S5 - Skellefteå AIK - Växjö Lakers 9/4 kl 15:00

Gamla matchtrådar och övriga avslutade trådar.

Moderator: Styrelsen

Locked
User avatar
schteffe
Posts: 1922
Joined: 25 May 2011, 15:50

S5 - Skellefteå AIK - Växjö Lakers 9/4 kl 15:00

Post by schteffe »

Bäst av tre och vi har hemmafördelen. Växjövinst och det blir jobbiga fjolårsvibbar. Nu kör vi! :twisted:

Statistik från fyra första matcherna

Skellefteå
Mål 7 (4 i PP)
Skott på mål 88, 109 missade/blockerade
Skottprocent 7,95
Vunna tekningar 54,5 %

Växjö
Mål 5 (2 i PP)
Skott på mål 77, 95 missade/blockerade
Skottprocent 6,49
Vunna tekningar 45,5 %
Rampa
Posts: 3948
Joined: 27 May 2011, 08:29

Re: S5 - Skellefteå AIK - Växjö Lakers 9/4 kl 15:00

Post by Rampa »

Om inte några spelare börjar göra rätt för lönen, tror jag inte vi mäktar med snålänningarna.
Norman, Martin L, Pesonen, Zackrisson, Axel H, Adam P och i viss mån Heed och Calof, som dock sett väldigt pigg ut de två senaste matcherna.
Adam ser ängslig ut, snudd på rädd. Heed slutar åka ibland när han jagar spelare och puck i våran zon. Tacklingsrädd?
Zacke har mycket mer att ge, lite bättre senast. Samma med Martin.
Norman dock helt kraftlös och utan fart. Undrar vad han åker omkring och tänker på.

Hela laget bör kunna lyfta sig ett snäpp. Eller är psyket helt stukat när det handlar om Växjö. Dom verkar ju då ha "Växt" upp lagom till slutspelet.
Hemma får vi fan inte förlora, för då blir jag :x
User avatar
smogz
Posts: 5693
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: S5 - Skellefteå AIK - Växjö Lakers 9/4 kl 15:00

Post by smogz »

jaman vafan. Räknar vi med att vinna med 4-0 mot växjö som vi åkte på stryk mot ifjol. Det är klart det blir förluster. Vi krossade ju dom hemma för tre dagar sedan. Vad är det som säger att vi inte kan klara det imorron.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
User avatar
vonschnauser
Posts: 985
Joined: 16 Jun 2011, 14:07
Location: Piteå

Re: S5 - Skellefteå AIK - Växjö Lakers 9/4 kl 15:00

Post by vonschnauser »

Nu kanske de tappar sin 1:a målis. Steen ersätter om Torpet är skadad. Tror inte det spelar någon större roll då Steen är en bra målis & jag egentligen inte tycker Nihlstorp har varit övermänsklig heller.

Men jag tycker ändå vi ska testa Steen extra mycket i matchinledningen! Skjuta på allt & forcera på mål som aldrig förr. Har vi tur kanske han är lite ringrostig just ibörjan!
User avatar
vonschnauser
Posts: 985
Joined: 16 Jun 2011, 14:07
Location: Piteå

Re: S5 - Skellefteå AIK - Växjö Lakers 9/4 kl 15:00

Post by vonschnauser »

vonschnauser wrote:Nu kanske de tappar sin 1:a målis. Steen ersätter om Torpet är skadad. Tror inte det spelar någon större roll då Steen är en bra målis & jag egentligen inte tycker Nihlstorp har varit övermänsklig heller.

Men jag tycker ändå vi ska testa Steen extra mycket i matchinledningen! Skjuta på allt & forcera på mål som aldrig förr. Har vi tur kanske han är lite ringrostig just ibörjan!
Eller så är det helt fel taktik? Kan inte riktigt bestämma mig om det är bra att skjuta på allt. Kanske bara gör att han lätt "kommer in i matchen"...
Trollet
Posts: 8479
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: S5 - Skellefteå AIK - Växjö Lakers 9/4 kl 15:00

Post by Trollet »

Tror bästa taktiken är att göra 4-0 första 10, då blir han nog knäckt.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
User avatar
vonschnauser
Posts: 985
Joined: 16 Jun 2011, 14:07
Location: Piteå

Re: S5 - Skellefteå AIK - Växjö Lakers 9/4 kl 15:00

Post by vonschnauser »

