K6 - Skellefteå AIK - Frölunda HC - 27/3 kl. 19.00

Gamla matchtrådar och övriga avslutade trådar.

Moderator: Styrelsen

User avatar
vonschnauser
Posts: 989
Joined: 16 Jun 2011, 14:07
Location: Piteå

Re: K6 - Skellefteå AIK - Frölunda HC - 27/3 kl. 19.00

Post by vonschnauser »

Hatar att behöva klaga. Men det var länge sedan man kände att det var så mycket mot oss.

Hur många stolpskott har vi haft i denna matchserie?

Konstant puckar som dansar på mållinjen,

3 bortdömda mål. Varav det första är det ända som ska dömas bort,

Utvisningar från absolut ingenstans (om man ska följa den "nivå" domarna sägs ha)

Nä nu måste det vända, annars är det någon i Skellefteå med jävligt dålig karma som sänkt oss! :roll:
Os72
Posts: 922
Joined: 22 Jun 2011, 17:21

Re: K6 - Skellefteå AIK - Frölunda HC - 27/3 kl. 19.00

Post by Os72 »

Då så, allt är klart, statistik ljuger aldrig... http://www.gp.se/sport/ishockey/h%C3%A4 ... -1.4212769" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
kopitar
Posts: 2584
Joined: 17 Jun 2011, 17:43

Re: K6 - Skellefteå AIK - Frölunda HC - 27/3 kl. 19.00

Post by kopitar »

Os72 wrote:Då så, allt är klart, statistik ljuger aldrig... http://www.gp.se/sport/ishockey/h%C3%A4 ... -1.4212769" onclick="window.open(this.href);return false;
Det finns hopp!
lobo
Posts: 1576
Joined: 17 Jun 2011, 08:18

Re: K6 - Skellefteå AIK - Frölunda HC - 27/3 kl. 19.00

Post by lobo »

TAGGA!!! :evil: :evil: :evil: :evil:
När kommer Jimmies ev dom, brukar vara ganska snabbt va?
"They'll follow us to the ends of the world!" - Bud Holloway
User avatar
nr86
Posts: 5356
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: K6 - Skellefteå AIK - Frölunda HC - 27/3 kl. 19.00

Post by nr86 »

Kanske får vi en boost av en avstängning på vår kapten. Linus kan gå in där och farten blir då inte lägre då. Har svårt att tro att Adam Åker dit men Jimmie räknar jag bort på onsdag. Lite Lule tänk=vi mot hela jävla världen.
Många verkar redan kastat in handduken det har inte jag.
bsa
Posts: 1133
Joined: 15 Jun 2011, 19:05

Re: K6 - Skellefteå AIK - Frölunda HC - 27/3 kl. 19.00

Post by bsa »

Jag tror att en match så kan ett antal tunga pjäser höja sig, men funkar i längden.
jokarfo
Posts: 2851
Joined: 22 Apr 2012, 17:53
Location: Piteå

Re: K6 - Skellefteå AIK - Frölunda HC - 27/3 kl. 19.00

Post by jokarfo »

msoe wrote:Som sagt, skulle inte förvåna en, men det där är är väl för fan ingen slewfoot. Såg inte Bergenheims avstängning så kan inte jämföra med den, men så länge domarna tillåter brottning, fasthållning mm. så ser ju varenda jävla närkamp ut sådär. Endra skillnaden mot 70 andra närkamper den här matchen är ju att Frölundaspelaren ramlar.
Bergenheims avstängning var solklar. En tydlig svepning av foten och med tanke på att han stängts av tidigare var de 3 matcher han fick lite i underkant. "Men det är ju slutspel och då höjs ribban"... :roll:

Sen har wikegård helt rätt i sin instavideo från i förmiddags. Jimmi gör som han brukar, kämpar för att komma in framför kassen.

