Omg 7 Skellefteå AIK - Färjestads BK 13/10 kl 19.00

Gamla matchtrådar och övriga avslutade trådar.

Moderator: Styrelsen

User avatar
kopitar
Posts: 2584
Joined: 17 Jun 2011, 17:43

Re: Omg 7 Skellefteå AIK - Färjestads BK 13/10 kl 19.00

Post by kopitar »

Tror ni Öberg har fått smset än?
dovienya
Posts: 2222
Joined: 30 Nov 2011, 19:25

Re: Omg 7 Skellefteå AIK - Färjestads BK 13/10 kl 19.00

Post by dovienya »

Yes, inget grundspel, eller egentligen får inte grundspelet tid att sätta sig eftersom vi hamnat i underläge hela tiden och inte riktigt litar på oss själva. Då blir vi pressade att göra mål och stirrar bara framåt och glömmer positioner hemåt osv. Bert har lite att jobba på

Skickat från min LG-H815 via Tapatalk
dovienya
Posts: 2222
Joined: 30 Nov 2011, 19:25

Re: Omg 7 Skellefteå AIK - Färjestads BK 13/10 kl 19.00

Post by dovienya »

Håller med om Jesper för övrigt; lite för seg i besluten..

Skickat från min LG-H815 via Tapatalk
Rollie
Posts: 2053
Joined: 16 Jun 2011, 13:05

Re: Omg 7 Skellefteå AIK - Färjestads BK 13/10 kl 19.00

Post by Rollie »

Fantastiska värvningar, allsvenska spelare och rehab objekt
nishog04
Posts: 6220
Joined: 01 Nov 2012, 20:08

Re: Omg 7 Skellefteå AIK - Färjestads BK 13/10 kl 19.00

Post by nishog04 »

nr86 wrote:Han var då inte glad Öbba. Inget annat att vänta.
Tycker Ortio visar att han håller klassen. Våra stjärnor kommer att göra mål men det är bredden som är som bortblåst.
Vi har inget grundspel känns det som.
Och ett jävligt ostadigt försvarsspel. Man kan knappt tro sina ögon när man ser att backarna ramlar omkull oftare än vad de gjorde ifjol. Har någon sett om Carolas gamla mellofläkt av någon anledning hamnat i Skellefteå kraft arena?

Ortio är magisk, men det räcker tyvärr inte till. Hur många frilägen fick han emot sig idag?

Calof blixtrade till totalt fem sekunder i matchen, vilket får ses som någon form av förbättring i nuläget.

Öberg visade efter matchen att han saknar allt vad självförtroende heter. Han sover nog inte särskilt gott, kan jag tänka mig. Kommer bli lika grå som USA:s presidenter brukar bli under sina ämbeten - om han får vara kvar.

Vilka tränare är lediga på marknaden? Kenta är inget namn för AIK, anser jag. Alldeles för defensiv i sitt tänk, vilket inte kommer göra saken bättre. Och Tommy Jonsson ska vi inte ens nämna...
User avatar
nr86
Posts: 5354
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Omg 7 Skellefteå AIK - Färjestads BK 13/10 kl 19.00

Post by nr86 »

Rönnqvist
Rollie
Posts: 2053
Joined: 16 Jun 2011, 13:05

Re: Omg 7 Skellefteå AIK - Färjestads BK 13/10 kl 19.00

Post by Rollie »

Behövs 2 nya backar för att få det här att vända. Man måste börja med en stabil defensiv för att sen kunna få en offensiv som funkar
snorhyveln
Posts: 1543
Joined: 11 Jul 2011, 15:27

Re: Omg 7 Skellefteå AIK - Färjestads BK 13/10 kl 19.00

Post by snorhyveln »

Från början trodde jag detta var en tidig svarta november, men detta är något nytt, och jag gillar det inte.
Skrev tror jag under försäsongen att jag var orolig. Nu är jag inte orolig, jag är faan vettskrämd.

