K1 - Frölunda HC - Skellefteå AIK - 17/3 kl 19.00

Gamla matchtrådar och övriga avslutade trådar.

Moderator: Styrelsen

User avatar
ossian
Posts: 3675
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: K1 - Frölunda HC - Skellefteå AIK - 17/3 kl 19.00

Post by ossian »

Jag tycker att Tim Söderlund är klasser bättre än Holmström och Olofsson. Visst har de kapacitet men de känns väldigt formsvaga. Frölunda har riktigt tur ikväll då vi är det bättre laget, assisterade av domarna som vanligt.
dovienya
Posts: 2222
Joined: 30 Nov 2011, 19:25

Re: K1 - Frölunda HC - Skellefteå AIK - 17/3 kl 19.00

Post by dovienya »

Säga vad man vill om Rönnbär, men han är rätt slipad. Håller med lite lagom i efterhand om att det antagligen skulle varit mål så att Frölunda får med sig sådan bedömning vid nästa tillfälle...

Skickat från min LG-H815 via Tapatalk
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: K1 - Frölunda HC - Skellefteå AIK - 17/3 kl 19.00

Post by p-play »

Frölunda är även lite bättre taktiskt sett i mittzonsspelet i matchen, men det är inte direkt någon nyhet. Det fanns ändå en hel del positivt att ta med sig från matchen. Öberg borde dock ha tagit timeout i sista perioden när Frölunda dominerade för att få ett stopp i deras momentum, men han har ju offentligt sagt att timeouter är betydelselösa så där kan man ju liksom inte hoppas på så mycket.
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: K1 - Frölunda HC - Skellefteå AIK - 17/3 kl 19.00

Post by Skidrow »

Hoppas man flyttar på Möller till nästa match och sätter in Jimmie eller Hetta där och låter Möller spela med Bud och Adam.

AIK gör en bra match men 2-0 målet går luften ur.
User avatar
smogz
Posts: 5696
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: K1 - Frölunda HC - Skellefteå AIK - 17/3 kl 19.00

Post by smogz »

Linus Lindström och Tim Söderlund borde få chansen på söndag över Holmström och Olofsson.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
nishog04
Posts: 6220
Joined: 01 Nov 2012, 20:08

Re: K1 - Frölunda HC - Skellefteå AIK - 17/3 kl 19.00

Post by nishog04 »

Satan, vad jag ser fram emot att få läsa Christer Lärkings framtida memoarer - "Alea iacta est"!

Det ska bli kul att höra honom, med egna ord, berätta om alla tärningskast han gjort igenom åren; om den där gången när tärningen rullade ner från bordet, ner på golvet och in under elementet bakom skrivbordet. Herregud så dråpligt det var när han, Christer Lärking - en av alla de stora, i all sin stress och krypandes runt de kalla golvplankorna försökte finna åter den där förbaskade tärningen! Detta, alltmedan domarna, spelarna och PUBLIKEN otåligt väntade på ett avgörande svar från det allsmäktiga domarrummet.

Men nu, många år senare, kan han bara luta sig tillbaka och skratta åt alla tokerier, som om vinterkvällarna utspelade sig i det där domarrummet.
Last edited by nishog04 on 17 Mar 2017, 23:28, edited 1 time in total.
User avatar
ossian
Posts: 3675
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: K1 - Frölunda HC - Skellefteå AIK - 17/3 kl 19.00

Post by ossian »

p-play wrote:Frölunda är även lite bättre taktiskt sett i mittzonsspelet i matchen, men det är inte direkt någon nyhet. Det fanns ändå en hel del positivt att ta med sig från matchen. Öberg borde dock ha tagit timeout i sista perioden när Frölunda dominerade för att få ett stopp i deras momentum, men han har ju offentligt sagt att timeouter är betydelselösa så där kan man ju liksom inte hoppas på så mycket.
Bättre att spara time out till slutforcering eller icing när vi ligger under med två mål
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: K1 - Frölunda HC - Skellefteå AIK - 17/3 kl 19.00

Post by p-play »

ossian wrote:
p-play wrote:Frölunda är även lite bättre taktiskt sett i mittzonsspelet i matchen, men det är inte direkt någon nyhet. Det fanns ändå en hel del positivt att ta med sig från matchen. Öberg borde dock ha tagit timeout i sista perioden när Frölunda dominerade för att få ett stopp i deras momentum, men han har ju offentligt sagt att timeouter är betydelselösa så där kan man ju liksom inte hoppas på så mycket.
Bättre att spara time out till slutforcering eller icing när vi ligger under med två mål
Personligen tycker jag inte det. Frölunda lyckades spela av nästan halva sista innan vi tog oss ur pressen. Tar man en timeout får man ofta slut på momentumet och därmed fler minuter att göra något på. Att ta en timeout sista två är lite överskattat. Alla vet redan vilka som skall spela och vad de skall göra. Man kan lika gärna köra en fuling och byta målvakt. Det ger ungefär samma effekt om man måste ha ut några nya direktiv.
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: K1 - Frölunda HC - Skellefteå AIK - 17/3 kl 19.00