Trollet wrote:Tror bästa taktiken är att göra 4-0 första 10, då blir han nog knäckt.
Kan eventuellt också funka. Men tror mer på min taktik ;)
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: S5 - Skellefteå AIK - Växjö Lakers 9/4 kl 15:00

Post by Skidrow »

Trollet wrote:Tror bästa taktiken är att göra 4-0 första 10, då blir han nog knäckt.
Va jaf trode alla vill ha 0-0 första 0-0 andra 0-0 tredje :)
Rampa
Posts: 3948
Joined: 27 May 2011, 08:29

Re: S5 - Skellefteå AIK - Växjö Lakers 9/4 kl 15:00

Post by Rampa »

Trollet wrote:Tror bästa taktiken är att göra 4-0 första 10, då blir han nog knäckt.
Ha ha... :lol: :twisted: Sure man.. 8-)
nishog04
Posts: 6220
Joined: 01 Nov 2012, 20:08

Re: S5 - Skellefteå AIK - Växjö Lakers 9/4 kl 15:00

Post by nishog04 »

Trollet wrote:Tror bästa taktiken är att göra 4-0 första 10, då blir han nog knäckt.
Har hört någonstans att 8-0 fungerar ännu bättre. Men jag vet inte, det kanske bara är ljug...
päran
Posts: 536
Joined: 29 Jun 2011, 06:47

Re: S5 - Skellefteå AIK - Växjö Lakers 9/4 kl 15:00

Post by päran »

Hittills i semifinalen har de flesta våra forwards med huvudsak defensiva uppgifter spelat med beröm godkänt. 12, 17, 18 20, 27.
Backarna har också gjort bra ifrån sig både defensivt och offensivt.
Det är de produktiva forwards (förutom 13 som är klart bäst i AIK) som nu måste snäppa upp.19 och 21 är godkända.

Men tungan på vågen är nog om 9, 22, 25 och 37 kan bli lite vassare. Jag tycker redan nu att vi är bättre än Växjö, men höjer sig dessa spelare så lämnar vi ingenting åt slumpen längre.


Skickat från min LG-D802 via Tapatalk
Rampa
Posts: 3948
Joined: 27 May 2011, 08:29

Re: S5 - Skellefteå AIK - Växjö Lakers 9/4 kl 15:00

Post by Rampa »

päran wrote: Men tungan på vågen är nog om 9, 22, 25 och 37 kan bli lite vassare. Jag tycker redan nu att vi är bättre än Växjö, men höjer sig dessa spelare så lämnar vi ingenting åt slumpen längre.

Skickat från min LG-D802 via Tapatalk
Från Pesonen tror jag tyvärr inte vi kan vänta oss nånting. Han är ju kallare än vad vintern har varit. Låt Wingerli överta hans plats, det kan bara bli bättre.
Vad som är fel med Norman vete tusan. Har tappat all speed vi vant oss se. Ser inte ut som han försöker ens.
Hela laget då, kollektivt. Är det psyket som sviker när vi från högt tempo, hård forechecking, snabba anfall fyllda med ständiga målchanser, tappar allt detta bara för att motståndaren kvitterar? Och gör det när halva matchen återstår, alltså inte i slutminuter.
Jag vet inte, men har ju sett detta tidigare. Visserligen fick Växjö, som innan inte såg ut att komma nån vart, nya krafter och nytt mod, men där slutade även vi med kroppskontakt. Nervöst och småängsligt 20 minuter framåt. Så vinns inga matcher.
Varför kan inte Skellefteå AIK spela på bortaplan, som de gjorde hemma i semi nr. 3, en hel match?
jokarfo
Posts: 2851
Joined: 22 Apr 2012, 17:53
Location: Piteå

Re: S5 - Skellefteå AIK - Växjö Lakers 9/4 kl 15:00

Post by jokarfo »

Jo, att få första målet blir nog extra viktigt idag med tanke på hur matchbilden förändrades efter att Heed nätade. Grabbarna började spela mer avslappnat, släppte handbromsen litegrann för första gången i det här slutspelet, kunde kapitalisera på den lilla mentala edge de fick på Växjö iom målet och den press killarna kan känna på sina axlar lär ju knappast vara mindre idag än i förra hemmamatchen. Tror att Växjö kommer börja på ett liknande sätt som första tio då och då vill det till att inte släpp in nåt mål och kanske framförallt att inte krympa fysiskt och mentalt. Säga vad man vill om Groko och stämningen i konsumkassen men igår kväll så var trycket på läktarna tungan på vågen i sudden och det vore trevligt om stödet i SKA inte blev den ångestkollektor man fick intryck av att det blev ifjol för killarna.