Precis som i alla andra liknande situationer kämpar man om utrymmet axel mot axel och vrider och vänder för att få fördel. Inget konstigt. Sen säger det sig självt att Jimmie spelar på gränsen men det talar ju sitt eget tydliga språk att ribban helt plötsligt inte höjts när det är honom det handlar om...
_____________________________________________________________________
"Je'suis LeMarklund"
Chippen
Posts: 14292
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: K6 - Skellefteå AIK - Frölunda HC - 27/3 kl. 19.00

Post by Chippen »

Tyvärr har Jimmies ben en tydlig kontakt med Donovans knäveck, så tyvärr lär inte Jimmie klara sig.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
Empress
Posts: 7164
Joined: 15 Aug 2011, 11:12

Re: K6 - Skellefteå AIK - Frölunda HC - 27/3 kl. 19.00

Post by Empress »

Tiden talar för en friande dom...just nu 13.30 finns då inget beslut. Dom brukar komma med beslut efter 1300 i vanliga fall. Fast jag gissar på 3 matcher.
nathrakh
Posts: 120
Joined: 16 Jun 2011, 19:04

Re: K6 - Skellefteå AIK - Frölunda HC - 27/3 kl. 19.00

Post by nathrakh »

3 matchers avstängning på Jimmie + böter.

http://www.shl.se/artikel/dnbyaj0tg-403 ... e-ericsson" onclick="window.open(this.href);return false;
Last edited by nathrakh on 28 Mar 2017, 13:32, edited 1 time in total.
jokarfo
Posts: 2851
Joined: 22 Apr 2012, 17:53
Location: Piteå

Re: K6 - Skellefteå AIK - Frölunda HC - 27/3 kl. 19.00

Post by jokarfo »

nathrakh wrote:3 matchers avstängning på Jimmie + böter.

http://www.shl.se/artikel/dnbyaj0tg-403 ... e-ericsson" onclick="window.open(this.href);return false;
Ett sånt jävla skämt.
_____________________________________________________________________
"Je'suis LeMarklund"
Chippen
Posts: 14292
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: K6 - Skellefteå AIK - Frölunda HC - 27/3 kl. 19.00

Post by Chippen »

jokarfo wrote:
nathrakh wrote:3 matchers avstängning på Jimmie + böter.

http://www.shl.se/artikel/dnbyaj0tg-403 ... e-ericsson" onclick="window.open(this.href);return false;
Ett sånt jävla skämt.
Tycker det var rätt väntat och inte ett så galet beslut ändå.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
Jmaarklund
Posts: 120
Joined: 15 Dec 2014, 20:23

Re: K6 - Skellefteå AIK - Frölunda HC - 27/3 kl. 19.00

Post by Jmaarklund »

Vadå inte så galet beslut? Image enligt regelboken krävs det sparkrörelse för att det ska bara slewfoot.
Chippen
Posts: 14292
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: K6 - Skellefteå AIK - Frölunda HC - 27/3 kl. 19.00

Post by Chippen »

Det är en tydlig kontakt mellan Jimmies ben och Donovans knäveck i samband med att Jimmie trycker sig in på mål.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
ante08
Posts: 2587
Joined: 15 Jun 2011, 14:09

Re: K6 - Skellefteå AIK - Frölunda HC - 27/3 kl. 19.00

Post by ante08 »

http://bloggar.expressen.se/sannylindst ... andlingen/" onclick="window.open(this.href);return false;
snorhyveln
Posts: 1543
Joined: 11 Jul 2011, 15:27

Re: K6 - Skellefteå AIK - Frölunda HC - 27/3 kl. 19.00

Post by snorhyveln »

Ähhh, man kan formulera det hur man vill.
Personligen skulle jag vilja kalla det klumpfot. Jimmies handlande är oförsvarligt å jag tror han ska vara glad att det "bara" blev 3 matcher å dryga 30 papp i böter.
Tror GN har lite slutspelshöjning i bedömningen åsså.
User avatar
nr86
Posts: 5356
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: K6 - Skellefteå AIK - Frölunda HC - 27/3 kl. 19.00

Post by nr86 »

