Tråden där man sammanfattar plusartiklar

Diskutera matcher, spelare och nyförvärv

Moderator: Styrelsen

zharky
Posts: 89
Joined: 26 Jul 2011, 07:50

Re: Tråden där man sammanfattar plusartiklar

Post by zharky »

Kan nån vänlig själ dela/sammanfatta intervjun med Aaltonen?
"Det Carew gör med en fotboll gör jag med en apelsin" - Zlatan
Chippen
Posts: 14290
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Tråden där man sammanfattar plusartiklar

Post by Chippen »

Han trodde chansen var kört i SHL och blev förvånad då AIK hörde av sig.
Som alla andra tycker han AIK är en toppklubb och glad över chansen.

Kommer spela där coachen sätter honom och gör sitt bästa för laget.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
LeeGoren
Posts: 374
Joined: 04 Nov 2011, 00:10

Re: Tråden där man sammanfattar plusartiklar

Post by LeeGoren »

Intressant att en del håller fram Wingerli som "spännande" inför säsongen, samtidigt som man undviker att nämna att klubben slussar fram två av de bästa juniorerna på ett antal år i Jonte Berggren och Albin Eriksson.
Os72
Posts: 922
Joined: 22 Jun 2011, 17:21

Re: Tråden där man sammanfattar plusartiklar

Post by Os72 »

Aftonbladets intervju med sportchefen.
Mikael Lindgren: ”Kroppsspråk som inte ser jättebra ut”

SHL-säsongen närmar sig.
Då lägger vi fram tio påståenden – vissa befogade, andra fördomsfulla – till sportcheferna som får besvara dem.
Skellefteås Mikael Lindgren pratar om det ifrågasatta nyförvärvet och relationen med sin bror.

1) Skellefteås glansdagar är förbi.
– Nej, det tror jag inte att de är. Det håller jag inte med om. Det känns bra, vi har en bra trupp och vi känner oss förberedda .

2) Slutspelet var en första hint om att Joakim Lindström börjar tappa i kvalitet.
– Det håller jag inte med om. Jocke går mot ännu en bra säsong. Han är en ruskigt seriös kille som kommer till jobbet varje dag. Däremot tror jag att OS faktiskt tog en hel del fokus för de killarna som var med. Man unnar dem att spela OS, men jag tror att det slet mycket mentalt. Av allt fokus som var runt OS. Nu har vi inget sådant som stör.

3) Målvaktssidan är en liten chansning.
– Nej, men spännande. Vi hade kanske SHL:s bästa målvakt i Ortio (Joni), men ”Gurra” (Lindvall) tog de steg vi ville. Vi är jättetrygga med att ha honom kvar. Sedan har vi värvat Mantas (Armalis) som har en spännande framtid. Det är ett intressant målvaktspar, vill jag säga.

4) Publiken i Skellefteå är mätta – det blir klen tillströmning till arenan även kommande säsong.
– Det var väl generellt över hela SHL ett publiktapp. Vi har en jättetrogen publik och vill natuligtvis spela för fulla hus. Jag tror vi kommer att få se en bra tillströmming hos oss. Intresset finns, vilket första ispasset visade där vi hade fullsatt i år igen.

5) Skellefteå spelar den roligaste hockeyn i SHL sett till de senaste åren.
– Vi har en identitet som vi hållit fast vid, även före min tid. Vi spelar en fartfylld och rolig hockey och det ska vi fortsätta med.

6) Du inser att Juhamatti Aaltonen inte passar in i Skellefteås hockeymodell, men du tror att han kommer att göra succé.

– Jag håller med. Vi sökte skills och fastnade för Juhamatti. Jag tror att han kommer att passa in i vårt sätt att spela där han verkligen kan visa vilken skicklig och bra hockeyspelare han är. Det är inget snack om att han är ruggigt duktig, men däremot kan jag hålla med om att han har ett kroppsspråk som inte ser jättebra ut. Men vi har gjort en bra research, vi har pratat mycket med honom och han vet vilken kravbild vi ställer. Han var nog lite förvånad över att vi var intresserade av honom. Jag tror att det kan passa perfekt för honom att komma till oss. Med våra erfarna spelare blandat med ung entusiasm.

7) Du begriper inte hur Malmö kunde släppa Robin Alvarez så enkelt.
– Jag blev lite förvånad, faktiskt. Jag gillar Robin som tusan. Han är både kraftfull, rivig och samtidigt mycket skicklighet. Vi ser honom som ett jättebra tillskott. Han kan få en nytändning i sin karriär hos oss.

