Omg 33 - Färjestad BK - Skellefteå AIK - 7/1 kl 16:00

Gamla matchtrådar och övriga avslutade trådar.

Moderator: Styrelsen

LeeGoren
Posts: 374
Joined: 04 Nov 2011, 00:10

Re: Omg 40 Färjestad BK - Skellefteå AIK 7/1 kl 16:00

Post by LeeGoren »

Kan någon förklara tanken med att spela Pontus Petterström i en förstaline? Visst, en bra kille, slitvarg och värdefull i box play. Men allvarligt.
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Omg 40 Färjestad BK - Skellefteå AIK 7/1 kl 16:00

Post by Skidrow »

LeeGoren wrote:Kan någon förklara tanken med att spela Pontus Petterström i en förstaline? Visst, en bra kille, slitvarg och värdefull i box play. Men allvarligt.
Han gick bra där men nu när Jocke är under isen så blir det inte mycket som händer i den kedjan.
User avatar
BubbelVe
Posts: 1138
Joined: 22 Jun 2011, 13:20

Re: Omg 40 Färjestad BK - Skellefteå AIK 7/1 kl 16:00

Post by BubbelVe »

LeeGoren wrote:Kan någon förklara tanken med att spela Pontus Petterström i en förstaline? Visst, en bra kille, slitvarg och värdefull i box play. Men allvarligt.
Ha ha ha har tänkt samma tanke, maken till meningslös spelare i anfallszon finns inte (inte heller i egen då han inte har ett bra passningsspel) att han gör ett superjobb och är duktig i boxplay kan ingen ta ifrån honom. Nä in med Pär eller Jimmie så vi får en slagkraftig kedja och låt Pontus vara skottplank i egen zon
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Omg 40 Färjestad BK - Skellefteå AIK 7/1 kl 16:00

Post by p-play »

LeeGoren wrote:Kan någon förklara tanken med att spela Pontus Petterström i en förstaline? Visst, en bra kille, slitvarg och värdefull i box play. Men allvarligt.
Tanken var nog att balansera upp kedjan. Både Möller och Lindström är svaga defensivt och speciellt i egen zon. Även när Melker centrade den linan så läckte det bakåt. Det fungerade bra i början med Pontus P, men motståndarna har nu uppenbart scoutat uppställningen och punktmarkerar Möller eftersom de vet att det alltid är honom som Lindström söker. Med Pär L kommer den kedjan att få en helt annan dimension om han klarar av att balansera det defensivt.
Empress
Posts: 7164
Joined: 15 Aug 2011, 11:12

Re: Omg 40 Färjestad BK - Skellefteå AIK 7/1 kl 16:00

Post by Empress »

LeeGoren wrote:Kan någon förklara tanken med att spela Pontus Petterström i en förstaline? Visst, en bra kille, slitvarg och värdefull i box play. Men allvarligt.
Han kom väl in som (med all rätt) bästa alternativ när Jimmie var hämmad av sin skada,
Lindholm och Holmström skadad. Sedan har väl tränarna alltid haft en viss förkärlek
supporta trotjänare som Adam och Pontus.
Tycker dock PP gjort det helt ok, men när Axel är tillbaka skulle jag hellre
se en mer spelfördelande förstacenter.
svea_man
Posts: 1829
Joined: 15 Jun 2011, 16:27

Re: Omg 40 Färjestad BK - Skellefteå AIK 7/1 kl 16:00

Post by svea_man »

Har PP förlängt med 1 år ? Nån på jobbet hade hört de men jag hittar det dock inte nån stans
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Omg 40 Färjestad BK - Skellefteå AIK 7/1 kl 16:00

Post by p-play »

Jag tycker att man bör fundera över hur man skall bygga nästa års lag balansmässigt. Nu har man både Pontus P och Hetta som är likartade spelare på seniorkontrakt som ligger över lönemedianen för laget. De gör ett suveränt jobb defensivt men är ganska uddlösa framåt. Dessutom har man Adam P (som i princip också hamnar i det facket även om han är lite bättre offensivt) som om han förlänger kommer att hamna på ett dyrare kontrakt. Dessutom har man ytterligare ett gäng gnuggare som Wingerli & Co. Det finns en risk att man blir som Färjestad, d v s fyller laget med mediumdyra spelare och inte riktigt får till spetsen eller åtminstone bara får en producerande kedja (som motståndarna siktar in sig på att neutralisera). Det kommer att bli svårt nästa år att få till flera producerande enheter om man förlänger med alla breddspelare som idag ingår i truppen.
User avatar
smogz
Posts: 5694
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Omg 40 Färjestad BK - Skellefteå AIK 7/1 kl 16:00