Ja inte har då lägst lön i laget.......34500 i böter. Sean fick 24150 för samma förseelse. Kommer självklart att saknas i morgon men vi står inte och faller med Jimmie. Dags för andra att kliva fram. Vill se Bud med Jocke och Pär imorgon. Vi måste få igång den linan igen. Möller kan gå med Holmström och Calof. Vi kan inte gå vänta på Möller längre. Kanske bara 1 match kvar av detta slutspel för oss. Har vi råd att spela Möller i form?? kanske slappnar han av i en annan formation och det lossnar?
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: K6 - Skellefteå AIK - Frölunda HC - 27/3 kl. 19.00

Post by p-play »

Skall man se det ur en positiv synvinkel så är det att Öberg tvingas att genomföra förändringar. Möller är av kända skäl inte i matchform. I praktiken är det så att Lindholm och Lindström står för spelet i den formation. Jag tycker även att det lyser igenom att Bud inte har den bästa konditionen. Han ser ut att orka ungefär halva matcherna för att sedan tröttna ganska snabbt.
Vi såg rent generellt tröttare ut än Frölunda igår och anledningen tror jag är fjärdefemmans begränsade speltid. I praktiken så lät Öberg förstafemman gå extra skift, vilket var bra. Det som inte är bra att Möller inte klarar av speltiden då han inte är i form. En annan sak som inte är bra är att eftersom man i princip sedan alltid rullar på med andrafemman och sedan tredjefemman efter förstafemman så märktes det att även andra ledande spelare blev trötta. I praktiken rullade vi på tre femmor, med endast begränsade byten för fjärdefemman. Man måste våga lita på fjärdefemman. Wingerli och Ohlsson är båda fenomenala för tillfället.
Förslag till förbättring: Bud in i förstafemman. 6 backar (Filip Berglund kommer ändå inte att spela speciellt mycket så han kan lämnas utanför). Linus Lindström in som center. Tim Söderlund och Jesper Olofsson som extraforwards för att orka hålla uppe skridskoåkningen.
nishog04
Posts: 6220
Joined: 01 Nov 2012, 20:08

Re: K6 - Skellefteå AIK - Frölunda HC - 27/3 kl. 19.00

Post by nishog04 »

Jimmie fick alltså tre matchers avstängning. OM AIK går vidare till semifinal kommer Jimmie vara avstängd i två semifinalmatcher, eller hur? Detsamma gäller väl även Stefan Warg, om jag förstått det rätt. Men Borgmans tre matcher kommer inte räknas på samma sätt. Där blev tre matcher i praktiken bara en match, då HV71 vann sin kvartsfinalserie. Kan någon förklara detta för mig, tack.
Chippen
Posts: 14292
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: K6 - Skellefteå AIK - Frölunda HC - 27/3 kl. 19.00

Post by Chippen »

Tidsbestämt straff.
DN måste ju utgå från att alla serier går till 7 matcher. Tror inte att de kan stänga av antal matcher utan att lägga till datum och ta hänsyn till hur resp matchserien ser ut.

Åker vi ut så missar ju inte jimmie de två första matcherna nästa säsong t.ex.
Där har du samna sak.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
nishog04
Posts: 6220
Joined: 01 Nov 2012, 20:08

Re: K6 - Skellefteå AIK - Frölunda HC - 27/3 kl. 19.00

Post by nishog04 »

Chippen wrote:Tidsbestämt straff.
DN måste ju utgå från att alla serier går till 7 matcher. Tror inte att de kan stänga av antal matcher utan att lägga till datum och ta hänsyn till hur resp matchserien ser ut.

Åker vi ut så missar ju inte jimmie de två första matcherna nästa säsong t.ex.
Där har du samna sak.
Okej. Men helt banalt, kan jag tycka. Så länge säsongen pågår borde ju en avstängning vara giltig, eller hur? Men en följdfråga, var inte Karalahti avstängd när förra säsongen körde igång (för någonting som han gjorde säsongen dessförinnan? Eller minns jag fel?


*EDIT*
Hittade denna artikel:
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/h ... 1599258.ab" onclick="window.open(this.href);return false;

Hur kan då detta vara möjligt?