Post by p-play »

Skidrow wrote:Hoppas man flyttar på Möller till nästa match och sätter in Jimmie eller Hetta där och låter Möller spela med Bud och Adam.

AIK gör en bra match men 2-0 målet går luften ur.
Jag tror också man måste göra någon förändring för att få bredare produktion. Nu är det bara en kedja som levererar och Frölunda kör kedjan med fotbollshuliganen konsekvent mot den för att försöka stänga ned den och med tanke på resultatet så får man säga att de lyckades.
User avatar
ossian
Posts: 3675
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: K1 - Frölunda HC - Skellefteå AIK - 17/3 kl 19.00

Post by ossian »

Vila förstafemman, prata igenom tekning, något finessrikt taktiskt direktiv, toppa upp laget och gå ifrån ordinarie kedjor, spela med 6 man. Inte så dumma idéer. Vi har seriens bästa förstafemma och seriens bästa spelare. Får han pucken under kontroll i anfallszon kan det bli mål. Ligger vi under med ett eller två mål i sistaperioden tycker jag nog att det är rätt alla dagar i veckan att spara denna till att skapa ett försök att ge pucken till Jocke.
User avatar
ossian
Posts: 3675
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: K1 - Frölunda HC - Skellefteå AIK - 17/3 kl 19.00

Post by ossian »

p-play wrote:
Skidrow wrote:Hoppas man flyttar på Möller till nästa match och sätter in Jimmie eller Hetta där och låter Möller spela med Bud och Adam.

AIK gör en bra match men 2-0 målet går luften ur.
Jag tror också man måste göra någon förändring för att få bredare produktion. Nu är det bara en kedja som levererar och Frölunda kör kedjan med fotbollshuliganen konsekvent mot den för att försöka stänga ned den och med tanke på resultatet så får man säga att de lyckades.
Ser gärna att våra rightare spelar i olika kedjor. Har stört mig något oerhört under säsongen när bra lägen faller bort pga fel klubbfattning på avslutaren.

Jag tycker inte vi behöver ändra så mycket. Tycker vi är klart bättre än Frölunda på bortaplan, de vinner pga domare och tur.

De förändringar jag skulle vilja se är mer istid till toppbackarna och i synnerhet till Katic som är jättebra, och så skulle jag vilja se Tim Söderlund spela då jag inte riktigt kan förstå varför han inte är med?
User avatar
ossian
Posts: 3675
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: K1 - Frölunda HC - Skellefteå AIK - 17/3 kl 19.00

Post by ossian »

Jag skulle vilja tillägga att jag är mest nöjd med att det är väldigt få bjudchanser ikväll. Det är väldigt stabilt försvarsspel och bra spel framför egen kasse, och Frölunda har svårt att skapa chanser av egen maskin när vi spelar så här koncentrerat.
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: K1 - Frölunda HC - Skellefteå AIK - 17/3 kl 19.00

Post by p-play »

I praktiken borde man kunna växla mellan Möller och Bud under matcherna för att se var kemin finns för dagen. Tyvärr verkar Öberg ha Taavola som husgud beträffande matchning så allt bara rullar på. Rent generellt är det nästan bättre att Lindström spelar med Bud för när han spelar med Möller försöker han alltid nästan alltid nå honom istället för att avsluta själv. När han spelar med Bud så blir det han som sätts upp i avslutslägen. Vi skulle även på så sätt få två vassa målskyttar i olika kedjor. Lindströmkedjan borde för övrigt konsekvent matchas så att den startar i anfallszon och i princip aldrig i egen zon. Hetta, Pontus P och andra kan ta hand om pucktransporterandet.
msoe
Posts: 1636
Joined: 10 Apr 2012, 14:52

Re: K1 - Frölunda HC - Skellefteå AIK - 17/3 kl 19.00

Post by msoe »

Om linkan ska få kritik för att sprida puckar ikväll bör även djuse ha det. Han lyckades skapa några lägen för fhc på egen hand.
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: K1 - Frölunda HC - Skellefteå AIK - 17/3 kl 19.00