Post by smogz »

Precis, viktigt att våga släppa medelspelsrns och kombinera juniorer och egna produkter med rejäl spets. Framförallt måste det finnas centrar i laget.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
Empress
Posts: 7164
Joined: 15 Aug 2011, 11:12

Re: Omg 40 Färjestad BK - Skellefteå AIK 7/1 kl 16:00

Post by Empress »

p-play wrote:Jag tycker att man bör fundera över hur man skall bygga nästa års lag balansmässigt. Nu har man både Pontus P och Hetta som är likartade spelare på seniorkontrakt som ligger över lönemedianen för laget. De gör ett suveränt jobb defensivt men är ganska uddlösa framåt. Dessutom har man Adam P (som i princip också hamnar i det facket även om han är lite bättre offensivt) som om han förlänger kommer att hamna på ett dyrare kontrakt. Dessutom har man ytterligare ett gäng gnuggare som Wingerli & Co. Det finns en risk att man blir som Färjestad, d v s fyller laget med mediumdyra spelare och inte riktigt får till spetsen eller åtminstone bara får en producerande kedja (som motståndarna siktar in sig på att neutralisera). Det kommer att bli svårt nästa år att få till flera producerande enheter om man förlänger med alla breddspelare som idag ingår i truppen.
Antar det var så man resonerade i fallet Forsell?
En 100/200.000 kr/månad spelare vs typ Linus Lindström?
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Omg 40 Färjestad BK - Skellefteå AIK 7/1 kl 16:00

Post by p-play »

Frågan är också vad man borde göra med kontrakten i fallen med Lindgren och Jimmie? Sportchefen har ju visserligen tidigare aviserat att han tänker utnyttja optionen och förlänga med brorsan, men Lindgren var mycket svag första fjärdedelen av serien. Han har visserligen spelat upp sig betänkligt och har faktiskt varit ganska bra den i andra. Dock så ser man att åldern börjar att ta ut sin rätt då han får problem om bytena bli lite för långa: Han får mjölksyra blixtsnabbt och får svårt i positionsspelet. Och det lär inte bli bättre nästa år. Jimmie betyder mycket för andan i laget och är grym i PP, men är i princip ständigt skadad och producerar inte i närheten av vad han har i lön. Det känns som att det är ett ständigt lappande och plåstrande med upprepade operationer flera gånger per år. Det kommer antagligen att vara viktiga och svåra beslut angående dessa två spelare. För att motivera en förlängning av dessa kontrakt skulle man behöva få ned kontraktsstorleken.
User avatar
ossian
Posts: 3674
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Omg 40 Färjestad BK - Skellefteå AIK 7/1 kl 16:00

Post by ossian »

p-play wrote:Jag tycker att man bör fundera över hur man skall bygga nästa års lag balansmässigt.
Såklart är det viktigt att ha många med bra balans, men för mig är det inte a och o. Tycker spelskicklighet väger tyngre, även snabbhet, fysik, tuffhet, teknik.

Wingerli, Omsson har defensiva roller, inte heller Linus Lindström eller Söderlund loggar så mycket istid eller har framträdande roller i laget. Det man inte ska glömma bort är att det var samma visa med Lindberg, Arvidsson, Martin Lundberg, Melker Karlsson och resten.
phx70
Posts: 194
Joined: 15 Jun 2011, 14:10
Location: Toronto, Ontario

Re: Omg 40 Färjestad BK - Skellefteå AIK 7/1 kl 16:00

Post by phx70 »

Vet inte om jag drömt, men var inte Jimmie tillfrågad att bli ny GM men tackade nej för han ville spela en säsong till? Han kanske är påtänkt som GM efter denna säsong? Men som sagt jag kanske drömde
bsa
Posts: 1133
Joined: 15 Jun 2011, 19:05

Re: Omg 40 Färjestad BK - Skellefteå AIK 7/1 kl 16:00

Post by bsa »

ossian wrote:Det man inte ska glömma bort är att det var samma visa med Lindberg, Arvidsson, Martin Lundberg, Melker Karlsson och resten.
+ 10. En del tyks tro att man är, när det är så man blir man blir. En del spelskikliga juniorer blir inget annat än gnuggare, men så finns de som utveklas. Den18-20åring som är en stark playmaker i SHL blir inte kvar. Konsten är att utveckla bra spelare som är liiite "för dåliga" som blir stomspelare. På vägen blir en hel del för bra. Men att det ska komma säg två till fyra toppjuniorer som tillför spets i AIK per år, år efter år :shock: kom igen lite verklighets uppfattning är klädsamt.
Chippen
Posts: 14288
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Omg 40 Färjestad BK - Skellefteå AIK 7/1 kl 16:00