Det känns som att Nordkoreas hockeyliga är mer seriös... eller så kanske det är skillnad på folk och folk?
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: K6 - Skellefteå AIK - Frölunda HC - 27/3 kl. 19.00

Post by p-play »

Ingen som har några bilder på Bergenheims misstänkta slewfoot från i går?
nishog04
Posts: 6220
Joined: 01 Nov 2012, 20:08

Re: K6 - Skellefteå AIK - Frölunda HC - 27/3 kl. 19.00

Post by nishog04 »

p-play wrote:Ingen som har några bilder på Bergenheims misstänkta slewfoot från i går?
Var det någon sådan situation igår? Missade den helt i sådana fall. Däremot slet han hjälmen av Alm, utan att få utvisning för det.

Men som referensmaterial kommer här länkar till fyra slewfoot-situationer:

Jimmie: https://twitter.com/RoadLaker/status/846459279947288578" onclick="window.open(this.href);return false;
Warg: https://twitter.com/RoadLaker/status/846443355408093184" onclick="window.open(this.href);return false;
Buds: https://twitter.com/RoadLaker/status/843558742880894977" onclick="window.open(this.href);return false;
Bergenheim: https://twitter.com/RoadLaker/status/843020132180021252" onclick="window.open(this.href);return false;

Om vi säger som så, så är det ju en viss skilland på Jimmies & Buds situationer i jämförelse med Wargs & Bergenheims.
Tjernan
Posts: 696
Joined: 27 Feb 2015, 20:31
Location: Hallsberg / Örebro
Contact:

Re: K6 - Skellefteå AIK - Frölunda HC - 27/3 kl. 19.00

Post by Tjernan »

Tycker Jimmies avstängning är horribel,,, är absolut ingen slewfoot. Snart kommer inte spelarna våga röra varandra, damhockey kommer bli intressantare :(
nishog04
Posts: 6220
Joined: 01 Nov 2012, 20:08

Re: K6 - Skellefteå AIK - Frölunda HC - 27/3 kl. 19.00

Post by nishog04 »

Tjernan wrote:Tycker Jimmies avstängning är horribel,,, är absolut ingen slewfoot. Snart kommer inte spelarna våga röra varandra, damhockey kommer bli intressantare :(
Håller med! Jimmie har t.o.m mindre benrörelse, än vad Bud har. Men som Jämtin en gång sa: "Domarna kollar alltid på namnet på ryggen".

Jag önskar förresten en repris på Buds utvisning från igår - när storfilmar'n går i sargen, spelar död i några minuter och sedan lirar 1.30 i PP. Någon som har det klippet?
Chippen
Posts: 14292
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: K6 - Skellefteå AIK - Frölunda HC - 27/3 kl. 19.00

Post by Chippen »

nishog04 wrote:
Chippen wrote:Tidsbestämt straff.
DN måste ju utgå från att alla serier går till 7 matcher. Tror inte att de kan stänga av antal matcher utan att lägga till datum och ta hänsyn till hur resp matchserien ser ut.

Åker vi ut så missar ju inte jimmie de två första matcherna nästa säsong t.ex.
Där har du samna sak.
Okej. Men helt banalt, kan jag tycka. Så länge säsongen pågår borde ju en avstängning vara giltig, eller hur? Men en följdfråga, var inte Karalahti avstängd när förra säsongen körde igång (för någonting som han gjorde säsongen dessförinnan? Eller minns jag fel?


*EDIT*
Hittade denna artikel:
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/h ... 1599258.ab" onclick="window.open(this.href);return false;

Hur kan då detta vara möjligt?

Det känns som att Nordkoreas hockeyliga är mer seriös... eller så kanske det är skillnad på folk och folk?
Fast var inte det där Karalahtis 321 avstängning den säsongen?
Nån ordning på torpet måste det ju vara.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
nishog04
Posts: 6220
Joined: 01 Nov 2012, 20:08

Re: K6 - Skellefteå AIK - Frölunda HC - 27/3 kl. 19.00

Post by nishog04 »

Chippen wrote:Fast var inte det där Karalahtis 321 avstängning den säsongen?
Nån ordning på torpet måste det ju vara.
Han satt många matcher på läktaren, ja. Men det tar dock inte bort det faktum att hans avstängning hängde med från säsongen innan. "När säsongen började hade han fortfarande en avstängning från förra säsongen att sitta av, och så snart han kom ut på isen drog han på sig en ny."