Nyckeln blir om de defensiva forwardsen kan fortsätta hålla nivån - och gärna att Martin kan kliva fram lite extra - och att Jimmie är riktigt jävla sur. Det kan vara tungan på vågen och skapa det utrymme som de killar som underpresterat offensivt hittills.

Nä fy satan, kör över skiten för helvete.
_____________________________________________________________________
"Je'suis LeMarklund"
User avatar
smogz
Posts: 5693
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: S5 - Skellefteå AIK - Växjö Lakers 9/4 kl 15:00

Post by smogz »

Jag tror Pesonen gör tre ikväll. Hoppas han får chansen i en producerande lina. I fjärde är Wingerli bättre. Men han har ett öga för mål.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
User avatar
nr86
Posts: 5354
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: S5 - Skellefteå AIK - Växjö Lakers 9/4 kl 15:00

Post by nr86 »

Hoppas också på mycket istid för Janne.
Efter Heed har han och Ritola det bästa skottet i laget som dessutom är välriktat.
p-play
Posts: 6788
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: S5 - Skellefteå AIK - Växjö Lakers 9/4 kl 15:00

Post by p-play »

http://norran.se/hockeybloggen/aik-tran ... ler-566312" onclick="window.open(this.href);return false;
Det är väl just strategin som inte riktigt håller. Vi får hoppas att de släpper loss och bara går ut och kör. Luleå visade igår vad man kan göra på ren vilja.
User avatar
ossian
Posts: 3668
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: S5 - Skellefteå AIK - Växjö Lakers 9/4 kl 15:00

Post by ossian »

jokarfo wrote:Grabbarna började spela mer avslappnat, släppte handbromsen litegrann för första gången i det här slutspelet
Jag tror samma sak. Det är ganska hög anspänning? Jag är då nervös framför TVn, så kan tänka mig hur det skulle kännas på isen. Det går bra att kämpa och grisa när man är nervig, men det finmotoriska finliret, kreativitet etc blir lidande, sen väljs ofta det säkraste valet istället för de bästa valet i en situation. Det funkar såklart inte att säga: var inte nervös! Men på något sätt borde faktiskt grabbarna känna en trygghet i att vi i grund och botten är ett skickligare lag med skickligare spelare. Nu är vi på hemmaplan och de är lika nervösa.

Har inga störe förhoppningar på Pesonen med tanke på hans skadefrånvaro, Janne kämpar och sliter för att få det och lossna. Calof har inte sprutat in poäng i semin, men lagspelet och backckeckingen är 5+. De två underpresterande jag har större krav på är Zackrisson och Norman. Två grymma spelare som är allt för anonyma. Även Aho behöver spela stabilare defensivt och bidra mer framåt.
User avatar
ossian
Posts: 3668
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: S5 - Skellefteå AIK - Växjö Lakers 9/4 kl 15:00

Post by ossian »

Nyckeln tror jag precis som innan är tempot och farten i spelet, som bygger på ett bra passningsspel, som bygger på bra rörelse och mer kreativitet i uppspelsfasen. Mer varierat, ibland snabba pass, ibland spela hem och lugna ner, ibland långpass, ibland skarv, ibland dump och check etc, så att de inte på förhand vet var pucken kommer för de är väldigt duktiga på att sätta press och stänga mittzonen. De spelar däremot helt efter ett system, och spelar vi oss ur pressen så kommer det att uppstå massvis av 3-2 och 2-1 eller frilägen.

Också viktigt att vi håller uppe koncentrationen i egen zon och inte bjuder dem på någonting, de har väldigt svårt att skapa kvalificerade lägen genom eget bra spel. Sen skulle det smaka mumma ifall vi tryckte i den första kassen.
Norrland74
Posts: 875
Joined: 12 Jun 2014, 18:26

Re: S5 - Skellefteå AIK - Växjö Lakers 9/4 kl 15:00

Post by Norrland74 »

RÄKNA MED att Växjö börjar matchen exakt som de avslutade den förra.

MED EN TOKDEFENSIV!