Post by Chippen »

ossian wrote:
Wingerli, Omsson har defensiva roller, inte heller Linus Lindström eller Söderlund loggar så mycket istid eller har framträdande roller i laget. Det man inte ska glömma bort är att det var samma visa med Lindberg, Arvidsson, Martin Lundberg, Melker Karlsson och resten.
Tycker du ganska rätt där förutom Linus Lindström. Han loggade 6:e mest istid bland forwards igår och tidigare har haft en plats PP1.

Så jag skulle säga att han har haft en framtrödande roll fram till nu. Hoppas även att det fortsätter så, för han har gått från att vara det mest osäkra kort bland juniorerna till att vara den som utvecklats mest och bäst.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Omg 40 Färjestad BK - Skellefteå AIK 7/1 kl 16:00

Post by p-play »

phx70 wrote:Vet inte om jag drömt, men var inte Jimmie tillfrågad att bli ny GM men tackade nej för han ville spela en säsong till? Han kanske är påtänkt som GM efter denna säsong? Men som sagt jag kanske drömde
Jag har också hört det och det är kanske därför Lindgren "bara" fick sportchefstiteln. Det som talar mot det är väl att jag har svårt att se att man går direkt från spelare till att vara GM, d v s högste ansvarige för all sportslig verksamhet. Det känns som att man bör ha varit verksam som ledare i någon organisation efter spelarkarriären innan man får en sådan roll. Rent generellt tror jag att Lindgren skulle vara perfekt som GM om man väljer att dela upp det som det är i t ex Frölunda. Han har verkligen de egenskaperna som efterfrågas. Jimmie skulle vara perfekt som tränare för något av juniorlagen.
User avatar
ossian
Posts: 3674
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Omg 40 Färjestad BK - Skellefteå AIK 7/1 kl 16:00

Post by ossian »

Jag följer laget slaviskt och har knappt missat en match på 10 år.

Nu vill jag inte lägga press på grabbarna, men enligt mig så visar Söderlund och Lindström Jr minst lika stor potential som de nämnda, om inte större. Även Olsson och Wingerli är jättebra, men de behöver ta mer initiativ offensivt och sätta fler chanser av vad de skapar. Många verkar glömma bort att det är väldigt väldigt få juniorer som går in och direkt dominerar i SHL, inte ens Mats Sundin gjorde det.

Med skadeproblematiken har våra unga killar fått ta ett större ansvar än vad som var tänkt, och de är lite för ojämna för att hantera det - likt vi ofta ser för yngre spelare. Men vi borde se detta som en investering för framtiden.

Ingen vet hur ungdomarna kommer att utvecklas, vissa utvecklas sent. Spelare som Anton Lindholm, Tim Heed etc var inte alls förtroendeingivande i början men explodera sedan.

Litar på föreningen och vår modell till 100% även om spelet vart knackigt till och från denna säsong.
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Omg 40 Färjestad BK - Skellefteå AIK 7/1 kl 16:00

Post by p-play »

ossian wrote:
p-play wrote:Jag tycker att man bör fundera över hur man skall bygga nästa års lag balansmässigt.
Såklart är det viktigt att ha många med bra balans, men för mig är det inte a och o. Tycker spelskicklighet väger tyngre, även snabbhet, fysik, tuffhet, teknik.
Men är det inte det alla de delarna som utgör just balans?
Jag håller för övrigt med Smogz att centersidan bör prioriteras. Linus L är säsongens komet och det är otroligt att man kan spela så moget och ansvarstagande och vara så ung. Vi har tappat Emil P och Axel drar säkert så jag skulle tro att man siktar mot att ha fem centrar. En förstecenter (av landslagsklass) plus en billigare utvecklingsbar center känns realistiskt. Elias P kan vi nog räkna bort. Victor Ejdsell hade varit en närmast perfekt värvning, men han går nog till Färjestad. Karlström från Solna skulle passa väl in. Mustonen är kanske ett alternativ också om prislappen är den rätta, då Örebrofansen verkar vilja bli av med honom.
User avatar
schteffe
Posts: 1922
Joined: 25 May 2011, 15:50

Re: Omg 40 Färjestad BK - Skellefteå AIK 7/1 kl 16:00

Post by schteffe »

ossian wrote:...
Gode klockrent inlägg.
Locked