Silly Season 2017/2018

Gamla matchtrådar och övriga avslutade trådar.

Moderator: Styrelsen

Locked
päran
Posts: 539
Joined: 29 Jun 2011, 06:47

Re: Silly Season 2017/2018

Post by päran »

ossian wrote:Olofsson blixtrar till ibland men behöver hålla en jämnare nivå. Även Adam Pettersson behöver höja sig, liksom Holloway.
#12 börjar man bli lite orolig för. När ska han börja flyga?? Är också lite brydd över #24 och #33. Tycker att de har stora problem i egen zon och såg bättre ut i fjol än i år.
User avatar
nr86
Posts: 5355
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Silly Season 2017/2018

Post by nr86 »

Håller inte med om 33 och 24. Snarare tvärtom. De är ju de som oftast förlägger spelet i anfallszon. Ohlsson har +3 hittills i +- och med tanke på all tid han har i bp är det riktigt bra. Efter 42 omgångar ifjol var den siffran -8 så än så länge är den siffran bättre med mer speltid. Wingerli har +2 i +- och var ifjol -7 efter en hel säsong så jag tycker båda höjt sig mot fjolåret. Nu är bara 11 matcher avverkade men jag gillar det jag ser. I 92 är jag mer orolig. Han värvades som målskytt och målen har lyst med sin frånvaro. 1 mål hittils och 3 poäng är för dåligt då jag tror han tjänar ganska bra hos oss. Har visserligen höjt sitt +- från -12 till +2 men jag förväntar mig mer. Hur stort är tålamodet här?
Vet att AIK inte är ute på värvar jakt men jag gillade verkligen Malte när han var i Sverige senast. En spelare som skulle kunna få sitt genombrott hos oss. Tror han skulle passa bra in i vårt sätt att spela hockey. Vi får ett JWM snart och då kommer vi att bli brandskattade på spelare.
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... r-besviken" onclick="window.open(this.href);return false;
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2017/2018

Post by p-play »

Jag har ingen aning vad #92 tjänar, men med tanke på att han kom från en plats i en andra- eller tredjekedja i Karlskrona har jag svårt att se att han skulle ha någon jättelön, men jag kan självklart ha fel. Skall man börja granska prestation i förhållande till lönekuvertet skulle jag sätta andra före i den kön. Jag håller med om att Strömwall skulle passa in i vårt spel, men jag kan tänka mig att han går till någon klubb i bottenskiktet där han får en större roll. Rögle skulle nog vara ett bra val för honom.
Last edited by p-play on 24 Oct 2017, 10:58, edited 1 time in total.
Rollie
Posts: 2053
Joined: 16 Jun 2011, 13:05

Re: Silly Season 2017/2018

Post by Rollie »

päran wrote:
ossian wrote:Olofsson blixtrar till ibland men behöver hålla en jämnare nivå. Även Adam Pettersson behöver höja sig, liksom Holloway.
#12 börjar man bli lite orolig för. När ska han börja flyga?? Är också lite brydd över #24 och #33. Tycker att de har stora problem i egen zon och såg bättre ut i fjol än i år.
Inse att #12 aldrig kommer att börja flyga. Finns inte tillräckligt med spelsinne/spelförståelse för att det ska ske.
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Silly Season 2017/2018

Post by Skidrow »

päran wrote:
ossian wrote:Olofsson blixtrar till ibland men behöver hålla en jämnare nivå. Även Adam Pettersson behöver höja sig, liksom Holloway.
#12 börjar man bli lite orolig för. När ska han börja flyga?? Är också lite brydd över #24 och #33. Tycker att de har stora problem i egen zon och såg bättre ut i fjol än i år.
Där håller jag inte alls med dej det är 2 av våra bästa spelare i BP alltså 24 och 33.
päran
Posts: 539
Joined: 29 Jun 2011, 06:47

Re: Silly Season 2017/2018

Post by päran »

Skidrow wrote:
päran wrote:
ossian wrote:Olofsson blixtrar till ibland men behöver hålla en jämnare nivå. Även Adam Pettersson behöver höja sig, liksom Holloway.
#12 börjar man bli lite orolig för. När ska han börja flyga?? Är också lite brydd över #24 och #33. Tycker att de har stora problem i egen zon och såg bättre ut i fjol än i år.
Där håller jag inte alls med dej det är 2 av våra bästa spelare i BP alltså 24 och 33.
Jo, boxplay är lysande, jag tänkte på 5 mot 5
User avatar
kopitar
Posts: 2584
Joined: 17 Jun 2011, 17:43

Re: Silly Season 2017/2018

Post by kopitar »

Dahlén på g till shl klubb, är vi med ?
shaquille
Posts: 1977
Joined: 15 Jun 2011, 15:45

Re: Silly Season 2017/2018

Post by shaquille »

Verkar gå till Brynäs
User avatar
smogz
Posts: 5696
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Silly Season 2017/2018

Post by smogz »

Jag hörde av en andrahandskälla (från Västerbottens ishockeyförbund) som pratat med Pea, som tydligen är oroad över hur spelarlöner dragit iväg sista åren. Vi kommer att behöva lita ännu mer på våra juniorer framöver.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
User avatar
GroovyEd
Posts: 1866
Joined: 16 Jun 2011, 19:21

Re: Silly Season 2017/2018

Post by GroovyEd »

Ändå ska lönebudgeten höjas till nästa år.
User avatar
Oliman
Posts: 363
Joined: 15 Jun 2011, 23:06

Re: Silly Season 2017/2018

Post by Oliman »

Känns ganska logiskt att spelarlöner drar iväg och att det kommer fortsätta uppåt med nya tv-avtalet.

