitar
Posts: 2584
Joined: 17 Jun 2011, 17:43

Re: Tråden där man sammanfattar plusartiklar

Post by kopitar »

ante08 wrote:
snorhyveln wrote:Söderlund flännar över måltorka!
Jamen tro väl faan då han varken skjuter eller går på mål.
Framstår som en sentida Micke Granstedt.
Tror fan det när han blir utmobbad av Bert!
Han blir inte kvar nästa säsong i fall Bert blir kvar.
snorhyveln
Posts: 1543
Joined: 11 Jul 2011, 15:27

Re: Tråden där man sammanfattar plusartiklar

Post by snorhyveln »

Källa?
User avatar
ossian
Posts: 3674
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Tråden där man sammanfattar plusartiklar

Post by ossian »

Vad har hänt med Jimmie?
king_louie
Posts: 589
Joined: 30 Nov 2011, 14:39

Re: Tråden där man sammanfattar plusartiklar

Post by king_louie »

Lower body. Day to day. Fan.
User avatar
nr86
Posts: 5354
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Tråden där man sammanfattar plusartiklar

Post by nr86 »

Kunde varit week to week. Nåja det är i motvind vi reser oss.
Post Reply