Väljer man att värva en ny bas för flyktade spelare från MoDo så kanske det inte är konstigt att det blir som det blir. Olofsson? Vad gör han i detta lag?
User avatar
BubbelVe
Posts: 1138
Joined: 22 Jun 2011, 13:20

Re: Omg 7 Skellefteå AIK - Färjestads BK 13/10 kl 19.00

Post by BubbelVe »

Skellefteå har tre spelare på forwardsidan som är topp SHL klass. (plus Calof då han kommer på att serien startat) och Två backar och en på väg tillbaka från skada som är riktigt bra backar . Resten är utfyllnad och då är dagens resultat inte oväntat.
Kumiskey ska ta Linkan eller Marcus P,s plats som är så förbannat usla att hälften räcker. Hissa Linkans tröja i taket för gammal tjänst men spela då honom aldrig mer.
57 kan hjälpa Modo tillbaka och helst ta med sig 92 som glider omkring mer orkeslös än Chrippes sämsta säsong. Skellefteå är ett mittenlag (som kan överaska och hamna högre visserligen)
Glömde nämna att Ortio är toppklass...
User avatar
Larstage
Posts: 685
Joined: 15 Jun 2011, 22:41

Re: Omg 7 Skellefteå AIK - Färjestads BK 13/10 kl 19.00

Post by Larstage »

Nu är det dags att ta på sig blåstället och kriga till sista blodsdroppen. Sluta upp.med "Sveriges bästa lag skiten" Vi har en tung säsong framför oss. Men med hårt jobb och att spela efter sina resurser då kan laget klara sig igenom säsongen på ett acceptabelt sätt. Men fortsätter hybris i föreningens ledning kan det sluta med att snart är nere hos Löven och Modo. Vi supportrar måste ställa upp och stötta vårat lag om de börjar visa hjärta
I en tid av universellt bedrägeri är sanningen en revolutionär handling - George Orwell
don_tomassso
Posts: 1839
Joined: 15 Jun 2011, 16:38
Location: sjungande dalen

Re: Omg 7 Skellefteå AIK - Färjestads BK 13/10 kl 19.00

Post by don_tomassso »

Vi har för många lätta backar.För många tunna junisar.Lite mer tyngd å spets behövs.Snart e vi sist i Serien.
nishog04
Posts: 6220
Joined: 01 Nov 2012, 20:08

Re: Omg 7 Skellefteå AIK - Färjestads BK 13/10 kl 19.00

Post by nishog04 »

nr86 wrote:Rönnqvist
JA! Rönken hade jag glömt. Det är den enda svenska tränaren (tillgänglig) som verkligen är rätt man för AIK:s hockey.

Lindgren, telefonera omgående!
User avatar
kopitar
Posts: 2584
Joined: 17 Jun 2011, 17:43

Re: Omg 7 Skellefteå AIK - Färjestads BK 13/10 kl 19.00

Post by kopitar »

Jag är jävligt less på våran attityd (Vi är bäst i världen). Vi behöver bara 3 bra spelare, sen kan vi spela med juniorer så vi kan spara pengar till vadå ?? Säg mig vadå ?
User avatar
schteffe
Posts: 1922
Joined: 25 May 2011, 15:50

Re: Omg 7 Skellefteå AIK - Färjestads BK 13/10 kl 19.00

Post by schteffe »

Vi har en skottprocent på 5,16, klart sämst. Vi skjuter flest skott jämte HV och FHC. Målen kommer, var så säkra.
Rollie
Posts: 2053
Joined: 16 Jun 2011, 13:05

Re: Omg 7 Skellefteå AIK - Färjestads BK 13/10 kl 19.00

Post by Rollie »

Jaha, och vad hjälper det när försvaret suger....
User avatar
Pavlov
Posts: 56
Joined: 15 Jun 2011, 19:14
Location: Göteborg

Re: Omg 7 Skellefteå AIK - Färjestads BK 13/10 kl 19.00

Post by Pavlov »

Ge oss ett långt landslagsuppehåll NU !
svea_man
Posts: 1829
Joined: 15 Jun 2011, 16:27

Re: Omg 7 Skellefteå AIK - Färjestads BK 13/10 kl 19.00

Post by svea_man »

Bara läsa norran så förstår man direkt att inte mycke kommer hända
User avatar
StigVig
Posts: 1576
Joined: 17 Mar 2012, 12:55

Re: Omg 7 Skellefteå AIK - Färjestads BK 13/10 kl 19.00

Post by StigVig »

Spelarmaterialet håller inte.
Från med plånboken och handla spelare
1-2 forwards med målsinne och en sheriff i försvaret
Krossa Skiten!!!!!
User avatar
nr86
Posts: 5354
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Omg 7 Skellefteå AIK - Färjestads BK 13/10 kl 19.00

Post by nr86 »

Känns inte som att det är spelarna det hänger på.
Snarare sättet vi spelar på som gör att vi förlorar.
User avatar
Miklosoft
Posts: 293
Joined: 16 Jun 2011, 12:13

Re: Omg 7 Skellefteå AIK - Färjestads BK 13/10 kl 19.00

Post by Miklosoft »

Omgång 7 och vi har 7 poäng.