Jävligt besynnerligt att vissa får tidsbestämda straff, medan andra inte får det. Hur ska man (SHL) ha det egentligen?

Och hur ska man bedöma en slewfoot - ska den innefatta en sparkrörelse eller inte? Man kan inte ha både och. Och man kan inte både ta och inte ta hakningar. Nej, detta måste styras upp!
Chippen
Posts: 14292
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: K6 - Skellefteå AIK - Frölunda HC - 27/3 kl. 19.00

Post by Chippen »

Handlar väl om straffets längd etc.
Men ja, det är ju lika klara direkt som Londondimman. Det håller jag mef om :)
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
Lidlund
Posts: 2609
Joined: 15 Jun 2011, 18:58
Location: Linköping

Re: K6 - Skellefteå AIK - Frölunda HC - 27/3 kl. 19.00

Post by Lidlund »

Karas straff har jag för mig delades ut efter hv spelar klart.
nishog04
Posts: 6220
Joined: 01 Nov 2012, 20:08

Re: K6 - Skellefteå AIK - Frölunda HC - 27/3 kl. 19.00

Post by nishog04 »

Lidlund wrote:Karas straff har jag för mig delades ut efter hv spelar klart.
Det har du nog helt rätt i, för jag vill minnas samma sak. Men för att förflytta fokus till Borgman då: HV71:s säsong är INTE över än - men Borgmans straff är det tydligen. Sinnessjukt!

Ett önskvärt upplägg vore att alla avstängningar hängde med till nästa match (tills straffet är avtjänat), vare sig det handlar om grundserie, slutspel eller sista matchen för säsongen. Önskvärt vore dessutom att dessa avstängningar kom att innefatta alla serier/ligor och länder, vilket då skulle ta bort teoretiska scenarion där spelare X blir avstängd 20 matcher i KHL, men flyttar till NLA och spelar vidare som om ingenting har hänt.

I övrigt måste domarkåren vakna nu och sluta göra bedömningar p.g.a påtryckningar. Cmore, proffstyckare, publiktryck och uppenbarligen även tidigare händelser på isen verkar ha alltför stor på- och inverkan, kan jag tycka. Joel lipar i media en dag; PANG, bara AIK-utvisningar efter det. Jimmie gör samma sak nästa dag; TJOFLÖJT, AIK spelar sex PP:n följande match. Det är rena farsen att se och framförallt underminerar det domarkårens trovärdighet totalt.

Sen måste både domarrummet och DN börja använda hjärnan innan man fattar beslut. Hur ska man hantera en situation där spelare är i målgården? Trycks spelaren in, hade spelaren hållit sig utanför om han inte fått en knuff? Vad är spelarens uppsåt (herregud, man ser ju t.o.m i TV-rutan vad spelaren hade för handlingsplan!)? Förstärker målvakter och utespelare situationer och vad är i sådana fall den lämpliga åtgärden för att stävja ett sånt beteende? Känns det rimligt att spelare X nästan är död ena stunden, för att i bytet efter spela mer än en minut? Kan granskningar av filmningar vara någonting av värde, för att börja rota i "fair play"-tesen från den andra änden?

Vad ska hända med domare som tabbar sig totalt? Borde böter och avstängning införas även där? Hur kan man tillåta att domare missar att AIK gör GWG mot Rögle med sju man på banan?! Tre bra pinnar vunna för AIK, kritiskt livsviktiga poäng förlorade för Rögle. Är det okej att Karlskoga avgör kvalmatchen mot Gnaget på samma vis? Räcker det med att domaren ber om ursäkt i TV? Jag kan ju tycka att SHL - som vill framhålla sig som en ytterst professionell liga - borde se till att ha en domarkår som klarar jobbet. Det är ju rena gärdsgårdsserien, om man tittar på domarnivån! Och samma sak var det ifjol, året innan, och året dessförinnan.
Locked