Första målet vinner.
Empress
Posts: 7163
Joined: 15 Aug 2011, 11:12

Re: S5 - Skellefteå AIK - Växjö Lakers 9/4 kl 15:00

Post by Empress »

Kan man få tre bra anledningar AIK vinner idag tack? :)
zacce
Posts: 346
Joined: 15 Jun 2011, 16:58

Re: S5 - Skellefteå AIK - Växjö Lakers 9/4 kl 15:00

Post by zacce »

Empress wrote:Kan man få tre bra anledningar AIK vinner idag tack? :)
Svensson,Ritola å Heed
Empress
Posts: 7163
Joined: 15 Aug 2011, 11:12

Re: S5 - Skellefteå AIK - Växjö Lakers 9/4 kl 15:00

Post by Empress »

Jaha. Wallson evisas att sätta Janne i 4e linan. Jag fattar inget.
35. Svensson, Markus
34. Hanses, Erik
1st Line
4. Heed, Tim
3. Burström, Niclas

27. Lundberg, Martin
17. Lindholm, Pär
12. Pettersson, Adam
2nd Line
63. Aho, Sebastian
54. Lindholm, Anton

37. Norman, John
20. Forssell, Erik
21. Ericsson, Jimmie
3rd Line
55. Urbom, Alexander
61. Lindgren, Fredrik

19. Calof, Andrew
9. Zackrisson, Patrik
13. Ritola, Mattias
4th Line
33. Ohlsson, Sebastian
52. Lundberg, Arvid

22. Pesonen, Janne
25. Holmström, Axel
18. Petterström, Pontus
User avatar
stellam
Posts: 2
Joined: 21 Apr 2015, 05:54
Location: Stockholm

Re: S5 - Skellefteå AIK - Växjö Lakers 9/4 kl 15:00

Post by stellam »

Undertecknad vill personligen tillönska hela truppen, och all hemmapublik, stort Lycka till i årets semifinal-5.

För den intresserade, här den underbara låten i en lång lista som spelar den tio (10) gånger. Att lyssna på som uppladdning och inspiration. Tadaaa....
[youtube]https://www.youtube.com/playlist?list=P ... EjNSFf_NpF[/youtube]

Jag vet typ nästan ingenting om ishockey (det fattar alla som må ha sett mig i aktion på SAIKs sidor på bl.a. Facebook), men vet att jag verkligen vill se Skellefteå AIK vinna idag. Än en gång, LYCKA TILL!
p-play
Posts: 6788
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: S5 - Skellefteå AIK - Växjö Lakers 9/4 kl 15:00

Post by p-play »

Det är tydligen att Wallsons strategi är att inte ändra på något i spelet, vilket är illa. Det är också tydligt att vi har övergett det tänk som vi hade under grundserien och som vi brukar ha, d v s att alla kedjor skall kunna producera och på så sätt är det alltid någon som stiger fram. Nu fortsätter man med en kedja som har till enda uppgift att spela 0-0 mot Växjös förstalina. Zackrisson, Ritola och Calof fungerar inte speciellt bra i 5 mot 5 i den här serien: de har svårt offensivt och problem defensivt. Man skulle kunna splittra den kedjan och få till två producerande enheter som är bättre balanserade defensivt. Norman är tillbaka i med Jimmie och Forsell, vilket är en kedja som är beprövad och fungerar hyggligt, även om de inte alltid producerar offensivt i 5 mot 5. Det ser ut som om det kan bli målsnålt i 5 mot 5 idag också. Dock så känns det bättre i och med att Norman är tillbaka i en hyggligt fungerande enhet.
User avatar
Special Brew
Posts: 10050
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: S5 - Skellefteå AIK - Växjö Lakers 9/4 kl 15:00

Post by Special Brew »

Vi spelar ju avvaktande som satan!
User avatar
Markman
Posts: 7832
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: S5 - Skellefteå AIK - Växjö Lakers 9/4 kl 15:00

Post by Markman »

HELVETE!
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
nishog04
Posts: 6220
Joined: 01 Nov 2012, 20:08

Re: S5 - Skellefteå AIK - Växjö Lakers 9/4 kl 15:00

Post by nishog04 »

Jaha, god natt. Vad är detta egentligen?
freddus
Posts: 2279
Joined: 22 Jun 2011, 10:18

Re: S5 - Skellefteå AIK - Växjö Lakers 9/4 kl 15:00

Post by freddus »

Ajajaj
User avatar
Bilderberg
Posts: 1297
Joined: 15 Jun 2011, 22:27

Re: S5 - Skellefteå AIK - Växjö Lakers 9/4 kl 15:00

Post by Bilderberg »

NU drar Växjö hem trupperna resten av matchen....
p-play
Posts: 6788
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: S5 - Skellefteå AIK - Växjö Lakers 9/4 kl 15:00

Post by p-play »

Inte direkt oväntat med tanke på att det är Zackrissons kedja som var inne.
Locked