Är vi sönderlästa?
Känns som vi har små backar och nästan bara gnuggar spelare. Juniskedjan skapar press i anfallszonen men det händer inte så mycket.
Backsidan känns riktigt tam och tunn just nu. Alm och Lindgren hade +/- 0 i matchen vilket kan anses ok.
Alm har sett bättre och bättre ut men såg lite vilsen ut igår. LInkan är tillsammans med Alm dom enda som kan tackla när det behövs. Dom andra backarna väger tyvärr för lätt.
Aho hade ingen bra match och Burström går inte riktigt känna igen.
Pär Lindholm håller i pucken tills han tappar den. Calof??
Ortio känns otroligt stabil så målvaktssidan är riktigt bra.
Möllers debut ok men fick inte många passningar. LIndholm måste passa pucken mer och inte transportera/klänga fram pucken. Calof måste gå tillbaks till att alltid skjuta.
Vette fan vad man ska skriva. Allt måste blir bättre men just nu känns försvarssidan som den delen som inte håller.
----Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.---
Rollie
Posts: 2053
Joined: 16 Jun 2011, 13:05

Re: Omg 7 Skellefteå AIK - Färjestads BK 13/10 kl 19.00

Post by Rollie »

I det här läget måste man börja bygga en stabil defensiv och ta det därifrån. Men då behövs det minst en helst två nya backar. Lindgren börjar gå på övertid, Burström och Aho passar i ett lag där de bara behöver samla upp småsmulor inte spela i egen zon under press, Alm är av naturliga skäl inte i toppform. Djuse och MP är inga stabila klippor att stödja sig emot när det blåser, F Berglund ser livrädd ut i allt han gör. Cumiskey är ju inte spelartypen som kommer att styra upp defensiven, och samtidigt har han väl inte spelat match sedan mars månad...
nishog04
Posts: 6220
Joined: 01 Nov 2012, 20:08

Re: Omg 7 Skellefteå AIK - Färjestads BK 13/10 kl 19.00

Post by nishog04 »

Back to basics kanske inte är en helt otänkbar tanke nu. Matcherna denna säsong har kantats av flippass (även kända som panikpass) i princip i varje PP och alldeles för många uppspelspassningar som gått bakom spelaren (eller två meter FRAMFÖR!). Visst måste väl laget ha tränat på att ge varandra utrymmet och chansen i varje byte? Det är ju någonting riktigt, riktigt galet när passningarna inte ens går som på ett snöra i 5 mot 3!

Och ta bort Aho från PP. Guuuuuud, så många gånger han tappat pucken på blå nu! Bort med honom eller ge honom en snöskyffel att spela med.
jokarfo
Posts: 2851
Joined: 22 Apr 2012, 17:53
Location: Piteå

Re: Omg 7 Skellefteå AIK - Färjestads BK 13/10 kl 19.00

Post by jokarfo »

Är mycket som inte stämmer i hur AIK spelar just nu och månne är generationsväxlingen av stommen där avsaknaden av Forsell gör sig tydligt. Han skänkte en trygghet och en stabilitet i spelet på ett sätt som möjligen överträffas av Jimmie av de som nu återfinns i truppen. Trygghet i grunderna känns som en rätt avgörande förutsättning för att kunna komma igen efter kallduschar istället för att totalt rasa igenom på det sätt om laget gjort nu så även om Forsell själv inte varit frälsaren jesus i den här situationen så tror iaf jag att det sett tryggare ut därute med honom kvar. Plus att när Jimmie dessutom varit borta så upplever iaf jag att vi är väldigt svaga på tek och därför får börja med pucken alldeles för sällan men jag har å andra sidan inte kikat på nån statistik så det kan mycket väl vara inbillning.