Bäst med AIK är ju att vi har juniorer, och tycker att återväxten ser bra ut, det känns som att det finns potential att gå ännu tyngre på juniorer i A-truppen än vi gör nu, så där finns nog lite pengar att räkna hem.

En grej som vore nice vore ju om vi kunde vara självförsörjande på målvakter framgent. Gissningsvis kommer målvakter att kosta oss en slant nästa år.
Anti Allo
Posts: 647
Joined: 16 Jun 2011, 09:52

Re: Silly Season 2017/2018

Post by Anti Allo »

Hur klarar sig vår trupp under JVM och OS?
Under JVM försvinner Linus L och Söderlund. Under OS riskerar vi att vara utan Möller, Jocke, Ortio och Lindholm.
Kan bli några tuffa matcher där vi är brandskattade på spelare. Jag undrar om Lindgren funderar på att bredda truppen?
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Silly Season 2017/2018

Post by Skidrow »

Anti Allo wrote:Hur klarar sig vår trupp under JVM och OS?
Under JVM försvinner Linus L och Söderlund. Under OS riskerar vi att vara utan Möller, Jocke, Ortio och Lindholm.
Kan bli några tuffa matcher där vi är brandskattade på spelare. Jag undrar om Lindgren funderar på att bredda truppen?
Under OS är det ju uppehåll, är det 1-2matcher möjligtvis som vi får spela utan OS-spelare.
bsa
Posts: 1133
Joined: 15 Jun 2011, 19:05

Re: Silly Season 2017/2018

Post by bsa »

Kan väl försvinna någon Nord Amerikan också.
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2017/2018

Post by p-play »

smogz wrote:Jag hörde av en andrahandskälla (från Västerbottens ishockeyförbund) som pratat med Pea, som tydligen är oroad över hur spelarlöner dragit iväg sista åren. Vi kommer att behöva lita ännu mer på våra juniorer framöver.
Det tragiska är att det mesta av de ökade biljettpriser och TV-abonnemangen hamnar direkt i fickan på spelarna och det utan att vi får speciellt mycket bättre spelare i ligan då vi ändå inte kan konkurrera med KHL eller den schweiziska ligan. Det är otroligt många spelare i ligan i mellanskiktet som tjänar alldeles för bra i förhållande vad de producerar på isen. Vad gäller trissning av spelarlöner så bidrar även vi så vi är inte speciellt mycket bättre där än andra lag. Det här har alltid varit ett ämne som har diskuterats och egentligen det enda som har förändras är att lönerna hela tiden kliver upp på nya nivåer, samtidigt som supportrarna får betala för det på ett eller annat sätt. Nyckeln för att hantera det är som nämnts den egna juniorverksamheten, samt värva välscoutade spelare från allsvenskan och de mindre ligorna som den finska eller tyska. Att ge sig in i buddueller om SHL-spelare som Matt Anderson och Hetta kostar extra och det har också varit min främsta invändning mot Lindgrens värvningsstrategi – "Poster boys" kostar. Det fanns en del riktigt bra allsvenska spelare som man hade kunnat plocka upp om man gjort sin scoutning. Michael Lindqvist, Lennström och Jonathan Andersson bara för att nämna de från Solna.
marre
Posts: 3181
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: Silly Season 2017/2018

Post by marre »

Är väl fyra matcher utan OS-spelare,man har ju svårt se hur vi ska vinna matcher utan 1a linan....Motståndarna tappar juförsig också spelare,men vi kommer nog drabbas hårdast :cry:
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2017/2018

Post by p-play »

marre wrote:Är väl fyra matcher utan OS-spelare,man har ju svårt se hur vi ska vinna matcher utan 1a linan....Motståndarna tappar juförsig också spelare,men vi kommer nog drabbas hårdast :cry:
Men kommer verkligen Möller och Lindholm med? Jag tycker de känns långt ifrån givna.
User avatar
nr86
Posts: 5355
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Silly Season 2017/2018

Post by nr86 »

Malte strömvall verkar vara nära svensk klubb. Kan i och för sig bli allsvenskan men är säker på att han hellre tar ett SHL kontrakt om chansen dyker upp. Bara att titta på Dahlén och hans "långa" vistelse i TIK. Solna kanske ligger bra till efter hans fina tid där men nog torde SHL spel locka. Det ryktades ju om att vi skulle ha rykt i Kovacs vilket Lindgren i och för sig dementerade men ingen rök utan eld som det brukar heta.
User avatar
lill-akka
Posts: 174
Joined: 15 Jun 2011, 19:23