8) Din bror Fredrik ger dig en nyttig ”inside-information” från omklädningsrummet.
– Jag har så klart en bra relation med min bror, men han ger mig inget mer än någon annan spelare. Vi har en bra dialog, men vi har också en öppenhet i Skellefteå och informationen från omklädningsrummet har jag alltid fått. Sedan är jag själv mycket där nere också för att pejla av hur människan, inte bara hockeyspelaren, mår. Jag och min bror respekterar varandra i våra roller, han är hockeyspelare och jag är sportchef. Det fungerar jättebra. Men det är klart att det underlättar när han gjort så bra ifrån sig, att han är en stark defensiv pjäs för oss.

9) Det var yttre påtryckningar som gjorde att du till slut valde att förlänga med Jimmie Ericsson.
– Nej, faktiskt inte. Jag känner Jimmie sedan länge, även privat. Vi hade några möten där vi framför allt försökte hitta hans roll och till slut enades vi om en bild som passade oss båda. Jag är skitglad över att Jimmie stannar. Han har ett värde i gruppen som nästan är ovärderligt.

10) ...då fungerade din förhandlingsteknik – Jimmie Ericsson gick ner i lön.
– Nej, det var inte lönen som var det primära. Det var hans roll, hur vi ser på honom och hur han ska användas. Jimmie spelar med hjärta för klubben och han kommer gå all-in för att ta hem bucklan till oss.

Fem snabbfrågor

Botten, mitten eller toppen – var hamnar din klubb?
– Toppen.

Vem är truppens utropstecken?
– Jag tror på Filip Bergland. Back, mogen.

Vilket lag besegrar du helst i en SM-final?
– Jag vill slå Växjö. Vi har åkt på pumpen av Växjö och det hade varit bra att besegra dem.

Om du fick plocka en spelare från valfri konkurrent – vem hade du tagit?
– Jag får nog passa på den frågan. Jag har inte tänkt den tanken, faktiskt.

Vad är din drömrubrik under säsongen.
– ”Skellefteå gör sin åttonde final på nio år”.
User avatar
nr86
Posts: 5355
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Tråden där man sammanfattar plusartiklar

Post by nr86 »

Någon som vet hur det är med Pudas?
Chippen
Posts: 14290
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Tråden där man sammanfattar plusartiklar

Post by Chippen »

Fick en puck på handen då han stod i båset.
Alm skulle skicka iväg en puck i BP och det gör han rätt ut i eget bås.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
snorhyveln
Posts: 1543
Joined: 11 Jul 2011, 15:27

Re: Tråden där man sammanfattar plusartiklar

Post by snorhyveln »

Blir nog borta någon vecka.
User avatar
nr86
Posts: 5355
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Tråden där man sammanfattar plusartiklar

Post by nr86 »

Alm är en säkerhetsrisk. Hoppas det inte är någon fraktur.
User avatar
kopitar
Posts: 2584
Joined: 17 Jun 2011, 17:43

Re: Tråden där man sammanfattar plusartiklar

Post by kopitar »

nr86 wrote: 23 Sep 2018, 22:26 Alm är en säkerhetsrisk. Hoppas det inte är någon fraktur.
Japp! Antigen är han skadad eller så gör han en riktig plattmatch. Borde börja lukta läktaren för honom snart, eller ett år i Pantern. :lol:
Gezim
Posts: 170
Joined: 03 Jul 2011, 17:49

Re: Tråden där man sammanfattar plusartiklar

Post by Gezim »

Någon som kan sammafatta vad Arvid skriver om Aaltonen?
https://www.norran.se/hockeybloggen/aik ... m-i-rogle/
Mange
Posts: 99
Joined: 15 Jun 2011, 18:09

Re: Tråden där man sammanfattar plusartiklar

Post by Mange »

Nästan ingenting. Att det vore bra om Olimb, Aaltonen, Alvarez och Hedberg kunde få in en puck men samtidigt behöver de få tid på sig att anpassa sig. Samt lite om att Aaltonen gjorde hattrick mot Växjö ifjol.
User avatar
Lidlund
Posts: 2609
Joined: 15 Jun 2011, 18:58
Location: Linköping

Re: Tråden där man sammanfattar plusartiklar

Post by Lidlund »

Nån som kan dela Folkbladets låsta krönika efter Växjömatchen?
Post Reply