Är nog många bäckar små som bidrar till att det ser ut som det gör just nu. Junisarna är ju nästan de enda som spelar med fart, energi och entusiasm - bortsett från Jocke då som är så överlägsen alla andra att han skulle kunna fara runt på ena skridskon om han så ville - och på ett sätt som liknar det spel AIK ändå försökt spela de senaste åren. Problemet är ju att det alldeles för ofta är spel utan puck som de (junisarna) får syssla med så det skapas ju sällan något riktigt sylvasst och otäckt för motståndarnas del.

En krass delförklaring är nog så enkel att motståndet gradvis blivit bättre under de senaste säg 2-3 åren sett över hela ligan. Fler lag börjar hitta rätt i sina storsatsningar och fler lag än tidigare är rätt välbyggda och mer genomtänkta med en hel del offensiv kapacitet. Kort sagt: det smäller förbannat mycket fortare nu när fler av motståndarlaget är så mycket bättre rustade att möta AIK:s spel som - i alla fall inte på nåt positivt sätt - knappt förändrats sen guldåren. Blir svårt att stanna kvar på toppen om man inte fortsätter leda utvecklingen utan istället låter andra successivt skruva åt tumskruvarna och scouta sönder. Då försvinner ju alla de fördelar som AIK ändå haft av sin speed och sin fantastiska fysik rätt snabbt och helt plötsligt är det en fråga om arbetsmoral och krigarinsats. Och det är väl alltid lättare att motivera sig för att slå de som alla - flera år efter senaste guldet - tycker är de bästa, än vara de som har allt att förlora misstänker jag.

Nä, håller med om back to basics nu men hur stor del av det här tror ni är nedträning och annat skit? Tycker mig öht se att sen spelschemat gjordes om från att köra de klassiska match varannan dag till det här extremt märkliga och ryckiga match två dagar i sträck, uppehåll i fem dagar sen en match o.s.v. så har AIK haft problem med fysen. Tycker sällan vi sett så rappa ut, sällan sett så starka ut o.s.v. och skulle ju delvis kunna ha med en "svårare" planering av nedträning o.s.v. än tidigare att göra.

Hur som helst, håller med om att det är dags för lite back to basic nu och att blåstället måste på. Fler måste visa att de vill det här och kanske framförallt måste lite bestämdhet in i spelet. Vi ser fruktansvärt trötta ut och är sena in i snart sagt varenda situation- AIK har haft liknande perioder tidigare men sällan har det sett lika lojt ut som igår så jag hoppas innerligt att det finns en konkret plan för hur skutan ska kunna vändas.
_____________________________________________________________________
"Je'suis LeMarklund"
Rollie
Posts: 2053
Joined: 16 Jun 2011, 13:05

Re: Omg 7 Skellefteå AIK - Färjestads BK 13/10 kl 19.00

Post by Rollie »

"– Vi har pratat om det. Hockey är en känslosport. Åker du runt och håller munnen stängd och inte visar några känslor eller attityd på banan ser det nog inte så roligt ut från läktaren heller kan jag tänka mig, säger Oscar Möller som gjorde SHL-comeback efter skada.

– Har du läge att tackla en kille, gör det. Har du läge att skjuta, gör det och gå på mål.

Känns det som att det finns brister kring det här?

– Jag tycker att vi kan komma upp i de bitarna definitivt i fortsättningen. Det börjar redan på träningen i morgon. Det gäller att lägga ribban på träningen, för som man tränar spelar man. Men jag säger inte att vi har tränat dåligt, det gör vi inte."

Här ger Möller lite hintar om det jag märkte när jag stannade till på genomresa och såg onsdagsträningen. Reagerade på att det var oerhört snällt och mesigt. Man behöver självklart inte mörda en medspelare men nog ska det fan smälla lite i sargerna på träning också.
Chippen
Posts: 14288
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Omg 7 Skellefteå AIK - Färjestads BK 13/10 kl 19.00

Post by Chippen »

Även om vi har skador etc, så tycker jag att det börjar bli på sin plats att börja bänka spelare som inte presterar.
T.ex Calof är ju inte ens i närheten av att vara OK. Han borde få gå 13:e forward och få sin istid sänkt radikalt. I PP borde han inte ens vara tilltänkt just nu, utan där borde man kunna spela t.ex Söderlund iaf.