Re: Silly Season 2017/2018

Post by lill-akka »

HV behöver mycket folk just nu.
User avatar
ossian
Posts: 3675
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Silly Season 2017/2018

Post by ossian »

Tveksam till spelare som Kovacs och Malte Strömwall. De platsar knappt i laget och gör oss inte bättre. Vid skador och landslagsuppdrag har vi flera intressanta killar i J-20, på forwarden har vi Krekula Jr, Linus Andersson och Jonathan Berggren som skulle vara intressanta att se på en högre nivå. Ifall vi plockar in någon vill jag istället se att vi går all-in, en Holloway, en Pesonen, en Katic, spelare som går rakt in i toppfemmorn och som gör oss bättre. Skatteupplägget är också mer gynsamt.
User avatar
ossian
Posts: 3675
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Silly Season 2017/2018

Post by ossian »

Tittar vi på kontraktsläget i truppen så har vi 18 spelare med utgående kontrakt! Många av dessa har överaskat positivt på mig, Berglund, Lindvall, Söderlund och Hetta boprde vara prioriterade. Även många unga killar med utveckling i sig har kontrakt som går ut, Wingerli, Olsson, Öhman, skulle vilja se förlängningar så snart som möjligt på de flesta av dessa 18. Viktigt med kontinuitet.
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2017/2018

Post by p-play »

Matt Anderson är inne på sista året med "expertskatt" så han lär nog försvinna nästa år nästan oavsett vad som händer den här säsongen. Holloway skulle jag gärna släppa nästa år om han inte hittar mer fart och någon tar hans fulla lönekostnad. Just nu är han ett sänke i sin kedja. Han bör dock få lite mer tid på sig då han har haft skadebekymmer och säkerligen inte var speciellt vältränad ifjol. Dessa två utgör en betydande budgetpost på forwardssidan.
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 3066
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: Silly Season 2017/2018

Post by Foppas skridskocoach »

Malte ska vara nära gnaget.
Tigerränderna går aldrig ur.
User avatar
Erwynn
Posts: 2419
Joined: 21 Jun 2011, 21:08

Re: Silly Season 2017/2018

Post by Erwynn »

Foppas skridskocoach wrote:Malte ska vara nära gnaget.
Inte Finland som Höken gick ut med igår?
Hata allt.
VonCheese
Posts: 791
Joined: 15 Jun 2011, 17:31

Re: Silly Season 2017/2018

Post by VonCheese »

Mikael Johansson får inte förlängt korttidskontrakt med Brynäs. Kan inte det vara en intressant spelare för oss? Skulle bredda spetsen i truppen avsevärt, och på så vis skulle vi kunna mönstra 3 kedjor med stor offensiv potential.

Möller - Lindholm - Lindström

Bud - Anderson - Adam

Hetta - Johansson - Olofsson/Söderlund

Lindström - Wingerli - Pontus
shaquille
Posts: 1977
Joined: 15 Jun 2011, 15:45

Re: Silly Season 2017/2018

Post by shaquille »

Skadad och borta en längre tid så nej tack.
User avatar
Talbot25
Posts: 1068
Joined: 16 Jun 2011, 12:05

Re: Silly Season 2017/2018

Post by Talbot25 »

Andrakedjan och PP2 är en katastrof. Men ingen skugga ska falla på Matt Anderson han har gjort mycket bra. En ny kille till andrakedjan som fungerar som spelfördelare i PP2 behövs. Det är synd att Mikeal Johansson är så skadebenägen, sist han spelade ett bra SHL-lag gjorde han 28 assist. Men ett billigt kontrakt med bonusar precis som med Ritola så skulle det vara ett intressant alternativ.
Balotelli
Posts: 327
Joined: 08 Mar 2012, 11:37

Re: Silly Season 2017/2018

Post by Balotelli »

Dennis Everberg ryktas bort från Omsk, sannolikt vill alla lag i ligan ha honom.
Skulle ge lite krydda åt den så kassa andrakedjan
User avatar
nr86
Posts: 5355
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Silly Season 2017/2018

Post by nr86 »

Visst är det så att skatten ställer till det en hel del? Var väl samma snack om Norman? Spelaren fölorar för mycket av att komma hem till Sverige. Han lär fortsätta utomlands. Annars tror jag det vill mycket till om vi ska värva som det ser ut nu. Tror att en comeback av 21 kan vara det hetaste om något kommer att hända i truppen om vi får vara hyfsat skadefria.
Norrland74
Posts: 875
Joined: 12 Jun 2014, 18:26

Re: Silly Season 2017/2018

Post by Norrland74 »

Intensionerna är bra. Men Djurgården är mycket starkare i sin zon. Tycker Robban O fått till Djurgårdens spel.
Locked