Post by p-play »

msoe wrote:Om linkan ska få kritik för att sprida puckar ikväll bör även djuse ha det. Han lyckades skapa några lägen för fhc på egen hand.
Det kan jag nog hålla med om. Djuse tenderar att spela med oerhört små marginaler emellanåt. Alla backar utom Alm och Berglund bör få mer än godkänt ikväll. Det är inte många matcher i år som det sett så här bra ut med snabba pucksläpp. Det var egentligen bara första tio i sista perioden som det kladdades och såg lite virrigt ut.
Chippen
Posts: 14290
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: K1 - Frölunda HC - Skellefteå AIK - 17/3 kl 19.00

Post by Chippen »

Bergenheim anmäld för en slewfooting. Tack, eller vad ma ska säga.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
nishog04
Posts: 6220
Joined: 01 Nov 2012, 20:08

Re: K1 - Frölunda HC - Skellefteå AIK - 17/3 kl 19.00

Post by nishog04 »

Chippen wrote:Bergenheim anmäld för en slewfooting. Tack, eller vad ma ska säga.
Borde man inte granska målvakten med grisansiktet också? Ryktas om riktigt tunga kontrakt med Hollywood redan till sommaren.
msoe
Posts: 1636
Joined: 10 Apr 2012, 14:52

Re: K1 - Frölunda HC - Skellefteå AIK - 17/3 kl 19.00

Post by msoe »

Kollade på penguinsmatchen igår. Satan vilken skillnad det är på domarnivån när man ser nhl direkt efteråt typ. (stor skillnad på mkt annat också iofs.) de har nästan fått bort spelförstörande moment och tar firekt för hakningar, fasthållningar osv. Inget jävla fjantande med brottning och handskar i ansikten efter varje jävla avblåsning, alla vet vad de kommer döma för och vilken nivå som gäller. Man undrar ju varför shl väljer att kopiera det dåliga eller irrelevanta från nhl, men inte kopierar det de gör bra..
jokarfo
Posts: 2851
Joined: 22 Apr 2012, 17:53
Location: Piteå

Re: K1 - Frölunda HC - Skellefteå AIK - 17/3 kl 19.00

Post by jokarfo »

Bergenheim avstäng i 3 matcher, helt korrekt bedömt i mina ögon. Säger ju dock allt om bedömningsnivån på isen när exakt den föreseelse som leder till avstängningen skedde tre meter från en av domarna.
_____________________________________________________________________
"Je'suis LeMarklund"
Chippen
Posts: 14290
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: K1 - Frölunda HC - Skellefteå AIK - 17/3 kl 19.00

Post by Chippen »

Men borde det inte varit längre då han varit avstängd tidigare i år?
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
jokarfo
Posts: 2851
Joined: 22 Apr 2012, 17:53
Location: Piteå

Re: K1 - Frölunda HC - Skellefteå AIK - 17/3 kl 19.00

Post by jokarfo »

Chippen wrote:Men borde det inte varit längre då han varit avstängd tidigare i år?
Nej, nej, DN vill ju inte spela en avgörande roll i slutspelet genom att döma ut ett så hårt straff att det kan bli föremål för diskussion... :x
_____________________________________________________________________
"Je'suis LeMarklund"
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: K1 - Frölunda HC - Skellefteå AIK - 17/3 kl 19.00

Post by p-play »

jokarfo wrote:Bergenheim avstäng i 3 matcher, helt korrekt bedömt i mina ögon. Säger ju dock allt om bedömningsnivån på isen när exakt den föreseelse som leder till avstängningen skedde tre meter från en av domarna.
Ortio blev ju även påkörd och även där stod domaren i position för att ta utvisning. Det var otroligt frustrerande att se domarna tillåta enorma mängder av regelvidrigheter (främst hakningar och fasthållningar) under andra perioden när vi tryckte på, medan de direkt tog en utvisning på Alm när Frölunda stack upp i slutet av perioden. Deras bedömningar avgjorde delvis den här matchen. De verkar alltid ha domarfördel på ett sätt som man inte ser mot andra motstånd.
Chippen
Posts: 14290
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: K1 - Frölunda HC - Skellefteå AIK - 17/3 kl 19.00

Post by Chippen »

jokarfo wrote:
Chippen wrote:Men borde det inte varit längre då han varit avstängd tidigare i år?
Nej, nej, DN vill ju inte spela en avgörande roll i slutspelet genom att döma ut ett så hårt straff att det kan bli föremål för diskussion... :x
Sorry, glömde den delen.
Tänkte ett tag på ordet konsekvens men det inser jag ju var fruktansvärt dumt.
Så godtar du ursäkten?
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
bsa
Posts: 1133
Joined: 15 Jun 2011, 19:05