M.Pettersson bör även sättas på bänken. Han presterar inte alls mycket på isen.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
StigVig
Posts: 1576
Joined: 17 Mar 2012, 12:55

Re: Omg 7 Skellefteå AIK - Färjestads BK 13/10 kl 19.00

Post by StigVig »

nr86 wrote:Känns inte som att det är spelarna det hänger på.
Snarare sättet vi spelar på som gör att vi förlorar.

Så det är tränarnas fel att vi sumpar alla dessa målchanser eller att vi gör alla dessa misstag som i många fall blir mål för bortalaget. ........

Jag tror inte på det
Verkligheten är att den har hunnit ifatt oss och accelererar ifrån oss
Spelarmaterialet håller inte för en topplacering i SHL
Krossa Skiten!!!!!
User avatar
schteffe
Posts: 1922
Joined: 25 May 2011, 15:50

Re: Omg 7 Skellefteå AIK - Färjestads BK 13/10 kl 19.00

Post by schteffe »

Ett problem är att våra egna unga killar inte håller samma kvalitet som tidigare. Jämför t ex Olsson och Wingerli med Arvidsson och O. Lindberg. Olsson gjorde 8p ifjol och Wingerli gjorde 3p. Säsongen 13/14 gjorde Arvidsson 40p och 12/13 gör O. Lindberg 42p. Det skulle behövas att dessa spelare tar REJÄLA kliv om vi ska ha samma förutsättningar som nämnda år.

En annan reflektion är att både Olsson, Wingerli och nu också Söderlund är små spelare som har svårt i närkamperna och svårt att ta sig in framför mål, särskilt med dagens box-out i defensiven. Överlag har vi få spelare som är riktigt starka med pucken och som vinner många närkamper. Därför har vi svårt att komma in med puck in i skottsektorn, antingen för att vi blir utboxade eller för att vi inte vågar utmana pga. dåligt självförtroende just nu (t ex Lindholm och A. Pettersson som annars har verktygen). Det avspeglar sig också i statistiken.

Jämför med nuvarande ligaledarna MIF. Antal skott på mål - MIF: 214 på 9 matcher, AIK: 213 på 7 matcher. Av dessa, antal skott från skottsektorn - MIF: 165, AIK: 116.
User avatar
schteffe
Posts: 1922
Joined: 25 May 2011, 15:50

Re: Omg 7 Skellefteå AIK - Färjestads BK 13/10 kl 19.00

Post by schteffe »

...och visst kan man klaga på backarna och defensiven osv, men det är ju offensiven och spelet med puck som är det stora problemet. Vi har gjort minst antal mål av alla, till och med Leksand har gjort fler mål.
nishog04
Posts: 6220
Joined: 01 Nov 2012, 20:08

Re: Omg 7 Skellefteå AIK - Färjestads BK 13/10 kl 19.00

Post by nishog04 »

schteffe wrote:...och visst kan man klaga på backarna och defensiven osv, men det är ju offensiven och spelet med puck som är det stora problemet. Vi har gjort minst antal mål av alla, till och med Leksand har gjort fler mål.
Så är det naturligtvis, men dessa saker hänger samtidigt också ihop med varandra. Ett dåligt försvar ger tröga uppspel som i sin tur ger ett svårjobbat anfallsspel, då alla motståndare hunnit ställa sig på "rätt" sida om puck och spelare.
User avatar
BigGuyJohan
Posts: 841
Joined: 30 Nov 2011, 12:02

Re: Omg 7 Skellefteå AIK - Färjestads BK 13/10 kl 19.00

Post by BigGuyJohan »

Ser en del som dissar Marcus P. Skulle vilja säga att den back som överlag sett sämst ut är Fredrik Lindgren. Han spelar fast sig i egen zon mest av alla backar. Marcus P har varit okej i mina ögon. däremot skulle vi nog behöva få en lite rutin och tyngd i försvaret och lite tyngd i anfallet. det är ändå lite naivt av Sportchef Lindgren att påstå att vi inte behöver värva. Men jag tror nog det är lite ett spel för galleriet oxå. Tror att dom garanterat håller koll på marknaden och är redo att hugga om Rätt spelare dyker upp.
Locked