Re: K1 - Frölunda HC - Skellefteå AIK - 17/3 kl 19.00

Post by bsa »

Om vi bortser från början av tredje när psykpunkan inträffade ( 2-0 & två bortdömda) så ser det riktigt bra ut. Frölunda får inte fast AIK speciellt ofta men vi får fast dom ganska ofta, ser bättre ut än förväntat.
nishog04
Posts: 6220
Joined: 01 Nov 2012, 20:08

Re: K1 - Frölunda HC - Skellefteå AIK - 17/3 kl 19.00

Post by nishog04 »

Vilken tur att Sanny inte vill visa vad som sker på isen. Hade ju kunnat tyda på hur jävla illa ställt det är med domarkåren.

http://bloggar.expressen.se/sannylindst ... n-avstang/" onclick="window.open(this.href);return false;

Någonting inom mig säger att repriser hade vevats i timmar efter matchen om det hade varit Jimmie som gjorde slewfootingen. Kanske ett extrainsatt expertprogram över natten?
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: K1 - Frölunda HC - Skellefteå AIK - 17/3 kl 19.00

Post by p-play »

Det ser ut att bli tunt på läktaren i morgon.
http://norran.se/hockeybloggen/lagt-int ... tch-784699" onclick="window.open(this.href);return false;
nishog04
Posts: 6220
Joined: 01 Nov 2012, 20:08

Re: K1 - Frölunda HC - Skellefteå AIK - 17/3 kl 19.00

Post by nishog04 »

p-play wrote:Det ser ut att bli tunt på läktaren i morgon.
http://norran.se/hockeybloggen/lagt-int ... tch-784699" onclick="window.open(this.href);return false;
Hoppas folket tar sig dit ändå. Men jag förstår på ett sätt att det känns ovärt att kasta pengar på någonting som redan känns upp- och avgjort.

SHL är inne i en förtroendekris. Man har systematiskt mördat intresset för sporten säsong efter säsong och när dessutom Sveriges genom tiderna sämsta domare, Christer Lärking, går och blir chef över domarrummet känns det som att ligan nått rock bottom.

Det tråkiga är naturligtvis att det i första hand drabbar AIK.
lh=1
Posts: 543
Joined: 16 Jun 2011, 08:33
Location: Stöckhölm

Re: K1 - Frölunda HC - Skellefteå AIK - 17/3 kl 19.00

Post by lh=1 »

SHL är inne i en förtroendekris. Man har systematiskt mördat intresset för sporten säsong efter säsong och när dessutom Sveriges genom tiderna sämsta domare, Christer Lärking, går och blir chef över domarrummet känns det som att ligan nått rock bottom.

Det tråkiga är naturligtvis att det i första hand drabbar AIK.[/quote].


Word !!
Empress
Posts: 7164
Joined: 15 Aug 2011, 11:12

Re: K1 - Frölunda HC - Skellefteå AIK - 17/3 kl 19.00

Post by Empress »

nishog04 wrote:
p-play wrote:Det ser ut att bli tunt på läktaren i morgon.
http://norran.se/hockeybloggen/lagt-int ... tch-784699" onclick="window.open(this.href);return false;
Hoppas folket tar sig dit ändå. Men jag förstår på ett sätt att det känns ovärt att kasta pengar på någonting som redan känns upp- och avgjort.

SHL är inne i en förtroendekris. Man har systematiskt mördat intresset för sporten säsong efter säsong och när dessutom Sveriges genom tiderna sämsta domare, Christer Lärking, går och blir chef över domarrummet känns det som att ligan nått rock bottom.

Det tråkiga är naturligtvis att det i första hand drabbar AIK.
Fast nog är det något annat som är grunden till det bara blir 4500 i morgon.
Det tror jag alla fall. Slöhet, snålhet i kombo med ett aik som inte är lika attraktiva i år.
Chippen
Posts: 14290
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: K1 - Frölunda HC - Skellefteå AIK - 17/3 kl 19.00

Post by Chippen »

Förut skyllde man på dreambox, nu ska man väl skylla på Situationsrummet (till viss del befogat) men något mera är knas med publiktillströmningen och där har hela SHL något att fundera på och även varje enskild klubb bär ansvar.
Gör t.ex AIK tillräckligt på egen hand? Kan de göra mer? Är de nöjda med mindre publik i takt med att de får högre bidrag från Cmore?
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
Locked